Die deed het vooral bij de patatgeneratie, die waren te lui om de benen te nemen.quote:
Nice! Met de auto? Hoe is het OV daar?quote:Op dinsdag 23 juni 2026 22:36 schreef Koen66 het volgende:
[..]
Rondreis, vandaag al in hotel 6 aangekomen
Zuchtquote:Op dinsdag 23 juni 2026 22:45 schreef Redefine het volgende:
[..]
Uiteraard zitten er in Nederland moslims die zich schofterig gedragen. Daarbij ook een deel wat vanuit hun geloof aan anderen dingen wil gaan opleggen. Daarnaast heeft de islam elementen die gruwelijk zijn (waar vooral in het Midden-Oosten mensen er onder te leiden hebben), maar moslims zijn geen vaste entiteit waarin iedereen hetzelfde is.
Roepen dat 'de moslims in NL zich zo zouden uitten' tekent dat jij ze dus als één vaste homogene groep ziet. Dat getuigt van een nogal blinde vlek, waar veel mensen last van hebben. Van de kortzichtige mensen die elkaar lekker aanpraten dat een immens groot probleem is (het probleem is er absoluut wel, maar niet zo groot als diverse mensen denken) en diverse media die het lekker erin blijven stampen en politieke partijen die zo veel zieltjes kunnen winnen.
Dat is waar populisme vandaan komt, niet de ander.
Auto.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 22:48 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Nice! Met de auto? Hoe is het OV daar?
OV in de grote steden is best prima. Kost geen moer, waarbij als je instapt een mannetje langskomt om geld voor de rit op te halen. Knappe was dat er dan per halte heel veel mensen in en uitstappen, maar toch elke keer precies weten wie er al betaald heeft.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 22:48 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Nice! Met de auto? Hoe is het OV daar?
Omdat het precies bevestigd hoeveel mensen de huidige status van de wereld zien. En waardoor er juist zoveel onvrede is. Mensen willen zich niet verdiepen in andere mensen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 22:53 schreef Koen66 het volgende:
[..]
Zucht
Het is hooguit dat het me opvalt, dat in een moslimland de moslims minder als moslim opvallen dan in een niet moslimland. Tuurlijk zijn niet alle moslims hetzelfde.
maar kennelijk kan ook dat niet meer gezegd worden en krijg ik door iets dat me alleen maar opvalt zowat een framing.
Ik ga verder genieten van dit moslimland
Het Rozafa kasteel buiten het centrum wat hoog ligt? Dat was heel mooi, vooral schitterend uitzicht.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 22:59 schreef Koen66 het volgende:
Tirana nog niet geweest, laatste 2 dagen pas.
Shkodër is een grote chaotische stad waar we alleen een mooie moskee, een brug en een kasteel bezocht hebben. En waar Google Maps me een eenrichtingsweg instuurde, gelijk een begripvolle aardige agent achter ons aan, niks geen boete
Yes die inderdaadquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:01 schreef Redefine het volgende:
[..]
Het Rozafa kasteel buiten het centrum wat hoog ligt? Dat was heel mooi, vooral schitterend uitzicht.
quote:Op dinsdag 23 juni 2026 22:54 schreef Koen66 het volgende:
[..]
Auto.
OV is op wat bussen tussen grote steden vrijwel niet bestaand.
Laatste treinverbinding is paar jaar terug gestopt las ik
Vorig jaar had ik het er met een vriend over om op vakantie te gaan naar Albanië en hij zei dat we dan wel een auto nodig hadden, om het land door te komen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 22:56 schreef Redefine het volgende:
[..]
OV in de grote steden is best prima. Kost geen moer, waarbij als je instapt een mannetje langskomt om geld voor de rit op te halen. Knappe was dat er dan per halte heel veel mensen in en uitstappen, maar toch elke keer precies weten wie er al betaald heeft.
OV tussen de steden kennen ze daar nauwelijks. Maar wel vaste plekken aan randen van steden waarvandaan je met een kleine busje of grote touringcar naar andere steden kunt. Dat werkt overigens wel echt heel goed. Kost ook weer bijna niks. En je stapt en je betaald zodra je uitstapt.
Overigens wel er rekening mee houden dat de kleinere busjes ook gewoon pakketjes of boodschappen afgeven langs de route de chauffeur oudere mensen helpt oversteken
Ik had me vooraf fors verdiept in Albanië en wist dat het geloof hier erg vrij en relaxt beleefd wordt. Een moskee naast een kerk zonder wanklank. Mooi dat het kan.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 22:58 schreef Redefine het volgende:
[..]
Omdat het precies bevestigd hoeveel mensen de huidige status van de wereld zien. En waardoor er juist zoveel onvrede is. Mensen willen zich niet verdiepen in andere mensen.
En framen doe je juist zelf he.
Voor mij is het puur omdat ik geen rijbewijs heb dat ik van het OV gebruik maak. Anders zou ik bij veel van mijn vakanties denk ik wel een auto huren. In een aantal landen is dat niet per se nodig. Polen bijvoorbeeld heeft een heel goed OV systeem waar je bij de meeste plekken wel goed kunt komen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:03 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
[..]
Vorig jaar had ik het er met een vriend over om op vakantie te gaan naar Albanië en hij zei dat we dan wel een auto nodig hadden, om het land door te komen.
Zijn die bussen snel genoeg om gebruik van te maken, of is het gewoon veel handiger om een auto te huren, als je door het land wilt reizen?
Ik moet bekennen me daarin niet te hebben verdieptquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:03 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
[..]
Vorig jaar had ik het er met een vriend over om op vakantie te gaan naar Albanië en hij zei dat we dan wel een auto nodig hadden, om het land door te komen.
Zijn die bussen snel genoeg om gebruik van te maken, of is het gewoon veel handiger om een auto te huren, als je door het land wilt reizen?
Op veel plekken kan dat gelukkig ook. Overigens ook gewoon in de wijk in Amsterdam waar ik woonde, stonden een kerk en moskee vlakbij elkaar, nooit problemen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:08 schreef Koen66 het volgende:
[..]
Ik had me vooraf fors verdiept in Albanië en wist dat het geloof hier erg vrij en relaxt beleefd wordt. Een moskee naast een kerk zonder wanklank. Mooi dat het kan.
In Bosnië zijn ze in de jaren 90 wel uitgevochten lijkt mequote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:10 schreef Redefine het volgende:
[..]
Op veel plekken kan dat gelukkig ook. Overigens ook gewoon in de wijk in Amsterdam waar ik woonde, stonden een kerk en moskee vlakbij elkaar, nooit problemen.
Maar mooiste voorbeeld is Sarajevo, daar staan binnen een straal van 200? meter een moskee, christelijke kerk en een synagoge. En nul problemen.
Ik vond ze toen ook veel minder slecht dan veel mensen roepen, waaronder ook mensen die er geweest zijn. Maar zal denk ik wel een verschil zitten bij de wegen tussen de grote steden. Waarschijnlijk zal het vooral slechter worden als je in het (noord)oosten bent.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:10 schreef Koen66 het volgende:
Ik had de wegen hier overigens veeeel slechter verwacht. Uiteraard zijn er wegen met gaten maar veel minder dan ik dacht.
Prima rijden hier.
Ook zo'n onwaar vooroordeel dus
Check! Duidelijk. Dan zal ik niet zo snel met die ene vriend naar Albanië gaan, want hij heeft een hekel aan in de auto zitten. Polen is misschien wel een betere optie. Ik wil nog altijd naar Danzigquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:08 schreef Redefine het volgende:
[..]
Voor mij is het puur omdat ik geen rijbewijs heb dat ik van het OV gebruik maak. Anders zou ik bij veel van mijn vakanties denk ik wel een auto huren. In een aantal landen is dat niet per se nodig. Polen bijvoorbeeld heeft een heel goed OV systeem waar je bij de meeste plekken wel goed kunt komen.
In Albanië zou ik altijd wel aanraden om een auto te huren. Eventueel een keer of een paar keer voor de ervaring dan zo'n dagtrip maken met zo'n busje. Anders ben je toch wel wat teveel gebonden aan de vertrektijden van die busjes. Zo moest ik bij mijn dagtrip terug vanuit Berat wel op tijd weer bij het busstation terug zijn om de laatste bus eind van de middag te halen, terwijl ik eigenlijk wel langer had willen blijven.
En sommige locaties zijn minder goed te bereiken met die busjes. Appolonia (oude stad) is bijvoorbeeld alleen met een overstap te bereiken als je vanuit het noorden komt.
Owquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:09 schreef Koen66 het volgende:
[..]
Ik moet bekennen me daarin niet te hebben verdiept
Gdanks is een hele leuke stadquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:12 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Check! Duidelijk. Dan zal ik niet zo snel met die ene vriend naar Albanië gaan, want hij heeft een hekel aan in de auto zitten. Polen is misschien wel een betere optie. Ik wil nog altijd naar Danzig
Van Valbonë naar Krujë door de bergen heen, moest fors wat gaten ontwijken. Er was een betere weg maar die gaat door Kosovo. En dat vond de autoverhuurder geen leuk idee zonder bijbetalingquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:12 schreef Redefine het volgende:
[..]
Ik vond ze toen ook veel minder slecht dan veel mensen roepen, waaronder ook mensen die er geweest zijn. Maar zal denk ik wel een verschil zitten bij de wegen tussen de grote steden. Waarschijnlijk zal het vooral slechter worden als je in het (noord)oosten bent.
Dat zullen inderdaad de mindere wegen zijn ja. En door Kosovo heen is inderdaad niet iets wat gewaardeerd wordt door verhuurders etcquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:15 schreef Koen66 het volgende:
[..]
Van Valbonë naar Krujë door de bergen heen, moest fors wat gaten ontwijken. Er was een betere weg maar die gaat door Kosovo. En dat vond de autoverhuurder geen leuk idee zonder bijbetaling
Mooie stadquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:16 schreef Koen66 het volgende:
Berat zat ik afgelopen 2 nachten, stad van de 1000 ramen
Ow, dan zou ik toch eerder in die omgeving blijven. De drie grote steden daar hebben allemaal wel wat!quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:14 schreef Redefine het volgende:
[..]
Gdanks is een hele leuke stadVeel te zien en vooral een hele toffe sfeer. Vanuit daar ook nog genoeg via dagtrips te bereiken. En ook nog prima te combineren met andere plaatsen in Polen zoals Poznan (niet super boeiend) en Warschau (verrassend leuk) en vanuit daaruit dan weer Wroclaw en natuurlijk Krakau.
De Poolse steden zijn geweldig jaquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:18 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Ow, dan zou ik toch eerder in die omgeving blijven. De drie grote steden daar hebben allemaal wel wat!
Dat is bijzonder interessant!quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:20 schreef Redefine het volgende:
[..]
De Poolse steden zijn geweldig ja![]()
Maar die dagtrips zijn grotendeels juist ook weer naar steden. Vanuit Gdanks bijvoorbeeld naar Sopot. Of vanuit Poznan naar Torún wat een hele leuke stad is. Daarnaast vanuit Gdanks eventueel nog naar Malbork, niet een stad, maar wel een kasteel. Of naar de Westerplatte waar de eerste schoten gelost werden tijdens WOII.
Jij bent geloof ik wel al eens in Krakau geweest toch?quote:
Klopt! 2014. Krakau, de zoutmijnen en Auschwitz. Respectievelijk mooi, droog en treurig.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:23 schreef Redefine het volgende:
[..]
Jij bent geloof ik wel al eens in Krakau geweest toch?
Auschwitz ben ik zelf niet geweest. Wel in andere voormalig concentratiekampen, plus dat ik Auschwitz wat teveel een trekpleister vind. Vooral dat je van te voren moet gaan reserveren etc.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:24 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Klopt! 2014. Krakau, de zoutmijnen en Auschwitz. Respectievelijk mooi, droog en treurig.
Bijzonder.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:23 schreef BillDauterive het volgende:
Vrienden van me vinden dat ik het woord "bijzonder" te vaak gebruik.
in 2014 hoefde je nog niet te reserveren, anders was ik waarschijnlijk ook niet g egaan.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:27 schreef Redefine het volgende:
[..]
Auschwitz ben ik zelf niet geweest. Wel in andere voormalig concentratiekampen, plus dat ik Auschwitz wat teveel een trekpleister vind. Vooral dat je van te voren moet gaan reserveren etc.
Zoutmijn wel geweest, dat vind ik nog steeds een van de minste dagtrips die ik tijdens mijn reizen heb gemaakt. Buiten een paar mooie dingen (de ondergrondse kathedraal) niet de moeite waard. Wat vond jij daarvan?
Krakau zelf is
Ik vind het bijzonder stom dat zij vinden dat jij het woord bijzonder bijzonder vaak gebruikt.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:23 schreef BillDauterive het volgende:
Oh shit dan ga je het juist nog vaker zeggenquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:23 schreef BillDauterive het volgende:
Dat scheelde voor Auschwitz dan wel ja. Bij de zoutmijn is die grote hal (die kathedraal) mooi ja. Maar alles bij elkaar is het daar wel te commercieel.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:29 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
in 2014 hoefde je nog niet te reserveren, anders was ik waarschijnlijk ook niet g egaan.
En de zoutmijn was best mooi, maar ook weer niet zo bijzonder, op de grote hal na.
Er op gaan letten zorgt er inderdaad alleen maar voor dat je het meer gaat zeggen. Bijzonder stom dat zij er bij Billie op zo'n bijzondere manier op zijn gaan wijzen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:33 schreef Koen66 het volgende:
[..]
Oh shit dan ga je het juist nog vaker zeggen
Jaquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:30 schreef Redefine het volgende:
[..]
Ik vind het bijzonder stom dat zij vinden dat jij het woord bijzonder bijzonder vaak gebruikt.
Stopwoordjes hebben we overigens allemaal, vaak zelfs nog in periodes. Heb een tijd gehad dat ik heel vaak in principe gebruikte. Maar nu nauwelijks nog, maar vast wel weer wat anders.
Ik probeer het nu precies te ontwijkenquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:33 schreef Koen66 het volgende:
[..]
Oh shit dan ga je het juist nog vaker zeggen
Ja zodra je jezelf er bewust van bent dan wordt het voor jezelf bijzonder vervelend.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:36 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
JaNiets mis met stopwoordjes, behalve als ze gaan opvallen.
[..]
Ik probeer het nu precies te ontwijken
Combi met Montenegro of combi met Macedonië had nog wel gekund*. Maar alle drie is wel erg veel voor twee weken ja, vooral omdat er niet overal echte snelwegen zijn en je veel door bergen heen moet. Vooral in Montenegro kom je niet zo snel van A naar B.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:35 schreef Koen66 het volgende:
Hadden eigenlijk een combi Albanië - Montenegro - Noord Macedonië willen doen maar dan ben je echt alleen maar aan het rijden
Precies wat jij zegt, daar hadden we ook last van! Alleen heb ik die grap "take it with a pinch of salt" niet gehoord, omdat het audiosysteem toen nog slechter was :xquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:34 schreef Redefine het volgende:
[..]
Dat scheelde voor Auschwitz dan wel ja. Bij de zoutmijn is die grote hal (die kathedraal) mooi ja. Maar alles bij elkaar is het daar wel te commercieel.
Was toen erg lang wachten om met een kluitje mensen naar beneden te gaan. Slecht werkende audiosystemen, waarbij men deed alsof het net die dag niet goed werkte (terwijl bij de reviews er al jaren over wordt geklaagd). Slechte informatie vanuit de gidsen met 86 keer de grap 'you can take it with a pinch of salt' of dat je de muren kon likken voor het zoutEn je werd een beetje er doorheen geduwd.
Ook alleen maar onbeschofte medewerkers daar, terwijl dat in Polen toch niet geheel gebruikelijk is. Polen hebben namelijk twee standen, super en oprecht vriendelijk of chagrijnig
Bijzonder bijzonder vervelend zelfs!quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:37 schreef Redefine het volgende:
[..]
Ja zodra je jezelf er bewust van bent dan wordt het voor jezelf bijzonder vervelend.
Noord Macedonië willen we een keer vanuit Thessaloniki doen, Meer van Ohrid is nu ook gesneuveld. Dan gelijk de laatste 'vinger' van Chalkidiki die we vorig jaar September misten omdat we terug moesten omdat m'n moeder was overledenquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:39 schreef Redefine het volgende:
[..]
Combi met Montenegro of combi met Macedonië had nog wel gekund*. Maar alle drie is wel erg veel voor twee weken ja, vooral omdat er niet overal echte snelwegen zijn en je veel door bergen heen moet. Vooral in Montenegro kom je niet zo snel van A naar B.an eigenlijk ook meer het noorden van Albanië i.p.v. het hele land. Destijds dat i.i.g. zo gedaan. Zuiden moet ik nog een keer bezoeken in combi met noorden van Griekenland inclusief Corfu.
Ik heb het toen eigenlijk ook alleen maar gehoord omdat ik een aantal keer in de buurt stond van de gids en dus geen audio nodig hadquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:42 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Precies wat jij zegt, daar hadden we ook last van! Alleen heb ik die grap "take it with a pinch of salt" niet gehoord, omdat het audiosysteem toen nog slechter was :x
Thessaloniki en Macedonië is goed te combineren ja. Zelf nog niet in Thessaloniki geweest. Die ga ik waarschijnlijk wel combineren met Bulgarije of vanuit daar beginnen en dan het noorden van Griekenland aandoen om te eindigen in zuid-Albanië.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:45 schreef Koen66 het volgende:
[..]
Noord Macedonië willen we een keer vanuit Thessaloniki doen, Meer van Ohrid is nu ook gesneuveld. Dan gelijk de laatste 'vinger' van Chalkidiki die we vorig jaar September misten omdat we terug moesten omdat m'n moeder was overleden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |