abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220735317
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:16 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Maar dat neemt niet weg dat een advocaat aanleiding kan zien om daar vraagtekens bij te zetten.
De verdediging kan proberen om aan te geven dat de feiten hetzelfde zijn gebleven

Ik geef wel toe dat ik geen jurist ben, dus ik doe ook maar een gooi. Op dit moment zie ik echter ook niet zo gauw wat er verder ondeugdelijk gegaan is.

We zullen het moeten afwachten.
De advocaat van Ali B heeft zelf verzocht en toestemming gekregen om 2 nieuwe getuigen te verhoren tijdens het hoger beroep. Het argument van 'het bewijs was hetzelfde' gaat dus niet op want ze hebben het zelf veranderd. Overigens was het startpunt van de straf voor 2x bewezen verkrachting 4 jaar, dus met een verhoging van 2,5 naar 3 jaar komt hij nog goed weg.

Op zich lijkt de gang van zaken dus niet zo vreemd van buitenaf gezien.
  Redactie Frontpage donderdag 7 mei 2026 @ 12:24:09 #177
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220735320
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:19 schreef Toby56 het volgende:

Of er echt "een zooitje" van is gemaakt, zal de cassatiezaak wel gaan uitwijzen.
Daar is toch nog helemaal geen sprake van?
pi_220735322
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 11:40 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Had niet anders verwacht.
Alleen om nog maar even vrij rond te lopen
En om het gesprek met zijn zoon dat papa nu echt naar de gevangenis moet nog even uit te stellen :P
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Moderator donderdag 7 mei 2026 @ 12:25:06 #179
236264 crew  capricia
pi_220735323
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:23 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
De advocaat van Ali B heeft zelf verzocht en toestemming gekregen om 2 nieuwe getuigen te verhoren tijdens het hoger beroep. Het argument van 'het bewijs was hetzelfde' gaat dus niet op want ze hebben het zelf veranderd. Overigens was het startpunt van de straf voor 2x bewezen verkrachting 4 jaar, dus met een verhoging van 2,5 naar 3 jaar komt hij nog goed weg.

Op zich lijkt de gang van zaken dus niet zo vreemd van buitenaf gezien.
Ik vind anderhalf jaar per bewezen verkrachting eigenlijk gewoon weinig.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 7 mei 2026 @ 12:26:35 #180
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220735332
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Is het ook echt.

Wel leuk dat de straf hoger is geworden
  Moderator donderdag 7 mei 2026 @ 12:28:24 #181
236264 crew  capricia
pi_220735341
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:26 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Is het ook echt.

Wel leuk dat de straf hoger is geworden
En dat deze serieverkrachter ook gewoon helemaal niet door heeft wat ie gedaan heeft, dat zou ook wel reden voor TBS kunnen zijn.
- Goethe, “Faust”
pi_220735343
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja, maar dat is Nederland. De straffen zijn hier zo belachelijk laag dat voor delicten met een echt slachtoffer, het slachtoffer vaak langer bezig is het trauma te verwerken of fysiek te herstellen dan dat de dader moet brommen.

Dat is me al jaren een doorn in het oog.
  donderdag 7 mei 2026 @ 12:30:31 #183
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220735350
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:28 schreef capricia het volgende:

[..]
En dat deze serieverkrachter ook gewoon helemaal niet door heeft wat ie gedaan heeft, dat zou ook wel reden voor TBS kunnen zijn.
Chemische castratie is ook leuk. Maar helaas
pi_220735355
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:12 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Dat staat gewoon in de uitspraak?
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Ellen ten Damme.
Van bewezen poging tot verkrachting naar in hoger beroep bewezen verkrachting.
https://www.parool.nl/ned(...)l&utm_source=twitter

Dus twee bewezen verkrachtingen.
En dat levert hem drie jaar op.
Ja, ik drukte me onduidelijk uit.
Ik had het over al dan niet veranderd bewijs maar ik had eigenlijk moeten zeggen: wat zijn de juridische motivaties geweest om 'poging' te wijzigen in 'voltooiing'.
Maar uiteindelijk, geef ik toe, is dat toch ook weer een verkapte vraag naar de feiten. En, voor zover mij bekend, worden feiten niet opnieuw bekeken bij cassatie.

Nogmaals: ik ben geen jurist. Misschien vinden Ali B.'s advocaten nog iets (anders). Maar ik denk (met mijn boerenverstand) dat cassatie niet veel gaat veranderen.
Of misschien is het inderdaad een dekmantel om tijd te winnen en 'm te smeren naar een land waarmee NL geen uitleveringsverdrag heeft. Dan zou Rutger C. dus gelijk hebben met zijn quote uit een telefoongesprek met Ali B. "ik ga sowieso niet zitten voor wat ik niet gedaan heb."
Ik doe het ff rustig aan.
  donderdag 7 mei 2026 @ 12:31:04 #185
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_220735357
DSI-goden kunnen aan de slag. _O_
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_220735373
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ali_B

De volgorde waar hij bekend van is zou nog omgedraaid mogen worden. Verder wel mooi dat het al is bijgewerkt.
pi_220735377
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:30 schreef Toby56 het volgende:

[..]
[..]
Ja, ik drukte me onduidelijk uit.
Ik had het over al dan niet veranderd bewijs maar ik had eigenlijk moeten zeggen: wat zijn de juridische motivaties geweest om 'poging' te wijzigen in 'voltooiing'.
Maar uiteindelijk, geef ik toe, is dat toch ook weer een verkapte vraag naar de feiten. En, voor zover mij bekend, worden feiten niet opnieuw bekeken bij cassatie.

Nogmaals: ik ben geen jurist. Misschien vinden Ali B.'s advocaten nog iets (anders). Maar ik denk (met mijn boerenverstand) dat cassatie niet veel gaat veranderen.
Of misschien is het inderdaad een dekmantel om tijd te winnen en 'm te smeren naar een land waarmee NL geen uitleveringsverdrag heeft. Dan zou Rutger C. dus gelijk hebben met zijn quote uit een telefoongesprek met Ali B. "ik ga sowieso niet zitten voor wat ik niet gedaan heb."
Dan kan toch gewoon voorwaarde aangehangen worden dat ie het land niet uit mag.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_220735393
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:34 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Dan kan toch gewoon voorwaarde aangehangen worden dat ie het land niet uit mag.
Dat zal het niet gemakkelijker maken inderdaad, maar iets niet mogen is niet hetzelfde als iets niets doen c.q. proberen.

Je mag iemand ook niet verkrachten.
pi_220735394
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 11:28 schreef capricia het volgende:
Ja hoor.
Ali Cassatie

[ x ]
Ik zie weinig gronden waarop Ali een positievere uitspraak mag verwachten bij de Hoge Raad.
pi_220735400
POLL
pi_220735426
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:28 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Ja, maar dat is Nederland. De straffen zijn hier zo belachelijk laag dat voor delicten met een echt slachtoffer, het slachtoffer vaak langer bezig is het trauma te verwerken of fysiek te herstellen dan dat de dader moet brommen.

Dat is me al jaren een doorn in het oog.
De straf voor Ali B. zal vooral zijn dat zijn reputatie kapot is en hij als verkrachter gezien wordt.

Wat fijn is voor de slachtoffers, ze worden in ieder geloofd en niet als (op geld beluste) leugenaars weggezet.
pi_220735438
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:37 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Ik zie weinig gronden waarop Ali een positievere uitspraak mag verwachten bij de Hoge Raad.
De mogelijke gronden die ik eerder probeerde zijn, op goede gronden ;), waarschijnlijk ook al luchtkastelen.
Dus hoeven we beiden niet te solliciteren bij de heer B.

Spijtig, want het betaalt ongetwijfeld goed.
Ik vermoed dat dat voor zijn advocatenteam de enige reden zal zijn om door te gaan.
Money makes the world go round.
  donderdag 7 mei 2026 @ 12:58:57 #193
179002 GwaiLow
Malo accepto stultus sapit
pi_220735540
quote:
14s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:22 schreef damsco het volgende:
Lekker voor Ali, smerige rapist.
Ach

Ik ben een goeie jongen, wil voor iedereen het beste
Maar toch ben ik de dupe omdat anderen het verpesten
Ik vraag mezelf af of ik eruit zie als een slechte
Ben gekomen om te dansen, niet gekomen om te vechten
Maar toch word ik geweigerd, ook al is het onrechtvaardig
Durf te wedden, als ze me konden, dan vonden ze me aardig
  donderdag 7 mei 2026 @ 13:00:09 #194
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220735568
Zoals ze in de Napleiten Podcast altijd zeggen: Appeleren is riskeren! *O*
  Moderator donderdag 7 mei 2026 @ 13:03:38 #195
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_220735640
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 11:32 schreef StaceySinger het volgende:
De cassatie rechtbank in Nederland is de Hoge Raad der Nederlanden. Het is de hoogste rechter die beoordeelt of lagere rechters (meestal het gerechtshof) de wet juist hebben toegepast en of de uitspraak voldoende is gemotiveerd.
Eindstation: Na cassatie is de uitspraak definitief (tenzij de zaak wordt terugverwezen naar een ander hof).
Via welk ander instituut kom je direct bij de Hoge Raad uit?

Het is toch? Kantongerecht>Gerechtshof>Hoge Raad?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  donderdag 7 mei 2026 @ 13:12:01 #196
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  donderdag 7 mei 2026 @ 13:12:14 #197
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_220735697
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 13:03 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Via welk ander instituut kom je direct bij de Hoge Raad uit?

Het is toch? Kantongerecht>Gerechtshof>Hoge Raad?
Bij civielrechtelijk kunnen beide partijen als ze daar samen toe besluiten direct naar de Hoge Raad.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  Moderator donderdag 7 mei 2026 @ 13:16:11 #198
236264 crew  capricia
pi_220735712
Hoe lang gaat het nu nog duren voordat hij daadwerkelijk de gevangenis in gaat.. iemand een idee?
- Goethe, “Faust”
  donderdag 7 mei 2026 @ 13:20:49 #199
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220735738
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 13:16 schreef capricia het volgende:
Hoe lang gaat het nu nog duren voordat hij daadwerkelijk de gevangenis in gaat.. iemand een idee?
Gezien alle voorgaande rechtbanken hem veroordeeld hebben, met zelfs een hogere straf als resultaat, ga ik ervan uit dat de Hoge Raad daar niks aan gaat veranderen.

Dus het zal eraan liggen wanneer de Cassatie is.

En wellicht is een Castratie ook een optie :P
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220735786
quote:

[..]
Ik vrees dat een dergelijke zaak nooit helemaal naar 'tevredenheid' kan worden afgerond.

Of er echt "een zooitje" van is gemaakt, zal de cassatiezaak wel gaan uitwijzen.
quote:

[..]
Ik vrees dat een dergelijke zaak nooit helemaal naar 'tevredenheid' kan worden afgerond.

De Hoge Raad maakt er zelf ook vaak een zooitje van.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Maar de uitkomst is 3 jaar voor Ali B. Wat mijns inziens wel terecht lijkt.

Wat zou jij voorstellen als alternatief?
Ik zou voor 2 verkrachtingen eerder richting 10 jaar geven maar hem niet op basis van een dergelijke bewezenverklaring voor verkrachting veroordelen. Als zo'n meisje hem bevredigt omdat hij anders weer flipt dan is dat of dwang door bedreiging of geen dwang door bedreiging.

Een poging tot verkrachting van Ten Damme betekent dat iets van buiten de verdachte heeft gemaakt dat het niet tot een daadwerkelijke penetratie kwam. Een 'nee' van de vrouw is dat natuurlijk niet, want dat is wat het überhaupt tot verkrachting zou maken. Dan kun je zeggen wat een lompe harry, terecht, je kunt ook aanranding o.i.d. in het voortraject construeren, maar het is een zooitje van onzuiver juridische redeneringen, steunbewijs waarmee het nog steeds niet bewezen is maar leunt op de de verklaring van het vermeende slachtoffer, en een algeheel schemergebied van zeer lomple blauwtjes waar dan verkrachting uit moet worden gedestilleerd.

Het strafrecht faalt wanneer iemand veroordeeld wordt voor wat hij niet gedaan heeft, niet wanneer iemand niet veroordeeld wordt voor wat hij wel gedaan heeft. Het is niet anders, dat is vaak moeilijk te verteren maar is niet te repareren met juridische en bewijstechnische mist om tot milde straffen te komen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')