https://www.bnr.nl/nieuws(...)fabrieken-te-sluitenquote:VW overweegt 100.000 banen te schrappen en fabrieken te sluiten
BNR Webredactie | 26 juni 2026
Volkswagen AG wil tienduizenden extra banen schrappen en mogelijk fabrieken sluiten in een poging van CEO Oliver Blume om de grootste autofabrikant van Europa concurrerender te maken. Dat meldt Bloomberg op basis van berichten in het blad Manager Magazin.
De plannen voor het schrappen van tienduizenden extra banen omvatten een verdubbeling van het aantal ontslagen tot wel 100.000, aldus het blad. Dit is een flinke verhoging ten opzichte van cijfers die al bekend waren. Eind 2024 werd een akkoord met werknemers bereikt over een banenreductie van 35.000 fte binnen het hele Volkswagen AG-concern. De eigenaar van Porsche en Audi heeft momenteel ongeveer 657.000 werknemers in dienst.
Fabrieken
Blumes hernieuwde herstructureringsplan zal volgende maand ter discussie worden gesteld in de raad van commissarissen. Het plan omvat ook een verlaging van de algemene overheadkosten met elf miljard euro tegen het einde van dit decennium, evenals de sluiting van vier Duitse fabrieken op middellange termijn, aldus het tijdschrift. Het gaat onder meer om een Audi-vestiging in Neckarsulm en VW-fabrieken in Hannover, Zwickau en Emden.
Verder stelt het rapport dat de in Wolfsburg gevestigde autofabrikant volledig zal worden gereorganiseerd. Zowel het kernmerk Volkswagen als onderdelenfabrikanten zullen van de groep worden afgesplitst en in aparte bedrijven worden ondergebracht. Deze aanpak zou het ook gemakkelijker maken om de afzonderlijke afgesplitste merken naar de beurs te brengen.
Vakbondsleiders reageerden snel en fel op de nieuwe plannen. 'Mochten dergelijke plannen worden doorgevoerd, dan zullen we ons er met alle macht tegen verzetten', zeggen de ondernemingsraad en vakbond IG Metall in een gemeenschappelijke verklaring.
Dit snap ik dus ook niet. De problemen waren er al heel lang dus ze hadden alle tijd om de salamitactiek toe te passen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 15:52 schreef gwn_een_user het volgende:
toyota heeft ook in japan te maken met sterke vakbonden maar die voeren constant kleinschalige hervormingen door ipv enkele hele grote zoals VW wil doen
Stap eens over op Lexus zou ik zeggenquote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:14 schreef LXIV het volgende:
Een keer een Volkswagen gehad, nooit meer voor mij. Een keer een Toyota en wil nooit meer iets anders.
Het juist andersom, in de bocht zijn Duitse onderstellen superieur aan die van eender welke Toyota. Nu ja modellen als een Supra uitgezonderd, maar dat is onderhuids dan ook een BMW.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:14 schreef LXIV het volgende:
Een keer een Volkswagen gehad, nooit meer voor mij. Een keer een Toyota en wil nooit meer iets anders.
Zou het verschrikkelijk vinden wanneer Aziatische auto’s zwaar belast gaan worden omdat Duitse auto’s er niet mee kunnen concurreren en ik weer in gammele Duitse bocht moet gaan rijden
Ik had nooit zoveel op met de Deutsche gründlichkeit, maar de F800GT heeft me wel weten te imponeren. Ik zal niet snel overstappen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:58 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Het juist andersom, in de bocht zijn Duitse onderstellen superieur aan die van eender welke Toyota. Nu ja modellen als een Supra uitgezonderd, maar dat is onderhuids dan ook een BMW.
In vermogensafgifte en smeuiige motoren idem dito. Het grootste deel van de Japanners is niet vooruit te branden tov de Duitse dikbolides. Het enige voordeel van merken als Toyota is er minder onderhoud nodig is en goedkoper rijden is. Want motoren met weinig vermogen geven een stuk minder belasting op de hele aandrijving en de techniek is vaak simpeler, wat er niet op zit kan ook niet kapot.
Dus als je van stevig door rijden houdt en op de limiet door een bocht jakkeren, koop gewoon een dikke Duitser.
Als het autorijden je geen reet interesseert en je er graag zo min mogelijk geld uitgeeft aan onderhoud, koop een Toyota.
Sodemieter, dat is 2,5 miljoen salariskosten per maand. Ja, dan zou ik ook zeggen, minstens de helft eruit.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 15:52 schreef gwn_een_user het volgende:
De eigenaar van Porsche en Audi heeft momenteel ongeveer 657.000 werknemers in dienst.
Krijgen die zo slecht betaald?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:49 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Sodemieter, dat is 2,5 miljoen salariskosten per maand. Ja, dan zou ik ook zeggen, minstens de helft eruit.
Ze doen veel zelf via verticale integratie. Het is een ecosysteem maar ze hebben nog steeds ook veel toeleveranciers ondanks die behoorlijke verticale integratie. Het nadeel van grote, gevestigde bedrijven, molochen en instituten is vaak organisationele inertie: ze zijn traag om te veranderen (in het geval van VW bij de transitie van brandstofmotoren naar EV's en meer waar ik totaal geen weet heb als noob van deze sector) omdat er veel lagen, processen en bestaande systemen zijn die eerst moeten worden aangepast voordat er echt iets verschuift.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:49 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Sodemieter, dat is 2,5 miljoen salariskosten per maand. Ja, dan zou ik ook zeggen, minstens de helft eruit.
Het is ook al een halve eeuw de filosofie van Toyota om het onderhoud en de betrouwbaarheid te integreren met de technisch ontwerpers, ongeacht hoe krachtig het model. Ook met de Celica Supra kon je naar de gewone Toyotaboer en dan was onderhoud en reparatie niet heel veel duurder dan van een even oude Starlet of Tercel. Dat de monteurs overal makkelijk bij konden was al voor gezorgd. Dat is natuurlijk heerlijk voor de klant en die komt niet alleen terug voor een nieuwe, die brengen ook nieuwe klanten aan.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:58 schreef Hyaenidae het volgende:
Het juist andersom, in de bocht zijn Duitse onderstellen superieur aan die van eender welke Toyota. Nu ja modellen als een Supra uitgezonderd, maar dat is onderhuids dan ook een BMW.
In vermogensafgifte en smeuiige motoren idem dito. Het grootste deel van de Japanners is niet vooruit te branden tov de Duitse dikbolides. Het enige voordeel van merken als Toyota is er minder onderhoud nodig is en goedkoper rijden is. Want motoren met weinig vermogen geven een stuk minder belasting op de hele aandrijving en de techniek is vaak simpeler, wat er niet op zit kan ook niet kapot.
Dat is tegenwoordig met elke auto...quote:Op vrijdag 26 juni 2026 20:32 schreef Weltschmerz het volgende:
De Duitse ingenieurs gaan consequent voor de best oplossing en als dan later blijkt dat de motor eruit moet om een koplamp te kunnen vervangen dan is dat waarvoor er monteurs zijn. Maar ja, arbeidstijd is het duurst aan onderhoud en reparatie.
Mijn coupé had inderdaad dezelfde ouderwetse 2 liter die ze in zoveel modellen propten, daarom was het qua performance ook helemaal geen indrukwekkende auto. Ik werd zoek gereden door een Clio 1.6 sport.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 20:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is ook al een halve eeuw de filosofie van Toyota om het onderhoud en de betrouwbaarheid te integreren met de technisch ontwerpers, ongeacht hoe krachtig het model. Ook met de Celica Supra kon je naar de gewone Toyotaboer en dan was onderhoud en reparatie niet heel veel duurder dan van een even oude Starlet of Tercel. Dat de monteurs overal makkelijk bij konden was al voor gezorgd. Dat is natuurlijk heerlijk voor de klant en die komt niet alleen terug voor een nieuwe, die brengen ook nieuwe klanten aan.
De Duitse ingenieurs gaan consequent voor de best oplossing en als dan later blijkt dat de motor eruit moet om een koplamp te kunnen vervangen dan is dat waarvoor er monteurs zijn. Maar ja, arbeidstijd is het duurst aan onderhoud en reparatie.
Volgens mij zat die ook in de Celica XT Liftback die ik gehad heb. Werd je er ook door de eerste de beste Opel Rekord uitgereden in Duitsland...quote:Op vrijdag 26 juni 2026 20:36 schreef SebbeSwensje het volgende:
Mijn coupé had inderdaad dezelfde ouderwetse 2 liter die ze in zoveel modellen propten, daarom was het qua performance ook helemaal geen indrukwekkende auto. Ik werd zoek gereden door een Clio 1.6 sport.
Die Duitsers zijn in technisch opzicht een steel puriteinen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 20:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is ook al een halve eeuw de filosofie van Toyota om het onderhoud en de betrouwbaarheid te integreren met de technisch ontwerpers, ongeacht hoe krachtig het model. Ook met de Celica Supra kon je naar de gewone Toyotaboer en dan was onderhoud en reparatie niet heel veel duurder dan van een even oude Starlet of Tercel. Dat de monteurs overal makkelijk bij konden was al voor gezorgd. Dat is natuurlijk heerlijk voor de klant en die komt niet alleen terug voor een nieuwe, die brengen ook nieuwe klanten aan.
Het zal ongetwijfeld een uitgekristaliseerde versie zijn van die motor. Veel zuipen, weinig leveren, maar wel degelijk.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 20:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Volgens mij zat die ook in de Celica XT Liftback die ik gehad heb. Werd je er ook door de eerste de beste Opel Rekord uitgereden in Duitsland...
Dat dan weer wel, niet stuk te krijgen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 20:47 schreef SebbeSwensje het volgende:
Het zal ongetwijfeld een uitgekristaliseerde versie zijn van die motor. Veel zuipen, weinig leveren, maar wel degelijk.
Heel die auto was naar de getver, maar de motor bleef gaanquote:Op vrijdag 26 juni 2026 20:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat dan weer wel, niet stuk te krijgen.
Die dikke zescilinder was wel fijn hoor, je moet alleen niet doen alsof het een sportwagen is omdat ie klapkoplampen heeft en veel zuipt, het is gewoon een coupé. Een vriend van mij lachte zich helemaal dood, die had een Starlet uit 82 derdehands of zo gekocht en die had hij dan ook nog op gas laten zetten toen die na 25 jaar oud was. Die reed voor 50 euro in de maand of zo inclusief alles.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 20:36 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Mijn coupé had inderdaad dezelfde ouderwetse 2 liter die ze in zoveel modellen propten, daarom was het qua performance ook helemaal geen indrukwekkende auto. Ik werd zoek gereden door een Clio 1.6 sport.
Die 6 cilinder was helemaal een feestjequote:Op vrijdag 26 juni 2026 22:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die dikke zescilinder was wel fijn hoor, je moet alleen niet doen alsof het een sportwagen is omdat ie klapkoplampen heeft en veel zuipt, het is gewoon een coupé. Een vriend van mij lachte zich helemaal dood, die had een Starlet uit 82 derdehands of zo gekocht en die had hij dan ook nog op gas laten zetten toen die na 25 jaar oud was. Die reed voor 50 euro in de maand of zo inclusief alles.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |