Nederland doet eigenlijk gewoon mee via NOS, maar dan zonder inzending in de competitie. Wellquote:Op zondag 3 mei 2026 19:56 schreef Fred_B het volgende:
Nog even over de overdreven aandacht van de NOS bij het komende ESF: Volgens het doorgaans betrouwbare Mediacourant, dat quote uit het doorgaans betrouwbare Shownieuws, dat vertegenwoordigd wordt door de doorgaans betrouwbare Patty Brard, stuurt de NOS dit jaar een delegatie van niet minder dan 20 mensen naar Wenen.
Uiteraard is de bron wat twijfelachtig, maar dit lijkt me ook niet iets dat verzonnen is. Wat dat betreft wordt het wel steeds gekker
Dat is van al die namen toch wel de meest random uit de grabbeltonquote:Op maandag 4 mei 2026 11:25 schreef NailQueen het volgende:
Il volo komt niet meer?
Max Mutske kent natuurlijk iedereen
Vraag blijft waarom het niet genoeg was om ze er dit jaar uit te kicken, puur op dat stemmenwervenquote:Als er weer sprake is van disproportionele stemmenwerving, zal de organisatie daar gevolgen aan verbinden, zegt Green. "Al hebben we juryleden om de stemming in evenwicht te brengen, dit soort activiteiten zullen we absoluut niet tolereren. Ik denk dat we de afgelopen jaren misschien niet streng genoeg zijn geweest."
orakel Tina Nijkamp heeft het nagevraagd en het gaat maximaal om 7 NOS'ers ter plaatse, inclusief de twee commentatoren en een externe cameraman. Daarnaast zijn er twee reguliere correspondenten beschikbaar, maar die zijn dus niet extra.quote:Op zondag 3 mei 2026 19:56 schreef Fred_B het volgende:
Nog even over de overdreven aandacht van de NOS bij het komende ESF: Volgens het doorgaans betrouwbare Mediacourant, dat quote uit het doorgaans betrouwbare Shownieuws, dat vertegenwoordigd wordt door de doorgaans betrouwbare Patty Brard, stuurt de NOS dit jaar een delegatie van niet minder dan 20 mensen naar Wenen.
Uiteraard is de bron wat twijfelachtig, maar dit lijkt me ook niet iets dat verzonnen is. Wat dat betreft wordt het wel steeds gekker
Die had van mij niet hoeven terug te komen.quote:
Wat wil je met Spanje en Nederland die veel geld bijdragen dan ineens niet meer meedoen.quote:Op maandag 4 mei 2026 13:12 schreef TheVulture het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)enging-na-israel-rel
Martin Green zegt zo ongeveer voor het eerst iets nuttigs en erkent een deel schuld:
[..]
Vraag blijft waarom het niet genoeg was om ze er dit jaar uit te kicken, puur op dat stemmenwerven
Kan me trouwens niet geheel aan de indruk onttrekken dat het gedeeltelijke boetekleed ook wel wordt gevoed door de spaarpot die leger is geraakt dan gewenst
Yup, daar had Martin in december nog niet al te lang over nagedacht blijkbaarquote:Op maandag 4 mei 2026 13:53 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Wat wil je met Spanje en Nederland die veel geld bijdragen dan ineens niet meer meedoen.
Als volgend jaar België erbij komt als er niks verandert.quote:Op maandag 4 mei 2026 13:56 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Yup, daar had Martin in december nog niet al te lang over nagedacht blijkbaar
Nou ja, Martin Green had natuurlijk maar wat graag straffen uitgedeeld, maar er is in december op DEMOCRATISCHE wijze in GROTE MEERDERHEID besloten dat Israël mag meedoen. En ja, dan kan hij er natuurlijk ook niets aan doen.quote:Op maandag 4 mei 2026 13:12 schreef TheVulture het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)enging-na-israel-rel
Martin Green zegt zo ongeveer voor het eerst iets nuttigs en erkent een deel schuld:
[..]
Vraag blijft waarom het niet genoeg was om ze er dit jaar uit te kicken, puur op dat stemmenwerven
Kan me trouwens niet geheel aan de indruk onttrekken dat het gedeeltelijke boetekleed ook wel wordt gevoed door de spaarpot die leger is geraakt dan gewenst
quote:Op maandag 4 mei 2026 13:37 schreef TheVulture het volgende:
[..]
orakel Tina Nijkamp heeft het nagevraagd en het gaat maximaal om 7 NOS'ers ter plaatse, inclusief de twee commentatoren en een externe cameraman. Daarnaast zijn er twee reguliere correspondenten beschikbaar, maar die zijn dus niet extra.
Nu weten we overigens niet of die directie daar ook bijhoort.quote:Ha Tina, nog even antwoord op je
ESF-vraag: er gaan vanuit NOS
Evenementen zes NOS'ers (dat is inclusief de twee commentatoren) naar Oostenrijk. Plus een externe cameraman. Zij maken de bijdragen vanuit Wenen voor de voorbeschouwingen die in Hilversum worden gemaakt + verzorgen het commentaar bij de halve finales en de finale.
En voor de volledigheid: NOS
Nieuws heeft op de finaledag Joris van Poppel in Wenen. De twee Duitsland-correspondenten zijn inzetbaar voor elk een halve finale.
(Zij berichten op onze nieuwsplatforms en hebben dus niks met de ESF-programmering zelf te maken.)
Opgeteld zitten er dus nooit meer dan zeven NOS'ers in Wenen.
Ja dat zal ook wel een rol spelen, de VRT zit als potentiële 6e afvaller op het vinkentouw. Daarentegen zullen ze Hongarije dan wel weer binnenhengelen nu Orban weg is...quote:Op maandag 4 mei 2026 13:58 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Als volgend jaar België erbij komt als er niks verandert.
En misschien toch ja tegen Kazachstan en Canada?quote:Op maandag 4 mei 2026 14:11 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ja dat zal ook wel een rol spelen, de VRT zit als potentiële 6e afvaller op het vinkentouw. Daarentegen zullen ze Hongarije dan wel weer binnenhengelen nu Orban weg is...
Als je een neutraal iemand met een in Nederland ongeëvenaarde schat aan ervaring neerzet, moet daar voor de balans natuurlijk ook een pro-Israël figuur aanschuiven die zijn bek maar een slinger geeft.quote:
Ik hoop dat Sietse wat tegenwicht kan bieden aan het waarom het toch goed is dat je daar als delegatie bent, al is het alleen maar om alvast te onderhandelen over de volgende editie. Er valt nu wel wat te halen nu met name de financiële druk op de EBU toeneemt.quote:Op maandag 4 mei 2026 20:57 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Als je een neutraal iemand met een in Nederland ongeëvenaarde schat aan ervaring neerzet, moet daar voor de balans natuurlijk ook een pro-Israël figuur aanschuiven die zijn bek maar een slinger geeft.
Het probleem met types als Tina is natuurlijk dat ze alleen maar kan afzeiken. Met betrekking tot het ESF is de EBU fout, om duidelijke redenen, de NOS omdat ze groots uitpakken, Avrotros omdat de boycot niet werkt, alle partijen dus. Als ze over voetbal zou schrijven, had ze waarschijnlijk bij PSG-Bayern nog enorm geklaagd over wat er allemaal misging in de defensie, met de arbitrage, de coaches, enz.quote:Op maandag 4 mei 2026 22:13 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik hoop dat Sietse wat tegenwicht kan bieden aan het waarom het toch goed is dat je daar als delegatie bent, al is het alleen maar om alvast te onderhandelen over de volgende editie. Er valt nu wel wat te halen nu met name de financiële druk op de EBU toeneemt.
Voor de rest ben ik ook wel een keer klaar met dat eeuwige gezeik op de Publieke Omroep vanuit de Tina Nijkamps en commercielen van deze wereld. Tuurlijk gaat er heel veel mis, maar het is zo makkelijk schoppen en scoren als je je bakken met geld vanuit een commerciële portemonnee krijgt.
Hij denkt niet dat de NOS het ESF terug wil nemen van AVROTROS. Hij had nog wel een scherpe opmerking op het interview van Martin Green bij Nieuwsuur. Toen hij de vraag kreeg over de Israelische promocampagne en dat de deelnemende artiest daar ook aan mee deed (Yuval) pareerde Martin Green dit dat dit het plan was van haar management en niet vanuit KAN is gekomen. Sietse gaf echter fijntjes aan dat alles wat de deelenemende artiest en management doen in het kader van het ESF onder de verantwoordelijkheid valt van de omroep. In dit geval was KAN dus wel degelijk verantwoordelijk te houden volgens Sietse.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 09:16 schreef Fred_B het volgende:
Had Sietse eigenlijk nog iets bijzonders gezegd? Ik las er niets over in de gewone media, en naar RTL Tonight kijkt niemand, dus ook geen commentaar op de sociale media.
Dat onderste hadden we toen hier volgens mij ook al uitgevogeld. Ik meen me te herinneren dat iemand voor de grap voorstelde om Ben Cramer het optreden te laten doen. Al is het nogal logisch dat het uitsluiten van de artiest betekent dat het land van het ESF verdwijnt. Je laat hooguit een ander het doen als je die een statement tegen de EBU wil laten maken, en daar is Avrotros uiteraard te netjes voor.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 13:15 schreef TheVulture het volgende:
[..]
In dat perspectief was de DQ eigenlijk dus ook in conflict met wat Martin Green zegt. Want de acties van een artiest zouden de omroep dus in zijn ogen niet verantwoordelijk maken. Men had dus volgens die redenatie Joost Klein weliswaar niet meer live laten optreden in de finale, maar de AVROTROS had je daar dus niet voor kunnen straffen. AVROTROS had dus ook Appie daar neer kunnen zetten als zanger, of men had vanuit de EBU gewoon het halve finale optreden nog een keer kunnen uitzenden
Zwitserland had nog wat problemen tijdens de repetitie. Dit liedje hoort wat mij betreft wel in de finale thuis, dus hopelijk is het snel opgelost.quote:Veronica Fusaro explained that she felt a bit disappointed due to the technical issues she experienced during yesterday's rehearsal.
The most important moment involving her guitar and the strings didn't go as she wanted. Some other things, like lighting and camera settings, still need to be improved.
Ik vind dit echt zo raar dat ik dat hele ‘NOS wil het Songfestival terugpakken-complot’ nog bijna begin te geloven ook. Normaal gesproken gaat er al minder aandacht naar de semi zonder Nederland (want toch minder kijkers ook) en nu wordt er compleet uitpakt met alles. Waarom?!quote:Op dinsdag 5 mei 2026 09:14 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Want dat is natuurlijk het punt, en dat is ook iets wat wel langetermijneffecten kan hebben: de NOS stelt zich met deze benadering van het ESF niet echt op als een goede collega van Avrotros. Toen die besloten tot een boycot, was iedereen het in de NPO er over eens, en de NOS zou het om wettelijke redenen uitzenden. Dan is het toch wel een flinke middelvinger als je kijkt hoe ze dit jaar uitpakken, en we per saldo een uitgebreidere ESF-programmering hebben dan in andere jaren, zelfs in 2019 hadden we dit niet. Dat had allemaal prima heel wat tandjes minder gekund, zonder dat het voor de kijker wat uit zou maken, en dat zou ook heel wat geld uitsparen.
Kan het NOS wil overnemen niet geloven eigenlijk. Het organiseren van een ESF-act is anno 2026 toch helemaal geen taak voor een omroep als de NOS? En kijkcijfer-wise heeft NOS toch ook niet zo veel te winnen of verliezen als taakomroep? Dacht ikquote:Op dinsdag 5 mei 2026 19:47 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ik vind dit echt zo raar dat ik dat hele ‘NOS wil het Songfestival terugpakken-complot’ nog bijna begin te geloven ook. Normaal gesproken gaat er al minder aandacht naar de semi zonder Nederland (want toch minder kijkers ook) en nu wordt er compleet uitpakt met alles. Waarom?!
Verwachten ze dat heel Nederland wild wordt van het commentaar van Henry Schut en we nooit weer anders willen ofzo ().
Er zit toch wel vaker een preshow voorafgaand aan de live-uitzendingen, waarbij allerlei A-B en C'ners commentaar geven op de inzendingenquote:Op dinsdag 5 mei 2026 19:47 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ik vind dit echt zo raar dat ik dat hele ‘NOS wil het Songfestival terugpakken-complot’ nog bijna begin te geloven ook. Normaal gesproken gaat er al minder aandacht naar de semi zonder Nederland (want toch minder kijkers ook) en nu wordt er compleet uitpakt met alles. Waarom?!
Verwachten ze dat heel Nederland wild wordt van het commentaar van Henry Schut en we nooit weer anders willen ofzo ().
"Met Henry staan we niet voor Schut"quote:Op dinsdag 5 mei 2026 19:47 schreef Em31 het volgende:
[..]
Maar stel, zouden we het heel erg vinden als het van Avrotros naar NOS zou teruggaan? Zo briljant is het ook allemaal niet geweest de afgelopen jaren...quote:Op dinsdag 5 mei 2026 19:47 schreef Em31 het volgende:
[..]
Liever de NOS dan Omroep Maxquote:Op dinsdag 5 mei 2026 22:50 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Maar stel, zouden we het heel erg vinden als het van Avrotros naar NOS zou teruggaan? Zo briljant is het ook allemaal niet geweest de afgelopen jaren...
Bijna elk jaar linkerrijtje hè. Het is niet dat er veel landen het beter doen.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 22:50 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Maar stel, zouden we het heel erg vinden als het van Avrotros naar NOS zou teruggaan? Zo briljant is het ook allemaal niet geweest de afgelopen jaren...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |