abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220944258
oke tel even tot 3. maar kan me hier flink over opnaaien wel.
Do what you love, love what you do!
pi_220944262
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 14:31 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Het was ook niet tegen jou gericht, eerder een aanvulling op je post ))

Wat bemoeienis betreft, ik had het meer over beweringen dat Israël zich niet mag verdedigen. Dat recht staat vast, al denkt de hele wereld er anders over.
Uiteraard heeft Israel recht op verdediging. Maar in de geschiedenis van Israel heeft het enkel aangevallen. Te beginnen met de Nakba.
Wat dat betreft hebben de buren van Israel recht op verdediging maar als ze dat gebruiken noemen we het terrorisme en erg. Typisch hoe Israel fans de buren van Israel geen enkel recht op verdediging toekennen.

Daarbij ook bij verdediging zou Israel niet bruter op hoeven treden dan Hamas en Hezbollah samen. Daar kiezen ze wel voor, het is nietsontziend, weerloze mensen worden op industriele schaal uitgemoord. Zo'n 7 oktober is kinderspel als je het vergelijkt met alle terreur die Israel in de hele regio pleegt.
pi_220944277
ik was in balkan landen he waar islam en christelijk gewoon naast elkaar staan als kerk en moskee en niemand er moeite mee heeft?

Waarom kan het daar wel en elders niet denken jullie?
pi_220944296
en laat duidelijk zijn. ik ben christelijk van geloof. en het verhaal van Israel allemaal mee eens.

de regering die in Israel zit. en is totaal neit christelijk. totaal neit mee eens. want denk wel dat ze ff wat meer kwaad deden als goed. als je zo die Gaza ziet.

enne altijd zijn er verhalen over en was hezbollah etc. maar ik zie ook die beelden en ben het er totaal niet mee eens wat Israel als regering doet. ook niet uit christelijk oogpunt.
pi_220944309
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:14 schreef kree het volgende:
ik was in balkan landen he waar islam en christelijk gewoon naast elkaar staan als kerk en moskee en niemand er moeite mee heeft?

Waarom kan het daar wel en elders niet denken jullie?
Och, daar hebben ze ook wel enige onderlinge geschiedenis.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_220944319
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:19 schreef Monolith het volgende:

[..]
Och, daar hebben ze ook wel enige onderlinge geschiedenis.
ook maar gaat al veel langer samen daar. als in honderden jaren. Hier niet zo he?

Oke als het daar kan vredelievend. waarom hier niet?
pi_220944331
het is maar 1 ding he? en denk niet dat wereldleiders om ons geven. Die hele oorlogen (alle op het moment). gaan over hoofden van bevolking en de stel klootzakken die met pionnen schuiven en ver van alles weg. Mark my words.
pi_220944344
ok sorry dat moest er ff uit
pi_220944346
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:20 schreef kree het volgende:

[..]
ook maar gaat al veel langer samen daar. als in honderden jaren. Hier niet zo he?

Ik doel uiteraard op de oorlog in de jaren '90. Die ging natuurlijk ook langs etnische en religieuze lijnen. Voorafgegaan door een communistische dictatuur.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_220944347
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Uiteraard heeft Israel recht op verdediging. Maar in de geschiedenis van Israel heeft het enkel aangevallen. Te beginnen met de Nakba.
Wat dat betreft hebben de buren van Israel recht op verdediging maar als ze dat gebruiken noemen we het terrorisme en erg. Typisch hoe Israel fans de buren van Israel geen enkel recht op verdediging toekennen.

Daarbij ook bij verdediging zou Israel niet bruter op hoeven treden dan Hamas en Hezbollah samen. Daar kiezen ze wel voor, het is nietsontziend, weerloze mensen worden op industriele schaal uitgemoord. Zo'n 7 oktober is kinderspel als je het vergelijkt met alle terreur die Israel in de hele regio pleegt.
Palestijnen leven al generaties lang in een permanente staat van 7 oktober.
pi_220944358
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:24 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik doel uiteraard op de oorlog in de jaren '90. Die ging natuurlijk ook langs etnische en religieuze lijnen. Voorafgegaan door een communistische dictatuur.
is zo en weet dat ook nog wel. met Dutchbat wat btw ook een totale regering faal was.

maar afgezien daarvan. uiteindelijk als je verder terug gaat in de geschiedenis dan gaat christelijk en islam daar samen. nog vanuit ottomaanse zelfs.

Waardoor het fout ging is precies hetzelfde als nu, politiek en regering. Enne denk ook toen dat de meeste mensen het gewoon met elkaar konden vinden, totdat er politiek bij kwam.
pi_220944361
mss beetje kortzichtig ben ik, maar ik heb als christen geen problemen met moslim? en denk andersom ook niet met mij. tis maar wat de regering voor smaak maakt he?
pi_220944373
heb btw gehoord en dat is helemaal te treurig voor woorden, dat je als tourist kon schieten met sniper naar andere kant in Mostar. naja lees die geschiedenis.

Te triest voor woorden hoe diep de mensheid kan zakken enzo.

niet alleen hier op onze drempels. maar in Afrika

"blood diamond". ook nog wel een oke film over hoe triest mensen naar elkaar kunnen zijn.

|:( :r :r :r

[ Bericht 16% gewijzigd door kree op 02-06-2026 17:36:37 ]
pi_220944425
ben echt geen hippie ofzo, maar ik ben toch wel een beetje meer van vrede met elkaar als dit enzo.
pi_220944439
Kerl doe ff kalm an, Sjezus. :')
Vakman pur sang
pi_220944446
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:39 schreef Lospedrosa het volgende:
Kerl doe ff kalm an, Sjezus. :')
t moest er ff uit, haha sorry, maarja klinkt ff hard zo. maar zo bedoel ik het ook :P

tis eruit zal nu weer rustig doen :)
pi_220944474
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 14:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Verdedigen is voor de meeste mensen heel wat anders als Gaza en stukken Libanon totaal platgooien, toestaan dat de westbank steeds meer geannexeerd wordt.

Waarbij het oorlogsrecht en het vermijden van civiele doelen en burger slachtoffers met de voeten getreden wordt. Van een westerse democratie verwacht ik meer moraliteit over door hunzelf ook ondertekende verdragen.. :z
Voor de meeste mensen. Dat zeg je toch zelf. Want de meeste mensen hebben geen militaire ervaring en weten helemaal niks over hoe het in de oorlog werkt.

Ik heb al ergens een voorbeeld gegeven. IDF heeft recht alle burgers objecten te vernietigen die militair worden gebruikt of belangrijk kunnen zijn voor het voeren van de oorlog.

Sjiitische dorpen worden platgegooid omdat er voorraden van Hesbollah zijn en de tunnels eronder. Daarnaast zijn er christelijke dorpen die gewoon blijven zoals ze waren en niemand raakt ze aan, omdat er geen militair gebruik
van is geweest.

Dus als je je huis Hesbollah laat gebruiken moet je niet gaan zeuren dat de huis met de grond wordt gemaakt.

quote:
88s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 14:48 schreef sp3c het volgende:

[..]
ja ik liet het je wel zien, Russische politicus die openlijk en niet voor het eerst oproept om Nederland te nuken

je stelling was ik wil graag eens zien hoe Nederland zou reageren als, nou ... niet echt ... beetje lacherig
en dan hebben de Russen geheel itt de Palestijnen de middelen om het voor elkaar te krijgen
Man, je snapt het nog steeds niet! Heb je geen enkele gevoel van een context? Laat maar joh.
I carried the fire before I knew its name.
pi_220944540
wat wel is mss sommige doen het wel onder dwang he? van hezbollah.

kun je die mensen zelf dan ook weer niet aanrekenen.
pi_220944548
kweet niet hoor snap het soort van beide kanten. maar beide doen het gewoon niet goed denk ik.
pi_220944589
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:20 schreef kree het volgende:

[..]

Enige kennis vd geschiedenis over de balkan is niet slecht zo blijkt. De Balkanlanden zaten allemaal gedwongen in twee rijken, dat van Oostenrijk Hongarije en dat van Ottomaans Turkije en dat speelde al sinds 1683. Via oorlogen en diplomatie hebben ze Slovenen, Kroaten, Bosniers en Serven jarenlang overheerst en over en weer uitgeruild. Tot na de eerste wereldoorlog Oostenrijk Hongarije als machtsfactor wegviel en de zaak uit elkaar spatte. Daar was helemaal niks vredelievends aan. De tweede wereldoorlog werd qua intriges erger dan een Alistair Mclean, iedereen vocht tegen iedereen. De Britse geheime dienst steunde een hele tijd de Cetniks, de Joegoslavische Royalisten terwijl die ook steun van de Duitsers kregen, het Englandspiel was er niets bij.
Na de oorlog wist Tito de zaak bij elkaar te houden door zich af te zetten tegen Stalin en hulp van de Amerikaanse regering los te peuteren, maar na zijn dood werd het weer net zo'n puinhoop. Iedere leider van de afzonderlijke bevolkingsgroep riep de onafhankelijkheid uit en al die onderdrukte gevoelens van nationale trots barsten weer uit. Hoe zo honderden jaren vredelievend samen gaan?
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_220944607
en uiteindelijk loste het allemaal niks op :')

net als deze hele oorlog shit trouwens, zou goed zijn als mensen dat eens zouden begrijpen.

ik zie wat ik zie he bv nu dus in noord macedonie. en zie daar mensen die veel meer samen leven met elkaar ondanks geloof als wat ik in NL zie.

dat bedoel ik, de drama hier ben ik allang zat, zou emigreren naar daar ware het niet dat ik hier werk heb.

Veel betere sfeer daar ook in Skopje bv. criminaliteit 0
pi_220944773
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 15:03 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Een soeverein land binnenvallen is nooit goed te praten.
Leef je in een wereld van roze ponny's of zo? Waar haal je die nonsense vandaan? Een land mag zich niet alleen verdedigen tegen een aanval, een land mag ook militaire middelen van de agressor uitschakelen wanneer dat noodzakelijk is om verdere aanvallen te voorkomen. Dat kan onder omstandigheden ook militaire operaties op het grondgebied van de agressor omvatten. Duitsland was geoccupeerd in beide Wereld Oorlogen. Volgens jou logica is dat ook niet goed te praten, zo bedoel je?

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 15:03 schreef StateOfMind het volgende:
Ik ben altijd pro-Israël geweest, maar door wat ze in Libanon flikken en hoe ze daar tekeer gaan, heeft mij 180 graden doen draaien en de ogen geopend.

Ze hebben daar, letterlijk en figuurlijk, een grens overschreden.

En ja, Hezbollah is een probleem, maar dat rechtvaardigt op geen enkele wijze deze brute invasie waarbij ze hele dorpen en steden vernietigen.
Libanon was al 20 geleden Hesbollah-vrij moeten zijn. Dat was de afspraak destijds. Leg eens uit wat precies heeft Israël in Libanon "geflikt" dat je zo van mening bent veranderd?

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 15:03 schreef StateOfMind het volgende:brute invasie waarbij ze hele dorpen en steden vernietigen
Als je dit bedoelt, dat gebeurt in elk oorlog. Het is vaak de enige mogelijke optie voor een leger. Druzen dorpen, of christelijke dorpen in Zuid Libanon worden gewoon in tact gelaten en mensen wonen daar nog steeds zonder enige problemen. Waarom? Omdat ze hun dorpen niet door Hesbollah laten gebruiken als bruggenhoofd waarvan ze Israelische dorpen over de grens beschieten, observatie post van maken, een tunnel ingang eronder verbergen of een raketten voorraad onder de slaapkamer van de kinderen inrichten. Dus christenen en druzen mogen daar gewoon blijven wonen en daar worden geen huizen gesloopt en geen tunnels opgeblazen. Omdat er geen tunnels zijn. En jij dacht vast wel dat IDF dit voor de lol doet?

Ik geef je een theoretische situatie, zo dicht mogelijk bij de realiteit daar ter plekke, en dan stel ik je 1 vraag.

Situatie: in de bossen oosten van België zit er een terreur groep. Volledig bewapend tot aan de tanden toe. Van anti-tank tot en met artillerie. De groep beschiet de Limburgse dorpen van over de grens. Elke dag valt er een aantal Nederlanders dood. Af en toe doen ze een raid en vallen ze dorpen aan, ontvoeren ze mensen, verbranden de huizen. België doet er niks mee. Belgische leger kan het niet aan en wilt het ook niet. Stiekem ondersteunen ze zelfs die terreur groep en doen ze ogen dicht aan illegale toevoer van financieren, resources en wapens richting dat groep. VN doet niks. Er zijn 2 Veiligheidsraad resoluties die eisen van België dat terreur groep te ontwapenen. Gebeurt niks, durven ze niet. VN stuurt de troepen, maar had vergeten ballen mee te sturen. Blauwe Helmen zijn daar ook alleen voor de sier voor jouw en mij rekening. We zijn 20 jaar verder, die terreur groep blijft ons beschieten, elke week vallen er Nederlanse slachtoffers dood. Inclusief vrouwen en kinderen. Van alles geprobeerd wat betreft diplomatie, alle mogelijke en onmogelijke deals geprobeerd te sluiten. Maar nee, die groep eist dat Nederland had gewoon niet moeten bestaan. Dus het moet vernietigd worden en alle Nederlanders de in Noord Zee moeten worden gegooid. En tot die tijd beloven ze verder gaan met het beschieten van de Limburse dorpen.

Nou wil jij mij zeggen dat Nederlandse leger België in dat geval niet mag binnen vallen om dat terreur groep uit te schakelen?

NB je zegt "Hesbollah is probleem" en je bied geen oplossing voor dit probleem. Met andere woorden je wilt dat Israël met dat probleem blijft leven, laat ze maar lekker dood gaan, simpel omdat jij je zelf hier in Nederland iets wat comfortabeler voelt? Wie denk jij dat je bent? Een Pope of zo?

[ Bericht 1% gewijzigd door DavidAZ op 02-06-2026 18:58:42 ]
I carried the fire before I knew its name.
pi_220944816
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Jij mag terug naar de kleuterschool :R
graag verwijderen
pi_220944859
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:24 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Palestijnen leven al generaties lang in een permanente staat van 7 oktober.
:') _!

Miljarden zijn er heen gegaan, alleen dan moet je niet alles spenderen aan raketjes, de Nazi muis op de kindertelevisie, kilometers tunnels, AK-47's, Russische prostituees en Lamborghini's, Nederland heeft zelfs een complete haven voor ze gebouwd.
graag verwijderen
pi_220944887
oke ik snap wat hierboven gezegd wordt trouwens, want zo is het ook (of is het zo?). hoe zeer ik daar dus tegen ben en hezbollah doet ook niet goed.

Als ik wel eens beelden zie wat Israel dan doet? en ziekenhuizen en etc etc. kan het daar gewoon niet mee eens zijn.

En het nut ervan? hezbollah of Gaza wint het nooit natuurlijk. dat is al duidelijk. Maar oke beetje menselijkheid mag ook gewoon?

En ja weet Israel doet ff klopje voor ze bommen gooien, maar oke dan zijn de beelden wss die wij zien hier op nieuws niet eerlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')