abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 september 2026 @ 08:05:29 #76
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221715978
quote:
88s.gif Op woensdag 17 juni 2026 21:52 schreef Mikeytt het volgende:
De lonen zijn hier niet te hoog.

De productie is simpelweg belabberd omdat de ongecontroleerde vrije markt te veel mensen op een nutteloze positie zet.

voor een concurrente productie zijn de lonen hier veel te hoog , of in China veel te laag en in China dalen de lonen ook nog.

Voor consumptie zijn de lonen hier prima , ook hebben wij een goed sociaal stelsel, zodat de consumptie niet gelijk terug valt bij Ziekte of ouderdom

En de vrije markt zet geen mensen op nutteloze posities, de overheid helaas wel

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 03-09-2026 08:19:32 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 3 september 2026 @ 08:39:28 #77
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221716100
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 07:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
China kent geen WW, geen ZW , geen WAO, geen bijstand en geen AOW
dus totaal geen koopkracht bevorderende maatregelen voor de enorme aantallen ouderen,

De bevolkingskrimp en snelle veroudering en vastgoedcrisis zijn moordend voor de eigen koopkracht
Waar haal jij deze absolute lariekoek vandaan??

WW uitkering in China is minimaal 1 jaar, maximaal 2 jaar. Daarna dibao (minimale leefvergoeding) Beter dan hier :')
ZW/WAO hebben ze ook gewoon. Minimaal 3 maanden, tot 24 maanden afhankelijk van hoe lang je werkt, met ontslagbescherming. Daarnaast betaalt de werkgever ook nog eens ziekte-verzekering elke maand.
AOW hebben ze ook, met een fors lagere praktische pensioenleeftijd ook nog. Vergelijkbaar met hier krijgen ze een collectief pensioen, en dan nog hun individuele pensioen die ze hebben opgebouwd.

Er is verder geen vastgoedcrisis. https://en.wikipedia.org/(...)_not_for_speculation
Het laten dalen van de woningprijzen is sinds het begin al onderdeel van de strategie. Huizen zijn er om in te leven, niet ter speculatie. Deze zijn in China losgekoppeld van de economie.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
  donderdag 3 september 2026 @ 08:44:01 #78
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221716118
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
voor een concurrente productie zijn de lonen hier veel te hoog , of in China veel te laag en in China dalen de lonen ook nog.

Voor consumptie zijn de lonen hier prima , ook hebben wij een goed sociaal stelsel, zodat de consumptie niet gelijk terug valt bij Ziekte of ouderdom

En de vrije markt zet geen mensen op nutteloze posities, de overheid helaas wel
De hoogte van de lonen zijn alleen relevant in verhouding tot wat een werknemer produceert. De arbeidsproductiviteit is hier bijvoorbeeld 2x zo hoog als in Polen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221716821
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 14:21 schreef Multatilu het volgende:
China moet wel vol gas geven, want hun verdienmodel is ten dode opgeschreven. Over 30 jaar bestaat fysieke arbeid niet meer.
goed dat je dat zegt, ze zijn daar natuurlijk niet extreem veel aan het investeren in Robotica, AI , vernieuwende energiebronnen etcetera.

of wacht?

over 30 jaar is china zeer waarschijnlijk ons compleet voorbij gestampt
Lachen joh.
pi_221716916
quote:
88s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:39 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Waar haal jij deze absolute lariekoek vandaan??

WW uitkering in China is minimaal 1 jaar, maximaal 2 jaar. Daarna dibao (minimale leefvergoeding) Beter dan hier :')
ZW/WAO hebben ze ook gewoon. Minimaal 3 maanden, tot 24 maanden afhankelijk van hoe lang je werkt, met ontslagbescherming. Daarnaast betaalt de werkgever ook nog eens ziekte-verzekering elke maand.
AOW hebben ze ook, met een fors lagere praktische pensioenleeftijd ook nog. Vergelijkbaar met hier krijgen ze een collectief pensioen, en dan nog hun individuele pensioen die ze hebben opgebouwd.

Wat mij betreft ben je definitief door de mand gevallen met je pro-china praatjes.
Het chinese systeem lijkt in de verste verte niet op wat we in west-europa kennen en is op alle fronten slechter.
-
pi_221716950
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 04:20 schreef Lyrebird het volgende:
Ja, China concurreert je kapot, en dat komt omdat ze nooit hadden moeten worden toegelaten tot de WTO. Ze hebben een arbeidsmarkt zonder vakbonden, buitenlandse bedrijven kunnen Chinese bedrijven niet overnemen, maar andersom kan dat wel, men heeft lak aan IP rechten, etc. Het was indertijd niet zo slim om ze toe te laten tot de WTO, zonder er voor te zorgen dat er eerlijk geconcurreerd zou worden.

Van de andere kant mogen we ook wel naar onszelf kijken. We zijn erg goed in vergaderen, maar we worden steeds slechter in doen. We hebben te veel mensen die niets toevoegen. Bij problemen grijpen we naar meer bureaucratie, maar die bureaucratie maakt het vaak alleen maar erger.
Dat naar onszelf kijken gaan we nu dus doen. ja, laat. Maar wanneer er nood aan de man is, kan het ineens snel gaan.
pi_221716973
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2026 09:04 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dat werk bestaat niet.
Wat triest zeg. Ik vind mijn werk heerlijk.
  donderdag 3 september 2026 @ 10:45:22 #83
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221717011
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 10:39 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Wat triest zeg. Ik vind mijn werk heerlijk.
Dan heb je een positieve mentaliteit en heb je een streepje voor bij de beheerder.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221717015
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 10:45 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dan heb je een positieve mentaliteit en heb je een streepje voor bij de beheerder.
Nee. Ik krijg gewoon erg veel voldoening uit mijn werk. Vind het erg leuk om te doen.
pi_221717023
China zit met grotere problemen dan Europa. Het zit met zware watertekorten voor de eigen bevolking. Dat met het gegeven dat datacenters meer nemen dan er beschikbaar is en men deze absoluut wil inzetten.

Daarnaast zijn de recente overstromingen in Nepal ook een bedreiging. Als je ziet dat die, wat wij nu al als kolosale ramp bestempelen, "slechts" het gevolg was van het afbreken van een microsplintertje van die hele enorme gletcher en je dat in context zet wat er nog kan komen.

https://youtube.com/shorts/KrsZ5raaEcs?is=Jc4TVTt4ICu-rqx8

Ik zeg niet dat we in Europa veilig zitten voor extreme klimaatrampen, alles integendeel. Maar China ligt er absoluut niet lekker bij en fuck technische vooruitgang als die ons niet helpt bij wat concrete levensbedreiging is en miljardairs daarom staan te juichen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 03-09-2026 10:58:49 ]
  donderdag 3 september 2026 @ 10:52:06 #86
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221717105
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 10:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nee. Ik krijg gewoon erg veel voldoening uit mijn werk. Vind het erg leuk om te doen.
Ik dus totaal niet, maar het wordt wel van me verwacht en dat vind ik niet fair. Mensen die niets met dagbesteding hebben zouden gewoon lekker moeten kunnen bedliggen en dan hebben de mensen die wél graag willen dagbesteden vrij baan.
pi_221717116
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 10:52 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ik dus totaal niet, maar het wordt wel van me verwacht en dat vind ik niet fair. Mensen die niets met dagbesteding hebben zouden gewoon lekker moeten kunnen bedliggen en dan hebben de mensen die wél graag willen dagbesteden vrij baan.
Maar dat is toch diep triest? voel oprecht veel compassie met je. Dit zeg ik zonder enige vorm van cynisme of ironie.

relatief groot gedeelte bestaat uit werk, en je vindt het kut? sjezus man.
  donderdag 3 september 2026 @ 11:06:10 #88
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221717203
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 10:53 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Maar dat is toch diep triest? voel oprecht veel compassie met je. Dit zeg ik zonder enige vorm van cynisme of ironie.

Het is zeker dieptriest, maar dat vind ik van wel meer dingen in deze werkelijkheid. Ik zing mijn tijd gewoon uit en dan zien we het verder wel.
pi_221717212
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:06 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Het is zeker dieptriest, maar dat vind ik van wel meer dingen in deze werkelijkheid. Ik zing mijn tijd gewoon uit en dan zien we het verder wel.
Jeetje. Sterkte man.
pi_221717224
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 10:53 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ben het met beide wel eens. Ik weet niet zo wat hij met bedliggen heeft, maar je kunt met juiste balans makkelijk naar een wereld als speeltuin voor een bevolking toe waar je werkt en wat extra's hebt en je voldoenining uit kunt halen uit werk en je ook kunt reizen. Niemand vanuit ons oogpunt merkt daarin verschil.

De miljardairs maken geld met geld. Ze zijn vaak wel heel zichtbaar camerageil en daarom lijkt het alsof ze werken, maar doen eigenlijk betrekkelijk weinig. Alles besteden ze uit wat het echte werken betreft. Zuckerberg heeft vage hobbies, Musk heeft periodes gehad dat hij nonstop op X zat te posten etc.

Punt is dat er vaak geen zicht meer op normaal leven is vanuit de hoogste torens. Dan beginnen de fascismefantasieen, de vrijheidsverleggende fantasieën bij de gemiddelde boer die geen enkele voldoening meer haalt uit een relatie en materieële zaken.
pi_221717233
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:06 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dom gejank altijd, ga wat nuttigs doen jankbal!
Vakman pur sang
pi_221717242
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:09 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ben het met beide wel eens. Ik weet niet zo wat hij met bedliggen heeft, maar je kunt met juiste balans makkelijk naar een wereld als speeltuin voor een bevolking toe waar je werkt en wat extra's hebt en je voldoenining uit kunt halen en je ook kunt reizen. Niemand vanuit ons oogpunt merkt daarin verschil.

De miljardairs maken geld met geld. Ze zijn vaak wel heel zichtbaar camerageil en daarom lijkt het alsof ze werken, maar doen eigenlijk betrekkelijk weinig. Alles besteden ze uit wat het echte werken betreft. Zuckerberg heeft vage hobbies, Musk heeft periodes gehad dat hij nonstop op X zat te posten etc.

Punt is dat er vaak geen zicht meer op normaal leven is vanuit de hoogste torens. Dan beginnen de fascismefantasieen, de vrijheidsverleggende fantasieën bij de gemiddelde boer die geen enkele voldoening meer haalt uit een relatie en materieële zaken.
Het zal vast aan mij liggen, maar ik volg je totaal niet. Het drikgedrukte is mij helemaal een raadsel. Heb je de woningmarkt wel eens gezien?
pi_221717260
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het zal vast aan mij liggen, maar ik volg je totaal niet. Het drikgedrukte is mij helemaal een raadsel. Heb je de woningmarkt wel eens gezien?
Ik heb het over tijden waarin we wereldwijd welvaart en kansen beter zouden kunnen verdelen door vooral de pieken eraf te belasten bij de allerhoogste inkomens. Niet een communistisch idee trouwens, verre van.

Maar ja, praktisch gezien heeft zoiets geen lang leven.
pi_221717270
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:16 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik heb het over tijden waarin we wereldwijd welvaart en kansen beter zouden kunnen verdelen door vooral de pieken eraf te belasten bij de allerhoogste inkomens. Niet een communistisch idee trouwens, verre van.

Maar ja, praktisch gezien heeft zoiets geen lang leven.
Jaja, En wat heeft zo'n utopie precies te maken met het gesprek die ik net had ?
pi_221717328
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:17 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Jaja, En wat heeft zo'n utopie precies te maken met het gesprek die ik net had ?
Alles. Jij en ik vinden werk leuk. Ik haal er ook voldoening uit, maar ook uit de juiste balans tussen werk en privé. Hij niet, maar of dat nou komt omdat hij het juiste werk voor hem niet heeft gevonden of zo gewoon in het leven staat, dat is aan hem. Maar goed, net zoveel recht van leven in dat geval.
pi_221717352
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:25 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Alles. Jij en ik vinden werk leuk. Ik haal er ook voldoening uit, maar ook uit de juiste balans tussen werk en privé. Hij niet, maar of dat nou komt omdat hij het juiste werk voor hem niet heeft gevonden of zo gewoon in het leven staat, dat is aan hem. Maar goed, net zoveel recht van leven in dat geval.
Laten we het er maar op houden dat jij denkt op een andere frequentie. Snap er geen jota van.
pi_221717375
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Laten we het er maar op houden dat jij denkt op een andere frequentie. Snap er geen jota van.
Ik snap dan weer niet dat er tussen zwart en wit geen grijs kan of mag bestaan. Als dat al wordt gezien als anders denken dan is dat ook best triest.
pi_221717377
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:34 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik snap dan weer niet dat er tussen zwart en wit geen grijs kan of mag bestaan. Als dat al wordt gezien als anders denken dan is dat ook best triest.
Helemaal toppie !
pi_221717509
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:35 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Helemaal toppie !
Zo'n topic als dit leent zich voor iets verder kijken naar de toekomst. Met een nieuwe wereld met klimaatverandering en AI waarin we alleen maar blind doortuffen in opgelegde waardecreatie van niks en dat door de strot geduwd krijgen. Ai is net die tulpenbol waar je voor een kort moment in de tijd een grachtenpand voor kon kopen.

Ik vind dat je best meer mag kijken naar welk werk er straks waarde heeft na de hele implosie en hoe je dingen nog leefbaar houdt in de allerbreedste zin.

Maar goed, ga rustig door met de leuk / niet leuk discussies.
pi_221717517
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:45 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Zo'n topic als dit leent zich voor iets verder kijken naar de toekomst. Met een nieuwe wereld met klimaatverandering en AI waarin we alleen maar blind doortuffen in opgelegde waardecreatie van niks en door de strot geduwd krijgen. Ai is net die tulpenbol waar je voor een kort moment in de tijd een grachtenpand voor kon kopen.

Ik vind dat je best meer mag kijken naar welk werk er straks waarde heeft na de hele implosie en hoe je dingen nog leefbaar houdt in de allerbreedste zin.

Maar goed, ga rustig door met de leuk / niet leuk discussies.
Wij hadden een 'dom' gesprek tussen neus en lippen door. Ik begrijp dat voor uw onaangepaste hoogbegaafdheid dit niet om aan te zien was. Mijn excuus, meneer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')