Stap 1. Zet de stroom eraf in de meterkast.quote:Op zaterdag 25 april 2026 18:20 schreef Gobledygook het volgende: Niet teveel vaktermen aub, ik ben een nitwit met elektra aansluiten.
Die wist ik gelukkig nog, in de meterkast hebben ze zo'n prachtig schemaatje gemaakt met welke groep wat is. Maarre, die stukjes kabel. Haal je dat gewoon in de bouwmarkt? Maakt het nog uit welke kleur (zelfde kleur is denk het handigst)?quote:Op zaterdag 25 april 2026 18:40 schreef vosss het volgende:
[..]
Stap 1. Zet de stroom eraf in de meterkast.
Ik zou de aardlek omgooien, zo'n schema is alleen handig als het 100% klopt. En dat weet je waarschijnlijk niet.quote:Op zaterdag 25 april 2026 18:46 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Die wist ik gelukkig nog, in de meterkast hebben ze zo'n prachtig schemaatje gemaakt met welke groep wat is. Maarre, die stukjes kabel. Haal je dat gewoon in de bouwmarkt? Maakt het nog uit welke kleur (zelfde kleur is denk het handigst)?
Laat het alsjeblieft doen door iemand die er enigszins kennis van heeftquote:Op zaterdag 25 april 2026 18:46 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Die wist ik gelukkig nog, in de meterkast hebben ze zo'n prachtig schemaatje gemaakt met welke groep wat is. Maarre, die stukjes kabel. Haal je dat gewoon in de bouwmarkt? Maakt het nog uit welke kleur (zelfde kleur is denk het handigst)?
Ja precies. Al is een kabel van dezelfde dikte prima ookal is het een andere kleur.quote:Op zaterdag 25 april 2026 19:02 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Laat het alsjeblieft doen door iemand die er enigszins kennis van heeft
Nee, met stroom moet je niet gaan kloten met kleurenquote:Op zaterdag 25 april 2026 19:04 schreef Chinless het volgende:
[..]
Ja precies. Al is een kabel van dezelfde dikte prima ookal is het een andere kleur.
Ik heb niemand anders die het kan doen helaasch (woon alleen)quote:Op zaterdag 25 april 2026 19:02 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Laat het alsjeblieft doen door iemand die er enigszins kennis van heeft
Is het van de woningbouw?quote:Op zaterdag 25 april 2026 19:07 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Ik heb niemand anders die het kan doen helaasch (woon alleen)
Ja, maar die gaan denk geen lampen ophangen. Die komen alleen als er echt wat mankeert ergens, interieur etc is voor jezelf.quote:
Nee ophangen niet, maar wel zorgen dat er een degelijk aansluitpunt komt.quote:Op zaterdag 25 april 2026 19:13 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Ja, maar die gaan denk geen lampen ophangen. Die komen alleen als er echt wat mankeert ergens, interieur etc is voor jezelf.
Dat zit er op zich wel, alleen de lampen die ik wil kan ik zo niet ophangen. Op één van die plekken hing eerst een soort baby lamp, zo eentje aan een draad met een kap aan het eind. Die zat aangesloten dmv een kroonsteentje dus de korte kabel was daar geen probleemquote:Op zaterdag 25 april 2026 19:14 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Nee ophangen niet, maar wel zorgen dat er een degelijk aansluitpunt komt.
Bijna goed. Het kroonsteentje kan je beter buiten de lamp houden, als je dan de lamp moet vervangen kan je dat kroonsteentje gewoon laten zitten namelijk. Flexibel draad is ook handiger door gaatjes te duwen en in bochten te manipuleren. Laat dat stugge installatiedraad dus maar lekker zo veel mogelijk in die doos in het plafond.quote:Op zaterdag 25 april 2026 22:04 schreef Gobledygook het volgende:
Oke dus ik moet alleen die twee draden door de lamp halen, een kroonsteentje erop zetten aan de binnenzijde van de lamp, en dan twee nieuwe stukkies draad verbinden tussen de kroonsteentje en de lamp. Dat moet wel lukken denk
Kroonsteentjes het liefst niet gebruiken, die drukken de losse draadjes van soepele draad onder de schroef vandaan en het is moeilijk inschatten hoeveel contactoppervlak er over blijft. Dat gaat bij gewone belasting vaak wel goed maar bij een kortsluiting in de lamp wordt dat je zwakke verbinding en kan dat het daar gaat roken ipv de automaat er uit vliegt. Je moet altijd er vanuit gaan dat er kortsluiting kan ontstaan en dan wil je dat je automaat (stop) de zwakste schakel is in de verbinding en er uit vliegt.quote:Op zaterdag 25 april 2026 18:41 schreef vosss het volgende:
Kabels die te kort zijn kun je gewoon met kroonsteentje en stukje kabel verlengen.
In principe is Wago 221 ook maar een veredeld kroonsteentje natuurlijk, alleen werkt het met klemmetjes i.p.v. schroefjes. Nadeel van klemmetjes is wel dat ze na verloop van tijd wat van hun klemkracht kunnen verliezen, waardoor de draden wat minder stevig vast blijven zitten dan met een schroefje. Maar het ziet er allemaal wel wat mooier en gelikter uit.quote:Op zondag 26 april 2026 10:31 schreef vosss het volgende:
Ik wist wel dat iemand met verstand ervan zich zou melden in dit topic.
Ik heb die dingen ook wel eens gebruikt, maar dat was omdat ik toen geen kroonsteentjes had en dacht: "nou, dit zal ook vast wel werken".
Wist ik veel dat dat veel beter was.![]()
Dat is een groot verschil, de schroefjes drukken de soepele draad uiteen, de klemmen (of drukplaat bij kroonstenen met drukplaat) houden het bij elkaar.quote:Op zondag 26 april 2026 10:52 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
In principe is Wago 221 ook maar een veredeld kroonsteentje natuurlijk, alleen werkt het met klemmetjes i.p.v. schroefjes.
Er is geen enkel bewijs voor dat Wago verbindingsklemmen hun klemkracht verliezen, ze worden ook in zware installaties gebruikt.quote:Nadeel van klemmetjes is wel dat ze na verloop van tijd wat van hun klemkracht kunnen verliezen, waardoor de draden wat minder stevig vast blijven zitten dan met een schroefje. Maar het ziet er allemaal wel wat mooier en gelikter uit.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |