Dat doe je wel. Er werd om 1 persoon gevraagd.quote:Op zondag 21 juni 2026 12:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, dat doe ik niet. Bovendien beantwoord je de eerder gestelde vraag niet:
[..]
De Palestijnen zouden stoppen met terrorisme. Dat is nooit gebeurt. Sterker nog, na de Oslo-akkoorden volgende een golf van enorme terreuraanslagen die vele Israëliërs het leven hebben gekost. Dit is ook de reden dat uiteindelijk niet de opvolger van Rabin, Peres, maar Netanyahu verkozen werd. Zie ook:quote:Op zondag 21 juni 2026 12:14 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Die vraag had ik nog niet gelezen.
Mijn antwoord is: ik adviseer je om de situatie van Rabin vs Arafat nog eens te herlezen.
Er was geen sprake van eenzijdige concessies.
En ja: soms moet je concessies doen om de kansen op vrede te vergroten.
In hoeverre de 'linksheid' van Rabin doorslaggevend was, durf ik niet te suggereren.
Hij werd sowieso aan beide zijden van het Israëlische politieke spectrum als een oorlogsheld beschouwd.
En zo komen we ook uit bij de essentiële kern: je kunt geen concessies doen tegenover mensen die jouw land niet als legitiem zien en willen vernietigen omdat elke concessie zal worden opgevat als een stap dichterbij wat zij willen.quote:Nevertheless, Labour and Peres were comfortably ahead in the polls early in 1996, holding a lead of 20%. However, the country was hit by a spate of suicide attacks by Hamas including the Jerusalem bus 18 massacres and other attacks in Ashkelon and the Dizengoff Center, which killed 59 people and severely damaged Peres' election chances. Polls taken in mid-May showed Peres ahead by just 4-6%, whilst two days before the election his lead was down to 2%.
Bron
quote:Our basic aim is to liberate the land from the Mediterranean Seas to the Jordan River.... The Palestinian revolution's basic concern is the uprooting of the Zionist entity from our land and liberating it. — Yasser Arafat, 1970
The PLO has complex, often contradictory attitudes to peace with Israel. Officially, the PLO accepted Israel's right to exist in peace, which was the first of the PLO's obligations under the Oslo Accords. In Yasser Arafat's 9 September 1993 letter to Israeli Prime Minister Yitzhak Rabin, as part of the first Oslo Accord, Arafat stated that
"The PLO recognizes the right of the State of Israel to exist in peace and security." These remarks from Arafat were seen as a shift from one of the PLO's previous primary aims—the destruction of Israel.
However, during the 1990s and 2000s the PLO leadership has stated that it considered any peace with Israel was to be temporary until the dream of Israel's destruction could be realized.
Bron
Ik heb het over inhoud van de Oslo-akkoorden, waarvan het 1e sowieso slechts een startdocument was.quote:Op zondag 21 juni 2026 12:20 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De Palestijnen zouden stoppen met terrorisme. Dat is nooit gebeurt. Sterker nog, na de Oslo-akkoorden volgende een golf van enorme terreuraanslagen die vele Israëliërs het leven hebben gekost. Dit is ook de reden dat uiteindelijk niet de opvolger van Rabin, Peres, maar Netanyahu verkozen werd. Zie ook:
[..]
En zo komen we ook uit bij de essentiële kern: je kunt geen concessies doen tegenover mensen die jouw land niet als legitiem zien en willen vernietigen omdat elke concessie zal worden opgevat als een stap dichterbij wat zij willen.
Het is ook niet voor niets dat Arafat verwees naar de Oslo-akkoorden als een 'tijdelijke oplossing', met andere woorden: tot de rest van Israël vernietigen. Zie ook:
[..]
En we zitten in een iran topic, met deze logica moet dus de deal van trump met zijn vele consessies tov iran moet wel de meest slechte uitkomst voor jou zijn.quote:Op zondag 21 juni 2026 12:20 schreef HowardRoark het volgende:
En zo komen we ook uit bij de essentiële kern: je kunt geen concessies doen tegenover mensen die jouw land niet als legitiem zien en willen vernietigen omdat elke concessie zal worden opgevat als een stap dichterbij wat zij willen.
Het bestaan van Israël is het gevolg van het aanvallen, uitmoorden, verdrijven en onteigenen van inheemse volkeren. Dat was in de oudheid al zo, volgens de eigen Bijbelse geschiedenis, en dat patroon herhaalt zich sinds 1948 weer. De vraag of Israël zichzelf mag verdedigen wanneer het wordt aangevallen, is daarom vergelijkbaar met de vraag of een seriemoordenaar het recht heeft om terug te slaan als hij wordt aangevallen.quote:Op zondag 21 juni 2026 12:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
volgens mij niet maar laten we het ze vragen
@:afa2022 en @:lord-ronddraai vinden jullie dat Israel niets terug mag doen als het aangevallen wordt?
de staat Israel is gewoon erkent door de VN dus hoe het tot stand is gekomen is weinig relevant bij de vraag of het zich mag verdedigen en ja een seriemoordenaar heeft gewoon het recht om terug te slaan als hij wordt aangevallenquote:Op zondag 21 juni 2026 12:30 schreef -Knapzak- het volgende:
[..]
Het bestaan van Israël is het gevolg van het aanvallen, uitmoorden, verdrijven en onteigenen van inheemse volkeren. Dat was in de oudheid al zo, volgens de eigen Bijbelse geschiedenis, en dat patroon herhaalt zich sinds 1948 weer. De vraag of Israël zichzelf mag verdedigen wanneer het wordt aangevallen, is daarom vergelijkbaar met de vraag of een seriemoordenaar het recht heeft om terug te slaan als hij wordt aangevallen.
De acties van die 'haters' hebben natuurlijk wel degelijk een effect op het draagvlak voor een vreedzamen samenleven.quote:Op zondag 21 juni 2026 12:26 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik heb het over inhoud van de Oslo-akkoorden, waarvan het 1e sowieso slechts een startdocument was.
Ik heb het niet over wat de haters aan beide zijden ervan bleven vinden. Waardoor ze het de vertegenwoordigers van beide partijen alleen maar moeilijker tot zelfs onmogelijk maakten.
De haters hebben uiteindelijk, zeker na de 2e intifada, de overhand gekregen.
Vanaf dat moment hoefde wat mij betreft het westen zich niet meer met die wederzijdse haters te bemoeien.
Zolang ze uit eigen gelederen geen stap meer gaan doen, is iedere westerse bemiddeling, cent of kogel voor welke zaak dan ook verspilde moeite.
Dat is een hele bijzondere claim, want Israël bestaat uit de inheemse bewoners van dit gebied.quote:Op zondag 21 juni 2026 12:30 schreef -Knapzak- het volgende:
[..]
Het bestaan van Israël is het gevolg van het aanvallen, uitmoorden, verdrijven en onteigenen van inheemse volkeren. Dat was in de oudheid al zo, volgens de eigen Bijbelse geschiedenis, en dat patroon herhaalt zich sinds 1948 weer. De vraag of Israël zichzelf mag verdedigen wanneer het wordt aangevallen, is daarom vergelijkbaar met de vraag of een seriemoordenaar het recht heeft om terug te slaan als hij wordt aangevallen.
na het bloedbad van 7 oktober stond meer dan 90% van de Israëliërs achter de beslissing om Hamas in Gaza aan te vallen. De diverse oorlogsmisdaden die ICJ onderzoekt en de dood van 10.000 jonge kinderenquote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het argument dat er mbt de Palestijnen vooral wordt gemaakt is dat 75% van de burgers de aanslagen van 7 oktober steunde en men met vele duizenden juichend in straten stonden om doodgemartelde Israëlische burgers en (gewonde) gijzelaars te ontvangen.
zou een beetje gek zijn als het niet zo wasquote:Op zondag 21 juni 2026 12:36 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
na het bloedbad van 7 oktober stond meer dan 90% van de Israëliërs achter de beslissing om Hamas in Gaza aan te vallen. De diverse oorlogsmisdaden die ICJ onderzoekt en de dood van 10.000 jonge kinderen
Het omgaat mij volledig welk punt probeer je hier probeert te maken.quote:Op zondag 21 juni 2026 12:36 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
na het bloedbad van 7 oktober stond meer dan 90% van de Israëliërs achter de beslissing om Hamas in Gaza aan te vallen. De diverse oorlogsmisdaden die ICJ onderzoekt en de dood van 10.000 jonge kinderen
Jup, maar ik geloof niet dat die 90% van de Israëliërs het plegen van oorlogsmisdaden en het doden van 10.000 jonge kinderen steuntquote:Op zondag 21 juni 2026 12:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
zou een beetje gek zijn als het niet zo was
denk dat niemand dat doetquote:Op zondag 21 juni 2026 12:40 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jup, maar ik geloof niet dat die 90% van de Israëliërs het plegen van oorlogsmisdaden en het doden van 10.000 jonge kinderen steunt
In het Midden-Oosten bestaat de 1948-en-daarna-situatie. Waarbij Israël door de VN als rechtmatig land werd erkend.quote:Op zondag 21 juni 2026 12:30 schreef -Knapzak- het volgende:
[..]
Het is hetzelfde frame als Howard gebruikt. Howard beweert dat 75% van de Palestijnen achter het bloedbad van 7 oktober staat terwijl dat niet de vraag was waar 75% van de inwoners in Gaza bevestigend op reageerde.quote:Op zondag 21 juni 2026 12:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
denk dat niemand dat doet
schien @:-knapzak-
Moeten we de videos er weer bij gaan halen van de vele duizenden juichende mensen in de straat? Het was natuurlijk voor de Palestijnen heel duidelijk wat er was gebeurt die dag. Het draagvlak van 75% lijkt nog een voorzichtige inschatting.quote:Op zondag 21 juni 2026 12:49 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het is hetzelfde frame als Howard gebruikt. Howard beweert dat 75% van de Palestijnen achter het bloedbad van 7 oktober staat terwijl dat niet de vraag was waar 75% van de inwoners in Gaza bevestigend op reageerde.
Natuurlijk staat meer dan 90% van de Israëliërs achter de aanval op Hamas. Wie niet vraag ik me af. Alleen dat iemand die tegenaanval op Hamas steunt betekent niet dat die 90% dus het plegen van de (vermeende) oorlogsmisdaden door IDF steunt.
Hier in Nederland was op 7 oktober niet duidelijk wat er gebeurt was, maar in het primitieve Gaza op hetzelfde moment was het wel duidelijk? Ik vind dat heel moeilijk te gelovenquote:Op zondag 21 juni 2026 12:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Moeten we de videos er weer bij gaan halen van de vele duizenden juichende mensen in de straat? Het was natuurlijk voor de Palestijnen heel duidelijk wat er was gebeurt die dag. Het draagvlak van 75% lijkt nog een voorzichtige inschatting.
En is het ook opgevallen dat geen enkele Israëlische gijzelaar hulp heeft gekregen of dat er geen enkele vorm van verzet was? De Palestijnse samenleving heeft ook nooit een vredesbeweging gekend.
Terrorist?quote:Op zondag 21 juni 2026 13:04 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hier in Nederland was op 7 oktober niet duidelijk wat er gebeurt was, maar in het primitieve Gaza op hetzelfde moment was het wel duidelijk? Ik vind dat heel moeilijk te geloven
Als die duizenden iets zegt over alle twee miljoen inwoners, vraag ik me oprecht af waarom je dit zelfde principe niet op rechts of op Israël toepast. Zoals dat ongeveer 10% van de Israëliërs stemde op de combinatie partij van terrorist Gvir
De financiële markten zijn weer even beïnvloed en de centen zijn geteld.quote:
Dat is dan ook een doorn in het oog van velen. Dat het een hypothese blijft...quote:Op zondag 21 juni 2026 12:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
das al een hele andere stelling maar Israel gaat sws niet weg dus het is wel erg hypothetisch
Iedereen mag zich tegen aanvallen verdedigen, dat houdt in ook Israel en Israeliers.quote:Op zondag 21 juni 2026 12:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
@:afa2022 en @:lord-ronddraai vinden jullie dat Israel niets terug mag doen als het aangevallen wordt?
Precies, daarom is Israel ook een terroristenland. Onbegrijpelijk dat IDF en ben Gvir nog niet op de terrorismelijst staan.quote:Op zondag 21 juni 2026 13:10 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Terrorist?
Minister van Nationale Veiligheid.
Dat is apart. Heb je gemist dat de Israelische minister van Veiligheid zegt dat heel Libanon moet branden?quote:Op zondag 21 juni 2026 12:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
denk dat niemand dat doet
schien @:-knapzak-
De discussie ging over het grote aantal onnodige burgerslachtoffers dat hij normaal vindt en zelfs goedpraat (ala Ben Gvir), dan ben je voor mij moreel failliet.quote:Op zondag 21 juni 2026 12:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
tijd voor een impeachment.quote:Op zondag 21 juni 2026 15:56 schreef AFA2022 het volgende:
Trump to negotiators: “If you close the Strait of Hormuz, you won’t have a country. You won’t even make it back to your own fucking country."
Wat een onderhandelaar hè.quote:Op zondag 21 juni 2026 15:56 schreef AFA2022 het volgende:
Trump to negotiators: “If you close the Strait of Hormuz, you won’t have a country. You won’t even make it back to your own fucking country."
Zonder de politieke en militaire steun was Israël opgedoekt en zaten er een hoop in Den Haag voor een tribunaal.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:45 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Amerika heeft een aantal dagen geleden een voorlopige overeenkomst getekend zonder daarbij bondgenoot Israël te betrekken.
Eén van de voorwaarden in die overeenkomst is dat Israël dient te stoppen met gevechtshandelingen in Libanon.
Hoe is de steun van de VS naar Israël onvoorwaardelijk?
Door Israël, zonder onderling overleg, een dictaat op te leggen?
Dit is wel een hele vreemde claim. Er waren nota bene talloze liveblogs van grote media die alles volgden op de voet vanaf de eerste aanslagen vroeg in de ochtend. Je kunt er de topics hier op FOK! op teruglezen. Natuurlijk was dit wel duidelijk.quote:Op zondag 21 juni 2026 13:04 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hier in Nederland was op 7 oktober niet duidelijk wat er gebeurt was, maar in het primitieve Gaza op hetzelfde moment was het wel duidelijk? Ik vind dat heel moeilijk te geloven
Nee hoor, het is een optelsom:quote:Op zondag 21 juni 2026 13:04 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als die duizenden iets zegt over alle twee miljoen inwoners, vraag ik me oprecht af waarom je dit zelfde principe niet op rechts of op Israël toepast. Zoals dat ongeveer 10% van de Israëliërs stemde op de combinatie partij van terrorist Gvir
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |