Ooit 1 van de tycoons van Nederland, nu in zak en as. Het was ook wel een beetje een beunhaas ala Peter Gillis (ik weet alleen niet of hij zijn vrouw sloeg)quote:Het had zijn laatste trucje moeten worden. De ooit gefortuneerde zakenman Hennie van der Most (77) wilde het pretpark Rivoli bouwen, maar belandde in een achtbaan. De rechtbank Rotterdam heeft zijn bedrijven failliet verklaard.
Hij dreigt nu alles kwijt te raken, inclusief zijn landgoed. "Dit is een drama", zegt hij tegen Oost.
Hij klinkt aangeslagen. Het is de dag nadat de rechtbank Rotterdam het faillissement heeft uitgesproken over de werkmaatschappij van het pretpark. Het bankroet is aangevraagd door een investeringsfonds. Op de circa tien andere bedrijven die Van der Most nog heeft, is beslag gelegd.
Aanleiding is het debacle rond het recreatiepark Rivoli, dat zou worden gebouwd op het terrein van een voormalig afvalverwerker in Rotterdam. Na jaren van strubbelingen, werd het een prestigekwestie voor de ondernemer, die voorheen vanuit Slagharen aan de weg timmerde en ooit een vermelding had in de prestigieuze Quote500, de lijst van rijkste Nederlanders.
Park geveild
Hij investeerde 62 miljoen uit zijn eigen vermogen in het park. Maar vorige maand viel het doek voor Van der Most en werd het park voor 6,5 miljoen euro geveild.
Door boeterentes ligt er alleen nog altijd een schuld van ongeveer 4 miljoen euro. Reden voor schuldeisers om het faillissement aan te vragen. Van der Most hoorde gisteren in de loop van de dag dat het is uitgesproken.
"Hoe nu verder? Ik moet me vrijdag bij de curator melden. Dan hoor ik meer", reageert hij.
Van der Most heeft nog een tiental bv's op zijn naam staan, waaronder dus Speelstad Oranje.
'Overal ligt beslag op'
Om nieuwe leningen voor Rivoli aan te kunnen gaan, heeft hij zijn landgoed bij Gorssel in onderpand gegeven. Ook zijn privéwoning dreigt hij nu kwijt te raken.
"Uiteraard doe je dat, omdat ik geloofde in dit project. Ik heb er een jaar of vijftien gewoond", zegt Van der Most. "Overal is nu beslag op gelegd. Dit is een drama. Een regelrechte ramp."
Beschuldigd van diefstal
Van der Most werd ook nog beschuldigd van diefstal. In aanloop naar de veiling had hij namelijk meerdere spullen uit het park opgehaald.
Iets dat is vastgelegd door bewakingscamera's van de nieuwe eigenaar, vastgoedmagnaat Wim Beelen.
Van der Most spreekt van een misverstand. Hij meende dat hij in zijn recht stond. "Als je normaal gesproken gaat verhuizen, neem je toch ook je tafel en stoelen mee? Alleen bleek in de kleine lettertjes te staan dat dat niet mocht. Ik heb inderdaad vier vrachtjes aan spullen meegenomen. Maar alles gaat keurig terug."
'Genaaid door gemeente'
Van der Most kan zich vooral opwinden over - zoals hij het noemt - tegenwerking die hij kreeg vanuit de gemeente Rotterdam. "Ik ben met de rode loper binnengehaald, maar vervolgens ben ik voortdurend tegengewerkt. En nu willen ze er ineens woningen gaan bouwen? Sorry, ik kan het niet anders zien dan dat ik me genaaid voel door de gemeente Rotterdam."
https://www.rtvdrenthe.nl(...)-op-speelstad-oranje
Hij had altijd al een hekel aan 'pakken'. Hij was van mening dat je van 'handjes' wel een pak kon maken, maar nooit andersom. Bovendien had hij niet eens een bureau omdat hij niet van het papierwerk hield. Vrijwel alles ging mondeling.quote:Op woensdag 13 mei 2026 13:08 schreef raptorix het volgende:
Dit is wel ondernemen Pur Sang, All in op een idee waar je geloof in hebt, ik snap echter niet waarom zo een vent geen coach inhuurt om hem een spiegel voor te houden, dit is junkie gedrag.
Ja het sloeg echt nergens op en tegenwoordig zou iedereen denken wtf, maar toch hele mooie herinneringen aanquote:Op woensdag 13 mei 2026 13:38 schreef monkyyy het volgende:
Overigens vond ik Speelstad Oranje heel leuk, bedankt voor de leuke jeugdherinneringen Hennie
Pizza's bezorgen in zo'n oranje Thuisbezorgd jas.quote:
Al je bezittingen in onderpand geven voor een lening tav een risicovolle onderneming lijkt me inderdaad wat overmoedig, al helemaal als je bejaard bent. Hopelijk heeft hij nog wel een goed pensioen achter de hand, zoniet dan gaat hij enorm achteruit in levensstandaard de laatste jaren van zijn kleurrijke leven.quote:Op woensdag 13 mei 2026 13:40 schreef Regilio_ het volgende:
Dat ie ook echt failliet is verklaard![]()
.
Toch niet zo'n slimme jongen.
An sich waarheid als een koequote:
Hij ging wel af toen hij het bungalowpark verkocht aan het COA om er 1400 AZC'ers te huisvesten. Geldbelust figuur. En hij kon niet eens lezen en schrijven naar verluidt.quote:Op woensdag 13 mei 2026 13:38 schreef monkyyy het volgende:
Overigens vond ik Speelstad Oranje heel leuk, bedankt voor de leuke jeugdherinneringen Hennie
Hier ook geweest. Geweldig was datquote:Op woensdag 13 mei 2026 13:44 schreef tralalala het volgende:
Kernwasser-WunderlandJe helemaal volvreten en lamzuipen voor 5 tientjes inclusief overnachting.
Zal nu wel een stuk duurder zijn gok ik zo.
Je komt ook wel uit een ei als je op dié leeftijd nog niet het besef hebt dat de overheid een onbetrouwbare partner is.quote:Op woensdag 13 mei 2026 14:16 schreef phpmystyle het volgende:
Jammer. Hier ik de buurt een fenomeen.
Hij is vermorzeld door de bureaucratie.
Als hij straks geen zolder meer heeft niet 😱quote:Op woensdag 13 mei 2026 14:28 schreef Tengano het volgende:
Die zien we dan waarschijnlijk ook binnenkort op FOK! Welcome to the club Hennie
Niet echt, Rotterdam heeft hem zeker niet tegengewerkt, het was meer aan hem zelf te danken dat het park niet openging, het was ook niet echt een park, had gewoon letterlijk oude kermistroep uit de jaren 80 opgekocht en daar neergezet, komop zeg.quote:Op woensdag 13 mei 2026 14:16 schreef phpmystyle het volgende:
dit is echt alleen in Hennies versie van het verhaal de schuld van de overheid.quote:Op woensdag 13 mei 2026 14:29 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Hier ook geweest. Geweldig was dat.
[..]
Je komt ook wel uit een ei als je op dié leeftijd nog niet het besef hebt dat de overheid een onbetrouwbare partner is.
Ja dat zeg ikquote:Op woensdag 13 mei 2026 14:45 schreef koemleit het volgende:
[..]
dit is echt alleen in Hennies versie van het verhaal de schuld van de overheid.
Dit is Hennies eigen domme stomme schuld.
Akkoordquote:Op woensdag 13 mei 2026 14:48 schreef koemleit het volgende:
[..]
de overheids was in deze geen onbetrouwbare partner.
Ben je wel eens in Tivoli in Kopenhagen geweest? Ik denk dat iedere stad zich in zijn handjes moet knijpen voor zo een park.quote:Op woensdag 13 mei 2026 14:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Niet echt, Rotterdam heeft hem zeker niet tegengewerkt, het was meer aan hem zelf te danken dat het park niet openging, het was ook niet echt een park, had gewoon letterlijk oude kermistroep uit de jaren 80 opgekocht en daar neergezet, komop zeg.
Je kunt een park dat al 180 jaar bestaat niet vergelijken met een verbrandingsoven in Rotterdam-Zuidquote:Op woensdag 13 mei 2026 15:42 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ben je wel eens in Tivoli in Kopenhagen geweest? Ik denk dat iedere stad zich in zijn handjes moet knijpen voor zo een park.
Dat klinkt als Speelstad Oranje en dat was een bazenplek.quote:Op woensdag 13 mei 2026 14:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Niet echt, Rotterdam heeft hem zeker niet tegengewerkt, het was meer aan hem zelf te danken dat het park niet openging, het was ook niet echt een park, had gewoon letterlijk oude kermistroep uit de jaren 80 opgekocht en daar neergezet, komop zeg.
Ja.quote:Op woensdag 13 mei 2026 15:49 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Dat klinkt als Speelstad Oranje en dat was een bazenplek.
Er zit nou in een van die bijartikelen op Nu een of andere expert te verkondigen dat zoiets tegenwoordig niet meer kan werken, een ouwe fabriek vol kermiszooi, dat er een thema moet zijn.
Gast, wat lul je, wat boeit dat een kind nou? Ik was gewoon zielsblij dat ik de hele dag al die gare attracties in kon lopen zonder een rij.Kom daar maar eens om bij een doorsnee duur opgezet buitenpark.
Ik snap nu pas waarom Hennie voor zijn originele park in Rotterdam de naam Rivoli koos.quote:Op woensdag 13 mei 2026 15:42 schreef Schanulleke het volgende:
Ben je wel eens in Tivoli in Kopenhagen geweest? Ik denk dat iedere stad zich in zijn handjes moet knijpen voor zo een park.
Telt Tivoli in Berg en Dal ook?quote:Op woensdag 13 mei 2026 15:42 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Had ie die nog, hij had intussen ook alweer wat nog bruikbare attracties verkocht om aan geld te komen.quote:Op woensdag 13 mei 2026 16:04 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]
En deze uit Walibi heeft Hennie ook gekocht, wie kent 'm niet van de schoolreisjes, het schip, viel 20 jaar geleden al bijna uit elkaar.
Oh wacht, was die foto van net dat park-in-eeuwige-aanbouw in Rotterdam?quote:Op woensdag 13 mei 2026 16:00 schreef raptorix het volgende:
Tivoli in Denemarken kun je echt niet vergelijken, dat is gewoon een oude herbeveling hoe vermaak er 200 jaar terug uitzag, dus meer een museum achtige setting, dat in Rotterdam is meer een schroothoop van overbodige gedateerde kermisattracties.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 13 mei 2026 16:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Had ie die nog, hij had intussen ook alweer wat nog bruikbare attracties verkocht om aan geld te komen.
Is dat niet een herhaling? Volgens mij heb ik die al gezien, de verslaggever werd rondgeleid door een van de werknemers.quote:Op woensdag 13 mei 2026 14:13 schreef DrDentz het volgende:
TV-Tip vanavond: NPO Doc: Pretpark Hennie over op 13 mei om 20:25
De droom van Hennie van der Most spat uiteen in de NPO Doc: Pretpark Hennie
In Pretpark Hennie, een documentaire over ondernemer Hennie van der Most, die op zijn 75e verjaardag pretpark Rivoli wil openen in Rotterdam. Met een reuzenrad, filmzaal en achtbaan op de plek waar ooit een afvalverwerker stond. Gaat hem dat lukken?
“Het is het laatste wat ik nog wil doen in mijn leven.” Ondernemer Hennie van der Most wil zijn magnum opus laten verrijzen: een pretpark op de plek in Rotterdam waar ooit een afvalverwerkingsbedrijf zat. Regisseur Max Ploeg volgt hem hierbij.
Hennie van der Most
Van der Most koopt alles tweedehands en geeft oude botsauto’s of een afgedankte achtbaan een nieuw leven. Net zoals hij personeel aanneemt zonder diploma’s of ervaring. Ook zij krijgen een nieuwe kans. Hun baas heeft zelf immers ook geen opleiding afgerond en is er toch in geslaagd een succesvol zakenman te worden.
Zijn droom lijkt nu toch in duigen te vallen: op 21 april werd het pretpark in aanbouw geveild. Het winnende bod bedroeg 6,5 miljoen euro, een fractie van wat Van der Most in het pretpark heeft geïnvesteerd.
Wanneer is NPO Doc: Pretpark Hennie op televisie te zien?
NPO Doc: Pretpark Hennie is op woensdag 13 mei 2026 om 20:25 uur te zien op NPO 2.
Ik dacht een nieuwe docuquote:Op woensdag 13 mei 2026 16:26 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Is dat niet een herhaling? Volgens mij heb ik die al gezien, de verslaggever werd rondgeleid door een van de werknemers.
Met 62 miljoen en een gratis FOK! account had hij zorgeloos oud kunnen worden.quote:Op woensdag 13 mei 2026 16:49 schreef Starhopper het volgende:
Jammer dat het nooit wat geworden is. Met 62 miljoen had je best wat moois kunnen neerzetten.
Hij had het hoofdstuk risicomanagement uit het 'ondernemen doe je zo' boek overgeslagen.quote:Op woensdag 13 mei 2026 13:08 schreef raptorix het volgende:
Dit is wel ondernemen Pur Sang, All in op een idee waar je geloof in hebt, ik snap echter niet waarom zo een vent geen coach inhuurt om hem een spiegel voor te houden, dit is junkie gedrag.
Echt onbegrijpelijk! Ik weet nog dat ik onder de indruk was toen die man destijds op tv kwam met een heel verhaal en hij zijn eigen helicopterplatform had.quote:Op woensdag 13 mei 2026 17:06 schreef Hyaenidae het volgende:
Hij had het hoofdstuk risicomanagement uit het 'ondernemen doe je zo' boek overgeslagen.
Hij heeft het hele boek overgeslagen, kan geen boeken lezen. Alleen een keer een Donald Duck gelezen.quote:Op woensdag 13 mei 2026 17:06 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Hij had het hoofdstuk risicomanagement uit het 'ondernemen doe je zo' boek overgeslagen.
Had ie ook niet een serie op tv over ondernemen?quote:Op woensdag 13 mei 2026 17:38 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Hij heeft het hele boek overgeslagen, kan geen boeken lezen. Alleen een keer een Donald Duck gelezen.
Henniebert Duck heeft zijn geluksdubbeltje verlorenquote:Op woensdag 13 mei 2026 17:38 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Alleen een keer een Donald Duck gelezen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Van_der_Mostquote:Op woensdag 13 mei 2026 17:43 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Had ie ook niet een serie op tv over ondernemen?
Oja, die! Gaf hij advies aan andere ondernemers, wel wrang dan dat ie zelf geen advies kreeg. (of aannam)quote:Op woensdag 13 mei 2026 17:45 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Van_der_Most
Luister de podcast zou ik zeggen. Die Wim Beelen is een teringboef in ieder gevalquote:Op woensdag 13 mei 2026 17:49 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oja, die! Gaf hij advies aan andere ondernemers, wel wrang dan dat ie zelf geen advies kreeg. (of aannam)
Dat is net zo'n type. Zal eens luisteren dan.quote:Op woensdag 13 mei 2026 17:53 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Luister de podcast zou ik zeggen. Die Wim Beelen is een teringboef in ieder geval
Hennie is niet zon type. Nogmaals de gemeente heeft hem gewoon genaaidquote:Op woensdag 13 mei 2026 17:54 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat is net zo'n type. Zal eens luisteren dan.
Helemaal niet ‘uiteraard’,quote:Om nieuwe leningen voor Rivoli aan te kunnen gaan, heeft hij zijn landgoed bij Gorssel in onderpand gegeven. Ook zijn privéwoning dreigt hij nu kwijt te raken.
"Uiteraard doe je dat, omdat ik geloofde in dit project. Ik heb er een jaar of vijftien gewoond", zegt Van der Most. "Overal is nu beslag op gelegd.
Jawel. Heel normaal zelfs. Mannen als Perridon, Schoen etc hebben dat ook gedaan. Bank wil zekerheid dus een onderpand anders geen geld. Risico van het ondernemerschapquote:
Godsamme, die roste links in de thumbnail... precies zulk haar had ik ook.quote:Op woensdag 13 mei 2026 16:19 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Volgens mij wel, bij 31:00 gaan ze erin
Ik weet wel dat een bank vaak zekerheid wil. Maar dat maakt het nog niet ‘uiteraard’. Met al die miljoenen die in dat park zitten, kan je wel een ander onderpandje regelen.quote:Op woensdag 13 mei 2026 17:58 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Jawel. Heel normaal zelfs. Mannen als Perridon, Schoen etc hebben dat ook gedaan. Bank wil zekerheid dus een onderpand anders geen geld. Risico van het ondernemerschap
Je hebt geen idee hoe het werkt in ieder geval.quote:Op woensdag 13 mei 2026 17:59 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ik weet wel dat een bank vaak zekerheid wil. Maar dat maakt het nog niet ‘uiteraard’. Met al die miljoenen die in dat park zitten, kan je wel een ander onderpandje regelen.
quote:Op woensdag 13 mei 2026 17:59 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Je hebt geen idee hoe het werkt in ieder geval.
Luister die podcast aanraderquote:Op woensdag 13 mei 2026 18:01 schreef ChipsZak. het volgende:
[..].
Mag je denken, maar je weet niks van mij. Maar denk er gerust op los.
Nou, dat viel niet mee. Die man had beter zelf als attractie in dat park kunnen gaan staan, dan was het misschien nog wat geworden.quote:Op woensdag 13 mei 2026 17:45 schreef Poepz0r het volgende:
Hennie is kapot gemaakt door de gemeente. Je bek valt open van verbazing. Luister de podcast van Wilfred Genee maar.
Hier in de buurt is hij berucht. Zonder enig overleg waren er van de een op andere week ineens 700 asielzoekers in vakantiepark Oranje, in het dorp Oranje met toen 150 inwoners. De zendmast overbelast, internet viel uit, de buslijn vol, de naburige supermarkt wist niet wat ze overkwam, talloze mensen wandelend langs de provinciale weg. De bewoners moesten niet zo zeuren en Hennie had ineens goed betaald zijn parkje vol.quote:Op woensdag 13 mei 2026 14:16 schreef phpmystyle het volgende:
Ik moet dan gelijk aan Neverland van Michael Jackson denken.quote:Op woensdag 13 mei 2026 18:43 schreef Solotovski het volgende:
Spelen met Beelen gaat het nu dus heten
Een kanslozere naam had je niet kunnen bedenken
Wel een grappige podcast, zit nu op 40 minuten, nog steeds niet het idee dat hij genaaid werd door ambtenaren.quote:
Komt zo verhaal erfpachtquote:Op woensdag 13 mei 2026 18:45 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wel een grappige podcast, zit nu op 40 minuten, nog steeds niet het idee dat hij genaaid werd door ambtenaren.
Beetje pedo idd.quote:Op woensdag 13 mei 2026 18:43 schreef Solotovski het volgende:
Spelen met Beelen gaat het nu dus heten
Een kanslozere naam had je niet kunnen bedenken
Hij schijnt, met name richting onderaannemers ook niet zo nauw te zijn geweest qua betalen.quote:Op woensdag 13 mei 2026 18:26 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Hier in de buurt is hij berucht. Zonder enig overleg waren er van de een op andere week ineens 700 asielzoekers in vakantiepark Oranje, in het dorp Oranje met toen 150 inwoners. De zendmast overbelast, internet viel uit, de buslijn vol, de naburige supermarkt wist niet wat ze overkwam, talloze mensen wandelend langs de provinciale weg. De bewoners moesten niet zo zeuren en Hennie had ineens goed betaald zijn parkje vol.
Heb nu bijna die hele tirade van hem bij Genee afgeluisterd. Alleen maar ondernemen met andermans geld.quote:Op woensdag 13 mei 2026 19:16 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hij schijnt, met name richting onderaannemers ook niet zo nauw te zijn geweest qua betalen.
Als in heel laat, onvolledig of zelfs helemaal niet.
Hij is handig met ijzer.quote:Op woensdag 13 mei 2026 19:21 schreef DrDentz het volgende:
Hij kan weer aanhangertjes gaan knutselen.
Eigenlijk kent iedereen dat wel, ook onbewust door dit fragmentquote:Op woensdag 13 mei 2026 18:26 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Hier in de buurt is hij berucht. Zonder enig overleg waren er van de een op andere week ineens 700 asielzoekers in vakantiepark Oranje, in het dorp Oranje met toen 150 inwoners. De zendmast overbelast, internet viel uit, de buslijn vol, de naburige supermarkt wist niet wat ze overkwam, talloze mensen wandelend langs de provinciale weg. De bewoners moesten niet zo zeuren en Hennie had ineens goed betaald zijn parkje vol.
Die verhalen ken ik ook ja. Zeker in de begin jaren.quote:Op woensdag 13 mei 2026 19:16 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hij schijnt, met name richting onderaannemers ook niet zo nauw te zijn geweest qua betalen.
Als in heel laat, onvolledig of zelfs helemaal niet.
Dat was achteraf bezien niet slim, maar er zijn wel meer erfpachtconstructies.quote:Op woensdag 13 mei 2026 19:25 schreef Firuze60 het volgende:
Hij kreeg dus geen investeerders omdat ie zelf zo'n sukkel was die die erfpachtafkoop niet geregeld had. Sorry, maar daar kun je toch echt niet de gemeente de schuld van geven?
Dat is zijn versie.quote:Op woensdag 13 mei 2026 19:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat was achteraf bezien niet slim, maar er zijn wel meer erfpachtconstructies.
Het lijkt erop dat Hennie is gevraagd om naar Rotterdam te komen, hij heeft veel vertraging opgelopen door buraeucratie én zelf bedachte afwijkingen/uitbreiding op het initiele plan, erfpacht loopt steeds meer en hij wil het verlengen maar de gemeente werkt niet meer mee, gemeente werkt pas mee als hij weer verder kan bouwen maar dan heeft hij geld nodig, en dat geld wil niemand hem geven omdat de gemeente wil dat hij het afbouwt.
Catch 22
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |