abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 mei 2026 @ 11:27:04 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220800140
Maar wat nu TS? Een handvol mensen herdenkt het een of ander dat ze belangrijk vinden. En nu?
  vrijdag 15 mei 2026 @ 11:31:42 #32
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220800179
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 11:27 schreef Hexagon het volgende:
Maar wat nu TS? Een handvol mensen herdenkt het een of ander dat ze belangrijk vinden. En nu?
Helemaal niks. Helpt alleen maar qua duidelijkheid wie er aan de goede kant van de geschiedenis staan (en vooral wie niet).

That's it.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 11:34:02 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220800200
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 11:31 schreef Tengano het volgende:

[..]
Helemaal niks. Helpt alleen maar qua duidelijkheid wie er aan de goede kant van de geschiedenis staan (en vooral wie niet).

That's it.
Oke, heb je ook een lijstje van wie er allemaal aanwezig zijn dan?
  vrijdag 15 mei 2026 @ 11:35:19 #34
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220800213
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 11:34 schreef Hexagon het volgende:
Oke, heb je ook een lijstje van wie er allemaal aanwezig zijn dan?
Wat denk jij?
pi_220800271
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 11:03 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
De havermoutmelkdrinkende grachtengordelkliek moet toch iets te doen hebben op zaterdagmiddag. Dus nu is het weer hip om Nakba's bij te wonen, bij gebrek aan een Iftar of een Gaza-demo.
Zou me niks verbazen dat dat dezelfde gasten zijn die op 4 mei lawaai zijn gaan maken en het prima vinden dat het monument is beklad etc.
pi_220800279
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 11:43 schreef Richestorags het volgende:

[..]
TR gezet voor deze TR.
Te druk voor een tr tr tr want ik ben aan het herdenken.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 11:55:53 #37
117098 Hathor
Effe niet
pi_220800344
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 11:27 schreef Hexagon het volgende:
Maar wat nu TS? Een handvol mensen herdenkt het een of ander dat ze belangrijk vinden. En nu?
Als daar Nederlanders bij lopen dan heb ik daar wel een mening over ja, wij hebben namelijk geen reet te maken met wat zich in het M-O afspeelt, en dat moet ook vooral zo blijven.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:00:17 #38
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220800383
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 11:55 schreef Hathor het volgende:

[..]
Als daar Nederlanders bij lopen dan heb ik daar wel een mening over ja, wij hebben namelijk geen reet te maken met wat zich in het M-O afspeelt, en dat moet ook vooral zo blijven.
Waarom mag iemand niet zelf weten of die zich betrokken voelt bij iets van het midden oosten?
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:03:10 #39
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220800405
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 11:27 schreef Hexagon het volgende:
Maar wat nu TS? Een handvol mensen herdenkt het een of ander dat ze belangrijk vinden. En nu?
Als je de OP had gelezen is het punt duidelijk lijkt mij: er is een toenemende interesse in het herdenken van de zogeheten 'Nakba' waarbij een geschiedvervalsing een katalysator is voor het verspreiden van dit narratief.

Het staat mensen natuurlijk vrij dit soort herdenkingen te organiseren, maar het blijft wel de vraag waarom dit anno 2026 ineens moet terwijl hier in het verleden niet of nauwelijks aandacht voor is geweest, waarbij men in principe de gevolgen van een oorlog herdenkt die door de vermeende slachtoffers zelf is begonnen.

Een paar uitspraken van het Arabisch Hoger Comité in aanloop naar deze oorlog:
quote:
"...when I asked him for his estimate of the size of the Jewish forces, [he] waved his hands and said: 'It does not matter how many there are. We will sweep them into the sea.''

Bron
quote:
“This will be a war of extermination and a momentous massacre, which will be spoken of like the Mongolian massacres and the Crusades.”

Bron
quote:
At the Sessions of the General Assembly one Arab spokesman after another enunciated his conception of the Arab States’ attitude to the settlement of an international problem by international decision. The Assembly was repeatedly told that it must either ratify all Arab demands or be met with fierce and widespread violence in the Arab world.

Bron
quote:
'We must expel the Jews from the Arab part of Palestine and limit them in that small area where they live and they must remain under our supervision and guard.'

Bron (p. 90)
En het wekt tevens de vraag op, of mensen met zulke intenties voor openlijke genocide en etnische zuivering, nu herdacht moeten worden als vermeende slachtoffers, of dat men simpelweg de vervelende consequenties heeft ondervonden van een oorlog die men zelf startte. Oorlogen kun je namelijk ook verliezen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:03:16 #40
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220800407
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:00 schreef Hexagon het volgende:
Waarom mag iemand niet zelf weten of die zich betrokken voelt bij iets van het midden oosten?
Ga er dan lekker wonen.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:12:05 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220800453
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:03 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als je de OP had gelezen is het punt duidelijk lijkt mij: er is een toenemende interesse in het herdenken van de zogeheten 'Nakba' waarbij een geschiedvervalsing een katalysator is voor het verspreiden van dit narratief.

Het staat mensen natuurlijk vrij dit soort herdenkingen te organiseren, maar het blijft wel de vraag waarom dit anno 2026 ineens moet terwijl hier in het verleden niet of nauwelijks aandacht voor is geweest, waarbij men in principe de gevolgen van een oorlog herdenkt die door de vermeende slachtoffers zelf is begonnen.

Een paar uitspraken van het Arabisch Hoger Comité in aanloop naar deze oorlog:
[..]
[..]
[..]
[..]
En het wekt tevens de vraag op, of mensen met zulke intenties voor openlijke genocide en etnische zuivering, nu herdacht moeten worden als vermeende slachtoffers, of dat men simpelweg de vervelende consequenties heeft ondervonden van een oorlog die men zelf startte. Oorlogen kun je namelijk ook verliezen.
Tja Palestijnen zijn om bepaalde redenen nogal vaak in het nieuws de laatste jaren. Dus dan is het niet raar dat dit door nieuw publiek dat met hen symphatiseert wordt ontdekt.

In de VS herdenken ze ook slachtoffers van nutteloze en mislukte oorlogen, dus dat kan hier dan ook.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:13:30 #42
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220800464
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:27 schreef Glazenmaker het volgende:
Howard die een topic begint met alternatieve feiten. Je verwacht het wel.
Kun je ook benoemen waar deze alternatieven feiten zich zouden bevinden? Kom eens met een paar voorbeelden ..

[ Bericht 3% gewijzigd door Frutsel op 15-05-2026 12:19:13 ]
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220800539
Laten we een feestelijke pro Zion feestje naast houden om de overwinningen te vieren. Wie neemt de kosjere worst mee?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:32:26 #44
117098 Hathor
Effe niet
pi_220800613
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Waarom mag iemand niet zelf weten of die zich betrokken voelt bij iets van het midden oosten?
Dat mag hij van mij gerust, ik vind het alleen totaal onzinnig. Ga wat nuttigs doen inplaats van stil te staan bij een Arabische militaire nederlaag in een oorlog die ze notabene zelf gestart zijn.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:34:33 #45
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220800632
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:32 schreef Hathor het volgende:
Dat mag hij van mij gerust, ik vind het alleen totaal onzinnig. Ga wat nuttigs doen inplaats van stil te staan bij een Arabische militaire nederlaag in een oorlog die ze notabene zelf gestart zijn.
Beter leren ze eindelijk eens iets van al die onnozele agressieve initiatieven.

Maar, dat zal wel te veel gevraagd zijn.
pi_220800633
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:13 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Kun je ook benoemen waar deze alternatieven feiten zich zouden bevinden? Kom eens met een paar voorbeelden ..
ja nee.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:35:56 #47
486919 Swango
Just saying
pi_220800642
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 11:46 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Te druk voor een tr tr tr want ik ben aan het herdenken.
Herdenk je op 24 april ook de Armeense genocide?
pi_220800648
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:26 schreef Hexagon het volgende:

Verder zal het me een worst wezen. Al herdenken ze de overleden hamster van Dries Roelvink.
Kijk dit soort getoonde disrespect is nu zogenaamd het probleem, maar dat zie jij dus niet.

Gaat het niet over Palastina, Gaza, het klimaat, slavernij, Weetikveel dan gaat het wel over de overleden hamster van Dries. En als iemand dat wil dan is dat prima, maar er is echter sprake van zo'n idioot doorgeslagen collectieve opvatting dat als jij niet mee gaat / er anders over denkt, jij per definitie ''fout'' bent. ''Slecht''. En dan sta je aan de ''andere kant'', de ''verkeerde'' welteverstaan. Dan ben je een ''ontkenner'', ''hater''. En dan is nog een mini stapje naar ''racist'', ''buitenlanderhater'', ''islamofoob'', ''extreem rechts'', ''fascist''.

En dat allemaal omdat je een herdenking van palastina, slavernij of de klimaat hysterie onzin vind. Of dat het je worst zal zijn dat men de overleden hamster van Dries wil herdenken.

Het maakt allemaal niet uit, voor het leed van de één zal de ander mee moeten buigen. Ook voor de dode hamster van Dries. Dus toon maar eens respect voor dit arme diertje.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef @Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_220800652
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:00 schreef karton2 het volgende:
Ze hobbelen werkelijk van hype naar hype, klimaat-apocalypse, vliegschaamte, black lives matter, DEI, #metoo
Er zijn gewoon hele volksstammen die in Nederland rondlopen met een gebrek aan zingeving in het leven. Pretstudie gedaan, doen nu werk dat niet nuttig is, kindloos. Dan gaan ze over tot dit soort zaken in de hoop ergens bij te kunnen horen. Fortuyn omschreef dit ook wel als de 'verweesde samenleving'.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_220800658
quote:
4s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:37 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Kijk dit soort getoonde disrespect is nu zogenaamd het probleem, maar dat zie jij dus niet.

Gaat het niet over Palastina, Gaza, het klimaat, slavernij, Weetikveel dan gaat het wel over de overleden hamster van Dries. En als iemand dat wil dan is dat prima, maar er is echter sprake van zo'n idioot doorgeslagen collectieve opvatting dat als jij niet mee gaat / er anders over denkt, jij per definitie ''fout'' bent. ''Slecht''. En dan sta je aan de ''andere kant'', de ''verkeerde'' welteverstaan. Dan ben je een ''ontkenner'', ''hater''. En dan is nog een mini stapje naar ''racist'', ''buitenlanderhater'', ''islamofoob'', ''extreem rechts'', ''fascist''.

En dat allemaal omdat je een herdenking van palastina, slavernij of de klimaat hysterie onzin vind. Of dat het je worst zal zijn dat men de overleden hamster van Dries wil herdenken.

Het maakt allemaal niet uit, voor het leed van de één zal de ander mee moeten buigen. Ook voor de dode hamster van Dries. Dus toon maar eens respect voor dit arme diertje.
Meer respect voor Albert Heijn die neemt rustig 2 weken de tijd voor de herdenking van de Hamster van Dries, ik heb trouwens nog een foto waarbij ik met Dries op de foto sta in zijn Glorie jaren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:42:15 #51
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220800678
quote:
4s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:37 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Kijk dit soort getoonde disrespect is nu zogenaamd het probleem, maar dat zie jij dus niet.

Gaat het niet over Palastina, Gaza, het klimaat, slavernij, Weetikveel dan gaat het wel over de overleden hamster van Dries. En als iemand dat wil dan is dat prima, maar er is echter sprake van zo'n idioot doorgeslagen collectieve opvatting dat als jij niet mee gaat / er anders over denkt, jij per definitie ''fout'' bent. ''Slecht''. En dan sta je aan de ''andere kant'', de ''verkeerde'' welteverstaan. Dan ben je een ''ontkenner'', ''hater''. En dan is nog een mini stapje naar ''racist'', ''buitenlanderhater'', ''islamofoob'', ''extreem rechts'', ''fascist''.

En dat allemaal omdat je een herdenking van palastina, slavernij of de klimaat hysterie onzin vind. Of dat het je worst zal zijn dat men de overleden hamster van Dries wil herdenken.

Het maakt allemaal niet uit, voor het leed van de één zal de ander mee moeten buigen. Ook voor de dode hamster van Dries. Dus toon maar eens respect voor dit arme diertje.
Maar wie zegt nou precies dat jij fout bent omdat je hier niet heen gaat? Dat verzin je toch echt zelf.
pi_220800679
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:28 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het gaat niet om een demonstratie, maar officiële herdenkingen, zelfs in kerken, zoals vorig jaar in Amsterdam:

[ afbeelding ]

Het wekt de vraag op waar deze aandacht ineens vandaan komt voor een burgeroorlog die door de aanstichters werd verloren. Tevens is het zorgwekkend dat er zoveel desinformatie over het ontstaan en verloop van de oorlog wordt verspreid.
die foto is wel tenenkrommend zeg. De tering.
pi_220800683
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:00 schreef karton2 het volgende:
Ze hobbelen werkelijk van hype naar hype, klimaat-apocalypse, vliegschaamte, black lives matter, DEI, #metoo
Lekker deugen. Kut volk.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:48:36 #54
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220800711
De Nakba met de holocaust vergelijken slaat nergens op. VErder:

quote:
Wereldberoemd historicus Benny Morris
Aldus de Telegraaf. Die vergeten voor het gemak in het hele artikel maar even te vermelden waar deze 'wereldberoemde historicus' vandaan komt:

quote:
Benny Morris (Hebrew: בני מוריס; born 8 December 1948[1]) is an Israeli historian. He was a professor of history in the Middle East Studies department of Ben-Gurion University of the Negev in the city of Beersheba, Israel.

(...)

Scholars have perceived an ideological shift in Morris's work starting around 2000, during the Second Intifada. Morris's perspective has been described as having become more conservative and more negative towards Palestinians, viewing the 1948 expulsions as a justified act
bron
Telegraaf :')
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:52:32 #55
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220800731
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:42 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
die foto is wel tenenkrommend zeg. De tering.
Het gaat inderdaad met de nodige hysterie. Mensen die aan het snikken zijn over in een ingebeelde situatie, want het mag voor zich spreken dat deze mensen naar alle waarschijnlijkheid niet de feitelijke geschiedenis weten.
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tja Palestijnen zijn om bepaalde redenen nogal vaak in het nieuws de laatste jaren. Dus dan is het niet raar dat dit door nieuw publiek dat met hen symphatiseert wordt ontdekt.

In de VS herdenken ze ook slachtoffers van nutteloze en mislukte oorlogen, dus dat kan hier dan ook.
Dat laatste zal zeker en het staat de Palestijnen ook vrij dit te herdenken, het wekt alleen de vraag op waarom Westerlingen hier aan mee willen doen. Daarnaast gaat het dus hand in hand met geschiedvervalsing, waarbij een oorlog met genocidale intenties vanuit de Arabieren wordt verdraaid naar een gewelddadige verdrijving die zomaar werd uitgevoerd. Ook zijn er pogingen om deze herdenking een vast onderdeel in Nederland te laten worden. Zie bijvoorbeeld:
quote:
Op 15 mei wordt in de Dominicuskerk in Amsterdam voor de tweede keer een Nakba-herdenking gehouden. Op die dag wordt de Nakba (‘catastrofe’) herdacht die in 1947-1948 begon: de gewelddadige verdrijving van de Palestijnen van hun land na de stichting van de staat Israël.

De avond staat in het teken van lezingen, muziek, poëzie en rituelen. Gevraagd naar het belang van de bijeenkomst, zegt theoloog Janneke Stegeman, één van de sprekers: ‘Het is een herdenking, maar we willen graag dat de Nakba onderdeel wordt van het nationale geheugen van Nederland, en 15 mei een dag dat er overal in het land bij stilgestaan wordt.’ Ook elders in Nederland zijn herdenkingen, Stegeman hoopt uitdrukkelijk dat het aantal Nakba-herdenkingen de komende jaren alleen maar zal groeien. De bijeenkomst in de Dominicuskerk is gratis toegankelijk, maar aanmelden is verplicht. Dat kan hier.

Bron
Waarom zou deze herdenking een onderdeel moeten worden van het nationale geheugen van Nederland?

Ook is het opvallend dat er in het logo van de herdenking, duidelijk het 'recht op terugkeer' wordt benoemd:



Wat in de praktijk zou neerkomen op de 'terugkeer' van miljoenen Palestijnen naar wat nu Israël is. Kortom, de demografische vernietiging van Israël, wat ongetwijfeld tot weer een bloedige burgeroorlog zou leiden.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220800755
Perspectief hè, Howard. :X
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:57:22 #57
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220800760
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:48 schreef -XOR- het volgende:
De Nakba met de holocaust vergelijken slaat nergens op. VErder:
[..]
Aldus de Telegraaf. Die vergeten voor het gemak in het hele artikel maar even te vermelden waar deze 'wereldberoemde historicus' vandaan komt:
[..]
Telegraaf :')
Benny Morris is een zeer bekend historicus die in zijn analyses ook vaak kritisch is op Israël. Waarin hij 'conservatief' zou zijn, is dan ook niet duidelijk.

De claims dat hij niet objectief en negatief zou zijn, komt dan oom met name van Arabische/Islamitische en pro-Palestijnse academici. Zo wordt onder meer in de bron op Wikipedia een link gegeven naar een artikel geschreven door Farid Abdel-Nour en Ilan Pappé. Een Palestijn en een bekend Israëlische historicus die actief is geweest voor Hadash in de Israëlische politiek, wat een communistische partij is.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 15 mei 2026 @ 13:01:14 #58
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220800770
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:52 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het gaat inderdaad met de nodige hysterie. Mensen die aan het snikken zijn over in een ingebeelde situatie, want het mag voor zich spreken dat deze mensen naar alle waarschijnlijkheid niet de feitelijke geschiedenis weten.
[..]
Dat laatste zal zeker en het staat de Palestijnen ook vrij dit te herdenken, het wekt alleen de vraag op waarom Westerlingen hier aan mee willen doen. Daarnaast gaat het dus hand in hand met geschiedvervalsing, waarbij een oorlog met genocidale intenties vanuit de Arabieren wordt verdraaid naar een gewelddadige verdrijving die zomaar werd uitgevoerd. Ook zijn er pogingen om deze herdenking een vast onderdeel in Nederland te laten worden. Zie bijvoorbeeld:
[..]
Waarom zou deze herdenking een onderdeel moeten worden van het nationale geheugen van Nederland?

Ook is het opvallend dat er in het logo van de herdenking, duidelijk het 'recht op terugkeer' wordt benoemd:

[ afbeelding ]

Wat in de praktijk zou neerkomen op de 'terugkeer' van miljoenen Palestijnen naar wat nu Israël is. Kortom, de demografische vernietiging van Israël, wat ongetwijfeld tot weer een bloedige burgeroorlog zou leiden.
Kortom het is dus wederom niets anders dan een manipulatieve actie om approval van de Westerse bevolking naivelingen te krijgen om Israel te vernietigen.

Waar herkennen we dit toch van :+
pi_220800777
Geschiedenis is sterk gekleurd, vooral door wat men herdenkt. Elke bevolkingsgroep heeft historische gebeurtenissen die een grote plaats innemen in de eigen belevingswereld, terwijl andere gebeurtenissen onbekend zijn of veel lager op de historische totempaal staan.
pi_220800783
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 13:02 schreef Peppert het volgende:
Geschiedenis is ook heel gekleurd met name in wat men herdenkt. Elke bevolkingsgroep heeft zijn eigen historische gebeurtenissen die heel groot in hun belevingswereld zitten.
Klopt. Alleen in Nederland lijken er tegenwoordig meer Arabische/andere herdenkingen te zijn dan Nederlandse.

Helemaal koekoek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')