abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220745114
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 17:06:22 #2
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220745142
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 16:47 schreef phpmystyle het volgende:
Koekklop kan zich beter druk maken over deze beïnvloeding cq greep naar de macht van rijken..

https://www.nrc.nl/nieuws(...)SWlybE41vMWAA5EknRyg
Dit bewijst maar weer eens de noodzaak voor de aanwezigheid van een stevige publieke omroep.
pi_220745147
Liberaal Manifest is uit, van het weekend maar eens lezen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220745249
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:29 schreef probeer het volgende:

[..]
Cru gesteld wil je een groot deel van de mensen in de bijstand helemaal niet aan het werk hebben omdat ze veel te veel issues met zich meebrengen, er met de pet naar gooien, en/of simpelweg niet productief zijn. En dan is er ook nog een veel grotere groep die helaas niet kunnen werken en in de bijstand gedumpt zijn.

En het is goedkoper voor de maatschappij om die mensen toch geld te geven om minimaal te kunnen leven, dan om ze niets te geven en te moeten dealen met alle indirecte overlast en kosten van criminaliteit en/of dakloosheid.

En dan is er natuurlijk nog die
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:29 schreef probeer het volgende:

[..]
Cru gesteld wil je een groot deel van de mensen in de bijstand helemaal niet aan het werk hebben omdat ze veel te veel issues met zich meebrengen, er met de pet naar gooien, en/of simpelweg niet productief zijn. En dan is er ook nog een veel grotere groep die helaas niet kunnen werken en in de bijstand gedumpt zijn.

En het is goedkoper voor de maatschappij om die mensen toch geld te geven om minimaal te kunnen leven, dan om ze niets te geven en te moeten dealen met alle indirecte overlast en kosten van criminaliteit en/of dakloosheid.

En dan is er natuurlijk nog die hele sociale insteek mbt anderen helpen wanneer ze dat nodig hebben. Maar als ik naar je postgedrag in deze reeks kijk zal dat niet echt aan jou besteed zijn dus laat ik dat maar een beetje achterwege.

Dus nog maar eens: Het kost jou en mij uiteindelijk minder om 'de mensen die niet willen' toch bijstand te geven, dan om dat niet te doen.
hele sociale insteek mbt anderen helpen wanneer ze dat nodig hebben. Maar als ik naar je postgedrag in deze reeks kijk zal dat niet echt aan jou besteed zijn dus laat ik dat maar een beetje achterwege.

Dus nog maar eens: Het kost jou en mij uiteindelijk minder om 'de mensen die niet willen' toch bijstand te geven, dan om dat niet te doen.
Dit zijn veel aannames, en opzich kan ik je nog redelijk volgen en wil ik met je meegaan. Ook de take qua potentiële criminaliteit. Blijft nog steeds dieptriest zulke mensen, want werkend Nederland kan ervoor betalen, maar vooruit. Maar het verhogen van het minimumloon is dus nutteloos, want de bijstand gaat omhoog. Ik ben wel een enorm groot voorstander van het vergroten tussen de kloof van het minimumloon en de bijstand, maar dat is dus onmogelijk. Dan krijg je mensen wel in actie namelijk. En verder moet je je afvragen hoe lang dit sociale stelsel nog haalbaar is. Je ziet het ook in Duitsland. Steeds meer vergrijzing en met wat er de laatste jaren bijkomt ook steeds meer mensen in de bijstand, die de werkenden moeten onderhouden. En qua sociale insteek. Ik geef genoeg aan goeie doelen/ mensen die wat nodig hebben. Maar bewuste uitkeringstrekkers verdienen helemaal niets.
pi_220745442
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 17:07 schreef nostra het volgende:
Liberaal Manifest is uit, van het weekend maar eens lezen.
Heb je een link?
pi_220745471
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 17:31 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Dit zijn veel aannames, en opzich kan ik je nog redelijk volgen en wil ik met je meegaan. Ook de take qua potentiële criminaliteit. Blijft nog steeds dieptriest zulke mensen, want werkend Nederland kan ervoor betalen, maar vooruit. Maar het verhogen van het minimumloon is dus nutteloos, want de bijstand gaat omhoog. Ik ben wel een enorm groot voorstander van het vergroten tussen de kloof van het minimumloon en de bijstand, maar dat is dus onmogelijk. Dan krijg je mensen wel in actie namelijk. En verder moet je je afvragen hoe lang dit sociale stelsel nog haalbaar is. Je ziet het ook in Duitsland. Steeds meer vergrijzing en met wat er de laatste jaren bijkomt ook steeds meer mensen in de bijstand, die de werkenden moeten onderhouden. En qua sociale insteek. Ik geef genoeg aan goeie doelen/ mensen die wat nodig hebben. Maar bewuste uitkeringstrekkers verdienen helemaal niets.
Het verschil tussen minimumloon en bijstand is sowieso continu groter geworden.

Dit is al heel lang staand beleid:
https://esb.nu/wp-content(...)ot_tcm445-529226.pdf

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2026 17:58:02 ]
pi_220745478
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 17:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Heb je een link?
Het is nog intern voor leden ter amendering. Niet dat het nou supergeheim is maar toch.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220745551
Ze staan altijd als eerste in de rij om een aanval, incident of aanslag te veroordelen op X. Maar nu het een partijkantoor van D66 betreft zwijgen Wilders, Keijzer, Van der Plas, Vermeer en FvD in alle talen. Fijne collega's.
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3mld7egyi7c2r

Markuszower reageerde trouwens wel, en De Vos plaatste een piepklein berichtje.
pi_220745591
Wat een gekkenwerk. Een product verkopen wat jaarlijks voor tientallen miljoenen aan schade veroorzaakt. En als het terecht verboden wordt, krijg je als sector 100 miljoen.

Bestaat ‘ondernemersrisico’ nog in dit land?! Onder de VVD is NL veranderd in een socialistische heilstaat voor ondernemers.

https://bsky.app/profile/(...)l/post/3mle2nprib22a

Antwoord: investeerdersrisico schaffen we zoveel mogelijk af.
pi_220745993
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 18:20 schreef Klopkoek het volgende:
Wat een gekkenwerk. Een product verkopen wat jaarlijks voor tientallen miljoenen aan schade veroorzaakt. En als het terecht verboden wordt, krijg je als sector 100 miljoen.

Bestaat ‘ondernemersrisico’ nog in dit land?! Onder de VVD is NL veranderd in een socialistische heilstaat voor ondernemers.

https://bsky.app/profile/(...)l/post/3mle2nprib22a

Antwoord: investeerdersrisico schaffen we zoveel mogelijk af.
Zo werkt dat nou eenmaal Klopkoek. Op rechts hebben ze de mond vol van kapitalisme maar daarmee bedoelen ze dan eerder een soort socialisme voor bedrijven waar de burgers de kosten voor moeten betalen.
Ideeën zoals concurrentie of ondernemersrisico vindt men niks op rechts. Belangrijker is om bedrijven als Tata te subsidieren want een slecht bedrijf failliet laten gaan, nee dat is niks voor de mensen die een kleine overheid willen.
pi_220746692
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 19:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Zo werkt dat nou eenmaal Klopkoek. Op rechts hebben ze de mond vol van kapitalisme maar daarmee bedoelen ze dan eerder een soort socialisme voor bedrijven waar de burgers de kosten voor moeten betalen.
Ideeën zoals concurrentie of ondernemersrisico vindt men niks op rechts. Belangrijker is om bedrijven als Tata te subsidieren want een slecht bedrijf failliet laten gaan, nee dat is niks voor de mensen die een kleine overheid willen.
100 miljoen is natuurlijk een fooi als de schade ingeschat is op grofweg 900 miljoen, van kabinet VNO/NCW had je toch meer mogen verwachten.

Maar gelukkig hebben we een traditie kapot gemaakt.
pi_220747307
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 20:57 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
100 miljoen is natuurlijk een fooi als de schade ingeschat is op grofweg 900 miljoen, van kabinet VNO/NCW had je toch meer mogen verwachten.

Maar gelukkig hebben we een traditie kapot gemaakt.
Niemand geeft wat om deze traditie die maar een paar decennia populair was. Als die vuurwerkhandelaren voor 900 miljoen aan spul hebben liggen verkopen ze het toch in het buitenland voor 900 miljoen.
De schade die de branche veroorzaakt loopt ook flink in de papieren.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 14:20:04 #13
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220750168
Heerlijke pen.
twitter
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220750362
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 14:20 schreef phpmystyle het volgende:
Heerlijke pen.
[ x ]
Tuurlijk het ligt aan mensen die een andere kijk op het leven hebben dan deze super conservatieve leipo.
Staan landen als China, Korea, Singapore, Taiwan dan zo bekend om hun hedomisme, lijkt me niet.
Maar inderdaad gelovigen fokken vaak een stuk harder omdat dat moet van hun heilige boekje.
Atheisten kunnen daarentegen zelf beslissen of ze zin hebben een kind te nemen of niet.

Deze bejaarde komt dus weer eens niet verder als de huidige jeugd doet het niet goed. Uitsterven is ook direct lekker overdreven. Een bevolking die krimpt is heel wat anders dan uitsterven. Maar je zou geen conservatieve denker zijn natuurlijk als je geen gigantische hysterische hyperbolen gebruikt bij alles wat je niet begrijpt of weet te verklaren.

Dat mensen minder kinderen krijgen heeft veel factoren. Maar zon Kinneging wil het natuurlijk simpel houden gezien zijn publiek niet bepaald snugger is.
  Moderator zaterdag 9 mei 2026 @ 23:44:52 #15
236264 crew  capricia
pi_220754190
Inmiddels bezoekt de SP ook de gemeenschappen waar er onrust over de noodopvang is.
Niet alleen de Gidi's en de Mona's dus.
Blijf het toch wel jammer vinden dat die rechtse partijen zich massaal migratie toegeëigend hebben. Weinig aandacht op dat punt voor een linkse (conservatieve) partij als de SP.
twitter
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220754327
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 23:44 schreef capricia het volgende:
Inmiddels bezoekt de SP ook de gemeenschappen waar er onrust over de noodopvang is.
Niet alleen de Gidi's en de Mona's dus.
Blijf het toch wel jammer vinden dat die rechtse partijen zich massaal migratie toegeëigend hebben. Weinig aandacht op dat punt voor een linkse (conservatieve) partij als de SP.
[ x ]
Wat is er conservatief aan de SP?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220754349
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 00:12 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Wat is er conservatief aan de SP?
https://groenlinkspvda.nl/partijvergelijker/sp/

In zoverre dat ze niet voorop lopen met de ambitieuze klimaatplannen?
  Moderator zondag 10 mei 2026 @ 00:24:58 #18
236264 crew  capricia
pi_220754350
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 00:12 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Wat is er conservatief aan de SP?
Ik schreef het woord bewust tussen aanhalingstekens.

Maar ik denk dat de SP op maatschappelijk gebied vaak (enigszins) conservatief of behouden is.
Op migratie zijn ze altijd al kritisch geweest. Zij zien dat als "moderne slavernij", die de onderkant van de arbeidsmarkt onder druk zet.
Ook pleiten ze al langer voor een strikter integratiebeleid waarbij Nederlandse normen en waarden centraal zouden moeten staan.
Ik vind de SP op links ook wel echt uitblinken in euroscepticisme: In tegenstelling tot veel andere linkse partijen is de SP zeer kritisch op de Europese Unie.
Je kunt ze moeilijk progressief noemen.

En alles wat ik hierboven schrijf geldt ook voor iedere partij rechts van de VVD. En toch lukt het de SP niet om die kiezers aan zich te binden. En op rechts wel.

Blijf dat echt heel opmerkelijk vinden.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220754358
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 00:24 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik schreef het woord bewust tussen aanhalingstekens.

Maar ik denk dat de SP op maatschappelijk gebied vaak (enigszins) conservatief of behouden is.
Op migratie zijn ze altijd al kritisch geweest. Zij zien dat als "moderne slavernij", die de onderkant van de arbeidsmarkt onder druk zet.
Ook pleiten ze al langer voor een strikter integratiebeleid waarbij Nederlandse normen en waarden centraal zouden moeten staan.
Ik vind de SP op links ook wel echt uitblinken in euroscepticisme: In tegenstelling tot veel andere linkse partijen is de SP zeer kritisch op de Europese Unie.
Je kunt ze moeilijk progressief noemen.

En alles wat ik hierboven schrijf geldt ook voor iedere partij rechts van de VVD. En toch lukt het niet om die kiezers aan zich te binden. En op rechts wel.

Blijf dat echt heel opmerkelijk vinden.
Oh ja, je legt het goed uit, bij de term niet progressief of behoudend/conservatief hoort ook de scepsis van de EU door de SP. En de neiging om heel hard te nivelleren, tegen het communisme aan.
  Moderator zondag 10 mei 2026 @ 00:45:32 #20
236264 crew  capricia
pi_220754385
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 00:29 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Oh ja, je legt het goed uit, bij de term niet progressief of behoudend/conservatief hoort ook de scepsis van de EU door de SP. En de neiging om heel hard te nivelleren, tegen het communisme aan.
Ik kan niet goed duiden waarom de SP het zo slecht doet. Jimmy Dijk spreekt misschien niet genoeg mensen aan?
Inmiddels is migratie en asiel volledig gekaapt door rechts. Terwijl de SP daar ook altijd al heel kritisch op geweest is en nog is. Jimmy gaat ook naar dezelfde wijken als een Mona.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220754393
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 00:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik kan niet goed duiden waarom de SP het zo slecht doet. Jimmy Dijk spreekt misschien niet genoeg mensen aan?
Inmiddels is migratie en asiel volledig gekaapt door rechts. Terwijl de SP daar ook altijd al heel kritisch op geweest is en nog is. Jimmy gaat ook naar dezelfde wijken als een Mona.
Ik denk dat dat ook komt omdat de SP geen consessies aan hun programma heeft willen doen. Marijnissen heeft ooit enorm veel stemmen gehad, maar wilde absoluut niet mee regeren. En dat is dus ook een conservatieve houding.
  Moderator zondag 10 mei 2026 @ 00:53:50 #22
236264 crew  capricia
pi_220754400
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 00:48 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik denk dat dat ook komt omdat de SP geen consessies aan hun programma heeft willen doen. Marijnissen heeft ooit enorm veel stemmen gehad, maar wilde absoluut niet mee regeren. En dat is dus ook een conservatieve houding.
Ja. Eens.
En het is ook een oorverdovend geweld ,wat steeds op je afkomt, dat kritisch op migratie en/of de EU een conservatief rechts ding is. Terwijl dat ook juist de SP is.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zondag 10 mei 2026 @ 05:08:52 #23
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220754649
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 23:44 schreef capricia het volgende:

[ x ]
"De Maten" en "Wijken die altijd de klappen opvangen" in één en dezelfde zin, WTF?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 10 mei 2026 @ 06:55:06 #24
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220754808
In 2025 was de SP progressief.
pi_220755171
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 06:55 schreef Bondsrepubliek het volgende:
In 2025 was de SP progressief.
[ afbeelding ]
Ja en de SGP viel wel mee wat betreft conservatief. NSC nog links van het midden :')
Dat plaatje is niet erg accuraat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')