Stap 1. Zet de stroom eraf in de meterkast.quote:Op zaterdag 25 april 2026 18:20 schreef Gobledygook het volgende: Niet teveel vaktermen aub, ik ben een nitwit met elektra aansluiten.
Die wist ik gelukkig nog, in de meterkast hebben ze zo'n prachtig schemaatje gemaakt met welke groep wat is. Maarre, die stukjes kabel. Haal je dat gewoon in de bouwmarkt? Maakt het nog uit welke kleur (zelfde kleur is denk het handigst)?quote:Op zaterdag 25 april 2026 18:40 schreef vosss het volgende:
[..]
Stap 1. Zet de stroom eraf in de meterkast.
Ik zou de aardlek omgooien, zo'n schema is alleen handig als het 100% klopt. En dat weet je waarschijnlijk niet.quote:Op zaterdag 25 april 2026 18:46 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Die wist ik gelukkig nog, in de meterkast hebben ze zo'n prachtig schemaatje gemaakt met welke groep wat is. Maarre, die stukjes kabel. Haal je dat gewoon in de bouwmarkt? Maakt het nog uit welke kleur (zelfde kleur is denk het handigst)?
Laat het alsjeblieft doen door iemand die er enigszins kennis van heeftquote:Op zaterdag 25 april 2026 18:46 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Die wist ik gelukkig nog, in de meterkast hebben ze zo'n prachtig schemaatje gemaakt met welke groep wat is. Maarre, die stukjes kabel. Haal je dat gewoon in de bouwmarkt? Maakt het nog uit welke kleur (zelfde kleur is denk het handigst)?
Ja precies. Al is een kabel van dezelfde dikte prima ookal is het een andere kleur.quote:Op zaterdag 25 april 2026 19:02 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Laat het alsjeblieft doen door iemand die er enigszins kennis van heeft
Nee, met stroom moet je niet gaan kloten met kleurenquote:Op zaterdag 25 april 2026 19:04 schreef Chinless het volgende:
[..]
Ja precies. Al is een kabel van dezelfde dikte prima ookal is het een andere kleur.
Ik heb niemand anders die het kan doen helaasch (woon alleen)quote:Op zaterdag 25 april 2026 19:02 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Laat het alsjeblieft doen door iemand die er enigszins kennis van heeft
Is het van de woningbouw?quote:Op zaterdag 25 april 2026 19:07 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Ik heb niemand anders die het kan doen helaasch (woon alleen)
Ja, maar die gaan denk geen lampen ophangen. Die komen alleen als er echt wat mankeert ergens, interieur etc is voor jezelf.quote:
Nee ophangen niet, maar wel zorgen dat er een degelijk aansluitpunt komt.quote:Op zaterdag 25 april 2026 19:13 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Ja, maar die gaan denk geen lampen ophangen. Die komen alleen als er echt wat mankeert ergens, interieur etc is voor jezelf.
Dat zit er op zich wel, alleen de lampen die ik wil kan ik zo niet ophangen. Op één van die plekken hing eerst een soort baby lamp, zo eentje aan een draad met een kap aan het eind. Die zat aangesloten dmv een kroonsteentje dus de korte kabel was daar geen probleemquote:Op zaterdag 25 april 2026 19:14 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Nee ophangen niet, maar wel zorgen dat er een degelijk aansluitpunt komt.
Bijna goed. Het kroonsteentje kan je beter buiten de lamp houden, als je dan de lamp moet vervangen kan je dat kroonsteentje gewoon laten zitten namelijk. Flexibel draad is ook handiger door gaatjes te duwen en in bochten te manipuleren. Laat dat stugge installatiedraad dus maar lekker zo veel mogelijk in die doos in het plafond.quote:Op zaterdag 25 april 2026 22:04 schreef Gobledygook het volgende:
Oke dus ik moet alleen die twee draden door de lamp halen, een kroonsteentje erop zetten aan de binnenzijde van de lamp, en dan twee nieuwe stukkies draad verbinden tussen de kroonsteentje en de lamp. Dat moet wel lukken denk
Kroonsteentjes het liefst niet gebruiken, die drukken de losse draadjes van soepele draad onder de schroef vandaan en het is moeilijk inschatten hoeveel contactoppervlak er over blijft. Dat gaat bij gewone belasting vaak wel goed maar bij een kortsluiting in de lamp wordt dat je zwakke verbinding en kan dat het daar gaat roken ipv de automaat er uit vliegt. Je moet altijd er vanuit gaan dat er kortsluiting kan ontstaan en dan wil je dat je automaat (stop) de zwakste schakel is in de verbinding en er uit vliegt.quote:Op zaterdag 25 april 2026 18:41 schreef vosss het volgende:
Kabels die te kort zijn kun je gewoon met kroonsteentje en stukje kabel verlengen.
In principe is Wago 221 ook maar een veredeld kroonsteentje natuurlijk, alleen werkt het met klemmetjes i.p.v. schroefjes. Nadeel van klemmetjes is wel dat ze na verloop van tijd wat van hun klemkracht kunnen verliezen, waardoor de draden wat minder stevig vast blijven zitten dan met een schroefje. Maar het ziet er allemaal wel wat mooier en gelikter uit.quote:Op zondag 26 april 2026 10:31 schreef vosss het volgende:
Ik wist wel dat iemand met verstand ervan zich zou melden in dit topic.
Ik heb die dingen ook wel eens gebruikt, maar dat was omdat ik toen geen kroonsteentjes had en dacht: "nou, dit zal ook vast wel werken".
Wist ik veel dat dat veel beter was.![]()
Dat is een groot verschil, de schroefjes drukken de soepele draad uiteen, de klemmen (of drukplaat bij kroonstenen met drukplaat) houden het bij elkaar.quote:Op zondag 26 april 2026 10:52 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
In principe is Wago 221 ook maar een veredeld kroonsteentje natuurlijk, alleen werkt het met klemmetjes i.p.v. schroefjes.
Er is geen enkel bewijs voor dat Wago verbindingsklemmen hun klemkracht verliezen, ze worden ook in zware installaties gebruikt.quote:Nadeel van klemmetjes is wel dat ze na verloop van tijd wat van hun klemkracht kunnen verliezen, waardoor de draden wat minder stevig vast blijven zitten dan met een schroefje. Maar het ziet er allemaal wel wat mooier en gelikter uit.
Laat ook even weten als het gelukt is straks.quote:Op zondag 26 april 2026 12:28 schreef Gobledygook het volgende:
Euh… oké… kijk wel ff of ik dat kan vinden in de bouwmarkt. Misschien is klemmetjes wel makkelijker, sommige van die kroonsteentjes hebben kut schroefjes die niet makkelijk los gaan met zo’n doorzichtige rode dop schroevendraaier.
Vroeger had je groen voor de fasedraad, rood voor de nuldraad, grijs of wit voor de aardedraad en zwart voor de schakeldraad.quote:Op zondag 26 april 2026 18:57 schreef Gobledygook het volgende:
Oké, nu het volgende obstakel. Was bij de bouwmarkt, maar kon geen losse kabels vinden zoals nu in die pot hangt. Alleen een zwarte kabel met een blauw en bruin kabeltje van binnen die je er blijkbaar uit moet priegelen. Rode kabeltjes waren nergens te bekennen, misschien dat ze bang zijn dat mensen daar bommen mee maken of zo. Het worden dus toch verschillende kleuren (bruin op zwart, en bij eentje blauw op rood? Denk ik?).
Maar het probleem is dus, die twee kabeltjes uit die grote zwarte krijgen. Ik heb zo’n tang met een schroefje die je kan verstellen die hier geloof ik voor gemaakt is, maar het lukt niet om het eruit te krijgen zonder scheurtjes te maken in die dunnere kabels. Nu is de vraag: maakt het uit dat er scheurtjes in zitten? Is er een betere manier om die twee kabels bloot te maken zonder ze te beschadigen?
[ afbeelding ]
Het enige voordeel is dat ik 5 meter aan kabel heb (was de kortste die ik kon vinden), dus genoeg herkansingen. Alleen voor vandaag ben ik er ff klaar mee, liep allemaal een beetje uit vandaag. Morgen verder klooien.
Niet om het 1 of ander maar man man man hoe krijg je dat voor elkaar. Je kunt aan je vrouw vragen of ze het eens wil proberen. Die zwarte mantel hoeft ook niet weg. Gewoon dat je aan beide kanten van de benodigde lengte +- 5 cm vrij hebt. Je hebt ook bouwfittingen, een fitting met juist dat stukje kant en klaar snoer. Gooi je de fitting weg en gebruik enkel het kabeltje.quote:Op zondag 26 april 2026 18:57 schreef Gobledygook het volgende:
Oké, nu het volgende obstakel. Was bij de bouwmarkt, maar kon geen losse kabels vinden zoals nu in die pot hangt. Alleen een zwarte kabel met een blauw en bruin kabeltje van binnen die je er blijkbaar uit moet priegelen. Rode kabeltjes waren nergens te bekennen, misschien dat ze bang zijn dat mensen daar bommen mee maken of zo. Het worden dus toch verschillende kleuren (bruin op zwart, en bij eentje blauw op rood? Denk ik?).
Maar het probleem is dus, die twee kabeltjes uit die grote zwarte krijgen. Ik heb zo’n tang met een schroefje die je kan verstellen die hier geloof ik voor gemaakt is, maar het lukt niet om het eruit te krijgen zonder scheurtjes te maken in die dunnere kabels. Nu is de vraag: maakt het uit dat er scheurtjes in zitten? Is er een betere manier om die twee kabels bloot te maken zonder ze te beschadigen?
[ afbeelding ]
Het enige voordeel is dat ik 5 meter aan kabel heb (was de kortste die ik kon vinden), dus genoeg herkansingen. Alleen voor vandaag ben ik er ff klaar mee, liep allemaal een beetje uit vandaag. Morgen verder klooien.
Er was niet echt iemand om het te vragen en had geen zin om te gaan zoeken. Ze hadden ook wel losse draden, maar die waren ook niet de kleuren die ik nodig had, en ze hadden allemaal garenamen. Fasedraad ofzo, nuldraad, een groen gele aardedraad geloof ik en nog wat dingen. Geen idee wat dat allemaal betekent, dus ben maar voor deze gegaan. Als het echt niet lukt kan ik morgen nog wel ff terug rijden voor wat anders, maarja das wel 8 euro weggegooid dan.quote:Op zondag 26 april 2026 19:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vroeger had je groen voor de fasedraad, rood voor de nuldraad, grijs of wit voor de aardedraad en zwart voor de schakeldraad.
Dat is tegenwoordig bruin voor de fasedraad, blauw voor de nuldraad, groen/geel voor de aardedraad en zwart voor de schakeldraad (gaat van bruin over op zwart vanaf de schakelaar).
Dus dat zijn de alternatieven.
Strippen van die zwarte buitenmantel kan je met een stanleymes doen, gewoon aan 2 kanten in de lengte (platte kant in het midden) een stukje insnijden en dan met de vingers splitsen. Wel van je afsnijden, anders kan je pleister gaan zoeken
edit: als het ronde kabel is ipv plat, dan kan je het even met een schaar rondom een stukje insnijden en dan met wat handkracht lostrekken, niet te diep snijden want dan kan je weer overnieuw. Er is wel speciaal stripgereedschap voor maar ik doe dat al sinds m'n 12e met een schaar. Je hebt 5 meter om te oefenen, dat scheelt![]()
Zoals het er nu uitziet is eigenlijk niet echt acceptabel.
Je had mss beter massieve installatiedraad kunnen halen (blauw en bruin), dat is wel gewoon los op rol.
Ja gewoon met zo’n striptang, het schroefje instellen op een willekeurige stand en dan knijpen alsof het een lieve lust is. Alleen is het bij de eerste poging niet diep genoeg, dus dan krijg ik dat zwarte er niet af, en bij de tweede poging weer te diep waardoor ik die scheurtjes krijg.quote:Op zondag 26 april 2026 19:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Niet om het 1 of ander maar man man man hoe krijg je dat voor elkaar. Je kunt aan je vrouw vragen of ze het eens wil proberen. Die zwarte mantel hoeft ook niet weg. Gewoon dat je aan beide kanten van de benodigde lengte +- 5 cm vrij hebt. Je hebt ook bouwfittingen, een fitting met juist dat stukje kant en klaar snoer. Gooi je de fitting weg en gebruik enkel het kabeltje.
En ook belangrijk: de KLEUR van de draad maakt geen bal uit in de zin dat ie het niet doet als ie niet rood is.![]()
![]()
Die striptangen zijn eigenlijk niet bedoeld voor zo'n buitenmantel. En die met schroef zijn voor draad ook niet heel fijn, lastig af te stellen. Ik heb zelf meerdere striptangen die "zelf stellend" zijn.quote:Op zondag 26 april 2026 19:46 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Ja gewoon met zo’n striptang, het schroefje instellen op een willekeurige stand en dan knijpen alsof het een lieve lust is. Alleen is het bij de eerste poging niet diep genoeg, dus dan krijg ik dat zwarte er niet af, en bij de tweede poging weer te diep waardoor ik die scheurtjes krijg.
Voor de Wago 221 moet je ongeveer 11mm draad "blank" strippen. Met 5cm bedoelt hij vast de buitenmantel.quote:Is 5cm trouwens niet wat veel? Heb ook van die waga klemmetjes gekocht waar iemand een plaatje van postte, maar die zijn best klein. Nog niet geprobeerd die erop te zetten, dat wordt de volgende ellende (als dit lukt)
Gooi die Waga dingen weg. Het is niks. Gewoon kroonsteentje is al bijna 100 jaar vertrouwd en werkend. Laat je niet gek maken. Het is eenvoudige materie. Je moet geen striptang gebruiken als je niet weet hoe dat moet. Het kan gewoon voorzichtig met een stanleymes er tussendoor. Dan beschadig je niks. Laat anders de vrouw het doen, die hebben nou eenmaal een fijnere motoriek en veel geduld. En als je dat niet wilt doen koop dan een bouwfitting voor 3 euro 49 of zo. Die heeft precies het draadje kant en klaar wat je nodig hebt. Klaar voor gebruik.quote:Op zondag 26 april 2026 19:46 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Ja gewoon met zo’n striptang, het schroefje instellen op een willekeurige stand en dan knijpen alsof het een lieve lust is. Alleen is het bij de eerste poging niet diep genoeg, dus dan krijg ik dat zwarte er niet af, en bij de tweede poging weer te diep waardoor ik die scheurtjes krijg.
Is 5cm trouwens niet wat veel? Heb ook van die waga klemmetjes gekocht waar iemand een plaatje van postte, maar die zijn best klein. Nog niet geprobeerd die erop te zetten, dat wordt de volgende ellende (als dit lukt)
Wago is fantastisch, het is eenvoudig, het is 100% geschikt en veilig (zowel soepel als massieve draad), kan hele hoge stromen aan en je kan door de transparante behuizing zien of de draad er ver genoeg in zit.quote:Op zondag 26 april 2026 19:50 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Gooi die Waga dingen weg. Het is niks.
Kroonsteentjes zijn niet geschikt voor soepele draad, alleen als je adereindhulsjes gebruikt of kroonstenen met drukplaat. Het is niet voor niets dat alle lampen en lampfittingen met adereindhulsjes op het uiteinde geleverd worden.quote:Gewoon kroonsteentje is al bijna 100 jaar vertrouwd en werkend.
Oke nu snap ik er geen reet meer van 😂 maar is die kabel die ik nu heb wel geschikt voor een kroonsteen? Want deze is heel flexibel en buigbaar, maar bij de kabels die uit dat plafond komen zijn de metalen uiteindes niet te buigen, heel stug.quote:Op zondag 26 april 2026 19:50 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Gooi die Waga dingen weg. Het is niks. Gewoon kroonsteentje is al bijna 100 jaar vertrouwd en werkend. Laat je niet gek maken. Het is eenvoudige materie. Je moet geen striptang gebruiken als je niet weet hoe dat moet. Het kan gewoon voorzichtig met een stanleymes er tussendoor. Dan beschadig je niks. Laat anders de vrouw het doen, die hebben nou eenmaal een fijnere motoriek en veel geduld. En als je dat niet wilt doen koop dan een bouwfitting voor 3 euro 49 of zo. Die heeft precies het draadje kant en klaar wat je nodig hebt. Klaar voor gebruik.
De kabel is niet geschikt voor kroonsteen, er zit soepele draad in (en je hebt vast geen krimptang en adereindhulsjes).quote:Op zondag 26 april 2026 19:54 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Oke nu snap ik er geen reet meer van 😂 maar is die kabel die ik nu heb wel geschikt voor een kroonsteen? Want deze is heel flexibel en buigbaar, maar bij de kabels die uit dat plafond komen zijn de metalen uiteindes niet te buigen, heel stug.
Ja je kunt middels een kroonsteen flexibel draad aansluiten op die keiharde massieve draden. Dat werkt makkelijker.quote:Op zondag 26 april 2026 19:54 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Oke nu snap ik er geen reet meer van 😂 maar is die kabel die ik nu heb wel geschikt voor een kroonsteen? Want deze is heel flexibel en buigbaar, maar bij de kabels die uit dat plafond komen zijn de metalen uiteindes niet te buigen, heel stug.
Ga toch weg man. Dat is totaal onnodig. Als je flexibel spul twist dan blijft het 300 jaar zitten in een kroonsteen. Krimptang en "adereindhulsjes" is voor elektra fetisjisten die elkaar de meterkast showen. Niet voor normale mensen.quote:Op zondag 26 april 2026 19:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
en je hebt vast geen krimptang en adereindhulsjes
quote:Verbind soepele draden met een kroonsteenje aan elkaar
Wanneer soepel draden (draden met meerdere losse draadjes) aan elkaar worden verbonden, dan kunnen deze draden eenvoudig met een kroonsteentje worden verbonden. Deze situatie doet zich voor, bijvoorbeeld wanneer je draden met elkaar verbind om een lamp aan te sluiten.
Vaak zijn lasklemmen niet geschikt om soepele draden met elkaar te verbinden, uitzonderingen zijn de WAGO 222 lasklemmen en WAGO 221 lasklemmen. Met deze klemmen kunnen soepele draden wel worden verbonden.
Houd er wel rekening mee dat wanneer je een kroonsteentje gebruikt voor het verbinden van soepele draden, de kans bestaat dat de draden gaan rafelen. Een draad die rafelt, wordt dunner waardoor er meer stroom door de rest van de draden loopt wat uiteindelijk kan leiden tot brand. Voorkom dit door eindaderhulzen over de draden te knijpen.
Ik ga hier geen verkeerd en onveilig advies geven en ik ga ook niet akkoord met onveilig advies.quote:Op zondag 26 april 2026 19:58 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ga toch weg man. Dat is totaal onnodig. Als je flexibel spul twist dan blijft het 300 jaar zitten in een kroonsteen. Krimptang en "adereindhulsjes" is voor elektra fetisjisten. Niet voor normale mensen.
Jij bent gewoon een mafkees met je accu's en elektra fascisme hobby met dwingend voorschrift. Voor de gewone man hebben we gewoon het kroonsteentje. Bewezen goed.quote:Op zondag 26 april 2026 20:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
met dit soort gepruts met kroonsteentjes.
Kroonsteentjes zijn juist bewezen onveilig als je ze onjuist gebruikt, zeker als je er niet zo vaak mee werkt.quote:Op zondag 26 april 2026 20:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Jij bent gewoon een mafkees met je accu's en elektra fascisme. Voor de gewone man hebben we gewoon het kroonsteentje. Bewezen goed.
Ja dat zal het zijn.quote:Op zondag 26 april 2026 20:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
je bent alleen met je gekwetste ego bezig.
Priegel er maar eens 1 in een Wago 221 klem om te testen.quote:Op zondag 26 april 2026 20:13 schreef Gobledygook het volgende:
Dit is volgens mij wel redelijk gelukt nu, heb het geprobeerd met een schaar en stanley mes. Met mes werkt net wat beter voor mij, omdat ik met een schaar nog steeds niet echt weet hoe hard ik moet knijpen.
[ afbeelding ]
Kijk dit is helemaal goed. Aan de andere kant hetzelfde. Het vrije koper mag best iets korter (+- 1cm) kan je met de schaar knippen.quote:Op zondag 26 april 2026 20:13 schreef Gobledygook het volgende:
Dit is volgens mij wel redelijk gelukt nu, heb het geprobeerd met een schaar en stanley mes. Met mes werkt net wat beter voor mij, omdat ik met een schaar nog steeds niet echt weet hoe hard ik moet knijpen.
[ afbeelding ]
Gloeilampfittingen schroef je direct vast op de stugge, massieve draad uit de centraaldoos en dat mag inderdaad.quote:Op zondag 26 april 2026 20:21 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Kijk dit is helemaal goed. Aan de andere kant hetzelfde. Het vrije koper mag best iets korter (+- 1cm) kan je met de schaar knippen.
En nog even voor de Prins: tientallen miljarden gloeilampfittingen op aarde werken volgens hetzelfde principe als een kroonsteen. Eenvoudig twee gaten waar het draadje ingaat en dat schroef je vast. Dat is niet "gevaarlijk" zo blijkt uit de praktijk.
Zit goed, zo te zien. Als de draad niet verder kan is het goed.quote:Op zondag 26 april 2026 20:28 schreef Gobledygook het volgende:
Oke dan wordt ie zo
[ afbeelding ]
Lijkt redelijk vast te zitten, maar heb er niet met alle kracht aan getrokken, alleen wat lichte trekjes.
Ga morgen wel ff proberen de zooi aan te sluiten
Spanningzoeker op beide aders proberen. Geen licht? Schakelaar om en nog eens proberen. Dan we licht, dan weet je dat de schakelaar in de aan positie staat en kun je hem nog een keer omzetten en veilig aan het werk.quote:Op zaterdag 25 april 2026 18:49 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik zou de aardlek omgooien, zo'n schema is alleen handig als het 100% klopt. En dat weet je waarschijnlijk niet.
Kabels gewoon bij de bouwmarkt en dan zou ik ff vragen en vertellen wat je er mee wilt doen. Die krijgen daar de hele dag "domme" vragen dus daar moet je niks mee zitten.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zondag 26 april 2026 20:39 schreef sigme het volgende:
Nou hebben we mot in huize sigme
Liefste is op de hand van @:thefreshprince (), ik op die van bart2002(
).
Anyway, @:thefreshprince heeft gelijk (beter is beter) en @:bart2002 ook (goed genoeg is beter).
Ik zit vooral met die "adereindhulsjes". Ik schaar dat onder fetisjisme. Het bestaat net als het rijke assortiment aan "Waga" spulletjes. Dat het bestaat betekent niet perse dat je het nodig hebt om een lamp op te hangen.quote:Op zondag 26 april 2026 20:39 schreef sigme het volgende:
Nou hebben we mot in huize sigme
Liefste is op de hand van @:thefreshprince (), ik op die van bart2002 (
).
Anyway, @:thefreshprince heeft gelijk (beter is beter) en @:bart2002 ook (goed genoeg is beter).
Op het schema staan de kamers ingedeeld per groep, en de groepen zijn genummerd. Ik had voor de zekerheid een ventilator aangesloten in die kamer en die deed niks, dus dacht zal wel goed zijn. Heb die metalen uiteindjes al een keer per ongeluk aangeraakt, dus als ik het fout had gehad zou ik denk wel een opdonder gehad hebben. Ik had eerst de hoofdschakelaar uitgedaan, alleen was vergeten eerst m’n modem uit te zetten en het was nogal een gedoe om die weer goed werkend te krijgen na de plotse stroomonderbreking.quote:Op zondag 26 april 2026 20:35 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Spanningzoeker op beide aders proberen. Geen licht? Schakelaar om en nog eens proberen. Dan we licht, dan weet je dat de schakelaar in de aan positie staat en kun je hem nog een keer omzetten en veilig aan het werk.
Klopt.quote:Op zondag 26 april 2026 21:02 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Op het schema staan de kamers ingedeeld per groep, en de groepen zijn genummerd. Ik had voor de zekerheid een ventilator aangesloten in die kamer en die deed niks, dus dacht zal wel goed zijn. Heb die metalen uiteindjes al een keer per ongeluk aangeraakt, dus als ik het fout had gehad zou ik denk wel een opdonder gehad hebben. Ik had eerst de hoofdschakelaar uitgedaan, alleen was vergeten eerst m’n modem uit te zetten en het was nogal een gedoe om die weer goed werkend te krijgen na de plotse stroomonderbreking.
Maar goed, ik zal vanaf nu deze werkwijze hanteren. Alleen wat is een spanningzoeker? Dat is toch zo’n schroevendraaier met een rood dopje? Vroeg me al af waarom die doorzichtig was, ik gebruik die altijd voor kleine schroefjes los te maken.
Ja maar voorwaarde is dat je je vinger op de metalen achterkant houdt. Als het lampje in de schroevendraaier oplicht is er spanning. Schroevendraaier altijd eerst even testen op werking in een stopcontact beide gaten. In 1 daarvan moet het lampje gaan branden. Doet ie dat niet dan kan het betekenen dat er geen spanning op het stopcontact staat OF dat je spanningszoeker het niet doet.quote:Op zondag 26 april 2026 21:02 schreef Gobledygook het volgende:
Dat is toch zo’n schroevendraaier met een rood dopje?
V(olt) stand met het ~ golfje (wisselspanning ofwel AC) eronder en dan in het bereik waar "230 volt" binnen valt.quote:Op zondag 26 april 2026 21:13 schreef Gobledygook het volgende:
Oh oké, bedankt voor de tip. Ik heb ook zo’n ding met een draai knop en twee van die rode/zwarte naalden eraan, alleen geen idee hoe dat werkt of welke stand je moet gebruiken. Dit lijkt simpeler
Dan heb je de fase gevonden, tevens is dat de draad die "au" doet.quote:Op zondag 26 april 2026 21:21 schreef Gobledygook het volgende:
Oh, goed om te weten. Die spanningszoeker werkt ook, had die net geprobeerd in het stopcontact. Brand oranje lampje net als in dat plaatje hier boven
Die dingen worden dan weer vaak afgeraden tegenwoordig. Als je isolerende schoenen (met rubberen zolen bijv.) aan hebt, loop je al risico dat ie niet doet wat ie zou moeten doen.quote:Op zondag 26 april 2026 21:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt.
Kan je zien of er spanning op staat en de fase mee vinden.
Ik zou hem voor gebruik wel even testen op een stopcontact ofzo, dan weet je dat hij werkt.
Vinger op het dopje houden bij testen, anders gaat lampje niet aan (jij bent onderdeel van de kring maar omdat het een neonlampje is met in serie een hoogohmige weerstand voel je daar niets van).
[ afbeelding ]
Mijn ervaring is dat je als hobbyist met o.a. Fok of Tweakers als learning channel, je al snel op de te perfecte lijnen gaat zitten.. wat doorgaans duur en/of tijdsintensief is terwijl, ja waar hebben we het over. Een lamp ophangen? Volgens de regels enzovoorts. Het is alleen niet een wasmachine die je aansluit maar een lampje van max 40 (en met led waarschijnlijk <8w) aansluit. Dan maken die paar koper aders die platgedrukt of afbreken geen drol uit.quote:Nou hebben we mot in huize sigme
Liefste is op de hand van @TheFreshPrince (), ik op die van bart2002 (
).
Anyway, @TheFreshPrince heeft gelijk (beter is beter) en @Bart2002 ook (goed genoeg is beter).
Zolang een LED- of spaarlamp het goed doet, maakt het inderdaad niets uit. Dan heb je een verbruik van 1 tot 5 Watt en loopt er 0,02 ampère aan stroom.quote:Op zondag 26 april 2026 23:51 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Die dingen worden dan weer vaak afgeraden tegenwoordig. Als je isolerende schoenen (met rubberen zolen bijv.) aan hebt, loop je al risico dat ie niet doet wat ie zou moeten doen.
Maar ik herken dit dilemma van @:sigme.
[..]
Mijn ervaring is dat je als hobbyist met o.a. Fok of Tweakers als learning channel, je al snel op de te perfecte lijnen gaat zitten.. wat doorgaans duur en/of tijdsintensief is terwijl, ja waar hebben we het over. Een lamp ophangen? Volgens de regels enzovoorts. Het is alleen niet een wasmachine die je aansluit maar een lampje van max 40 (en met led waarschijnlijk <8w) aansluit. Dan maken die paar koper aders die platgedrukt of afbreken geen drol uit.
Het goed aansluiten van een lamp kost amper tot niet meer tijd dan het aanklooien met een kroonsteentje.quote:Maar het is niet volgens de regels en inderdaad beter om wagons of adereindhulzen te gebruiken. Risico dat het mis gaat is schat ik een significant kleinere kans dan dat je de hoofdprijs van de staatsloterij wint dat er wat mis gaat als je een plafondlamp gewoon met een kroonsteentje aansluit. Ik vermoed (als ik zo kijk wat de gecertificeerde profs in mijn huis hier en daar achter hebben gelaten), dat er ergens anders iets zit wat meer rammelt en ook significant "gevaarlijker" is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-04-2026 00:51:58 ]
Daar lijkt het wel op.quote:
Ik heb die dingen nooit vertrouwd en pak altijd de multimeter of spanningszoeker.quote:Op zondag 26 april 2026 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja maar voorwaarde is dat je je vinger op de metalen achterkant houdt. Als het lampje in de schroevendraaier oplicht is er spanning. Schroevendraaier altijd eerst even testen op werking in een stopcontact beide gaten. In 1 daarvan moet het lampje gaan branden. Doet ie dat niet dan kan het betekenen dat er geen spanning op het stopcontact staat OF dat je spanningszoeker het niet doet.
M'n oom gebruikt de achterkant van z'n hand om te zoeken of de spanning er op staat.quote:Op maandag 27 april 2026 06:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb die dingen nooit vertrouwd en pak altijd de multimeter of spanningszoeker.
ChatGPT heeft dat mis.quote:Op maandag 27 april 2026 12:48 schreef Gobledygook het volgende:
Trouwens… volgens chatgpt is die groene draad die je in dat gat ziet wel degelijk een aarde draad. Die zou moeten eindigen in een lasklem. Daar zou ik dan een stukje groen gele kabel in kunnen prikken en toch de lamp kunnen aarden. Dus misschien dat ik binnenkort toch nog ff ga klooien. Al zit het volgens mij best prima zo
quote:Op maandag 27 april 2026 12:14 schreef Gobledygook het volgende:
Oké... ik heb toch ff de multimeter erbij genomen, want kreeg een schokje toen ik aan de rode draad zat (terwijl de schakelaar uit stond).
Bedankt voor alle tips
Volgende keer ook luisteren naar alle tips die gegeven worden. Zeker de belangrijke.quote:Op zaterdag 25 april 2026 18:40 schreef vosss het volgende:
[..]
Stap 1. Zet de stroom eraf in de meterkast.
Oh, ik dacht al dat ik AI antwoorden met een korreltje zout moest nemen. Bedankt voor de ophelderingquote:Op maandag 27 april 2026 13:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
ChatGPT heeft dat mis.
Groen/geel gaat in een moderne installaties naar aarde.
Groen in deze oudere installatie is fase dus je zou je lamp onder stroom zetten en dus een forse stroomstoot krijgen bij aanraken.
Grijs of wit is in een oude installatie aarde maar die heb je niet.
Niet doen dus.
Ik had de schakelaar in de meterkast uitgezet, ook weer een stopcontact gecheckt met spanningsmeter/multimeter. Zag niks vreemds, maar toch een tinteling bij die kabel. Misschien beetje rest stroom ofzo, geen idee. Was in ieder geval niet genoeg om echt pijn te doen, enkel een tintelingquote:Op maandag 27 april 2026 13:20 schreef vosss het volgende:
[..]
[..]
Volgende keer ook luisteren naar alle tips die gegeven worden. Zeker de belangrijke.
Maar fijn dat het gelukt is. Lekker gewerkt pik
Teeeeering wat een herkenbaarheid. Bij het intrekken in onze huidige woning (particuliere huur) 6 plafondlampen opgehangen. Godverdomme bij iedere lamp hetzelfde gekut.quote:Op zaterdag 25 april 2026 18:46 schreef vosss het volgende:
[...]
De gaten in de lamp matchen nooit met de gaten in dat plafondding bij mij, dan blijkt ik niet de juiste schroeven te hebben, of kabels te kort en wel kroonsteentjes maar geen kabel of andersom en weer naar de winkel moeten.
Man man man wat een ellende altijd.
Ik heb er een tyfushekel aan.
[...]
Denk je dat het bij een koopwoning anders is? Ik trok in een koopwoning waar alle kleuren door elkaar gebruikt waren en de CV als aardleiding om de keukenapparatuur/WCD's te aarden. De douchebak was geaard via aardelektrode, de rest was houtje-touwtje doorverbonden. Met een 300mA ALS.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 15:24 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Teeeeering wat een herkenbaarheid. Bij het intrekken in onze huidige woning (particuliere huur) 6 plafondlampen opgehangen. Godverdomme bij iedere lamp hetzelfde gekut.
Ik deel je frustratie zelfs nu, 3 jaar na het ophangen, nog steeds.
Iedereen rommelt bij een installatie er weer wat bij en zeker in oudere woningen kom je dan soms bijzondere zaken tegen. Ik heb hier nog een aardlekschakelaar van 0,5 en het hele huis verdeeld in 3 hele groepen.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 16:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk je dat het bij een koopwoning anders is? Ik trok in een koopwoning waar alle kleuren door elkaar gebruikt waren en de CV als aardleiding om de keukenapparatuur/WCD's te aarden. De douchebak was geaard via aardelektrode, de rest was houtje-touwtje doorverbonden. Met een 300mA ALS.
Nog tips van een ervaringsdeskundige nodig?quote:Op dinsdag 5 mei 2026 17:12 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar ik denk dat die kast tijdens de verbouwing het veld gaat ruimen voor iets nieuws
Geen ervaring met koopwoningen, maar nee - verwacht daar niet anders.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 16:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk je dat het bij een koopwoning anders is? Ik trok in een koopwoning waar alle kleuren door elkaar gebruikt waren en de CV als aardleiding om de keukenapparatuur/WCD's te aarden. De douchebak was geaard via aardelektrode, de rest was houtje-touwtje doorverbonden. Met een 300mA ALS.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |