abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221233628
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 16:22 schreef Wantie het volgende:

[..]
Begrijpelijk, niemand had anno 2022 nog verwacht dat we in Europa een totale oorlog tussen twee landen zouden zien, met alle bijhorende verschrikkingen.

En ziedaar, het gebeurt toch.
Thierry Baudet had het wel verwacht.
Die waarschuwde daar ook voor tijdens het referendum voor het associatieverdrag met Oekraïne.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 16:48:48 #102
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221233671
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 16:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Oh zeker, maar dat zie je wel bij meer dingen, denk aan Covid-19, BLM of de Palestijnen. En veel mensen zijn daar ook verschrikkelijk gevoelig voor en laten zich heel snel op basis van emotie meeslepen in zulke narratieven. Voor hen zijn bepaalde media ook bijna sacraal, de gepresenteerde narratieven van zulke media probeert men met hand en tand te verdedigen in plaats van eens kritisch te vraag te stelen 'Hmm, klopt dit eigenlijk wel? ...'
Klopt helemaal. Een behoorlijk deel van de bevolking beschikt nauwelijks over oordeelsvermogen en winst zich op over waar de media hen verteld zich over op te winden. Inderdaad BLM, COVID, Palestina. Terwijl sterk vergelijkbare zaken helemaal geen opwinding veroorzaken omdat de media ze niet belicht.
The End Times are wild
  zaterdag 4 juli 2026 @ 17:03:53 #103
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221233779
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 11:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat grenzen en soevereiniteit de ene keer heilig is en de andere keer niet is ook van die typische WO1 retoriek. Evenals de gevoerde informatiecampagnes, het leven aan de frontlijn, eigenlijk qua alles wel.
Das wel bijzonder. In 4 jaar tijd is defensie weer hip geworden, wapenindustrie salonfahig gemaakt, en een complete informatiecampagne opgezet om de mensen in het Westen te doen geloven dat Oekraine aan het winnen is. Dat 30/35% gevlucht is wordt niet vermeld.
In Rusland waarschijnlijk dezelfde campagne.

Maar het denken in goed en fout is weer helemaal terug.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 4 juli 2026 @ 17:06:14 #104
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221233803
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 14:55 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tja, en dan verwacht je dat ik na zo'n sneer ga kijken naar een video die jouw propaganda volgt?

Helaas voor je.

Je eerdere reactie over Lûkasjenko klopte ook totaal niet.
Dus ik ben niet echt onder de indruk.
Sachs is gerespecteerd geopolitiek duider hoor. Sinds 03-2022 niet meer in het Westen. Maar wordt eigenlijk overal in de wereld gepruimd.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
  zaterdag 4 juli 2026 @ 17:08:01 #105
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221233824
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 16:43 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Die waarschuwde daar ook voor tijdens het referendum voor het associatieverdrag met Oekraïne.
Het is een hele ongemakkelijke waarheid.
Wijlen Bolkesteijn heeft in de NRC dit artikel destijds geschreven:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ing-7341848-a1158919
pi_221233902
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 16:43 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Yup, dat hebben zijn broodheren hem ingefluisterd.

En het is best raar dat een samenwerking aangaan met de EU betekent dat Rusland een einde aan je bestaan wil brengen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zaterdag 4 juli 2026 @ 17:16:59 #107
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221233922
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 17:14 schreef Wantie het volgende:

[..]
Yup, dat hebben zijn broodheren hem ingefluisterd.

?
Bewijzen?
pi_221233933
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 17:08 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Is helaas niet te lezen zonder abonnement en gaat kennelijk over de NAVO en niet over samenwerking met de EU.

Wat NAVO betreft: de toestand in Armenië, Moldavië, Georgië en Oekraïne hebben laten zien dat lidmaatschap van de NAVO Een goede beslissing is geweest voor de Oostbloklanden die lid zijn geworden.

Er zijn meer dan 20 militaire post Sovjet conflicten geweest.
Maar geeneen daarvan in een Navo land.
pi_221233954
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 17:08 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
De plannen liggen gewoon klaar.
Wij mogen enkel kiezen wie ze uit gaat voeren.
pi_221233986
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 17:20 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
De plannen liggen gewoon klaar.
Wij mogen enkel kiezen wie ze uit gaat voeren.
Bedoel je oorlog tegen Rusland?
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_221234008
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 17:24 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Bedoel je oorlog tegen Rusland?
Ik hou het op ramkoers liggen met Rusland.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 17:33:00 #112
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221234054
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 17:18 schreef Wantie het volgende:

[..]
Is helaas niet te lezen zonder abonnement en gaat kennelijk over de NAVO en niet over samenwerking met de EU.

Wat NAVO betreft: de toestand in Armenië, Moldavië, Georgië en Oekraïne hebben laten zien dat lidmaatschap van de NAVO Een goede beslissing is geweest voor de Oostbloklanden die lid zijn geworden.

Er zijn meer dan 20 militaire post Sovjet conflicten geweest.
Maar geeneen daarvan in een Navo land.
Er wordt betoogd dat opschuiven naar het Oosten leidt - en zou leiden - tot onnodige provocatie en uiteindelijk confrontatie.
pi_221234087
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 17:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Er wordt betoogd dat opschuiven naar het Oosten leidt - en zou leiden - tot onnodige provocatie en uiteindelijk confrontatie.
Dat was dan ook gewoon de bedoeling en oekraine werd/wordt daarvoor opgeofferd.
Rand paper "Extending Russia" 2019
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_221234239
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 17:27 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik hou het op ramkoers liggen met Rusland.
Ramkoers is een mooie woordkeuze want zelfs als je op het punt staat te "winnen", zal je ten onder gaan.
pi_221234487
quote:

[..]
Maar de USA wilde dat het door ging dus is het gebeurt.
Nu waren er weer landen tegen uitbreiding van de NAVO met Oekraïne.
Maar de USA zet toch altijd zijn zin door.
pi_221234570
quote:

[..]
Ja, dat is wat de Russische propaganda ons probeert wijs te maken.

In de praktijk hebben landen als Letland, Estland, Litouwen, Moldavië, Oekraïne, etc. een lange geschiedenis met Rusland van opgeslokt worden door Rusland, dan weer onafhankelijk om vervolgens weer opgeslokt te worden.
Een aantal van die landen hebben die cirkel definitief willen doorbreken door zo snel mogelijk lid te worden van de EU en NAVO.
Dat is een boude beslissing geweest, omdat ze meteen na het verkrijgen van onafhankelijkheid zichzelf opnieuw in een keurslijf hebben gehesen van de EU.

En die landen hebben sindsdien geen last meer van Rusland.

Een aantal Europese landen kozen anders. En die merken daar de gevolgen van. Belarus is een vazal van Rusland met een dictator die door Poetin in het zadel gehouden wordt.
Moldavië is een deel van het oosten kwijt, waarbij Russische troepen ervoor zorgen dat dat zo blijft.
Georgië is ook gebieden kwijtgeraakt dankzij Rusland.
En Oekraïne, die De Krim kwijtraakt aan Rusland en de controle over een deel van Luhansk en Donetsk.
En dan in 2022 bijna heel Oekraïne.

Gevolg is dat Finland en Zweden NAVO lid zijn geworden.
En zo'n beetje de rest van Oost Europa zoekt nu ook aansluiting bij de EU.
Poetin heeft zelfs Servië van zich vervreemd.

En dat terwijl Rusland zelf ook steeds meer ging samenwerken met de EU.
Miljarden zijn er geïnvesteerd in Rusland, en Rusland heeft flink kunnen verdienen aan de EU.
pi_221234624
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 18:15 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Maar de USA wilde dat het door ging dus is het gebeurt.
Nu waren er weer landen tegen uitbreiding van de NAVO met Oekraïne.
Maar de USA zet toch altijd zijn zin door.
Nee, want elk NAVO lid moet voor stemmen.

Bij de laatste keer waren Frankrijk en Duitsland tegen.

Ik denk ook niet dat Hongarije onder Orban voor lidmaatschap van Oekraïne had gestemd.

Poetin had met diplomatie lidmaatschap met Oekraïne kunnen voorkomen. Hij had genoeg vriendjes in Europese landen daarvoor.
Nu met deze oorlog wordt dat een stuk moeilijker. Poetin heeft een groot deel van Europa tegen zich gekregen.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 18:31:36 #118
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221234658
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 17:37 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Dat was dan ook gewoon de bedoeling en oekraine werd/wordt daarvoor opgeofferd.
Rand paper "Extending Russia" 2019
Hele interessante paper, maar wat ik me afvraag is waarom ze zo graag Rusland wilden destabiliseren met alle risico's van dien? Zoals we nu dus zien?
The End Times are wild
pi_221234685
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 18:31 schreef LXIV het volgende:

[..]
Hele interessante paper, maar wat ik me afvraag is waarom ze zo graag Rusland wilden destabiliseren met alle risico's van dien? Zoals we nu dus zien?
Hoezo is Rusland gestabiliseerd?
pi_221234771
quote:

[..]
Opdelen in kleinere landen die makkelijker te controleren zijn.
Die ideeën gaan al jaren rond in de westerse denktanks.
pi_221234795
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 18:29 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, want elk NAVO lid moet voor stemmen.

Bij de laatste keer waren Frankrijk en Duitsland tegen.

Ik denk ook niet dat Hongarije onder Orban voor lidmaatschap van Oekraïne had gestemd.

Poetin had met diplomatie lidmaatschap met Oekraïne kunnen voorkomen. Hij had genoeg vriendjes in Europese landen daarvoor.
Nu met deze oorlog wordt dat een stuk moeilijker. Poetin heeft een groot deel van Europa tegen zich gekregen.
In de praktijk gaat ieder land voor stemmen om niet in de problemen te komen.
pi_221234800
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 18:43 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Nee, in de praktijk hebben Frankrijk en Duitsland tegen gestemd.
pi_221234823
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 18:41 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Opdelen in kleinere landen die makkelijker te controleren zijn.
Die ideeën gaan al jaren rond in de westerse denktanks.
Oekraïne lid van de NAVO of EU gaat er niet voor zorgen dat de Russische Federatie uiteen valt.

Deze oorlog misschien wel, maar ook dat verwacht ik niet.

Verder heb je ook Amerikaanse denktanks die de EU willen verzwakken.

Maar dat is geen reden om een oorlog tegen de VS te starten.
pi_221234834
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 18:44 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, in de praktijk hebben Frankrijk en Duitsland tegen gestemd.
Ja en in het verleden hebben andere landen tegen uitbreiding van de NAVO gestemd en toch is de NAVO weer uitgebreid.
Zie het voorbeeld uit 1997.
pi_221234850
quote:

[..]
Behoud van hegemonie en de unipolaire wereld.
En vazallen en proxy's moeten het vuile werk doen. Zo wordt ook Japan klaar gestoomd qua militarisatie tov China. China is de volgende op de agenda, vandaar ook aanval op Iran.
Ook Iran staat in een paper "Which Path to Persia?

Opmerkelijk dat in elke discussie Rusland en China ter sprake komen, terwijl de VS steeds buiten schot blijft, terwijl de bron van (bijna) alle agressie blijken.
pi_221234852
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 18:47 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja en in het verleden hebben andere landen tegen uitbreiding van de NAVO gestemd en toch is de NAVO weer uitgebreid.
Zie het voorbeeld uit 1997.
Het is 2026, en Oekraïne is nog steeds geen lid van de NAVO.

Dat is een flinke tijd sinds 1997.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 18:52:17 #127
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221234877
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 18:49 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Behoud van hegemonie en de unipolaire wereld.
En vazallen en proxy's moeten het vuile werk doen. Zo wordt ook Japan klaar gestoomd qua militarisatie tov China. China is de volgende op de agenda, vandaar ook aanval op Iran.
Ook Iran staat in een paper "Which Path to Persia?

Opmerkelijk dat in elke discussie Rusland en China ter sprake komen, terwijl de VS steeds buiten schot blijft, terwijl de bron van (bijna) alle agressie blijken.
Als je die paper leest zie dat heel veel van de voorgestelde maatregelen inderdaad geimplementeerd zijn. Maar dan nog had ik hetop lange termijn, macro gezien), veel verstandiger gevonden Rusland juist te stabiliseren en democratiseren en aan onze zijde te nemen. Want qua bevolking en economie is het nooit een echte serieuze dreiging, qua geschiedenis, ethniciteit en cultuur kan het ook een nuttige partner zijn.
Serieuze opponenten zijn bijvoorbeeld China of India en Afrika, met vele miljarden inwoners. Als we daar problemen mee krijgen kan Rusland beter aan onze kant staan.

Sowieso het hele idee van de wereld als strijdtoneel waar je altijd bezig bent andere landen te ondermijnen of kapot te maken staat me al niet aan .Ook niet in relatie tot de gemeenschappelijke problemen die wij als wereld hebben.
The End Times are wild
pi_221234880
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 18:43 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ach oekraine is echt de ezel die een wortel voor gehouden wordt, zo ook met EU lidmaatschap. Blabla maar als puntje bij paaltje komt blijft het njet.
Zoals eerder gezegd, ze worden dubbel genaaid door VS en EU.
Dat ze zich in de toekomst maar niet tegen ons keren als ze gaan beseffen hoe ze gebruikt werden en wat ze opgeofferd hebben.
pi_221234897
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 18:49 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het is 2026, en Oekraïne is nog steeds geen lid van de NAVO.

Dat is een flinke tijd sinds 1997.
In 1997 ging het niet over Oekraïne.
pi_221235040
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 18:52 schreef LXIV het volgende:

[..]
Als je die paper leest zie dat heel veel van de voorgestelde maatregelen inderdaad geimplementeerd zijn. Maar dan nog had ik hetop lange termijn, macro gezien), veel verstandiger gevonden Rusland juist te stabiliseren en democratiseren en aan onze zijde te nemen. Want qua bevolking en economie is het nooit een echte serieuze dreiging, qua geschiedenis, ethniciteit en cultuur kan het ook een nuttige partner zijn.
Serieuze opponenten zijn bijvoorbeeld China of India en Afrika, met vele miljarden inwoners. Als we daar problemen mee krijgen kan Rusland beter aan onze kant staan.

Sowieso het hele idee van de wereld als strijdtoneel waar je altijd bezig bent andere landen te ondermijnen of kapot te maken staat me al niet aan .Ook niet in relatie tot de gemeenschappelijke problemen die wij als wereld hebben.
Volkomen mee eens.
En idd had Europa slimmer moeten zijn en voor de belangen van Europa moeten kiezen. Diplomatieke oplossing van het conflict met Rusland bewerkstelligen en de band versterken. We hebben ons nou eenmaal ook economisch kunnen op de kaart zetten met de goedkope russische energie. Nu komen we in econ crisis en moeten we nog es investeren in een defensie wedloop die we onmogelijk kunnen winnen tegen Rusland.
En dat allemaal om als vazal de VS te pleasen die uiteindelijk geen bal om Europa geeft.
En idd de wereld als strijdtoneel is the game of the US. Zoals gezegd alles om de hegemonie te proberen behouden omdat ze voelen dat een multipolaire wereld begint te groeien. En zoals nu blijkt met Iran deinst de VS er niet voor terug om de ganse wereldeconomie op het spel te zetten.
Zoals prof Jiang es zei zullen ze zich terugtrekken in hun westerse hemisfeer (hence Venezuela,Cuba etc) en chaos en oorlog in de rest van de wereld veroorzaken, en iedereen zal bij hen moeten aankloppen voor energie, wapens en leningen om die wapens te kopen..en zo zal de VS haar staatsschuld kunnen onderhouden nadat Iran de golfstaten en daarmee ook de petrodollar uitschakelt.
Op het 1e zicht allemaal wat vergezocht maar naarmate alles evolueert niet zo surrealistisch meer.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 19:07:41 #131
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221235064
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:05 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Volkomen mee eens.
En idd had Europa slimmer moeten zijn en voor de belangen van Europa moeten kiezen. Diplomatieke oplossing van het conflict met Rusland bewerkstelligen en de band versterken. We hebben ons nou eenmaal ook economisch kunnen op de kaart zetten met de goedkope russische energie. Nu komen we in econ crisis en moeten we nog es investeren in een defensie wedloop die we onmogelijk kunnen winnen tegen Rusland.
En dat allemaal om als vazal de VS te pleasen die uiteindelijk geen bal om Europa geeft.
En idd de wereld als strijdtoneel is the game of the US. Zoals gezegd alles om de hegemonie te proberen behouden omdat ze voelen dat een multipolaire wereld begint te groeien. En zoals nu blijkt met Iran deinst de VS er niet voor terug om de ganse wereldeconomie op het spel te zetten.
Zoals prof Jiang es zei zullen ze zich terugtrekken in hun westerse hemisfeer (hence Venezuela,Cuba etc) en chaos en oorlog in de rest van de wereld veroorzaken, en iedereen zal bij hen moeten aankloppen voor energie, wapens en leningen om die wapens te kopen..en zo zal de VS haar staatsschuld kunnen onderhouden nadat Iran de golfstaten en daarmee ook de petrodollar uitschakelt.
Om het 1e zicht allemaal wat vergezocht maar naarmate alles evolueert niet zo surrealistisch meer.
Ik wil ook de VS in 'ons' team..

