abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 juni 2026 @ 05:12:09 #276
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_221105588
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 22:17 schreef Vanyel het volgende:
In alle richtlijnen staat het zonder stopweek. Is die bijsluiterboodschap wel met de juiste indicatie?

Ik ken geen enkele gelgebruiker die een stopweek doet of voorgeschreven gekregen heeft en ik doe het zelf ook niet.
Hier (in buitenland) staat dat helemaal niet in de bijsluiter. M'n arts zei bij voorschrijven ook dat je het eigenlijk niet eens één dag moet overslaan, omdat je dat al snel merkt.
En dat klopt, heb wel eens 2 dagen overgeslagen omdat ik vergeten was het mee op reis te nemen - dat heb ik geweten. Of beter gezegd, dat heeft mijn man geweten :X
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
  zondag 21 juni 2026 @ 08:09:23 #277
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_221105861
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 22:17 schreef Vanyel het volgende:
In alle richtlijnen staat het zonder stopweek. Is die bijsluiterboodschap wel met de juiste indicatie?

Ik ken geen enkele gelgebruiker die een stopweek doet of voorgeschreven gekregen heeft en ik doe het zelf ook niet.
Zot toch? Die verschillen? Misschien ligt het aan het merk?

Hier staat trouwens ook weer in de bijsluiter dat HST zo kort mogelijk en maximaal 5 jaar gegeven mag worden. Daar hadden jullie ook nog nooit van gehoord. Ik bevind mij in een parallelle hormoondimensie, denk ik (samen met Seven).
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_221105930
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 08:09 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Hier staat trouwens ook weer in de bijsluiter dat HST zo kort mogelijk en maximaal 5 jaar gegeven mag worden. Daar hadden jullie ook nog nooit van gehoord. Ik bevind mij in een parallelle hormoondimensie, denk ik (samen met Seven).
Nee die boodschap ken ik wel, ik wil me daar alleen niet aan houden. Afaik is die boodschap ook verouderd. In de nieuwe richtlijnen wordt die voorzichtig of steeds wat minder voorzichtig losgelaten, ook afhankelijk van het land volgens mij.
Ik
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator zondag 21 juni 2026 @ 09:46:39 #279
5428 crew  miss_sly
pi_221106093
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 08:09 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Die boodschap van maximaal vijf jaar is niet nieuw, maar er zijn steeds meer artsen die daar gelukkig van afwijken. En ik ga ervan uit dat die richtlijn nog verandert.
Ik ben nu bijna drie jaar bezig en als ik over twee jaar zou moeten stoppen van mijn eigen arts, ga ik stad en land af op zoek naar de arts die het wel wil blijven voorschrijven. De kwaliteit van leven die het me oplevert, lever ik niet meer in.

[ Bericht 0% gewijzigd door miss_sly op 21-06-2026 11:05:28 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 21 juni 2026 @ 10:09:07 #280
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_221106172
quote:
7s.gif Op zondag 21 juni 2026 09:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Die boodschap van maximaal vijf jaar is niet nieuw, maar er zijn steeds meer artsen die daar gelukkig van afwijken. En ik ga ervan uit dat die richtlijn nog veranderd.
Ik ben nu bijna drie jaar bezig en als ik over twee jaar zou moeten stoppen van mijn eigen arts, ga ik stad en land af op zoek naar de arts die het wel wil blijven voorschrijven. De kwaliteit van leven die het me oplevert, lever ik niet meer in.
Same here!
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 21 juni 2026 @ 13:59:01 #281
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_221108648
quote:
7s.gif Op zondag 21 juni 2026 09:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Die boodschap van maximaal vijf jaar is niet nieuw, maar er zijn steeds meer artsen die daar gelukkig van afwijken. En ik ga ervan uit dat die richtlijn nog verandert.
Same :Y Maar is die richtlijn van max 5 jaar niet voor vrouwen boven de 50? Dat dacht ik eens gelezen te hebben.

Zal het zelf zeker 10-15 jaar nodig hebben, maar ben nog geen 40 dus dat zou met die richtlijn dan op zich nog wel passen.

Of wilde je het de rest van je leven blijven gebruiken? Kan dat überhaupt en is dat nodig? Nog nooit over nagedacht eigenlijk.
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
  Moderator zondag 21 juni 2026 @ 14:02:56 #282
5428 crew  miss_sly
pi_221108684
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2026 13:59 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Same :Y Maar is die richtlijn van max 5 jaar niet voor vrouwen boven de 50? Dat dacht ik eens gelezen te hebben.

Zal het zelf zeker 10-15 jaar nodig hebben, maar ben nog geen 40 dus dat zou met die richtlijn dan op zich nog wel passen.

Of wilde je het de rest van je leven blijven gebruiken? Kan dat überhaupt en is dat nodig? Nog nooit over nagedacht eigenlijk.
Mijn lichaam gaat nooit meer zelf voldoende oestrogeen en progesteron aanmaken. Dus ja, levenslang denk ik.
  zondag 21 juni 2026 @ 14:12:03 #283
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_221108743
Soms vind ik het even super irritant dat mannen het zoveel makkelijker hebben. Stel je voor dat wij bij dat ene griepje per jaar zouden klagen alsof we dood gingen. Wat moesten we dan bij al die andere gezondheidsproblemen die continu aanwezig zijn, of elke maand terugkomen? :{
pi_221140243
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 21:45 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik kan eens checken of ik de getoonde powerpoint kan vast krijgen? Of eventueel iets anders. Maar dat durf ik niet te beloven.
Heb je toevallig nog wat meer informatie kunnen verkrijgen? En zijn die vernieuwde richtlijnen dan ook al openbaar en om meer richting maatwerk te gaan ipv vasthouden aan richtlijnen?
pi_221140316
Ik heb morgen een afspraak bij een nieuwe gyn (en ziekenhuis). Ben heel erg benieuwd wat ik daar aan ga treffen. Ik ben uiteindelijk niet met de Z@ely begonnen. Ik durfde het gewoon niet aan. Veel te bang dat ik een flinke terugval ga krijgen dat is het mij niet waard.

Ik merk wel echt dat de klachten echt weer toenemen. Vooral de gruwelijke hoofdpijnen, de frustraties, ergernissen. Nog net geen moordneigingen... Maar het lontje begint weer erg kort te worden. En ik moet veel vaker mijn vrijwilligerswerk afkappen omdat de grenzen zijn bereikt en ik terug in mijn cocon moet om weer bij te tanken.

En ik doe zo mijn best om voor de lieve vrede maar gewoon zo normaal mogelijk te doen. Maar ik merk zelf dat het zich langzaam opstapelt.
Ik ben iig wat beter voorbereid dan toen ik bij de eerste gyn op gesprek ging. Er is inmiddels ook weer meer informatie beschikbaar en bekend over hormonen ed. Nu hopen dat de gyn morgen een beetje verstand van zaken heeft en ik op zn minst gehoord word ipv alleen aangehoord word.
  Moderator woensdag 24 juni 2026 @ 22:14:58 #286
441859 crew  Lenny77
pi_221140606
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 21:48 schreef Lingue het volgende:

[..]
Heb je toevallig nog wat meer informatie kunnen verkrijgen? En zijn die vernieuwde richtlijnen dan ook al openbaar en om meer richting maatwerk te gaan ipv vasthouden aan richtlijnen?
Ik heb helaas geen nieuwe info. De powerpoint kregen we niet vast :'(
Sowieso zou maatwerk moeten maar de info sijpelt maar langzaam door dus ik begrijp wel dat de artsen zich aan de strakke richtlijnen vasthouden. Dat is tenminste iets.
Maar ik hou mijn ogen en oren open.

Morgen avond zou er een webinar zijn maar ik moet werken dus ik denk niet dat ik deze kan volgen. Jammer.. Deze keer zou het een man zijn en ik ben eigenlijk wel benieuwd of deze meer rigide denkt of eerder breed zoals die vrouwelijke professor van toen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221142528
Lingue wat rot dat je alweer meer klachten krijgt. Succes vandaag!

Ik ben nog geen groot fan van de effecten van het spiraaltje. Hij moest geplaatst worden vlak na het einde van de menstruatie. Een week na het plaatsen diende zich de volgende menstruatie al aan. We zijn nu weer 1,5e week verder en ik bloed nog steeds -O-. Ok, ik moet toegeven, een stuk minder en geen stolsels (de opbouwperiode was natuurljik ook maar heel kort). Maar hoop toch dat het snel stopt.
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221143099
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 22:14 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik heb helaas geen nieuwe info. De powerpoint kregen we niet vast :'(
Sowieso zou maatwerk moeten maar de info sijpelt maar langzaam door dus ik begrijp wel dat de artsen zich aan de strakke richtlijnen vasthouden. Dat is tenminste iets.
Maar ik hou mijn ogen en oren open.

Morgen avond zou er een webinar zijn maar ik moet werken dus ik denk niet dat ik deze kan volgen. Jammer.. Deze keer zou het een man zijn en ik ben eigenlijk wel benieuwd of deze meer rigide denkt of eerder breed zoals die vrouwelijke professor van toen.
Jammer maar helaas. Hopelijk sijpelt de nieuwe informatie en richtlijnen snel en duidelijk door bij alle artsen die er linksom en rechtsom wat mee te maken hebben.
  Moderator donderdag 25 juni 2026 @ 09:25:46 #289
5428 crew  miss_sly
pi_221143110
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 21:53 schreef Lingue het volgende:
Ik heb morgen een afspraak bij een nieuwe gyn (en ziekenhuis). Ben heel erg benieuwd wat ik daar aan ga treffen. Ik ben uiteindelijk niet met de Z@ely begonnen. Ik durfde het gewoon niet aan. Veel te bang dat ik een flinke terugval ga krijgen dat is het mij niet waard.

Ik merk wel echt dat de klachten echt weer toenemen. Vooral de gruwelijke hoofdpijnen, de frustraties, ergernissen. Nog net geen moordneigingen... Maar het lontje begint weer erg kort te worden. En ik moet veel vaker mijn vrijwilligerswerk afkappen omdat de grenzen zijn bereikt en ik terug in mijn cocon moet om weer bij te tanken.

En ik doe zo mijn best om voor de lieve vrede maar gewoon zo normaal mogelijk te doen. Maar ik merk zelf dat het zich langzaam opstapelt.
Ik ben iig wat beter voorbereid dan toen ik bij de eerste gyn op gesprek ging. Er is inmiddels ook weer meer informatie beschikbaar en bekend over hormonen ed. Nu hopen dat de gyn morgen een beetje verstand van zaken heeft en ik op zn minst gehoord word ipv alleen aangehoord word.
Ik hoop heel erg dat je een fijne gyn met voldoende kennis treft die je echt op weg kan helpen! Succes met je afspraak.
pi_221143139
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 07:32 schreef Phaidra het volgende:

Ik ben nog geen groot fan van de effecten van het spiraaltje. Hij moest geplaatst worden vlak na het einde van de menstruatie. Een week na het plaatsen diende zich de volgende menstruatie al aan. We zijn nu weer 1,5e week verder en ik bloed nog steeds -O-. Ok, ik moet toegeven, een stuk minder en geen stolsels (de opbouwperiode was natuurljik ook maar heel kort). Maar hoop toch dat het snel stopt.
Oef dat is heel vervelend zeg! Hopelijk houdt het bloeden snel op.

Mijn cyclus wordt alleen maar korter en korter. De kortste is nu 16dgn. Nu begreep ik dat men ivm gebruik hst niet meer van menstruatie wilt spreken maar van bloedingen. Nou het is mij om het even. Het blijft ellendig.
Daar kan ik niet tegenop herstellen…
  Moderator donderdag 25 juni 2026 @ 09:27:42 #291
5428 crew  miss_sly
pi_221143141
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 07:32 schreef Phaidra het volgende:

Mirena toch?

De ervaringen daarmee zijn zo verschillend. Ik heb er zelf een half jaar mee gelopen en constant gevloeid. Dat heb ik vaker gehoord. Maar ik hoor ook van verschillende vrouwen dat ze er zo happy mee zijn, niet meer vloeien en zich echt beter voelen.

Eigenlijk is er al voldoende bewijs bij al die anticonceptie dat het ontzettend persoonlijk is welke middelen en bij welke dosis hormonen helpend en nuttig zijn.
  donderdag 25 juni 2026 @ 09:28:03 #292
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221143150
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2026 09:24 schreef Lingue het volgende:

[..]
Jammer maar helaas. Hopelijk sijpelt de nieuwe informatie en richtlijnen snel en duidelijk door bij alle artsen die er linksom en rechtsom wat mee te maken hebben.
Ik weet niet of je weet dat Lenny77 in België woont. Ik neem aan jij niet, maar daar kan ik me in vergissen.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator donderdag 25 juni 2026 @ 09:30:51 #293
5428 crew  miss_sly
pi_221143174
Ik ben eind april met de Utrogestan omhooggegaan in dosis naar 200 ivm ineens weer optredende bloedingen. Alles was verder goed, dus progesteron ophogen leek dan de meest logische oplossing. En dat was het ook. Kort na de ophoging heb ik nog een keer wat licht bloedverlies gehad, en daarna niet meer.

Ik twijfelde erover of ik mijn huisarts wilde vragen of ik mijn pleister mag ophogen van 75 naar 100 om de balans tussen O en P beter te houden. Nu had ik nog een paar pleisters 50 liggen van eerder dit jaar toen 75 niet leverbaar was en ik moest knippen en plakken. En ik heb zojuist een pleistr van 50 doorgeknipt en bij mijn 75 geplakt. Eens kijken of dat wat oplevert.
pi_221143230
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2026 09:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik weet niet of je weet dat Lenny77 in België woont. Ik neem aan jij niet, maar daar kan ik me in vergissen.
Nee wist ik niet. En nee ik woon niet in BE.

Dan hoop ik dat het doorsijpelen van België naar Nederland niet te lang op zich laat wachten. Maar sowieso fijn om te weten dat de informatie steeds beter en concreter wordt.
pi_221143234
quote:
7s.gif Op donderdag 25 juni 2026 09:30 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben eind april met de Utrogestan omhooggegaan in dosis naar 200 ivm ineens weer optredende bloedingen. Alles was verder goed, dus progesteron ophogen leek dan de meest logische oplossing. En dat was het ook. Kort na de ophoging heb ik nog een keer wat licht bloedverlies gehad, en daarna niet meer.

Ik twijfelde erover of ik mijn huisarts wilde vragen of ik mijn pleister mag ophogen van 75 naar 100 om de balans tussen O en P beter te houden. Nu had ik nog een paar pleisters 50 liggen van eerder dit jaar toen 75 niet leverbaar was en ik moest knippen en plakken. En ik heb zojuist een pleistr van 50 doorgeknipt en bij mijn 75 geplakt. Eens kijken of dat wat oplevert.
Jij gebruikt P continue?

Zijn er hier ook dames die T gebruiken?
  Moderator donderdag 25 juni 2026 @ 09:43:18 #296
5428 crew  miss_sly
pi_221143268
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 09:37 schreef Lingue het volgende:

[..]
Nee wist ik niet. En nee ik woon niet in BE.

Dan hoop ik dat het doorsijpelen van België naar Nederland niet te lang op zich laat wachten. Maar sowieso fijn om te weten dat de informatie steeds beter en concreter wordt.
Volgens mij zijn richtlijnen ook vaak Europees. En anders is het mogelijk artsen te wijzen op de richtlijnen uit andere Europese landen.
  Moderator donderdag 25 juni 2026 @ 09:43:33 #297
5428 crew  miss_sly
pi_221143269
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 09:38 schreef Lingue het volgende:

[..]
Jij gebruikt P continue?

Continu inderdaad. Maar ik ben dan ook 57 en post.
pi_221144160
quote:
7s.gif Op donderdag 25 juni 2026 09:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Mirena toch?

De ervaringen daarmee zijn zo verschillend. Ik heb er zelf een half jaar mee gelopen en constant gevloeid. Dat heb ik vaker gehoord. Maar ik hoor ook van verschillende vrouwen dat ze er zo happy mee zijn, niet meer vloeien en zich echt beter voelen.

Eigenlijk is er al voldoende bewijs bij al die anticonceptie dat het ontzettend persoonlijk is welke middelen en bij welke dosis hormonen helpend en nuttig zijn.
Mirena inderdaad. Het is afwachten wat het wordt. Het is ongeveer 1 cup per 24 uur, maar als dat continu doorgaat is het per maand toch nog wel veel bloed. Ik hoop dat het nog stabiliseert.

Ja, het is echt een puzzel!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221144169
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 09:38 schreef Lingue het volgende:

[..]
Jij gebruikt P continue?

@Vanyel dacht ik?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221144182
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 11:35 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Mirena inderdaad. Het is afwachten wat het wordt. Het is ongeveer 1 cup per 24 uur, maar als dat continu doorgaat is het per maand toch nog wel veel bloed. Ik hoop dat het nog stabiliseert.

Ja, het is echt een puzzel!
Ik zou dan wel je klachten goed in de gaten houden en misschien tussentijds een keer bloedprikken om tekorten aan ferritine en ijzer te voorkomen.

Ik blijk nu een flink ferritine tekort te hebben wat weer zorgt dat de opslag van ijzer afneemt. Verklaart ook weer veel klachten. Die puzzel lijkt soms alleen maar complexer te worden ipv makkelijker :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')