abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221156636
quote:
VW overweegt 100.000 banen te schrappen en fabrieken te sluiten
BNR Webredactie | 26 juni 2026

Volkswagen AG wil tienduizenden extra banen schrappen en mogelijk fabrieken sluiten in een poging van CEO Oliver Blume om de grootste autofabrikant van Europa concurrerender te maken. Dat meldt Bloomberg op basis van berichten in het blad Manager Magazin.

De plannen voor het schrappen van tienduizenden extra banen omvatten een verdubbeling van het aantal ontslagen tot wel 100.000, aldus het blad. Dit is een flinke verhoging ten opzichte van cijfers die al bekend waren. Eind 2024 werd een akkoord met werknemers bereikt over een banenreductie van 35.000 fte binnen het hele Volkswagen AG-concern. De eigenaar van Porsche en Audi heeft momenteel ongeveer 657.000 werknemers in dienst.

Fabrieken

Blumes hernieuwde herstructureringsplan zal volgende maand ter discussie worden gesteld in de raad van commissarissen. Het plan omvat ook een verlaging van de algemene overheadkosten met elf miljard euro tegen het einde van dit decennium, evenals de sluiting van vier Duitse fabrieken op middellange termijn, aldus het tijdschrift. Het gaat onder meer om een Audi-vestiging in Neckarsulm en VW-fabrieken in Hannover, Zwickau en Emden.

Verder stelt het rapport dat de in Wolfsburg gevestigde autofabrikant volledig zal worden gereorganiseerd. Zowel het kernmerk Volkswagen als onderdelenfabrikanten zullen van de groep worden afgesplitst en in aparte bedrijven worden ondergebracht. Deze aanpak zou het ook gemakkelijker maken om de afzonderlijke afgesplitste merken naar de beurs te brengen.

Vakbondsleiders reageerden snel en fel op de nieuwe plannen. 'Mochten dergelijke plannen worden doorgevoerd, dan zullen we ons er met alle macht tegen verzetten', zeggen de ondernemingsraad en vakbond IG Metall in een gemeenschappelijke verklaring.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)fabrieken-te-sluiten

dit moet wel echt gebeuren wil VW nog enigszins overleven. VW is vreselijk inefficiënt vergeleken met bijv toyota.

een toyota werknemer produceert dubbel zoveel auto's per jaar als een VW werknemer.

ook draait VW een zeer schamele winstmarge van onder de 3% laatst dat ik het checkte, terwijl die van toyota vaak ruim boven de 10% liggen. toyota verdient simpelweg veel meer geld per verkochte auto.

VW is extreem verticaal geïntegreerd (ze maken veel onderdelen zelf) dus dat maakt de organisatie topzwaar. als de autoverkoop tegenzit, blijven ze met enorme personeelskosten zitten, want op- of afschalen is veel lastiger dan bij toyota, die werkt met een zeer flexibele schil van vaste toeleveranciers.

en laten we niet vergeten dat de machtige vakbonden en de deelstaat Nedersaksen noodzakelijke reorganisaties en fabriekssluitingen decennialang hebben vooruitgeschoven om de werkgelegenheid in duitsland te beschermen. toyota heeft ook in japan te maken met sterke vakbonden maar die voeren constant kleinschalige hervormingen door ipv enkele hele grote zoals VW wil doen, plus de flexibiliteit in hun wereldwijde productienetwerk is vele malen groter.

de problemen bij VW zijn fundamenteel politiek van aard. de japanse overheid bezit geen aandelen in toyota, en dat bedrijf opereert puur als commercieel bedrijf, terwijl VW als een politiek compromis tussen het management, de machtige vakbonden en de duitse overheid. totaal niet efficiënt, dus.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 15:58:33 #2
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221156694
Lekker gewerkt Merkel.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 15:59:49 #3
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221156702
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 15:52 schreef gwn_een_user het volgende:
toyota heeft ook in japan te maken met sterke vakbonden maar die voeren constant kleinschalige hervormingen door ipv enkele hele grote zoals VW wil doen
Dit snap ik dus ook niet. De problemen waren er al heel lang dus ze hadden alle tijd om de salamitactiek toe te passen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221156779
Jappen ontwerpt zijn auto gewoon beter dan VW..

Terecht, ik vind alle nieuwe VW spuuglelijk. En rijdt als een mietjes.
VW moet gewoon betere wagen ontwerpen en bouwen. Alleen zo zullen ze weer winsten maken.

[ Bericht 26% gewijzigd door Captain_Ghost op 26-06-2026 16:22:24 ]
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  vrijdag 26 juni 2026 @ 16:14:13 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221156799
Een keer een Volkswagen gehad, nooit meer voor mij. Een keer een Toyota en wil nooit meer iets anders.
Zou het verschrikkelijk vinden wanneer Aziatische auto’s zwaar belast gaan worden omdat Duitse auto’s er niet mee kunnen concurreren en ik weer in gammele Duitse bocht moet gaan rijden
The End Times are wild
pi_221157185
Duitse arrogantie. Ze weten het altijd beter.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_221157210
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 16:14 schreef LXIV het volgende:
Een keer een Volkswagen gehad, nooit meer voor mij. Een keer een Toyota en wil nooit meer iets anders.
Stap eens over op Lexus zou ik zeggen :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_221157216
En nee dat is geen Toyota, voordat een of andere lolbroek die langspeelplaat draait.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  vrijdag 26 juni 2026 @ 17:12:03 #9
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221157217
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 17:10 schreef vosss het volgende:

[..]
Don Lexus.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 18:58:30 #10
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_221157930
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 16:14 schreef LXIV het volgende:
Zou het verschrikkelijk vinden wanneer Aziatische auto’s zwaar belast gaan worden omdat Duitse auto’s er niet mee kunnen concurreren en ik weer in gammele Duitse bocht moet gaan rijden
Het juist andersom, in de bocht zijn Duitse onderstellen superieur aan die van eender welke Toyota. Nu ja modellen als een Supra uitgezonderd, maar dat is onderhuids dan ook een BMW.

In vermogensafgifte en smeuiige motoren idem dito. Het grootste deel van de Japanners is niet vooruit te branden tov de Duitse dikbolides. Het enige voordeel van merken als Toyota is er minder onderhoud nodig is en goedkoper rijden is. Want motoren met weinig vermogen geven een stuk minder belasting op de hele aandrijving en de techniek is vaak simpeler, wat er niet op zit kan ook niet kapot.

Dus als je van stevig door rijden houdt en op de limiet door een bocht jakkeren, koop gewoon een dikke Duitser.
Als het autorijden je geen reet interesseert en je er graag zo min mogelijk geld uitgeeft aan onderhoud, koop een Toyota.

[ Bericht 4% gewijzigd door Hyaenidae op 26-06-2026 19:04:11 ]
pindazakje
  vrijdag 26 juni 2026 @ 19:46:11 #11
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221158197
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 18:58 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Het juist andersom, in de bocht zijn Duitse onderstellen superieur aan die van eender welke Toyota. Nu ja modellen als een Supra uitgezonderd, maar dat is onderhuids dan ook een BMW.

In vermogensafgifte en smeuiige motoren idem dito. Het grootste deel van de Japanners is niet vooruit te branden tov de Duitse dikbolides. Het enige voordeel van merken als Toyota is er minder onderhoud nodig is en goedkoper rijden is. Want motoren met weinig vermogen geven een stuk minder belasting op de hele aandrijving en de techniek is vaak simpeler, wat er niet op zit kan ook niet kapot.

Dus als je van stevig door rijden houdt en op de limiet door een bocht jakkeren, koop gewoon een dikke Duitser.
Als het autorijden je geen reet interesseert en je er graag zo min mogelijk geld uitgeeft aan onderhoud, koop een Toyota.
Ik had nooit zoveel op met de Deutsche gründlichkeit, maar de F800GT heeft me wel weten te imponeren. Ik zal niet snel overstappen.
pi_221158207
Wist niet eens dat ze zoveel mensen in dienst hadden.
pi_221158220
quote:
De eigenaar van Porsche en Audi heeft momenteel ongeveer 657.000 werknemers in dienst.
Sodemieter, dat is 2,5 miljoen salariskosten per maand. Ja, dan zou ik ook zeggen, minstens de helft eruit.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 20:20:13 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221158389
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 19:49 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Sodemieter, dat is 2,5 miljoen salariskosten per maand. Ja, dan zou ik ook zeggen, minstens de helft eruit.
Krijgen die zo slecht betaald?
The End Times are wild
pi_221158398
quote:

[..]
Ze doen veel zelf via verticale integratie. Het is een ecosysteem maar ze hebben nog steeds ook veel toeleveranciers ondanks die behoorlijke verticale integratie. Het nadeel van grote, gevestigde bedrijven, molochen en instituten is vaak organisationele inertie: ze zijn traag om te veranderen (in het geval van VW bij de transitie van brandstofmotoren naar EV's en meer waar ik totaal geen weet heb als noob van deze sector) omdat er veel lagen, processen en bestaande systemen zijn die eerst moeten worden aangepast voordat er echt iets verschuift.

Je ziet dat ook bij grote landen, zoals het Ottomaanse Rijk, de Sovjet Unie en de Qing dynastie, die jaren- of zelfs decennialang aan het aanmodderen waren en pas op het (aller)laatste moment zwaar begonnen te hervormen om het vege lijf te redden, maar uiteindelijk toch op de schroothoop van de geschiedenis belandden. In deze drie gevallen leidde dit tot een totale implosie met catastrofale gevolgen. De hervormingen zijn vaak zeer pijnlijk, waardoor ze liever worden uitgesteld en men bovendien nooit 100% zeker is dat ze tot verbetering leiden. In alle drie de gevallen leidden de aanloop maar ook de implosie tot de opkomst van extremisme, waaronder genocides, burgeroorlogen, de opkomst van het communisme en andere extremistische ideologieën. Van de implosie van de Sovjet Unie ondervinden we, ruim dertig jaar later, nog altijd de gevolgen, zoals blijkt uit de huidige Oekraïnecrisis. Historische les: gevaar dat politici, werknemers en toeleveranciers in een of andere vorm radicaliseren door de schokgolven.

[ Bericht 7% gewijzigd door Peppert op 27-06-2026 00:12:40 ]
pi_221158449
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 18:58 schreef Hyaenidae het volgende:

Het is ook al een halve eeuw de filosofie van Toyota om het onderhoud en de betrouwbaarheid te integreren met de technisch ontwerpers, ongeacht hoe krachtig het model. Ook met de Celica Supra kon je naar de gewone Toyotaboer en dan was onderhoud en reparatie niet heel veel duurder dan van een even oude Starlet of Tercel. Dat de monteurs overal makkelijk bij konden was al voor gezorgd. Dat is natuurlijk heerlijk voor de klant en die komt niet alleen terug voor een nieuwe, die brengen ook nieuwe klanten aan.

De Duitse ingenieurs gaan consequent voor de best oplossing en als dan later blijkt dat de motor eruit moet om een koplamp te kunnen vervangen dan is dat waarvoor er monteurs zijn. Maar ja, arbeidstijd is het duurst aan onderhoud en reparatie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 20:35:07 #17
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221158460
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 20:32 schreef Weltschmerz het volgende:
De Duitse ingenieurs gaan consequent voor de best oplossing en als dan later blijkt dat de motor eruit moet om een koplamp te kunnen vervangen dan is dat waarvoor er monteurs zijn. Maar ja, arbeidstijd is het duurst aan onderhoud en reparatie.
Dat is tegenwoordig met elke auto...

Dat je een blokje kon turnen rond het motorblok van een W123 of 740 is er al ff niet meer bij.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 20:36:38 #18
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221158465
quote:

[..]
Het is ook al een halve eeuw de filosofie van Toyota om het onderhoud en de betrouwbaarheid te integreren met de technisch ontwerpers, ongeacht hoe krachtig het model. Ook met de Celica Supra kon je naar de gewone Toyotaboer en dan was onderhoud en reparatie niet heel veel duurder dan van een even oude Starlet of Tercel. Dat de monteurs overal makkelijk bij konden was al voor gezorgd. Dat is natuurlijk heerlijk voor de klant en die komt niet alleen terug voor een nieuwe, die brengen ook nieuwe klanten aan.

Mijn coupé had inderdaad dezelfde ouderwetse 2 liter die ze in zoveel modellen propten, daarom was het qua performance ook helemaal geen indrukwekkende auto. Ik werd zoek gereden door een Clio 1.6 sport.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 20:39:23 #19
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221158479
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 20:36 schreef SebbeSwensje het volgende:

Mijn coupé had inderdaad dezelfde ouderwetse 2 liter die ze in zoveel modellen propten, daarom was het qua performance ook helemaal geen indrukwekkende auto. Ik werd zoek gereden door een Clio 1.6 sport.
Volgens mij zat die ook in de Celica XT Liftback die ik gehad heb. Werd je er ook door de eerste de beste Opel Rekord uitgereden in Duitsland... :')
  vrijdag 26 juni 2026 @ 20:40:05 #20
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221158481
quote:

[..]

Die Duitsers zijn in technisch opzicht een steel puriteinen.
En ize zijn hun doelgroep uit het oog verloren: middenklasse bedienen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  vrijdag 26 juni 2026 @ 20:47:32 #21
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221158514
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 20:39 schreef AchJa het volgende:

[..]
Volgens mij zat die ook in de Celica XT Liftback die ik gehad heb. Werd je er ook door de eerste de beste Opel Rekord uitgereden in Duitsland... :')
Het zal ongetwijfeld een uitgekristaliseerde versie zijn van die motor. Veel zuipen, weinig leveren, maar wel degelijk.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 20:49:20 #22
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221158525
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 20:47 schreef SebbeSwensje het volgende:
Het zal ongetwijfeld een uitgekristaliseerde versie zijn van die motor. Veel zuipen, weinig leveren, maar wel degelijk.
Dat dan weer wel, niet stuk te krijgen.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 20:50:25 #23
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221158535
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 20:49 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat dan weer wel, niet stuk te krijgen.
Heel die auto was naar de getver, maar de motor bleef gaan _O_
pi_221159925
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 20:36 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Die dikke zescilinder was wel fijn hoor, je moet alleen niet doen alsof het een sportwagen is omdat ie klapkoplampen heeft en veel zuipt, het is gewoon een coupé. Een vriend van mij lachte zich helemaal dood, die had een Starlet uit 82 derdehands of zo gekocht en die had hij dan ook nog op gas laten zetten toen die na 25 jaar oud was. Die reed voor 50 euro in de maand of zo inclusief alles.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 22:53:01 #25
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221160202
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 22:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Die dikke zescilinder was wel fijn hoor, je moet alleen niet doen alsof het een sportwagen is omdat ie klapkoplampen heeft en veel zuipt, het is gewoon een coupé. Een vriend van mij lachte zich helemaal dood, die had een Starlet uit 82 derdehands of zo gekocht en die had hij dan ook nog op gas laten zetten toen die na 25 jaar oud was. Die reed voor 50 euro in de maand of zo inclusief alles.
Die 6 cilinder was helemaal een feestje _O- was dezelfde als die in de Tucson of de Santa Fé lag en helemaal gericht op de koppel. Totaal ongeschikt voor die auto, maar wel een leuk marketingstrucje.
pi_221160493
quote:
greerd (ze maken veel onderdelen zelf) dus dat maakt de organisatie topzwaar. als de autoverkoop tegenzit, blijven ze met enorme personeelskosten zitten, want op- of afschalen is veel lastiger dan bij toyota, die werkt met een zeer flexibele schil van vaste toeleveranciers.

en laten we niet vergeten dat de machtige vakbonden en de deelstaat Nedersaksen noodzakelijke reorganisaties en fabriekssluitingen decennialang hebben vooruitgeschoven om de werkgelegenheid in duitsland te beschermen. toyota heeft ook in japan te maken met sterke vakbonden maar die voeren constant kleinschalige hervormingen door ipv enkele hele grote zoals VW wil doen, plus de flexibiliteit in hun wereldwijde productienetwerk is vele malen groter.

de problemen bij VW zijn fundamenteel politiek van aard. de japanse overheid bezit geen aandelen in toyota, en dat bedrijf opereert puur als commercieel bedrijf, terwijl VW als een politiek compromis tussen het management, de machtige vakbonden en de duitse overheid. totaal niet efficiënt, dus.
De Duitse auto-industrie heeft op korte termijn vooral hinder van de combinatie van hoge energieprijzen sinds het wegvallen van Russisch gas, en de toenemende concurrentie op de Chinese markt. Loonkosten zijn een factor, maar de lagere productiviteit door minder automatisering en bureaucratie/besluitvorming is een groter probleem. Het is een heel kapitaalintensieve industrie.

VW is juist onvoldoende verticaal geïntegreerd. De dominante EV spelers Tesla en BYD zijn veel verder op dat gebied en hebben de cruciale software en batterijontwikkeling in eigen huis. Het falen van CARIAD, het VW software huis, heeft ze technologisch afhankelijk gemaakt van Rivian en Xpeng. Ondanks dit alles schat ik dat VW, BMW en Renault de meeste kans maken om de energietransitie te overleven als de laatste onafhankelijk producenten in Europa.

De bedreiging voor de traditionele autobouwers zoals VW komt niet van Toyota maar van Bigtech enerzijds en in mindere mate de batterijproducenten (voor EV en PHEV) die in rap tempo de winstgevende onderdelen van de auto-industrie naar zich toe trekken.
pi_221160545
Kantoorbanen en dure nutteloze managers eruit wieberen. Productiemensen met rust laten.
pi_221160548
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 23:51 schreef Havermout2 het volgende:

[..]
De Duitse auto-industrie heeft op korte termijn vooral hinder van de combinatie van hoge energieprijzen sinds het wegvallen van Russisch gas, en de toenemende concurrentie op de Chinese markt. Loonkosten zijn een factor, maar de lagere productiviteit door minder automatisering en bureaucratie/besluitvorming is een groter probleem. Het is een heel kapitaalintensieve industrie.

VW is juist onvoldoende verticaal geïntegreerd. De dominante EV spelers Tesla en BYD zijn veel verder op dat gebied en hebben de cruciale software en batterijontwikkeling in eigen huis. Het falen van CARIAD, het VW software huis, heeft ze technologisch afhankelijk gemaakt van Rivian en Xpeng. Ondanks dit alles schat ik dat VW, BMW en Renault de meeste kans maken om de energietransitie te overleven als de laatste onafhankelijk producenten in Europa.

De bedreiging voor de traditionele autobouwers zoals VW komt niet van Toyota maar van Bigtech enerzijds en in mindere mate de batterijproducenten (voor EV en PHEV) die in rap tempo de winstgevende onderdelen van de auto-industrie naar zich toe trekken.
goede punten. nou ja, verticale integratie is geen doel op zich maar een strategisch instrument. of het slim is om alles zelf te doen, of juist alles uit te besteden, hangt volledig af van de marktomstandigheden, de technologie, en de snelheid van de markt waarin je opereert.

bij toyota werkt uitbesteden omdat ze focussen op een kernactiviteit (assemblage en procesoptimalisatie) in een stabiele, volwassen markt.

tesla en BYD zijn relatief jonge bedrijven en laten zien dat verticale integratie juist een enorme voorsprong geeft in een disruptieve, snel veranderende markt. tesla heeft het concept van de auto als computer op wielen gepionierd. BYD begon als batterij-fabrikant en bouwt nu auto's eromheen. omdat de batterij het duurste onderdeel van een EV is houdt BYD die winst marge volledig in eigen zak.

VW heeft de nadelen van beide systemen gecombineerd. verticaal geïntegreerd op de verkeerde, verouderde onderdelen (zoals eigen componentenfabrieken voor verbrandingsmotoren en transmissies in het dure duitsland). wat betreft CARIAD misten ze de cultuur en expertise van een softwarebedrijf. toyota eveneens met hun eigen software-divisie.

VW en toyota maakten hier identieke fouten, maar toyota had de financiële en operationele ruimte om de fout stiller te herstellen. die hebben geen enorme fabriekscrisis in het thuisland en konden makkelijker reorganiseren.

VW heeft die luxe niet. bij hen zorgden de vertragingen van CARIAD er direct voor dat de nieuwe EV-modellen van audi en porsche jarenlang niet verkocht konden worden, wat de huidige fabriekssluitingen mede heeft veroorzaakt.
pi_221160569
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 00:23 schreef gwn_een_user het volgende:
tesla en BYD zijn relatief jonge bedrijven en laten zien dat verticale integratie juist een enorme voorsprong geeft in een disruptieve, snel veranderende markt. tesla heeft het concept van de auto als computer op wielen gepionierd. BYD begon als batterij-fabrikant en bouwt nu auto's eromheen. omdat de batterij het duurste onderdeel van een EV is houdt BYD die winst marge volledig in eigen zak.

Tesla en BYD hadden geen legacy die ze moesten verdedigen. Ze begonnen met een schone lei en hoefden geen bestaande en zeer gevestigde verbrandingsmotoractiviteiten, fabrieken of verdienmodellen te beschermen. Voor bedrijven als VW is de transitie van brandstofmotoren naar elektrische batterijen en software een van de grootste catastrofes die het concern is overkomen, omdat zij een enorme gevestigde organisatie en enorme investeringen in de traditionele auto-industrie moeten transformeren naar totaal iets nieuws wat niet hun sterke kracht is: batterijen en software. Voor Tesla, BYD en batterijfabrikanten was de opkomst van elektrische auto's met name een natte droom om een nieuwe markt op te bouwen deels vanwege die schone lei.
pi_221160570
Wij nemen omgebouwde vrachtwagens af uit oa Duitsland en die bedrijven hebben een schreeuwend tekort aan technici. Het hoeft helemaal niet slecht te zijn als er wat minder bij volkswagen gaan werken en wat meer bij bedrijven met een volle orderportefeuille van twee jaar.
pi_221160573
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 00:36 schreef Peppert het volgende:

[..]
Tesla en BYD hadden geen legacy die ze moesten verdedigen. Ze begonnen met een schone lei en hoefden geen bestaande en zeer gevestigde verbrandingsmotoractiviteiten, fabrieken of verdienmodellen te beschermen. Voor bedrijven als VW is de overstap naar elektrische auto's een van de grootste catastrophes die het bedrijf is overkomen, omdat zij een enorme gevestigde organisatie en enorme investeringen in de traditionele auto-industrie moeten transformeren. Voor Tesla, BYD en batterijfabrikanten was de opkomst van elektrische auto's met name een natte droom om een nieuwe markt op te bouwen deels vanwege die clean sheet.
Ze moesten niks natuurlijk. Het was een keuze om op oude voet verder te gaan. De Duitse fabrikanten hadden ook vol kunnen investeren in batterijen, maar zoals de rest van Europa investeerden ze weinig in ontwikkeling en probeerden ze hun markt te beschermen door te lobbyen bij de overheid. Dat gaat een paar jaar goed.
pi_221165723
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 00:40 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ze moesten niks natuurlijk. Het was een keuze om op oude voet verder te gaan. De Duitse fabrikanten hadden ook vol kunnen investeren in batterijen, maar zoals de rest van Europa investeerden ze weinig in ontwikkeling en probeerden ze hun markt te beschermen door te lobbyen bij de overheid. Dat gaat een paar jaar goed.
De overheid had natuurlijk de industrie moeten beschermen door alle intellectuele eigendom rond verbrandingsmotoren niet waardeloos te maken en China een buitenkans in de automarkt te geven.
pi_221165746
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 22:53 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Die 6 cilinder was helemaal een feestje _O- was dezelfde als die in de Tucson of de Santa Fé lag en helemaal gericht op de koppel. Totaal ongeschikt voor die auto, maar wel een leuk marketingstrucje.
Nee, zeer geschikt voor die auto, maar het is een ander soort auto dan hoe hij eruit ziet en waar later de naam Supra voor zou komen te staan.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 17:43:11 #34
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221165778
Die kunnen mooi drones gaan bouwen.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 17:58:50 #35
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221165871
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 17:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee, zeer geschikt voor die auto, maar het is een ander soort auto dan hoe hij eruit ziet en waar later de naam Supra voor zou komen te staan.
Je gaat mij niet kunnen overtuigen dat de V6 in de coupé de juiste motor was. Wat geeft jou het idee dat dit wel klopt?
pi_221166131
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 17:58 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Je gaat mij niet kunnen overtuigen dat de V6 in de coupé de juiste motor was. Wat geeft jou het idee dat dit wel klopt?
Ik heb het niet over een V6 gehad, de eerste Supra was begin jaren 80 he? Ik wist niet dat latere modellen een V6 kregen ipv een IL6, die vond ik niet mooi dus nooit enige interesse in gehad. Dat was een hele fijne motor in een hele fijne auto, maar hij zag er uit als een scheurijzer terwijl het een hele beschaafde coupé met flinke dorst was.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 18:49:20 #37
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221166197
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 18:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik heb het niet over een V6 gehad, de eerste Supra was begin jaren 80 he? Ik wist niet dat latere modellen een V6 kregen ipv een IL6, die vond ik niet mooi dus nooit enige interesse in gehad. Dat was een hele fijne motor in een hele fijne auto, maar hij zag er uit als een scheurijzer terwijl het een hele beschaafde coupé met flinke dorst was.
Hoewel we goed op één lijn kunnen liggen, zijn we niet van dezelfde generatie. Ik was een coupé fanboy en dat blijf ik tot het einde der dagen.
pi_221166217
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 17:10 schreef vosss het volgende:

[..]
Heb een Toyota RAV4 en op kentekenbewijs staat Lexus, dus heb ze beiden ;-)
life is like a box of chocolates
pi_221166435
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 18:49 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Hoewel we goed op één lijn kunnen liggen, zijn we niet van dezelfde generatie. Ik was een coupé fanboy en dat blijf ik tot het einde der dagen.
Hij was toen al 15 jaar oud. Ik vind onze Japanse vrienden wel leuk juist omdat ze anders denken en een ander idee van schoonheid hebben. Vaak is dat mooi, vaak neemt het een afslag waar ik niet voor ben, een patrijspoort plaatsen bijvoorbeeld. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee over welke coupe jij het hebt en er staat me niets bij van een V6 in een Supra.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 19:51:58 #40
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221166629
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 19:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Hij was toen al 15 jaar oud. Ik vind onze Japanse vrienden wel leuk juist omdat ze anders denken en een ander idee van schoonheid hebben. Vaak is dat mooi, vaak neemt het een afslag waar ik niet voor ben, een patrijspoort plaatsen bijvoorbeeld. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee over welke coupe jij het hebt en er staat me niets bij van een V6 in een Supra.
Ze stopten de V6 van de Santa Fé in de coupé, maar dat was geen geslaagd project. Stond helemaal los van hun uitstapjes naar de echt goede sportwagens.
pi_221166973
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 19:51 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ze stopten de V6 van de Santa Fé in de coupé, maar dat was geen geslaagd project. Stond helemaal los van hun uitstapjes naar de echt goede sportwagens.
Ik had over Toyota's, niet over Hyundais. Coupé is niet een model exclusief voor Hyundai. We hebben vrij lang langs elkaar heen zitten lullen.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 21:21:43 #42
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221167324
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 20:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik had over Toyota's, niet over Hyundais. Coupé is niet een model exclusief voor Hyundai. We hebben vrij lang langs elkaar heen zitten lullen.
Het is zaterdagavond, lekker laten gaan.
  zondag 28 juni 2026 @ 18:27:19 #43
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_221175788
Mooie combinatie van de EU die de eigen fabrikanten moest straffen toen China in opkomst was (diesel schandaal, etc), verplichte omschakeling naar EV/elektrisch terwijl zonder subsidie en infra de consument er niet om stond te springen en dan de Duitse deelstaten en vakbonden die alle inovatie tegenhouden... rip Duitsland.
The more debt, the better
  zondag 28 juni 2026 @ 18:40:29 #44
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221175847
100.000 banen weg. Wat blijven er dan over? Dacht ik

Ruim 550.000

De tering wat is dat groot.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221175910
quote:

[..]
Miljard bedoel je.
Vakman pur sang
pi_221175962
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2026 18:27 schreef flyguy het volgende:
Mooie combinatie van de EU die de eigen fabrikanten moest straffen toen China in opkomst was (diesel schandaal, etc), verplichte omschakeling naar EV/elektrisch terwijl zonder subsidie en infra de consument er niet om stond te springen en dan de Duitse deelstaten en vakbonden die alle inovatie tegenhouden... rip Duitsland.
Dat is wel een punt ja, dat dieselschandaal heeft de interne automarkt in de EU zwaar beschadigd, ook Renault Peugeot Citroën.

Van je vrienden moet je het hebben.
Vakman pur sang
pi_221182737
De afgelopen weken hebben we berichten gezien dat VW meer overheidsingrijpen steunt en nu autofabrikanten oproept om dividenduitkeringen stop te zetten. Klaarblijkelijk ook geluiden dat er met meer bewondering wordt gekeken naar de Chinese vijfjarenplannen (een Chinees erfgoed van de Sovjet-Unie, zij het met eigen aanpassingen en accenten) waar men vroeger weinig waarde aan hechtte of zelfs lacherig over deed.

Sommigen stellen inmiddels de vraag: is het nog wel verantwoord dat de Europese auto-industrie royale dividenden blijft uitkeren? Zou er geen minimumeis moeten komen voor investeringen? De Europese industrie moet misschien wel tegen zichzelf worden beschermd. De econoom Ha-Joon Chang noemt dit volgens mij 'minderheidsaandeelhouderskapitalisme'. Het leidt volgens meneer tot kortetermijndenken, onderinvesteringen, een gebrek aan visie en een gebrek aan de moed om grote strategische keuzes te maken.

[ Bericht 16% gewijzigd door Peppert op 29-06-2026 16:55:49 ]
  maandag 29 juni 2026 @ 16:59:04 #48
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_221182846
Dat is ruk, ik hooop dat ze onderdeelnummer 199 398 500 A blijven voeren
Drop you like an ill, bad habit
pi_221183630
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2026 16:44 schreef Peppert het volgende:
De afgelopen weken hebben we berichten gezien dat VW meer overheidsingrijpen steunt en nu autofabrikanten oproept om dividenduitkeringen stop te zetten. Klaarblijkelijk ook geluiden dat er met meer bewondering wordt gekeken naar de Chinese vijfjarenplannen (een Chinees erfgoed van de Sovjet-Unie, zij het met eigen aanpassingen en accenten) waar men vroeger weinig waarde aan hechtte of zelfs lacherig over deed.

Sommigen stellen inmiddels de vraag: is het nog wel verantwoord dat de Europese auto-industrie royale dividenden blijft uitkeren? Zou er geen minimumeis moeten komen voor investeringen? De Europese industrie moet misschien wel tegen zichzelf worden beschermd. De econoom Ha-Joon Chang noemt dit volgens mij 'minderheidsaandeelhouderskapitalisme'. Het leidt volgens meneer tot kortetermijndenken, onderinvesteringen, een gebrek aan visie en een gebrek aan de moed om grote strategische keuzes te maken.

[ afbeelding ]
Ik ken iemand die bij Hyundai werkt, en die vertelde me een paar jaar geleden dat ze de meeste moeite hadden met concurrentie van Tesla, omdat Tesla vanwege hun aandelenprijs bijna onbegrensd kon investeren (daar zullen BYD en Geely nu bij zijn gekomen).

Dividend is niet VW’s grootste probleem. Het is een gebrek aan innovatie en hoe de markt daar op reageert.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_221183850
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2026 18:28 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ik ken iemand die bij Hyundai werkt, en die vertelde me een paar jaar geleden dat ze de meeste moeite hadden met concurrentie van Tesla, omdat Tesla vanwege hun aandelenprijs bijna onbegrensd kon investeren (daar zullen BYD en Geely nu bij zijn gekomen).

Dividend is niet VW’s grootste probleem. Het is een gebrek aan innovatie en hoe de markt daar op reageert.
Een gebrek aan innovatie, is het gevolg van een log bedrijf met vakbonden en politiek en oude Duitse baasjes.

Je kunt zeggen van Musk wat je wil, maar zijn dynamiek zorgt wel voor innovatie.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')