abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221053119
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 19:01 schreef Pixelman het volgende:
Nogmaals: welk voordeel heeft homoseksualiteit?
(Flauw grapje: minder heterosexualiteit).

Denk meer afwisseling, ontwikkeling en variatie binnen de populatie van homo-sapiens. Zoals af en toe eens verhuizen ook heilzaam kan uitpakken. Overigens, de homo's die ik ken, zijn wel gelukkiger dan de hetero's die ik ken. Dus gelukservaring misschien??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 15 juni 2026 @ 19:14:48 #202
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221053225
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2026 19:03 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je kunt niet besluiten homoseksueel te worden, en de discussie ging over een evolutionair voordeel.
Niet om jouw persoonlijk voordeel.
Dit is tenslotte een filosofisch subformum. Filosofie is niets anders dan het stellen van vragen. In dit geval stel ik je een vraag in de context van een "gedachte-experiment". "Stel je voor dat je kan besluiten om je seksuele geaardheid te wijzigen, welk voordeel heb ik dan voor mijn verdere leven"? Ik had ook een vergelijkbare vraag kunnen stellen zoals welk voordeel ik zou krijgen als ik mij bekeerde tot het christendom. Een christen zou mij beslist antwoorden met: "het eeuwige leven". Kortom, ik ben benieuwd wat jij mij te bieden hebt.
pi_221053320
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 15:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat heb ik nou juist proberen te omschrijven.

Het leven is zo gemaakt dat het ons als schepsels in staat stelt een beter begrip van God te krijgen. We hebben de verantwoordelijkheid gekregen om over deze planeet te heersen, en nieuw leven voort te brengen en daarvoor te zorgen.

Zo kunnen we ook begrijpen hoe God zelf ten opzichte van zijn eigen schepping handelt: met verantwoordelijkheid en zorg.

Man en vrouw zijn duidelijk biologisch op elkaar afgestemd om nieuw leven voort te brengen. Homoseksuele relaties wijken daarvan af.

Dus biologie zelf getuigt van het feit dat het zondig is, waarbij zondig = afwijkend van de bedoeling. In het jodendom wordt 'zonde' dan ook wel omschreven als 'het doel missen'.

God heeft de dingen dus om een bepaalde reden gemaakt, en de zonde = alles wat daarvan afwijkt en tot een doodlopend spoor leidt.

Het gaat dus niet eens alleen om voortplanting, maar om het hele relationele aspect tussen man en vrouw en het leven dat die relatie voortbrengt als menselijke ervaring die ons meer bewust moet maken van wie en wat God is.

Want dat is uiteindelijk het doel van dit leven: wie ben je, waar kom je vandaan, waarom ben je er, wie heeft je gemaakt?

Menselijke relaties, en het leven op zich, bieden daar antwoord op als we leven volgens Gods wil.
Homoseksualiteit zit niet op een dood spoor, dus valt dan niet onder de zonde.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_221053371
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 19:14 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Dit is tenslotte een filosofisch subformum. Filosofie is niets anders dan het stellen van vragen. In dit geval stel ik je een vraag in de context van een "gedachte-experiment". "Stel je voor dat je kan besluiten om je seksuele geaardheid te wijzigen, welk voordeel heb ik dan voor mijn verdere leven"? Ik had ook een vergelijkbare vraag kunnen stellen zoals welk voordeel ik zou krijgen als ik mij bekeerde tot het christendom. Een christen zou mij beslist antwoorden met: "het eeuwige leven". Kortom, ik ben benieuwd wat jij mij te bieden hebt.
Dus omdat je geen gelijk kon krijgen verzet je de doelpalen.
pi_221053543
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 19:14 schreef Pixelman het volgende:
"Stel je voor dat je kan besluiten om je seksuele geaardheid te wijzigen, welk voordeel heb ik dan voor mijn verdere leven"? .
Ik zou de vraag indelen in de rubriek met vragen als "wat was de koers van de euro/dollar in de vroege Middeleeuwen".

Maar om toch iets te noemen: "mogelijk een hogere promiscuïteit"
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_221053567
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 15:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:

God heeft de dingen dus om een bepaalde reden gemaakt, en de zonde = alles wat daarvan afwijkt en tot een doodlopend spoor leidt.

god heeft de homo's dus ook zo gemaakt? Wat valt er dan nog te twijfelen aan die groep in relatie tot jouw geloof??
pi_221055047
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 19:39 schreef blomke het volgende:

[..]
god heeft de homo's dus ook zo gemaakt? Wat valt er dan nog te twijfelen aan die groep in relatie tot jouw geloof??
God heeft de mens gemaakt, de mens plant zich voort.

Maar de zonde zit in de mens, en een van die uitingen van de zonde is homoseksualiteit. Of egoïsme. Of arrogantie. Of trots. Of hoogmoed. Of een neiging tot stelen. Een neiging tot geweld. Jaloesie. Enzovoorts. We worden allemaal wel met iets geboren, of ontwikkelen iets.

Het wijkt allemaal af van Gods oorspronkelijke bedoeling met ons.

Maar de vraag in de OP was niet of mensen zondig zijn omdat ze met homoseksualiteit worden geboren of niet, maar waarom het als zondig wordt beschouwd. Dat heb ik proberen uit te leggen. Ga daar eens op in.
pi_221055102
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 21:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Maar de zonde zit in de mens, en een van die uitingen van de zonde is homoseksualiteit. Of egoïsme. Of arrogantie. Of trots. Of hoogmoed. Of een neiging tot stelen. Enzovoorts.

Echter zit homoseksualiteit in de persoon verankerd. Net zoals heteroseksualiteit.

Door God gemaakt dus.

Waarom zou God homoseksuele mensen schapen als God wil dat ieder mens zich voortplant?
  maandag 15 juni 2026 @ 21:45:31 #209
545 dop
:copyright: dop
pi_221055660
quote:

[..]
dat deden adam en Eva pas na de zondeval, adam en Eva zijn op een geheel andere manier gemaakt, kun je ook vraagtekens bij zetten
quote:
Maar de zonde zit in de mens, en een van die uitingen van de zonde is
dat is onzin die wordt aangepraat, we hebben de zonde van God gekregen
quote:
homoseksualiteit. Of egoïsme. Of arrogantie. Of trots. Of hoogmoed. Of een neiging tot stelen. Een neiging tot geweld. Jaloesie. Enzovoorts. We worden allemaal wel met iets geboren, of ontwikkelen iets.
je kiest er zelf voor om homoseksualiteit hier in een rijtje te plaatsen met negatieve connotatie. Homoseksualiteit is een uiting van liefde geen negatieve emotie
quote:

iemand die in liefde geen oorspronkelijke bedoeling ziet is blind
quote:
Maar de vraag in de OP was niet of mensen zondig zijn omdat ze met homoseksualiteit worden geboren of niet, maar waarom het als zondig wordt beschouwd. Dat heb ik proberen uit te leggen. Ga daar eens op in.
ik ging daar al op in maar daar reageer je niet op.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_221055801
quote:

Jij beschouwt het als zondig. Dat kan je niet veralgemeniseren tot "wordt algemeen als zondig aangenomen of beschouwd". Net welk referentiekader je gebruikt(e).
pi_221055928
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2026 21:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Echter zit homoseksualiteit in de persoon verankerd. Net zoals heteroseksualiteit.

Door God gemaakt dus.

Waarom zou God homoseksuele mensen schapen als God wil dat ieder mens zich voortplant?
Ik zeg nu juist dat er van alles in de mens zit, maar dat dat afwijkt van Gods oorspronkelijke bedoeling met de mens. Vanwege de zonde. De zonde zit ook in de mens verankerd.
pi_221055935
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 21:52 schreef blomke het volgende:

[..]
Jij beschouwt het als zondig. Dat kan je niet veralgemeniseren tot "wordt algemeen als zondig aangenomen of beschouwd". Net welk referentiekader je gebruikt(e).
De geschriften waarop het Christelijk geloof gebaseerd is.
pi_221055943
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 22:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
De geschriften waarop het Christelijk geloof gebaseerd is.
Fijn. En waar zijn die geschriften op gebaseerd?
  maandag 15 juni 2026 @ 22:03:54 #214
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_221055969
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 22:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik zeg nu juist dat er van alles in de mens zit, maar dat dat afwijkt van Gods oorspronkelijke bedoeling met de mens. Vanwege de zonde. De zonde zit ook in de mens verankerd.
Hoe kan iets buiten gods plan vallen. Hij wist vlak voor het maken van het universum al exact hoe dat allemaal ging uitwerken. Iedere atoom, elke persoonlijke keuze. Hij had bij het maken dus iets anders kunnen kiezen.

Alles wat nu gebeurt valt binnen zijn exacte ontwerp.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_221056054
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 22:03 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Hoe kan iets buiten gods plan vallen. Hij wist vlak voor het maken van het universum al exact hoe dat allemaal ging uitwerken. Iedere atoom, elke persoonlijke keuze. Hij had bij het maken dus iets anders kunnen kiezen.

Alles wat nu gebeurt valt binnen zijn exacte ontwerp.
Een keuze tegen God wijkt af van het ideaal dat God wil, omdat het ervoor zorgt dat God zijn eigen schepsels niet kan zegenen en ze uiteindelijk sterven.

Maar het wegnemen van die keuze wijkt ook af van Gods ideaal, omdat God gedwongen dienen geen liefde is, maar tirannie.

Dus dan is de middenweg dat Gods eigen schepsels een zekere mate van vrijheid hebben, maar dat niet alles wat met die vrijheid gedaan wordt ook Gods wil is. Dat is de wil van de schepsels zelf. Gods wil overrulet niet constant onze eigen wil.
pi_221056081
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 22:02 schreef blomke het volgende:

[..]
Fijn. En waar zijn die geschriften op gebaseerd?
Dat kun je zelf opmaken uit de geschriften en is iets wat je voor jezelf moet bepalen wat mij betreft.
pi_221056102
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 21:52 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik heb dat niet veralgemeniseerd, die uitspraak is in het kader van de OP waarin het kader religie is, in dit geval de Christelijke.
  maandag 15 juni 2026 @ 22:14:21 #218
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_221056162
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 22:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Een keuze tegen God wijkt af van het ideaal dat God wil,
Dat kan niet.

God wist elke keuze vantevoren. En drukte op de startknop wetende dat exact dat ging gebeuren. Zonder afwijkingen van zijn plan.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_221056170
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 22:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat kun je zelf opmaken uit de geschriften en is iets wat je voor jezelf moet bepalen wat mij betreft.
Nou, heb, naast die bedoelde geschriften, al diverse boeken en theologische onderzoeken daarover gelezen die ze weinig historische waarde geven
pi_221056229
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 22:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Een keuze tegen God wijkt af van het ideaal dat God wil, omdat het ervoor zorgt dat God zijn eigen schepsels niet kan zegenen en ze uiteindelijk sterven.

Sterven doen we allemaal. Maar over die keuzemogelijkheid: hoe kan god ons de keuze laten als we altijd het slechte kiezen? Toch bar slecht ontwerp van god?
pi_221056712
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 22:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
God heeft de mens geschapen.
Gods schepping is perfect.

De verankering van homoseksualiteit in de mens is door God geschapen en dus perfect.

Zonde heeft te maken met keuzes en niet met wie je bent.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wantie op 16-06-2026 06:03:36 ]
pi_221057004
God denkt niet, hij is omnipotent en overal in alles dus ook in iedereen. Hij deelde slechts opdrachten en de denkende mens moet deze naar eigen interpretatie invullen hoe deze opdrachten te vervullen en te handhaven.

De allereerste scheppingsopdracht was "Gaat heen wees vruchtbaar en vermenigvuldig u" en het heilige fundament hiervoor was vanzelfsprekend het huwelijk met dat andere geslacht.

Simpel optelsommetje is 'huwelijk + vermenigvuldigen', dit doet men traditioneel gezien niet met je piemel in andermans kont te duwen of dan wel aan elkaars kutje te wrijven.

Een andere heilige opdracht luide "pleeg geen overspel."

Weer een optelsommetje waar je zelfs als bekrompen denkend mens niet zo heel erg lang over hoeft na te denken. Huwen vermenigvuldigen en dan daarnaast alsnog je piemel in andermans kont te proppen, of scharen met je beste vriendinnetje. Dat je dan als zondaar niet geheel volgens de goddelijke opdrachten handelt is geen ruimtevaart wetenschap.

Hoe gemakkelijk wil je het hebben?

Niet getreurd, vraag vergiffenis en god is barmhartig, wederom een bewijs dat god niet denkt...

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 15-06-2026 22:54:24 ]
  Moderator maandag 15 juni 2026 @ 22:50:54 #223
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221057046
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 19:39 schreef blomke het volgende:

[..]
nee god gaf ons vrije wil zodat we konden kiezen gods weg te volgen

echter, god zegt nergens dat homo niet mag, dat komt allemaal van religie
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 15 juni 2026 @ 23:12:52 #224
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221057373
quote:
88s.gif Op maandag 15 juni 2026 22:50 schreef sp3c het volgende:

[..]
nee god gaf ons vrije wil zodat we konden kiezen gods weg te volgen

echter, god zegt nergens dat homo niet mag, dat komt allemaal van religie
Het gaat inderdaad om de vrije wil. De vraag is dus waarom homoseksuelen kiezen voor de moeilijke weg terwijl er geen enkel nut of voordeel is om homoseksueel te zijn, althans dit hebben we inmiddels hier in gezamenlijkheid geconstateerd.. Ja, je bent vrij om je geaardheid te volgen maar waarom wil men dan niet zijn of haar geaardheid veranderen?

Waar een wil is, is een weg.
  Moderator maandag 15 juni 2026 @ 23:13:27 #225
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221057376
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 23:12 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Het gaat inderdaad om de vrije wil. De vraag is dus waarom homoseksuelen kiezen voor de moeilijke weg terwijl er geen enkel nut of voordeel is om homoseksueel te zijn. Ja, je bent vrij om je geaardheid te volgen maar waarom wil men dan niet zijn of haar geaardheid veranderen?

Waar een wil is, is een weg.
is geen keuze
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')