abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:14:19 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220695367
quote:
FNV dreigt met ov-staking in juni, zonder met details te komen



Vakbond FNV dreigt half juni te gaan staken in het openbaar vervoer. Wanneer die staking precies is en hoelang die zou duren is nog onduidelijk.

De grootste vakbond van Nederland is ontevreden over de kabinetsplannen rond sociale zekerheid en voert in de discussie daarover nu de druk op. "Het kabinet is van plan mensen langer te laten doorwerken en breekt afspraken over de AOW", zegt vakbondbestuurder Henri Janssen. "Op deze manier verdwijnen alle sociale vangnetten."

Volgens hem gaan de plannen om te staken alleen van tafel als het kabinet alle bezuinigingsplannen rondom sociale zekerheid schrapt. "Als dat niet gebeurt gaan wij in juni staken en vallen zowel landelijk als regionaal de treinen, bussen, trams en metro stil."

Spel tussen bonden en kabinet
De vakbond bereidt ook stakingen in andere sectoren voor. Zo kondigde de havensector eerder al aan na mei te gaan staken. "De actiebereidheid is zowel bij de havens als het ov groot", zegt Janssen, niet toevallig op de internationale Dag van de Arbeid.

"De plannen van het kabinet raken alle werkenden, niet alleen de mensen die in het ov of bij de havens werken", zegt Janssen. "Door te staken hopen we de sociale zekerheid voor al die mensen te behouden."

De aankondiging van een mogelijke ov-staking is onderdeel van het spel tussen bonden en kabinet. De vakbond is al langer kritisch op de kabinetsplannen om te besparen op de sociale zekerheid.

Vooral het voornemen van het kabinet om de AOW-leeftijd te verhogen en de WW te verkorten is slecht gevallen bij de vakbonden.

Op zoek naar alternatieven
Een deel van die plannen is inmiddels teruggedraaid. Vorige week trok het kabinet een bezuiniging op hulp bij de bijstandsuitkering in. In plaats daarvan stelde minister Aartsen (Werk en Participatie) voor om het kindgebonden budget vanaf volgend jaar voor meer gezinnen te versoberen.

Ook de verhoging van de AOW-leeftijd is nog niet definitief. Eind februari besloot het kabinet om die voorgenomen verhoging nog niet vast te leggen in de wet en eerst in overleg met onder meer de vakbonden op zoek te gaan naar alternatieven.

Maar het is nog maar de vraag of en wanneer dat overleg er komt. In maart liepen de vakbonden FNV, CNV en VCP weg uit het kennismakingsgesprek met het kabinet-Jetten. Toen klonk het al dat de bonden het "hele land platleggen" als het kabinet de bezuinigingsplannen doorzet. Het dreigement van vandaag past dus in dat patroon.

https://nos.nl/artikel/26(...)met-details-te-komen
-------------------------------

Lekker bezig weer dat minderheidskabinet :')
pi_220695376
Fijn ook met deze hoge brandstofprijzen
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:16:05 #3
363374 Regilio_
exTrEeM rEcHtS
pi_220695379
FNV heeft groot gelijk.
Wegwezen met dit kabinet.

Het kan wél w/.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_220695387
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:16 schreef Regilio_ het volgende:
FNV heeft groot gelijk.
Wegwezen met dit kabinet.

Het kan wél w/.
En dan? Stemt men weer rechts en krijgen we weer dezelfde onzin
pi_220695389
^O^ ^O^ ^O^ ^O^ ^O^ ^O^ ^O^

Ik fiets. Mijn fiets zet ik weg met mijn slot dat goedgekeurd is door de verzekering. Ook nog. :Y
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:21:52 #6
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220695395
Uitstekend. Goede actie.

Het zou eigenlijk zoals Frankrijk moeten zijn die een halve stad afbreken als er weer eens bezuinigingen worden aangekondigd.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:24:00 #7
363374 Regilio_
exTrEeM rEcHtS
pi_220695402
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:18 schreef Goprolover het volgende:

[..]
En dan? Stemt men weer rechts en krijgen we weer dezelfde onzin
Überhaupt géén minderheidskabinet in ieder geval.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
  Redactie Frontpage zaterdag 2 mei 2026 @ 11:28:38 #8
381571 crew  Stephan5
Primusch
pi_220695415
Prima idee! We moeten vergeleken met Lufthansa of Belgie niet altijd maar het braafste jongetje van de klas blijven.

Staken moeten we! :Y
Ik hou niet van klussers. Boren, timmeren en schuren is uit den boze.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 2 mei 2026 @ 11:31:19 #9
284411 crew  heywoodu
pi_220695422
Doe maar, in elk geval de treinen :9

En in juli en augustus ook, lekker niet naar kantoor in de meest vieswarme tijd van het jaar.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:34:48 #10
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_220695436
Wij zouden eigenlijk gewoon een dictator moeten kiezen die orde op zaken kan stellen in dit land.
pi_220695439
Tsja geld is een keer op

lijkt me logisch
pi_220695445
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:14 schreef Starhopper het volgende:

[..]
-------------------------------

Lekker bezig weer dat minderheidskabinet :')
Is er al iets positiefs te melden eigenlijk over het huidige kabinet? Ik zie alleen maar geldslurpende maatregelen en beloftes die door de plee zijn gespoeld.
pi_220695450
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:34 schreef Jahr00n het volgende:
Wij zouden eigenlijk gewoon een dictator moeten kiezen die orde op zaken kan stellen in dit land.
A la Trump?
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:38:23 #14
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220695461
NS personeel heeft vrij recent nog gestaakt om tot een betere CAO te komen, met succes

Gok dat het personeel niet voor zo’n onderwerp hun werkgever in de kou laat staan. Leuk bedacht plan, maar daar zal het ook wel bij blijven.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220695471
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:21 schreef Harvest89 het volgende:
Uitstekend. Goede actie.

Het zou eigenlijk zoals Frankrijk moeten zijn die een halve stad afbreken als er weer eens bezuinigingen worden aangekondigd.
Ja, dan komen die luie Fransen wel van hun reet ja.
En een prettige scheut door de pielemuis.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:43:26 #16
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220695497
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:39 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
Ja, dan komen die luie Fransen wel van hun reet ja.
Lui zijn ze niet.
Kan wel zijn dat ze hier en daar iets meer van het leven genieten.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220695498
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:43 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Lui zijn ze niet.
Kan wel zijn dat ze hier en daar iets meer van het leven genieten.
Land is bijkans failliet.
En een prettige scheut door de pielemuis.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:44:57 #18
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220695506
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:43 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
Land is bijkans failliet.
Nog steeds de op 2 na grootste economie in Europa.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220695513
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:44 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Nog steeds de op 2 na grootste economie in Europa.
Massa is kassa, maar dat zegt verder niet zoveel.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220695516
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:44 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Nog steeds de op 2 na grootste economie in Europa.
Blijf dit soort fabeltjes vooral geloven, en vooral dat het ten goede komt van de mensen die er wonen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 2 mei 2026 @ 12:11:15 #21
511255 camilero
tufkatufka...
pi_220695683
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:34 schreef Jahr00n het volgende:
Wij zouden eigenlijk gewoon een dictator moeten kiezen die orde op zaken kan stellen in dit land.
Ja, een dictator die alleen dingen doet waar iedereen het mee eens is ^O^
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 12:12:13 #22
236264 crew  capricia
pi_220695689
Zit je dan met je 49 euro OV-kaart van Progressief Nederland. :{
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220695745
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:12 schreef capricia het volgende:
Zit je dan met je 49 euro OV-kaart van Progressief Nederland. :{
Ik bedoel het niet gemeen, maar dat is eigenlijk best grappig ;)
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 12:26:54 #24
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220695765
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:12 schreef capricia het volgende:
Zit je dan met je 49 euro OV-kaart van Progressief Nederland. :{
Heb je met een dagje staken dat bedrag al terug door de restitutieregels :)
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220695778
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:39 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
Ja, dan komen die luie Fransen wel van hun reet ja.
https://www.deondernemer.(...)%2Fwww.google.com%2F
Kennelijk zijn Nederlanders luier dan Fransen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')