abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220835568
Ik zag dit net op Reddit en ik vond het wel opmerkelijk.

Apotheker in Nieuwegein verstrekt geen anticonceptie, spiralen etc. Alles wat een leven niet mogelijk kan maken of (vroegtijdig) af kan breken. Ook verstrekken ze geen hormoonbehandelingen en medicatie voor genderdysforie.

https://www.apotheekvreeswijk.nl/principiele-standpunten/

Oja op zondag is de afhaalautomaat dicht, wat dat is een rustdag die God ons gegeven heeft.

https://www.apotheekvreeswijk.nl/
Beetje jammer dat ziektes e.d. daar maling aan hebben maar soit.

Wat vinden de fokkers hier van?

[ Bericht 0% gewijzigd door Sunshine1982 op 19-05-2026 09:33:52 ]
  Moderator maandag 18 mei 2026 @ 21:46:02 #2
5428 crew  miss_sly
pi_220835711
Belachelijk.

Je kunt al die dingen al niet zomaar kopen bij een apotheek, maar het wordt voorgeschreven door een arts. Het is tussen arts en patiėnt wat er nodig is, daar heeft de apotheker niets mee te maken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220835928
En zelf stoppen ze ‘m in de reet om maar geen kinderen te krijgen. Viezerikken.
U MAD?
pi_220835983
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 22:08 schreef de_boswachter het volgende:
En zelf stoppen ze ‘m in de reet om maar geen kinderen te krijgen. Viezerikken.
Bekijk deze YouTube-video
  maandag 18 mei 2026 @ 22:30:50 #5
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220836114
Sluiten die debiel.

Je zult moeten verstrekken wat een arts voor schrijft. Als je dat vanuit je geloof niet kunt zul je een ander beroep moeten zoeken.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 18 mei 2026 @ 22:38:58 #6
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_220836175
Zal wel een halal toko zijn?
  Spellchecker maandag 18 mei 2026 @ 22:42:32 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220836200
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:26 schreef Sunshine1982 het volgende:

Apotheker in Nieuwegein verstrekt geen anticonceptie, spiralen etc. Alles wat een leven niet mogelijk kan maken of vroegtijdig af kan breken. Ook verstrekken ze geen hormoonbehandelingen en medicatie voor genderdysforie.

Oja op zondag is de afhaalautomaat dicht, wat dat is een rustdag die God ons gegeven heeft.

Idioot.

Andere apotheker kiezen dan maar.
pi_220836228
Dat heet discriminatie op basis van gender en wordt gerechtvaardigd met het beroep op godsdienstvrijheid. Aangezien het ene een wezenskenmerk is en de andere een overtuiging zou die eerste moeten prevaleren.

Aangifte doen, en in de bak ermee 😠. Met z'n pilletjes...
"mighty, mighty warrior"
pi_220836442
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 22:38 schreef Jahr00n het volgende:
In de link in de OP staat: "De apotheker van apotheek Vreeswijk, F.J. Krijgsman, aanvaardt de Bijbel als het onfeilbare Woord van God."
pi_220836459
quote:

Apotheker in Nieuwegein verstrekt geen anticonceptie, spiralen etc. Alles wat een leven niet mogelijk kan maken of vroegtijdig af kan breken. Ook verstrekken ze geen hormoonbehandelingen en medicatie voor genderdysforie.

Mijn mening: een apotheek hoeft niet alles te verkopen, net zoals een winkel ook niet verplicht is om alles aan te bieden. Op de website staat overigens dat ze op zaterdag en zondag gesloten zijn, net als veel andere apotheken. Ik zie daarom het probleem niet echt. Het lijkt er eerder op dat mensen nu vooral selectief verontwaardigd reageren, puur omdat religie hierbij een rol speelt.
pi_220836573
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 23:26 schreef -Knapzak- het volgende:

[..]
Mijn mening: een apotheek hoeft niet alles te verkopen, net zoals een winkel ook niet verplicht is om alles aan te bieden. Op de website staat overigens dat ze op zaterdag en zondag gesloten zijn, net als veel andere apotheken. Ik zie daarom het probleem niet echt. Het lijkt er eerder op dat mensen nu vooral selectief verontwaardigd reageren, puur omdat religie hierbij een rol speelt.
Een apotheek is helemaal geen vrijblijvende winkel, deze heeft een zorgplicht met wettelijk kader, dat houdt onder andere in dat je niet zomaar zorg of mensen mag weigeren op basis van iets arbitrairs als je interpretatie van de bijbel. Die pipo moet een andere baan gaan zoeken, in een apotheek hoort ie niet thuis.
  Moderator dinsdag 19 mei 2026 @ 00:20:39 #12
5428 crew  miss_sly
pi_220836578
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 22:38 schreef Jahr00n het volgende:
Wat dacht je van christelijk?
pi_220836611
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 00:15 schreef Farenji het volgende:

[..]
Een apotheek is helemaal geen vrijblijvende winkel, deze heeft een zorgplicht met wettelijk kader, dat houdt onder andere in dat je niet zomaar zorg of mensen mag weigeren op basis van iets arbitrairs als je interpretatie van de bijbel. Die pipo moet een andere baan gaan zoeken, in een apotheek hoort ie niet thuis.
Er bestaat in Nederland gewoon ruimte voor gewetensbezwaren van zorgverleners, ook bij apothekers. De apotheek die in de OP genoemd wordt, beroept zich daarop. Blijkbaar is er juridisch/praktisch wel ruimte voor zulke keuzes, anders zou deze apotheek waarschijnlijk al snel gesloten of gesanctioneerd zijn. De apotheker hoeft dus helemaal geen andere baan te zoeken.
pi_220836615
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 00:51 schreef -Knapzak- het volgende:

[..]
Er bestaat in Nederland gewoon ruimte voor gewetensbezwaren van zorgverleners, ook bij apothekers. De apotheek die in de OP genoemd wordt, beroept zich daarop. Blijkbaar is er juridisch/praktisch wel ruimte voor zulke keuzes, anders zou deze apotheek waarschijnlijk al snel gesloten of gesanctioneerd zijn. De apotheker hoeft dus helemaal geen andere baan te zoeken.
Dat iemand zich ergens op beroept betekent niet dat dat ook standhoudt in de rechtbank. De ruimte voor uitzonderingen op dit gebied is helemaal niet zo groot, er wordt in de KNMP richtlijnen alleen gesproken over euthanasie, dat wordt nu zomaar opgerekt tot spiraaltjes en transzorg, en meneer heeft het zelfs gehad over het weigeren van antibiotica voor mensen die een abortuskliniek hebben bezocht. Ik weet niet waarom je dat soort wanpraktijken zou willen goedpraten.
pi_220836633
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 01:02 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat iemand zich ergens op beroept betekent niet dat dat ook standhoudt in de rechtbank. De ruimte voor uitzonderingen op dit gebied is helemaal niet zo groot, er wordt in de KNMP richtlijnen alleen gesproken over euthanasie, dat wordt nu zomaar opgerekt tot spiraaltjes en transzorg, en meneer heeft het zelfs gehad over het weigeren van antibiotica voor mensen die een abortuskliniek hebben bezocht. Ik weet niet waarom je dat soort wanpraktijken zou willen goedpraten.
Ik kijk vooral naar de praktijk: de apotheek bestaat al jarenlang en is nooit gesloten, dus blijkbaar is er juridisch ruimte voor dit soort keuzes. Ik zie dat niet als wanpraktijken, maar als een vorm van vrijheid voor zorgverleners met gegronde gewetensbezwaren. Daar zou in Nederland ook ruimte voor moeten zijn. Daarnaast lees ik nergens dat hij antibiotica weigert aan mensen die een abortuskliniek hebben bezocht. Waar lees je dat?
pi_220836648
Wtf
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
Been haunted by a million screams
pi_220837345
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 01:59 schreef -Knapzak- het volgende:
Ik kijk vooral naar de praktijk: de apotheek bestaat al jarenlang en is nooit gesloten, dus blijkbaar is er juridisch ruimte voor dit soort keuzes.
Holleeder heeft ook jarenlang vrij rondgelopen dus blijkbaar was er juridische ruimte voor zijn daden.
  Moderator dinsdag 19 mei 2026 @ 09:08:07 #18
5428 crew  miss_sly
pi_220837475
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 01:59 schreef -Knapzak- het volgende:

[..]
Ik kijk vooral naar de praktijk: de apotheek bestaat al jarenlang en is nooit gesloten, dus blijkbaar is er juridisch ruimte voor dit soort keuzes. Ik zie dat niet als wanpraktijken, maar als een vorm van vrijheid voor zorgverleners met gegronde gewetensbezwaren. Daar zou in Nederland ook ruimte voor moeten zijn. Daarnaast lees ik nergens dat hij antibiotica weigert aan mensen die een abortuskliniek hebben bezocht. Waar lees je dat?
Er hoort geen ruimte voor te zijn.
Een arts beslist samen met de patient wat de juiste manier van behandelen is en welke medicatie daarbij hoort. Een apotheker dient niet op de stoel van de arts te gaan zitten en die medicatie vervolgens te weigeren.
pi_220839207
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 08:57 schreef Farenji het volgende:

[..]
Holleeder heeft ook jarenlang vrij rondgelopen dus blijkbaar was er juridische ruimte voor zijn daden.
Ik vind die vergelijking niet opgaan. Ik zeg niet dat iets automatisch legaal is omdat het al jarenlang gebeurt, maar dat het feit dat de apotheek opereert zonder sluiting erop wijst dat er blijkbaar juridisch ruimte bestaat voor gewetensbezwaren. Een apotheek werkt immers zichtbaar, geregistreerd en onder toezicht van inspecties en beroepsorganisaties, in dit geval de KNMP. Dat is iets anders dan een crimineel die vervolging probeert te ontlopen. Ik vind het dus overtrokken om een discussie over gewetensbezwaren in de zorg te vergelijken met georganiseerde misdaad. Verder lees ik in een artikel van de Volkskrant dat een KNMP-jurist al in 2005 bevestigde dat apothekers niet verplicht zijn bepaalde middelen te verstrekken en zich mogen beroepen op hun geloofsovertuiging. De apotheker handelt dus niet in strijd met de wet. Op zijn website geeft hij daarnaast aan dat er hierover binnen het werkveld afspraken zijn gemaakt met artsen en dat er begrip bestaat voor zijn handelwijze.
pi_220839958
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 13:09 schreef -Knapzak- het volgende:

[..]
Ik vind die vergelijking niet opgaan. Ik zeg niet dat iets automatisch legaal is omdat het al jarenlang gebeurt, maar dat het feit dat de apotheek opereert zonder sluiting erop wijst dat er blijkbaar juridisch ruimte bestaat voor gewetensbezwaren. Een apotheek werkt immers zichtbaar, geregistreerd en onder toezicht van inspecties en beroepsorganisaties, in dit geval de KNMP. Dat is iets anders dan een crimineel die vervolging probeert te ontlopen. Ik vind het dus overtrokken om een discussie over gewetensbezwaren in de zorg te vergelijken met georganiseerde misdaad.
Klopt het was een beetje flauwe vergelijking, maar deze gaat wel op in de zin dat er (voorzover ik weet) nog nooit een bindende uitspraak is gedaan over het weigeren van zorg op basis van dit soort "gewetensbezwaren". Het wordt nu soort van gedoogd. Daaruit mag je niet concluderen dat het dan wel zal mogen. We horen alleen wat subjectieve (en niet bindende) uitspraken van mensen "die het ergens wel vinden kunnen". De zorgplicht biedt een kleine ruimte maar die ruimte wordt nu wel heel ver opgerekt. Wat is de volgende stap, zorgverleners die weigeren om vaccinaties tegen kinkhoest of mazelen te geven omdat ze dat in strijd met hun geloof vinden? Geen antibiotica meer voor mensen met SOA's?
  dinsdag 19 mei 2026 @ 15:15:51 #21
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220840197
We zijn gewend dat we alles (kunnen) krijgen maar deze apotheker houdt zijn poot stijf. Hij staat voor zijn geloof. Is hij verplicht te leveren wat de arts voorschrijft? Kennelijk niet. Is een apotheek zelfstandig? Volgens mij wel.
pi_220840739
quote:

Apotheker in Nieuwegein verstrekt geen anticonceptie, spiralen etc. Alles wat een leven niet mogelijk kan maken of (vroegtijdig) af kan breken. Ook verstrekken ze geen hormoonbehandelingen en medicatie voor genderdysforie.

Dat meneer een ander beroep moet kiezen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 16:17:40 #23
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220840760
Bro denkt goddelijker te zijn dan god met zijn dubieuze principes. Als het allemaal had geklopt dan zou ik ook geen amfetamine nodig hebben.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  dinsdag 19 mei 2026 @ 16:37:35 #24
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220840914
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:14 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Dat meneer een ander beroep moet kiezen.
Moet?
pi_220841179
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:37 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Moet?
Dat is mijn mening op de vraag wat fokkers er van vinden. Hoe je 'moet' leest is aan jou.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')