abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 20:25:33 #1
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_220812965

24 Heures Du Mans 2025 – editie 93
Onderdeel van het FIA World Endurance Championship

Race 2024 en vooruitblik
In 2024 zagen we opnieuw een hypercarveld van ongekende omvang met maar liefst 23 inschrijvingen van onder andere Ferrari, Toyota, Porsche, Peugeot, Cadillac, BMW, Alpine en Lamborghini. Ferrari wist zijn overwinning uit 2023 succesvol te verdedigen met een spannende finish tegen Toyota en Porsche. In de LMP2-klasse won United Autosports, terwijl de GT3-debutanten van Heart of Racing met hun Aston Martin de allereerste Le Mans LMGT3-winst pakten.

Voor 2025 blijft de Hypercar klasse indrukwekkend groot, met 21 deelnemers (waarvan 19 entries zijn van fabrikanten). Het veld wordt versterkt door twee privateer teams. Met de Balance of Performance-regels die voor nóg strakkere competitie moeten zorgen, belooft het opnieuw een zeer open strijd te worden.

LMP2 keert weer terug met 17 deelnemers, ondanks dat deze klasse sinds 2024 geen onderdeel meer is van het volledige WEC. GT3 is nu definitief de standaardklasse voor GT-auto’s, en dit jaar zien we hier ook Mercedes en BMW in deze klasse.

De startprocedure is ongewijzigd: kwalificatie op woensdag met een Hyperpole voor de top 8 per klasse op donderdag. De race begint zaterdag om 16:00 uur.


Het Circuit de la Sarthe in Le Mans, Frankrijk is met zijn 13,626 km nog steeds een van de langste en snelste circuits ter wereld. De huidige lay-out stamt uit 2008, met kleine veiligheidsupdates in de laatste jaren.

• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway – Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi – Toyota 2017)
• Afstandsrecord: 5.410,71 km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circuit info inclusief marshall posts
Circuit informatie 2021

Onboard (Pole 2017):
Bekijk deze YouTube-video



Entry list 2025 (pdf)


• Rode nummers
• Rondetijden kwalificatie: ~3:24
• Max. gewicht: 1030 kg
• Max. vermogen: 500 kW (+ hybride boost)

De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar zien we hier een groot aantal bekende merken terug waaronder Alpine, Aston Martin (nieuw dit jaar), Cadillac, Porsche, Toyota, BMW, Ferrari en Peugeot. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen.


• Blauwe nummers
• Rondetijd kwalificatie: ~3:32
• 930 kg
• V8 Gibson motor – 600 pk
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

Vanaf 2024 is LMP2 niet meer een deelnemer aan het WEC kampioenschap, met name door de groei van de Hypercar klasse. Echter zien we LMP2 wel terug op Le Mans. LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.


• Groene nummers
• Rondetijd kwalificatie: ~3:57 (schatting)
• Min. gewicht: 1245 kg
• GT3-homologatie verplicht
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/gouden FIA-licentie

GT3 is nu volledig geïntegreerd in Le Mans en heeft nu de oude groene nummers van de GTE Pro klasse. De balans tussen fabrieksondersteuning en amateurcoureurs maakt dit een bijzonder gevarieerd veld. Belangrijk is dat in LMGT3 - net als in het voorgaande LM GTE AM - elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). De GT3 auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg.



Tijdschema 2025 (onder voorbehoud)
Woensdag 11 juni
• 14:00–17:00 Free practice 1
• 19:00–20:00 Kwalificatie
• 22:00–00:00 Free practice 2

Donderdag 12 juni
• 15:00–18:00 Free practice 3
• 20:00–20:30 Hyperpole
• 22:00–23:00 Free practice 4

Zaterdag 14 juni
• 12:00–12:15 Warm-up
• 16:00 Start 24 Uur van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden

Streams
Officiële WEC stream (betaald)
Radio Le Mans – tip!
• Eurosport Player via HBO MAX + sport

Live Timing
Officiële live timing
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2025 (pdf)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer
Le Mans resource guide (Dailysportscar)

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


IMSA championship


quote:
24H Nurburgring 16/17 mei:

Livestream:
Bekijk deze YouTube-video

Livestream onboard Verstappen.com:
Bekijk deze YouTube-video

Livestream pitstraat:
Bekijk deze YouTube-video
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 20:25:59 #2
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_220812973
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:20 schreef StephanL het volgende:

[..]
^O^
[..]
Wel ja. Kan makkelijk. Thuis oefenen om de baan te kennen. Genoeg simmers hier ook die de baan kennen. Chevy :P
Ken hem inderdaad uit mijn hoofd. :)
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_220812983
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:25 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Ken hem inderdaad uit mijn hoofd. :)
Ik ben motoGP banen gewend. Deze is mega lang!
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_220812984
quote:
80s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:24 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Nooit gereden en eerlijk gezegd ook niet zo'n behoefte aan. De snelheidsverschillen zijn enorm en het duurt wel ff voordat je de baan kent, dus ik denk dat ik alleen maar in m'n spiegels aan het kijken zou zijn en niet echt lekker zou kunnen rijden. Dan ga ik toch liever naar Zandvoort of Zolder.
Op Zandvoort zag ik laast ook een amateur wedstrijd op Youtube. Geloof van een aantal uur. Kwestie van racelicentie en goede auto en je kan mee rijden.

Een keer met eigen auto lijkt mij ook gaaf ^O^
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:27:07 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_220812986
Chk die stationbak :D
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:27:15 #6
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_220812989
Hopelijk heeft Verstappen straks nog een beetje zin in een inhaalrace. :+
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_220812995
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:27 schreef Hyperdude het volgende:
Chk die stationbak :D
Wat :D

Let even niet op en hij is twee Mercedessen voorbij :D
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 16 mei 2026 @ 20:27:50 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_220812997
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:27 schreef Hyperdude het volgende:
Chk die stationbak :D
Beste BMW in de race :D
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator / Redactie FP zaterdag 16 mei 2026 @ 20:27:52 #9
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220812998
quote:
99s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:26 schreef Vlinder het volgende:

[..]
Ik ben motoGP banen gewend. Deze is mega lang!
Zandvoort is wel stoer om te rijden.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 20:28:03 #10
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_220813002
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:26 schreef StephanL het volgende:

[..]
Op Zandvoort zag ik laast ook een amateur wedstrijd op Youtube. Geloof van een aantal uur. Kwestie van racelicentie en goede auto en je kan mee rijden.

Een keer met eigen auto lijkt mij ook gaaf ^O^
Lijkt mij ook nog wel een keer leuk om te gaan doen samen met mijn broertje, alleen dan op TT circuit uiteraard
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  Moderator / Redactie FP zaterdag 16 mei 2026 @ 20:28:25 #11
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220813007
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:27 schreef Jane het volgende:
Hopelijk heeft Verstappen straks nog een beetje zin in een inhaalrace. :+
Die gaat er gewoon voor. Alleen zijn team nog wat bijschaven.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 20:28:39 #12
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_220813010
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:27 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Zandvoort is wel stoer om te rijden.
Die kombochten lijken mij wel heerlijk ja :D
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 20:28:52 #13
446930 crew  ESF1Gamer
pi_220813014
Wat wordt het daar snek donker?

Of ligt dat aan mij?
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Moderator / Redactie FP zaterdag 16 mei 2026 @ 20:29:07 #14
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220813018
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:28 schreef R-woud93 het volgende:

[..]
Die kombochten lijken mij wel heerlijk ja :D
Heb daar mogen rijden, was echt wel een avontuur :D
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 20:29:10 #15
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_220813020
quote:
99s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:26 schreef Vlinder het volgende:

[..]
Ik ben motoGP banen gewend. Deze is mega lang!
De Nordschleife is inderdaad een lange baan. Dat is ontegenzeggelijk een feit :7

Ik ben de F1 banen namelijk gewend.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:29:11 #16
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220813021
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:26 schreef StephanL het volgende:

[..]
Op Zandvoort zag ik laast ook een amateur wedstrijd op Youtube. Geloof van een aantal uur. Kwestie van racelicentie en goede auto en je kan mee rijden.

Een keer met eigen auto lijkt mij ook gaaf ^O^
Heeft m'n broer een paar jaar gedaan, veel op circuits geweest toen. Maar dat kost toch al snel 500 euro voor een weekendje, zolang er niets kapot gaat. En dan de auto, uitrusting en licentie nog...

Track days met de eigen auto zijn zeker aan te raden ^O^ Alleen niet gek doen, je moet ook nog naar huis :+
  Moderator / Redactie FP zaterdag 16 mei 2026 @ 20:29:23 #17
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220813024
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:28 schreef ESF1Gamer het volgende:
Wat wordt het daar snek donker?

Of ligt dat aan mij?
Gordijnen dicht?
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 20:29:28 #18
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_220813029
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:28 schreef ESF1Gamer het volgende:
Wat wordt het daar snek donker?

Of ligt dat aan mij?
Tussen de bomen gaat het snel
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 16 mei 2026 @ 20:29:34 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_220813030
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:28 schreef ESF1Gamer het volgende:
Wat wordt het daar snek donker?

Of ligt dat aan mij?
Donkere wolken en in het bos
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:29:45 #20
55835 ZaZoe
The spice of life
pi_220813033
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:28 schreef ESF1Gamer het volgende:
Wat wordt het daar snek donker?

Of ligt dat aan mij?
Flinke bui incoming
Een pond moed is meer waard dan een ton geluk
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 20:29:47 #21
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_220813034
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:29 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Heb daar mogen rijden, was echt wel een avontuur :D
Geloof ik meteen ja _O_
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 20:29:53 #22
446930 crew  ESF1Gamer
pi_220813036
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:29 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Heb daar mogen rijden, was echt wel een avontuur :D
Wauw :o
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 16 mei 2026 @ 20:30:08 #23
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_220813040
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:28 schreef ESF1Gamer het volgende:
Wat wordt het daar snek donker?

Of ligt dat aan mij?
ja
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:30:10 #24
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220813041
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:28 schreef ESF1Gamer het volgende:
Wat wordt het daar snek donker?

Of ligt dat aan mij?
Ligt aan de camera's denk ik.
pi_220813043
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:28 schreef ESF1Gamer het volgende:
Wat wordt het daar snek donker?

Of ligt dat aan mij?
Dat ligt aan het camerawerk. het wordt opzich hetzelfde donker als hier
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')