quote:Op donderdag 25 juni 2026 11:35 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Mirena inderdaad. Het is afwachten wat het wordt. Het is ongeveer 1 cup per 24 uur, maar als dat continu doorgaat is het per maand toch nog wel veel bloed. Ik hoop dat het nog stabiliseert.
Ja, het is echt een puzzel!
quote:
quote:Op donderdag 25 juni 2026 11:40 schreef Lingue het volgende:
[..]
Ik zou dan wel je klachten goed in de gaten houden en misschien tussentijds een keer bloedprikken om tekorten aan ferritine en ijzer te voorkomen.
Ik blijk nu een flink ferritine tekort te hebben wat weer zorgt dat de opslag van ijzer afneemt. Verklaart ook weer veel klachten. Die puzzel lijkt soms alleen maar complexer te worden ipv makkelijker![]()
Een ferritinetekort had ik inderdaad ook al (waarde van 6 ipv minimaal 20 maar liever 50, volgens mijn huisarts)quote:Op donderdag 25 juni 2026 11:40 schreef Lingue het volgende:
[..]
Ik zou dan wel je klachten goed in de gaten houden en misschien tussentijds een keer bloedprikken om tekorten aan ferritine en ijzer te voorkomen.
Ik blijk nu een flink ferritine tekort te hebben wat weer zorgt dat de opslag van ijzer afneemt. Verklaart ook weer veel klachten. Die puzzel lijkt soms alleen maar complexer te worden ipv makkelijker![]()
Ik dacht even "1 cup per 24 uur, dat is toch helemaal niet veel" maar toen viel het kwartje van continu bloedverlies, en dan is het wel veel inderdaad. Ik hoop voor je dat het nog stabiliseert inderdaad.quote:Op donderdag 25 juni 2026 11:35 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Mirena inderdaad. Het is afwachten wat het wordt. Het is ongeveer 1 cup per 24 uur, maar als dat continu doorgaat is het per maand toch nog wel veel bloed. Ik hoop dat het nog stabiliseert.
Dat je het durft, een cup bij een (mirena)spiraaltje.. kom er maar in @BEquote:Op donderdag 25 juni 2026 11:35 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Mocht ze ze kunnen verdragen dan zou ik voor de nuvaring gaan. Ikzelf werd er behoorlijk agressief van maar in mijn omgeving hoor ik wel positieve geluiden. Je kan ook doorringen igv wens tot uitstel menstruatie.quote:Op donderdag 25 juni 2026 11:57 schreef miss_sly het volgende:
Ook hormoongerelateerd, maar andere levensfase: anticonceptie voor tieners.
Vooralsnog wil mijn dochter niet aan de pil. En op zichzelf support ik dat. Ik heb er zelf bepaald slechte ervaringen mee, en er is ook best meer bekend dan veertig jaar geleden over de nadelen.
Maar wat dan? Ik wil ook nog geen oma worden
Alleen condooms, veilig bij tieners? Mirena, nuvaring, implanon, pessarium in combi met condooms? Zie ik nog een optie over het hoofd?
quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:30 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Dat je het durft, een cup bij een (mirena)spiraaltje.. kom er maar in @:BE
Wil ze geen hormonen of wil ze iets waar ze niet elke dag aan hoeft te denken?quote:Op donderdag 25 juni 2026 11:57 schreef miss_sly het volgende:
Ook hormoongerelateerd, maar andere levensfase: anticonceptie voor tieners.
Vooralsnog wil mijn dochter niet aan de pil. En op zichzelf support ik dat. Ik heb er zelf bepaald slechte ervaringen mee, en er is ook best meer bekend dan veertig jaar geleden over de nadelen.
Maar wat dan? Ik wil ook nog geen oma worden
Alleen condooms, veilig bij tieners? Mirena, nuvaring, implanon, pessarium in combi met condooms? Zie ik nog een optie over het hoofd?
Agressief door de hormonen dan?quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:34 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Mocht ze ze kunnen verdragen dan zou ik voor de nuvaring gaan. Ikzelf werd er behoorlijk agressief van maar in mijn omgeving hoor ik wel positieve geluiden. Je kan ook doorringen igv wens tot uitstel menstruatie.
Ze wil liever geen hormonen, maar volledig hormoonvrij is misschien niet heel handig. Dus alternatieven voor de pil met plaatselijk hormonen in kleine doses lijkt me dan het bespreken waard.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:04 schreef loveli het volgende:
[..]
Wil ze geen hormonen of wil ze iets waar ze niet elke dag aan hoeft te denken?
Het onveilige aspect van alle niet-hormonale ac is het meest onderbelichte aspect van voorlichting: je brein onder invloed van hormonen schakelt uit.
Ja ik. Ongeveer 2 jaar nu. Maar ik merk er eigenlijk niks van. In het begin andere transpiratie (YUK!) en af en toe een puistje. Maar qua energie of spieropbouw ervaar ik geen effect. Ook als ik een dagje vergeet (of een keertje een lang weekend) verandert er in mijn beleving niets.quote:
Moonahquote:Op donderdag 25 juni 2026 14:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja ik. Ongeveer 2 jaar nu. Maar ik merk er eigenlijk niks van. In het begin andere transpiratie (YUK!) en af en toe een puistje. Maar qua energie of spieropbouw ervaar ik geen effect. Ook als ik een dagje vergeet (of een keertje een lang weekend) verandert er in mijn beleving niets.
Ik had bij Suzanne Rethans geloof ik, gelezen dat er dus idd vrouwen zijn die geen verschil ervaren bij al dan niet gebruik van T.
Slybeebquote:
Jij hebt mij indertijd het laatste zetje gegeven voor HST. Inmiddels fijn stabiel, geen overgangsklachten meer. Ik zit nu op 125 O, 100 P en 100 Duphaston (synth. \P ivm adenomyose).quote:Hoe is het verder met je?
Nope. Ik dacht 'baat het niet dan schaadt het niet'. En nu ik dit type bedenk ik me dat T wél zorgt dat mijn orgasmes weer meer als vanouds zijn. Dus och, ik blijf de T maar smeren.quote:Heb je ook geprobeerd hoe het is als je langere tijd geen T gebruikt? Of je dan wel verschil merkt?
Fijn dat je stabiel bent. Dat is bij mij ook, het heeft echt mijn kwaliteit van leven enorm verbetered.quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:32 schreef Moonah het volgende:
[..]
Slybeeb
[..]
Jij hebt mij indertijd het laatste zetje gegeven voor HST. Inmiddels fijn stabiel, geen overgangsklachten meer. Ik zit nu op 125 O, 100 P en 100 Duphaston (synth. \P ivm adenomyose).
Ik hoopte dat relatief hoge dosis ook zou helpen tegen long covid klachten, maar helaas. En ik neem bizar veel op blijkt uit bloedtesten, dus ik mag niet hoger.
[..]
Nou, dan schaadt het zeker niet, want dat is toch een fijne uitwerking!quote:Nope. Ik dacht 'baat het niet dan schaadt het niet'. En nu ik dit type bedenk ik me dat T wél zorgt dat mijn orgasmes weer meer als vanouds zijn. Dus och, ik blijf de T maar smeren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoe dan?! Ik word daar oprecht verdrietig van.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh dat is jammer dat het niet de energie en spieropbouw geeft. Maar lees wel dat het qua seksualiteit wel een fijne toevoeging is.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja ik. Ongeveer 2 jaar nu. Maar ik merk er eigenlijk niks van. In het begin andere transpiratie (YUK!) en af en toe een puistje. Maar qua energie of spieropbouw ervaar ik geen effect. Ook als ik een dagje vergeet (of een keertje een lang weekend) verandert er in mijn beleving niets.
Ik had bij Suzanne Rethans geloof ik, gelezen dat er dus idd vrouwen zijn die geen verschil ervaren bij al dan niet gebruik van T.
quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:30 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Dat je het durft, een cup bij een (mirena)spiraaltje.. kom er maar in @:BE
En je kunt eventueel nog overstappen op een menstruatiedisc! Ik was al zeer tevreden met de cup, maar de disc vind ik nog weer zoveel fijner! Zachter, voel je minder zitten, makkelijker in te brengen. En kan ook veel bloed opvangen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:03 schreef Phaidra het volgende:
Ik heb het gevraagd bij de huisarts, hij zei dat het geen probleem was om een cup te gebruiken. Voor de zekerheid ook nog een rondje Google gedaan en daar staat dat je vooral goed moet opletten dat je eerst het vacuüm verbreekt voor je hem eruit trekt. Dan zou het goed moeten gaan. Nou lijkt me eruit trekken met vacuüm ook geen pretje. Maar ik let er nu extra goed op.
Vooropgesteld dat ik midden in een ziekte-/hersteltraject zit/zat.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:54 schreef Lingue het volgende:
[..]
Wat heeft het jou gebracht? Was jij niet iets teruggegaan in O en/of P recent?
Tot je hoest en ie de hele inhoud alsnog in je onderbroek fliptquote:Op donderdag 25 juni 2026 18:27 schreef Mrs.Peel het volgende:
[..]
En je kunt eventueel nog overstappen op een menstruatiedisc! Ik was al zeer tevreden met de cup, maar de disc vind ik nog weer zoveel fijner! Zachter, voel je minder zitten, makkelijker in te brengen. En kan ook veel bloed opvangen.
Nee!! Is dat jou overkomen?quote:Op donderdag 25 juni 2026 21:35 schreef -Spring het volgende:
[..]
Tot je hoest en ie de hele inhoud alsnog in je onderbroek flipt
Omgquote:Op donderdag 25 juni 2026 21:35 schreef -Spring het volgende:
[..]
Tot je hoest en ie de hele inhoud alsnog in je onderbroek flipt
Ja,dat heet autodumping en is normaal voor die discs, schijnt. Het gebeurt ook tijdens het plassen en veel vrouwen vinden het juist wel fijn. Ik niet, want ik heb gemerkt dat ik nogal regelmatig hoest en nies gedurende de dag, dus ik moet dan alsnog met een dik maandverband in lopen om die opgespaarde plas bloed te kunnen opvangen.quote:
Dankjewel voor je reactie.quote:Op donderdag 25 juni 2026 20:36 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Vooropgesteld dat ik midden in een ziekte-/hersteltraject zit/zat.
In eerste instantie meer energie, meer kracht en spieropbouw, een GIEREND libido (dat was echt fantastisch, dat zou ik wel terug willen), meer passie, minder levensmoeheid, mijn orgasmes terug.
Ik had een golf, heb een tijd (te) veel gebruikt, dat was niet ideaal dus weer omlaag geschroefd. Mijn totaal T is wel ok nu, maar vrij was wel best laag, dus heb ik mijn O wat verlaagd, dat zou weer een verlaging van SHBG kunnen opleveren waardoor vrij T hoger wordt bij gelijke totaalwaardes.
En die O bleek dus ook omlaag te kunnen, maar daar is mijn behoefte ook gewoon niet altijd hetzelfde. Een aantal maanden geleden kreeg ik op mijn huidige dosis opnieuw opvliegers, dat is nu helemaal niet meer zo.
nu gebruik ik het al anderhalf jaar dus ik weet niet meer wat nu precies T is en wat andere oorzaken, maar ik ben niet bereid te stoppen om dat te testen. Ben wel nog steeds wat aan het vogelen met de dosering omdat mijn libido niet echt top is atm.
Oh en qua bijwerkingen: toen ik nog op mijn schouders smeerde, pukkels daar. Nu ik al een hele tijd op mijn benen smeer, beenhaar. Dat heb ik praktisch niet gehad mijn hele leven en nu wel, nogal jammer.
Officieel is het afaik alleen geïndiceerd voor HSDD, hypoactive sexual desire disorder. Al een seksuoloog geprobeerd?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 17:36 schreef Lingue het volgende:
[..]
Dankjewel voor je reactie.
Wat ik eerder al noemde zou het voor de seksualiteit alleen al geen kwaad kunnen. Maar ik voel aan alles dat er gewoon iets significant mist in mijn lichaam waardoor ik mij al veel te lang gewoon niet meer de Lingue voel die ik ooit was.
Als ik dan lees dat de meeste vrouwen echt positief zijn over toevoeging van T dan baal ik enorm dat ik steeds vastloop bij artsen.
Nee, niet geprobeerd. Ik kan me er eens in verdiepen, maar eigenlijk was mijn libido altijd meer dan goed en was zin maken nooit een probleem.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:36 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Officieel is het afaik alleen geïndiceerd voor HSDD, hypoactive sexual desire disorder. Al een seksuoloog geprobeerd?
Dat heb ik ook gehadquote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:44 schreef Lingue het volgende:
[..]
Nee, niet geprobeerd. Ik kan me er eens in verdiepen, maar eigenlijk was mijn libido altijd meer dan goed en was zin maken nooit een probleem.
Het voelt echt sinds ik weer in de ellende beland bent die nu als PMDD gediagnosticeerd staat icm peri dat het echt compleet droog staat. Ik moet er al niet aan denken om mijn favoriete hunk te willen bespringen. Terwijl ik dat tot aan mijn 40/41ste nooit een probleem vond zeg maar.
En ook zin maken met alle mogelijke opties en speelgoed brengt helemaal niks...
Ik vond op een gegeven moment seks echt walgelijk. Het stond me enorm tegen, kwam ook doordat het pijn deed (atrofie ivm overgang). Ook seks met mezelf/speeltje deed me niets meer. HST heeft het wel verbeterd gelukkig (in eerste instantie alleen O hoor, de T kwam pas later en was dus beetje kers op de taart).quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:44 schreef Lingue het volgende:
En ook zin maken met alle mogelijke opties en speelgoed brengt helemaal niks...
O deed voor mij helemaal niks op dat gebied. Ik rilde van elke normale aanraking, laat staan vanquote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:37 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik vond op een gegeven moment seks echt walgelijk. Het stond me enorm tegen, kwam ook doordat het pijn deed (atrofie ivm overgang). Ook seks met mezelf/speeltje deed me niets meer. HST heeft het wel verbeterd gelukkig (in eerste instantie alleen O hoor, de T kwam pas later en was dus beetje kers op de taart).
Nope, alleen lokaal O is prima om het weefsel weer vochtig en soepel te krijgen. O-Pleisters brachten de zin weer terug.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:48 schreef Vanyel het volgende:
[..]
O deed voor mij helemaal niks op dat gebied. Ik rilde van elke normale aanraking, laat staan vanseks
, en kreeg op geen enkele manier met een orgasme voor elkaar, terwijl ik daar nooit enig probleem mee gehad heb. Lokaal oestrogeen was wel zinnig maar daar kwamen mijn zin of orgasme niet van terug.
T best smeren in je knieholte of op de bovenkant van je voet (daar groeit nooit haarquote:Op donderdag 25 juni 2026 20:36 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Vooropgesteld dat ik midden in een ziekte-/hersteltraject zit/zat.
In eerste instantie meer energie, meer kracht en spieropbouw, een GIEREND libido (dat was echt fantastisch, dat zou ik wel terug willen), meer passie, minder levensmoeheid, mijn orgasmes terug.
Ik had een golf, heb een tijd (te) veel gebruikt, dat was niet ideaal dus weer omlaag geschroefd. Mijn totaal T is wel ok nu, maar vrij was wel best laag, dus heb ik mijn O wat verlaagd, dat zou weer een verlaging van SHBG kunnen opleveren waardoor vrij T hoger wordt bij gelijke totaalwaardes.
En die O bleek dus ook omlaag te kunnen, maar daar is mijn behoefte ook gewoon niet altijd hetzelfde. Een aantal maanden geleden kreeg ik op mijn huidige dosis opnieuw opvliegers, dat is nu helemaal niet meer zo.
nu gebruik ik het al anderhalf jaar dus ik weet niet meer wat nu precies T is en wat andere oorzaken, maar ik ben niet bereid te stoppen om dat te testen. Ben wel nog steeds wat aan het vogelen met de dosering omdat mijn libido niet echt top is atm.
Oh en qua bijwerkingen: toen ik nog op mijn schouders smeerde, pukkels daar. Nu ik al een hele tijd op mijn benen smeer, beenhaar. Dat heb ik praktisch niet gehad mijn hele leven en nu wel, nogal jammer.
Dat valt vies tegenquote:Op zaterdag 27 juni 2026 07:39 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
T best smeren in je knieholte of op de bovenkant van je voet (daar groeit nooit haar)
Haar in je knieholtequote:Op zaterdag 27 juni 2026 08:47 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat valt vies tegen
Mijn testomerk zegt in bijsluiter schouders, daarom was ik daar begonnen.
Nu rouleer ik tig plekken op mijn benen waaronder mijn knieholtes en tot mijn verdriet heb ik ontdekt dat ook in je knieholtes haar kan groeienMisschien een heel klein plekje niet, maar dat is niet groot genoeg voor mijn testo.
Het is nog geen mannelijke bos, vooral meer dan ik gewend was en redelijk bij te houden. Jammer, maar liever beenhaar dan nooit meer seks.
Ze lachen me uit op fokquote:
Zou lokaal O ook kunnen helpen om de gevolgen lichen sclerose te verminderen?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 23:24 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nope, alleen lokaal O is prima om het weefsel weer vochtig en soepel te krijgen. O-Pleisters brachten de zin weer terug.
Nou dit iddquote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:10 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat heb ik ook gehad
Echt heel zuur als je zoiets leuks en verbindends niet meer wil terwijl je het wel wil willen.
Daarom kreeg ik testosteron.
En dit ook! Niet alleen seks maar ook uitgebreid zoenen ed. Er is niks noppes nada aanwezig.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:37 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik vond op een gegeven moment seks echt walgelijk. Het stond me enorm tegen, kwam ook doordat het pijn deed (atrofie ivm overgang). Ook seks met mezelf/speeltje deed me niets meer. HST heeft het wel verbeterd gelukkig (in eerste instantie alleen O hoor, de T kwam pas later en was dus beetje kers op de taart).
Nou dat idd. Lokaal O zocht wel voor wat meer vochtigheid. Maar verder lijkt het geen trigger op te leveren om sprake van enige vorm van opwinding te krijgen/hebben.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 23:24 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nope, alleen lokaal O is prima om het weefsel weer vochtig en soepel te krijgen. O-Pleisters brachten de zin weer terug.
Ik heb mijn hele leven beenhaar gehad. Mesje erover en klaar. Merk wel echt dat mijn beenhaar veel minder hard groeit dan vroeger. Heb ook wel een Aziatisch tintje, waarbij donker haar natuurlijk altijd wel zichtbaar is op benen/armen.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 08:47 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat valt vies tegen
Mijn testomerk zegt in bijsluiter schouders, daarom was ik daar begonnen.
Nu rouleer ik tig plekken op mijn benen waaronder mijn knieholtes en tot mijn verdriet heb ik ontdekt dat ook in je knieholtes haar kan groeienMisschien een heel klein plekje niet, maar dat is niet groot genoeg voor mijn testo.
Het is nog geen mannelijke bos, vooral meer dan ik gewend was en redelijk bij te houden. Jammer, maar liever beenhaar dan nooit meer seks.
Nou ja niet uitlachenquote:Op zaterdag 27 juni 2026 08:58 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ze lachen me uit op fok![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Maar, ja. Het kan echt
Maar wel een verrassing (vond ik) om je na een tijdje lokaal ploppen/ smeren opeens te realiseren 'oh ja zo was het vroegah altijd, zo voelde het' (niet seks, maar gewoon dagelijks leven) met een goed doorbloed goed gesmeerd gebeuren.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 11:41 schreef Lingue het volgende:
[..]
Nou dat idd. Lokaal O zocht wel voor wat meer vochtigheid. Maar verder lijkt het geen trigger op te leveren om sprake van enige vorm van opwinding te krijgen/hebben.
Dat weet ik niet, maar lijkt me niet. LS wordt behandeld met Dermovate. Dat kreeg ik in eerste instantie toen ik naar de huisarts ben gegaan, maar dat hielp dus niet. Logisch, want bij mij was het overgangsgerelateerd.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 10:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zou lokaal O ook kunnen helpen om de gevolgen lichen sclerose te verminderen?
Ik niet, maar iemand die ik goed ken wel. Zo erg dat fietsen lastig wordt, en dat is wel heel erg vervelend want dat doet ze graag en deed ze veel.quote:Op zondag 28 juni 2026 19:02 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, maar lijkt me niet. LS wordt behandeld met Dermovate. Dat kreeg ik in eerste instantie toen ik naar de huisarts ben gegaan, maar dat hielp dus niet. Logisch, want bij mij was het overgangsgerelateerd.
Heb jij daar last van? Of vermoeden? Of ben ik te impertinent?
De jeuk en pijn schijnt afschuwelijk te zijn. Plus als je niet behandelt kunnen schaamlippen en clit verdwijnen én kans op vulvakanker.quote:Op zondag 28 juni 2026 19:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik niet, maar iemand die ik goed ken wel. Zo erg dat fietsen lastig wordt, en dat is wel heel erg vervelend want dat doet ze graag en deed ze veel.
Er is al wel behandeling, maar desondanks is er nog veel last en pijn en jeuk inderdaad. Dus ik dacht even dat hier een optie lag, maar dat lijkt toch niet zo te zijn.quote:Op zondag 28 juni 2026 19:07 schreef Moonah het volgende:
[..]
De jeuk en pijn schijnt afschuwelijk te zijn. Plus als je niet behandelt kunnen schaamlippen en clit verdwijnen én kans op vulvakanker.
Er is een heel goed NL-talige FBgroep over.quote:Op zondag 28 juni 2026 19:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er is al wel behandeling, maar desondanks is er nog veel last en pijn en jeuk inderdaad. Dus ik dacht even dat hier een optie lag, maar dat lijkt toch niet zo te zijn.
Dank je, dat wist ik niet. Ik ga eens kijken en dat ook doorgeven.quote:Op zondag 28 juni 2026 19:09 schreef Moonah het volgende:
[..]
Er is een heel goed NL-talige FBgroep over.
Bovenop mijn voeten groeien ook haren. Gewoon ter infoquote:Op zaterdag 27 juni 2026 13:01 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nou ja niet uitlachen![]()
Ik dacht/ heb geleerd dat het onmogelijk was. Ik hou ervan als mensen mij ongelijk bewijzen![]()
De uitzondering is er steeds
quote:Op zondag 28 juni 2026 19:35 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Bovenop mijn voeten groeien ook haren. Gewoon ter info
HST wordt geïndiceerd bij oa opvliegers. Niet bij psychische klachten, tenminste, de meeste huisartsen durven dat niet aan. Dus je zou met die klacht naar je huisarts kunnen gaan. Dan vraag je bio-identieke oestrogeen (pleisters, 50/dag) en utrogestan (dat is bio-identiek progesteron) en omdat je wrs nog een cyclus hebt is dat 100 (of 200??) per dag. Je kunt uitproberen wat het met je mentale gesteldheid doet. Wel een kans geven, ongeveer na 3 maanden kun je pas echt iets erover zeggen.quote:Op zondag 28 juni 2026 19:33 schreef Amsel het volgende:
Ik ga hier ook maar eens meelezen. En na de vakantie langs bij de huisarts. Ik denk dat opvliegers en emotioneel uit de bocht vliegen en donkere gedachtes genoeg reden zijn om er iets aan te willen doen. Ik vind het lastig om uit te pluizen wat door mogelijke perimenopauze komt en wat door eventuele andere oorzaken. Maar ik moet mentaal stabiel zijn de boel thuis draaiende te houden, en ik heb geen tijd en energie om zelf duizend dingen te lezen en alles uit te pluizen, dus ik hoop dat mijn huisarts begripvol is en concreet wil doorpakken en niet eerst wil dat ik nog een tijd ga navelstaren voordat er actie komt.
Hoe hebben jullie die eerste stap richting huisarts gezet?
Zonder opvliegers krijg je geen HST, weet dat. Ik had af en toe een lichte opvlieger, maar tegen de huisarts gezegd dat het 'regelmatig' is. Daar is geen woord aan gelogen trouwens.quote:Op zondag 28 juni 2026 19:33 schreef Amsel het volgende:
Ik ga hier ook maar eens meelezen. En na de vakantie langs bij de huisarts. Ik denk dat opvliegers en emotioneel uit de bocht vliegen en donkere gedachtes genoeg reden zijn om er iets aan te willen doen. Ik vind het lastig om uit te pluizen wat door mogelijke perimenopauze komt en wat door eventuele andere oorzaken. Maar ik moet mentaal stabiel zijn de boel thuis draaiende te houden, en ik heb geen tijd en energie om zelf duizend dingen te lezen en alles uit te pluizen, dus ik hoop dat mijn huisarts begripvol is en concreet wil doorpakken en niet eerst wil dat ik nog een tijd ga navelstaren voordat er actie komt.
Hoe hebben jullie die eerste stap richting huisarts gezet?
De mijne deed daar niet moeilijk over hoor dus dat verschilt ook per arts.quote:Op zondag 28 juni 2026 22:00 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zonder opvliegers krijg je geen HST, weet dat. Ik had af en toe een lichte opvlieger, maar tegen de huisarts gezegd dat het 'regelmatig' is. Daar is geen woord aan gelogen trouwens.
Gel gel gelquote:Op zondag 28 juni 2026 20:47 schreef Moonah het volgende:
Dan vraag je bio-identieke oestrogeen (pleisters, 50/dag)
quote:Op zondag 28 juni 2026 22:51 schreef Vanyel het volgende:
Ik zat over de 30 per etmaal, heb ze een paar dagen en nachten geturfd.
Ik was echt zo levensmoe alleen al daarvan.
Heel wisselend, van 5 minuten tot een half uur ofzo. M.n. 's nachts kon ik ook zo een half uur zwetend wakker liggen/rondlopen/ voor het raam gaan staan. Maar ik schoot van de ene op de andere dag door de overgang heen door chemo, dat versterkt de effecten nogal.quote:Op maandag 29 juni 2026 07:30 schreef Amsel het volgende:
[..]Hoe lang hield zo'n opvlieger dan aan? Ik lig er echt 20-30 minuten af als er er een heb. "Jongens, mama gaat even een half uurtje op de bank ziek liggen zijn, en daarna is het weer over"
Als je dat 30x per dag hebt blijft er geen tijd meer over, daar zou ik ook levensmoe van worden
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |