Nou een OS is iets wat je nodig hebt om je computer uberhaupt te kunnen gebruiken.quote:
quote:als game developer (volgens mij trouwens de uitgever niet de developer, maar goed, dat detail terzijde) kun je voor je game die op steam uitgegeven wordt zelf gratis steam keys aanmaken om die te verkopen op andere platforms. Steam vangt hier dus helemaal 0% commissie over deze verkopen en handelt wel de hele supply af (downloads, updates, moderation, cloud saves, etc). Een van de voorwaarden hiervan is dat je die keys die je dus gratis aanmaakt niet ergens mag verkopen onder de prijs die je op steam hebt ingesteld, om te voorkomen dat je daarmee steam undercut in verkopen, maar wel op de kosten jaagt voor het leveren van de game en gerelateerde services.
quote:De reguliere prijs voor de versie van een game die op Steam geactiveerd wordt, mag niet lager zijn dan de reguliere prijs op Steam zelf. Actieprijzen zijn hiervan uitgesloten en mogen lager zijn. En ook edities van een game die niet op Steam geactiveerd wordt en niet op Steam's infrastructuur gaat leunen zodra geactiveerd, zijn hiervan uitgesloten en mogen een lagere prijs hebben.
Deze regeling bestaat zodat uitgevers niet hun game op Steam kunnen zetten tegen een schrikbarend hoog bedrag, vervolgens van de mogelijkheid gebruik kunnen maken om commissie-vrije registratiesleutels op te halen uit Steam, en deze tegen een normale prijs via hun eigen webwinkel te verkopen.
Op die manier zou men alle klandize richting de eigen winkel trekken, Steam geen commissie betalen, maar ondertussen wel volledig de operationale kosten afwentelen op Steam. En dat kan natuurlijk niet.
En precies om deze reden heeft deze zaak geen enkel succes.
Precies om deze reden zullen de aanspanners wss. dus ook eerst met Valve 'in gesprek' willen.
Noem het maar wat het is: dreigementen, bullebakkerij, en mafia-achtige 'beveilingsgeld'-praktijken.
Maar voor een aanzienlijk deel van de games moet ik ook gewoon op Steam zijn, omdat die nergens anders worden uitgegeven.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:29 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Nou een OS is iets wat je nodig hebt om je computer uberhaupt te kunnen gebruiken.
Een winkel binnen die omgeving is puur een optie, en daarnaast zijn er dus talloze andere winkels waar je games kan kopen en verkopen.
Zijn er ook talloze OS'es waar je uit kan kiezen als gebruiker, en zijn die dan ook optioneel voor jou als gebruiker (zoals een online gamewinkel) of heb je dit echt nodig?
Ik kan het mis hebben maar in mijn ogen zijn die twee zaken niet vergelijkbaar.
I dunno maar ik vind het opzich jammer dat je de rest van de punten niet in acht neemt.
Ze zijn blijkbaar groot genoeg om zoveel invloed te hebben dat ze prijzen kunnen bepalen. Ook bij andere aanbieders. Of het echt een monopolie is maakt dan niet meer uit. Het is illegaal.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:19 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Iedereen is toch vrij om hun game overal te publiceren?
Dat daar de grootste playerbase zit, dat is echt niet te wijten aan het feit dat er geen competitie MOGELIJK is op PC.
En daarom is het geen monopolie.
Maar dat is een keuze van de developer/publisher, niet een verplichting van Steam..quote:Op zondag 14 juni 2026 17:38 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Maar voor een aanzienlijk deel van de games moet ik ook gewoon op Steam zijn, omdat die nergens anders worden uitgegeven.
quote:Steam offers developers a robust suite of free tools and services through Steamworks, including
unlimited key generation, matchmaking, achievements, and playtesting.
While an initial $100 recoupable deposit is required to publish a game on Steam, Valve provides everything you need to develop and market your game at no additional cost.
Free offerings for developers include:
• Steamworks API: Access to development and publishing tools like matchmaking, voice chat, leaderboards, achievements, and Steam Cloud saves.Steam Keys: Generate an unlimited amount of unique keys for free to distribute to beta testers, press, influencers, or for selling on external storefronts.
• Steam Playtest: A risk-free, native way to run early game tests with players, manage access queues, and gather feedback without affecting wishlists or user reviews.
• Free-to-Keep Promotions: Valve provides a feature allowing you to temporarily make your paid game 100% free to claim, which acts as a powerful marketing tool to boost player numbers.
Het is ook een keuze van pc-verkopers om er Windows op voor te installeren ipv Linux.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:39 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Maar dat is een keuze van de developer/publisher, niet een verplichting van Steam..
Nogmaals dat is niet hetzelfde thoquote:Op zondag 14 juni 2026 17:40 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Het is ook een keuze van pc-verkopers om er Windows op voor te installeren ipv Linux.
Zeg jij. Ik denk dat er hetzelfde motief achter zit: niemand koopt je spullen als je iets anders kiest, ook al zijn er best alternatieven.quote:
En toch zijn sites als GOG etc best populair. En Linux heeft ook zijn volgelingen.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:43 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Zeg jij. Ik denk dat er hetzelfde motief achter zit: niemand koopt je spullen als je iets anders kiest, ook al zijn er best alternatieven.
Dat klopt. Apple's zijn ook erg populair, en er zijn ook veel Linix-gebruikers. Niets let je daarvan gebruik te maken, toch?quote:Op zondag 14 juni 2026 17:44 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
En toch zijn sites als GOG etc best populair. En Linux heeft ook zijn volgelingen.
Niks let je om daarvan gebruik te maken toch?
Nee maar dat zeg ik ook nietquote:Op zondag 14 juni 2026 17:45 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat klopt. Apple's zijn ook erg populair, en er zijn ook veel Linix-gebruikers. Niets let je daarvan gebruik te maken, toch?
Exact. Er zijn alternatieven, maar desondanks heeft Microsoft wel een monopoliepositie. Net als Steam. Fijn dat we het eens zijn.quote:
Dat zeg je steeds, maar je vergeet dat een beetje te onderbouwen. Elk argument dat je geeft is namelijk ook op Steam van toepassing.quote:
Mwoah, daar zijn we het zeker niet over eensquote:Op zondag 14 juni 2026 17:47 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Net als Steam. Fijn dat we het eens zijn.
Maar Steam is geen monopolie, de competitie is gewoon incompetent?quote:Op zondag 14 juni 2026 17:51 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat zeg je steeds, maar je vergeet dat een beetje te onderbouwen. Elk argument dat je geeft is namelijk ook op Steam van toepassing.
Ja, mensen kiezen er zelf voor. Ja, er zijn ook alternatieven waar je voor kan kiezen. Ja, beide zijn extreem dominant in de markt.
Het enige belangrijke verschil is dat Microsoft zijn monopoliepositie ook inzette voor eigen gewin (zoals standaard ook IE installeren), terwijl Steam dat minder lijkt te doen. Maar goed, of ze dat doen is dus de insteek van deze zaak, niet of ze een monopolist zijn of niet (want dat zijn ze).
Dat is compleet irrelevant voor de vraag of je een monopoliepositie hebt. Het is hoogstens relevant voor de vraag of je misbruik maakt van je economische machtspositie.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:54 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Maar Steam is geen monopolie, de competitie is gewoon incompetent?
Maar Steam bezit niet de gehele game markt op PC, of uberhaupt de PC markt, en ze zijn ook niet anti competitief.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:57 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat is compleet irrelevant voor de vraag of je een monopoliepositie hebt. Het is hoogstens relevant voor de vraag of je misbruik maakt van je economische machtspositie.
Je hoeft ook niet 100% van de markt te bezitten. Microsoft heeft ook niet 100% van de OS-markt, en je was het met me eens dat dat wel een monopolie heeft.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:58 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Maar Steam bezit niet de gehele game markt op PC, of uberhaupt de PC markt, en ze zijn ook niet anti competitief.
Maar was Google ook een monopolie op de zoekmachine, puur omdat zij de beste hadden ?quote:Op zondag 14 juni 2026 18:00 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Je hoeft ook niet 100% van de markt te bezitten. Microsoft heeft ook niet 100% van de OS-markt, en je was het met me eens dat dat wel een monopolie heeft.
Anti-competitief zijn is, wederom, irrelevant voor de vraag of je een monopolie hebt.
Ja.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:01 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Maar was Google ook een monopolie op de zoekmachine, puur omdat zij de beste hadden ?
surprisedpikachu.gifquote:Op zondag 14 juni 2026 18:06 schreef MMaRsu het volgende:
Maar ik ben geen rechter of kenner van de wet dus het zal wel.
Ja maar gelukkig weet jij het altijd beterquote:
De vraag is niet of ze een monopolie hebben, maar of ze die positie misbruiken. Twee verschillende dingen.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:15 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Ja maar gelukkig weet jij het altijd beter
Ze mogen het gaan proberen aan te tonen in de rechtzaal, maar denk dat het weinig kans van slagen heeft.
Zeker maar ik denk persoonlijk dat ze dat niet doen.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:18 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
De vraag is niet of ze een monopolie hebben, maar of ze die positie misbruiken. Twee verschillende dingen.
Ik denk het ook niet, maar goed, het zou niet de eerste keer zijn dat een miljardenbedrijf niet alleen maar het consumentenbelang voor ogen had.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:22 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Zeker maar ik denk persoonlijk dat ze dat niet doen.
Good guy gabe jwz
Dit zijn allemaal nogal stellige claims zonder dat ze gebaseerd zijn op enige jurisprudentie. No offense, maar ik zie in de IT wel vaker dat men denkt dat het recht en rechtspraak een stuk ondubbelzinniger is dan het in werkelijkheid is. Een bedrijf als booking is teruggefloten voor iets dat hier op lijkt, al biedt Steam zoals hier gesteld wel meer vrijheid en opties voor gamedevelopers om aan alternatieve prijsstelling te doen.quote:
Beste Turok. Flink gespeeld vroeger. Wel op PC met mijn monster 3dfx natuurlijk.quote:
Ja die heb ik hier nog liggen. Belachelijk slechte portquote:Op zondag 14 juni 2026 21:06 schreef ems. het volgende:
[..]
Beste Turok. Flink gespeeld vroeger. Wel op PC met mijn monster 3dfx natuurlijk.
heb je linkje? ik zie em niet?quote:Op zondag 14 juni 2026 13:07 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Turok Remastered uitgespeeld, alle achievements behaald
Zo heten ze niet, maar ze zijn gereleased op steam met opgepoetste graphics en zo.quote:Op woensdag 17 juni 2026 08:01 schreef mschol het volgende:
[..]
heb je linkje? ik zie em niet?
of is dat Turok origins?
ah, nice.. die heb ik alquote:Op woensdag 17 juni 2026 08:53 schreef Coco het volgende:
[..]
Zo heten ze niet, maar ze zijn gereleased op steam met opgepoetste graphics en zo.
https://store.steampowered.com/app/405820/Turok/
Deel 3 is best leuk, alleen meer lineair dan de eerste 2. Wel 2 verschillende characters plus 2 unlockable characters.quote:Op woensdag 17 juni 2026 21:03 schreef mschol het volgende:
[..]
ah, nice.. die heb ik al
(alleen deel 3 niet)
die heb ik vroeger wel willen spelen, maarja.. ik had zoveel dat ik wilde spelen en niet kon kopen
Dat lijkt me vreemd, aangezien deze man al een tijd een vloot jachten bezit. Het kan geen verrassing zijn dat hij dure dingen kan betalen.quote:Op donderdag 18 juni 2026 11:05 schreef Donderkonijn het volgende:
die proberen Gabe Newell slecht af te schilderen omdat hij een duur huis heeft gekocht.
Het is niet alleen een duur huis, ze proberen het te verkopen alsof steam een monopolie is. Wat het niet is, er zijn genoeg andere aanbieders.quote:Op donderdag 18 juni 2026 11:06 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat lijkt me vreemd, aangezien deze man al een tijd een vloot jachten bezit. Het kan geen verrassing zijn dat hij dure dingen kan betalen.
Dat het geen zuiver monopolie is betekent niet dat het alsnog als monopolie geclassificeerd kan wordenquote:Op donderdag 18 juni 2026 11:09 schreef Donderkonijn het volgende:
[..]
Het is niet alleen een duur huis, ze proberen het te verkopen alsof steam een monopolie is. Wat het niet is, er zijn genoeg andere aanbieders.
gewoon doen, volgens mij heb je tijd genoegquote:Op donderdag 18 juni 2026 12:39 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Turok 2 bijna uitgespeeld
Weet nog niet of ik voor de hardcore-achievement ga
Ik heb hem uitgespeeldquote:Op donderdag 18 juni 2026 14:28 schreef mschol het volgende:
[..]
gewoon doen, volgens mij heb je tijd genoeg
Sinds wanneer maakt microsoft desktops? Je bedoelt OS markt. En dat komt omdat ze het zo inbakken dat hun eigen software altijd voorrang krijgt en er geen fatsoenlijke alternatieven zijn behalve Linux, maar dat is nou niet echt user friendly. Steam doet dat niet, het zijn de andere aanbieders zelf die zichzelf constant in de voet schieten.quote:Op donderdag 18 juni 2026 14:27 schreef mschol het volgende:
[..]
Dat het geen zuiver monopolie is betekent niet dat het alsnog als monopolie geclassificeerd kan worden
Microsoft heeft op de desktop markt ook nooit een echt zuiver monopolie gehad (er waren alternatieven) maar ze worden wel altijd beticht van een monopolie
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |