Trumperitus.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:26 schreef Monolith het volgende:
Dat heeft Trump toch maar mooi een net approval rating van -25 opgeleverd. Zelfs voor zijn doen een prestatie om zo hard uitgekotst te worden door het Amerikaanse electoraat.
Dit wordt weinig gezien/gezegd maar het is wel een voorzichtige conclusie dat Trump hier een succesvolle operatie heeft uitgevoerd. Dit geeft de VS met name ook veel gekost.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:09 schreef Shreyas het volgende:
Totaal geen Trump-fan maar dit is tactisch heel knap gedaan van hem en de straat van Hormuz gaat weer open. En toch maar mooi die Ayatollah, die er al ruim 35 jaar zat, van de kaart geveegd.
Het is nu zaak om zo snel mogelijk totaal onafhankelijk te zijn van de straat van Hormuz, dat geldt ook voor Europa en Azië. Als Iran dat niet meer als chantagemiddel kan gebruiken, is het land uitgespeeld en kunnen we opnieuw een poging gaan wagen om het land te bevrijden en eindelijk keihard af te rekenen met het radicale moslimextremisme.
De aversie tegen Trump is natuurlijk groot, dus men ziet hem graag afgaan. Maar vergeet niet dat in Iran door het Iraanse regime al 50.000 demonstranten zijn vermoord, anders geaarden worden gemarteld, vernederd en onderdrukt, vrouwen nog altijd derderangs burgers zijn en als slavinnen worden behandeld.
Er is geen enkele indicatie dat er intern ook maar iets is veranderd binnen Iran. Het regime zit daar nog strak in de zadel.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit wordt weinig gezien/gezegd maar het is wel een voorzichtige conclusie dat Trump hier een succesvolle operatie heeft uitgevoerd. Dit geeft de VS met name ook veel gekost.
Maar wat je zegt klopt en wordt te weinig aandacht aan gegeven, er zijn wel degelijk grote successen gehaald en er is flink terrein gewonnen van Islamitische staat en de Ayatollahs.
Nu kan dit worden voortgezet in een nieuw Iran is er geen plaats voor extremisme en kan Iran intern veranderen en een meer westers bestuur gaan vormen.
Die Straat was gewoon open, en tolvrij, voordat Donnie en Bennie zonodig oorlogje wilden spelen.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:09 schreef Shreyas het volgende:
Totaal geen Trump-fan maar dit is tactisch heel knap gedaan van hem en de straat van Hormuz gaat weer open. En toch maar mooi die Ayatollah, die er al ruim 35 jaar zat, van de kaart geveegd.
Het is nu zaak om zo snel mogelijk totaal onafhankelijk te zijn van de straat van Hormuz, dat geldt ook voor Europa en Azië. Als Iran dat niet meer als chantagemiddel kan gebruiken, is het land uitgespeeld en kunnen we opnieuw een poging gaan wagen om het land te bevrijden en eindelijk keihard af te rekenen met het radicale moslimextremisme.
De aversie tegen Trump is natuurlijk groot, dus men ziet hem graag afgaan. Maar vergeet niet dat in Iran door het Iraanse regime al 50.000 demonstranten zijn vermoord, anders geaarden worden gemarteld, vernederd en onderdrukt, vrouwen nog altijd derderangs burgers zijn en als slavinnen worden behandeld.
dit is van de speld of zo?quote:Op maandag 15 juni 2026 11:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit wordt weinig gezien/gezegd maar het is wel een voorzichtige conclusie dat Trump hier een succesvolle operatie heeft uitgevoerd. Dit geeft de VS met name ook veel gekost.
Maar wat je zegt klopt en wordt te weinig aandacht aan gegeven, er zijn wel degelijk grote successen gehaald en er is flink terrein gewonnen van Islamitische staat en de Ayatollahs.
Nu kan dit worden voortgezet in een nieuw Iran is er geen plaats voor extremisme en kan Iran intern veranderen en een meer westers bestuur gaan vormen.
Noem de namen eens op van vijf mensen die daar strak in het zadel zitten, uit je hoofd?quote:Op maandag 15 juni 2026 11:32 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Er is geen enkele indicatie dat er intern ook maar iets is veranderd binnen Iran. Het regime zit daar nog strak in de zadel.
quote:Op maandag 15 juni 2026 11:32 schreef UitStraling het volgende:
Ik ken zelfs verscheidene inmiddels gestorven mensen wiens laatste gedachte op hun sterfbed hun haat jegens Trump was, niet het welzijn van hun kinderen of kleinkinderen, angst voor het wegrotten of de ovens, angst voor de dood en het onbekende, nee slechts haat tegen Trump en alles wat daarbij komt kijken.
Ik ----->_!
quote:
Er zal intern niets veranderen. Het regime geeft niets om de bevolking en de problemen, vernietiging van Israël zal prioriteit blijven hebben, nastreven van een kernwapen en de tentakels ver buiten het Midden-Oosten zullen uitgebreid en verstevigd worden.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
quote:Op maandag 15 juni 2026 11:29 schreef Lospedrosa het volgende:
Dit wordt weinig gezien/gezegd maar het is wel een voorzichtige conclusie dat Trump hier een succesvolle operatie heeft uitgevoerd
Ali, Djaylano, Achmed, Willem, Mohammedquote:Op maandag 15 juni 2026 11:33 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Noem de namen eens op van vijf mensen die daar strak in het zadel zitten, uit je hoofd?
Noem jij eens uit je hoofd 5 namen op van mensen die door de aanvallen zijn omgekomenquote:Op maandag 15 juni 2026 11:33 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Noem de namen eens op van vijf mensen die daar strak in het zadel zitten, uit je hoofd?
Ik ken zelfs verscheidene inmiddels gestorven mensen wiens laatste gedachte op hun sterfbed hun haat jegens Trump was, niet het welzijn van hun kinderen of kleinkinderen, angst voor het wegrotten of de ovens, angst voor de dood en het onbekende, nee slechts haat tegen Trump en alles wat daarbij komt kijken.
Ik ----->_!
Mooi bullshit verhaal voor r/thathappenedquote:Op maandag 15 juni 2026 11:32 schreef UitStraling het volgende:
Ik ----->_!
Het is niet gek dat de meerderheid van de Nederlanders zo denkt.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:20 schreef Zoddie het volgende:
Je hebt mensen die de oorlog niet wouden, je hebt mensen die de oorlog wel wouden.
Maar de meest nare mensen zijn diegenen die de oorlog wel wouden en dan ineens gaan zeggen: "Ja...hé, ik moest 4 euro meer betalen aan de pomp, laat die oorlog nu maar eens af zijn zeg!"
Yeah right.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:32 schreef UitStraling het volgende:
Ik ----->_!
Ik ----->_!
Ik ben bang dat je gelijk hebt, daarom denk ik dat militair ingrijpen opnieuw nodig zal zijn, maar laten we nu eerst volledig onafhankelijk worden van de straat van Hormuz. Als Iran die troef kwijt is, dan is het regime kansloos en zullen militaire operaties een grotere kans van slagen hebben. Daarna kan er eindelijk intern wel iets veranderen in Iran.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:32 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Er is geen enkele indicatie dat er intern ook maar iets is veranderd binnen Iran. Het regime zit daar nog strak in de zadel.
Je kan zo 5 familieleden van de Ayatollah opnoemen die er niet meer zijn, en er is wel degelijk militaire en nucleaire structuur vernietigd dan wel beschadigd.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:32 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Klopt, als je dus denkt aan je eigen onzuinige BMW die je wekelijks van brandstof moet voorzien, of als je denkt aan dat goedkope vliegticket naar Dubai. dan wil je natuurlijk dat Donnie en Bennie wegblijven uit het Midden-Oosten zich niet met Iran bemoeien.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:32 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Die Straat was gewoon open, en tolvrij, voordat Donnie en Bennie zonodig oorlogje wilden spelen.
Die anonieme gasten zitten waarschijnlijk steviger in het zadel dan hun anonieme voorgangers op 28 februari.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:39 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Noem jij eens uit je hoofd 5 namen op van mensen die door de aanvallen zijn omgekomen![]()
Ga nou niet doen alsof we hier op firstname basis zitten met de figuren die het regime vormen in Iran.
Denk je niet dat dit averechts heeft gewerkt? De IRGC heeft nu meer macht dan voorheen. Ze zitten veel steviger in het zadel.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je kan zo 5 familieleden van de Ayatollah opnoemen die er niet meer zijn, en er is wel degelijk militaire en nucleaire structuur vernietigd dan wel beschadigd.
Het is nog niet zoals het moet zijn maar de goede weg is ingezet. Dat geeft hoop voor de Iraniërs.
Een hoop die veel mensen de Iraniërs schijnbaar niet gunnen en wouden dan d ook VS thuis bleef.
Amen.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:58 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Klopt, als je dus denkt aan je eigen onzuinige BMW die je wekelijks van brandstof moet voorzien, of als je denkt aan dat goedkope vliegticket naar Dubai. dan wil je natuurlijk dat Donnie en Bennie wegblijven uit het Midden-Oosten zich niet met Iran bemoeien.
Maar ik denk ook aan het Iraanse volk, aan de onderdrukkingen, mishandelingen, martelingen, moorden en al het onrecht dat hen daar dagelijks wordt aangedaan, enkel omdat ze niet de islamvariant willen belijden die de Ayatollah ze opdraagt.
Hoe is het Iraanse volk precies geholpen bij de domme bombardementen van de laatste maanden?quote:Op maandag 15 juni 2026 11:58 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Klopt, als je dus denkt aan je eigen onzuinige BMW die je wekelijks van brandstof moet voorzien, of als je denkt aan dat goedkope vliegticket naar Dubai. dan wil je natuurlijk dat Donnie en Bennie wegblijven uit het Midden-Oosten zich niet met Iran bemoeien.
Maar ik denk ook aan het Iraanse volk, aan de onderdrukkingen, mishandelingen, martelingen, moorden en al het onrecht dat hen daar dagelijks wordt aangedaan, enkel omdat ze niet de islamvariant willen belijden die de Ayatollah ze opdraagt.
En hoe is het Iraanse volk, die ik ook heel graag bevrijd zie van hun idiote regime, precies geholpen met hele shitzooi vanaf aanval van Trump/Netanyahu tot nu?quote:Op maandag 15 juni 2026 11:58 schreef Shreyas het volgende:
[..]
30 miljoen mensen direct de bittere armoede in dankzij Donnie's domme prestigeproject.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:58 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Niemand interesseert die bevolking en die vrouwen nog minder. Trap er niet in dat dit was om de bevolking te bevrijden. Het is gewoon stap 5 in het plan van Israël om ieder land in de regio volkomen te ontwrichten en bij voorkeur in een burgeroorlog te storten.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:09 schreef Shreyas het volgende:
Dit is slechts je eigen antisemitische fantasie maar dat weet je zelf ook wel.quote:Op maandag 15 juni 2026 12:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niemand interesseert die bevolking en die vrouwen nog minder. Trap er niet in dat dit was om de bevolking te bevrijden. Het is gewoon stap 5 in het plan van Israël om ieder land in de regio volkomen te ontwrichten en bij voorkeur in een burgeroorlog te storten.
Dat is natuurlijk wel goedkoop scoren. Of verbouw je ook al je eigen eten, koop je al je producten lokaal en ben je volledig zelfvoorzienend? Je kunt mooi wijzen naar mensen "met een onzuinige BMW" maar de gevolgen van dit conflict gaan veel verder dan alleen benzine.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:58 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Grappig dat je dat zegt. Trump heeft meerdere malen opgeroepen tot "total obliteration" en aangegeven dat ook waterzuiveringsinstallaties valide doelwitten zijn. Dat soort dingen laat niet echt zien dat het ze gaat om het Iraanse volk, vind je ook niet?quote:Maar ik denk ook aan het Iraanse volk, aan de onderdrukkingen, mishandelingen, martelingen, moorden en al het onrecht dat hen daar dagelijks wordt aangedaan, enkel omdat ze niet de islamvariant willen belijden die de Ayatollah ze opdraagt.
Hier spring je toch wel een beetje over de haai hoor.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:32 schreef UitStraling het volgende:
Ik ----->_!
Dat de familieleden van de Ayatollah zijn gestorven zegt weinig, immers heeft het regime van Iran geen erfopvolging in de zin dat het een automatisme is dat een opvolger ook een familielid is. Ze kiezen een nieuwe leider uit hun religieuze rangen. Ayatollah is vooral in het westen de titel de synoniem staat met de leider van Iran maar in Iran is een ayatollah simpelweg de hoogste rang in hun religieuze stroming. Op het moment zijn er 81 levende ayatollahs in Iran (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ayatollahs) waarvan er 1 de leiding heeft over Iran.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je kan zo 5 familieleden van de Ayatollah opnoemen die er niet meer zijn, en er is wel degelijk militaire en nucleaire structuur vernietigd dan wel beschadigd.
Het is nog niet zoals het moet zijn maar de goede weg is ingezet. Dat geeft hoop voor de Iraniërs.
Een hoop die veel mensen de Iraniërs schijnbaar niet gunnen en wouden dan d ook VS thuis bleef.
De huidige Ayatollah is van de herenliefde, wellicht een kleine winst dat er wat minder boys aan de hijskraan komen te hangen de komende tijd.quote:Op maandag 15 juni 2026 12:19 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Dat de familieleden van de Ayatollah zijn gestorven zegt weinig, immers heeft het regime van Iran geen erfopvolging in de zin dat het een automatisme is dat een opvolger ook een familielid is. Ze kiezen een nieuwe leider uit hun religieuze rangen. Ayatollah is vooral in het westen de titel de synoniem staat met de leider van Iran maar in Iran is een ayatollah simpelweg de hoogste rang in hun religieuze stroming. Op het moment zijn er 81 levende ayatollahs in Iran (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ayatollahs) waarvan er 1 de leiding heeft over Iran.
Met andere woorden, leg je de huidige nieuwe ayatollah om dan staan er nog 80 vervangers klaar waaruit ze kunnen kiezen. Wil je het regime in Iran veranderen dan moet je de religieuze greep op Iran doorbreken en er bestaat momenteel geen enkele indicatie dat deze oorlog daar ook maar enigszins invloed op heeft gehad.
Hoe bedoel je, je geeft toch zelf al aan dat er sancties teruggedraaid gaan worden dat is toch positief. Dat Iran nu veel meer macht heeft is ook positief. Israel wordt op deze manier toch gedwongen zich in te houden in Libanon.quote:Op maandag 15 juni 2026 12:02 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
En hoe is het Iraanse volk, die ik ook heel graag bevrijd zie van hun idiote regime, precies geholpen met hele shitzooi vanaf aanval van Trump/Netanyahu tot nu?
Je moet ook gewoon kunnen en durven zeggen dat het een totaal mislukte interventie is. En niet alleen gezien Iraanse volk maar ook gezien de atoomdeal, gezien de sancties die nu teruggedraaid worden.
Er is géén enkel positief punt die ik zie.
Zodra het IDF stopt in Libanon gaan de Palestijnen in Libanon massaal biodanza dansscholen oprichten en bloemen kweken, grote kans op inderdaad.quote:Op maandag 15 juni 2026 12:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, je geeft toch zelf al aan dat er sancties teruggedraaid gaan worden dat is toch positief. Dat Iran nu veel meer macht heeft is ook positief. Israel wordt op deze manier toch gedwongen zich in te houden in Libanon.
Wat dat betreft zie je dat zelfs Amerikanen de bloedlust van Israel vervelend beginnen te vinden.
Israel wil koste wat kost in oorlog blijven met Libanon en doorgaan met hun genocide in Gaza.
Laten we het even vanuit Amerikaans perspectief beschouwen. Dat is althans denk ik de perspectief van UitStraling/Shreyas.quote:Op maandag 15 juni 2026 12:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, je geeft toch zelf al aan dat er sancties teruggedraaid gaan worden dat is toch positief. Dat Iran nu veel meer macht heeft is ook positief. Israel wordt op deze manier toch gedwongen zich in te houden in Libanon.
Wat dat betreft zie je dat zelfs Amerikanen de bloedlust van Israel vervelend beginnen te vinden.
Israel wil koste wat kost in oorlog blijven met Libanon en doorgaan met hun genocide in Gaza.
Vanuit Amerikaans perspectief lijkt me ook dat als de relatie tussen Amerika en Israel minder stevig kan worden dat flinke winst is. Volgens mij is men van links tot rechts Israel zat in Amerika. Toch worden ze nog gesupport omdat AIPAC genoeg donaties heeft gedaan over de jaren.quote:Op maandag 15 juni 2026 12:25 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Laten we het even vanuit Amerikaans perspectief beschouwen. Dat is althans denk ik de perspectief van UitStraling/Shreyas.
Over de misdaden van Israel in Gaza en hun strategie heb ik ook een pittige mening en die heb ik vaak genoeg geschreven.
Zoals in Nederland zie je dat politiek op dat vlak maatschappelijke sentiment niet volgt. De lobbygroepen hebben een flinke vinger in de pap daar. Net zoals de Israelische lobby dat heeft in Nederland bij onder andere Christenunie (Voordewind, Ceder; zie Left Laser berichtgeving) en ongetwijfeld bij SGP.quote:Op maandag 15 juni 2026 12:30 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Vanuit Amerikaans perspectief lijkt me ook dat als de relatie tussen Amerika en Israel minder stevig kan worden dat flinke winst is. Volgens mij is men van links tot rechts Israel zat in Amerika. Toch worden ze nog gesupport omdat AIPAC genoeg donaties heeft gedaan over de jaren.
Jij denkt helemaal niet aan de Iraanse bevolking, dat interesseert jou geen reet. Ik mis 1 land in jou betoog die toch wel een grote rol speelt in de ellende daar, geen schande als je die ook zou benoemen.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:58 schreef Shreyas het volgende:
[..]
In Nederland is dat nog kanslozer. Volgens mij doen die CU gekkies het steunen van Israel om genocide te plegen en mensen ook christenen te verdrijven uit de west-bank uit principequote:Op maandag 15 juni 2026 12:33 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Zoals in Nederland zie je dat politiek op dat vlak maatschappelijke sentiment niet volgt. De lobbygroepen hebben een flinke vinger in de pap daar. Net zoals de Israelische lobby dat heeft in Nederland bij onder andere Christenunie (Voordewind, Ceder; zie Left Laser berichtgeving) en ongetwijfeld bij SGP.
Dus ja, aangezien we hier geen referendum hebben kunnen we niet veel meer dan demonstreren of afstraffen bij volgende verkiezingen. Helaas zal tegen de tijd van volgende verkiezingen het weer over asielzoekers gaan of over arme ondernemers die flink worden gepest door links (hallo Yesilgoz).
Deze wereld is doodziek.
Je raakt met de dag een beetje gevaarlijker en gekker.quote:Op maandag 15 juni 2026 12:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
In Nederland is dat nog kanslozer. Volgens mij doen die CU gekkies het steunen van Israel om genocide te plegen en mensen ook christenen te verdrijven uit de west-bank uit principe
Die Ceder is natuurlijk een leugenachtige schandvlek. Wat dat betreft kun je aan die lui ook wel zien dat Islam of christendom allemaal lood om oud ijzer is. Bij elk geloof heb je radicalen die letterlijk over lijken gaan om hun waanbeeld van een heilig boekje uit te laten komen.
Dat roept hij toch al een paar maanden?quote:Op maandag 15 juni 2026 13:08 schreef Fietsenrek het volgende:
Heeft Donnie al gezegd dat hij de oorlog beëindigd heeft en ervoor gezorgd heeft dat de olieprijs weer gaat zakken?
Nee is te kort door de bocht.quote:Op maandag 15 juni 2026 12:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Denk je niet dat dit averechts heeft gewerkt? De IRGC heeft nu meer macht dan voorheen. Ze zitten veel steviger in het zadel.
De president heeft dit ook zelf gezegd. En Israel meldt dit ook.
Dus ik ben benieuwd waar je uit kan concluderen dat ze nu zwakker zijn?
Het is mislukt omdat de westerse wereld en Azië enorm afhankelijk zijn van de straat van Hormuz. Die straat kon niet goed genoeg worden beschermd door Trump.quote:Op maandag 15 juni 2026 12:02 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
En hoe is het Iraanse volk, die ik ook heel graag bevrijd zie van hun idiote regime, precies geholpen met hele shitzooi vanaf aanval van Trump/Netanyahu tot nu?
Je moet ook gewoon kunnen en durven zeggen dat het een totaal mislukte interventie is. En niet alleen gezien Iraanse volk maar ook gezien de atoomdeal, gezien de sancties die nu teruggedraaid worden.
Er is géén enkel positief punt die ik zie.
Als je zo begint zijn we snel uitgepraat Ik kan prima voor mezelf denken en jij hoeft niet te zeggen wat me wel of niet interesseert. Op dit forum, waar ik toch al een tijdje lid van ben, zeg ik geen dingen om populair te zijn, maar ik zeg wat ik denk. Als jouw reactie vervolgens is: "Dat denk jij helemaal niet" dan heeft een verder discussie weinig zin.quote:Op maandag 15 juni 2026 12:41 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Jij denkt helemaal niet aan de Iraanse bevolking, dat interesseert jou geen reet. Ik mis 1 land in jou betoog die toch wel een grote rol speelt in de ellende daar, geen schande als je die ook zou benoemen.
Hoe vaak sta je wel niet aan een sterfbed dat je dit soort extreem uitzonderlijke gevallen verscheidene malen hebt meegemaakt en ook daar bij de laatste woorden in het bijzijn van de echte familie mocht bijwonen?quote:Op maandag 15 juni 2026 11:32 schreef UitStraling het volgende:
Ik ----->_!
Tijdens een oorlog pakt niet iedere gevechtshandeling goed uit, niet iedere beslissing is de juiste en soms gebeuren er ook dingen die niet nodig zijn.quote:Op maandag 15 juni 2026 12:02 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hoe is het Iraanse volk precies geholpen bij de domme bombardementen van de laatste maanden?
ja heel gek. Wanneer ze een oorlog beginnen. Ons niet inlichten. Week er voor nog aan het dreigen was met een invasie van Europees grondgebied en meerdere malen zat te roepen dat ze ons niet nodig hebben.quote:Op maandag 15 juni 2026 13:21 schreef Shreyas het volgende:
uropa, China en Japan weigerde één vinger uit te steken om Trump te helpen die straat te beschermen,
Dat.quote:Op maandag 15 juni 2026 13:39 schreef over_hedge het volgende:
[..]
ja heel gek. Wanneer ze een oorlog beginnen. Ons niet inlichten. Week er voor nog aan het dreigen was met een invasie van Europees grondgebied en meerdere malen zat te roepen dat ze ons niet nodig hebben.
Ik denk dat er ook in Israel een regime change nodig is, niet alleen in Iran om uberhaupt een kans op duurzame vrede te hebben.quote:Op maandag 15 juni 2026 13:35 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Tijdens een oorlog pakt niet iedere gevechtshandeling goed uit, niet iedere beslissing is de juiste en soms gebeuren er ook dingen die niet nodig zijn.
In de Tweede Wereldoorlog waren de geallieerden toch echt de bevrijders, maar ook Dresden is door Engeland platgelegd terwijl daar duizenden mensen leefden die fel tegen Hitler en de nazi's waren. Dat gebeurt in een oorlog, dat is slecht, soms onnodig, maar de intentie om te bevrijden was er.
Dat de intentie om het Iraanse regime omver te werpen en het land te bevrijden er is, dat is al heel wat. Maar de rest van de wereld is hier totaal niet mee bezig, want de Trump-haat (en Israël-haat) is momenteel te groot.
Bij een volgende poging zou de president van de VS er goed aan doen om in ieder geval eerst bij Europa voldoende goodwill te kweken, voor over te gaan tot een bevrijdingsactie.
Ja waarom het stuk grond opgeven van waaruit je Israëlische dorpjes met geringe vluchttijd met drones en raketten kunt bestoken.quote:
Maar Trump had bij zijn vorige aanval uraniumvoorraad toch al DESTROYED?quote:Op maandag 15 juni 2026 13:14 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee is te kort door de bocht.
Niets doen is altijd makkelijker.
Vergeet niet dat de zgn prima deal van Obama ook faalde en verrijkt uranium in vergevorderd stadium was. Dat tenminste is voor een heel deel vertraagd.
Dat hebben ze inderdaad niet goed gedaan. Daarom dat ik dus aangaf dat bij een volgende poging eerst bij Europa voldoende goodwill gekweekt moet worden, voordat ze beginnen met een bevrijdingsactie.quote:Op maandag 15 juni 2026 13:39 schreef over_hedge het volgende:
[..]
ja heel gek. Wanneer ze een oorlog beginnen. Ons niet inlichten. Week er voor nog aan het dreigen was met een invasie van Europees grondgebied en meerdere malen zat te roepen dat ze ons niet nodig hebben.
Er zullen genoeg mensen zijn die Trump niks vinden. Maar het lijkt me behoorlijk vergezocht om te denken dat we niets doen omdat het Trump is. We doen vooral niets omdat het onze zaak niet is. We moeten ons vooral niet een oorlog in laten slepen door twee megalomane gekken die beide een geheel ander agenda hebben dan het bevrijden van Iraanse volk van hun regime.quote:Op maandag 15 juni 2026 13:21 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het is mislukt omdat de westerse wereld en Azië enorm afhankelijk zijn van de straat van Hormuz. Die straat kon niet goed genoeg worden beschermd door Trump.
Europa, China en Japan weigerde één vinger uit te steken om Trump te helpen die straat te beschermen, ondanks dat ze er zelf enorm veel last van hadden. De reden is niet zozeer omdat we trots zijn op het Iraanse regime, maar omdat de hele wereld niets anders wilt dan Trump zien afgaan, de aversie tegen Trump is groter dan tegen het Iraanse regime.
Met name dat laatste vind ik jammer. Ik ben geen Trump fan, het is een slechte president die allemaal domme dingen doet, maar het Iraanse regime is nog veel erger.
Dit is een vrij begrijpelijke reactie en ik denk dat veel mensen het met je eens zijn. Veel mensen denken: het is niet mijn zaak, niet mijn probleem en een far-from-my bed show.quote:Op maandag 15 juni 2026 14:34 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Er zullen genoeg mensen zijn die Trump niks vinden. Maar het lijkt me behoorlijk vergezocht om te denken dat we niets doen omdat het Trump is. We doen vooral niets omdat het onze zaak niet is.
Geloof je zelf echt dat dit gaat om ‘iets doen aan misstanden in de wereld’ of probeer je het ons wijs te maken? Weet niet wat het ergste is..quote:Op maandag 15 juni 2026 14:41 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dit is een vrij begrijpelijke reactie en ik denk dat veel mensen het met je eens zijn. Veel mensen denken: het is niet mijn zaak, niet mijn probleem en een far-from-my bed show.
Maar zo kun je ook verdedigen dat Oekraïne niet onze zaak is.
En de VS had in 1942 ook kunnen denken dat ze de Japanners pakken, maar dat Europa hun zaak verder niet is.
Toch hebben relatief veel Amerikanen hun leven gegeven (alleen al op Omaha beach) voor onze vrijheid, waar we nu dagelijks van genieten.
Het is een kleine groep mensen die echt iets wil doen aan de misstanden in de wereld, dat is altijd al zo geweest.
Oekraine-casus is compleet verschillend. We mengen ons toch ook niet met geweld in China om Oeigoeren te bevrijden of in Soedan om de rebellen uit elkaar te drijven of dergelijke.quote:Op maandag 15 juni 2026 14:41 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dit is een vrij begrijpelijke reactie en ik denk dat veel mensen het met je eens zijn. Veel mensen denken: het is niet mijn zaak, niet mijn probleem en een far-from-my bed show.
Maar zo kun je ook verdedigen dat Oekraïne niet onze zaak is.
En de VS had in 1942 ook kunnen denken dat ze de Japanners pakken, maar dat Europa hun zaak verder niet is.
Toch hebben relatief veel Amerikanen hun leven gegeven (alleen al op Omaha beach) voor onze vrijheid, waar we nu dagelijks van genieten.
Het is een kleine groep mensen die echt iets wil doen aan de misstanden in de wereld, dat is altijd al zo geweest.
Moraal en eigenbelang kan soms door elkaar heen lopen. Het een sluit het ander niet uit.quote:Op maandag 15 juni 2026 14:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Geloof je zelf echt dat dit gaat om ‘iets doen aan misstanden in de wereld’ of probeer je het ons wijs te maken? Weet niet wat het ergste is..
Dat doen we inderdaad niet, maar ik zou daar geen tegenstander van zijn. Alleen het is lastig om een kernmacht als China aan te pakken, als dat escaleert is er weinig meer van de wereld over om te redden.quote:Op maandag 15 juni 2026 14:54 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Oekraine-casus is compleet verschillend. We mengen ons toch ook niet met geweld in China om Oeigoeren te bevrijden of in Soedan om de rebellen uit elkaar te drijven of dergelijke.
Want jij hebt een glazen bol? Jij denkt dat als Iran een kernwapen heeft, ze deze gewoon in de kast laten staan?quote:In Oekraine is het vooral de bedreiging die Rusland is voor de NAVO en onze landsgrenzen. Die dreiging is er niet vanuit Iraanse regime richting Europa.
Kernwapens heb je dan ook niet om te gebruiken. Die heb je als afschrikking zodat andere landen jou met rust laten.quote:Op maandag 15 juni 2026 15:24 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat doen we inderdaad niet, maar ik zou daar geen tegenstander van zijn. Alleen het is lastig om een kernmacht als China aan te pakken, als dat escaleert is er weinig meer van de wereld over om te redden.
Maar het is sowieso een beetje een rare redenering, als je besluit om twee van de drie bevrijdingsoperaties niet uit te voeren, dan kun je beter die andere ook niet doen?
[..]
Want jij hebt een glazen bol? Jij denkt dat als Iran een kernwapen heeft, ze deze gewoon in de kast laten staan?
Ik probeer je niets wijs te maken. Ik geef alleen aan hoe ik erover denk. Ik zou het fantastisch vinden als het Iraanse regime omver is geworpen en de Iraanse bevolking weer in vrijheid kan genieten.quote:Op maandag 15 juni 2026 14:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Geloof je zelf echt dat dit gaat om ‘iets doen aan misstanden in de wereld’ of probeer je het ons wijs te maken? Weet niet wat het ergste is..
De landen die tot nu toe kernwapens hebben, hebben er zo over gedacht ja. Maar ik denk dat dat met Iran anders zal zijn, ik acht de kans aanwezig dat ze deze om een (in hun ogen) goede reden gaan gebruiken tegen Israël, die dan natuurlijk terugslaat met een kernaanval en dan is het hek van de dam.quote:Op maandag 15 juni 2026 15:26 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Kernwapens heb je dan ook niet om te gebruiken. Die heb je als afschrikking zodat andere landen jou met rust laten.
Want?quote:Op maandag 15 juni 2026 15:30 schreef Shreyas het volgende:
[..]
De landen die tot nu toe kernwapens hebben, hebben er zo over gedacht ja. Maar ik denk dat dat met Iran anders zal zijn, ik acht de kans aanwezig dat ze deze om een (in hun ogen) goede reden gaan gebruiken tegen Israël, die dan natuurlijk terugslaat met een kernaanval en dan is het hek van de dam.
Dat wacht ik liever niet af, zelfs niet als de kans klein is dat het zover komt.
Iran is een radicaal extremistisch moslimland dat de vernietiging van Israël hoog op de agenda heeft staan als ze die kans krijgen.quote:
Alleen bestaat het Iraanse regime niet uit levensmoeie en emotionele zelfmoordenaars, maar zoals we de afgelopen maanden hebben kunnen zien, rationele en berekend volk. Die zijn echt niet zo dom om zichzelf op te laten blazen. Het mogen dan misschien wel extremistische moslims zijn, maar dom zijn ze zeker niet.quote:Op maandag 15 juni 2026 15:33 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Iran is een radicaal extremistisch moslimland dat de vernietiging van Israël hoog op de agenda heeft staan als ze die kans krijgen.
Edit: voor de duidelijkheid, het gaat er niet om dat ze een moslimland zijn, want dat is Pakistan ook. Het gaat erom dat ze radicaal en extremistisch zijn.
Gelukkig hoeven wij niks bij te dragen aan het bevrijden van Iran, dat kunnen ze prima zelf.quote:Op maandag 15 juni 2026 14:34 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat hebben ze inderdaad niet goed gedaan. Daarom dat ik dus aangaf dat bij een volgende poging eerst bij Europa voldoende goodwill gekweekt moet worden, voordat ze beginnen met een bevrijdingsactie.
Klopt maar wat we zien is niet wat hij ziet. Hij ziet enkel Amerikaanse propaganda blijkbaar.quote:Op maandag 15 juni 2026 15:37 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Alleen bestaat het Iraanse regime niet uit levensmoeie en emotionele zelfmoordenaars, maar zoals we de afgelopen maanden hebben kunnen zien, rationele en berekend volk. Die zijn echt niet zo dom om zichzelf op te laten blazen. Het mogen dan misschien wel extremistische moslims zijn, maar dom zijn ze zeker niet.
Hij doet zijn best om het in een mooi jasje te verhullen.quote:Op maandag 15 juni 2026 15:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Klopt maar wat we zien is niet wat hij ziet. Hij ziet enkel Amerikaanse propaganda blijkbaar.
Dat is uiteraard altijd afwachten.quote:Op maandag 15 juni 2026 15:37 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Alleen bestaat het Iraanse regime niet uit levensmoeie en emotionele zelfmoordenaars, maar zoals we de afgelopen maanden hebben kunnen zien, rationele en berekend volk. Die zijn echt niet zo dom om zichzelf op te laten blazen. Het mogen dan misschien wel extremistische moslims zijn, maar dom zijn ze zeker niet.
Heb je ook bronnen voor deze sterke beweringen? Ik doel dan specifiek op je laatste twee zinnen.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:15 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat is uiteraard altijd afwachten.
Binnen de IRGC gelooft men in de twaalfde imam als verlosser en degene aan het einde der tijden zal terugkeren. Israël wordt hierbij als ultiem obstakel gezien dat eerst uit de weg geruimd moet worden om de weg vrij te maken voor zijn komt. Een atoombom zou hier een prima middel voor zijn vanuit de IRGC geredeneerd.
Dan krijgen ze zelf ook een atoombom op hun dak.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:15 schreef Aether het volgende:
[..]
Binnen de IRGC gelooft men in de twaalfde imam als verlosser en degene aan het einde der tijden zal terugkeren. Israël wordt hierbij als ultiem obstakel gezien dat eerst uit de weg geruimd moet worden om de weg vrij te maken voor zijn komt. Een atoombom zou hier een prima middel voor zijn vanuit de IRGC geredeneerd.
Art of the deal!quote:Iran gaat 'servicekosten' rekenen in de Straat van Hormuz
Iran zegt "maritieme servicekosten" te gaan rekenen voor schepen die door de Straat van Hormuz varen. Dat meldt een woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken tijdens een persconferentie. Deze servicekosten komen naar eigen zeggen in de plaats van tolheffing en zouden in de overeenkomst staan die Iran met de VS heeft gesloten.
Het Iraanse persbureau Fars meldde eerder op maandag al dat er op het laatste moment van de onderhandelingen extra voorwaarden aan het conceptakkoord met de VS werden toegevoegd, waaronder bovengenoemde 'servicekosten'.
De VS hebben altijd volgehouden dat Iran geen betaling mag vragen voor scheepsverkeer in de Straat van Hormuz. Iran heeft op zijn beurt bepleit de regie over de belangrijke zeestraat te willen overnemen, en dat het het recht behoudt kosten in rekening te brengen bij rederijen.
Die positie benadrukt de woordvoerder van het ministerie op maandag. "We zoeken geen heffing op doorvaart, maar betaling voor navigatiediensten, milieubeschermende maatregelen, scheepsverzekeringen en andere noodzakelijke diensten", aldus woordvoerder Esmaeil Baghaei.
https://www.telegraaf.nl/(...)ormuz/157199720.html
Ben Gvir: 'We must consider the solution.' (over Iran)quote:Op maandag 15 juni 2026 16:15 schreef Aether het volgende:
[..]
Geloven mensen nog steeds in deze onzin?quote:Op maandag 15 juni 2026 16:15 schreef Aether het volgende:
[..]
"Het volk" ...quote:Op maandag 15 juni 2026 11:58 schreef Shreyas het volgende:
Jij wilt aanslagen op Utrecht Centraal? Europa is niet geconsulteerd of geinformeerd van tevoren.quote:Op maandag 15 juni 2026 13:21 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het is mislukt omdat de westerse wereld en Azië enorm afhankelijk zijn van de straat van Hormuz. Die straat kon niet goed genoeg worden beschermd door Trump.
Europa, China en Japan weigerde één vinger uit te steken om Trump te helpen die straat te beschermen, ondanks dat ze er zelf enorm veel last van hadden. De reden is niet zozeer omdat we trots zijn op het Iraanse regime, maar omdat de hele wereld niets anders wilt dan Trump zien afgaan, de aversie tegen Trump is groter dan tegen het Iraanse regime.
Met name dat laatste vind ik jammer. Ik ben geen Trump fan, het is een slechte president die allemaal domme dingen doet, maar het Iraanse regime is nog veel erger.
Ik denk dat je het er vooral niet mee eens bent en dat mag. Ik respecteer ieders mening in dezequote:Op maandag 15 juni 2026 16:54 schreef -Knapzak- het volgende:
[..]
"Het volk" ...
En daartegenover een ayatollah plaatsen die "het volk" iets opdringt ....
Wat mij betreft toont dat aan hoe zwak je standpunt is als je je toevlucht moet nemen tot overdrijvingen en generalisaties.
Nee dat wil ik niet.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:55 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jij wilt aanslagen op Utrecht Centraal?
Toch apart dat je domme Donnie wilt helpen dan.quote:
Een maand voor Trump zijn oorlogsmisdaden in Iran was hij nog aan het flirten met oorlog tegen de EU. De wereld is beter af nu de Amerikanen weten dat ze alleen staan en oorlog keiduur is.quote:Op maandag 15 juni 2026 13:21 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Oorlog met de EU?quote:Op maandag 15 juni 2026 18:22 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Een maand voor Trump zijn oorlogsmisdaden in Iran was hij nog aan het flirten met oorlog tegen de EU. De wereld is beter af nu de Amerikanen weten dat ze alleen staan en oorlog keiduur is.
En je dik gedrukte verhaal is incompleet. Trump heeft ons eerst niet gevraagd, toen heel hard geroepen ons niet nodig te hebben en is toen overgegaan in het standaard slachtoffergejank dat we geen poot uitsteken, maar we toch allemaal slappe sukkels zijn. Waar in dit proces hadden we precies moeten helpen? Waarom zou je zo'n persoon überhaupt willen helpen?
Europa is zwaar afhankelijk van de VS, en om aan onze fossiele brandstofverslaving te voldoen kussen we zelfs de harige konten in Teheran.quote:Op maandag 15 juni 2026 18:26 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Voor de inname van Groenland werd geweld niet uitgesloten. Oorlog met de EU.
Ik ben het 100% eens met je kritiek op Trump, dus daar kunnen we kort over zijn.quote:Op maandag 15 juni 2026 18:22 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Een maand voor Trump zijn oorlogsmisdaden in Iran was hij nog aan het flirten met oorlog tegen de EU. De wereld is beter af nu de Amerikanen weten dat ze alleen staan en oorlog keiduur is.
En je dik gedrukte verhaal is incompleet. Trump heeft ons eerst niet gevraagd, toen heel hard geroepen ons niet nodig te hebben en is toen overgegaan in het standaard slachtoffergejank dat we geen poot uitsteken, maar we toch allemaal slappe sukkels zijn. Waar in dit proces hadden we precies moeten helpen? Waarom zou je zo'n persoon überhaupt willen helpen?
Jij eet graag uit de volle luier van Trump?quote:Op maandag 15 juni 2026 18:29 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Europa is zwaar afhankelijk van de VS, en om aan onze fossiele brandstofverslaving te voldoen kussen we zelfs de harige konten in Teheran.
Oneens.quote:Op maandag 15 juni 2026 18:28 schreef Monolith het volgende:
Het is ook allemaal wat dommig, dit geneuzel. Maar goed, het stikt op fok van de edgelords tegenwoordig.
Bibi heeft Trump op grandioze wijze voor zijn karretje gespannen en vrijwel de hele wereld ondervindt daar hinder van. Niet in de laatste plaats de VS, want die hebben bakken geld en militaire materieel gespendeerd en er helemaal niets noemenswaardige voor teruggekregen.
Beter harige kontjes kussen dan incontinente kusjes.quote:Op maandag 15 juni 2026 18:29 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Europa is zwaar afhankelijk van de VS, en om aan onze fossiele brandstofverslaving te voldoen kussen we zelfs de harige konten in Teheran.
Is dit lijstje gegenereerd door ChatGPT?quote:Op maandag 15 juni 2026 18:32 schreef LXIV het volgende:
De effecten van deze briljante oorlog:
1) Positie van de USA in het Midden Oosten verzwakt
2) Positie Iran versterkt
3) Positie Israel verzwakt
4) Positie EU verzwakt omdat ze hebben laten zien niks in de pap te kunne brokkelen
5) Inflatie toegenomen
6) Golfstaten minder vertrouwen in USA
7) Relatie USA-Israel verzwakt
8) Cohesie NAVO ernstig verzwakt
9) Rusland adempauze door langdurig hogere olieprijzen
10) Tekort aan afweerraketten voor Oekraine
11) Iraanse strijdkrachten behoorlijk deel uitgeschakeld
12) Schade aan Iraanse infra
13) Schade aan Israelische infra
14) Statusstijging Iran in de wereld
16) Regime Iran extremer en meer steun vanuit bevolking
17) China meer bewust van zwakke positie en afhankelijkheid
Grotendeels dus allemaal effecten die negatief uitgepakt hebben. MIn of meer een totale overwinning voor Iran. Want het gaat er niet om hoeveel poppetjes er omgelegd worden, maar wat de politieke doelstellingen waren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |