abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221111640
https://www.bignewsnetwor(...)ts-amid-nazi-dispute

quote:
Voormalig Pools premier zegt dat Oekraïne tanks en gevechtsvliegtuigen moet teruggeven te midden van conflict over nazi-verleden

De opmerkingen van Leszek Miller volgden nadat Oekraïense functionarissen Poolse onderscheidingen hadden teruggegeven uit solidariteit met Volodymyr Zelensky.



Oekraïense functionarissen die protesteren tegen het besluit van Warschau om een staatsonderscheiding van Volodymyr Zelensky in te trekken, zouden ook de militaire uitrusting moeten teruggeven die door Polen is geleverd, waaronder MiG-gevechtsvliegtuigen en tanks. Dat heeft voormalig Pools premier Leszek Miller verklaard.

“Omdat iedereen zo graag teruggeeft wat hij heeft ontvangen, kunnen ze ook de MiG’s teruggeven die ze hebben gekregen, evenals de tanks en de wapens,” zei Miller zaterdag in het programma ‘Presidenten en Premiers’ op Polsat News.

Miller, die van 2001 tot 2004 premier was en toezicht hield op de toetreding van Polen tot de Europese Unie in 2004, reageerde daarmee op een groeiende diplomatieke ruzie tussen Warschau en Kiev.

Voormalige Oekraïense presidenten Leonid Koetsjma, Viktor Joesjtsjenko en Petro Porosjenko, minister van Buitenlandse Zaken Andrii Sybiha, inlichtingenchef Kyrylo Boedanov en andere hoge functionarissen maakten bekend dat zij hun Poolse staatsonderscheidingen zouden teruggeven uit solidariteit met Zelensky.

Deze stap volgde nadat de Poolse president Karol Nawrocki vrijdag Zelensky’s Orde van de Witte Adelaar had ingetrokken. Dit is de hoogste Poolse staatsonderscheiding.

Nawrocki verklaarde dat Zelensky de “pijngrens” van Polen had overschreden door een Oekraïense speciale eenheid de titel ‘Helden van de UPA’ toe te kennen. De UPA (Oekraïens Opstandelingenleger) was de gewapende vleugel van de Organisatie van Oekraïense Nationalisten (OUN). Tijdens de Tweede Wereldoorlog vermoordde de UPA op brute wijze ten minste 100.000 Poolse burgers in wat nu West-Oekraïne is. Volgens Warschau worden deze misdaden erkend als genocide.

De opmerkingen van Miller verwezen naar de militaire steun die Polen sinds de escalatie van het conflict met Rusland in 2022 aan Oekraïne heeft verleend. Warschau geldt als een van de sterkste militaire bondgenoten van Kiev en leverde onder meer MiG-29-gevechtsvliegtuigen, Mi-24-helikopters, tanks, artilleriesystemen, pantservoertuigen en munitie. Daarnaast fungeerde Polen als een belangrijk logistiek knooppunt voor westerse militaire hulp.

Miller uitte ook kritiek op Zelensky’s reactie. De Oekraïense president schreef zaterdag op X dat hij “niet zou discussiëren” over Nawrocki’s beslissing, omdat dezelfde onderscheiding in het verleden ook werd toegekend aan historische figuren zoals de achttiende-eeuwse Russische keizerin Catharina de Grote, die de Krim opnam in het Russische Rijk.

Volgens de voormalige premier had Zelensky de onderscheiding kunnen weigeren op het moment dat deze hem werd toegekend, in plaats van haar eerst te accepteren en later vraagtekens te zetten bij de lijst van eerdere ontvangers.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221111641
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 20:29 schreef BlaZ het volgende:

[..]
En dan lekker Bangladeshi importeren.
Ze wilden volgens mij 30-50% van de infantrie opvullen met buitenlandse krachten. Wel een verstandig idee.
pi_221111651
Downplayen wordt steeds lastiger merk ik.
pi_221111681
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 20:31 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Overdrijven is ook een vak.

In Oekraïne is nu eenmaal dienstplicht. Dat betekent dat mannen in de weerbare leeftijd niet weg mogen vluchten, maar zich nuttig moeten maken in Oekraïne.
Maar hebben die mannen onder het asielrecht niet de mogelijkheid om hier te blijven?
Dat Kiev ze terug wil snap ik wel maar volgens mij vangen wij juist mensen op die oorlogen ontvluchten.
  zondag 21 juni 2026 @ 20:45:34 #105
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221111698
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 20:43 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Maar hebben die mannen onder het asielrecht niet de mogelijkheid om hier te blijven?
Dat Kiev ze terug wil snap ik wel maar volgens mij vangen wij juist mensen op die oorlogen ontvluchten.
Ja, maar dat asielrecht is niet zo van belang als andere doelen relevanter zijn.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 21 juni 2026 @ 20:47:24 #106
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221111712
quote:
Ik zou Polen wel steunen als ze Oekraïne vanuit het westen willen binnenvallen om zodoende hun historisch grondgebied te heroveren.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 21 juni 2026 @ 20:47:47 #107
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221111715
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 20:39 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ze wilden volgens mij 30-50% van de infantrie opvullen met buitenlandse krachten. Wel een verstandig idee.
Klopt, maar wel lastig uitvoerbaar.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221111719
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 20:45 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ja, maar dat asielrecht is niet zo van belang als andere doelen relevanter zijn.
In dat geval hebben we nog asielzoekers genoeg in de aanbieding voor Zelensky.
  zondag 21 juni 2026 @ 20:50:30 #109
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221111735
quote:
Ik zou Polen wel steunen als ze Oekraïne vanuit het westen willen binnenvallen om zodoende hun historisch grondgebied te heroveren.
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 20:48 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
In dat geval hebben we nog asielzoekers genoeg in de aanbieding voor Zelensky.
Dat heb ik al eerder geopperd. Sowieso zou Oekraïne de asielopvang van NL kunnen overnemen in ruil voor de leningen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221111770
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 20:50 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik zou Polen wel steunen als ze Oekraïne vanuit het westen willen binnenvallen om zodoende hun historisch grondgebied te heroveren.
[..]
Dat heb ik al eerder geopperd. Sowieso zou Oekraïne de asielopvang van NL kunnen overnemen in ruil voor de leningen.
Zitten denk ik afhankelijk van hoe of wat ook wel grote risico's aan. Want ze zullen makkelijker om te kopen zijn door de Russen.
pi_221111805
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 20:50 schreef BlaZ het volgende:
Dat heb ik al eerder geopperd. Sowieso zou Oekraïne de asielopvang van NL kunnen overnemen in ruil voor de leningen.
Ik zou Oekraïne niet vertrouwen de mensenrechten van asielzoekers te respecteren.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  zondag 21 juni 2026 @ 20:58:27 #112
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221111818
quote:
7s.gif Op zondag 21 juni 2026 20:07 schreef ExTec het volgende:
Einde van dit filmpje zie je de rijen auto's, die er natuurlijk niet zijn, want het is allemaal maar "propaganda".

[ x ]
klopt zo een rij van Russische auto's voor een tankstation kan je met AI ook genereren
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 21 juni 2026 @ 20:58:52 #113
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221111824
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 20:54 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Zitten denk ik afhankelijk van hoe of wat ook wel grote risico's aan. Want ze zullen makkelijker om te kopen zijn door de Russen.
Wie zou er meer betalen momenteel?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221111856
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 20:58 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Wie zou er meer betalen momenteel?
Ik heb het meer over losse opdrachten zoals pakketjes versturen/informatie verzamelen. Als ze in een dronefabriek in het westen zouden werken denk ik dat ze wel te porren zijn voor 'side' jobs.
pi_221112008
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 20:29 schreef BlaZ het volgende:

[..]
En dan lekker Bangladeshi Colombians importeren.
Why are so many Colombians fighting for Ukraine?
Bekijk deze YouTube-video
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221112038
twitter


Russen zijn in paniek.
  zondag 21 juni 2026 @ 21:14:55 #117
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221112085
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 21:01 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik heb het meer over losse opdrachten zoals pakketjes versturen/informatie verzamelen. Als ze in een dronefabriek in het westen zouden werken denk ik dat ze wel te porren zijn voor 'side' jobs.
Tuurlijk, maar dat is puur een kwestie van genoeg willen betalen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221112223
quote:
10s.gif Op zondag 21 juni 2026 21:12 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Russen zijn in paniek.
Denk dat het wel verstandig is (als ze de Krim willen terugveroveren) om met drones, maar ook van binnenuit aanvallen. Maximale paniek veroorzaken...

Ze kunnen vast wel wat mensen van de Krim recruteren en die vervolgens met drones voorzien van wapens.
  zondag 21 juni 2026 @ 21:31:11 #119
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_221112420
quote:
10s.gif Op zondag 21 juni 2026 21:12 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Russen zijn in paniek.
Om vervolgens in Moskou ook drones tegen te komen. _O-
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_221112652
Mogen blij zijn dat Oekraïne geen drones in treinen vol burgers jaagt.
pi_221112884
Wordt ze voorgelogen dat het allemaal prachtoorden zijn opgebouwd door rusland, natuurlijk zijn russen en poetin pijpers achterlijk genoeg om dat te geloven en ondanks de traantjes nu gaat ze dat thuis ook vertellen natuurlijk.

twitter
  zondag 21 juni 2026 @ 22:04:15 #122
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_221112907
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 21:46 schreef havanagila het volgende:
Mogen blij zijn dat Oekraïne geen drones in treinen vol burgers jaagt.
Het zijn geen Russen.
The name is Putler, Vladimir Putler
  zondag 21 juni 2026 @ 22:41:45 #123
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221113568
Er was ook een gezellig pride mars vandaag in Kijiv, wel apart dat zoiets zelfs in oorlogstijd gewoon doorgaat.

Thousands gather for Kyiv's largest Pride march since start of full-scale war

quote:
Some 5,000 people joined the annual Pride March in Kyiv on June 21, marking it the largest turnout since the start of Russia's full-scale war, according to organizers.

Pride marches have been held in Kyiv almost every year since 2013. The recent march marked the 10th Pride overall and the third since Russia's full-scale war began in February 2022.

"The march united LGBTQ+ people, military, veterans and veterans, human rights activists, diplomats, public organizations, and allies and community allies from across Ukraine," organizer KyivPride said in a statement on Facebook.

The march lasted two hours and concluded as Russia was carrying out a drone attack on Kyiv.

Earlier in the day, ahead of the Pride march, a counter-demonstration took place in Kyiv. It brought together supporters of so-called "traditional family values" and far-right activists.

"God created us so that there would be families and children would be born," said Serhii Ponomarenko, 43, who attended the march with his family.

"I don't support (the improvement of the LGBTQ+ community rights). Neither the church nor God supports it. What will Ukraine be born from next?"
https://kyivindependent.c(...)tart-of-all-out-war/
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221113732
quote:
Polish PM Tusk on Ukraine:

Zelensky is aware that these historical issues concerning our shared history, and decisions involving the glorification of the UPA through naming military units after them, are something that will not meet with acceptance in Poland, regardless of political affiliation.

I have consistently stood on Ukraine’s side in its war with Russia, and truly nobody will convince me that it should be otherwise, because it is in Poland’s interest.

It is Ukraine’s role and responsibility to respect its allies, especially allies as active and as indispensable as Poland, and to take into account mutual respect and sensitivities.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2068795430326902936
Verstandige woorden van Tusk.
  zondag 21 juni 2026 @ 23:14:15 #125
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221114084
quote:
88s.gif Op zondag 21 juni 2026 20:39 schreef Mikeytt het volgende:
Volgens de voormalige premier had Zelensky de onderscheiding kunnen weigeren op het moment dat deze hem werd toegekend, in plaats van haar eerst te accepteren en later vraagtekens te zetten bij de lijst van eerdere ontvangers.
Dit is inderdaad een beetje apart.

quote:
Volgens de voormalige premier had Zelensky de onderscheiding kunnen weigeren op het moment dat deze hem werd toegekend, in plaats van haar eerst te accepteren en later vraagtekens te zetten bij de lijst van eerdere ontvangers.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')