abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 24 juli 2026 @ 16:46:04 #151
388664 crew  Dotteke
pi_221420892
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2026 12:43 schreef laforest het volgende:

[..]
Jep :Y
Mod voor F&L
*O*
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b]
Dot houdt van lekker vlot :P
  zondag 26 juli 2026 @ 05:41:18 #152
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221433564
Ik ben van huis uit niet gelovig en sta vooral nuchter en rationeel in het leven. Toch heb ik me wel eens afgevraagd hoe een eventuele stap naar een abrahamitisch geloof er voor mij uit zou zien.

Als ik die keuze ooit zou maken, is het voor mij overduidelijk dat ik bij de meest liberale stroming zou uitkomen. Veel van de traditionele dogma’s, strenge leefregels en gedetailleerde verhalen voelen voor mij namelijk vooral als menselijke, fantasierijke verzinsels uit een ver verleden. Mijn verstand protesteert simpelweg zodra er van mij verwacht wordt dat ik eeuwenoude teksten of strikte voorschriften letterlijk neem. Een orthodoxe of behoudende richting past daarom totaal niet bij hoe ik naar de wereld kijk.

In een vrijzinnige of liberale variant is er gelukkig ruimte voor verstand, twijfel en eigen interpretatie. Daar ligt de nadruk niet op het stipt opvolgen van oude tradities maar op de waardevolle filosofische kern van het geloof. Het gaat dan veel meer om universele thema’s zoals naastenliefde, rechtvaardigheid en oog hebben voor de medemens. Op die manier zou ik de inspirerende en verbindende kant van religie kunnen omarmen zonder dat ik mijn gezonde verstand bij de deur hoef in te leveren. Voor mij is dat de enige manier waarop geloof en rationaliteit ooit samen zouden kunnen gaan.

Fantasierijke verzinsels die "het woord van God" zouden representeren, zijn een belediging voor het menselijke intellect. Tegelijkertijd bieden die verhalen troost en hoop voor wie er wel in wil geloven. En dat is mooi.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pixelman op 26-07-2026 13:30:24 ]
Prediker 1:8 ~ alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend ...
  zondag 26 juli 2026 @ 06:43:47 #153
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221433605
Als ik zou geloven dan zou ik zeker in dit Godsbewijs geloven: Johann Sebastian Bach

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 0% gewijzigd door Pixelman op 26-07-2026 08:54:49 ]
pi_221434002
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2026 05:41 schreef Pixelman het volgende:
Ik ben van huis uit niet gelovig en sta vooral nuchter en rationeel in het leven. Toch heb ik me wel eens afgevraagd hoe een eventuele stap naar een abrahamitisch geloof er voor mij uit zou zien.

Als ik die keuze ooit zou maken, is het voor mij overduidelijk dat ik bij de meest liberale stroming zou uitkomen. Veel van de traditionele dogma’s, strenge leefregels en gedetailleerde verhalen voelen voor mij namelijk vooral als menselijke, fantasierijke verzinsels uit een ver verleden. Mijn verstand protesteert simpelweg zodra er van mij verwacht wordt dat ik eeuwenoude teksten of strikte voorschriften letterlijk neem. Een orthodoxe of behoudende richting past daarom totaal niet bij hoe ik naar de wereld kijk.

In een vrijzinnige of liberale variant is er gelukkig ruimte voor verstand, twijfel en eigen interpretatie. Daar ligt de nadruk niet op het stipt opvolgen van oude tradities maar op de waardevolle filosofische kern van het geloof. Het gaat dan veel meer om universele thema’s zoals naastenliefde, rechtvaardigheid en oog hebben voor de medemens. Op die manier zou ik de inspirerende en verbindende kant van religie kunnen omarmen zonder dat ik mijn gezonde verstand bij de deur hoef in te leveren. Voor mij is dat de enige manier waarop geloof en rationaliteit ooit samen zouden kunnen gaan.

Fantasierijke verzinsels die "het woord van God" zouden representeren, zijn een belediging voor het menselijke intellect. Tegelijkertijd bieden die verhalen troost en hoop voor wie er wel in wilgeloven. En dat is mooi.
"Old earth creationism" is zo'n beetje hetgeen dat net de drempel overgaat.
  zondag 26 juli 2026 @ 09:43:02 #155
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221434154
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2026 09:12 schreef Beathoven het volgende:

[..]
"Old earth creationism" is zo'n beetje hetgeen dat net de drempel overgaat.
Die neptheorie is lachwekkend en een belediging voor het menselijk verstand.
pi_221434177
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2026 09:43 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Die neptheorie is lachwekkend en een belediging voor het menselijk verstand.
Je verwart het met young earth creationism.

Oude aarde creationisten gaan eigenlijk zo goed als een groffe +/- 90% met de wetenschap mee. Ze hebben ook niet veel bewijsdrang.
  zondag 26 juli 2026 @ 10:21:28 #157
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221434338
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2026 09:45 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Je verwart het met young earth creationism.

Oude aarde creationisten gaan eigenlijk zo goed als een groffe +/- 90% met de wetenschap mee. Ze hebben ook niet veel bewijsdrang.
Ja, je hebt gelijk. Ik ben heel allergisch voor de YEC-theorie zodat ik er overheen las.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pixelman op 26-07-2026 17:03:25 ]
pi_221447718
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2026 05:41 schreef Pixelman het volgende:

Fantasierijke verzinsels die "het woord van God" zouden representeren, zijn een belediging voor het menselijke intellect. Tegelijkertijd bieden die verhalen troost en hoop voor wie er wel in wil geloven. En dat is mooi.
Heb je wel eens het boek "Biblebelt" van Jonah Falke gelezen? Die bezoekt diverse protestante kerkgenootschappen (overigens geen vrijzinnige) en komt tot interessante conclusies
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
  maandag 27 juli 2026 @ 22:36:52 #159
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221448016
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 21:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Heb je wel eens het boek "Biblebelt" van Jonah Falke gelezen? Die bezoekt diverse protestante kerkgenootschappen (overigens geen vrijzinnige) en komt tot interessante conclusies
Nee, nooit gelezen. Wat zijn de meest interessante conclusies van dat boek?
pi_221448037
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 22:36 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Nee, nooit gelezen. Wat zijn de meest interessante conclusies van dat boek?
Ik stel voor dat je het leest.
  dinsdag 28 juli 2026 @ 06:17:27 #161
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221448600
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 22:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik stel voor dat je het leest.
Ik heb momenteel erg weinig tijd. Ik heb AI dus gevraagd die conclusies samen te vatten:

quote:
Vraag aan AI: Wat zijn de belangrijkste conclusies uit het boek "Biblebelt" van Jonah Falk?

Antwoord van AI:
De centrale boodschap van ***De Bible Belt. Een waarachtige zoektocht naar geloof, hoop en liefde in Nederland*** van **Jonah Falke** is niet dat hij een definitief oordeel over de Nederlandse Biblebelt velt, maar juist dat hij de wereld van orthodox-gereformeerde christenen probeert te begrijpen zonder de gebruikelijke vooroordelen. Hij doet dat als buitenstaander en agnost, door veel gesprekken te voeren met predikanten, politici, jongeren, ondernemers en gewone gemeenteleden.

De belangrijkste conclusies zijn:

1. **"De Biblebelt" bestaat eigenlijk niet als één geheel**

Falke concludeert dat de term *Biblebelt* misleidend is. Van buitenaf lijkt het een homogene gemeenschap, maar in werkelijkheid zijn de verschillen tussen kerken, families en individuele gelovigen enorm. Er bestaan grote theologische, culturele en sociale verschillen tussen bijvoorbeeld:

* de Staatkundig Gereformeerde Partij-achterban,
* de Gereformeerde Gemeenten,
* de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland,
* en andere reformatorische kerken.

2. **Veel vooroordelen van buitenstaanders zijn te simplistisch**

Volgens Falke wordt in de media vaak een karikatuur gemaakt van streng gereformeerden: zwart-wit, ouderwets en intolerant. Tijdens zijn reis ontmoet hij juist veel vriendelijke, gastvrije en welwillende mensen, ook wanneer zij fundamenteel anders denken dan hijzelf. Hij pleit ervoor eerst te luisteren voordat men oordeelt.

3. **Het geloof is geen verzameling regels, maar een totaal levensperspectief**

Voor veel geïnterviewden is het christelijk geloof niet slechts een zondagse bezigheid. Het bepaalt:

* de opvoeding,
* de keuze van school,
* huwelijk en seksualiteit,
* mediagebruik,
* politieke voorkeur,
* werk,
* en zelfs de manier waarop men naar lijden en sterven kijkt.

Falke laat zien dat deze levensvisie voor gelovigen intern vaak heel logisch en samenhangend is, ook al begrijpen buitenstaanders haar niet.

4. **Er bestaat een voortdurende spanning met de moderne samenleving**

Veel orthodoxe christenen proberen trouw te blijven aan eeuwenoude geloofsovertuigingen terwijl zij tegelijkertijd leven in een sterk geseculariseerde samenleving. Daardoor ontstaan spanningen rond onderwerpen als:

* homoseksualiteit,
* abortus,
* euthanasie,
* gender,
* sociale media,
* individualisme.
Tegelijk laat Falke zien dat de gemeenschap moderner is dan vaak wordt gedacht: men gebruikt internet, smartphones en moderne communicatiemiddelen, zij het vaak met eigen afwegingen.

5. **De gemeenschap is veel minder gesloten dan vaak wordt gedacht**

Hoewel sommige kerken terughoudend zijn tegenover buitenstaanders, ervaart Falke juist veel bereidheid om met hem in gesprek te gaan. Opvallend vindt hij dat vrijwel niemand probeert hem actief te bekeren; men legt eerder uit wat men gelooft dan dat men hem onder druk zet.

6. **Twijfel bestaat ook binnen de Biblebelt**

Het boek laat zien dat ook gelovigen worstelen met:

* geloofstwijfel,
* psychische problemen,
* seksualiteit,
* persoonlijke vrijheid,
* de vraag of traditionele regels nog passend zijn.

Daarmee corrigeert Falke het stereotype dat iedereen binnen de Biblebelt volledig overtuigd en eensgezind zou zijn.

7. **Empathie is belangrijker dan gelijk krijgen**

Misschien wel de belangrijkste conclusie van het boek is dat begrip voor mensen met een andere levensovertuiging noodzakelijk is in een pluriforme samenleving. Falke blijft zelf agnost en neemt de orthodoxe geloofsopvattingen niet over, maar hij ontwikkelt wel veel respect voor de oprechtheid waarmee veel mensen hun geloof beleven. Verschillende recensenten omschrijven het boek daarom als een "oefening in empathie".

### Algemene beoordeling

Het boek is geen theologische analyse en ook geen sociologisch standaardwerk. Het is vooral een journalistieke reisreportage waarin persoonlijke ontmoetingen centraal staan. Daardoor leest het toegankelijk, maar sommige wetenschappers merken op dat het minder diep ingaat op de historische en theologische achtergronden van de reformatorische gezindte. ([Digibron][2])

Voor iemand die de Nederlandse Biblebelt wil leren kennen zonder sensationele beeldvorming, wordt het boek over het algemeen gezien als een evenwichtige en respectvolle introductie. Het biedt vooral inzicht in de mensen achter de vaak beladen term "Biblebelt", meer dan dat het een sluitende verklaring geeft voor hun geloof of geschiedenis.

[1]: https://www.bol.com/nl/nl(...)m_source=chatgpt.com "De Bible Belt, Jonah Falke | 9789400410732 | Boeken | bol"
[2]: https://www.digibron.nl/v(...)m_source=chatgpt.com "Digibron, Boekbespreking"
[3]: https://www.rd.nl/artikel(...)m_source=chatgpt.com "Wat blijft er hangen na wéér een boek over de Biblebelt?"
Mijn conclusie: het zullen vast aardige mensen zijn die orthodoxen die ieder verschillend denken over verschillende zaken maar hun levensovertuiging en manier van leven is de mijne niet. Laten we het daar maar op houden.
  dinsdag 28 juli 2026 @ 09:46:54 #162
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221449463
Dat er grote individuele verschillen in levensovertuiging bestaan tussen orthodoxen, was mij al lang bekend. Het enorme aantal afsplitsingen van kerkgenootschappen is daar een sprekend voorbeeld van.

Wat ik wel positief vind aan een orthodoxe levensinstelling is de doelgerichtheid en discipline. Losbolligheid en mentale nietigheid, een veelvoorkomende kwaal in de samenleving, is daar ver te zoeken. Garantie op het ontbreken van wantoestanden is er echter ook niet, gezien de vele schandalen in het Staphorst-universum.
pi_221449478
Gewoon ChatGPT laten beslissen wel Abrahammistisch geloof je moet aanhangen:

Bekijk deze YouTube-video
pi_221453800
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 09:46 schreef Pixelman het volgende:

Wat ik wel positief vind aan een orthodoxe levensinstelling is de doelgerichtheid en discipline.
Ha, was het maar zo'n feest. In de praktijk zijn de grootste orthodoxelingen ontzettend kieskeurig in hetgeen waar ze precies orthodox in zijn. Ze pikken er precies uit wat in het straat past en negeren alles wat even niet zo goed uitkomt.
Conscience do cost.
  woensdag 29 juli 2026 @ 10:00:41 #165
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_221456063
quote:
Wat ik wel positief vind aan een orthodoxe levensinstelling is de doelgerichtheid en discipline.
Dat zijn 2 punten...

Daar staat een waslijst aan minpunten tegenover zoals

• Groepsdwang
• geen ruimte voor twijfel
• verlies van identiteit
• psychische druk
• wij/zij denken
• ...
  woensdag 29 juli 2026 @ 10:22:10 #166
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221456312
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 10:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Dat zijn 2 punten...

Daar staat een waslijst aan minpunten tegenover zoals

• Groepsdwang
• geen ruimte voor twijfel
• verlies van identiteit
• psychische druk
• wij/zij denken
• ...
Dat ik pluspunten noem, wil niet zeggen dat ik een bewonderaar ben.
pi_221456385
quote:
Wat ik wel positief vind aan een orthodoxe levensinstelling is de doelgerichtheid en discipline. Losbolligheid en mentale nietigheid, een veelvoorkomende kwaal in de samenleving, is daar ver te zoeken. Garantie op het ontbreken van wantoestanden is er echter ook niet, gezien de vele schandalen in het Staphorst-universum.
Die discipline en gebrek aan losbolligheid, betekent ook dat de druk ergens anders een uitlaatklep moet vinden. Vergis je niet in het aantal "ondergeschoven" kinderen, illegale abortussen en "moetjes". Nog afgezien van alle gevallen van seksueel misbruik en kindermishandeling :X

Wat bedoel je btw met "doelgerichtheid"?
  woensdag 29 juli 2026 @ 11:19:32 #168
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221456910
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 10:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Die discipline en gebrek aan losbolligheid, betekent ook dat de druk ergens anders een uitlaatklep moet vinden. Vergis je niet in het aantal "ondergeschoven" kinderen, illegale abortussen en "moetjes". Nog afgezien van alle gevallen van seksueel misbruik en kindermishandeling :X

Wat bedoel je btw met "doelgerichtheid"?
Ze hebben een "concreet" levensdoel: "het eeuwige leven bereiken na dit aardse leven". Voor alle duidelijkheid: dat is niet mijn doel.
pi_221457772
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 11:19 schreef Pixelman het volgende:
Ze hebben een "concreet" levensdoel: "het eeuwige leven bereiken na dit aardse leven". Voor alle duidelijkheid: dat is niet mijn doel.
Het doel is dus "anders". Bij anderen kan iets tegengestelds het doel zijn onder het mom "laten wij feesten en drinken en vrolijk zijn want morgen sterven wij" Jes. 22:13. Niks mis mee, me dunkt.
  woensdag 29 juli 2026 @ 15:04:02 #170
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221458560
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 12:49 schreef blomke het volgende:
Het doel is dus "anders". Bij anderen kan iets tegengestelds het doel zijn onder het mom "laten wij feesten en drinken en vrolijk zijn want morgen sterven wij" Jes. 22:13. Niks mis mee, me dunkt.
Ik snap je punt over die tekst uit Jesaja. Het heeft inderdaad iets heel logisch als je denkt: het leven is eindig dus laten we er nu maar van nemen. Dat is op zich natuurlijk ook een bewuste keuze, daar zeg je zoiets. Alleen zit voor mij het verschil wel een beetje in wat het met je doet op de lange termijn. Al dat feesten en drinken omdat we er morgen toch niet meer zijn, voelt voor mij persoonlijk snel wat hol aan. Alsof je van de ene piek naar de andere haast om maar niks te missen. En dat allemaal terwijl de wereld in brand staat, letterlijk en figuurlijk. Terwijl ik bij die gelovigen juist bewondering heb voor de rust en de diepere lijn die ze in hun leven aanbrengen; zij bouwen ergens naartoe, ook al is dat voor mij persoonlijk niet de weg.

Maar goed, je hebt wel gelijk dat het allebei een manier is om met de eindigheid van het bestaan om te gaan. Alleen kies ik zelf toch liever voor de variant met meer "inhoud en bewustzijn."

[ Bericht 1% gewijzigd door Pixelman op 29-07-2026 15:18:12 ]
  woensdag 29 juli 2026 @ 17:08:08 #171
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_221459328
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 12:49 schreef blomke het volgende:

[..]
In dit geval hadden ze dat beter niet kunnen doen. Men leefde toen losbandig, diende afgoden, keken niet om naar arme en zieke mensen, er was corruptie en vertrouwden op zichzelf ipv op God.

God waarschuwde ze voor de dreiging vanuit Assyrië en riep het volk op terug te keren naar het geloof en op Hem te vertrouwen. In plaats daarvan gingen ze dus feesten en drinken. Het gevolg was de verwoesting van vele steden.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_221460441
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 17:08 schreef Panterjong het volgende:
In dit geval hadden ze dat beter niet kunnen doen. Men leefde toen losbandig, diende afgoden, keken niet om naar arme en zieke mensen, er was corruptie en vertrouwden op zichzelf ipv op God. God waarschuwde ze voor de dreiging vanuit Assyrië en riep het volk op terug te keren naar het geloof en op Hem te vertrouwen.
Welke bron(nen) heb je daarvoor??

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 17:08 schreef Panterjong het volgende:
In plaats daarvan gingen ze dus feesten en drinken. Het gevolg was de verwoesting van vele steden.
Is die volgorde (feesten en drinken -> verwoesting van vele steden) nu ook van toepassing? Wat dan als je op het platteland gaat "feesten en drinken"??

[ Bericht 8% gewijzigd door blomke op 29-07-2026 20:41:10 ]
  woensdag 29 juli 2026 @ 21:12:11 #173
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_221460866
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 20:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Welke bron(nen) heb je daarvoor??
[..]
Is die volgorde (feesten en drinken -> verwoesting van vele steden) nu ook van toepassing? Wat dan als je op het platteland gaat "feesten en drinken"??
Staat in de verzen en hoofdstukken voorafgaand aan dat vers. Dus Jesaja zelf.

De volgorde was afkeren van God, losbandig leven, niet omkijken naar anderen, de oproep van God negeren, vertrouwen op eigen werken (de fortificaties) en feesten. En toen ging het mis.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')