De advocaat van Ali B heeft zelf verzocht en toestemming gekregen om 2 nieuwe getuigen te verhoren tijdens het hoger beroep. Het argument van 'het bewijs was hetzelfde' gaat dus niet op want ze hebben het zelf veranderd. Overigens was het startpunt van de straf voor 2x bewezen verkrachting 4 jaar, dus met een verhoging van 2,5 naar 3 jaar komt hij nog goed weg.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:16 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Maar dat neemt niet weg dat een advocaat aanleiding kan zien om daar vraagtekens bij te zetten.
De verdediging kan proberen om aan te geven dat de feiten hetzelfde zijn gebleven
Ik geef wel toe dat ik geen jurist ben, dus ik doe ook maar een gooi. Op dit moment zie ik echter ook niet zo gauw wat er verder ondeugdelijk gegaan is.
We zullen het moeten afwachten.
Daar is toch nog helemaal geen sprake van?quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:19 schreef Toby56 het volgende:
Of er echt "een zooitje" van is gemaakt, zal de cassatiezaak wel gaan uitwijzen.
En om het gesprek met zijn zoon dat papa nu echt naar de gevangenis moet nog even uit te stellenquote:Op donderdag 7 mei 2026 11:40 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Had niet anders verwacht.
Alleen om nog maar even vrij rond te lopen
Ik vind anderhalf jaar per bewezen verkrachting eigenlijk gewoon weinig.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:23 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
De advocaat van Ali B heeft zelf verzocht en toestemming gekregen om 2 nieuwe getuigen te verhoren tijdens het hoger beroep. Het argument van 'het bewijs was hetzelfde' gaat dus niet op want ze hebben het zelf veranderd. Overigens was het startpunt van de straf voor 2x bewezen verkrachting 4 jaar, dus met een verhoging van 2,5 naar 3 jaar komt hij nog goed weg.
Op zich lijkt de gang van zaken dus niet zo vreemd van buitenaf gezien.
Is het ook echt.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind anderhalf jaar per bewezen verkrachting eigenlijk gewoon weinig.
En dat deze serieverkrachter ook gewoon helemaal niet door heeft wat ie gedaan heeft, dat zou ook wel reden voor TBS kunnen zijn.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:26 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Is het ook echt.
Wel leuk dat de straf hoger is geworden
Ja, maar dat is Nederland. De straffen zijn hier zo belachelijk laag dat voor delicten met een echt slachtoffer, het slachtoffer vaak langer bezig is het trauma te verwerken of fysiek te herstellen dan dat de dader moet brommen.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind anderhalf jaar per bewezen verkrachting eigenlijk gewoon weinig.
Chemische castratie is ook leuk. Maar helaasquote:Op donderdag 7 mei 2026 12:28 schreef capricia het volgende:
[..]
En dat deze serieverkrachter ook gewoon helemaal niet door heeft wat ie gedaan heeft, dat zou ook wel reden voor TBS kunnen zijn.
quote:
Ja, ik drukte me onduidelijk uit.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Ellen ten Damme.
Van bewezen poging tot verkrachting naar in hoger beroep bewezen verkrachting.
https://www.parool.nl/ned(...)l&utm_source=twitter
Dus twee bewezen verkrachtingen.
En dat levert hem drie jaar op.
Dan kan toch gewoon voorwaarde aangehangen worden dat ie het land niet uit mag.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:30 schreef Toby56 het volgende:
[..]
[..]
Ja, ik drukte me onduidelijk uit.
Ik had het over al dan niet veranderd bewijs maar ik had eigenlijk moeten zeggen: wat zijn de juridische motivaties geweest om 'poging' te wijzigen in 'voltooiing'.
Maar uiteindelijk, geef ik toe, is dat toch ook weer een verkapte vraag naar de feiten. En, voor zover mij bekend, worden feiten niet opnieuw bekeken bij cassatie.
Nogmaals: ik ben geen jurist. Misschien vinden Ali B.'s advocaten nog iets (anders). Maar ik denk (met mijn boerenverstand) dat cassatie niet veel gaat veranderen.
Of misschien is het inderdaad een dekmantel om tijd te winnen en 'm te smeren naar een land waarmee NL geen uitleveringsverdrag heeft. Dan zou Rutger C. dus gelijk hebben met zijn quote uit een telefoongesprek met Ali B. "ik ga sowieso niet zitten voor wat ik niet gedaan heb."
Dat zal het niet gemakkelijker maken inderdaad, maar iets niet mogen is niet hetzelfde als iets niets doen c.q. proberen.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:34 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Dan kan toch gewoon voorwaarde aangehangen worden dat ie het land niet uit mag.
De straf voor Ali B. zal vooral zijn dat zijn reputatie kapot is en hij als verkrachter gezien wordt.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:28 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Ja, maar dat is Nederland. De straffen zijn hier zo belachelijk laag dat voor delicten met een echt slachtoffer, het slachtoffer vaak langer bezig is het trauma te verwerken of fysiek te herstellen dan dat de dader moet brommen.
Dat is me al jaren een doorn in het oog.
De mogelijke gronden die ik eerder probeerde zijn, op goede grondenquote:Op donderdag 7 mei 2026 12:37 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Ik zie weinig gronden waarop Ali een positievere uitspraak mag verwachten bij de Hoge Raad.
Achquote:
Via welk ander instituut kom je direct bij de Hoge Raad uit?quote:Op donderdag 7 mei 2026 11:32 schreef StaceySinger het volgende:
De cassatie rechtbank in Nederland is de Hoge Raad der Nederlanden. Het is de hoogste rechter die beoordeelt of lagere rechters (meestal het gerechtshof) de wet juist hebben toegepast en of de uitspraak voldoende is gemotiveerd.
Eindstation: Na cassatie is de uitspraak definitief (tenzij de zaak wordt terugverwezen naar een ander hof).
Bij civielrechtelijk kunnen beide partijen als ze daar samen toe besluiten direct naar de Hoge Raad.quote:Op donderdag 7 mei 2026 13:03 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Via welk ander instituut kom je direct bij de Hoge Raad uit?
Het is toch? Kantongerecht>Gerechtshof>Hoge Raad?
Gezien alle voorgaande rechtbanken hem veroordeeld hebben, met zelfs een hogere straf als resultaat, ga ik ervan uit dat de Hoge Raad daar niks aan gaat veranderen.quote:Op donderdag 7 mei 2026 13:16 schreef capricia het volgende:
Hoe lang gaat het nu nog duren voordat hij daadwerkelijk de gevangenis in gaat.. iemand een idee?
quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:19 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik vrees dat een dergelijke zaak nooit helemaal naar 'tevredenheid' kan worden afgerond.
Of er echt "een zooitje" van is gemaakt, zal de cassatiezaak wel gaan uitwijzen.
De Hoge Raad maakt er zelf ook vaak een zooitje van.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:19 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik vrees dat een dergelijke zaak nooit helemaal naar 'tevredenheid' kan worden afgerond.
Ik zou voor 2 verkrachtingen eerder richting 10 jaar geven maar hem niet op basis van een dergelijke bewezenverklaring voor verkrachting veroordelen. Als zo'n meisje hem bevredigt omdat hij anders weer flipt dan is dat of dwang door bedreiging of geen dwang door bedreiging.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:19 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Maar de uitkomst is 3 jaar voor Ali B. Wat mijns inziens wel terecht lijkt.
Wat zou jij voorstellen als alternatief?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |