Bekijk deze YouTube-videoquote:Op maandag 18 mei 2026 22:08 schreef de_boswachter het volgende:
En zelf stoppen ze ‘m in de reet om maar geen kinderen te krijgen. Viezerikken.
Idioot.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:26 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik zag dit net op Reddit en ik vond het wel opmerkelijk.
Apotheker in Nieuwegein verstrekt geen anticonceptie, spiralen etc. Alles wat een leven niet mogelijk kan maken of vroegtijdig af kan breken. Ook verstrekken ze geen hormoonbehandelingen en medicatie voor genderdysforie.
https://www.apotheekvreeswijk.nl/principiele-standpunten/
Oja op zondag is de afhaalautomaat dicht, wat dat is een rustdag die God ons gegeven heeft.
https://www.apotheekvreeswijk.nl/
Beetje jammer dat ziektes e.d. daar maling aan hebben maar soit.
Wat vinden de fokkers hier van?
In de link in de OP staat: "De apotheker van apotheek Vreeswijk, F.J. Krijgsman, aanvaardt de Bijbel als het onfeilbare Woord van God."quote:
Mijn mening: een apotheek hoeft niet alles te verkopen, net zoals een winkel ook niet verplicht is om alles aan te bieden. Op de website staat overigens dat ze op zaterdag en zondag gesloten zijn, net als veel andere apotheken. Ik zie daarom het probleem niet echt. Het lijkt er eerder op dat mensen nu vooral selectief verontwaardigd reageren, puur omdat religie hierbij een rol speelt.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:26 schreef Sunshine1982 het volgende:
Apotheker in Nieuwegein verstrekt geen anticonceptie, spiralen etc. Alles wat een leven niet mogelijk kan maken of vroegtijdig af kan breken. Ook verstrekken ze geen hormoonbehandelingen en medicatie voor genderdysforie.
Oja op zondag is de afhaalautomaat dicht, wat dat is een rustdag die God ons gegeven heeft.
Een apotheek is helemaal geen vrijblijvende winkel, deze heeft een zorgplicht met wettelijk kader, dat houdt onder andere in dat je niet zomaar zorg of mensen mag weigeren op basis van iets arbitrairs als je interpretatie van de bijbel. Die pipo moet een andere baan gaan zoeken, in een apotheek hoort ie niet thuis.quote:Op maandag 18 mei 2026 23:26 schreef -Knapzak- het volgende:
[..]
Mijn mening: een apotheek hoeft niet alles te verkopen, net zoals een winkel ook niet verplicht is om alles aan te bieden. Op de website staat overigens dat ze op zaterdag en zondag gesloten zijn, net als veel andere apotheken. Ik zie daarom het probleem niet echt. Het lijkt er eerder op dat mensen nu vooral selectief verontwaardigd reageren, puur omdat religie hierbij een rol speelt.
Wat dacht je van christelijk?quote:
Er bestaat in Nederland gewoon ruimte voor gewetensbezwaren van zorgverleners, ook bij apothekers. De apotheek die in de OP genoemd wordt, beroept zich daarop. Blijkbaar is er juridisch/praktisch wel ruimte voor zulke keuzes, anders zou deze apotheek waarschijnlijk al snel gesloten of gesanctioneerd zijn. De apotheker hoeft dus helemaal geen andere baan te zoeken.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 00:15 schreef Farenji het volgende:
[..]
Een apotheek is helemaal geen vrijblijvende winkel, deze heeft een zorgplicht met wettelijk kader, dat houdt onder andere in dat je niet zomaar zorg of mensen mag weigeren op basis van iets arbitrairs als je interpretatie van de bijbel. Die pipo moet een andere baan gaan zoeken, in een apotheek hoort ie niet thuis.
Dat iemand zich ergens op beroept betekent niet dat dat ook standhoudt in de rechtbank. De ruimte voor uitzonderingen op dit gebied is helemaal niet zo groot, er wordt in de KNMP richtlijnen alleen gesproken over euthanasie, dat wordt nu zomaar opgerekt tot spiraaltjes en transzorg, en meneer heeft het zelfs gehad over het weigeren van antibiotica voor mensen die een abortuskliniek hebben bezocht. Ik weet niet waarom je dat soort wanpraktijken zou willen goedpraten.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 00:51 schreef -Knapzak- het volgende:
[..]
Er bestaat in Nederland gewoon ruimte voor gewetensbezwaren van zorgverleners, ook bij apothekers. De apotheek die in de OP genoemd wordt, beroept zich daarop. Blijkbaar is er juridisch/praktisch wel ruimte voor zulke keuzes, anders zou deze apotheek waarschijnlijk al snel gesloten of gesanctioneerd zijn. De apotheker hoeft dus helemaal geen andere baan te zoeken.
Ik kijk vooral naar de praktijk: de apotheek bestaat al jarenlang en is nooit gesloten, dus blijkbaar is er juridisch ruimte voor dit soort keuzes. Ik zie dat niet als wanpraktijken, maar als een vorm van vrijheid voor zorgverleners met gegronde gewetensbezwaren. Daar zou in Nederland ook ruimte voor moeten zijn. Daarnaast lees ik nergens dat hij antibiotica weigert aan mensen die een abortuskliniek hebben bezocht. Waar lees je dat?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 01:02 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat iemand zich ergens op beroept betekent niet dat dat ook standhoudt in de rechtbank. De ruimte voor uitzonderingen op dit gebied is helemaal niet zo groot, er wordt in de KNMP richtlijnen alleen gesproken over euthanasie, dat wordt nu zomaar opgerekt tot spiraaltjes en transzorg, en meneer heeft het zelfs gehad over het weigeren van antibiotica voor mensen die een abortuskliniek hebben bezocht. Ik weet niet waarom je dat soort wanpraktijken zou willen goedpraten.
Holleeder heeft ook jarenlang vrij rondgelopen dus blijkbaar was er juridische ruimte voor zijn daden.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 01:59 schreef -Knapzak- het volgende:
Ik kijk vooral naar de praktijk: de apotheek bestaat al jarenlang en is nooit gesloten, dus blijkbaar is er juridisch ruimte voor dit soort keuzes.
Er hoort geen ruimte voor te zijn.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 01:59 schreef -Knapzak- het volgende:
[..]
Ik kijk vooral naar de praktijk: de apotheek bestaat al jarenlang en is nooit gesloten, dus blijkbaar is er juridisch ruimte voor dit soort keuzes. Ik zie dat niet als wanpraktijken, maar als een vorm van vrijheid voor zorgverleners met gegronde gewetensbezwaren. Daar zou in Nederland ook ruimte voor moeten zijn. Daarnaast lees ik nergens dat hij antibiotica weigert aan mensen die een abortuskliniek hebben bezocht. Waar lees je dat?
Ik vind die vergelijking niet opgaan. Ik zeg niet dat iets automatisch legaal is omdat het al jarenlang gebeurt, maar dat het feit dat de apotheek opereert zonder sluiting erop wijst dat er blijkbaar juridisch ruimte bestaat voor gewetensbezwaren. Een apotheek werkt immers zichtbaar, geregistreerd en onder toezicht van inspecties en beroepsorganisaties, in dit geval de KNMP. Dat is iets anders dan een crimineel die vervolging probeert te ontlopen. Ik vind het dus overtrokken om een discussie over gewetensbezwaren in de zorg te vergelijken met georganiseerde misdaad. Verder lees ik in een artikel van de Volkskrant dat een KNMP-jurist al in 2005 bevestigde dat apothekers niet verplicht zijn bepaalde middelen te verstrekken en zich mogen beroepen op hun geloofsovertuiging. De apotheker handelt dus niet in strijd met de wet. Op zijn website geeft hij daarnaast aan dat er hierover binnen het werkveld afspraken zijn gemaakt met artsen en dat er begrip bestaat voor zijn handelwijze.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:57 schreef Farenji het volgende:
[..]
Holleeder heeft ook jarenlang vrij rondgelopen dus blijkbaar was er juridische ruimte voor zijn daden.
Klopt het was een beetje flauwe vergelijking, maar deze gaat wel op in de zin dat er (voorzover ik weet) nog nooit een bindende uitspraak is gedaan over het weigeren van zorg op basis van dit soort "gewetensbezwaren". Het wordt nu soort van gedoogd. Daaruit mag je niet concluderen dat het dan wel zal mogen. We horen alleen wat subjectieve (en niet bindende) uitspraken van mensen "die het ergens wel vinden kunnen". De zorgplicht biedt een kleine ruimte maar die ruimte wordt nu wel heel ver opgerekt. Wat is de volgende stap, zorgverleners die weigeren om vaccinaties tegen kinkhoest of mazelen te geven omdat ze dat in strijd met hun geloof vinden? Geen antibiotica meer voor mensen met SOA's?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:09 schreef -Knapzak- het volgende:
[..]
Ik vind die vergelijking niet opgaan. Ik zeg niet dat iets automatisch legaal is omdat het al jarenlang gebeurt, maar dat het feit dat de apotheek opereert zonder sluiting erop wijst dat er blijkbaar juridisch ruimte bestaat voor gewetensbezwaren. Een apotheek werkt immers zichtbaar, geregistreerd en onder toezicht van inspecties en beroepsorganisaties, in dit geval de KNMP. Dat is iets anders dan een crimineel die vervolging probeert te ontlopen. Ik vind het dus overtrokken om een discussie over gewetensbezwaren in de zorg te vergelijken met georganiseerde misdaad.
Dat meneer een ander beroep moet kiezen.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:26 schreef Sunshine1982 het volgende:
Apotheker in Nieuwegein verstrekt geen anticonceptie, spiralen etc. Alles wat een leven niet mogelijk kan maken of (vroegtijdig) af kan breken. Ook verstrekken ze geen hormoonbehandelingen en medicatie voor genderdysforie.
Moet?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 16:14 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dat meneer een ander beroep moet kiezen.
Dat is mijn mening op de vraag wat fokkers er van vinden. Hoe je 'moet' leest is aan jou.quote:
Ah oké. Maar ik ben het er niet mee eens.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 17:15 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dat is mijn mening op de vraag wat fokkers er van vinden. Hoe je 'moet' leest is aan jou.
Het staat hem vrij niet álles te verkopen. Als hij denkt ‘middel X is niet goed’ verkoopt ie het toch ook niet.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 17:30 schreef Domnivoor het volgende:
Ik vind het oké, zolang er meerdere apotheken in Nieuwegein zijn waar je terecht kan.
Als het bv. de enige apotheek op Vlieland was, zou het zeer onwenselijk zijn.
Verder had deze man natuurlijk ook een ander beroep kunnen kiezen.
Als hij denkt ‘middel X is niet goed’, dan zit daar een medische overweging achter. Dat is van een heel andere orde dan een religieuze reden.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:20 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het staat hem vrij niet álles te verkopen. Als hij denkt ‘middel X is niet goed’ verkoopt ie het toch ook niet.
Nou dit.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er hoort geen ruimte voor te zijn.
Een arts beslist samen met de patient wat de juiste manier van behandelen is en welke medicatie daarbij hoort. Een apotheker dient niet op de stoel van de arts te gaan zitten en die medicatie vervolgens te weigeren.
Dat maakt toch niet uit? Hij mag toch verkopen wat hij wil?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:30 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Als hij denkt ‘middel X is niet goed’, dan zit daar een medische overweging achter. Dat is van een heel andere orde dan een religieuze reden.
Een apotheek verkoopt niet voornamelijk, maar levert de medicijnen met uitleg waarvan de arts nodig vindt dat iemand die krijgt.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:39 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat maakt toch niet uit? Hij mag toch verkopen wat hij wil?
Hij is toch geen tussenpersoon? Volgens mij is hij zelfstandig.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een apotheek verkoopt niet voornamelijk, maar levert de medicijnen met uitleg waarvan de arts nodig vindt dat iemand die krijgt.
Het is geen supermarkt of drogist.
Zou dat de reden zijn?quote:Op maandag 18 mei 2026 22:08 schreef de_boswachter het volgende:
En zelf stoppen ze ‘m in de reet om maar geen kinderen te krijgen. Viezerikken.
Is weggehaald inderdaad. Of ze lezen op fok, of ze lezen op Redditquote:Op woensdag 20 mei 2026 15:31 schreef Kriegel het volgende:
Die pagina lijkt offline te zijn gehaald, ik krijg een 404 en zie hem ook nergens anders.
Precies. Aanpakken dus die toko.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:53 schreef Boca_Raton het volgende:
ChatGPT:
In Nederland mag een apotheker persoonlijke of religieuze bezwaren hebben tegen bepaalde medicijnen, zoals anticonceptie, maar hij of zij heeft óók een professionele zorgplicht.
Dat betekent in de praktijk:
* een apotheker mag niet zomaar een patiënt zonder oplossing wegsturen;
* de patiënt moet alsnog tijdig toegang krijgen tot het medicijn;
* meestal moet de apotheker daarom doorverwijzen naar een collega of zorgen dat een andere apotheker de verstrekking doet.
Bij anticonceptiepillen komt volledige weigering in openbare apotheken in Nederland weinig voor, omdat de continuïteit van zorg voorop staat.
De beroepsorganisatie Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP) benadrukt dat gewetensbezwaren niet mogen leiden tot het onthouden van noodzakelijke farmaceutische zorg.
Denk eerder omdat er schijnbaar kamervragen over zijn geweest.quote:Op woensdag 20 mei 2026 15:49 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Is weggehaald inderdaad. Of ze lezen op fok, of ze lezen op Reddit![]()
Je autocorrect moet terug naar school.quote:Op woensdag 20 mei 2026 18:24 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Mijn autocorrect zegt van niet.
Verhip, dat wist ik niet eens.quote:Op donderdag 21 mei 2026 02:55 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Denk eerder omdat er schijnbaar kamervragen over zijn geweest.
Ik geef het door! Bedankd!quote:Op donderdag 21 mei 2026 06:24 schreef Pippalena het volgende:
Je autocorrect moet terug naar school.
Hahaha. Wat een gladjakker. Ik ben tegen discriminatie maar wil wel kunnen discrimineren op basis van een overtuiging. Die reli's weten het altijd mooi te verpakken.quote:Op donderdag 21 mei 2026 06:59 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Na de ophef voegde Krijgsman een verduidelijking toe op zijn website. Daarin stelt hij dat het om een persoonlijke overtuiging gaat en dat afspraken zijn gemaakt met de naburige apotheek Fokkesteeg, zodat patiënten elders terecht kunnen. "Ik vind discriminatie van mensen absoluut uit den boze", schrijft hij. "Alleen is sommige farmaceutische zorg, waarbij ik in gewetensnood kom, ondergebracht bij een andere apotheek."
https://www.molenkruier.n(...)p-religieuze-gronden
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |