Het had zijn laatste trucje moeten worden. De ooit gefortuneerde zakenman Hennie van der Most (77) wilde het pretpark Rivoli bouwen, maar belandde in een achtbaan. De rechtbank Rotterdam heeft zijn bedrijven failliet verklaard.Hij dreigt nu alles kwijt te raken, inclusief zijn landgoed. "Dit is een drama", zegt hij tegen Oost.
Hij klinkt aangeslagen. Het is de dag nadat de rechtbank Rotterdam het faillissement heeft uitgesproken over de werkmaatschappij van het pretpark. Het bankroet is aangevraagd door een investeringsfonds. Op de circa tien andere bedrijven die Van der Most nog heeft, is beslag gelegd.
Aanleiding is het debacle rond het recreatiepark Rivoli, dat zou worden gebouwd op het terrein van een voormalig afvalverwerker in Rotterdam. Na jaren van strubbelingen, werd het een prestigekwestie voor de ondernemer, die voorheen vanuit Slagharen aan de weg timmerde en ooit een vermelding had in de prestigieuze Quote500, de lijst van rijkste Nederlanders.
Park geveildHij investeerde 62 miljoen uit zijn eigen vermogen in het park. Maar vorige maand viel het doek voor Van der Most en werd het park voor 6,5 miljoen euro geveild.
Door boeterentes ligt er alleen nog altijd een schuld van ongeveer 4 miljoen euro. Reden voor schuldeisers om het faillissement aan te vragen. Van der Most hoorde gisteren in de loop van de dag dat het is uitgesproken.
"Hoe nu verder? Ik moet me vrijdag bij de curator melden. Dan hoor ik meer", reageert hij.
Van der Most heeft nog een tiental bv's op zijn naam staan, waaronder dus Speelstad Oranje.
'Overal ligt beslag op'Om nieuwe leningen voor Rivoli aan te kunnen gaan, heeft hij zijn landgoed bij Gorssel in onderpand gegeven. Ook zijn privéwoning dreigt hij nu kwijt te raken.
"Uiteraard doe je dat, omdat ik geloofde in dit project. Ik heb er een jaar of vijftien gewoond", zegt Van der Most. "Overal is nu beslag op gelegd. Dit is een drama. Een regelrechte ramp."
Beschuldigd van diefstalVan der Most werd ook nog beschuldigd van diefstal. In aanloop naar de veiling had hij namelijk meerdere spullen uit het park opgehaald.
Iets dat is vastgelegd door bewakingscamera's van de nieuwe eigenaar, vastgoedmagnaat Wim Beelen.
Van der Most spreekt van een misverstand. Hij meende dat hij in zijn recht stond. "Als je normaal gesproken gaat verhuizen, neem je toch ook je tafel en stoelen mee? Alleen bleek in de kleine lettertjes te staan dat dat niet mocht. Ik heb inderdaad vier vrachtjes aan spullen meegenomen. Maar alles gaat keurig terug."
'Genaaid door gemeente'Van der Most kan zich vooral opwinden over - zoals hij het noemt - tegenwerking die hij kreeg vanuit de gemeente Rotterdam. "Ik ben met de rode loper binnengehaald, maar vervolgens ben ik voortdurend tegengewerkt. En nu willen ze er ineens woningen gaan bouwen? Sorry, ik kan het niet anders zien dan dat ik me genaaid voel door de gemeente Rotterdam."
https://www.rtvdrenthe.nl(...)-op-speelstad-oranje![3ebeecb911a7a44e6db32c31ce87b673.png]()