Dan ga ik maar verhuizen naar het meest noordelijke puntje in Nederland.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 10:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ach zie het positieve er van in: over 20 jaar is het allemaal nog veel erger. Dus het valt nu wel mee.
Op naar rood en het einde van Limburg.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:31 schreef Arizona het volgende:
De eerste provincie voor code oranje is een feit.
Sterkte Limburg!
Records zijn er om te brekenquote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:09 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Het record is 15 dagen. Kijken hoe ver we komen dit jaar.
https://www.weerplaza.nl/(...)ch-warme-dagen/6430/
Ja, ze gaan voor kleinere gebieden, maar pas volgend jaar.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:52 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Op naar rood en het einde van Limburg.![]()
![]()
![]()
Maar ze zouden toch gaan stoppen met codes op deze manier?
Oneens. Op basis wat heb gelezen, vind ik dat heel Nederland code oranje moet zijn en voor Limburg een weeralarm (code rood).quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:07 schreef Nattekat het volgende:
Nou, steeds meer signalen dat het ook echt amper los zal gaan los van die ene tyfusprovincie die altijd al alles krijgt.
Nachtkaars dit dat.
quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:24 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Oneens. Op basis wat heb gelezen, vind ik dat heel Nederland code oranje moet zijn en voor Limburg een weeralarm (code rood).
Samenvatting is dat de meeste ellende in noordoost Frankrijk gaat beginnen en dat we hier vooral het staartje daarvan krijgen, niet erg waarschijnlijk dat dat ver naar het westen komt. Dan is het afhankelijk van wat er in West Duitsland gebeurt van hoe dit systeem zich verder ontwikkelt, maar het zal vooral in Duitsland blijven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lekker storm chasen in Holland.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:07 schreef Nattekat het volgende:
Nou, steeds meer signalen dat het ook echt amper los zal gaan los van die ene tyfusprovincie die altijd al alles krijgt.
Nachtkaars dit dat.
In theorie zou ik nog helemaal naar Venlo kunnen gaan, maar zoals ik het lees zou ik nog een stuk verder ZO moeten gaan. Dat is me net iets te ver.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:26 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Lekker storm chasen in Holland.
quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:26 schreef Nattekat het volgende:
Estofex heeft er wat over te zeggen:Volgens de afbeelding zit een groot deel van NL wel in level 2SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Samenvatting is dat de meeste ellende in noordoost Frankrijk gaat beginnen en dat we hier vooral het staartje daarvan krijgen, niet erg waarschijnlijk dat dat ver naar het westen komt. Dan is het afhankelijk van wat er in West Duitsland gebeurt van hoe dit systeem zich verder ontwikkelt, maar het zal vooral in Duitsland blijven.![]()
Wordt nog steeds tyfusweer in delen van Nederland van de MCS zelf, maar de grootste ellende vormt gewoon verder oost dan verwacht. Dit soort systemen laten zich ook niet echt voorspellen tot een paar uur van tevoren.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:35 schreef Arizona het volgende:
[..]
Volgens de afbeelding zit een groot deel van NL wel in level 2
Kom je toch lekker bij mij op bezoekquote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
In theorie zou ik nog helemaal naar Venlo kunnen gaan, maar zoals ik het lees zou ik nog een stuk verder ZO moeten gaan. Dat is me net iets te ver.
quote:Mesoscale Discussion
This Mesoscale Dicussion was issued to update the expected severe risk for NE France into Belgium/the Netherlands.
This MD was issued to expand the level 2 area a bit more to the SW.
Latest surface data indicates a broad swath with 2m dewpoints up to 20 C and with near unimpeted diabatic heating ongoing beneath steep mid-level lapse rates. This pushes MUCAPE during the late afternoon into the 2500 J/kg range with CAMs now pointing to regional peaks in the 3500-4000 J/kg range. These anomalous peaks are well covered in strong EFI MUCAPE anomalies of IFS-ENS.
CI is still forecast within a corridor, where a northward surging dryline intersects an inland moving sea breeze circulation. CI however shifted a bit more to the SW. Thereafter, the approaching wave from the S adds more synoptic-scale lift to that event.
Shear over far NE France and especially along the fronts is adequate for a mix of multicells and supercells with very large hail, damaging gusts and excessive rain.
An impressive setup exists for an upscale growth into a progressive and cold pool driven MCS event with DCAPE exceeding 1000 J/kg admits a deep/well mixed BL. Some models point to a temperature spread of more than 20K between the cold pool and the airmass downstream, which indicates an augmented risk for one or more damaging rear inflow jet events unfolding. Swaths of severe to extreme gusts spread rapidly into W/CNTRL Belgium (including f.ex. Brussels) and a combined large hail/gust threat could increase the potential damage risk. Heavy rain will be another issue, especially for colliding cells.
This growing MCS then pushes rapidly NE along the main CAPE axis into the Netherlands, before a slow weakening trend begins due to increasing CIN. Nevertheless, this probably turns into an high-impact event also for most of the Netherlands mainly due to swaths of damging gusts in addition to large hail and heavy rain.
It remains a bit unclear, how far E the MCS will track but LPI signals in ID2-EPS data still support the idea of scattered CI over North Rhine-Westphalia (Germany), which sends an outflow W. If this outflow approaches the MD area faster than currently forecast, this could even induce a temporal weakening trend of the severe MCS. However this probability is not yet seen in latest NWP guidance. On the other hand, failing CI in W-CNTRL Germany could push strong to severe outflow gusts of the severe MCS deeper into W-CNTRL/NW Germany.
Al besproken.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:45 schreef Frutsel het volgende:
https://www.estofex.org/c(...)oscalediscussion.xml
[..]
Salzburg?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
In theorie zou ik nog helemaal naar Venlo kunnen gaan, maar zoals ik het lees zou ik nog een stuk verder ZO moeten gaan. Dat is me net iets te ver.
Met daarna de gore luchtvochtigheid en 30+quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:33 schreef Revanches het volgende:
Ik wil onweerzal wel weer niets worden.
rij jij dan? ik moet namelijk bier drinken vandaag en morgen.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als je weet wat daar staat mag jij ook mijn navigator zijn.
Ohw, dan ben je te drukquote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:48 schreef Frutsel het volgende:
[..]
rij jij dan? ik moet namelijk bier drinken vandaag en morgen.
vandaag in Twente
morgen in Friesland!
n before 1 omgewaaide plastic tuinstoel bij nattekatquote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:51 schreef SoldMayor het volgende:
Ik voel dat alle weer modellen er naast zitten en dat heeeeeel Nederland naar de tyfus gaat.![]()
Never forget 19-06-2026quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:52 schreef Frutsel het volgende:
[..]
n before 1 omgewaaide plastic tuinstoel bij nattekat
Ik heb ook nog het dilemma van een zonnescherm thuis dat naar beneden blijft als ik nu rechtstreeks richting Limburg ga uit werk. Via huis is een uur omrijden.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:52 schreef Frutsel het volgende:
[..]
n before 1 omgewaaide plastic tuinstoel bij nattekat
Ik weet dat Nederland tegenwoordig zo'n beetje een half jaar zomer heeft, maar tropenrooster zal het niet zijn, want ze zijn het hele jaar door erg vroegquote:
Ik wordt scheel bij het kijken naar dit kaartje.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:56 schreef 12Beaufort het volgende:
Icon laat gewoon onweer zien voor een groot deel van Nederland.
[ afbeelding ]
Icon is het enige model dat nog voor convectie in het westen gaat. De rest is het er wel redelijk over eens dat het meer richting de ardennen gaat gebeuren.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:56 schreef 12Beaufort het volgende:
Icon laat gewoon onweer zien voor een groot deel van Nederland.
[ afbeelding ]
Dat kan ja.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:58 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Ik wordt scheel bij het kijken naar dit kaartje.
Het kan daar ook nooit normaal zijn met grote concerten he. Het is óf bloedverziekend heet óf je regent helemaal naar de touwtyfus. Of, nou ja, allebei op één dag.quote:
Ik zie dat de hitte toe begint te slaan.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:58 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Ik wordt scheel bij het kijken naar dit kaartje.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |