abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220707930
Het Eurovisie Songfestival 2026 is de voorgenomen 70ste editie van het festival. De landenwedstrijd, georganiseerd door de European Broadcasting Union (EBU) en gastzender ORF, zou moeten plaatsvinden in de Wiener Stadthalle in Wenen, Oostenrijk, na de overwinning van dit land in de editie van 2025 met het door solozanger JJ gezongen nummer Wasted Love. Eerder organiseerde Oostenrijk het evenement in 1967 en 2015.

De jubileumeditie wordt overschaduwd door discussies over de aanwezigheid van Israël. Daardoor doen Nederland, Spanje, Slovenië, Ierland en IJsland niet mee. Ter compensatie komen Moldavië, Roemenië en Bulgarije terug van hun afwezigheid. Ook heeft de EBU enige aanpassingen gemaakt in de regels rond het stemmen, politieke beïnvloeding en wordt de jury vergroot naar 7 leden per deelnemer, en stemt die jury ook weer mee in de halve finales.

In de loop van het seizoen verschijnen er natuurlijk ook weer aparte topics voor elk land en onderwerp.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_220707977
Nog even over de overdreven aandacht van de NOS bij het komende ESF: Volgens het doorgaans betrouwbare Mediacourant, dat quote uit het doorgaans betrouwbare Shownieuws, dat vertegenwoordigd wordt door de doorgaans betrouwbare Patty Brard, stuurt de NOS dit jaar een delegatie van niet minder dan 20 mensen naar Wenen.

Uiteraard is de bron wat twijfelachtig, maar dit lijkt me ook niet iets dat verzonnen is. Wat dat betreft wordt het wel steeds gekker :')
  zondag 3 mei 2026 @ 20:34:40 #3
478909 molloot200
alles muziek.
pi_220708419
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 19:56 schreef Fred_B het volgende:
Nog even over de overdreven aandacht van de NOS bij het komende ESF: Volgens het doorgaans betrouwbare Mediacourant, dat quote uit het doorgaans betrouwbare Shownieuws, dat vertegenwoordigd wordt door de doorgaans betrouwbare Patty Brard, stuurt de NOS dit jaar een delegatie van niet minder dan 20 mensen naar Wenen.

Uiteraard is de bron wat twijfelachtig, maar dit lijkt me ook niet iets dat verzonnen is. Wat dat betreft wordt het wel steeds gekker :')
Nederland doet eigenlijk gewoon mee via NOS, maar dan zonder inzending in de competitie. Well :')
pi_220708693
Ik snap het niet. Als ze werkelijk met een delegatie van 20 personen gaan vind ik dat veel te veel.

Ik kijk zelden Shownieuws of RTL Boulevard. Lees soms wel Mediacourant. Maar ik luister wel de podcast van Tina Nijkamp. Zij begreep op zich wel dat NOS/NTR promotie maakt en voorbeschouwingen erbij doet, omdat het Songfestival altijd heel goed bekeken wordt. Het is vaak (ex-sport) het best bekeken programma van het jaar. Logisch dat ze de uitzendingen dan professioneel aanpakken.

MAAR we doen dit jaar niet mee! Dan zullen er sowieso minder kijkers zijn. En de NPO heeft AVROTROS gesteund in hun principiële standpunt. Daarom vind ik ingetogenheid door NOS/NTR gepast.
pi_220709019
twitter
pi_220709293
Ik snap al nooit dat commentatoren aanwezig moeten zijn, bij sport niet en bij zulke zaken niet. Er zijn zat zenders die dat niet doen en dat gaat absoluut niet ten koste van de kwaliteit. Maar nu 20 man sturen, dat is wel echt absurd. Misschien 1 interviewer, dat is elk jaar voldoende en nu al helemaal.
  zondag 3 mei 2026 @ 21:54:38 #7
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220709323
twitter
  zondag 3 mei 2026 @ 22:13:29 #8
82471 CrazyDutchPunk
Just watch me burn...
pi_220709442
Over de NL delegatie:
Die reizen sowieso pas veel later af dan de AVROTROS altijd deed (ook het commentaar team), weet ik toevallig. Dus dat scheelt al in de kosten. En dat aantal ligt volgens mij lager. Maar tuurlijk zullen er een aantal directeuren gaan, zoals de directeur van de NPO en AVROTROS ook altijd gingen net zoals veel EBU leden hun top sturen voor informeel overleg en toekijken.
You know when you close your eyes and wish for something?
Well, God's the person that is ignoring you.
  maandag 4 mei 2026 @ 10:30:25 #9
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220711720
Montenegro

Estland

maandag 4 mei 2026 @ 11:06:32 #10
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220712009
Israel

pi_220712046
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 11:06 schreef Momo het volgende:
Israel

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
pi_220712101
We hebben de gastenlijst voor de finale.

Alexander Rybak – Hij gaat toch nog naar de finale, zonder de voorronde te winnen.

Erika Vikman – Deelneemster in 2025. Kwam, zag, en werd 11e.

Kristian Kostov – Vooral bekend van zijn “”””loting”””” voor de tweede starthelft in 2017.

Lordi – De mannen met de maskers.

Max Mutzke – Zong ooit Re-Union naar de vergetelheid.

Miriana Conte – Televoting Top 23 in 2025.

Ruslana – Enig lid van de fanclub van Axel Hirsoux.

Verka Serduchka – Leuk dat die eindelijk ook eens mag langskomen.

Vicky Léandros opent de eerste semi. JJ gaat zijn nieuwe hit, nou ja, nieuwe plaat zingen. En er komt nog een Oostenrijks swingtalent langs.
pi_220712146
Il volo komt niet meer? :o

Max Mutske kent natuurlijk iedereen :Y
  maandag 4 mei 2026 @ 11:47:05 #14
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220712260
België

Deze look is populair
  maandag 4 mei 2026 @ 12:14:47 #15
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220712513
Litouwen

maandag 4 mei 2026 @ 12:53:47 #16
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220712734
San Marino

pi_220712820
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 11:25 schreef NailQueen het volgende:
Il volo komt niet meer? :o

Max Mutske kent natuurlijk iedereen :Y
Dat is van al die namen toch wel de meest random uit de grabbelton _O-
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_220712844
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)enging-na-israel-rel

Martin Green zegt zo ongeveer voor het eerst iets nuttigs en erkent een deel schuld:
quote:
Als er weer sprake is van disproportionele stemmenwerving, zal de organisatie daar gevolgen aan verbinden, zegt Green. "Al hebben we juryleden om de stemming in evenwicht te brengen, dit soort activiteiten zullen we absoluut niet tolereren. Ik denk dat we de afgelopen jaren misschien niet streng genoeg zijn geweest."
Vraag blijft waarom het niet genoeg was om ze er dit jaar uit te kicken, puur op dat stemmenwerven :+

Kan me trouwens niet geheel aan de indruk onttrekken dat het gedeeltelijke boetekleed ook wel wordt gevoed door de spaarpot die leger is geraakt dan gewenst :+

[ Bericht 12% gewijzigd door TheVulture op 04-05-2026 13:44:56 ]
pi_220713001
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 19:56 schreef Fred_B het volgende:

orakel Tina Nijkamp heeft het nagevraagd en het gaat maximaal om 7 NOS'ers ter plaatse, inclusief de twee commentatoren en een externe cameraman. Daarnaast zijn er twee reguliere correspondenten beschikbaar, maar die zijn dus niet extra.
pi_220713125
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 12:53 schreef Momo het volgende:
San Marino
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die had van mij niet hoeven terug te komen.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_220713151
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:12 schreef TheVulture het volgende:

Martin Green zegt zo ongeveer voor het eerst iets nuttigs en erkent een deel schuld:
[..]
Vraag blijft waarom het niet genoeg was om ze er dit jaar uit te kicken, puur op dat stemmenwerven :+

Kan me trouwens niet geheel aan de indruk onttrekken dat het gedeeltelijke boetekleed ook wel wordt gevoed door de spaarpot die leger is geraakt dan gewenst :+
Wat wil je met Spanje en Nederland die veel geld bijdragen dan ineens niet meer meedoen.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_220713178
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:53 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Wat wil je met Spanje en Nederland die veel geld bijdragen dan ineens niet meer meedoen.
Yup, daar had Martin in december nog niet al te lang over nagedacht blijkbaar :+
pi_220713193
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:56 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Yup, daar had Martin in december nog niet al te lang over nagedacht blijkbaar :+
Als volgend jaar België erbij komt als er niks verandert.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_220713260
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:12 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Nou ja, Martin Green had natuurlijk maar wat graag straffen uitgedeeld, maar er is in december op DEMOCRATISCHE wijze in GROTE MEERDERHEID besloten dat Israël mag meedoen. En ja, dan kan hij er natuurlijk ook niets aan doen.
pi_220713290
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:37 schreef TheVulture het volgende:

[..]
orakel Tina Nijkamp heeft het nagevraagd en het gaat maximaal om 7 NOS'ers ter plaatse, inclusief de twee commentatoren en een externe cameraman. Daarnaast zijn er twee reguliere correspondenten beschikbaar, maar die zijn dus niet extra.
quote:
Ha Tina, nog even antwoord op je
ESF-vraag: er gaan vanuit NOS
Evenementen zes NOS'ers (dat is inclusief de twee commentatoren) naar Oostenrijk. Plus een externe cameraman. Zij maken de bijdragen vanuit Wenen voor de voorbeschouwingen die in Hilversum worden gemaakt + verzorgen het commentaar bij de halve finales en de finale.
En voor de volledigheid: NOS
Nieuws heeft op de finaledag Joris van Poppel in Wenen. De twee Duitsland-correspondenten zijn inzetbaar voor elk een halve finale.
(Zij berichten op onze nieuwsplatforms en hebben dus niks met de ESF-programmering zelf te maken.)
Opgeteld zitten er dus nooit meer dan zeven NOS'ers in Wenen.
Nu weten we overigens niet of die directie daar ook bijhoort.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')