Briefpost wordt steeds minder aantrekkelijk.quote:Het wordt meer dan twee keer zo duur om brieven, waaronder rouwkaarten, de volgende dag te laten bezorgen. Dat blijkt uit de nieuwe tarieven die PostNL vandaag bekendmaakt. Rouwpost die binnen één dag bezorgd wordt kost vanaf 12 juli 3,25 euro per brief en voor normale brieven komt daar nog eens 70 cent bovenop. In beide gevallen gaat het om meer dan een verdubbeling.
PostNL mag vanaf juli twee dagen doen over het bezorgen van gewone post. Voorheen was dit één dag en werden rouwkaarten meegegeven aan de bezorger. Aangezien dit nu verandert, moet het bedrijf gaan gebruikmaken van de pakketbezorgdienst, en dat is een stuk duurder, zegt PostNL.
Voor post die niet na een bezorgdag hoeft te worden afgeleverd blijft de prijs 1,40 euro.
Minder post
De prijsverhoging voor de bezorging binnen één dag is broodnodig, zegt directeur postbedrijf bij PostNL Maurice Unck. "Het aantal verstuurde brieven is de afgelopen 20 jaar met 70 procent afgenomen. Om betrouwbaar te kunnen blijven bezorgen, moeten we aanpassing doen."
Het bedrijf maakte eerder vandaag bekend dat het vorig jaar 35 miljoen euro verlies heeft geleden op de wettelijke verplichte postbezorging. Ook zegt het postbedrijf dat het de komende jaren nog verlies zal blijven maken hierop, ondanks de aangepaste tarieven.
PostNL heeft al langer moeite om kosten voor wettelijke verplichte postbezorging te dekken. Vorig jaar kostte deze verplichting 30 miljoen euro. Hiervoor wil het postbedrijf gecompenseerd worden van het kabinet, maar de rechter oordeelde dat dit niet nodig was.
Uitvaart duurder
Vooral de uitvaartbranche wordt flink geraakt door de prijsverhoging. Een slechte ontwikkeling, zegt uitvaartondernemer Nancy van Buuren. "Ik snap dat eraan verdiend moet worden, maar niet op deze manier. Met de huidige prijs zijn er al families die tegen mij zeggen: ik heb eigenlijk 100 brieven nodig, maar ik kan er maar 75 betalen."
Ook de brancheorganisatie in de uitvaartzorg BGNU is niet blij met de nieuwe tarieven. "De enorme prijsverhoging is geen goed nieuws voor nabestaanden. Het houden van een uitvaart wordt hiermee alleen maar duurder", zegt directeur Brigitte Wieman.
Bron: https://nos.nl/artikel/26(...)juli-bijna-vier-euro
Dat is niet handig met oog op de vergrijzing, veel ouderen hebben geen mobiel en zijn totale digibeten als het gaat om apps en zaken als inloggen en bestanden downloaden.quote:Op donderdag 28 mei 2026 13:35 schreef Mikeytt het volgende:
Gewoon het Deense voorbeeld volgen en kappen met briefpost via de overheid. Totaal onnodig. Het is krankzinnig dat heel Nederland brieven bezorgd krijgt die de overheid gewoon via MijnOverheid online kan uploaden.
In de app zetten dat ze je brievenbus hebben gemist en het vooral jouw schuld is.quote:Op donderdag 28 mei 2026 13:59 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
En wat gebeurt er als je extra betaalt voor bezorging volgende dag en PostNL daar niet in slaagt, wat bij dit faalbedrijf ongetwijfeld wel zal gaan voorkomen?
Geen zak. Post die aangetekend verstuurd wordt tekenen ze ook gewoon zelf.quote:Op donderdag 28 mei 2026 13:59 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
En wat gebeurt er als je extra betaalt voor bezorging volgende dag en PostNL daar niet in slaagt, wat bij dit faalbedrijf ongetwijfeld wel zal gaan voorkomen?
Inspanningsverplichting gok ik.quote:Op donderdag 28 mei 2026 13:59 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
De top verrijkt zichzelf en de lagere lagen worden compleet uitgeknepen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 14:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Geen zak. Post die aangetekend verstuurd wordt tekenen ze ook gewoon zelf.
Heb daar 10 jaar geleden ene akkefietje met PostNL gehad toen ik huuropzeggingen aangetekend had verstuurd.
Een vriend van mij woonde daar toevallig toen 2 maanden tijdelijk en zei dat hij niets had ontvangen. Ik check die handtekeningen en die bezorgmongool had alles zelf getekend.
Toen duidelijk gemaakt dat we de schade van 100 te late huisuitzettingen op PostNL zouden verhalen.
Toen is er een andere bezorger geweest die alsnog alles is gaan verzamelen.
Een ander smerig trucje dat ze tegenwoordig veel uithalen is dat ze aangeven iets op tijd te hebben bezorgd, terwijl dat pas volgende dag (of nog veel langer is). Deze had ik pas nog:quote:Op donderdag 28 mei 2026 14:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Geen zak. Post die aangetekend verstuurd wordt tekenen ze ook gewoon zelf.
Heb daar 10 jaar geleden ene akkefietje met PostNL gehad toen ik huuropzeggingen aangetekend had verstuurd.
Een vriend van mij woonde daar toevallig toen 2 maanden tijdelijk en zei dat hij niets had ontvangen. Ik check die handtekeningen en die bezorgmongool had alles zelf getekend.
Toen duidelijk gemaakt dat we de schade van 100 te late huisuitzettingen op PostNL zouden verhalen.
Toen is er een andere bezorger geweest die alsnog alles is gaan verzamelen.
Dat iets automatisch de status bezorgd krijgt terwijl dat niet zo is, is natuurlijk opzich tamelijk absurd. Maar daarmee ondergraaf je ook de betrouwbaarheid (en meerwaarde) van je eigen track & traceservice.quote:Mijn brievenbuspakje staat op ‘bezorgd’, maar ik heb niets ontvangen
De postbezorger scant niet elk brievenbuspakje apart. Pakjes die klaar zijn om te bezorgen, krijgen aan het einde van de dag automatisch de status ‘bezorgd’. Als het druk is, lukt het ons soms niet om alles op tijd te bezorgen. Dan zegt het systeem dat je pakje bezorgd is, terwijl we het nog moeten bezorgen.
Die groep zal toch vanzelf uitsterven?quote:Op donderdag 28 mei 2026 13:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is niet handig met oog op de vergrijzing, veel ouderen hebben geen mobiel en zijn totale digibeten als het gaat om apps en zaken als inloggen en bestanden downloaden.
Die is juist groeiende omdat mensen onder 25 alleen maar apps en social media kennen en niet het onderliggende internet.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:06 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Die groep zal toch vanzelf uitsterven?
Als je nu 65 wordt dan was je 40 toen internet en mobieltjes een beetje mainstream begon te worden. De groep die er niks van afweet gaat echt niet groter worden.
Iets verbeterd.quote:Op donderdag 28 mei 2026 14:35 schreef Straatcommando. het volgende:
PostNL is een hufterig inefficient klote bedrijf met veel kleine koningrijkjes dat allang op de fles had moeten gaan/waar de overheid had moeten ingrijpen.
Perfectie. "Interne klanten" zoals ze het zelf graag noemden.quote:
Dat betekent echt werk en daar houden ze niet zo van in Den Haag.quote:Op donderdag 28 mei 2026 14:35 schreef Straatcommando. het volgende:
PostNL is een hufterig klote bedrijf dat allang op de fles had moeten gaan/waar de overheid had moeten ingrijpen.
Jeukterm en als een bedrijf dat bezigt, vraag ik me af of ze wel goed bij hun hoofd zijn en ben ik weg.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Perfectie. "Interne klanten" zoals ze het zelf graag noemden.
Nou ja, communicatie stuur ik al niet meer met de post. Verleden tijd.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:27 schreef junkiesietze het volgende:
iedereen slikt het toch wel, zolang niemand een even flink verhaal gaat halen blijven ze ons melken.
Het gaat om rouwpost. Dat reguliere post wat duurder wordt is tot daar aan toe en dat het er langer over doet ook.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:22 schreef Hexagon het volgende:
Voor die anderhalve brief per jaar die snel moet worden bezorgd kan ik me hier echt totaal niet druk om maken.
Zelfs folderstructuren op de pc zijn een groot raadsel als ik leraren mag geloven.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die is juist groeiende omdat mensen onder 25 alleen maar apps en social media kennen en niet het onderliggende internet.
Loopt iets niet helemaal volgens plan dan kunnen ze niets meer.
Faalt het land of de enkeling die nog afhankelijk is van deze dienst?quote:Op donderdag 28 mei 2026 13:39 schreef vosss het volgende:
Hier was laatst al ophef over dat dit eraan zat te komen. Toen werd nog geveinsd dat de soep niet zo heet gegeten werd.
En voila, zie hier. Hete soep.
Echt, wat een faalland zijn we toch geworden
Het gaat om de prijsverhoging voor rouwpost. PostNL doet net alsof het heel moeilijk en duur voor ze is, maar het is gewoon onderdeel van de aanbesteding en iets wat ze al jarenlang doen. Ze ruiken gewoon (weer) geld want het gaat financieel niet zo goed daarquote:Op donderdag 28 mei 2026 15:44 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik kijk ieder jaar weer met verbazing naar dit terugkerende topic. Deze prijsverhoging kost mij niks. Waarom worden er zoveel mensen boos?
Dat probleem wordt wel steeds kleiner, ook mensen op hoge leeftijd gebruiken tegenwoordig smartphones en whatsapp.quote:Op donderdag 28 mei 2026 13:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is niet handig met oog op de vergrijzing, veel ouderen hebben geen mobiel en zijn totale digibeten als het gaat om apps en zaken als inloggen en bestanden downloaden.
Briefpost is trekken aan een dood paard. Niet gek dat ze het zwaar hebben. Van rouwpost kun je ook niet leven. De manier van nieuws over een sterfgeval verspreiden is al vaker veranderd in de geschiedenis en dat kan opnieuw. Ben voor mijn laatste begrafenis ook opgeroepen via de app.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:49 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het gaat om de prijsverhoging voor rouwpost. PostNL doet net alsof het heel moeilijk en duur voor ze is, maar het is gewoon onderdeel van de aanbesteding en iets wat ze al jarenlang doen. Ze ruiken gewoon (weer) geld want het gaat financieel niet zo goed daar
Koninkrijkjesquote:
Ze hebben hele dag de tijd, ze kunnen het gewoon leren, het argument: Ik ben oud, heb ik echt altijd zo debiel gevonden.quote:Op donderdag 28 mei 2026 13:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik ben dan vertrouwd met smartfoon en computer maar wat mis ik de papieren afschriften die op datum in de ordners konden. Zó handig, kwijt raak je het niet zoals ik die digitale afschriften kwijtraak.quote:Op donderdag 28 mei 2026 13:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zal best, maar juist de doelgroep die eh..nu het loodje legt is daar niet van.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:24 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Briefpost is trekken aan een dood paard. Niet gek dat ze het zwaar hebben. Van rouwpost kun je ook niet leven. De manier van nieuws over een sterfgeval verspreiden is al vaker veranderd in de geschiedenis en dat kan opnieuw. Ben voor mijn laatste begrafenis ook opgeroepen via de app.
Wat vooral bizar is dat je 13 maandeb terugkan. Slaan ze het op een WD HDD uit 2002 op of wat.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik ben dan vertrouwd met smartfoon en computer maar wat mis ik de papieren afschriften die op datum in de ordners konden. Zó handig, kwijt raak je het niet zoals ik die digitale afschriften kwijtraak.
Ouderen zijn gewoon niet zo flexibel meer, dat ga jij ook krijgen als je hopelijk straks 70 of ouder bent. Ik zie nu al mijn neefje van 8 bepaalde AI plaatjes implementeren en editen op een level die ik niet beheers. Al zullen ouderen in de toekomst er wel handiger zijn mag je aannemen dan de vorige generatie. Wat nu 80+ is heeft vaak nog geen smartphone. Laat staan dat ze weten hoe applicaties werken.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ze hebben hele dag de tijd, ze kunnen het gewoon leren, het argument: Ik ben oud, heb ik echt altijd zo debiel gevonden.
Toch: wat zie je sneller, een papieren bladzijde op datum of een bestand?quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat vooral bizar is dat je 13 maandeb terugkan. Slaan ze het op een WD HDD uit 2002 op of wat.
quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Ouderen zijn gewoon niet zo flexibel meer, dat ga jij ook krijgen als je hopelijk straks 70 of ouder bent. Ik zie nu al mijn neefje van 8 bepaalde AI plaatjes implementeren en editen op een level die ik niet beheers. Al zullen ouderen in de toekomst er wel handiger zijn mag je aannemen dan de vorige generatie. Wat nu 80+ is heeft vaak nog geen smartphone. Laat staan dat ze weten hoe applicaties werken.
Mooi voorbeeld vind ik Maarten van Rossem, die toch universitair is geschoold en respectabel historicus maar als ze iets simpels veranderen bij de bank of ze vragen hem in mails dingen te activeren via de mail krijgt hij een complete meltdown.
Daarnaast heb je ook gewoon mensen met psychische problemen, die bijvoorbeeld onder bewind staan of begeleiding krijgen en waarvan de post geopend moet worden voor ze. Daar werkt briefpost ook beter dan een melding die ze wegswipen en vervolgens nooit meer naar om kijken met alle gevolgen van dien.
Nou ja, het betekent dat je nog steeds dezelfde straten af moet maar minder brieven in de bus gooit wat dus minder oplevert.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:13 schreef Boca_Raton het volgende:
“De prijsverhoging voor de bezorging binnen één dag is broodnodig, zegt directeur postbedrijf bij PostNL Maurice Unck. "Het aantal verstuurde brieven is de afgelopen 20 jaar met 70 procent afgenomen. Om betrouwbaar te kunnen blijven bezorgen, moeten we aanpassing doen."
Kan iemand mij vertellen of dit logisch is?
Dus het afleveren gaat sneller dus de postbodes worden goedkoper…?quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nou ja, het betekent dat je nog steeds dezelfde straten af moet maar minder brieven in de bus gooit wat dus minder oplevert.
Je hoet iets minder brieven in de bus te doen maar dat zal niet opwegen tegen 70 procent minder post.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:53 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus het afleveren gaat sneller dus de postbodes worden goedkoper…?
De overheid is veruit de grootste gebruiker van briefpost.quote:Op donderdag 28 mei 2026 19:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je hoet iets minder brieven in de bus te doen maar dat zal niet opwegen tegen 70 procent minder post.
Daarnaast blijft ook de overhead tijd zoals het naar de wijk gaan en het ophalen van de post het zelfde.
Met deze woekerprijzen hoop ik dat ze gewoon overstappen op digitaal.quote:Op donderdag 28 mei 2026 19:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De overheid is veruit de grootste gebruiker van briefpost.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |