quote:Op donderdag 13 augustus 2026 18:06 schreef Fred_B het volgende:
Petjesgekkie Tobbe Ek publiceerde zojuist een uitgebreid artikel over het vertrek van Moroccan Oil en (belangrijker) een verandering in de manier van televoting:
https://www.aftonbladet.s(...)rn-lamnar-eurovision
Lange samenvatting van ChatGPT:Ze doen dus in ieder geval niet meer alsof er niets aan de hand is.. dat is al wat.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit zou dus mogelijk een systeem worden zoals bij het JESF, met alleen online stemmen voor drie favorieten.
Het is uiteindelijk een politiek besluit want de BNT wordt zwaar geleid door de staat zelf. Sofia is redelijk gevestigd en ruim de helft van de landelijkse economie vindt plaats in deze stad. Burgas is wat dat betreft pragmatisch en economisch interessant.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 18:08 schreef usagi414 het volgende:
[..]
Ja. De redenen die die insider geeft waarom het Sofia niet is geworden lijken mij ook niet heel overkomelijk.
Ik denk dat jij zelf de beste reden al hebt gegeven in de SC
[..]
Nou ja, het is even afwachten hoe ze het precies gaan inrichten. Maar in het extreemste scenario, wat dus best een realistische uitkomst is als ik dat artikel lees, ga je van 10 stemmen per apparaat naar 3 stemmen per persoon, te verdelen over drie liedjes.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 19:36 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ze doen dus in ieder geval niet meer alsof er niets aan de hand is.. dat is al wat.
Een ferry lijkt me vrij ambitieus op zo’n afstand, of is daar zo veel verkeer tussen die steden?quote:Op donderdag 13 augustus 2026 19:49 schreef Dven het volgende:
[..]
Het is uiteindelijk een politiek besluit want de BNT wordt zwaar geleid door de staat zelf. Sofia is redelijk gevestigd en ruim de helft van de landelijkse economie vindt plaats in deze stad. Burgas is wat dat betreft pragmatisch en economisch interessant.
Al jarenlang wordt geprobeerd om van Burgas airport een jaarrond opererend vliegveld te maken in plaats van een seizoensgebonden luchthaven en misschien helpt het om de ferry tussen Burgas en Istanbul ook eindelijk rond te krijgen. Bovendien heeft die zinloze en ruim 30.000.000 euro kostende hal dan ook nog een keertje nut
quote:Transportation and Infrastructure Minister Abdulkadir Uraloğlu met with Bulgarian Prime Minister Rumen Radev.
During the meeting, Eurovision was also discussed, with emphasis on the cooperation in air traffic between the two countries and the importance of Istanbul Airport for those traveling to Bulgaria for Eurovision.
Zijn al heel lang mee bezig met een fast ferry, zou eigenlijk al rond Corona van start moeten zijn gaan. Sindsdien almaar uitgesteld. Qua tijd doe je er niet veel langer over dan met de auto.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 20:58 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Een ferry lijkt me vrij ambitieus op zo’n afstand, of is daar zo veel verkeer tussen die steden?
Er wordt overigens al gesproken over de verbinding tussen Istanbul en Burgas:
[ x ]
[..]
quote:Op donderdag 13 augustus 2026 18:06 schreef Fred_B het volgende:
Petjesgekkie Tobbe Ek publiceerde zojuist een uitgebreid artikel over het vertrek van Moroccan Oil en (belangrijker) een verandering in de manier van televoting:
https://www.aftonbladet.s(...)rn-lamnar-eurovision
Lange samenvatting van ChatGPT:Dit klinkt zowaar als een goede oplossing qua televote... zolang we dan maar wegblijven van het op je eigen land mogen stemmen zoals bij het JESF maar dat zal dan welSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit zou dus mogelijk een systeem worden zoals bij het JESF, met alleen online stemmen voor drie favorieten.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
Ja, dat hele stemsysteem van het JESF is vrij absurd natuurlijkquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 00:07 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dit klinkt zowaar als een goede oplossing qua televote... zolang we dan maar wegblijven van het op je eigen land mogen stemmen zoals bij het JESF maar dat zal dan wel
Dit kan echt niet.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 12:05 schreef NailQueen het volgende:
Er is een nieuwe doodenge mascotte opgestaan
[ afbeelding ]
Via de wiwi's op hun socials
Dit lijkt heel erg op de inzending van Ierland in 2009quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 12:05 schreef NailQueen het volgende:
Er is een nieuwe doodenge mascotte opgestaan
[ afbeelding ]
Via de wiwi's op hun socials
Alleen die laatste alinea.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 18:25 schreef NLpop het volgende:
Oja, ik vond de reactie van onze GJ bij RTL ook heel sterk, en de moeite waard om te delen:
Songfestivalexpert: EBU 'castreert' Israël met nieuwe maatregel
Het zou de expert niet verbazen als door dit besluit sommige afhakers weer terugkeren. "Spanje deed onlangs al een eerste stapje, door weer mee te doen aan de Junior-editie. Nederland is daarmee nooit gestopt. Ik denk dat ook andere dwarsliggers wel zullen volgen met soortgelijke toenaderende bewegingen."
Vind je dit nou serieus een sterke reactie?quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 18:25 schreef NLpop het volgende:
Oja, ik vond de reactie van onze GJ bij RTL ook heel sterk, en de moeite waard om te delen:
Songfestivalexpert: EBU 'castreert' Israël met nieuwe maatregel
De nieuwe regel dat een land in conflict het Eurovisie Songfestival niet mag organiseren, is een slimme tegemoetkoming aan de Israël-critici binnen het evenement. Dat stelt songfestivaljournalist GJ Kooijman van de Ding-A-Dong-podcast. "Israël kan nog wel meedoen en zelfs winnen", zegt hij. "Maar Israël is wel gecastreerd. Als ze winnen, kunnen ze niet een jaar lang propaganda voor zichzelf en het toerisme maken, wat toch een van de voordelen is van het hosten."
Volgens Kooijman is het ondenkbaar dat de EBU Israël helemaal uit het evenement zet. "Er zijn een aantal landen die dat niet toestaan, zoals Oostenrijk en Duitsland", legt hij uit. "Maar de EBU is wel bezig om duidelijke kaders te scheppen. Dat deed de organisatie bijvoorbeeld ook door meteen in te grijpen bij twijfels over de televoting, en bij twijfels over de inhoud van het lied van Israël afgelopen jaar, dat te politiek werd geacht. Deze volgende handreiking zet de deur open naar de landen die het afgelopen jaar niet meededen, waaronder Nederland."
De songfestivalexpert zegt dat het slim is dat AVROTROS nog wel in het belangrijke bestuursorgaan van de EBU zit, waar dit soort besluiten worden genomen. "Het is ook een heel goed visitekaartje van directeur Martin Green, die hiermee heel duidelijk afstand neemt van het achterkamertjesgekonkel dat in het verleden nog wel met het songfestival werd geassocieerd." De EBU kan ook niet anders dan actie ondernemen, voegt hij daaraan toe: "De organisatie gaat gebukt onder de dalende kijkcijfers, niet alleen lineair, maar ook online en via de streamingkanalen. Het songfestival moet aan de toekomst denken."
Dit besluit biedt ook de Israëlische omroep KAN ruggensteun, legt Kooijman uit. "De omroep verkeert al jaren in zwaar weer omdat de rechtse regering in Israël flinke druk uitoefent en de onafhankelijkheid van de omroep aanvalt", stelt de journalist. "De EBU heeft dit besluit genomen; daar kan KAN niet op worden aangesproken door de Israëlische regering."
Het zou de expert niet verbazen als door dit besluit sommige afhakers weer terugkeren. "Spanje deed onlangs al een eerste stapje, door weer mee te doen aan de Junior-editie. Nederland is daarmee nooit gestopt. Ik denk dat ook andere dwarsliggers wel zullen volgen met soortgelijke toenaderende bewegingen."
Vuistdiepquote:Het is ook een heel goed visitekaartje van directeur Martin Green, die hiermee heel duidelijk afstand neemt van het achterkamertjesgekonkel dat in het verleden nog wel met het songfestival werd geassocieerd.
Ik denk dat de AVROTROS een beetje in een spagaat zit. Óf het ESF aan Omroep Max of een ander omroep geven óf weer opnieuw meedoen. Dat laatste zou dan een soort 'verplichting' zijn waar ze niet onderuit komen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 18:15 schreef NLpop het volgende:
Ik denk dat AVROTROS zal bekendmaken dat we weer meedoen.
De NOS berichtte namelijk over de vraag of NL in 2027 weer meedoet: "dat maakt AVROTROS later deze maand bekend".
Maar ik denk zo: als AVROTROS zich zou terugtrekken, dan gaat de beslissing naar de NPO. Dan zouden ze verder kijken met mogelijk andere omroep. Dus AVROTROS kan alleen duidelijkheid over deze vraag geven, als het een ja is.
Ik speculeer natuurlijk, maar dat lijkt me logisch
Ja ik vind dat sterk omdat erin doorklinkt dat GJ ook fan is, en hij zijn duiding geeft op een manier dat het voor breder publiek begrijpelijk is. Want de reputatie van het Songfestival in Nederland heeft denk ik wel wat 'herstelwerkzaamheden' nodig. Zeker voor het bredere publiek, waarvan een deel er heel negatief over is geworden.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 20:07 schreef Fred_B het volgende:[..]
Vind je dit nou serieus een sterke reactie?
Ik wil best positief zijn, en dat ben ik vroeger ook vaak genoeg geweest tegenover de ongefundeerde “belastinggeldverslindend Oost-Europees homofeestje” kritiek. Maar de EBU heeft in de voorbije jaren toch wel veel onomkeerbare schade aangericht aan de reputatie van het ESF. Een mogelijk nieuw stemsysteem is dan niet meteen reden om er alle vertrouwen in te hebben dat het goed gaat komen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 21:26 schreef NLpop het volgende:
[..]
Ja ik vind dat sterk omdat erin doorklinkt dat GJ ook fan is, en hij zijn duiding geeft op een manier dat het voor breder publiek begrijpelijk is. Want de reputatie van het Songfestival in Nederland heeft denk ik wel wat 'herstelwerkzaamheden' nodig. Zeker voor het bredere publiek, waarvan een deel er heel negatief over is geworden.
Helemaal terugtrekken zou ik jammer vinden. Als Songfestivalfan wil ik dat niet. Dan vind ik het prettig dat mensen als GJ, maar ook Cornald Maas, Maurice Wijnen enz. in de media niet alleen klagen (zoals de Tina's en Arans enz), maar ook fan zijn, en hopen dat het goed komt met NL in Eurovisie.
Over Moron Green ben ik het helemaal met je eens. Wat een drol.
Dat ben ik ook met je eens. Tot Anouk, TCL, en we goed gingen scoren en uiteindelijk wonnen. We hebben afgelopen 14 jaar ook hoogtepunten gehad, met enorme kijkcijfers en betrokkenheid publiek. De kritiek op de EBU en showbiz en fan-media vind ik ook vaak terecht. Met al die belangen en karakters. Alleen zijn er nu signalen dat NL weer mee zal doen, dat ik denk: ja dat kan ik als Songfestivalfan wel steunen, maar op wat voor manier? Er is schade aangericht aan de geloofwaardigheid van het festival en de EBU, en het plezier dat mensen eraan beleefden. Dat is niet zomaar hersteld.quote:Op zondag 16 augustus 2026 09:59 schreef Fred_B het volgende:[..]
Ik wil best positief zijn, en dat ben ik vroeger ook vaak genoeg geweest tegenover de ongefundeerde “belastinggeldverslindend Oost-Europees homofeestje” kritiek. Maar de EBU heeft in de voorbije jaren toch wel veel onomkeerbare schade aangericht aan de reputatie van het ESF. Een mogelijk nieuw stemsysteem is dan niet meteen reden om er alle vertrouwen in te hebben dat het goed gaat komen.
Ik denk overigens ook dat het probleem niet zozeer de kritiek of negatieve reacties zijn momenteel, maar eerder de grote groep die het ESF weinig meer kan schelen. Onverschilligheid is toch een stuk groter probleem dan boosheid.
Er zitten goede en minder goede teksten bij van GJ, waarbij ik de positiviteit over Martin Green in de categorie "bezopen" vind vallenquote:Op zaterdag 15 augustus 2026 20:07 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Vind je dit nou serieus een sterke reactie?
Alsof iemand er vanuit ging dat we bij een Israelische winst volgend jaar vrolijk met zijn allen naar Tel Aviv zouden gaan. Natuurlijk zou dan de nummer twee of Duitsland het overnemen, omdat we anders het aantal deelnemers van 1956 zouden hebben. En laten we niet zo naïef zijn dat de overwinning dan niet ‘echt’ is ofzo.
Dat meteen ingrijpen bij de televoting is ook pure onzin. Al in 2003 werd België een overwinning door de neus geboord omdat de inkomsten uit de televoting belangrijker waren dan iets aan het diaspora probleem te doen. En dat gedoe met Israël heeft ondertussen ook drie jaar kunnen dooretteren, en nu het met de fraude blijkbaar echt te gek wordt (dat Israel de ROW vote niet won hint sterk op ingrijpen van de organisator van de stemming) verandert er eindelijk iets.
Dan nog een veer in de reet van ontiegelijke prutser Martin Green.
[..]
Vuistdiep![]()
En ten slotte is het nog even allemaal de schuld van rechts.
Als Avrotros terug wil keren, moeten ze dat vooral doen. De EBU heeft het ESF zodanig gesloopt dat de kijkcijfers toch niet meer in de buurt van de oorspronkelijke nummers komen. Maar doe dan niet alsof er allerlei revolutionaire veranderingen zijn doorgevoerd die daarvoor gezorgd hebben, dat is totaal niet geloofwaardig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |