abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220653100
Hoi,

Vraagje:

Ik heb twee plekken in huis waar geen lamp aan het plafond zit, alleen een kroonsteentje met twee kabels. Nu wil ik hier lampen ophangen, alleen de kabeltjes zijn te kort. Bij eentje is het rode kabeltje denk wel lang genoeg, alleen het zwarte kabeltje is te kort. Bij de ander zijn ze allebei te kort. Ik heb geprobeerd er een hengst aan te geven, maar ze komen er niet verder uit. Is het mogelijk om deze kabeltjes langer te maken, en is dat moeilijk?

Dit zijn de plafond gat dingen:





Trouwens: bij eentje zit zo'n wit deksel ding, bij de ander helemaal niks. Maakt dat nog uit voor het ophangen van de lamp? Kan ik die er zo opschroeven zonder die deksel ding?

Dit is de lamp die ik wil ophangen:



En dan nog iets, ik las iets over dat je een aarde kabel moet hebben bij metalen plafond lampen. Alleen bij mij zitten er bij beide gaten maar twee kabels. Is dat echt nodig? Ik heb nog even gekeken bij een kamer waar al een lamp hing toen ik hier kwam, en die heeft ook geen aarde kabel:



Oh ja, en dan nog iets: bij twee van deze gaten zit dus een zwarte kabel en een rode/oranje, bij de ander zit een zwarte en een blauwe. Wat betekent dat?

Als iemand me een eindje kan helpen zou dat fijn zijn. Niet teveel vaktermen aub, ik ben een nitwit met elektra aansluiten.
pi_220653215
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:20 schreef Gobledygook het volgende: Niet teveel vaktermen aub, ik ben een nitwit met elektra aansluiten.
Stap 1. Zet de stroom eraf in de meterkast.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220653218
Witte deksel kan achterwege blijven.

Aarde is volgens mij niet per se nodig.

Kabels die te kort zijn kun je gewoon met kroonsteentje en stukje kabel verlengen.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220653221
Verder kom ik ook niet.

:@ #lefthandbv :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220653254
quote:
3s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:40 schreef vosss het volgende:

[..]
Stap 1. Zet de stroom eraf in de meterkast.
Die wist ik gelukkig nog, in de meterkast hebben ze zo'n prachtig schemaatje gemaakt met welke groep wat is. Maarre, die stukjes kabel. Haal je dat gewoon in de bouwmarkt? Maakt het nog uit welke kleur (zelfde kleur is denk het handigst)?
pi_220653256
Kabels kun je door dat grote gat onder de fitting doorvoeren.

Lamp moet wel omgedraaid worden voordat je hem vast schroeft. :+

En de kabel moet er dan ook al door gestoken zijn. Daarna 1 kabel in de ene aansluiting en de andere kabel in de andere aansluiting vastschroeven en dan de stroom/aardlek weer erop en dan moet het werken.

Maargoed, dit soort dingen zijn voor mij normaliter ook gewoon een zaterdagmiddag project met een paar potten bier erbij. De gaten in de lamp matchen nooit met de gaten in dat plafondding bij mij, dan blijkt ik niet de juiste schroeven te hebben, of kabels te kort en wel kroonsteentjes maar geen kabel of andersom en weer naar de winkel moeten.

Man man man wat een ellende altijd.
Ik heb er een tyfushekel aan. :@

Er komt vast iemand vertellen hoe het moet die er wel verstand van heeft, want ik heb dat echt niet :+ :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220653271
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:46 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Die wist ik gelukkig nog, in de meterkast hebben ze zo'n prachtig schemaatje gemaakt met welke groep wat is. Maarre, die stukjes kabel. Haal je dat gewoon in de bouwmarkt? Maakt het nog uit welke kleur (zelfde kleur is denk het handigst)?
Ik zou de aardlek omgooien, zo'n schema is alleen handig als het 100% klopt. En dat weet je waarschijnlijk niet.

Kabels gewoon bij de bouwmarkt en dan zou ik ff vragen en vertellen wat je er mee wilt doen. Die krijgen daar de hele dag "domme" vragen dus daar moet je niks mee zitten. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  Redactie Frontpage zaterdag 25 april 2026 @ 19:02:08 #8
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220653439
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:46 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Die wist ik gelukkig nog, in de meterkast hebben ze zo'n prachtig schemaatje gemaakt met welke groep wat is. Maarre, die stukjes kabel. Haal je dat gewoon in de bouwmarkt? Maakt het nog uit welke kleur (zelfde kleur is denk het handigst)?
Laat het alsjeblieft doen door iemand die er enigszins kennis van heeft
pi_220653485
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:02 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Laat het alsjeblieft doen door iemand die er enigszins kennis van heeft
Ja precies. Al is een kabel van dezelfde dikte prima ookal is het een andere kleur.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Redactie Frontpage zaterdag 25 april 2026 @ 19:05:10 #10
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220653491
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:04 schreef Chinless het volgende:

[..]
Ja precies. Al is een kabel van dezelfde dikte prima ookal is het een andere kleur.
Nee, met stroom moet je niet gaan kloten met kleuren
pi_220653536
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:02 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Laat het alsjeblieft doen door iemand die er enigszins kennis van heeft
Ik heb niemand anders die het kan doen helaasch (woon alleen)
  Redactie Frontpage zaterdag 25 april 2026 @ 19:10:58 #12
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220653589
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:07 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Ik heb niemand anders die het kan doen helaasch (woon alleen)
Is het van de woningbouw?
pi_220653598
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:10 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Is het van de woningbouw?
Ja, maar die gaan denk geen lampen ophangen. Die komen alleen als er echt wat mankeert ergens, interieur etc is voor jezelf.
  Redactie Frontpage zaterdag 25 april 2026 @ 19:14:52 #14
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220653622
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:13 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Ja, maar die gaan denk geen lampen ophangen. Die komen alleen als er echt wat mankeert ergens, interieur etc is voor jezelf.
Nee ophangen niet, maar wel zorgen dat er een degelijk aansluitpunt komt.
  zaterdag 25 april 2026 @ 19:15:19 #15
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220653627
Kleur op kleur en je bent elektromonteur.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220653667
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:14 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Nee ophangen niet, maar wel zorgen dat er een degelijk aansluitpunt komt.
Dat zit er op zich wel, alleen de lampen die ik wil kan ik zo niet ophangen. Op één van die plekken hing eerst een soort baby lamp, zo eentje aan een draad met een kap aan het eind. Die zat aangesloten dmv een kroonsteentje dus de korte kabel was daar geen probleem
pi_220653953
Dat rood is gewon een heel oude draad.

Zwart is na een schakelaar
Blauw is neutraal
Bruin is spanning
Groen/geel is aarde
Rood is de heel erg oude neutraal.
Groen is de oude spanning

Ga niet aan draden trekken, daar kunnen ze alleen maar van beschadigen.

Als je verkeerde kleuren gebruikt werkt het wel maar iemand die na jou er aan gaat zitten laat volkomen terecht enige vloeken horen. Dus niet doen.

Je kunt tussen het kroonsteentje en de lamp prima met soepele draad werken Tweeling snoer bijvoorbeeld, werkt een stuk makkelijker
Die zonder kroonsteentje zet daar zo'n ding op en er nooit meer van af halen.

Een plafondlamp raak je nooit aan dus aarde zou ik niet zo druk om maken.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220653975
En eh, je kan een beetje zoeken of er gaten in de plaat overeen komen met de schroeven in de plafonddoos. Anders kan je gaten boren, bij de hoeken van je plafonddoos heb je de minste kans dat er draden onder zitten.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220654031
In die lamp zitten al gaten zodat het precies past op de schroefgaten van foto 1. Foto 2 plaatje is voor een hanglamp.
Kan je eraf schroeven en dan heb je precies hetzelfde. Dus dat gaat vast wel lukken.

Aarde is niet perse noodzakelijk. Meestal wel in de badkamer.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220654869
Oke dus ik moet alleen die twee draden door de lamp halen, een kroonsteentje erop zetten aan de binnenzijde van de lamp, en dan twee nieuwe stukkies draad verbinden tussen de kroonsteentje en de lamp. Dat moet wel lukken denk
pi_220656317
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 22:04 schreef Gobledygook het volgende:
Oke dus ik moet alleen die twee draden door de lamp halen, een kroonsteentje erop zetten aan de binnenzijde van de lamp, en dan twee nieuwe stukkies draad verbinden tussen de kroonsteentje en de lamp. Dat moet wel lukken denk
Bijna goed. Het kroonsteentje kan je beter buiten de lamp houden, als je dan de lamp moet vervangen kan je dat kroonsteentje gewoon laten zitten namelijk. Flexibel draad is ook handiger door gaatjes te duwen en in bochten te manipuleren. Laat dat stugge installatiedraad dus maar lekker zo veel mogelijk in die doos in het plafond.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220656778
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:41 schreef vosss het volgende:

Kabels die te kort zijn kun je gewoon met kroonsteentje en stukje kabel verlengen.
Kroonsteentjes het liefst niet gebruiken, die drukken de losse draadjes van soepele draad onder de schroef vandaan en het is moeilijk inschatten hoeveel contactoppervlak er over blijft. Dat gaat bij gewone belasting vaak wel goed maar bij een kortsluiting in de lamp wordt dat je zwakke verbinding en kan dat het daar gaat roken ipv de automaat er uit vliegt. Je moet altijd er vanuit gaan dat er kortsluiting kan ontstaan en dan wil je dat je automaat (stop) de zwakste schakel is in de verbinding en er uit vliegt.

Dus sowieso niet een kroonsteen met soepele kabel, tenzij je er adereindhulzen op hebt gezet (of kroonsteen gebruikt met "drukplaat" maar die zie je weinig in het wild).

Wago 221 is een veiligere oplossing voor het verlengen, is geschikt voor zowel soepele als stugge kabel.

Dus dit mag in een kroonsteen:



En dit niet (tenzij kroonsteen met "drukplaat"):



Dat hele volksstammen dat al decennia doen, maakt me niet uit, je kan het vanaf nu goed doen.

Hoe dan wel?
Om ruimte te besparen kan je deze "inline" modellen gebruiken maar gewone Wago 221 kan ook natuurlijk.





[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-04-2026 10:21:29 ]
pi_220657053
Ik wist wel dat iemand met verstand ervan zich zou melden in dit topic. _O_

Ik heb die dingen ook wel eens gebruikt, maar dat was omdat ik toen geen kroonsteentjes had en dacht: "nou, dit zal ook vast wel werken".

Wist ik veel dat dat veel beter was. :@ :')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220657168
quote:
14s.gif Op zondag 26 april 2026 10:31 schreef vosss het volgende:
Ik wist wel dat iemand met verstand ervan zich zou melden in dit topic. _O_

Ik heb die dingen ook wel eens gebruikt, maar dat was omdat ik toen geen kroonsteentjes had en dacht: "nou, dit zal ook vast wel werken".

Wist ik veel dat dat veel beter was. :@ :')
In principe is Wago 221 ook maar een veredeld kroonsteentje natuurlijk, alleen werkt het met klemmetjes i.p.v. schroefjes. Nadeel van klemmetjes is wel dat ze na verloop van tijd wat van hun klemkracht kunnen verliezen, waardoor de draden wat minder stevig vast blijven zitten dan met een schroefje. Maar het ziet er allemaal wel wat mooier en gelikter uit.
pi_220657352
quote:
7s.gif Op zondag 26 april 2026 10:52 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
In principe is Wago 221 ook maar een veredeld kroonsteentje natuurlijk, alleen werkt het met klemmetjes i.p.v. schroefjes.
Dat is een groot verschil, de schroefjes drukken de soepele draad uiteen, de klemmen (of drukplaat bij kroonstenen met drukplaat) houden het bij elkaar.

quote:
Nadeel van klemmetjes is wel dat ze na verloop van tijd wat van hun klemkracht kunnen verliezen, waardoor de draden wat minder stevig vast blijven zitten dan met een schroefje. Maar het ziet er allemaal wel wat mooier en gelikter uit.
Er is geen enkel bewijs voor dat Wago verbindingsklemmen hun klemkracht verliezen, ze worden ook in zware installaties gebruikt.

In Duitsland wordt dat mechanisme al 40 jaar gebruikt in woningen en Wago zelf maakt al verbindingen met veerklemmen sinds de jaren '50.
pi_220657868
Euh… oké… kijk wel ff of ik dat kan vinden in de bouwmarkt. Misschien is klemmetjes wel makkelijker, sommige van die kroonsteentjes hebben kut schroefjes die niet makkelijk los gaan met zo’n doorzichtige rode dop schroevendraaier.
pi_220657926
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 12:28 schreef Gobledygook het volgende:
Euh… oké… kijk wel ff of ik dat kan vinden in de bouwmarkt. Misschien is klemmetjes wel makkelijker, sommige van die kroonsteentjes hebben kut schroefjes die niet makkelijk los gaan met zo’n doorzichtige rode dop schroevendraaier.
Laat ook even weten als het gelukt is straks. ;)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220659646
Oké, nu het volgende obstakel. Was bij de bouwmarkt, maar kon geen losse kabels vinden zoals nu in die pot hangt. Alleen een zwarte kabel met een blauw en bruin kabeltje van binnen die je er blijkbaar uit moet priegelen. Rode kabeltjes waren nergens te bekennen, misschien dat ze bang zijn dat mensen daar bommen mee maken of zo. Het worden dus toch verschillende kleuren (bruin op zwart, en bij eentje blauw op rood? Denk ik?).

Maar het probleem is dus, die twee kabeltjes uit die grote zwarte krijgen. Ik heb zo’n tang met een schroefje die je kan verstellen die hier geloof ik voor gemaakt is, maar het lukt niet om het eruit te krijgen zonder scheurtjes te maken in die dunnere kabels. Nu is de vraag: maakt het uit dat er scheurtjes in zitten? Is er een betere manier om die twee kabels bloot te maken zonder ze te beschadigen?



Het enige voordeel is dat ik 5 meter aan kabel heb (was de kortste die ik kon vinden), dus genoeg herkansingen. Alleen voor vandaag ben ik er ff klaar mee, liep allemaal een beetje uit vandaag. Morgen verder klooien.
pi_220659806
Wat voor bouwmarkt ben je geweest dat ze daar niet het benodigde materiaal hadden? Heb je wel iemand gevraagd daar?

En ja die beschadigingen maken uit. Er kan kortsluiting ontstaan. Dus dat is geen goed idee.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220659814
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 18:57 schreef Gobledygook het volgende:
Oké, nu het volgende obstakel. Was bij de bouwmarkt, maar kon geen losse kabels vinden zoals nu in die pot hangt. Alleen een zwarte kabel met een blauw en bruin kabeltje van binnen die je er blijkbaar uit moet priegelen. Rode kabeltjes waren nergens te bekennen, misschien dat ze bang zijn dat mensen daar bommen mee maken of zo. Het worden dus toch verschillende kleuren (bruin op zwart, en bij eentje blauw op rood? Denk ik?).

Maar het probleem is dus, die twee kabeltjes uit die grote zwarte krijgen. Ik heb zo’n tang met een schroefje die je kan verstellen die hier geloof ik voor gemaakt is, maar het lukt niet om het eruit te krijgen zonder scheurtjes te maken in die dunnere kabels. Nu is de vraag: maakt het uit dat er scheurtjes in zitten? Is er een betere manier om die twee kabels bloot te maken zonder ze te beschadigen?

[ afbeelding ]

Het enige voordeel is dat ik 5 meter aan kabel heb (was de kortste die ik kon vinden), dus genoeg herkansingen. Alleen voor vandaag ben ik er ff klaar mee, liep allemaal een beetje uit vandaag. Morgen verder klooien.
Vroeger had je groen voor de fasedraad, rood voor de nuldraad, grijs of wit voor de aardedraad en zwart voor de schakeldraad.

Dat is tegenwoordig bruin voor de fasedraad, blauw voor de nuldraad, groen/geel voor de aardedraad en zwart voor de schakeldraad (gaat van bruin over op zwart vanaf de schakelaar).

Dus dat zijn de alternatieven.

Strippen van die zwarte buitenmantel kan je met een stanleymes doen, gewoon aan 2 kanten in de lengte (platte kant in het midden) een stukje insnijden en dan met de vingers splitsen. Wel van je afsnijden, anders kan je pleister gaan zoeken :P

edit: als het ronde kabel is ipv plat, dan kan je het even met een schaar rondom een stukje insnijden en dan met wat handkracht lostrekken, niet te diep snijden want dan kan je weer overnieuw. Er is wel speciaal stripgereedschap voor maar ik doe dat al sinds m'n 12e met een schaar. Je hebt 5 meter om te oefenen, dat scheelt :+

Zoals het er nu uitziet is eigenlijk niet echt acceptabel.

Je had mss beter massieve installatiedraad kunnen halen (blauw en bruin), dat is wel gewoon los op rol.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-04-2026 19:24:48 ]
pi_220659836
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 18:57 schreef Gobledygook het volgende:
Oké, nu het volgende obstakel. Was bij de bouwmarkt, maar kon geen losse kabels vinden zoals nu in die pot hangt. Alleen een zwarte kabel met een blauw en bruin kabeltje van binnen die je er blijkbaar uit moet priegelen. Rode kabeltjes waren nergens te bekennen, misschien dat ze bang zijn dat mensen daar bommen mee maken of zo. Het worden dus toch verschillende kleuren (bruin op zwart, en bij eentje blauw op rood? Denk ik?).

Maar het probleem is dus, die twee kabeltjes uit die grote zwarte krijgen. Ik heb zo’n tang met een schroefje die je kan verstellen die hier geloof ik voor gemaakt is, maar het lukt niet om het eruit te krijgen zonder scheurtjes te maken in die dunnere kabels. Nu is de vraag: maakt het uit dat er scheurtjes in zitten? Is er een betere manier om die twee kabels bloot te maken zonder ze te beschadigen?

[ afbeelding ]

Het enige voordeel is dat ik 5 meter aan kabel heb (was de kortste die ik kon vinden), dus genoeg herkansingen. Alleen voor vandaag ben ik er ff klaar mee, liep allemaal een beetje uit vandaag. Morgen verder klooien.
Niet om het 1 of ander maar man man man hoe krijg je dat voor elkaar. Je kunt aan je vrouw vragen of ze het eens wil proberen. Die zwarte mantel hoeft ook niet weg. Gewoon dat je aan beide kanten van de benodigde lengte +- 5 cm vrij hebt. Je hebt ook bouwfittingen, een fitting met juist dat stukje kant en klaar snoer. Gooi je de fitting weg en gebruik enkel het kabeltje.

En ook belangrijk: de KLEUR van de draad maakt geen bal uit in de zin dat ie het niet doet als ie niet rood is. :) :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220659983
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vroeger had je groen voor de fasedraad, rood voor de nuldraad, grijs of wit voor de aardedraad en zwart voor de schakeldraad.

Dat is tegenwoordig bruin voor de fasedraad, blauw voor de nuldraad, groen/geel voor de aardedraad en zwart voor de schakeldraad (gaat van bruin over op zwart vanaf de schakelaar).

Dus dat zijn de alternatieven.

Strippen van die zwarte buitenmantel kan je met een stanleymes doen, gewoon aan 2 kanten in de lengte (platte kant in het midden) een stukje insnijden en dan met de vingers splitsen. Wel van je afsnijden, anders kan je pleister gaan zoeken :P

edit: als het ronde kabel is ipv plat, dan kan je het even met een schaar rondom een stukje insnijden en dan met wat handkracht lostrekken, niet te diep snijden want dan kan je weer overnieuw. Er is wel speciaal stripgereedschap voor maar ik doe dat al sinds m'n 12e met een schaar. Je hebt 5 meter om te oefenen, dat scheelt :+

Zoals het er nu uitziet is eigenlijk niet echt acceptabel.

Je had mss beter massieve installatiedraad kunnen halen (blauw en bruin), dat is wel gewoon los op rol.
Er was niet echt iemand om het te vragen en had geen zin om te gaan zoeken. Ze hadden ook wel losse draden, maar die waren ook niet de kleuren die ik nodig had, en ze hadden allemaal garenamen. Fasedraad ofzo, nuldraad, een groen gele aardedraad geloof ik en nog wat dingen. Geen idee wat dat allemaal betekent, dus ben maar voor deze gegaan. Als het echt niet lukt kan ik morgen nog wel ff terug rijden voor wat anders, maarja das wel 8 euro weggegooid dan.
pi_220660019
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Niet om het 1 of ander maar man man man hoe krijg je dat voor elkaar. Je kunt aan je vrouw vragen of ze het eens wil proberen. Die zwarte mantel hoeft ook niet weg. Gewoon dat je aan beide kanten van de benodigde lengte +- 5 cm vrij hebt. Je hebt ook bouwfittingen, een fitting met juist dat stukje kant en klaar snoer. Gooi je de fitting weg en gebruik enkel het kabeltje.

En ook belangrijk: de KLEUR van de draad maakt geen bal uit in de zin dat ie het niet doet als ie niet rood is. :) :)
Ja gewoon met zo’n striptang, het schroefje instellen op een willekeurige stand en dan knijpen alsof het een lieve lust is. Alleen is het bij de eerste poging niet diep genoeg, dus dan krijg ik dat zwarte er niet af, en bij de tweede poging weer te diep waardoor ik die scheurtjes krijg.

Is 5cm trouwens niet wat veel? Heb ook van die waga klemmetjes gekocht waar iemand een plaatje van postte, maar die zijn best klein. Nog niet geprobeerd die erop te zetten, dat wordt de volgende ellende (als dit lukt)
pi_220660038
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:46 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Ja gewoon met zo’n striptang, het schroefje instellen op een willekeurige stand en dan knijpen alsof het een lieve lust is. Alleen is het bij de eerste poging niet diep genoeg, dus dan krijg ik dat zwarte er niet af, en bij de tweede poging weer te diep waardoor ik die scheurtjes krijg.
Die striptangen zijn eigenlijk niet bedoeld voor zo'n buitenmantel. En die met schroef zijn voor draad ook niet heel fijn, lastig af te stellen. Ik heb zelf meerdere striptangen die "zelf stellend" zijn.
Maar als je het niet zo vaak gebruikt is dat wel weer een forse investering.

quote:
Is 5cm trouwens niet wat veel? Heb ook van die waga klemmetjes gekocht waar iemand een plaatje van postte, maar die zijn best klein. Nog niet geprobeerd die erop te zetten, dat wordt de volgende ellende (als dit lukt)
Voor de Wago 221 moet je ongeveer 11mm draad "blank" strippen. Met 5cm bedoelt hij vast de buitenmantel.

Verder gewoon "lekker prutsen" en blijven proberen, je wordt handiger door te doen.
pi_220660045
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:46 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Ja gewoon met zo’n striptang, het schroefje instellen op een willekeurige stand en dan knijpen alsof het een lieve lust is. Alleen is het bij de eerste poging niet diep genoeg, dus dan krijg ik dat zwarte er niet af, en bij de tweede poging weer te diep waardoor ik die scheurtjes krijg.

Is 5cm trouwens niet wat veel? Heb ook van die waga klemmetjes gekocht waar iemand een plaatje van postte, maar die zijn best klein. Nog niet geprobeerd die erop te zetten, dat wordt de volgende ellende (als dit lukt)
Gooi die Waga dingen weg. Het is niks. Gewoon kroonsteentje is al bijna 100 jaar vertrouwd en werkend. Laat je niet gek maken. Het is eenvoudige materie. Je moet geen striptang gebruiken als je niet weet hoe dat moet. Het kan gewoon voorzichtig met een stanleymes er tussendoor. Dan beschadig je niks. Laat anders de vrouw het doen, die hebben nou eenmaal een fijnere motoriek en veel geduld. En als je dat niet wilt doen koop dan een bouwfitting voor 3 euro 49 of zo. Die heeft precies het draadje kant en klaar wat je nodig hebt. Klaar voor gebruik.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220660077
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:50 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Gooi die Waga dingen weg. Het is niks.
Wago is fantastisch, het is eenvoudig, het is 100% geschikt en veilig (zowel soepel als massieve draad), kan hele hoge stromen aan en je kan door de transparante behuizing zien of de draad er ver genoeg in zit.

quote:
Gewoon kroonsteentje is al bijna 100 jaar vertrouwd en werkend.
Kroonsteentjes zijn niet geschikt voor soepele draad, alleen als je adereindhulsjes gebruikt of kroonstenen met drukplaat. Het is niet voor niets dat alle lampen en lampfittingen met adereindhulsjes op het uiteinde geleverd worden.

Dus nee, niet "gewoon" kroonsteentjes, dat is niet vertrouwd.
pi_220660085
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:50 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Gooi die Waga dingen weg. Het is niks. Gewoon kroonsteentje is al bijna 100 jaar vertrouwd en werkend. Laat je niet gek maken. Het is eenvoudige materie. Je moet geen striptang gebruiken als je niet weet hoe dat moet. Het kan gewoon voorzichtig met een stanleymes er tussendoor. Dan beschadig je niks. Laat anders de vrouw het doen, die hebben nou eenmaal een fijnere motoriek en veel geduld. En als je dat niet wilt doen koop dan een bouwfitting voor 3 euro 49 of zo. Die heeft precies het draadje kant en klaar wat je nodig hebt. Klaar voor gebruik.
Oke nu snap ik er geen reet meer van 😂 maar is die kabel die ik nu heb wel geschikt voor een kroonsteen? Want deze is heel flexibel en buigbaar, maar bij de kabels die uit dat plafond komen zijn de metalen uiteindes niet te buigen, heel stug.
pi_220660094
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:54 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Oke nu snap ik er geen reet meer van 😂 maar is die kabel die ik nu heb wel geschikt voor een kroonsteen? Want deze is heel flexibel en buigbaar, maar bij de kabels die uit dat plafond komen zijn de metalen uiteindes niet te buigen, heel stug.
De kabel is niet geschikt voor kroonsteen, er zit soepele draad in (en je hebt vast geen krimptang en adereindhulsjes).

Maar met Wago maakt dat niet uit, daar mag zowel soepele als stugge draad in.
pi_220660107
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:54 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Oke nu snap ik er geen reet meer van 😂 maar is die kabel die ik nu heb wel geschikt voor een kroonsteen? Want deze is heel flexibel en buigbaar, maar bij de kabels die uit dat plafond komen zijn de metalen uiteindes niet te buigen, heel stug.
Ja je kunt middels een kroonsteen flexibel draad aansluiten op die keiharde massieve draden. Dat werkt makkelijker.

Of anders dit:



Ik zei bouwfitting maar het is verhuisfitting. Maak die fitting open en schroef de draad los en Bob is your Uncle. Kost je drie euro nog wat.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220660122
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
en je hebt vast geen krimptang en adereindhulsjes
Ga toch weg man. Dat is totaal onnodig. Als je flexibel spul twist dan blijft het 300 jaar zitten in een kroonsteen. Krimptang en "adereindhulsjes" is voor elektra fetisjisten die elkaar de meterkast showen. Niet voor normale mensen. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220660131
https://info.elektroshop.nl/elektrische-draden-verbinden

quote:
Verbind soepele draden met een kroonsteenje aan elkaar

Wanneer soepel draden (draden met meerdere losse draadjes) aan elkaar worden verbonden, dan kunnen deze draden eenvoudig met een kroonsteentje worden verbonden. Deze situatie doet zich voor, bijvoorbeeld wanneer je draden met elkaar verbind om een lamp aan te sluiten.

Vaak zijn lasklemmen niet geschikt om soepele draden met elkaar te verbinden, uitzonderingen zijn de WAGO 222 lasklemmen en WAGO 221 lasklemmen. Met deze klemmen kunnen soepele draden wel worden verbonden.

Houd er wel rekening mee dat wanneer je een kroonsteentje gebruikt voor het verbinden van soepele draden, de kans bestaat dat de draden gaan rafelen. Een draad die rafelt, wordt dunner waardoor er meer stroom door de rest van de draden loopt wat uiteindelijk kan leiden tot brand. Voorkom dit door eindaderhulzen over de draden te knijpen.
pi_220660137
Ik probeer beide wel en kijk dan wat het beste werkt I guess 🤷🏻♂
pi_220660142
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ga toch weg man. Dat is totaal onnodig. Als je flexibel spul twist dan blijft het 300 jaar zitten in een kroonsteen. Krimptang en "adereindhulsjes" is voor elektra fetisjisten. Niet voor normale mensen. :)
Ik ga hier geen verkeerd en onveilig advies geven en ik ga ook niet akkoord met onveilig advies.

Juist "normale mensen" beschikken dankzij het internet over alle informatie om het goed en veilig aan te sluiten en daardoor kunnen we voor eens en altijd afrekenen met dit soort gepruts met kroonsteentjes.
pi_220660171
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
met dit soort gepruts met kroonsteentjes.
Jij bent gewoon een mafkees met je accu's en elektra fascisme hobby met dwingend voorschrift. Voor de gewone man hebben we gewoon het kroonsteentje. Bewezen goed.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220660201
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:03 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Jij bent gewoon een mafkees met je accu's en elektra fascisme. Voor de gewone man hebben we gewoon het kroonsteentje. Bewezen goed.
Kroonsteentjes zijn juist bewezen onveilig als je ze onjuist gebruikt, zeker als je er niet zo vaak mee werkt.

Je staat zo'n lamp bij het plafond boven je hoofd te monteren, je ziet niet goed hoever de draden er in gaan, je ziet niet goed of de draden goed klemmen onder de schroeven.

Met Wago 221 geen twijfel, je ziet precies wat je doet, het is veilig, het is er voor bedoeld.

Adereindhulsjes op soepele draad is ook een alternatief, monteer ik altijd als het toch in een kroonsteen moet.
Dat is geen "elektra facisme", dat is puur brandveiligheid.

Je helpt TS helemaal niet om het goed te doen.
pi_220660213
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
je bent alleen met je gekwetste ego bezig.
Ja dat zal het zijn. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220660243
Dit is volgens mij wel redelijk gelukt nu, heb het geprobeerd met een schaar en stanley mes. Met mes werkt net wat beter voor mij, omdat ik met een schaar nog steeds niet echt weet hoe hard ik moet knijpen.

pi_220660290
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:13 schreef Gobledygook het volgende:
Dit is volgens mij wel redelijk gelukt nu, heb het geprobeerd met een schaar en stanley mes. Met mes werkt net wat beter voor mij, omdat ik met een schaar nog steeds niet echt weet hoe hard ik moet knijpen.

[ afbeelding ]
Priegel er maar eens 1 in een Wago 221 klem om te testen.

Dus lipje ~90 graden omhoog, draad er tot einde indrukken, lipje sluiten.
Even aan trekken, mag niet loskomen.

Van de zijkant gezien (desnoods met zaklampje) moet de draad ongeveer tot het einde komen en bij de rand waar de draad in de klem gaat mag geen draad blanco zijn.

Als de draad zo'n 10 tot 12mm is, zou het altijd goed moeten gaan.

Meer is het niet.
De stugge draad (uit het plafond) kan dan in 1 van de andere gaatjes van de Wago koppeling, ook op ongeveer 11mm lengte.

Omdat je oude kleuren hebt: groen (of zwart) aan bruin (fase), rood aan blauw (nul).

Als je een spanningzoeker hebt (je had het over een schroevendraaier met rode dop) dan kan je daar de "fase" mee vinden en testen. Op fase zou hij moeten oplichten.
pi_220660317
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:13 schreef Gobledygook het volgende:
Dit is volgens mij wel redelijk gelukt nu, heb het geprobeerd met een schaar en stanley mes. Met mes werkt net wat beter voor mij, omdat ik met een schaar nog steeds niet echt weet hoe hard ik moet knijpen.

[ afbeelding ]
Kijk dit is helemaal goed. Aan de andere kant hetzelfde. Het vrije koper mag best iets korter (+- 1cm) kan je met de schaar knippen.

En nog even voor de Prins: tientallen miljarden gloeilampfittingen op aarde werken volgens hetzelfde principe als een kroonsteen. Eenvoudig twee gaten waar het draadje ingaat en dat schroef je vast. Dat is niet "gevaarlijk" zo blijkt uit de praktijk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220660328
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Kijk dit is helemaal goed. Aan de andere kant hetzelfde. Het vrije koper mag best iets korter (+- 1cm) kan je met de schaar knippen.

En nog even voor de Prins: tientallen miljarden gloeilampfittingen op aarde werken volgens hetzelfde principe als een kroonsteen. Eenvoudig twee gaten waar het draadje ingaat en dat schroef je vast. Dat is niet "gevaarlijk" zo blijkt uit de praktijk.
Gloeilampfittingen schroef je direct vast op de stugge, massieve draad uit de centraaldoos en dat mag inderdaad.
Of aan soepele draad, met adereindhulsjes.

Daarom zit er op alle draad van lampsnoeren (ook van verhuisfittingen) al een adereindhulsje, zelfs op die van de Action. Zolang je die er niet afknipt, kan je prima een kroonsteen gebruiken voor dat soort verbindingen.

Als je iets doet, doe het dan veilig en goed. Prutsers zijn er genoeg.
pi_220660373
Oke dan wordt ie zo



Lijkt redelijk vast te zitten, maar heb er niet met alle kracht aan getrokken, alleen wat lichte trekjes.

Ga morgen wel ff proberen de zooi aan te sluiten
pi_220660386
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:28 schreef Gobledygook het volgende:
Oke dan wordt ie zo

[ afbeelding ]

Lijkt redelijk vast te zitten, maar heb er niet met alle kracht aan getrokken, alleen wat lichte trekjes.

Ga morgen wel ff proberen de zooi aan te sluiten
Zit goed, zo te zien. Als de draad niet verder kan is het goed.
De blauwe mantel gaat er zo ook ver genoeg in dus geen draad die bloot ligt.

Dat is eigenlijk een beetje de werkwijze, geen draden die blootliggen, geen beschadigde draadmantels, goede verbindingen. Als je dat aanhoudt kan je weinig verkeerd doen.

Zo'n lamp neemt niet zoveel, dus als alles goed werkt is er niet zoveel aan de hand.

Mocht er in zo'n ledlamp echter ooit sluiting ontstaan (en dat kan), dan wil je dat je automaat in de meterkast eruit vliegt en niet dat zo'n verbinding gaat smeulen. Daarom doe je dit zo.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-04-2026 20:35:25 ]
pi_220660435
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:49 schreef vosss het volgende:

[..]
Ik zou de aardlek omgooien, zo'n schema is alleen handig als het 100% klopt. En dat weet je waarschijnlijk niet.

Kabels gewoon bij de bouwmarkt en dan zou ik ff vragen en vertellen wat je er mee wilt doen. Die krijgen daar de hele dag "domme" vragen dus daar moet je niks mee zitten. :)
Spanningzoeker op beide aders proberen. Geen licht? Schakelaar om en nog eens proberen. Dan we licht, dan weet je dat de schakelaar in de aan positie staat en kun je hem nog een keer omzetten en veilig aan het werk.
pi_220660466
Nou hebben we mot in huize sigme :D
Liefste is op de hand van @TheFreshPrince ( O+ ), ik op die van bart2002 ( O+ ).

Anyway, @TheFreshPrince heeft gelijk (beter is beter) en @Bart2002 ook (goed genoeg is beter).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_220660482
quote:
7s.gif Op zondag 26 april 2026 20:39 schreef sigme het volgende:
Nou hebben we mot in huize sigme :D
Liefste is op de hand van @:thefreshprince ( O+ ), ik op die van bart2002( O+ ).

Anyway, @:thefreshprince heeft gelijk (beter is beter) en @:bart2002 ook (goed genoeg is beter).
Bekijk deze YouTube-video
pi_220660608
quote:
7s.gif Op zondag 26 april 2026 20:39 schreef sigme het volgende:
Nou hebben we mot in huize sigme :D
Liefste is op de hand van @:thefreshprince ( O+ ), ik op die van bart2002 ( O+ ).

Anyway, @:thefreshprince heeft gelijk (beter is beter) en @:bart2002 ook (goed genoeg is beter).
Ik zit vooral met die "adereindhulsjes". Ik schaar dat onder fetisjisme. Het bestaat net als het rijke assortiment aan "Waga" spulletjes. Dat het bestaat betekent niet perse dat je het nodig hebt om een lamp op te hangen.

Een beetje ruzie om dat soort zaken kan soms best verhelderend werken. Zeg gewoon tegen je vent: of die adereindhulsjes eruit of ik eruit. Het is soms kiezen of delen. ;)

Zie voor mijn gelijk ook #51 (en ook #61) en de foto daar. Je moet iemand die een lamp wil ophangen toch niet zo verwarren met onnodige "profi" spulletjes. Ondertussen hangt de lamp nog niet terwijl zijn vrouw dat in een kwartiertje zou kunnen schat ik zo.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bart2002 op 26-04-2026 21:20:57 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220660658
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:35 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Spanningzoeker op beide aders proberen. Geen licht? Schakelaar om en nog eens proberen. Dan we licht, dan weet je dat de schakelaar in de aan positie staat en kun je hem nog een keer omzetten en veilig aan het werk.
Op het schema staan de kamers ingedeeld per groep, en de groepen zijn genummerd. Ik had voor de zekerheid een ventilator aangesloten in die kamer en die deed niks, dus dacht zal wel goed zijn. Heb die metalen uiteindjes al een keer per ongeluk aangeraakt, dus als ik het fout had gehad zou ik denk wel een opdonder gehad hebben. Ik had eerst de hoofdschakelaar uitgedaan, alleen was vergeten eerst m’n modem uit te zetten en het was nogal een gedoe om die weer goed werkend te krijgen na de plotse stroomonderbreking.

Maar goed, ik zal vanaf nu deze werkwijze hanteren. Alleen wat is een spanningzoeker? Dat is toch zo’n schroevendraaier met een rood dopje? Vroeg me al af waarom die doorzichtig was, ik gebruik die altijd voor kleine schroefjes los te maken.
pi_220660685
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 21:02 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Op het schema staan de kamers ingedeeld per groep, en de groepen zijn genummerd. Ik had voor de zekerheid een ventilator aangesloten in die kamer en die deed niks, dus dacht zal wel goed zijn. Heb die metalen uiteindjes al een keer per ongeluk aangeraakt, dus als ik het fout had gehad zou ik denk wel een opdonder gehad hebben. Ik had eerst de hoofdschakelaar uitgedaan, alleen was vergeten eerst m’n modem uit te zetten en het was nogal een gedoe om die weer goed werkend te krijgen na de plotse stroomonderbreking.

Maar goed, ik zal vanaf nu deze werkwijze hanteren. Alleen wat is een spanningzoeker? Dat is toch zo’n schroevendraaier met een rood dopje? Vroeg me al af waarom die doorzichtig was, ik gebruik die altijd voor kleine schroefjes los te maken.
Klopt.
Kan je zien of er spanning op staat en de fase mee vinden.

Ik zou hem voor gebruik wel even testen op een stopcontact ofzo, dan weet je dat hij werkt.
Vinger op het dopje houden bij testen, anders gaat lampje niet aan (jij bent onderdeel van de kring maar omdat het een neonlampje is met in serie een hoogohmige weerstand voel je daar niets van).

pi_220660693
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 21:02 schreef Gobledygook het volgende:
Dat is toch zo’n schroevendraaier met een rood dopje?
Ja maar voorwaarde is dat je je vinger op de metalen achterkant houdt. Als het lampje in de schroevendraaier oplicht is er spanning. Schroevendraaier altijd eerst even testen op werking in een stopcontact beide gaten. In 1 daarvan moet het lampje gaan branden. Doet ie dat niet dan kan het betekenen dat er geen spanning op het stopcontact staat OF dat je spanningszoeker het niet doet.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220660715
Oh oké, bedankt voor de tip. Ik heb ook zo’n ding met een draai knop en twee van die rode/zwarte naalden eraan, alleen geen idee hoe dat werkt of welke stand je moet gebruiken. Dit lijkt simpeler
pi_220660722
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 21:13 schreef Gobledygook het volgende:
Oh oké, bedankt voor de tip. Ik heb ook zo’n ding met een draai knop en twee van die rode/zwarte naalden eraan, alleen geen idee hoe dat werkt of welke stand je moet gebruiken. Dit lijkt simpeler
V(olt) stand met het ~ golfje (wisselspanning ofwel AC) eronder en dan in het bereik waar "230 volt" binnen valt.
Bij deze dus de "tot 300 volt" stand maar bij een andere kan dat ook zo 600 volt zijn ofzo.

En niet op de 10A aansluiting want dan vliegt de zekering eruit (14 jarige ik "has been there, done that") en wordt de stekker van je multimeter er ook niet mooier op :')



[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-04-2026 21:21:21 ]
pi_220660750
Oh, goed om te weten. Die spanningszoeker werkt ook, had die net geprobeerd in het stopcontact. Brand oranje lampje net als in dat plaatje hier boven
pi_220660751
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 21:21 schreef Gobledygook het volgende:
Oh, goed om te weten. Die spanningszoeker werkt ook, had die net geprobeerd in het stopcontact. Brand oranje lampje net als in dat plaatje hier boven
Dan heb je de fase gevonden, tevens is dat de draad die "au" doet.

De meeste dingen leer je door het een keer verkeerd te doen en ik heb al heel veel verkeerd gedaan :+ :@
  zondag 26 april 2026 @ 23:51:56 #64
36431 bleiblei
Afgehaakt.
pi_220661462
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 21:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt.
Kan je zien of er spanning op staat en de fase mee vinden.

Ik zou hem voor gebruik wel even testen op een stopcontact ofzo, dan weet je dat hij werkt.
Vinger op het dopje houden bij testen, anders gaat lampje niet aan (jij bent onderdeel van de kring maar omdat het een neonlampje is met in serie een hoogohmige weerstand voel je daar niets van).

[ afbeelding ]
Die dingen worden dan weer vaak afgeraden tegenwoordig. Als je isolerende schoenen (met rubberen zolen bijv.) aan hebt, loop je al risico dat ie niet doet wat ie zou moeten doen.

Maar ik herken dit dilemma van @sigme.
quote:
Nou hebben we mot in huize sigme :D
Liefste is op de hand van @TheFreshPrince ( O+ ), ik op die van bart2002 ( O+ ).

Anyway, @TheFreshPrince heeft gelijk (beter is beter) en @Bart2002 ook (goed genoeg is beter).
Mijn ervaring is dat je als hobbyist met o.a. Fok of Tweakers als learning channel, je al snel op de te perfecte lijnen gaat zitten.. wat doorgaans duur en/of tijdsintensief is terwijl, ja waar hebben we het over. Een lamp ophangen? Volgens de regels enzovoorts. Het is alleen niet een wasmachine die je aansluit maar een lampje van max 40 (en met led waarschijnlijk <8w) aansluit. Dan maken die paar koper aders die platgedrukt of afbreken geen drol uit.

Maar het is niet volgens de regels en inderdaad beter om wagons of adereindhulzen te gebruiken. Risico dat het mis gaat is schat ik een significant kleinere kans dan dat je de hoofdprijs van de staatsloterij wint dat er wat mis gaat als je een plafondlamp gewoon met een kroonsteentje aansluit. Ik vermoed (als ik zo kijk wat de gecertificeerde profs in mijn huis hier en daar achter hebben gelaten), dat er ergens anders iets zit wat meer rammelt en ook significant "gevaarlijker" is.
pi_220661600
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2026 23:51 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Die dingen worden dan weer vaak afgeraden tegenwoordig. Als je isolerende schoenen (met rubberen zolen bijv.) aan hebt, loop je al risico dat ie niet doet wat ie zou moeten doen.

Maar ik herken dit dilemma van @:sigme.
[..]
Mijn ervaring is dat je als hobbyist met o.a. Fok of Tweakers als learning channel, je al snel op de te perfecte lijnen gaat zitten.. wat doorgaans duur en/of tijdsintensief is terwijl, ja waar hebben we het over. Een lamp ophangen? Volgens de regels enzovoorts. Het is alleen niet een wasmachine die je aansluit maar een lampje van max 40 (en met led waarschijnlijk <8w) aansluit. Dan maken die paar koper aders die platgedrukt of afbreken geen drol uit.
Zolang een LED- of spaarlamp het goed doet, maakt het inderdaad niets uit. Dan heb je een verbruik van 1 tot 5 Watt en loopt er 0,02 ampère aan stroom.

Maar je moet er altijd vanuit gaan dat er kortsluiting in kan ontstaan, en dan kan je stromen tot meer dan 16A zien.
Normaal gaat je automaat er dan uit maar als je bedrading op een andere plek niet in orde is, kan het daar ook gaan smeulen of branden terwijl je automaat vrolijk doet of er niets aan de hand is.

Daarom altijd alle verbindingen op een hoog niveau houden.

Mijn opa maakte / repareerde ook alle antieke schemerlampen met Delfs Blauwe plateel geschilderde voet / vaas met (porseleinen) kroonsteentjes en losse draadjes in de snoerschakelaar.
Waarom? We wisten niet beter.

Het is nu 2026 en we weten wel beter, we kunnen ook niet meer zeggen dat we het niet weten.

Wat iemand zelf thuis doet met kroonsteentjes moet diegene helemaal zelf weten.
Maar... als ik advies geef op een forum, ga ik voor de veilige oplossing.
Waarom? Er zijn meer mensen die dit lezen, ik heb daar een verantwoordelijkheid liggen.

quote:
Maar het is niet volgens de regels en inderdaad beter om wagons of adereindhulzen te gebruiken. Risico dat het mis gaat is schat ik een significant kleinere kans dan dat je de hoofdprijs van de staatsloterij wint dat er wat mis gaat als je een plafondlamp gewoon met een kroonsteentje aansluit. Ik vermoed (als ik zo kijk wat de gecertificeerde profs in mijn huis hier en daar achter hebben gelaten), dat er ergens anders iets zit wat meer rammelt en ook significant "gevaarlijker" is.
Het goed aansluiten van een lamp kost amper tot niet meer tijd dan het aanklooien met een kroonsteentje.
Met die Wago's duw je de draden er in, het zit vast en klaar is Kees.

Of ik nu een verhuisfitting ophang (heb er nogal wat opgehangen het laatste jaar ivm klussen), een lamp ophang, een groep aanleg, een snoer verleng, een luidsprekerfilter in losse opstelling maak en test, etc. Die Wago 221 klemmen zijn bijna overal inzetbaar. En als het vast zit, blijft het vast.

En als je gewoon een voorraadje van verschillende Wago's aanhoudt en alle kroonsteentjes wegmikt ben je voor de komende jaren altijd voorbereid voor zo'n klusje, ook als je even iemand helpt (buren, familie, vrienden, etc).

Goede zelfstellende striptang, moderne spanningzoeker (contactloos, met lampje en piep), geïsoleerde schroevendraaiers (eventueel nog een setje adereindhulsjes met bijhorende krimptang) en je kan 90% van dat soort klusjes zelf doen.

En ja, ik ontwerp / test echt m'n eigen luidsprekerfilters met Wago's :D
Eerst in rekentool, dan op gehoor tunen tot het goed klinkt en dan soldeer en lijm ik het wel netjes op een printplaat.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-04-2026 00:51:58 ]
pi_220661946
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:09 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja dat zal het zijn. :)
Daar lijkt het wel op.
Vroeger deed ik ook veel met kroonsteentjes maar als ik het er uit haalde zag ik dat ik vaak geluk had gehad. Slechte contacten etc. Nu wagos die ook geen drol kosten en je bent sneller en veiliger klaar. Draad erin en klik ipv dat geprul met een schroevendraaier boven je hoofd in een te kleine ruimte.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220661959
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 21:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja maar voorwaarde is dat je je vinger op de metalen achterkant houdt. Als het lampje in de schroevendraaier oplicht is er spanning. Schroevendraaier altijd eerst even testen op werking in een stopcontact beide gaten. In 1 daarvan moet het lampje gaan branden. Doet ie dat niet dan kan het betekenen dat er geen spanning op het stopcontact staat OF dat je spanningszoeker het niet doet.
Ik heb die dingen nooit vertrouwd en pak altijd de multimeter of spanningszoeker.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220662479
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 06:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik heb die dingen nooit vertrouwd en pak altijd de multimeter of spanningszoeker.
M'n oom gebruikt de achterkant van z'n hand om te zoeken of de spanning er op staat.
Hij leeft nog :+
pi_220664166
Oké... ik heb toch ff de multimeter erbij genomen, want kreeg een schokje toen ik aan de rode draad zat (terwijl de schakelaar uit stond). Blijkbaar ben je dan statisch geladen of zo, en dan krijg je een schokje. Zeg maar hetzelfde als dat je aan bubbeltjes plastic hebt gezeten en vervolgens een metaal iets aanraakt. De spanningszoeker doet dan niks als ik die tegen de kabel hou, maar als ik de multimeter er tegen aan hou wordt die statischticiteit wel afgevoerd (beter dan via mijn vinger).

In ieder geval... het is gelukt, denk ik. Ik moest alleen van die rode kabel nog een stuk afknippen, die was te lang waardoor ik teveel kabel had tussen de lamp en plafond. Dat gat in het plafond zit pleuris vol en je kan daar moeilijk wat weg moffelen. Die plastic dingetjes zitten dus ook wel een beetje tegen de metalen plaat van de lamp aangedrukt, hopelijk kan dat geen kwaad.





Maar hey, het werkt! Hopelijk blijft die ook werken.



Ik wilde eigenlijk ook nog een kroonsteentje proberen, maar heb totaal geen zin het weer los te halen, was best een kut klus :') als het werkt werkt het.

Bedankt voor alle tips ^O^
pi_220664537
Trouwens… volgens chatgpt is die groene draad die je in dat gat ziet wel degelijk een aarde draad. Die zou moeten eindigen in een lasklem. Daar zou ik dan een stukje groen gele kabel in kunnen prikken en toch de lamp kunnen aarden. Dus misschien dat ik binnenkort toch nog ff ga klooien. Al zit het volgens mij best prima zo
pi_220664998
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 12:48 schreef Gobledygook het volgende:
Trouwens… volgens chatgpt is die groene draad die je in dat gat ziet wel degelijk een aarde draad. Die zou moeten eindigen in een lasklem. Daar zou ik dan een stukje groen gele kabel in kunnen prikken en toch de lamp kunnen aarden. Dus misschien dat ik binnenkort toch nog ff ga klooien. Al zit het volgens mij best prima zo
ChatGPT heeft dat mis.
Groen/geel gaat in een moderne installaties naar aarde.

Groen in deze oudere installatie is fase dus je zou je lamp onder stroom zetten en dus een forse stroomstoot krijgen bij aanraken.

Grijs of wit is in een oude installatie aarde maar die heb je niet.

Niet doen dus.
pi_220665043
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 12:14 schreef Gobledygook het volgende:
Oké... ik heb toch ff de multimeter erbij genomen, want kreeg een schokje toen ik aan de rode draad zat (terwijl de schakelaar uit stond).

Bedankt voor alle tips ^O^
quote:
3s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:40 schreef vosss het volgende:

[..]
Stap 1. Zet de stroom eraf in de meterkast.
Volgende keer ook luisteren naar alle tips die gegeven worden. Zeker de belangrijke. :+

Maar fijn dat het gelukt is. Lekker gewerkt pik :7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220665073
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 13:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
ChatGPT heeft dat mis.
Groen/geel gaat in een moderne installaties naar aarde.

Groen in deze oudere installatie is fase dus je zou je lamp onder stroom zetten en dus een forse stroomstoot krijgen bij aanraken.

Grijs of wit is in een oude installatie aarde maar die heb je niet.

Niet doen dus.
Oh, ik dacht al dat ik AI antwoorden met een korreltje zout moest nemen. Bedankt voor de opheldering
pi_220665092
quote:
14s.gif Op maandag 27 april 2026 13:20 schreef vosss het volgende:

[..]
[..]
Volgende keer ook luisteren naar alle tips die gegeven worden. Zeker de belangrijke. :+

Maar fijn dat het gelukt is. Lekker gewerkt pik :7
Ik had de schakelaar in de meterkast uitgezet, ook weer een stopcontact gecheckt met spanningsmeter/multimeter. Zag niks vreemds, maar toch een tinteling bij die kabel. Misschien beetje rest stroom ofzo, geen idee. Was in ieder geval niet genoeg om echt pijn te doen, enkel een tinteling
pi_220665970
Als het nu werkt dan er niet meer aan klooien.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220720974
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:46 schreef vosss het volgende:
[...]
De gaten in de lamp matchen nooit met de gaten in dat plafondding bij mij, dan blijkt ik niet de juiste schroeven te hebben, of kabels te kort en wel kroonsteentjes maar geen kabel of andersom en weer naar de winkel moeten.

Man man man wat een ellende altijd.
Ik heb er een tyfushekel aan. :@

[...]
Teeeeering wat een herkenbaarheid. Bij het intrekken in onze huidige woning (particuliere huur) 6 plafondlampen opgehangen. Godverdomme bij iedere lamp hetzelfde gekut.

Ik deel je frustratie zelfs nu, 3 jaar na het ophangen, nog steeds.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_220720988
:D
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220721433
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 15:24 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Teeeeering wat een herkenbaarheid. Bij het intrekken in onze huidige woning (particuliere huur) 6 plafondlampen opgehangen. Godverdomme bij iedere lamp hetzelfde gekut.

Ik deel je frustratie zelfs nu, 3 jaar na het ophangen, nog steeds.
Denk je dat het bij een koopwoning anders is? Ik trok in een koopwoning waar alle kleuren door elkaar gebruikt waren en de CV als aardleiding om de keukenapparatuur/WCD's te aarden. De douchebak was geaard via aardelektrode, de rest was houtje-touwtje doorverbonden. Met een 300mA ALS.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator dinsdag 5 mei 2026 @ 17:12:30 #79
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220721647
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 16:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Denk je dat het bij een koopwoning anders is? Ik trok in een koopwoning waar alle kleuren door elkaar gebruikt waren en de CV als aardleiding om de keukenapparatuur/WCD's te aarden. De douchebak was geaard via aardelektrode, de rest was houtje-touwtje doorverbonden. Met een 300mA ALS.
Iedereen rommelt bij een installatie er weer wat bij en zeker in oudere woningen kom je dan soms bijzondere zaken tegen. Ik heb hier nog een aardlekschakelaar van 0,5 en het hele huis verdeeld in 3 hele groepen.
Maar ik denk dat die kast tijdens de verbouwing het veld gaat ruimen voor iets nieuws ;)
pi_220721790
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:12 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar ik denk dat die kast tijdens de verbouwing het veld gaat ruimen voor iets nieuws ;)
Nog tips van een ervaringsdeskundige nodig?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220733946
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 16:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Denk je dat het bij een koopwoning anders is? Ik trok in een koopwoning waar alle kleuren door elkaar gebruikt waren en de CV als aardleiding om de keukenapparatuur/WCD's te aarden. De douchebak was geaard via aardelektrode, de rest was houtje-touwtje doorverbonden. Met een 300mA ALS.
Geen ervaring met koopwoningen, maar nee - verwacht daar niet anders.

Ik bedoelde het zo van "in een huurwoning hebben misschien meer verschillende bewoners gewoond en daardoor is het een zooi geworden omdat iedereen wat anders doet". Daarnaast gaat natuurlijk geen enkele nieuwe huurder veel tijd/geld/moeite steken in een ordelijke oplossing want "het is toch niet van mij".
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')