abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220747588
Mijn moeder vindt dat ik snel moet trouwen en een vriend moet krijgen. Ze pusht me met jongens en vindt dat ik meer moeite moet doen. Ze stelt ook actief jongens voor, wat ik enerzijds lief vind, maar anderzijds zit ze er dan zó dik bovenop. Ik moet en zal trouwen en voor kleinkinderen zorgen voor haar gevoel. Omdat ik nog thuis woon, moet ik leven met haar gezeur hierover. Ik kan nog niet op mezelf wonen, omdat ik nog geen inkomen en huis heb, al ben ik wel actief op zoek naar werk. Ik ben net afgestudeerd en heb bijna een baan.

Ze bedoelt het goed. Ze werkt in de ouderenzorg en ziet hoeveel ouderen eenzaam zijn en daarover klagen. Ze is ouderwets en trouwde zelf na één ontmoeting met haar man, die achteraf een gediagnosticeerde narcist bleek te zijn en van wie ze inmiddels gescheiden is. Ze had destijds het gevoel dat ze geen keuze had, anders zou de kinderbescherming haar kinderen afpakken. Het lastige is ook dat ze soms wél gelijk heeft. Het irriteert me zelfs dat ik dat moet toegeven, want als ik eerder naar haar had geluisterd, was ik misschien niet opgenomen geweest in een kliniek.

Maar juist op het vlak van liefde vind ik het heel moeilijk om haar advies te volgen. Haar woorden doen me echt pijn. Ze zegt wel sorry, maar later begint ze weer opnieuw. Ze heeft mij heel lief opgevoed en pas in therapie heb ik geleerd wat grenzen zijn en hoe ik meer van mezelf kan laten zien. Toch moedigt ze me onbewust aan om ook op liefdesvlak telkens over mijn grenzen heen te gaan. Ik kan het ook niet zomaar naast me neerleggen, omdat ik nog thuis woon. Daar ben ik deels dankbaar voor, maar ergens vind ik het op mijn leeftijd ook jammer dat ik nog niet echt op mezelf ben. Tegelijkertijd durft zij mij ook niet helemaal los te laten.

Ik weet gewoon niet goed hoe ik hier emotioneel mee om moet gaan. Ik ben bang om haar advies níét te volgen en uiteindelijk inderdaad te eindigen als een van die eenzame ouderen die zij beschrijft. Maar ik ben ook bang om met de verkeerde persoon te eindigen en ongelukkig te worden. Het voelt zwaar. Anderen merken ook op dat ik veel naar mijn moeder luister, en ergens klopt dat ook wel. Ik ben gewoon heel bang om fouten te maken, terwijl ik tegelijkertijd probeer te leren dat fouten maken ook onderdeel van het leven is en dat je ze nooit helemaal kunt voorkomen.
  VIVA vrijdag 8 mei 2026 @ 23:48:11 #2
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220747592
Uhm..Normaal moet je eerst een vriend krijgen voordat je gaat trouwen, andersom is vrij lastig
What lies behind makes no sense in my mind
pi_220747597
Zodra je straks werkt en geld verdiend, en uit huis kan gaan, ben je onafhankelijk. Dan is wat je moeder vindt niet meer zo belangrijk.
-nee-
pi_220747619
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 23:48 schreef cosmosis het volgende:
Uhm..Normaal moet je eerst een vriend krijgen voordat je gaat trouwen, andersom is vrij lastig
Ja duh
  Moderator / Miss SHO vrijdag 8 mei 2026 @ 23:59:49 #5
22592 crew  Ole
pi_220747627
Zo zijn moeders soms. Maar kies voor jezelf! Het is jouw leven!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220747661
Het natuurlijke overlevingsinstinct van de mens. Alleen liberalen en individualisten kijken daar op neer, maar tot ongeveer één generatie geleden was dat gedurende tientallen generaties heel normaal. Kortom, een prachtmoeder.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 9 mei 2026 @ 00:17:23 #7
22592 crew  Ole
pi_220747666
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 00:14 schreef Peppert het volgende:
Het natuurlijke overlevingsinstinct van de mens. Alleen liberalen en individualisten kijken daar op neer, maar tot ongeveer één generatie geleden was dat gedurende tientallen generaties heel normaal. Kortom, een prachtmoeder.
Dus omdat het normaal was was het ook OK?
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220747698
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 00:17 schreef Ole het volgende:

[..]
Tegenwoordig is de focus te veel verschoven naar hedonisme, zonder oog voor de lange termijn. Een moeder als deze brengt op gezinsniveau weer balans
pi_220747712
Hoe oud ben je?
18, beetje zielig van je moeder
20-24, nog steeds beetje zielig van je moeder.
24+ goddamn, ga eens hard werken om onder de vleugels van je moeder te komen. Qua leven, maar ook wat je van haar aantrekt.
pi_220747954
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 00:37 schreef bleiblei het volgende:
Hoe oud ben je?
18, beetje zielig van je moeder
20-24, nog steeds beetje zielig van je moeder.
24+ goddamn, ga eens hard werken om onder de vleugels van je moeder te komen. Qua leven, maar ook wat je van haar aantrekt.
Ja idd op je 24e nog thuiswonen in Nederland anno 2026 is echt heel uniek… :`)
pi_220747970
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 00:31 schreef Peppert het volgende:

[..]
Tegenwoordig is de focus te veel verschoven naar hedonisme, zonder oog voor de lange termijn. Een moeder als deze brengt op gezinsniveau weer balans
:')
  zaterdag 9 mei 2026 @ 07:49:42 #12
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220748091
Heb je geen broertje of zusje die je moeder daarin kan voorzien? Ik zou er zeker niet aan gaan beginnen als het voor jou niet goed voelt. Ik word ook gepushed om mijn best te doen, mezelf voor te stellen en fatsoenlijke gesprekjes aan te knopen, maar dat komt als het komt.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 08:06:25 #13
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_220748105
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 04:51 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ja idd op je 24e nog thuiswonen in Nederland anno 2026 is echt heel uniek… :`)
Het thuiswonen niet, maar geen enkele vorm van inkomen hebben en volledig afhankelijk zijn van wel
Laffe huichelaar
  zaterdag 9 mei 2026 @ 08:07:41 #14
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_220748108
quote:

[..]
Is goed Andrew, we zullen tegen alle wandelende broedmachines weer zeggen dat ze hun bek moeten houden en moeten gaan koken.

Ik weet ook niet hoe ze die kettingen steeds loskrijgen
Laffe huichelaar
  zaterdag 9 mei 2026 @ 08:12:44 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220748117
quote:

[..]
Dingen doen omdat je er zelf aan toe bent komt niet voor in de FvD-denkwijze.

U zult zo snel en efficiënt mogelijk boreale broedkip worden .
  zaterdag 9 mei 2026 @ 13:03:52 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220749836
Gefeliciteerd met je afstuderen! Je hebt heel wat meegemaakt de afgelopen jaren, dus dit is best een mijlpaal. Werk vinden gaat ook vast lukken. Hoe snel het dan lukt om op jezelf te gaan wonen, is nog een beetje de vraag.

Hoe zie je zelf je toekomst? Heb je een kinderwens?

Je moeder wil het beste voor je, maak ik uit je woorden op. En je bent bang om zelf fouten te maken in de toekomst. Maak je nu niet te druk over een toekomst die er nog niet is. Ga leren om op jezelf te vertrouwen. Voor de komende tijd: vind een baan in je richting, zoek een plek waar je alleen kunt wonen. Daar hoort imo ook bij dat je van jezelf fouten mag maken met het vertrouwen dat je die fouten ook wel weer kunt herstellen. Bevalt je werkplek niet? Dan kun je een andere baan zoeken. Heb je een tijdje verkering maar voelt het niet goed om met hem de volgende stap te zetten? Vraag jezelf dan eerlijk af of het alleen een kwestie van ‘nog niet’ is of van ‘helemaal niet’. Als je moeder je dan vanuit haar liefde en bezorgdheid aan het pushen is: terug naar jezelf: wat wil jij, waar ben jij wel of niet aan toe?

Laat je niet pushen om over je grenzen te gaan. Laat je keuzes ook niet bepalen door angst voor de toekomst. Als je eigenlijk geen kinderwens hebt, laat je dan niet bang maken met verhalen over eenzame ouderen.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 13:30:00 #17
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_220749919
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 23:46 schreef Medusa666 het volgende:
Mijn moeder vindt dat ik snel moet trouwen en een vriend moet krijgen. Ze pusht me met jongens en vindt dat ik meer moeite moet doen. Ze stelt ook actief jongens voor, wat ik enerzijds lief vind, maar anderzijds zit ze er dan zó dik bovenop. Ik moet en zal trouwen en voor kleinkinderen zorgen voor haar gevoel. Omdat ik nog thuis woon, moet ik leven met haar gezeur hierover. Ik kan nog niet op mezelf wonen, omdat ik nog geen inkomen en huis heb, al ben ik wel actief op zoek naar werk. Ik ben net afgestudeerd en heb bijna een baan.

Ze bedoelt het goed. Ze werkt in de ouderenzorg en ziet hoeveel ouderen eenzaam zijn en daarover klagen. Ze is ouderwets en trouwde zelf na één ontmoeting met haar man, die achteraf een gediagnosticeerde narcist bleek te zijn en van wie ze inmiddels gescheiden is. Ze had destijds het gevoel dat ze geen keuze had, anders zou de kinderbescherming haar kinderen afpakken. Het lastige is ook dat ze soms wél gelijk heeft. Het irriteert me zelfs dat ik dat moet toegeven, want als ik eerder naar haar had geluisterd, was ik misschien niet opgenomen geweest in een kliniek.

Maar juist op het vlak van liefde vind ik het heel moeilijk om haar advies te volgen. Haar woorden doen me echt pijn. Ze zegt wel sorry, maar later begint ze weer opnieuw. Ze heeft mij heel lief opgevoed en pas in therapie heb ik geleerd wat grenzen zijn en hoe ik meer van mezelf kan laten zien. Toch moedigt ze me onbewust aan om ook op liefdesvlak telkens over mijn grenzen heen te gaan. Ik kan het ook niet zomaar naast me neerleggen, omdat ik nog thuis woon. Daar ben ik deels dankbaar voor, maar ergens vind ik het op mijn leeftijd ook jammer dat ik nog niet echt op mezelf ben. Tegelijkertijd durft zij mij ook niet helemaal los te laten.

Ik weet gewoon niet goed hoe ik hier emotioneel mee om moet gaan. Ik ben bang om haar advies níét te volgen en uiteindelijk inderdaad te eindigen als een van die eenzame ouderen die zij beschrijft. Maar ik ben ook bang om met de verkeerde persoon te eindigen en ongelukkig te worden. Het voelt zwaar. Anderen merken ook op dat ik veel naar mijn moeder luister, en ergens klopt dat ook wel. Ik ben gewoon heel bang om fouten te maken, terwijl ik tegelijkertijd probeer te leren dat fouten maken ook onderdeel van het leven is en dat je ze nooit helemaal kunt voorkomen.
Vertel je moeder maar eens een keer keihard dat ze zich met 'r eigen zaken moet bemoeien.
De enige inbreng die er toe doet over hoe of wat jij moet doen in je relatie's en liefdesleven is ie van jezelf.
pi_220750367
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 13:03 schreef Lienekien het volgende:
Gefeliciteerd met je afstuderen! Je hebt heel wat meegemaakt de afgelopen jaren, dus dit is best een mijlpaal. Werk vinden gaat ook vast lukken. Hoe snel het dan lukt om op jezelf te gaan wonen, is nog een beetje de vraag.

Hoe zie je zelf je toekomst? Heb je een kinderwens?

Je moeder wil het beste voor je, maak ik uit je woorden op. En je bent bang om zelf fouten te maken in de toekomst. Maak je nu niet te druk over een toekomst die er nog niet is. Ga leren om op jezelf te vertrouwen. Voor de komende tijd: vind een baan in je richting, zoek een plek waar je alleen kunt wonen. Daar hoort imo ook bij dat je van jezelf fouten mag maken met het vertrouwen dat je die fouten ook wel weer kunt herstellen. Bevalt je werkplek niet? Dan kun je een andere baan zoeken. Heb je een tijdje verkering maar voelt het niet goed om met hem de volgende stap te zetten? Vraag jezelf dan eerlijk af of het alleen een kwestie van ‘nog niet’ is of van ‘helemaal niet’. Als je moeder je dan vanuit haar liefde en bezorgdheid aan het pushen is: terug naar jezelf: wat wil jij, waar ben jij wel of niet aan toe?

Laat je niet pushen om over je grenzen te gaan. Laat je keuzes ook niet bepalen door angst voor de toekomst. Als je eigenlijk geen kinderwens hebt, laat je dan niet bang maken met verhalen over eenzame ouderen.
Bedankt voor je felicitatie en voor je motiverende bericht..ik moet het inderdaad loslaten en haar gedachten bij haar laten en teruggaan naar mijn gevoel.. naar wat wil ik.

Ik wil natuurlijk wel trouwen en kinderen hebben, maar niet mezelf helemaal wegcijferen en constant op mijn tenen te lopen om een relatie tot stand te kunnen brengen. Het moet een beetje van twee kanten komen. Mijn moeder vindt dan dat ik niet genoeg moeite doe.. maar ik behoor idd te luisteren naar mijn gevoel en dan maak ik maar fouten daarin.. als het niet altijd klopt..

Maar goed.. dat dus eigenlijk :)

Nogmaals bedankt voor je reactie. Ik zal wel echt proberen om er mentaal aan te werken en sterker te worden.
pi_220750381
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 07:49 schreef SebbeSwensje het volgende:
Heb je geen broertje of zusje die je moeder daarin kan voorzien? Ik zou er zeker niet aan gaan beginnen als het voor jou niet goed voelt. Ik word ook gepushed om mijn best te doen, mezelf voor te stellen en fatsoenlijke gesprekjes aan te knopen, maar dat komt als het komt.
Mijn zusje zegt wel vaak tegen mijn moeder dat ik mijn eigen keuzes moet maken en ze mij niet moet pushen qua trouwen en kinderen. Mijn zusje heeft zelf wel een vriend en woont nu veel uit huis.. bij haar vriend. Dus mijn moeder valt haar niet lastig met haar zorgen.

Ze pusht wel dat mijn zusje moet trouwen met die vriend. Daar ook flinke bonje mee gehad.. maar nu is ze er wel mee gestopt volgens mij.
pi_220751771
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 23:48 schreef cosmosis het volgende:
Het kan wel, maar wordt meestal niet gewaardeerd oO<
pi_220751793
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 00:17 schreef Ole het volgende:

[..]
Ja
pi_220751845
quote:

Eerst maar eens volwassen worden. Dat kost tijd. Ik bedoel het niet vervelend, maar uit je verhaal spreekt nog veel onervarenheid met het echte (harde) leven. Dat is ook wel mooi, je klinkt nog jong en onbedorven. Neem rustig de tijd. Als 35 bent kun je ook nog moeder worden. Of misschien wil je zelf geen kinderen. Jouw angst om met de verkeerde persoon te eindigen is niet onterecht.
pi_220751984
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 18:31 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Eerst maar eens volwassen worden. Dat kost tijd. Ik bedoel het niet vervelend, maar uit je verhaal spreekt nog veel onervarenheid met het echte (harde) leven. Dat is ook wel mooi, je klinkt nog jong en onbedorven. Neem rustig de tijd.
Oké, maar waarom denk je dit en blijkt dit volgens jou dan?

En wat bedoel je met onervarenheid met het echte harde leven...?
  zaterdag 9 mei 2026 @ 19:06:30 #24
483584 incel
they/them
pi_220752062
Hoe oud ben je
pi_220752081
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 19:06 schreef incel het volgende:
Hoe oud ben je
28
  zaterdag 9 mei 2026 @ 19:34:35 #26
483584 incel
they/them
pi_220752262
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 19:09 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
28
Is wel oud ja maar je moeder is ook lekker op tijd dat ze 10 jaar heeft gewacht en blijkbaar je niet genoeg geprikkelt had zodat je eens wat van je leven ging maken als je dan nog thuis woont maar goed met die huizenmarkt van tegenwoordig is t ook lastig maar ja dan zal ik gewoon een vent zoeken die al een huis heeft als ik jou was
  zaterdag 9 mei 2026 @ 20:06:53 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220752518
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 19:34 schreef incel het volgende:

[..]
Is wel oud ja maar je moeder is ook lekker op tijd dat ze 10 jaar heeft gewacht en blijkbaar je niet genoeg geprikkelt had zodat je eens wat van je leven ging maken als je dan nog thuis woont maar goed met die huizenmarkt van tegenwoordig is t ook lastig maar ja dan zal ik gewoon een vent zoeken die al een huis heeft als ik jou was
  zaterdag 9 mei 2026 @ 20:07:57 #28
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_220752526
quote:

[..]
:')14.gif
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
  zaterdag 9 mei 2026 @ 22:02:15 #29
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220753325
Ik ben nu 38 geworden en heb spijt dat ik niet eerder heb gesetteld toen ik veel opties had. Ik hoop dat het nog niet te laat is voor mij. Er is een vrouw uit mijn verleden waar ik nog steeds van hou en altijd van zal blijven houden, Ik hoop dat ik mijn band met haar kan herstellen en een familie met haar mag beginnen. De tijd zal het leren.

In jouw geval ben je nog heel jong, maar ik vraag me af of je hechte banden hebt met mannen die jij potentieel als relatiemateriaal ziet? Je kan alvast hechte vriendschappen aangaan met leuke mannen en kijken welke van die mannen verliefd op jou worden? Heb je goede mannen in je leven waarmee je omgaat?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220754005
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 08:07 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Is goed Andrew, we zullen tegen alle wandelende broedmachines weer zeggen dat ze hun bek moeten houden en moeten gaan koken.

Ik weet ook niet hoe ze die kettingen steeds loskrijgen
Succes met de 21e eeuw. Er is totaal geen oog voor de lange termijn: alles draait om politieke hokjes, ideologische moddergevechten, de waan van de dag en het individu. Er lijkt geen enkel vermogen te zijn om uit te zoomen en verder te kijken dan het jaar 2026. Bah.

twitter

[ Bericht 1% gewijzigd door Peppert op 09-05-2026 23:25:24 ]
  zaterdag 9 mei 2026 @ 23:34:50 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220754119
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 23:19 schreef Peppert het volgende:

[..]
Succes met de 21e eeuw. Er is totaal geen oog voor de lange termijn: alles draait om politieke hokjes, ideologische moddergevechten, de waan van de dag en het individu. Er lijkt geen enkel vermogen te zijn om uit te zoomen en verder te kijken dan het jaar 2026. Bah.

[ x ]
Als je meer kinderen wil maak ze lekker zelf.
  zondag 10 mei 2026 @ 04:44:43 #32
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_220754621
quote:

[..]

[ x ]
Die mensen zoomen juist een stuk verder uit dan jij. Op de korte termijn is bevolkingsafname problematisch, maar op de lange termijn is het veel beter voor de aarde en de mensen die er wonen. Al onze problemen komen door overbevolking. Alleen als je in generaties denkt is bevolkingsafname slecht
Laffe huichelaar
  zondag 10 mei 2026 @ 09:08:51 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220755364
Sowieso is het belangrijk als mensen trouwen en kinderen krijgen wanneer ze zelf het idee hebben dat ze er aan toe zijn. Lijkt me ook fijner voor kinderen die daaruit voort komen.
  zondag 10 mei 2026 @ 09:11:57 #34
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220755377
quote:

[..]
Toepasselijke username.
  zondag 10 mei 2026 @ 09:17:46 #35
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220755411
Wil je trouwen en haar advies opvolgen op basis van de angst die ze je inprent of wil je daadwerkelijk ook wel intrinsiek trouwen? Lijkt me handig om dat eerst voor jezelf helder te hebben.

Als je echt ook zelf wel wil trouwen, dan op je eigen tempo en termen zorgen dat je dat voor elkaar krijgt :) Laat je niet chanteren door je moeder, een schuldgevoel aanpraten, of uit loyaliteitsgevoel iets doen wat niet vanuit jou komt. Succes!

Even nog een edit: als jij weet waar je staat, is het ook makkelijker om met haar om te gaan. Nu ben je enigszins vertwijfeld omdat zij een hele sterke wil heeft en die constant over je uitstort en jij niet terug kunt gaan naar jezelf en je eigen frame in die situatie, want dat heb je (nog) niet. Nogmaals succes!

[ Bericht 19% gewijzigd door Richestorags op 10-05-2026 09:25:57 ]
pi_220756798
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 22:02 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik ben nu 38 geworden en heb spijt dat ik niet eerder heb gesetteld toen ik veel opties had. Ik hoop dat het nog niet te laat is voor mij. Er is een vrouw uit mijn verleden waar ik nog steeds van hou en altijd van zal blijven houden, Ik hoop dat ik mijn band met haar kan herstellen en een familie met haar mag beginnen. De tijd zal het leren.

In jouw geval ben je nog heel jong, maar ik vraag me af of je hechte banden hebt met mannen die jij potentieel als relatiemateriaal ziet? Je kan alvast hechte vriendschappen aangaan met leuke mannen en kijken welke van die mannen verliefd op jou worden? Heb je goede mannen in je leven waarmee je omgaat?
Wat brengt je op het idee dat iemand van 28 nog heel jong is? ben je zelf inwendig over de 100 of zo?
Voor zorgeloos kinderen krijgen heb je als jonge vrouw van 28 in elk geval minder dan nog 10 jr. Dan word je bij zwangerschap intensiever gevolgd, met extra echo's omdat de praktijk heeft uitgewezen dat de kans op zichtbare prenatiale aandoeningen dan groter is. Voor mannen geldt, dat ze langer door kunnen gaan met natuurlijke bevruchtingspogingen, maar dat de kwaliteit van het zaad dan duidelijk minder is, wat vervelende gevolgen voor die kinderen kan hebben.
Desondanks wordt er nog zo nu en dan een veertiger of zelfs vijftiger geconfronteerd met een bevalling, zonder dat ze wist zwanger te zijn.
pi_220756891
Wil je zelf ook trouwen en kinderen of denk je alleen maar dat het moet? Zijn allemaal keuzes natuurlijk.
pi_220764365
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 12:35 schreef DoubleDip het volgende:
Wil je zelf ook trouwen en kinderen
Jawel. Maar wel met de persoon waarmee ik gelukkig ben.. en me veilig voel. Zoiets.

En anders hoeft het niet. Blijf ik alleen :)
  maandag 11 mei 2026 @ 14:48:27 #39
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220764395
blerch :r waarom zou je kinderen willen, in deze wereld? als je ziet hoe de jeugd nu is?

Hell no.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_220766382
quote:
Er is totaal geen oog voor de lange termijn
Ik heb oog voor mijn lange termijn. Daar hebben kinderen geen plaats in. Prima, en niets mis mee.

Wat een ander daarvan denkt, /care.
  woensdag 20 mei 2026 @ 15:08:23 #41
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_220847600
Ik zie in de OP echt een moeder die haar eigen stempel op het leven van haar kind wilt drukken, haast ook op narcistische wijze.
Jij hoeft echt niet te gaan trouwen en kinderen uit te poepen zodat zij, of jij later niet in haar eentje in het bejaardentehuis zit.
Begrijpelijk dat je heel veel waarde hecht aan haar mening, maar probeer die naast je weg te leggen, inderdaad je grenzen te bewaken en je eigen pad te kiezen.
  donderdag 21 mei 2026 @ 11:17:06 #42
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_220853527
Luister naar je moeder anders eindig je als een van de vele spinsters
Afghanistan duurde 20 jaar om de Taliban door de Taliban te vervangen.
Hier duurde het minder dan een week om Khamenei met Khamenei te vervangen.
PluggieOD in NWS / Amerikaans tankvliegtuig stort neer in Irak
  Moderator donderdag 21 mei 2026 @ 11:22:00 #43
441859 crew  Lenny77
pi_220853575
quote:
12s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:17 schreef Edding345 het volgende:
Luister naar je moeder anders eindig je als een van de vele spinsters
Ja stel je voor.. een rustig leven, omringd door katten,.. Wat een nachtmerrie

(niets tegen huwelijk, kinderen enz by the way)
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  donderdag 21 mei 2026 @ 11:22:32 #44
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_220853583
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:22 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ja stel je voor.. een rustig leven, omringd door katten,.. Wat een nachtmerrie

(niets tegen huwelijk, kinderen enz by the way)
Katten eten je lijk op.
  Moderator donderdag 21 mei 2026 @ 11:26:21 #45
441859 crew  Lenny77
pi_220853603
quote:
9s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:22 schreef Edding345 het volgende:

[..]
Katten eten je lijk op.
Wat maakt dat uit als je dood bent?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220853772
Meisje toch. Weet je wat jij eens moet doen? Eens een paar jaar lekker niet meer met je moeder praten. Even helemaal loskomen van dat mens. Ik denk maar zo dat je moeder de oorzaak is van al je problemen. Ik heb ook een aantal jaren nauwelijks met mijn ouders gesproken. Dat heeft onze relatie zoveel goed gedaan. Mijn psychische problemen zijn ook vrijwel verdwenen in die tijd. Daarna is mijn relatie met mijn ouders weer helemaal opgebloeid. Maar ik zit er niet meer zo diep in. Ze kunnen me wat. Mensen zeggen zoveel. 99,9% van de mensen praat pure poep. Ze lullen maar weten. Hebben geen idee wat goed is voor zichzelf, laat staan voor een ander. En jij bent een ander dan je moeder. Je hebt niks met haar te maken en haar ideeën wat goed is voor jou. Dat bepaal jij zelf wel. Maar je moet er eens even helemaal los van komen.

Mijn advies: ga er niet op in. Negeer wat ze zegt. Ga geen discussies aan. Zorg dat je zsm aan een baan komt en geld gaat verdienen zodat je ook zsm het huis uit kunt. Vervolgens ga je gewoon eens lekker een jaar niet meer naar huis toe. Af en toe een appje met een paar woorden. That's it. Je zult je bevrijd voelen.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220854258
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:37 schreef TAmaru het volgende:
Meisje toch. Weet je wat jij eens moet doen? Eens een paar jaar lekker niet meer met je moeder praten.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220854302
quote:
Klinkt alsof je zelf enorm onzeker en conflict-vermijdend bent ...
Hoe oud ben je?
Hoever ben je al zelfstandig geworden en heb je afstand tot die moeder (en andere familie) kunnen nemen? Of woon je nog volledig thuis en bent zeer afhankelijk qua leefsituatie?

Fouten maken doet iedereen... waar je vooral bang voor moet zijn imho, is nooit fouten te maken
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220854491
Wel of niet een relatie aangaan en trouwen is een persoonlijke beslissing.

Ik vind het zelf eigenlijk ook best belangrijk dat iemand zich eerst zelfstandig kan reden en vermaken.
Oftewel zelfstandig wonen, gewoon werken en huishouden doen (en ja zowel voor de man als vrouw).
Eerst voor jezelf zorgen, qua ontwikkeling en plezier, en dan pas aan een eventueel gezin.

En wellicht ben jij iemand die gewoon heel fijn zelfstandig woont, veel plezier daarin heeft en niet hoeft te trouwen. Nou, dan lekker niet toch?

Heb je dat wel, nou leuk. Gaat je moeder verder niet over, niemand overigens.
  donderdag 21 mei 2026 @ 13:06:17 #50
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220854504
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 08:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dingen doen omdat je er zelf aan toe bent komt niet voor in de FvD-denkwijze.

U zult zo snel en efficiënt mogelijk boreale broedkip worden .
Zelfs FvD is hedonistisch als je gewoon kijkt welke levenswijze ze voorstaan en hoe ze zich uiten. Wel zie je data figuren zoals die Wijnands qua beeldvorming wel vaak boven komen drijven, dat is lachwekkend en dom tegelijk.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  donderdag 21 mei 2026 @ 13:08:10 #51
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220854508
In elk geval bemoeit je moeder zich met iets waar ze zich niet mee te bemoeien heeft.
Wel is het zo dat mensen gelukkiger zijn wanneer ze trouwen en uit dat huwelijk kinderen voort komen.

Dat is niet iets dat je kan forceren. Neem daar lekker de tijd voor.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  donderdag 21 mei 2026 @ 13:48:54 #52
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_220854726
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 19:09 schreef Medusa666 het volgende:
28
De hoogste tijd om te gaan puberen.
Ik ga naar huis.
  dinsdag 16 juni 2026 @ 06:03:33 #53
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_221058101
wees blij dat je uit een cultuur komt met filial piety en niet een boer hollander bent die zijn gescheiden ouder dumpt in een gekken bejaardenhuis omdat ze het te "druk" hebben

je wilt toch geen kids in een achterlijk cultuur waar ze niet zo lang geleden oudjes van rotsen afgooiden
  dinsdag 16 juni 2026 @ 14:17:17 #54
33189 RM-rf
1/998001
pi_221060818
quote:
Haar woorden doen me echt pijn. Ze zegt wel sorry, maar later begint ze weer opnieuw. Ze heeft mij heel lief opgevoed en pas in therapie heb ik geleerd wat grenzen zijn en hoe ik meer van mezelf kan laten zien.
Die therapie is kennelijk nog niet geheel afgesloten als je nog steeds niet goed in staat bent je grenzen aan te geven jegens je moeder en te snel 'opgeeft' of mogelijk wat cnflict-vermijdend bent.

Het is normaal en geheel natuurlijk dat kinderen zich op een gegeven moment ook door bewust het conflict met een of meerdere ouders te zoeken, zich 'loskoppelen' en een eigen verantwoordelijkheid zoeken.

Dit valt meestal onder de 'puberteit' en bestaat uit het vormen van een eigen identiteit, opdoen van zelfstandigheid en een overgang voor de ouders van het hebben met een autoriteits- en opvoed-relatie met hun kinderen, naar het vormen van en omgang op basis van gelijkwaardigheid

Ook jij zult dit uiteindelijk moeten doen, zelfs als je daarin misschien wat meer met leren en dit minder 'natuurlijk' gaat.
Ook is het goed te realiseren dat dit niet te doen is _zonder_ ook een conflict op te zoeken; conflict-vermijdend te zijn schaad vooral je eigen belang.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_221062517
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 14:17 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Die therapie is kennelijk nog niet geheel afgesloten als je nog steeds niet goed in staat bent je grenzen aan te geven jegens je moeder en te snel 'opgeeft' of mogelijk wat cnflict-vermijdend bent.
Zo... jij kent mij goed :P Hoe weet je dat allemaal?

Je bericht is goed bedoeld maar mijn therapie is toch echt afgesloten. Ik wilde graag nog behandeling maar meerdere hulpverleners vonden dat ik het zelf kon en dat kan ik ook.

Ik opende een topic, heb wat gehad aan de antwoorden en heb er nu geen last meer van.

Dus wat mij betreft mag dit topic gewoon op slot :W

Tenzij er mensen nog iets aan hebben maar ik zit er niet meer over in.
pi_221062570
En oja, ik blijf rustig hulpverlening zoeken zodra ik het weer nodig heb en topics openen zodra ik het nodig heb. Daar ben ik mens voor :) En wat anderen doen moeten ze maar zelf maar weten! Zo heb mn zegje gedaan hoor.
pi_221066573
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 14:17 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Dit is geen goede conclusie. Leren grenzen aangeven kan en mag gedurende een mensenleven. Als het niet mogelijk was om dit in de kinder en jeugdtijd te leren dan mag dat in de vele jaren erna. Iemand moet een heel scala aan referentiekaders opbouwen voor er een mogelijkheid komt om wat vertelt is in therapie toe te gaan passen in het dagelijks leven.
pi_221069605
Update: ik ben ten huwelijk gevraagd en heb ja gezegd, maar niet voor mijn moeder maar voor mezelf :) Mijn moeder kwam uiteraard met allemaal advies om het sneller te laten gebeuren, maar niet naar geluisterd.
  woensdag 17 juni 2026 @ 14:40:23 #59
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221070190
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 14:02 schreef Medusa666 het volgende:
Update: ik ben ten huwelijk gevraagd en heb ja gezegd, maar niet voor mijn moeder maar voor mezelf :) Mijn moeder kwam uiteraard met allemaal advies om het sneller te laten gebeuren, maar niet naar geluisterd.
En hoe lang hebben jullie al een relatie?
pi_221070233
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 14:02 schreef Medusa666 het volgende:
En dat een maand nadat je nog niemand had.
  woensdag 17 juni 2026 @ 14:47:41 #61
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221070237
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 14:40 schreef Lienekien het volgende:

[..]
En hoe lang hebben jullie al een relatie?
In de OP van iets meer dan een maand geleden was ze nog single :')
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221070336
quote:
10s.gif Op woensdag 17 juni 2026 14:46 schreef rival het volgende:

[..]
En dat een maand nadat je nog niemand had.
Waar lees jij dat ik niemand had?
pi_221070340
De op zei niet dat ik geen vriend heb.
pi_221070351
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 15:14 schreef Medusa666 het volgende:
De op zei niet dat ik geen vriend heb.
Lieg niet tegen me. :{w

quote:
Mijn moeder vindt dat ik snel een vriend moet krijgen.
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 14:55 schreef Medusa666 het volgende:

Mijn zusje heeft zelf wel een vriend en woont nu veel uit huis.
pi_221070353
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 15:16 schreef rival het volgende:

[..]
Lieg niet tegen me. :{w
[..]

Voor haar bedoelt ze een vriend als in een man krijgen.

Daarom pushte ze ook het trouwen met mijn vriend.
  woensdag 17 juni 2026 @ 15:20:43 #66
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221070374
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 15:16 schreef Medusa666 het volgende:

[..]

Dit:

quote:
Ik ben bang om haar advies níét te volgen en uiteindelijk inderdaad te eindigen als een van die eenzame ouderen die zij beschrijft. Maar ik ben ook bang om met de verkeerde persoon te eindigen en ongelukkig te worden.
leest anders gewoon dat je op dat moment nog alleen was en niemand hebt...
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221070378
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 15:16 schreef Medusa666 het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 14:55 schreef Medusa666 het volgende:

Mijn zusje heeft zelf wel een vriend en woont nu veel uit huis.
Vuile leugenaar.
  woensdag 17 juni 2026 @ 15:28:42 #68
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221070393
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 15:14 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Waar lees jij dat ik niemand had?
Waar lees ik dat je wel iemand had?

Waarom zou je de OP zo opstellen als je op dat moment al een vaste vriend had op wiens aanzoek je een maand later ja zegt?
pi_221070400
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 15:21 schreef rival het volgende:

[..]
[..]
Vuile leugenaar.
Jezus helemaal boos. Ik doe er gelukkig niemand kwaad mee.
  woensdag 17 juni 2026 @ 15:32:44 #70
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221070407
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 15:31 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Jezus helemaal boos. Ik doe er gelukkig niemand kwaad mee.
Dat is maar hoe je het bekijkt.
pi_221070408
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 15:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Waar lees ik dat je wel iemand had?

Waarom zou je de OP zo opstellen als je op dat moment al een vaste vriend had op wiens aanzoek je een maand later ja zegt?
Ik wist niet dat hij me ten huwelijk zou vragen. Is wat traditioneler gegaan, (nee niet met dwang maar dat is hoe ik het wilde). Ik wilde geen relatie voor we gingen trouwen (en dus ook niet naar bed etc. en we spraken welkaar 8 maanden wel vaak af :) Als hij met anderen praatte vond ik ook niet erg maar we vertrouwden elkaar.

Daarom had mn moeder haast bij om te trouwen. En nu vroeg hij me ten huwelijk en voelde dat goed.
pi_221070411
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 15:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Hoe zou ik er iemand kwaad mee kunnen doen? He tis toch mijn leven en dat van hem?
  woensdag 17 juni 2026 @ 15:34:29 #73
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221070413
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 15:33 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Ik wist niet dat hij me ten huwelijk zou vragen. Is wat traditioneler gegaan, (nee niet met dwang maar dat is hoe ik het wilde). Ik wilde geen relatie voor we gingen trouwen (en dus ook niet naar bed etc. en we spraken welkaar 8 maanden wel vaak af :) Als hij met anderen praatte vond ik ook niet erg maar we vertrouwden elkaar.

Daarom had mn moeder haast bij om te trouwen en ik ook een beetje aan hem. En nu vroeg hij me ten huwelijk en voelde dat goed.
Ik zie dat allemaal niet terug in de OP.

Dit valt me wel tegen.
pi_221070415
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 15:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Het is gewoon bullshit verzinnen. Dus óf TS had wél een vriend en dan is dit hele topic gewoon in de basis onzinnig, of die vriend is splinternieuw en in dat laatste geval is een aanzoek na een maand wel érg snel, want dan ken je elkaar nog helemaal niet.

Maar dan wel 'ja' zeggen, en de toevalligheid wil dat nou precies dát onderwerp precies is waar dit topic deels over ging, maar dat zal er vást niks mee te maken hebben, dat is echt 100% puur toeval. :')
pi_221070416
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 15:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik zie dat allemaal niet terug in de OP.

Dit valt me wel tegen.
Wat valt je tegen? Want ik bespreek in de op waar ik tegenaanloop of liep.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')