abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 13 augustus 2026 @ 11:29:01 #201
39237 crew  H_T
2733
pi_221560965
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 10:10 schreef Fred_B het volgende:
[ x ]
En Geert pleitte nog zo voor een Burgas-verbod
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_221561432
Wat een kutbeslissing om voor Burgas te gaan, hotels in Burgas zijn er al amper te krijgen en anders zit je in de regio :P

Maar goed, hopelijk lukt het nog om een accomodatie te vinden voor een schappelijke prijs
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  donderdag 13 augustus 2026 @ 12:53:24 #203
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221561453
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:49 schreef TheVulture het volgende:
Wat een kutbeslissing om voor Burgas te gaan, hotels in Burgas zijn er al amper te krijgen en anders zit je in de regio :P

Maar goed, hopelijk lukt het nog om een accomodatie te vinden voor een schappelijke prijs
Zijn er genoeg te verkrijgen joh. Zijn alleen nu allemaal hun prijzen snel aan het updaten naar belachelijke prijzen want :r bulgaren :r
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_221561462
quote:
10s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:53 schreef Dven het volgende:

[..]
Zijn er genoeg te verkrijgen joh. Zijn alleen nu allemaal hun prijzen snel aan het updaten naar belachelijke prijzen want :r bulgaren :r
Ja ik zit in de regio te speuren, maar je moet er ook wel binnen een schappelijke tijd kunnen zijn met een taxi of bus :P
  donderdag 13 augustus 2026 @ 12:56:53 #205
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221561474
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:54 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ja ik zit in de regio te speuren, maar je moet er ook wel binnen een schappelijke tijd kunnen zijn met een taxi of bus :P
Het leeuwendeel van de hotels is in mei sowieso nog niet open of gaat het einde van de maand pas open. Nu het Burgas is geworden zal daar binnen nu en de komende dagen wel verandering in gaan komen :P
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_221561503
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:54 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Is er ook niets te vinden in Sunny Beach?

(Geen idee hoe je vanuit Burgas daar gaat komen midden in de nacht na de show overigens)
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_221561510
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:56 schreef Dven het volgende:

[..]
Het leeuwendeel van de hotels is in mei sowieso nog niet open of gaat het einde van de maand pas open. Nu het Burgas is geworden zal daar binnen nu en de komende dagen wel verandering in gaan komen :P
Weet jij welke plek er een beetje goed te doen is? Ik zie nu Sozopol en Pomorie als opties. Sunny Beach lijkt me te ver weg eigenlijk....
pi_221561512
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:03 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Is er ook niets te vinden in Sunny Beach?

(Geen idee hoe je vanuit Burgas daar gaat komen midden in de nacht na de show overigens)
Ja ik had een all-inclusive gevonden in Sunny Beach, maar ik twijfel inderdaad over de bereikbaarheid _O-
  donderdag 13 augustus 2026 @ 13:44:04 #209
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221561740
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:04 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Weet jij welke plek er een beetje goed te doen is? Ik zie nu Sozopol en Pomorie als opties. Sunny Beach lijkt me te ver weg eigenlijk....
Sozopol en Sunny Beach zijn min of meer even ver.

Sunny Beach ben ik nooit geweest, om de bekende redenen :D

Sozopol ben ik jaarlijks wel. Prima stadje :) half uur naar Burgas.
pi_221561917
twitter

Opmerkelijk nieuws. Dat verhoogt de druk om Nederland en Spanje terug te brengen.
pi_221561937
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:44 schreef Dven het volgende:

[..]
Sozopol en Sunny Beach zijn min of meer even ver.

Sunny Beach ben ik nooit geweest, om de bekende redenen :D

Sozopol ben ik jaarlijks wel. Prima stadje :) half uur naar Burgas.
Maar heb je ook enig idee hoe het met vervoer zit? Ik kan me zo voorstellen dat T_V en anderen niet echt wild worden van het idee om in een week tijd meerdere keren diep in de nacht een taxi tegen toeristentarief te nemen.
pi_221562017
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 14:15 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Maar heb je ook enig idee hoe het met vervoer zit? Ik kan me zo voorstellen dat T_V en anderen niet echt wild worden van het idee om in een week tijd meerdere keren diep in de nacht een taxi tegen toeristentarief te nemen.
Niet alleen dat, maar de vluchten erheen worden ook nog wel een uitdaging. Er vliegen volgens mij normaal alleen partijen als Corendon en TUI op Burgas _O-

Dit wordt een feest :P

Ik zie online trouwens uit heel Europa alleen maar de consensus dat het een kutbeslissing is om niet naar Sofia te gaan, dus wederom een dikke pluim voor de EBU :P
  donderdag 13 augustus 2026 @ 15:32:15 #213
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221562759
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 14:15 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ik neem aan dat er goedkope bussen ingezet zullen worden en dat één van de taxi-maatschappen een contract krijgt met de organisatie om tegen vaste tarieven ritten aan te bieden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dven op 13-08-2026 15:41:38 ]
  donderdag 13 augustus 2026 @ 15:41:02 #214
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221563022
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 14:27 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Niet alleen dat, maar de vluchten erheen worden ook nog wel een uitdaging. Er vliegen volgens mij normaal alleen partijen als Corendon en TUI op Burgas _O-

Dit wordt een feest :P

Ik zie online trouwens uit heel Europa alleen maar de consensus dat het een kutbeslissing is om niet naar Sofia te gaan, dus wederom een dikke pluim voor de EBU :P
Ryanair, Wizzair, Norwegian.. Alleen geen vluchten naar de de Benelux of Duitsland :') Varna of Sofia en dan een binnenlandse vlucht ofzo :')
pi_221563167
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 15:41 schreef Dven het volgende:

[..]
Ryanair, Wizzair, Norwegian.. Alleen geen vluchten naar de de Benelux of Duitsland :') Varna of Sofia en dan een binnenlandse vlucht ofzo :')
Pfff :')
pi_221563573
Ik hoop echt dat ze slim zijn met het ontwerpen van het podium en niet een grote LED-muur plaatsen want die arena heeft voornamelijk heel veel staruimte en maar 4000 (?) zitplaatsen. Iets zoals 2011 met een podium in het midden zou hier goed voor werken.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 17:15:42 #217
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_221564007
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 10:25 schreef NailQueen het volgende:
Ik ben toch nieuwgierig waarom het Sofia niet is geworden. Dat leek een no-brainer te zijn.
twitter

quote:
Sofia's bid had issues:

- Arena served by a single arterial road with regular heavy traffic

- Two tramlines connecting to the arena, using same road - but they're not fully grade separated, so also affected by this traffic and regularly experience delays

- Eurovillage would have been at the National Palace of Culture - 6km from the arena

- amount of available parking at the 8888 Arena is less than at the Burgas Arena

Burgas had problems too, but presented solutions:

- alleviating accommodation concerns by utilising hotels not only within the city proper, but in nearby Pomorie and Sunny Beach resort towns

- free shuttle buses will run between hotels and the city (frequency/hours of operation unclear)

- Eurovillage will be walking distance from the arena

- hotel rooms are being held by the municipality and are yet to be released, so more accommodation options are coming

- airport negotiating significant amounts of additional flights and has spare capacity to do this

- Burgas recently hosted Giro d'Italia, some renovations were made for this purpose - the road from Sunny Beach to the city was relaid, for example

It's not a complete picture, and I'm sure there will be more details that will emerge over time, but it does seem that at least there is a plan to dress the immediate concerns
Life is what happens to you while you're busy making other plans
  donderdag 13 augustus 2026 @ 18:00:37 #218
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221564270
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 17:15 schreef usagi414 het volgende:

[..]
[ x ]
[..]

Ik weet het niet.

Arena 8888 heeft meer parkeerplaatsen. In zo'n 20 minuten loop je vanaf een metrostation naar de Arena (metro naast de Arena pas over een jaar gereed :') )

Sofia heeft de Giro ook gehost en heeft ook renovaties gedaan. Sofia sluit standaard grote wegen rondom het centrum wanneer er een groot concert is. In augustus zijn twee van de belangrijkste doorgaande wegen in het centrum iedere zondag standaard gesloten om minder verkeer aan te trekken en mensen meer ruimte te geven.

Blijft een vaag verhaal :D

Zee is wel interessanter dan een miljoenenstad opgesloten op een vlakte tussen de bergen, dat wel.
pi_221564304
Petjesgekkie Tobbe Ek publiceerde zojuist een uitgebreid artikel over het vertrek van Moroccan Oil en (belangrijker) een verandering in de manier van televoting:
https://www.aftonbladet.s(...)rn-lamnar-eurovision

Lange samenvatting van ChatGPT:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit zou dus mogelijk een systeem worden zoals bij het JESF, met alleen online stemmen voor drie favorieten.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 18:08:21 #220
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_221564313
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 18:00 schreef Dven het volgende:

[..]
Ik weet het niet.

Arena 8888 heeft meer parkeerplaatsen. In zo'n 20 minuten loop je vanaf een metrostation naar de Arena (metro naast de Arena pas over een jaar gereed :') )

Sofia heeft de Giro ook gehost en heeft ook renovaties gedaan. Sofia sluit standaard grote wegen rondom het centrum wanneer er een groot concert is. In augustus zijn twee van de belangrijkste doorgaande wegen in het centrum iedere zondag standaard gesloten om minder verkeer aan te trekken en mensen meer ruimte te geven.

Blijft een vaag verhaal :D

Zee is wel interessanter dan een miljoenenstad opgesloten op een vlakte tussen de bergen, dat wel.
Ja. De redenen die die insider geeft waarom het Sofia niet is geworden lijken mij ook niet heel overkomelijk.

Ik denk dat jij zelf de beste reden al hebt gegeven in de SC

quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 11:55 schreef Dven het volgende:
Misschien voor Burgas gekozen omdat het toerisme aan de Zwarte zeekust op sterven na dood is _O-
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 13 augustus 2026 @ 18:13:43 #221
39237 crew  H_T
2733
pi_221564351
quote:
11s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 10:17 schreef DJKoster het volgende:
Netta heeft eindelijk een goede voorspelling gedaan. :P
End of an era ;(
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator donderdag 13 augustus 2026 @ 18:43:07 #222
375570 crew  Cyan9
pi_221564529
quote:
10s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:53 schreef Dven het volgende:

[..]
Ik had eigenlijk verwacht dat jij wel alvast een hotel had gereserveerd voor Fok! ESF, mocht het nog gebeuren dat een bepaalde beslissing over een bepaald land wordt genomen en men weer meer enthousiasme voelt. :+
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_221564551
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 18:13 schreef H_T het volgende:

[..]
End of an era ;(
Ik kon er wel om lachen maar het is ook wel mooi geweest :)

https://youtube.com/shorts/BF2bN01jmOw?si=jDaYHOuttV84CsD7

(Ja verdorrie hij pakt de shorts niet :( )
  donderdag 13 augustus 2026 @ 18:52:52 #224
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_221564582
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 18:47 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Ik kon er wel om lachen maar het is ook wel mooi geweest :)

https://youtube.com/shorts/BF2bN01jmOw?si=jDaYHOuttV84CsD7

(Ja verdorrie hij pakt de shorts niet :( )
Als je de shorts vervangt door embed dan wel.

Bekijk deze YouTube-video
  donderdag 13 augustus 2026 @ 19:20:34 #225
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221564805
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 18:43 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ik had eigenlijk verwacht dat jij wel alvast een hotel had gereserveerd voor Fok! ESF, mocht het nog gebeuren dat een bepaalde beslissing over een bepaald land wordt genomen en men weer meer enthousiasme voelt. :+
Ik was de stapelbedden op de gastenkamer al in elkaar aan het schroeven :'(
pi_221564902
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 18:06 schreef Fred_B het volgende:
Petjesgekkie Tobbe Ek publiceerde zojuist een uitgebreid artikel over het vertrek van Moroccan Oil en (belangrijker) een verandering in de manier van televoting:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit zou dus mogelijk een systeem worden zoals bij het JESF, met alleen online stemmen voor drie favorieten.
Ze doen dus in ieder geval niet meer alsof er niets aan de hand is.. dat is al wat.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 19:49:50 #227
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221565022
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 18:08 schreef usagi414 het volgende:

[..]
Ja. De redenen die die insider geeft waarom het Sofia niet is geworden lijken mij ook niet heel overkomelijk.

Ik denk dat jij zelf de beste reden al hebt gegeven in de SC
[..]

Het is uiteindelijk een politiek besluit want de BNT wordt zwaar geleid door de staat zelf. Sofia is redelijk gevestigd en ruim de helft van de landelijkse economie vindt plaats in deze stad. Burgas is wat dat betreft pragmatisch en economisch interessant.

Al jarenlang wordt geprobeerd om van Burgas airport een jaarrond opererend vliegveld te maken in plaats van een seizoensgebonden luchthaven en misschien helpt het om de ferry tussen Burgas en Istanbul ook eindelijk rond te krijgen. Bovendien heeft die zinloze en ruim 30.000.000 euro kostende hal dan ook nog een keertje nut :')
pi_221565632
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 19:36 schreef Em31 het volgende:

[..]
Ze doen dus in ieder geval niet meer alsof er niets aan de hand is.. dat is al wat.
Nou ja, het is even afwachten hoe ze het precies gaan inrichten. Maar in het extreemste scenario, wat dus best een realistische uitkomst is als ik dat artikel lees, ga je van 10 stemmen per apparaat naar 3 stemmen per persoon, te verdelen over drie liedjes.

Dat kan een enorme impact hebben. In de landen waar Israël 1/3 van de stemmen krijgt of bij Griekenland <-> Cyprus natuurlijk niet voor de 12. Maar in het algemeen is dit vergelijkbaar met het JESF en Melodifestivalen, waar de televoting altijd heel dicht op elkaar zit. De negatieve impact gaat groot zijn voor inzendingen waar door een kleine groep fanatiek op gestemd wordt en dan ook met het maximum aantal stemmen, dus vooral om politieke of diaspora redenen of wanneer het om joke entries gaat enzo. Andersom is het juist positief voor liedjes die niet noodzakelijkerwijs iemands eerste keus zijn, die een ouder publiek aanspreken (oudere mensen stemmen minder fanatiek) en vooral voor landen die geen voordelen hebben van niet muzikale redenen.

Dus negatief voor Israël, Polen, Servië, Litouwen, Albanië, Oekraïne, om er maar een paar te noemen. En positief voor zo ongeveer heel Noordwest-Europa.
pi_221565665
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 19:49 schreef Dven het volgende:

[..]
Het is uiteindelijk een politiek besluit want de BNT wordt zwaar geleid door de staat zelf. Sofia is redelijk gevestigd en ruim de helft van de landelijkse economie vindt plaats in deze stad. Burgas is wat dat betreft pragmatisch en economisch interessant.

Al jarenlang wordt geprobeerd om van Burgas airport een jaarrond opererend vliegveld te maken in plaats van een seizoensgebonden luchthaven en misschien helpt het om de ferry tussen Burgas en Istanbul ook eindelijk rond te krijgen. Bovendien heeft die zinloze en ruim 30.000.000 euro kostende hal dan ook nog een keertje nut :')
Een ferry lijkt me vrij ambitieus op zo’n afstand, of is daar zo veel verkeer tussen die steden?

Er wordt overigens al gesproken over de verbinding tussen Istanbul en Burgas:

twitter

quote:
Transportation and Infrastructure Minister Abdulkadir Uraloğlu met with Bulgarian Prime Minister Rumen Radev.

During the meeting, Eurovision was also discussed, with emphasis on the cooperation in air traffic between the two countries and the importance of Istanbul Airport for those traveling to Bulgaria for Eurovision.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 21:10:12 #230
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221565827
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 20:58 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Een ferry lijkt me vrij ambitieus op zo’n afstand, of is daar zo veel verkeer tussen die steden?

Er wordt overigens al gesproken over de verbinding tussen Istanbul en Burgas:

[ x ]
[..]

Zijn al heel lang mee bezig met een fast ferry, zou eigenlijk al rond Corona van start moeten zijn gaan. Sindsdien almaar uitgesteld. Qua tijd doe je er niet veel langer over dan met de auto.
pi_221567211
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 18:06 schreef Fred_B het volgende:

SPOILER
Dit klinkt zowaar als een goede oplossing qua televote... zolang we dan maar wegblijven van het op je eigen land mogen stemmen zoals bij het JESF maar dat zal dan wel :P
pi_221567214
Verder trouwens maar een optie genomen in Sunny Beach qua hotel voor een redelijke prijs (700 EUR) als het stof is neergedaald kunnen we altijd nog naar betere opties kijken
pi_221568180
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 00:07 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Dit klinkt zowaar als een goede oplossing qua televote... zolang we dan maar wegblijven van het op je eigen land mogen stemmen zoals bij het JESF maar dat zal dan wel :P
Ja, dat hele stemsysteem van het JESF is vrij absurd natuurlijk :')

Maar in tegenstelling tot dat JESF of Melodifestivalen ga ik er wel gewoon vanuit dat ze het 1-12 systeem per land houden, dus wat dat betreft verandert er niets. Het is puur dat binnen die nationale volgorde het lastiger wordt voor groepjes die fanatiek 10x stemmen op hun liedje om niet-muzikale redenen.
  vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:57:17 #234
478909 molloot200
alles muziek.
pi_221572360
Ik krijg toch het idee dat ze met al deze veranderingen proberen landen terug te krijgen die vorig jaar afgehaakt zijn. Wie weet lukt het. Voor mijn gevoel de top 5 meest naar minst waarschijnlijk om terug te keren:

1. Nederland
2. Slovenië
3. IJsland
4. Spanje
5. Ierland
pi_221573656
Spanje zou ik op vijf zetten in jouw lijst.
pi_221576885
Er is een nieuwe doodenge mascotte opgestaan

Via de wiwi's op hun socials
  Moderator zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:13:08 #237
375570 crew  Cyan9
pi_221576915
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 12:05 schreef NailQueen het volgende:

[ afbeelding ]

Dit kan echt niet.

Niemand heeft behoefte aan een zeemeeuw met een chronische ziekte. Die ook een keer aangereden is.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_221577212
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 12:05 schreef NailQueen het volgende:

[ afbeelding ]

Dit lijkt heel erg op de inzending van Ierland in 2009
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_221578416
Het ESF heeft geen mascotte nodig. Het voegt niks toe en kost onnodig extra geld.
Hotapnyc
pi_221579664
Ik denk dat AVROTROS zal bekendmaken dat we weer meedoen.

De NOS berichtte namelijk over de vraag of NL in 2027 weer meedoet: "dat maakt AVROTROS later deze maand bekend".

Maar ik denk zo: als AVROTROS zich zou terugtrekken, dan gaat de beslissing naar de NPO. Dan zouden ze verder kijken met mogelijk andere omroep. Dus AVROTROS kan alleen duidelijkheid over deze vraag geven, als het een ja is.

Ik speculeer natuurlijk, maar dat lijkt me logisch
pi_221579695
Oja, ik vond de reactie van onze GJ bij RTL ook heel sterk, en de moeite waard om te delen:

Songfestivalexpert: EBU 'castreert' Israël met nieuwe maatregel

De nieuwe regel dat een land in conflict het Eurovisie Songfestival niet mag organiseren, is een slimme tegemoetkoming aan de Israël-critici binnen het evenement. Dat stelt songfestivaljournalist GJ Kooijman van de Ding-A-Dong-podcast. "Israël kan nog wel meedoen en zelfs winnen", zegt hij. "Maar Israël is wel gecastreerd. Als ze winnen, kunnen ze niet een jaar lang propaganda voor zichzelf en het toerisme maken, wat toch een van de voordelen is van het hosten."

Volgens Kooijman is het ondenkbaar dat de EBU Israël helemaal uit het evenement zet. "Er zijn een aantal landen die dat niet toestaan, zoals Oostenrijk en Duitsland", legt hij uit. "Maar de EBU is wel bezig om duidelijke kaders te scheppen. Dat deed de organisatie bijvoorbeeld ook door meteen in te grijpen bij twijfels over de televoting, en bij twijfels over de inhoud van het lied van Israël afgelopen jaar, dat te politiek werd geacht. Deze volgende handreiking zet de deur open naar de landen die het afgelopen jaar niet meededen, waaronder Nederland."

De songfestivalexpert zegt dat het slim is dat AVROTROS nog wel in het belangrijke bestuursorgaan van de EBU zit, waar dit soort besluiten worden genomen. "Het is ook een heel goed visitekaartje van directeur Martin Green, die hiermee heel duidelijk afstand neemt van het achterkamertjesgekonkel dat in het verleden nog wel met het songfestival werd geassocieerd." De EBU kan ook niet anders dan actie ondernemen, voegt hij daaraan toe: "De organisatie gaat gebukt onder de dalende kijkcijfers, niet alleen lineair, maar ook online en via de streamingkanalen. Het songfestival moet aan de toekomst denken."

Dit besluit biedt ook de Israëlische omroep KAN ruggensteun, legt Kooijman uit. "De omroep verkeert al jaren in zwaar weer omdat de rechtse regering in Israël flinke druk uitoefent en de onafhankelijkheid van de omroep aanvalt", stelt de journalist. "De EBU heeft dit besluit genomen; daar kan KAN niet op worden aangesproken door de Israëlische regering."

Het zou de expert niet verbazen als door dit besluit sommige afhakers weer terugkeren. "Spanje deed onlangs al een eerste stapje, door weer mee te doen aan de Junior-editie. Nederland is daarmee nooit gestopt. Ik denk dat ook andere dwarsliggers wel zullen volgen met soortgelijke toenaderende bewegingen."
  zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:07:44 #242
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_221579917
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 18:25 schreef NLpop het volgende:
Oja, ik vond de reactie van onze GJ bij RTL ook heel sterk, en de moeite waard om te delen:

Het zou de expert niet verbazen als door dit besluit sommige afhakers weer terugkeren. "Spanje deed onlangs al een eerste stapje, door weer mee te doen aan de Junior-editie. Nederland is daarmee nooit gestopt. Ik denk dat ook andere dwarsliggers wel zullen volgen met soortgelijke toenaderende bewegingen."
Alleen die laatste alinea.

Spanje doet al mee met het JESF vanaf 2019 (daarvoor ook al 4x)

En Israël heeft voor het laatst in 2018 aan het JESF deelgenomen.
pi_221580497
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 18:25 schreef NLpop het volgende:

De nieuwe regel dat een land in conflict het Eurovisie Songfestival niet mag organiseren, is een slimme tegemoetkoming aan de Israël-critici binnen het evenement. Dat stelt songfestivaljournalist GJ Kooijman van de Ding-A-Dong-podcast. "Israël kan nog wel meedoen en zelfs winnen", zegt hij. "Maar Israël is wel gecastreerd. Als ze winnen, kunnen ze niet een jaar lang propaganda voor zichzelf en het toerisme maken, wat toch een van de voordelen is van het hosten."

Volgens Kooijman is het ondenkbaar dat de EBU Israël helemaal uit het evenement zet. "Er zijn een aantal landen die dat niet toestaan, zoals Oostenrijk en Duitsland", legt hij uit. "Maar de EBU is wel bezig om duidelijke kaders te scheppen. Dat deed de organisatie bijvoorbeeld ook door meteen in te grijpen bij twijfels over de televoting, en bij twijfels over de inhoud van het lied van Israël afgelopen jaar, dat te politiek werd geacht. Deze volgende handreiking zet de deur open naar de landen die het afgelopen jaar niet meededen, waaronder Nederland."

De songfestivalexpert zegt dat het slim is dat AVROTROS nog wel in het belangrijke bestuursorgaan van de EBU zit, waar dit soort besluiten worden genomen. "Het is ook een heel goed visitekaartje van directeur Martin Green, die hiermee heel duidelijk afstand neemt van het achterkamertjesgekonkel dat in het verleden nog wel met het songfestival werd geassocieerd." De EBU kan ook niet anders dan actie ondernemen, voegt hij daaraan toe: "De organisatie gaat gebukt onder de dalende kijkcijfers, niet alleen lineair, maar ook online en via de streamingkanalen. Het songfestival moet aan de toekomst denken."

Dit besluit biedt ook de Israëlische omroep KAN ruggensteun, legt Kooijman uit. "De omroep verkeert al jaren in zwaar weer omdat de rechtse regering in Israël flinke druk uitoefent en de onafhankelijkheid van de omroep aanvalt", stelt de journalist. "De EBU heeft dit besluit genomen; daar kan KAN niet op worden aangesproken door de Israëlische regering."

Vind je dit nou serieus een sterke reactie?

Alsof iemand er vanuit ging dat we bij een Israelische winst volgend jaar vrolijk met zijn allen naar Tel Aviv zouden gaan. Natuurlijk zou dan de nummer twee of Duitsland het overnemen, omdat we anders het aantal deelnemers van 1956 zouden hebben. En laten we niet zo naïef zijn dat de overwinning dan niet ‘echt’ is ofzo.

Dat meteen ingrijpen bij de televoting is ook pure onzin. Al in 2003 werd België een overwinning door de neus geboord omdat de inkomsten uit de televoting belangrijker waren dan iets aan het diaspora probleem te doen. En dat gedoe met Israël heeft ondertussen ook drie jaar kunnen dooretteren, en nu het met de fraude blijkbaar echt te gek wordt (dat Israel de ROW vote niet won hint sterk op ingrijpen van de organisator van de stemming) verandert er eindelijk iets.

Dan nog een veer in de reet van ontiegelijke prutser Martin Green.

quote:
Het is ook een heel goed visitekaartje van directeur Martin Green, die hiermee heel duidelijk afstand neemt van het achterkamertjesgekonkel dat in het verleden nog wel met het songfestival werd geassocieerd.
Vuistdiep :')

En ten slotte is het nog even allemaal de schuld van rechts.

Als Avrotros terug wil keren, moeten ze dat vooral doen. De EBU heeft het ESF zodanig gesloopt dat de kijkcijfers toch niet meer in de buurt van de oorspronkelijke nummers komen. Maar doe dan niet alsof er allerlei revolutionaire veranderingen zijn doorgevoerd die daarvoor gezorgd hebben, dat is totaal niet geloofwaardig.
pi_221580506
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 18:15 schreef NLpop het volgende:
Ik denk dat AVROTROS zal bekendmaken dat we weer meedoen.

De NOS berichtte namelijk over de vraag of NL in 2027 weer meedoet: "dat maakt AVROTROS later deze maand bekend".

Maar ik denk zo: als AVROTROS zich zou terugtrekken, dan gaat de beslissing naar de NPO. Dan zouden ze verder kijken met mogelijk andere omroep. Dus AVROTROS kan alleen duidelijkheid over deze vraag geven, als het een ja is.

Ik speculeer natuurlijk, maar dat lijkt me logisch
Ik denk dat de AVROTROS een beetje in een spagaat zit. Óf het ESF aan Omroep Max of een ander omroep geven óf weer opnieuw meedoen. Dat laatste zou dan een soort 'verplichting' zijn waar ze niet onderuit komen.
pi_221581231
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 20:07 schreef Fred_B het volgende:[..]
Ja ik vind dat sterk omdat erin doorklinkt dat GJ ook fan is, en hij zijn duiding geeft op een manier dat het voor breder publiek begrijpelijk is. Want de reputatie van het Songfestival in Nederland heeft denk ik wel wat 'herstelwerkzaamheden' nodig. Zeker voor het bredere publiek, waarvan een deel er heel negatief over is geworden.

Helemaal terugtrekken zou ik jammer vinden. Als Songfestivalfan wil ik dat niet. Dan vind ik het prettig dat mensen als GJ, maar ook Cornald Maas, Maurice Wijnen enz. in de media niet alleen klagen (zoals de Tina's en Arans enz), maar ook fan zijn, en hopen dat het goed komt met NL in Eurovisie.

Over Moron Green ben ik het helemaal met je eens. Wat een drol.
pi_221583583
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 21:26 schreef NLpop het volgende:

[..]
Ja ik vind dat sterk omdat erin doorklinkt dat GJ ook fan is, en hij zijn duiding geeft op een manier dat het voor breder publiek begrijpelijk is. Want de reputatie van het Songfestival in Nederland heeft denk ik wel wat 'herstelwerkzaamheden' nodig. Zeker voor het bredere publiek, waarvan een deel er heel negatief over is geworden.

Helemaal terugtrekken zou ik jammer vinden. Als Songfestivalfan wil ik dat niet. Dan vind ik het prettig dat mensen als GJ, maar ook Cornald Maas, Maurice Wijnen enz. in de media niet alleen klagen (zoals de Tina's en Arans enz), maar ook fan zijn, en hopen dat het goed komt met NL in Eurovisie.

Over Moron Green ben ik het helemaal met je eens. Wat een drol.
Ik wil best positief zijn, en dat ben ik vroeger ook vaak genoeg geweest tegenover de ongefundeerde “belastinggeldverslindend Oost-Europees homofeestje” kritiek. Maar de EBU heeft in de voorbije jaren toch wel veel onomkeerbare schade aangericht aan de reputatie van het ESF. Een mogelijk nieuw stemsysteem is dan niet meteen reden om er alle vertrouwen in te hebben dat het goed gaat komen.

Ik denk overigens ook dat het probleem niet zozeer de kritiek of negatieve reacties zijn momenteel, maar eerder de grote groep die het ESF weinig meer kan schelen. Onverschilligheid is toch een stuk groter probleem dan boosheid.
pi_221586181
ESC Tom had nog een nieuwtje over Intervision - het russische propaganda pareltje van vorig jaar. Dat zou dit jaar een terugkeer maken ergens in het najaar. Daar hebben welgeteld nog maar 4 landen voor aangemeld. Vorig jaar stond de teller op 22 landen. De kans bestaat dat dit een grote flop gaat worden :9

https://en.wikipedia.org/wiki/Intervision_2026
pi_221587281
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2026 09:59 schreef Fred_B het volgende:[..]
Ik wil best positief zijn, en dat ben ik vroeger ook vaak genoeg geweest tegenover de ongefundeerde “belastinggeldverslindend Oost-Europees homofeestje” kritiek. Maar de EBU heeft in de voorbije jaren toch wel veel onomkeerbare schade aangericht aan de reputatie van het ESF. Een mogelijk nieuw stemsysteem is dan niet meteen reden om er alle vertrouwen in te hebben dat het goed gaat komen.

Ik denk overigens ook dat het probleem niet zozeer de kritiek of negatieve reacties zijn momenteel, maar eerder de grote groep die het ESF weinig meer kan schelen. Onverschilligheid is toch een stuk groter probleem dan boosheid.
Dat ben ik ook met je eens. Tot Anouk, TCL, en we goed gingen scoren en uiteindelijk wonnen. We hebben afgelopen 14 jaar ook hoogtepunten gehad, met enorme kijkcijfers en betrokkenheid publiek. De kritiek op de EBU en showbiz en fan-media vind ik ook vaak terecht. Met al die belangen en karakters. Alleen zijn er nu signalen dat NL weer mee zal doen, dat ik denk: ja dat kan ik als Songfestivalfan wel steunen, maar op wat voor manier? Er is schade aangericht aan de geloofwaardigheid van het festival en de EBU, en het plezier dat mensen eraan beleefden. Dat is niet zomaar hersteld.
  ESF Reporter zondag 16 augustus 2026 @ 21:25:31 #249
87554 Cee
Welluk?
pi_221589075
Israel is naar mijn mening niet ‘gecastreerd’ zolang ze van de EBU een podium krijgen, al is het ‘maar’ drie (zes) minuten.

[ Bericht 6% gewijzigd door Cee op 16-08-2026 22:10:32 ]
pi_221589180
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 20:07 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Alsof iemand er vanuit ging dat we bij een Israelische winst volgend jaar vrolijk met zijn allen naar Tel Aviv zouden gaan. Natuurlijk zou dan de nummer twee of Duitsland het overnemen, omdat we anders het aantal deelnemers van 1956 zouden hebben. En laten we niet zo naïef zijn dat de overwinning dan niet ‘echt’ is ofzo.

Dat meteen ingrijpen bij de televoting is ook pure onzin. Al in 2003 werd België een overwinning door de neus geboord omdat de inkomsten uit de televoting belangrijker waren dan iets aan het diaspora probleem te doen. En dat gedoe met Israël heeft ondertussen ook drie jaar kunnen dooretteren, en nu het met de fraude blijkbaar echt te gek wordt (dat Israel de ROW vote niet won hint sterk op ingrijpen van de organisator van de stemming) verandert er eindelijk iets.

Dan nog een veer in de reet van ontiegelijke prutser Martin Green.
[..]
Vuistdiep :')

En ten slotte is het nog even allemaal de schuld van rechts.

Als Avrotros terug wil keren, moeten ze dat vooral doen. De EBU heeft het ESF zodanig gesloopt dat de kijkcijfers toch niet meer in de buurt van de oorspronkelijke nummers komen. Maar doe dan niet alsof er allerlei revolutionaire veranderingen zijn doorgevoerd die daarvoor gezorgd hebben, dat is totaal niet geloofwaardig.
Er zitten goede en minder goede teksten bij van GJ, waarbij ik de positiviteit over Martin Green in de categorie "bezopen" vind vallen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')