-------------------------------quote:FNV dreigt met ov-staking in juni, zonder met details te komen
Vakbond FNV dreigt half juni te gaan staken in het openbaar vervoer. Wanneer die staking precies is en hoelang die zou duren is nog onduidelijk.
De grootste vakbond van Nederland is ontevreden over de kabinetsplannen rond sociale zekerheid en voert in de discussie daarover nu de druk op. "Het kabinet is van plan mensen langer te laten doorwerken en breekt afspraken over de AOW", zegt vakbondbestuurder Henri Janssen. "Op deze manier verdwijnen alle sociale vangnetten."
Volgens hem gaan de plannen om te staken alleen van tafel als het kabinet alle bezuinigingsplannen rondom sociale zekerheid schrapt. "Als dat niet gebeurt gaan wij in juni staken en vallen zowel landelijk als regionaal de treinen, bussen, trams en metro stil."
Spel tussen bonden en kabinet
De vakbond bereidt ook stakingen in andere sectoren voor. Zo kondigde de havensector eerder al aan na mei te gaan staken. "De actiebereidheid is zowel bij de havens als het ov groot", zegt Janssen, niet toevallig op de internationale Dag van de Arbeid.
"De plannen van het kabinet raken alle werkenden, niet alleen de mensen die in het ov of bij de havens werken", zegt Janssen. "Door te staken hopen we de sociale zekerheid voor al die mensen te behouden."
De aankondiging van een mogelijke ov-staking is onderdeel van het spel tussen bonden en kabinet. De vakbond is al langer kritisch op de kabinetsplannen om te besparen op de sociale zekerheid.
Vooral het voornemen van het kabinet om de AOW-leeftijd te verhogen en de WW te verkorten is slecht gevallen bij de vakbonden.
Op zoek naar alternatieven
Een deel van die plannen is inmiddels teruggedraaid. Vorige week trok het kabinet een bezuiniging op hulp bij de bijstandsuitkering in. In plaats daarvan stelde minister Aartsen (Werk en Participatie) voor om het kindgebonden budget vanaf volgend jaar voor meer gezinnen te versoberen.
Ook de verhoging van de AOW-leeftijd is nog niet definitief. Eind februari besloot het kabinet om die voorgenomen verhoging nog niet vast te leggen in de wet en eerst in overleg met onder meer de vakbonden op zoek te gaan naar alternatieven.
Maar het is nog maar de vraag of en wanneer dat overleg er komt. In maart liepen de vakbonden FNV, CNV en VCP weg uit het kennismakingsgesprek met het kabinet-Jetten. Toen klonk het al dat de bonden het "hele land platleggen" als het kabinet de bezuinigingsplannen doorzet. Het dreigement van vandaag past dus in dat patroon.
https://nos.nl/artikel/26(...)met-details-te-komen
En dan? Stemt men weer rechts en krijgen we weer dezelfde onzinquote:Op zaterdag 2 mei 2026 11:16 schreef Regilio_ het volgende:
FNV heeft groot gelijk.
Wegwezen met dit kabinet.
Het kan wél.
Überhaupt géén minderheidskabinet in ieder geval.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 11:18 schreef Goprolover het volgende:
[..]
En dan? Stemt men weer rechts en krijgen we weer dezelfde onzin
Is er al iets positiefs te melden eigenlijk over het huidige kabinet? Ik zie alleen maar geldslurpende maatregelen en beloftes die door de plee zijn gespoeld.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 11:14 schreef Starhopper het volgende:
[..]
-------------------------------
Lekker bezig weer dat minderheidskabinet
A la Trump?quote:Op zaterdag 2 mei 2026 11:34 schreef Jahr00n het volgende:
Wij zouden eigenlijk gewoon een dictator moeten kiezen die orde op zaken kan stellen in dit land.
Ja, dan komen die luie Fransen wel van hun reet ja.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 11:21 schreef Harvest89 het volgende:
Uitstekend. Goede actie.
Het zou eigenlijk zoals Frankrijk moeten zijn die een halve stad afbreken als er weer eens bezuinigingen worden aangekondigd.
Lui zijn ze niet.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 11:39 schreef BennieButtfuck het volgende:
[..]
Ja, dan komen die luie Fransen wel van hun reet ja.
Land is bijkans failliet.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 11:43 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Lui zijn ze niet.
Kan wel zijn dat ze hier en daar iets meer van het leven genieten.
Nog steeds de op 2 na grootste economie in Europa.quote:
Massa is kassa, maar dat zegt verder niet zoveel.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 11:44 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nog steeds de op 2 na grootste economie in Europa.
Blijf dit soort fabeltjes vooral geloven, en vooral dat het ten goede komt van de mensen die er wonen.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 11:44 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nog steeds de op 2 na grootste economie in Europa.
Ja, een dictator die alleen dingen doet waar iedereen het mee eens isquote:Op zaterdag 2 mei 2026 11:34 schreef Jahr00n het volgende:
Wij zouden eigenlijk gewoon een dictator moeten kiezen die orde op zaken kan stellen in dit land.
Ik bedoel het niet gemeen, maar dat is eigenlijk best grappigquote:Op zaterdag 2 mei 2026 12:12 schreef capricia het volgende:
Zit je dan met je 49 euro OV-kaart van Progressief Nederland.
Heb je met een dagje staken dat bedrag al terug door de restitutieregelsquote:Op zaterdag 2 mei 2026 12:12 schreef capricia het volgende:
Zit je dan met je 49 euro OV-kaart van Progressief Nederland.
https://www.deondernemer.(...)%2Fwww.google.com%2Fquote:Op zaterdag 2 mei 2026 11:39 schreef BennieButtfuck het volgende:
[..]
Ja, dan komen die luie Fransen wel van hun reet ja.
Allemaal weer de auto in. Kun je eindelijk de brandstof betalen.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 12:26 schreef Caland het volgende:
[..]
Heb je met een dagje staken dat bedrag al terug door de restitutieregels
Of efficiënter.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 12:28 schreef Prego het volgende:
[..]
https://www.deondernemer.(...)%2Fwww.google.com%2F
Kennelijk zijn Nederlanders luier dan Fransen.
quote:Op zaterdag 2 mei 2026 12:28 schreef Prego het volgende:
[..]
https://www.deondernemer.(...)%2Fwww.google.com%2F
Kennelijk zijn Nederlanders luier dan Fransen.
Eurostat is het officiële statistiekbureau van de Europese Unie (EU), gevestigd in Luxemburg.quote:
Jij hebt een pleurishekel aan 25+ he? Zweden niet iets? In combinatie met trainen voor je vrouw?quote:Op zaterdag 2 mei 2026 11:31 schreef heywoodu het volgende:
Doe maar, in elk geval de treinen
En in juli en augustus ook, lekker niet naar kantoor in de meest vieswarme tijd van het jaar.
Hij is een type van de 18-?quote:Op zaterdag 2 mei 2026 20:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Jij hebt een pleurishekel aan 25+ he? Zweden niet iets? In combinatie met trainen voor je vrouw?
IJsland zou ideaal zijnquote:Op zaterdag 2 mei 2026 20:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Jij hebt een pleurishekel aan 25+ he? Zweden niet iets? In combinatie met trainen voor je vrouw?
quote:Vakbond FNV kondigt ov-staking aan op woensdag 24 juni: 'Geen andere mogelijkheid'
Vakbond FNV kondigt stakingen aan in het openbaar vervoer op woensdag 24 juni. Werknemers in het trein-, bus-, tram- en metrovervoer beginnen op die dag pas om 8 uur 's ochtends met werken. Voor die tijd rijdt er geen openbaar vervoer.
FNV wil betere arbeidsvoorwaarden afdwingen bij het kabinet. Het is niet voldoende gelukt om er met het kabinet uit te komen, stelt de vakbond.
FNV en andere vakbonden zijn kritisch op plannen van het kabinet. Dat wil ondanks eerdere afspraken onder meer de AOW-leeftijd verhogen en de werkloosheidsuitkering (WW) verkorten van twee naar één jaar.
Teruggedraaid
Een deel van de kabinetsplannen is inmiddels teruggedraaid. Vorige maand trok het kabinet een bezuiniging in op hulp bij de bijstandsuitkering. In plaats daarvan stelde minister Aartsen (Werk en Participatie) voor om het kindgebonden budget vanaf volgend jaar voor meer gezinnen te versoberen.
Ook de verhoging van de AOW-leeftijd is nog niet definitief. Eind februari besloot het kabinet om die voorgenomen verhoging nog niet vast te leggen in de wet en eerst in overleg met onder meer de vakbonden op zoek te gaan naar alternatieven.
Verkeershinder
Het gevolg van de aangekondigde staking is dat mensen 's ochtends vroeg niet of moeilijker naar hun werk kunnen. "Wij begrijpen goed dat reizigers last hebben van deze actie en dat vinden wij heel vervelend", zegt Edwin Kuiper van FNV Vervoer. "Maar het kabinet weigert te luisteren naar de zorgen van werkenden. Onze leden zien geen andere mogelijkheid meer dan staken."
De vakbond bereidt ook stakingen in andere sectoren voor. Zo kondigde de havensector eerder al aan na mei te gaan staken. Ook sluit het toekomstige acties in het ov niet uit, waarbij de stakingen langer kunnen duren.
De stakingen in het ov kunnen nog worden teruggetrokken. Daarvoor geeft de vakbond het kabinet tot 25 mei de tijd. Het kabinet moet dan de plannen om de AOW-leeftijd te verhogen laten varen, stelt FNV.
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) reageert niet direct op de stakingen, maar laat weten "ergens komende weken" met een nieuw plan te komen. "Wij werken op dit moment aan een voorstel waarmee de bonden weer aan tafel kunnen komen."
https://nos.nl/artikel/26(...)-andere-mogelijkheid
Nou wat een egoïstische reactie om er zo blij mee te zijn. Er zijn ook mensen die 50+ km. moeten reizen naar hun werk hé..quote:Op zaterdag 2 mei 2026 11:19 schreef tesssssssss het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik fiets. Mijn fiets zet ik weg met mijn slot dat goedgekeurd is door de verzekering. Ook nog.![]()
Precies.quote:
Ja, ik vroeger ook met het OV. Dat was een doffe ellende.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:37 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nou wat een egoïstische reactie om er zo blij mee te zijn. Er zijn ook mensen die 50+ km. moeten reizen naar hun werk hé..
In de 80er jaren was het inderdaad doffe ellende, de NS met name. Als student was ik er toen afhankelijk van. Sindsdien is het verbeterd, maar het blijft een semi-overheids instelling ondanks de privatisering. Zelfs op de sterke geo-fenced kippenlijn Barneveld-Ede Wageningen zit nog een machinist, en maar klagen over hoge personeelskostenquote:Op donderdag 21 mei 2026 09:18 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, ik vroeger ook met het OV. Dat was een doffe ellende.
Zullen we werknemers rechten en aow ook bij het grofvuil zetten?quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:14 schreef Alpha0 het volgende:
Schandalig, allemaal op staande voet ontslaan. Stakingsrecht mag ook wel eens kritisch tegen het licht gehouden worden.
De NS maakt misbruik van het feit dat zei cruciale infrastructuur beheren, mijn inziens mag je daar niet zomaar misbruik van maken.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:20 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Zullen we werknemers rechten en aow ook bij het grofvuil zetten?
Werken totdat je dood bij neervalt.
Nee want dat zeg ik nietquote:Op donderdag 28 mei 2026 16:20 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Hoe wil je anders iets voor elkaar krijgen?quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
De NS maakt misbruik van het feit dat zei cruciale infrastructuur beheren, mijn inziens mag je daar niet zomaar misbruik van maken.
Geen kaartjes knippen die dag.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:30 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Hoe wil je anders iets voor elkaar krijgen?
Het is sowieso vrij debiel dat vakbonden als zo een belangrijke partner worden gezien, heb dat altijd bizar gevonden dat ze ook in de SER zitten, ze vertegenwoordigen maar een klein deel van Nederland.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:31 schreef Lurf het volgende:
Ik moet zeggen dat ik de strategie van het kabinet niet helemaal kan volgen. Denken ze nu echt dat het landsbelang draait om 6 miljard bezuinigingen en dat ze die bal bij de vakbonden en de oppositie neer kunnen leggen? Het is geen 2013 meer.
Ik vind het top wat de vakbonden doen. Zo hard mogelijk raken aub.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:20 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Scannen dan: https://www.nu.nl/binnenl(...)ducteursstaking.htmlquote:Op donderdag 28 mei 2026 16:33 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
1992 belde. Ze willen je strippenkaart terug.
Ja dat zal de overheid leren.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Scannen dan: https://www.nu.nl/binnenl(...)ducteursstaking.html
Nee de treinen niet laten rijden raakt de overheid keihardquote:Op donderdag 28 mei 2026 16:45 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ja dat zal de overheid leren.
Neehoor gewoon lekker staken. Hoe vaker hoe beter. Wordt tijd dat de overheid niet alles zonder consequenties kan doordrukken zoals zij willen, zonder naar de burgers te luisteren.
Ja, best maar een korte periode vroeg in de ochtend staken is echt het tegenovergestelde hiervanquote:Op donderdag 28 mei 2026 16:43 schreef Seeburg54 het volgende:
Wat mij betreft gaan de vakbonden er met gestrekt been in. Aanpakken dat kabinet. Je kan straks van de werkvloer zo regelrecht de kist in. Uitgewrongen als een oude vaatlap.
Ik zou hier ook actie willen voeren.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:34 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik vind het top wat de vakbonden doen. Zo hard mogelijk raken aub.
Ja joh, we gunnen de boomers nog wat extra ten koste van de jongere generaties, ze hebben het zo zwaar...quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:43 schreef Seeburg54 het volgende:
Wat mij betreft gaan de vakbonden er met gestrekt been in. Aanpakken dat kabinet. Je kan straks van de werkvloer zo regelrecht de kist in. Uitgewrongen als een oude vaatlap.
Die gasbaten hadden voor groot deel naar Groningen moeten gaan, maar ja uitgeven aan leuke dingen in de randstad is veel belangrijker.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:54 schreef raptorix het volgende:
Overigens hebben we dit aan ons zelf te danken, als we de gasbaten in een Nationaal fonds hadden gezet had iedereen nu met zijn 60e kunnen stoppen met werken.
Jij hebt ook baat dat de WIA en de WW blijft bestaan.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja joh, we gunnen de boomers nog wat extra ten koste van de jongere generaties, ze hebben het zo zwaar...
De boomers zijn in principe allemaal al met pensioen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja joh, we gunnen de boomers nog wat extra ten koste van de jongere generaties, ze hebben het zo zwaar...
Neequote:Op zaterdag 2 mei 2026 11:18 schreef Goprolover het volgende:
[..]
En dan? Stemt men weer rechts en krijgen we weer dezelfde onzin
Daar heb ik een andere mening over, maar heb het laten doorrekenen, het bedrag wat we te besteden had geweest is gigantisch, je komt ongeveer op 2000 euro per maand per Nederlander, en dat is dus puur op het rendement niet dat je er geld uit gaat halen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:59 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Die gasbaten hadden voor groot deel naar Groningen moeten gaan, maar ja uitgeven aan leuke dingen in de randstad is veel belangrijker.
Ik ben wel met je eens dat het in een fonds had kunnen worden gestopt, zodat er geld was om het stroomnet te verzwaren enzo zulk soort dingen.
Weer zo een.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Maar dat was niet waar ik op reageerde.quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:00 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Jij hebt ook baat dat de WIA en de WW blijft bestaan.
?quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Die boomers hebben in de meeste gevallen ruim 40 dienstjaren achter de kiezen. Een hele grote groep is natuurlijk al met pensioen of dood. Maar ja, de jongere boomers hebben het zwaar. Vooral als je altijd fysiek zwaar werk hebt gedaan.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
:")quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:23 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Die boomers hebben in de meeste gevallen ruim 40 dienstjaren achter de kiezen. Een hele grote groep is natuurlijk al met pensioen of dood. Maar ja, de jongere boomers hebben het zwaar. Vooral als je altijd fysiek zwaar werk hebt gedaan.
De jonge generaties waar je zo'n medelijden mee hebt studeren een eeuwigheid, en willen in veel gevallen niet eens 40 uur werken. Ik weet ook best dat de jongere generaties het niet gemakkelijk hebben op andere vlakken. Maar het scheelt wel als je nog niet versleten bent hè.
Wat wil je nu bereiken vraag ik mij af. Boomers zijn al lang met pensioen en mocht dat niet zo zijn is de aow leeftijd al vast gelegd. Je krijgt vijf jaar voor je aow leeftijd definitief te horen wanneer. WIA en WW heeft elke leeftijd voordeel van. Maw je schiet je uit rancune zelf in de voet.quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:27 schreef Nattekat het volgende:
[..]
:")![]()
Gooi jezelf weg, echt waar, wat een intens triest antwoord.
De reden dat het een intens triest antwoord is heeft niets te maken met het inhoudelijke onderwerp.quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:30 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wat wil je nu bereiken vraag ik mij af. Boomers zijn al lang met pensioen en mocht dat niet zo zijn is de aow leeftijd al vast gelegd. Je krijgt vijf jaar voor je aow leeftijd definitief te horen wanneer. WIA en WW heeft elke leeftijd voordeel van. Maw je schiet je uit rancune zelf in de voet.
Als je dat triest vindt zegt dat veel over jou. Want het is gewoon waar. Als je 6o+ bent en je hebt een groot deel van je leven fysiek zwaar werk gedaan ben je op en af. Dus gooi jij jezelf weg met je non empathisch geneuzel.quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:27 schreef Nattekat het volgende:
[..]
:")![]()
Gooi jezelf weg, echt waar, wat een intens triest antwoord.
Achquote:Op donderdag 28 mei 2026 17:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De reden dat het een intens triest antwoord is heeft niets te maken met het inhoudelijke onderwerp.
Gemiste kans inderdaad. Had overheid inderdaad beter kunnen doen, gasbaten in een nationaal fonds. Helemaal eens.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:54 schreef raptorix het volgende:
Overigens hebben we dit aan ons zelf te danken, als we de gasbaten in een Nationaal fonds hadden gezet had iedereen nu met zijn 60e kunnen stoppen met werken.
Noorwegen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:54 schreef raptorix het volgende:
Heb je zelf uberhaupt een dag gewerkt?quote:Op donderdag 28 mei 2026 23:00 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Gemiste kans inderdaad. Had overheid inderdaad beter kunnen doen, gasbaten in een nationaal fonds. Helemaal eens.
Zeker.quote:Op donderdag 28 mei 2026 23:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Heb je zelf uberhaupt een dag gewerkt?
Met de gasbaten is ook de verzorgingsstaat opgebouwd....quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:54 schreef raptorix het volgende:
De boomers hebben volop van die baten genoten. Na hen de zondvloed. Het land is opgebouwd door de generaties vóór hen, en zij hebben daar rijkelijk de vruchten van geplukt.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:54 schreef raptorix het volgende:
Mja voor een klein deel, we hadden dat met een verstandiger beleid ook kunnen inrichten, het is gewoon eeuwig zonde.quote:Op donderdag 28 mei 2026 23:50 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Met de gasbaten is ook de verzorgingsstaat opgebouwd....
Frankrijk heeft daardoor tov het bbp 113% staatsschuld en 18% van de begroting gaat op aan rentelastenquote:Op zaterdag 2 mei 2026 11:21 schreef Harvest89 het volgende:
Uitstekend. Goede actie.
Het zou eigenlijk zoals Frankrijk moeten zijn die een halve stad afbreken als er weer eens bezuinigingen worden aangekondigd.
Zoals Noorwegenquote:Op vrijdag 29 mei 2026 05:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mja voor een klein deel, we hadden dat met een verstandiger beleid ook kunnen inrichten, het is gewoon eeuwig zonde.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |