abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 mei 2026 @ 12:56:01 #276
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220846828
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:50 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Haha ertussen gemoffeld? Kom op. Dit was mijn post, waar VEM op reageerde:
[..]
Sterker nog, dit is wat VEM daarvoor zei:
[..]

Dat was een reactie op deze post:
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 23:37 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Was ook wat van die berichten aan het lezen. Zelfs een gast die hoopt dat Israël weer Palestina wordt, en let wel, dit betreft een blanke "hoogopgeleide" Nederlander die dit zegt. Wat een walgelijk zootje NSB'ers bij elkaar. En ik snap niet waarom, want moslims zijn wel de laatste mensen die we iets verschuldigd zijn of ook maar enige culturele binding mee hebben.
Hier wordt een belangrijk punt aangehaald. Waarom zou je überhaupt insteken op de vernietiging van Israël? Dat kan alleen als iemand flink is geradicaliseerd op dit gebied en dat is wel degelijk een sentiment dat leeft onder blanke hoogopgeleiden, met name natuurlijk van progressief linkse signatuur.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220846832
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:53 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Het is en en. Een opeenstapeling van keuzes die gemaakt worden. Dat jij dat wil ontkennen prima en als jij vind dat ik daarom nogal discriminatoir over kom dat is dat jou probleem.
Dan zijn we ook gelijk uitgepraat.
Ik ontken niets, ik spreek je aan op je eigen onzin.

Politieke partijen wegzetten als antisemitisch.. Tja, op dit forum mag je Trump geen fascist noemen, maar blijkbaar is het geen enkel probleem Nederlandse politieke partijen antisemitisch te noemen.
pi_220846855
quote:
14s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:56 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat was een reactie op deze post:
[..]
Hier wordt een belangrijk punt aangehaald. Waarom zou je überhaupt insteken op de vernietiging van Israël? Dat kan alleen als iemand flink is geradicaliseerd op dit gebied en dat is wel degelijk een sentiment dat leeft onder blanke hoogopgeleiden, met name natuurlijk van progressief linkse signatuur.
Volkomen normaal natuurlijk om politieke partijen antisemitisch te noemen. Goed om toe te voegen trouwens dat dat niet is wat Sharon Dijksma zei, maar iemand in de comments. Context is belangrijk.
  woensdag 20 mei 2026 @ 13:02:13 #279
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220846870
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:59 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Volkomen normaal natuurlijk om politieke partijen antisemitisch te noemen. Goed om toe te voegen trouwens dat dat niet is wat Sharon Dijksma zei, maar iemand in de comments. Context is belangrijk.
Daar doel ik dan ook op. Bovendien vormt dit geen antwoord op de vraag.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220846884
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:50 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Haha ertussen gemoffeld? Kom op. Dit was mijn post, waar VEM op reageerde:
[..]
Sterker nog, dit is wat VEM daarvoor zei:
[..]

Niet de post die ik las en waar ik op reageerde, ik heb het woord antisemiet daarin niet gebruikt dat was jij.
Ik heb al uitgelegd dat ik dat woord in jou post over het hoofd zag. Je kan me blijven beschuldigen maar het is wel duidelijk dat ik het woord niet gebruik.

Een Vem reageerde hierop met antisimiet.
Dat is toch ook niet een normale mening.

quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 23:37 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Was ook wat van die berichten aan het lezen. Zelfs een gast die hoopt dat Israël weer Palestina wordt, en let wel, dit betreft een blanke "hoogopgeleide" Nederlander die dit zegt. Wat een walgelijk zootje NSB'ers bij elkaar. En ik snap niet waarom, want moslims zijn wel de laatste mensen die we iets verschuldigd zijn of ook maar enige culturele binding mee hebben.
pi_220846891
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:56 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik ontken niets, ik spreek je aan op je eigen onzin.

Politieke partijen wegzetten als antisemitisch.. Tja, op dit forum mag je Trump geen fascist noemen, maar blijkbaar is het geen enkel probleem Nederlandse politieke partijen antisemitisch te noemen.
Ik heb geen partijen als Antisemitisch weggezet hou toch op joh.
pi_220846906
quote:
14s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:56 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat was een reactie op deze post:
[..]
Hier wordt een belangrijk punt aangehaald. Waarom zou je überhaupt insteken op de vernietiging van Israël? Dat kan alleen als iemand flink is geradicaliseerd op dit gebied en dat is wel degelijk een sentiment dat leeft onder blanke hoogopgeleiden, met name natuurlijk van progressief linkse signatuur.
Het is bizar, want Israël is altijd geallieerd geweest aan het westen... waarom zou je dat inruilen voor een stel vijandige zandvolkeren die er geen nacht wakker van zouden liggen als het hele westen zou affikken?
  woensdag 20 mei 2026 @ 13:10:14 #283
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220846945
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:05 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Het is bizar want Israël is altijd geallieerd geweest aan het westen, waarom zou je dat inruilen voor een stel vijandige zandvolkeren die er geen nacht wakker van zouden liggen als het hele westen zou affikken?
Dat is omdat in die contreien (hoogopgeleid, blank, progressief en links) het Westen als de zondebok voor alle problemen in de wereld wordt gezien en niet-Westerse mensen, met name Arabische moslims, een soort quasi sacrale status wordt toegedicht van onderdrukte slachtoffers wiens landen allemaal disfunctioneel zijn door 'ons' toedoen.

Het feit dat Israël wordt gezien binnen zulke milieus als 'Westers' en 'blank' is juist een van de grootste redenen dat men het land zo haat. Door nu Israël de demoniseren, te boycotten en in de meer radicalere contreien is de wens voor een volledige vernietiging van het land, denkt men ook de eigen geschiedenis te kunnen witwassen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220846978
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:46 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Dit bedoel ik, in een topic waarin het ultieme moslimslachtoffergedrag, die neppe Nakba-meuk, besproken wordt nog anderen beschuldigen waar je zelf schuldig aan bent.

Bedankt voor het bewijzen van mijn punt.
De Nakba is net zo nep/echt als de holocaust. De genocide die daar al tijden gaande is, moet vooral ontkend worden.
pi_220847009
quote:
14s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat is omdat in die contreien (hoogopgeleid, blank, progressief en links) het Westen als de zondebok voor alle problemen in de wereld wordt gezien en niet-Westerse mensen, met name Arabische moslims, een soort quasi sacrale status wordt toegedicht van onderdrukte slachtoffers wiens landen allemaal disfunctioneel zijn door 'ons' toedoen.

Het feit dat Israël wordt gezien binnen zulke milieus als 'Westers' en 'blank' is juist een van de grootste redenen dat men het land zo haat. Door nu Israël de demoniseren, te boycotten en in de meer radicalere contreien is de wens voor een volledige vernietiging van het land, denkt men ook de eigen geschiedenis te kunnen witwassen.
Dat zijn best flinke verdachtmakingen, vind je ook niet?

En dat allemaal doordat iemand in de comments van een post van Sharon Dijksma zei dat diegene hoopt dat Israël weer van Palestina wordt.
pi_220847019
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:03 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Niet de post die ik las en waar ik op reageerde, ik heb het woord antisemiet daarin niet gebruikt dat was jij.
Ik heb al uitgelegd dat ik dat woord in jou post over het hoofd zag. Je kan me blijven beschuldigen maar het is wel duidelijk dat ik het woord niet gebruik.

Een Vem reageerde hierop met antisimiet.
Dat is toch ook niet een normale mening.
[..]

Ja, als reactie op een comment van iemand noemde VEM politieke partijen antisemitisch.

Goed dat je aangeeft dat je ‘t over het hoofd zag, kan gebeuren.
pi_220847024
quote:
14s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:49 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De Palestijnen zijn dan ook de daders achter dit conflict. Het waren toch deze Arabieren, toen nog zonder de fabriceerde 'Palestijnse identiteit' die nooit water bij de wijn wilde doen, het VN-verdelingsplan weigerden en een burgeroorlog zijn gestart?

Het waren toch ook deze zelfde groep Arabieren die al voordat Israël was opgericht al bezig waren met geweld jegens de Joodse gemeenschappen?
De joodse gemeenschap die geïmporteerd werd. De joden die daar al eeuwen leefden, wilden niks van deze zionisten weten.

Palestijnen zijn klein kinderen van Canaanites. Dit in tegenstelling tot sommige joden die beweren dat hun groot ouders daarvandaan komen.

En Natuurlijk ga je niet akkoord nadat je Europese joodse vluchtelingen hebt opgenomen hebt jaren lang die dan opeens een staat eisen groter dan je eigen staat. Het is alsof ze bij het COA gaan eisen dat als Nederlanders naar Zeeland moeten en de rest voor Syriers wordt.
pi_220847035
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:20 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ja, als reactie op een comment van iemand noemde VEM politieke partijen antisemitisch.

Goed dat je aangeeft dat je ‘t over het hoofd zag, kan gebeuren.
Vem had het over een reactie van iemand dat was iets heel anders. Niet waar eerst jij en toen ik op reageerde.
  woensdag 20 mei 2026 @ 13:25:05 #289
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220847040
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:19 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Dat zijn best flinke verdachtmakingen, vind je ook niet?

En dat allemaal doordat iemand in de comments van een post van Sharon Dijksma zei dat diegene hoopt dat Israël weer van Palestina wordt.
Het zijn geen verdachtmakingen, maar constateringen. Denk bijvoorbeeld aan de situaties in de academische wereld, die op nagenoeg elke universiteit spelen. De constante demonisering van Israël in de media, de pro-Palestijnse retoriek van veel progressieve en linkse partijen.

Of neem het activisme van ambtenaren tegen Israël. De gigantische 'Rode Lijn' demonstraties tegen Israël met hier en daar terreurverheerlijking en Holocaust-vergelijkingen. Of neem het partijcongres van GroenLinks-PvdA van twee jaar terug, waar openlijk antisemitische complottheorieën werden verspreid. Het rot zit simpelweg zeer diep in die kringen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  woensdag 20 mei 2026 @ 13:26:56 #290
486919 Swango
Just saying
pi_220847048
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:21 schreef Chadi het volgende:

[..]
De joodse gemeenschap die geïmporteerd werd. De joden die daar al eeuwen leefden, wilden niks van deze zionisten weten.

Palestijnen zijn kle

in kinderen van Canaanites. Dit in tegenstelling tot sommige joden die beweren dat hun groot ouders daarvandaan komen.

En Natuurlijk ga je niet akkoord nadat je Europese joodse vluchtelingen hebt opgenomen hebt jaren lang die dan opeens een staat eisen groter dan je eigen staat. Het is alsof ze bij het COA gaan eisen dat als Nederlanders naar Zeeland moeten en de rest voor Syriers wordt.
Meen je hier dat palestijnen (arabieren) Europese joodse vluchtelingen hebben opgenomen, want dat is een pertinente leugen ( uit de koker van oa. Mohamed Hadid). Europese joodse nieuwkomers werden opgevangen door agencies in, destijds, het Britse mandaat Palestina.
pi_220847050
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 23:53 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Er is angst voor radicale losgeslagen fanaten die online iedereen die het niet eens is met hun standpunt lopen te bedreigen. Dat zooitje is nog wel steeds ver in de minderheid en krijgt echt geen kans. De angstopjutters ook niet.
Mwah. In Engeland/ Frankrijk zie je het gebeuren, zal het niet uitsluiten.
pi_220847061
quote:
13s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:31 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Zo smerig, zo vilein, zo typisch Taqqiya dit. Met droge ogen beweren dat er in de afgelopen 20 jaar geen enorme opmars van de islam is geweest.

Overal Pallievlaggen, demonstraties, rellen, Iftarren tot we er bij neervallen, Ramadan sowieso elk jaar hipper en hipper etc. Fatbikes, hoofddoeken, complete gezichtsbedekking, het is allemaal exponentieel waarneembaar toegenomen. Meer en meer moslims in bestuursfuncties en ga zo maar door.

Beweren dat het op hetzelfde niveau is blijven steken als 20 jaar en dat het ook altijd zo zal blijven is zo overduidelijk keihard liegen, het is schandalig.
Echt een hele gevaarlijke man die user. Bewust liegen, feiten ontkennen en doen alsof alles hetzelfde is als 20 jaar geleden. Daar zijn ze goed in.
pi_220847062
quote:
14s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:25 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het zijn geen verdachtmakingen, maar constateringen. Denk bijvoorbeeld aan de situaties in de academische wereld, die op nagenoeg elke universiteit spelen. De constante demonisering van Israël in de media, de pro-Palestijnse retoriek van veel progressieve en linkse partijen.

Of neem het activisme van ambtenaren tegen Israël. De gigantische 'Rode Lijn' demonstraties tegen Israël met hier en daar terreurverheerlijking en Holocaust-vergelijkingen. Of neem het partijcongres van GroenLinks-PvdA van twee jaar terug, waar openlijk antisemitische complottheorieën werden verspreid. Het rot zit simpelweg zeer diep in die kringen.
Dit komt allemal nogal complotterig over.
  woensdag 20 mei 2026 @ 13:28:40 #294
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220847064
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:15 schreef Chadi het volgende:

[..]
De Nakba is net zo nep/echt als de holocaust. De genocide die daar al tijden gaande is, moet vooral ontkend worden.
Het is wel een beetje vroeg voor sterke drank, vind je ook niet?
Life is what you make it.
  woensdag 20 mei 2026 @ 13:29:32 #295
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_220847070
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:05 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Het is bizar, want Israël is altijd geallieerd geweest aan het westen... waarom zou je dat inruilen voor een stel vijandige zandvolkeren die er geen nacht wakker van zouden liggen als het hele westen zou affikken?
Ik dacht nog niet zo lang geleden precies als jij. Totdat ik me begon te realiseren dat zo goed als iedere 'terroristische groepering' heimelijk werd opgericht danwel gesteund door de Westerse mogendheden. Hamas kreeg al tijden miljoenen dollars van de Israelische overheid om als tegenwicht te fungeren voor de PLO.

En de aanval vanuit Gaza twee jaar geleden werd toegestaan door het regime Netanyahu om zodoende een nieuw Pearl Harbor of 9/11 te creeren zodat men mooi Gaza etnisch kon zuiveren. Het uiteindelijke doel is de overgebeleven Gazanen weg te jagen en Europa/VS hen te laten opnemen zodat Gaza onderdeel kan worden van Groot-Israel.

Scratch a liberal and you will find a fascist
  woensdag 20 mei 2026 @ 13:40:43 #296
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220847133
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:31 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Even samengevat, om jouw woorden te gebruiken:
- Meelopen aan demonstraties waarin gedemonstreerd wordt tegen het geweld in Gaza is antisemitisme
- Uitspreken dat je van mening bent dat er een genocide plaatsvindt in Gaza is antisemitisme
- Ophemelen van moslimgemeenschappen is antisemitisme

Goede samenvatting zo?
Gebruik haar woorden eens en maak dit hard dan :{
  woensdag 20 mei 2026 @ 13:41:24 #297
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220847142
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:21 schreef Chadi het volgende:

[..]
De joodse gemeenschap die geïmporteerd werd. De joden die daar al eeuwen leefden, wilden niks van deze zionisten weten.

Palestijnen zijn klein kinderen van Canaanites. Dit in tegenstelling tot sommige joden die beweren dat hun groot ouders daarvandaan komen.

En Natuurlijk ga je niet akkoord nadat je Europese joodse vluchtelingen hebt opgenomen hebt jaren lang die dan opeens een staat eisen groter dan je eigen staat. Het is alsof ze bij het COA gaan eisen dat als Nederlanders naar Zeeland moeten en de rest voor Syriers wordt.
Sommige Palestijnen stammen af van voormalige Christenen en Joden. Anderen zijn daar veel later pas gekomen, vanuit omringende of zelfs Noord-Afrikaanse landen. Zie bijvoorbeeld:
quote:
Migration between Algeria and Palestine has deep, overlapping historical roots, encompassing early 19th-century refugee movements, mass displacement, and modern political asylum.

Historical Migration (19th and 20th Centuries)
Fleeing French Colonization: Following the French invasion of Algeria in 1830, thousands of Algerians migrated to the Levant and Ottoman-controlled provinces to escape colonial rule.
Galilee Settlements: Many Algerian migrants (particularly from the Kabylie region) settled in rural Galilee and major cities like Jerusalem (historically known as the Maghrebi Quarter), Haifa, and Jaffa, where their culture and agricultural practices became deeply embedded.

Bron: Google Gemini
quote:
Migration between Egypt and Palestine is a continuous historical thread spanning thousands of years. It includes ancient Biblical migrations, mass resettlements of workers during the 19th and 20th centuries, and modern movements shaped by conflicts and shifting borders.

1. Ancient Migrations and AntiquityThe Biblical Exodus:

One of the earliest documented migrations from Egypt to Palestine is the Exodus, where the Israelites escaped enslavement in ancient Egypt and migrated to Canaan (the historical Land of Israel/Palestine). Hellenistic & Roman Eras: During the expansion of the Hasmonean kingdom, significant numbers of people (such as the Idumaeans) migrated from the region of Edom into Egypt, while Jewish groups simultaneously migrated into the Galilee region.

2. Medieval Connections and Pilgrimage

The Geniza Records: During the Middle Ages (10th to 13th centuries), the Cairo Geniza documents indicate a robust and frequent migration pattern between Egypt and Palestine. Prominent Jewish and Muslim families had intertwined roots, splitting their lives and businesses between Fustat (Old Cairo) and Jerusalem.

3. Ottoman and British Mandate Era Labor Migrations

Ibrahim Pasha's Campaigns (1831): Egyptian expansion into the Levant caused hundreds of thousands of Egyptians to migrate, settle, and establish villages in the coastal plains of Palestine.19th Century Agriculture: Throughout the 19th and early 20th centuries, many Egyptians moved to Palestine seeking agricultural work or fleeing heavy taxation and conscription under the Ottoman Empire.
The British Mandate (1917-1948): The completion of the Egypt-Palestine railway in 1926 triggered a major wave of economic migration. Drawn by infrastructure projects and employment opportunities during the British Mandate, thousands of young Egyptians settled in areas like Jaffa, Gaza, and the coastal plains
Je dacht toch niet echt dat alle Palestijnen inheems waren? Dit is ook waarom als een Palestijn (met name Palestijnse moslims) een van die leuke DNA-testen doet, je bijvoorbeeld soms dit krijgt:



Bron

En:



Bron
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  woensdag 20 mei 2026 @ 13:44:23 #298
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220847163
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:29 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]
Ik dacht nog niet zo lang geleden precies als jij. Totdat ik me begon te realiseren dat zo goed als iedere 'terroristische groepering' heimelijk werd opgericht danwel gesteund door de Westerse mogendheden. Hamas kreeg al tijden miljoenen dollars van de Israelische overheid om als tegenwicht te fungeren voor de PLO.

En de aanval vanuit Gaza twee jaar geleden werd toegestaan door het regime Netanyahu om zodoende een nieuw Pearl Harbor of 9/11 te creeren zodat men mooi Gaza etnisch kon zuiveren. Het uiteindelijke doel is de overgebeleven Gazanen weg te jagen en Europa/VS hen te laten opnemen zodat Gaza onderdeel kan worden van Groot-Israel.

[ afbeelding ]
Je lijkt een beetje geradicaliseerd te zijn op dit gebied. Westerse mogendheden hebben geen Islamitische terreurbewegingen opgericht. Wat is er met jou gebeurd? Heb je recent influencers als Candace Owens en Tucker Carlson zitten kijken?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  woensdag 20 mei 2026 @ 13:44:30 #299
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_220847165
quote:
14s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:41 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Sommige Palestijnen stammen af van voormalige Christenen en Joden. Anderen zijn daar veel later pas gekomen, vanuit omringende of zelfs Noord-Afrikaanse landen. Zie bijvoorbeeld:
[..]
[..]
Je dacht toch niet echt dat alle Palestijnen inheems waren? Dit is ook waarom als een Palestijn (met name Palestijnse moslims) een van die leuke DNA-testen doet, je bijvoorbeeld soms dit krijgt:

[ afbeelding ]

Bron

En:

[ afbeelding ]

Bron
Doe zo'n DNA-test eens met Azkenaziers. Grotendeels Europees en Turks DNA.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  woensdag 20 mei 2026 @ 13:49:44 #300
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220847195
quote:
14s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:44 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]
Doe zo'n DNA-test eens met Azkenaziers. Grotendeels Europees en Turks DNA.
Zucht.

Asjkenazische Joden hebben letterlijk 0% Turks DNA en zijn 40-60% Levantijns, waarvan de rest met name Zuid-Europees (Romeins & Byzantijns) met wat Slavisch is. Jammer joh, ik zou je bronnen even heroverwegen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')