Maar verder wel eens. Het enige wat Europa echt heeft is human capital, en daar teert het snel op in. Wij gaan onze positie sowieso verliezen.
The End Times are wild
pi_221235094
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 18:53 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
In 1997 ging het niet over Oekraïne.
Het onderwerp is Oekraïne.

En lidmaatschap van Oekraïne is in 2008 tegen gehouden door Duitsland en Frankrijk.

En anno 2026 is Oekraïne nog steeds geen lid.
pi_221235169
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het onderwerp is Oekraïne.

En lidmaatschap van Oekraïne is in 2008 tegen gehouden door Duitsland en Frankrijk.

En anno 2026 is Oekraïne nog steeds geen lid.
Turkije heeft het lidmaatschap van Zweden en Finland tegen gehouden.
Dat Duitsland en Frankrijk een keer hebben tegen gestemd is echt een non argument en dat weet Putin ook.
pi_221235242
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:13 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Turkije heeft het lidmaatschap van Zweden en Finland tegen gehouden.
Nee, voorwaarden gesteld voordat Turkije instemde.
Dat is wat anders.

quote:
Dat Duitsland en Frankrijk een keer hebben tegen gestemd is echt een non argument en dat weet Putin ook.
Is Oekraïne lid?

Nope.

In 2008 tegengehouden en niet meer ter sprake gekomen, totdat Poetin de Krim annexeerde. Toen veranderde het verhaal, maar desondanks is Oekraïne nooit meer in de buurt gekomen zoals in 2008.

Maar nu liggen de kaarten heel anders: als deze oorlog ten einde komt is de kans reëel dat Oekraïne bij de NAVO komt.
pi_221235305
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:17 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, voorwaarden gesteld voordat Turkije instemde.
Dat is wat anders.
[..]
Is Oekraïne lid?

Nope.

In 2008 tegengehouden en niet meer ter sprake gekomen, totdat Poetin de Krim annexeerde. Toen veranderde het verhaal, maar desondanks is Oekraïne nooit meer in de buurt gekomen zoals in 2008.

Maar nu liggen de kaarten heel anders: als deze oorlog ten einde komt is de kans reëel dat Oekraïne bij de NAVO komt.
Wel ter sprake gekomen.
Regelmatig zelfs.
pi_221235381
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:07 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik wil ook de VS in 'ons' team..

Maar verder wel eens. Het enige wat Europa echt heeft is human capital, en daar teert het snel op in. Wij gaan onze positie sowieso verliezen.
Ok de VS in ons team, zo ben ik ook opgegroeid, ik heb verder niks met Rusland.
Maar de VS heeft met haar oekraine avontuur het tegengestelde effect bereikt, nl Rusland en China dichter bij elkaar gebracht ipv ze nog meer te scheiden om ze daarna 1 voor 1 aan te pakken. Maar dan komen we terug op het ondermijnen van de wereldstabiliteit voor het eigen gewin.
En zo leiden vele wegen steeds naar dezelfde bron/oorzaak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')