abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220660373
Oke dan wordt ie zo



Lijkt redelijk vast te zitten, maar heb er niet met alle kracht aan getrokken, alleen wat lichte trekjes.

Ga morgen wel ff proberen de zooi aan te sluiten
pi_220660386
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:28 schreef Gobledygook het volgende:
Oke dan wordt ie zo

[ afbeelding ]

Lijkt redelijk vast te zitten, maar heb er niet met alle kracht aan getrokken, alleen wat lichte trekjes.

Ga morgen wel ff proberen de zooi aan te sluiten
Zit goed, zo te zien. Als de draad niet verder kan is het goed.
De blauwe mantel gaat er zo ook ver genoeg in dus geen draad die bloot ligt.

Dat is eigenlijk een beetje de werkwijze, geen draden die blootliggen, geen beschadigde draadmantels, goede verbindingen. Als je dat aanhoudt kan je weinig verkeerd doen.

Zo'n lamp neemt niet zoveel, dus als alles goed werkt is er niet zoveel aan de hand.

Mocht er in zo'n ledlamp echter ooit sluiting ontstaan (en dat kan), dan wil je dat je automaat in de meterkast eruit vliegt en niet dat zo'n verbinding gaat smeulen. Daarom doe je dit zo.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-04-2026 20:35:25 ]
pi_220660435
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:49 schreef vosss het volgende:

[..]
Ik zou de aardlek omgooien, zo'n schema is alleen handig als het 100% klopt. En dat weet je waarschijnlijk niet.

Kabels gewoon bij de bouwmarkt en dan zou ik ff vragen en vertellen wat je er mee wilt doen. Die krijgen daar de hele dag "domme" vragen dus daar moet je niks mee zitten. :)
Spanningzoeker op beide aders proberen. Geen licht? Schakelaar om en nog eens proberen. Dan we licht, dan weet je dat de schakelaar in de aan positie staat en kun je hem nog een keer omzetten en veilig aan het werk.
pi_220660466
Nou hebben we mot in huize sigme :D
Liefste is op de hand van @TheFreshPrince ( O+ ), ik op die van bart2002 ( O+ ).

Anyway, @TheFreshPrince heeft gelijk (beter is beter) en @Bart2002 ook (goed genoeg is beter).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_220660482
quote:
7s.gif Op zondag 26 april 2026 20:39 schreef sigme het volgende:
Nou hebben we mot in huize sigme :D
Liefste is op de hand van @:thefreshprince ( O+ ), ik op die van bart2002( O+ ).

Anyway, @:thefreshprince heeft gelijk (beter is beter) en @:bart2002 ook (goed genoeg is beter).
Bekijk deze YouTube-video
pi_220660608
quote:
7s.gif Op zondag 26 april 2026 20:39 schreef sigme het volgende:
Nou hebben we mot in huize sigme :D
Liefste is op de hand van @:thefreshprince ( O+ ), ik op die van bart2002 ( O+ ).

Anyway, @:thefreshprince heeft gelijk (beter is beter) en @:bart2002 ook (goed genoeg is beter).
Ik zit vooral met die "adereindhulsjes". Ik schaar dat onder fetisjisme. Het bestaat net als het rijke assortiment aan "Waga" spulletjes. Dat het bestaat betekent niet perse dat je het nodig hebt om een lamp op te hangen.

Een beetje ruzie om dat soort zaken kan soms best verhelderend werken. Zeg gewoon tegen je vent: of die adereindhulsjes eruit of ik eruit. Het is soms kiezen of delen. ;)

Zie voor mijn gelijk ook #51 (en ook #61) en de foto daar. Je moet iemand die een lamp wil ophangen toch niet zo verwarren met onnodige "profi" spulletjes. Ondertussen hangt de lamp nog niet terwijl zijn vrouw dat in een kwartiertje zou kunnen schat ik zo.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bart2002 op 26-04-2026 21:20:57 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220660658
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:35 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Spanningzoeker op beide aders proberen. Geen licht? Schakelaar om en nog eens proberen. Dan we licht, dan weet je dat de schakelaar in de aan positie staat en kun je hem nog een keer omzetten en veilig aan het werk.
Op het schema staan de kamers ingedeeld per groep, en de groepen zijn genummerd. Ik had voor de zekerheid een ventilator aangesloten in die kamer en die deed niks, dus dacht zal wel goed zijn. Heb die metalen uiteindjes al een keer per ongeluk aangeraakt, dus als ik het fout had gehad zou ik denk wel een opdonder gehad hebben. Ik had eerst de hoofdschakelaar uitgedaan, alleen was vergeten eerst m’n modem uit te zetten en het was nogal een gedoe om die weer goed werkend te krijgen na de plotse stroomonderbreking.

Maar goed, ik zal vanaf nu deze werkwijze hanteren. Alleen wat is een spanningzoeker? Dat is toch zo’n schroevendraaier met een rood dopje? Vroeg me al af waarom die doorzichtig was, ik gebruik die altijd voor kleine schroefjes los te maken.
pi_220660685
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 21:02 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Op het schema staan de kamers ingedeeld per groep, en de groepen zijn genummerd. Ik had voor de zekerheid een ventilator aangesloten in die kamer en die deed niks, dus dacht zal wel goed zijn. Heb die metalen uiteindjes al een keer per ongeluk aangeraakt, dus als ik het fout had gehad zou ik denk wel een opdonder gehad hebben. Ik had eerst de hoofdschakelaar uitgedaan, alleen was vergeten eerst m’n modem uit te zetten en het was nogal een gedoe om die weer goed werkend te krijgen na de plotse stroomonderbreking.

Maar goed, ik zal vanaf nu deze werkwijze hanteren. Alleen wat is een spanningzoeker? Dat is toch zo’n schroevendraaier met een rood dopje? Vroeg me al af waarom die doorzichtig was, ik gebruik die altijd voor kleine schroefjes los te maken.
Klopt.
Kan je zien of er spanning op staat en de fase mee vinden.

Ik zou hem voor gebruik wel even testen op een stopcontact ofzo, dan weet je dat hij werkt.
Vinger op het dopje houden bij testen, anders gaat lampje niet aan (jij bent onderdeel van de kring maar omdat het een neonlampje is met in serie een hoogohmige weerstand voel je daar niets van).

pi_220660693
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 21:02 schreef Gobledygook het volgende:
Dat is toch zo’n schroevendraaier met een rood dopje?
Ja maar voorwaarde is dat je je vinger op de metalen achterkant houdt. Als het lampje in de schroevendraaier oplicht is er spanning. Schroevendraaier altijd eerst even testen op werking in een stopcontact beide gaten. In 1 daarvan moet het lampje gaan branden. Doet ie dat niet dan kan het betekenen dat er geen spanning op het stopcontact staat OF dat je spanningszoeker het niet doet.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220660715
Oh oké, bedankt voor de tip. Ik heb ook zo’n ding met een draai knop en twee van die rode/zwarte naalden eraan, alleen geen idee hoe dat werkt of welke stand je moet gebruiken. Dit lijkt simpeler
pi_220660722
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 21:13 schreef Gobledygook het volgende:
Oh oké, bedankt voor de tip. Ik heb ook zo’n ding met een draai knop en twee van die rode/zwarte naalden eraan, alleen geen idee hoe dat werkt of welke stand je moet gebruiken. Dit lijkt simpeler
V(olt) stand met het ~ golfje (wisselspanning ofwel AC) eronder en dan in het bereik waar "230 volt" binnen valt.
Bij deze dus de "tot 300 volt" stand maar bij een andere kan dat ook zo 600 volt zijn ofzo.

En niet op de 10A aansluiting want dan vliegt de zekering eruit (14 jarige ik "has been there, done that") en wordt de stekker van je multimeter er ook niet mooier op :')



[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-04-2026 21:21:21 ]
pi_220660750
Oh, goed om te weten. Die spanningszoeker werkt ook, had die net geprobeerd in het stopcontact. Brand oranje lampje net als in dat plaatje hier boven
pi_220660751
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 21:21 schreef Gobledygook het volgende:
Oh, goed om te weten. Die spanningszoeker werkt ook, had die net geprobeerd in het stopcontact. Brand oranje lampje net als in dat plaatje hier boven
Dan heb je de fase gevonden, tevens is dat de draad die "au" doet.

De meeste dingen leer je door het een keer verkeerd te doen en ik heb al heel veel verkeerd gedaan :+ :@
  zondag 26 april 2026 @ 23:51:56 #64
36431 bleiblei
Afgehaakt.
pi_220661462
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 21:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt.
Kan je zien of er spanning op staat en de fase mee vinden.

Ik zou hem voor gebruik wel even testen op een stopcontact ofzo, dan weet je dat hij werkt.
Vinger op het dopje houden bij testen, anders gaat lampje niet aan (jij bent onderdeel van de kring maar omdat het een neonlampje is met in serie een hoogohmige weerstand voel je daar niets van).

[ afbeelding ]
Die dingen worden dan weer vaak afgeraden tegenwoordig. Als je isolerende schoenen (met rubberen zolen bijv.) aan hebt, loop je al risico dat ie niet doet wat ie zou moeten doen.

Maar ik herken dit dilemma van @sigme.
quote:
Nou hebben we mot in huize sigme :D
Liefste is op de hand van @TheFreshPrince ( O+ ), ik op die van bart2002 ( O+ ).

Anyway, @TheFreshPrince heeft gelijk (beter is beter) en @Bart2002 ook (goed genoeg is beter).
Mijn ervaring is dat je als hobbyist met o.a. Fok of Tweakers als learning channel, je al snel op de te perfecte lijnen gaat zitten.. wat doorgaans duur en/of tijdsintensief is terwijl, ja waar hebben we het over. Een lamp ophangen? Volgens de regels enzovoorts. Het is alleen niet een wasmachine die je aansluit maar een lampje van max 40 (en met led waarschijnlijk <8w) aansluit. Dan maken die paar koper aders die platgedrukt of afbreken geen drol uit.

Maar het is niet volgens de regels en inderdaad beter om wagons of adereindhulzen te gebruiken. Risico dat het mis gaat is schat ik een significant kleinere kans dan dat je de hoofdprijs van de staatsloterij wint dat er wat mis gaat als je een plafondlamp gewoon met een kroonsteentje aansluit. Ik vermoed (als ik zo kijk wat de gecertificeerde profs in mijn huis hier en daar achter hebben gelaten), dat er ergens anders iets zit wat meer rammelt en ook significant "gevaarlijker" is.
pi_220661600
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2026 23:51 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Die dingen worden dan weer vaak afgeraden tegenwoordig. Als je isolerende schoenen (met rubberen zolen bijv.) aan hebt, loop je al risico dat ie niet doet wat ie zou moeten doen.

Maar ik herken dit dilemma van @:sigme.
[..]
Mijn ervaring is dat je als hobbyist met o.a. Fok of Tweakers als learning channel, je al snel op de te perfecte lijnen gaat zitten.. wat doorgaans duur en/of tijdsintensief is terwijl, ja waar hebben we het over. Een lamp ophangen? Volgens de regels enzovoorts. Het is alleen niet een wasmachine die je aansluit maar een lampje van max 40 (en met led waarschijnlijk <8w) aansluit. Dan maken die paar koper aders die platgedrukt of afbreken geen drol uit.
Zolang een LED- of spaarlamp het goed doet, maakt het inderdaad niets uit. Dan heb je een verbruik van 1 tot 5 Watt en loopt er 0,02 ampère aan stroom.

Maar je moet er altijd vanuit gaan dat er kortsluiting in kan ontstaan, en dan kan je stromen tot meer dan 16A zien.
Normaal gaat je automaat er dan uit maar als je bedrading op een andere plek niet in orde is, kan het daar ook gaan smeulen of branden terwijl je automaat vrolijk doet of er niets aan de hand is.

Daarom altijd alle verbindingen op een hoog niveau houden.

Mijn opa maakte / repareerde ook alle antieke schemerlampen met Delfs Blauwe plateel geschilderde voet / vaas met (porseleinen) kroonsteentjes en losse draadjes in de snoerschakelaar.
Waarom? We wisten niet beter.

Het is nu 2026 en we weten wel beter, we kunnen ook niet meer zeggen dat we het niet weten.

Wat iemand zelf thuis doet met kroonsteentjes moet diegene helemaal zelf weten.
Maar... als ik advies geef op een forum, ga ik voor de veilige oplossing.
Waarom? Er zijn meer mensen die dit lezen, ik heb daar een verantwoordelijkheid liggen.

quote:
Maar het is niet volgens de regels en inderdaad beter om wagons of adereindhulzen te gebruiken. Risico dat het mis gaat is schat ik een significant kleinere kans dan dat je de hoofdprijs van de staatsloterij wint dat er wat mis gaat als je een plafondlamp gewoon met een kroonsteentje aansluit. Ik vermoed (als ik zo kijk wat de gecertificeerde profs in mijn huis hier en daar achter hebben gelaten), dat er ergens anders iets zit wat meer rammelt en ook significant "gevaarlijker" is.
Het goed aansluiten van een lamp kost amper tot niet meer tijd dan het aanklooien met een kroonsteentje.
Met die Wago's duw je de draden er in, het zit vast en klaar is Kees.

Of ik nu een verhuisfitting ophang (heb er nogal wat opgehangen het laatste jaar ivm klussen), een lamp ophang, een groep aanleg, een snoer verleng, een luidsprekerfilter in losse opstelling maak en test, etc. Die Wago 221 klemmen zijn bijna overal inzetbaar. En als het vast zit, blijft het vast.

En als je gewoon een voorraadje van verschillende Wago's aanhoudt en alle kroonsteentjes wegmikt ben je voor de komende jaren altijd voorbereid voor zo'n klusje, ook als je even iemand helpt (buren, familie, vrienden, etc).

Goede zelfstellende striptang, moderne spanningzoeker (contactloos, met lampje en piep), geïsoleerde schroevendraaiers (eventueel nog een setje adereindhulsjes met bijhorende krimptang) en je kan 90% van dat soort klusjes zelf doen.

En ja, ik ontwerp / test echt m'n eigen luidsprekerfilters met Wago's :D
Eerst in rekentool, dan op gehoor tunen tot het goed klinkt en dan soldeer en lijm ik het wel netjes op een printplaat.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-04-2026 00:51:58 ]
pi_220661946
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:09 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja dat zal het zijn. :)
Daar lijkt het wel op.
Vroeger deed ik ook veel met kroonsteentjes maar als ik het er uit haalde zag ik dat ik vaak geluk had gehad. Slechte contacten etc. Nu wagos die ook geen drol kosten en je bent sneller en veiliger klaar. Draad erin en klik ipv dat geprul met een schroevendraaier boven je hoofd in een te kleine ruimte.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220661959
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 21:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja maar voorwaarde is dat je je vinger op de metalen achterkant houdt. Als het lampje in de schroevendraaier oplicht is er spanning. Schroevendraaier altijd eerst even testen op werking in een stopcontact beide gaten. In 1 daarvan moet het lampje gaan branden. Doet ie dat niet dan kan het betekenen dat er geen spanning op het stopcontact staat OF dat je spanningszoeker het niet doet.
Ik heb die dingen nooit vertrouwd en pak altijd de multimeter of spanningszoeker.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220662479
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 06:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik heb die dingen nooit vertrouwd en pak altijd de multimeter of spanningszoeker.
M'n oom gebruikt de achterkant van z'n hand om te zoeken of de spanning er op staat.
Hij leeft nog :+
pi_220664166
Oké... ik heb toch ff de multimeter erbij genomen, want kreeg een schokje toen ik aan de rode draad zat (terwijl de schakelaar uit stond). Blijkbaar ben je dan statisch geladen of zo, en dan krijg je een schokje. Zeg maar hetzelfde als dat je aan bubbeltjes plastic hebt gezeten en vervolgens een metaal iets aanraakt. De spanningszoeker doet dan niks als ik die tegen de kabel hou, maar als ik de multimeter er tegen aan hou wordt die statischticiteit wel afgevoerd (beter dan via mijn vinger).

In ieder geval... het is gelukt, denk ik. Ik moest alleen van die rode kabel nog een stuk afknippen, die was te lang waardoor ik teveel kabel had tussen de lamp en plafond. Dat gat in het plafond zit pleuris vol en je kan daar moeilijk wat weg moffelen. Die plastic dingetjes zitten dus ook wel een beetje tegen de metalen plaat van de lamp aangedrukt, hopelijk kan dat geen kwaad.





Maar hey, het werkt! Hopelijk blijft die ook werken.



Ik wilde eigenlijk ook nog een kroonsteentje proberen, maar heb totaal geen zin het weer los te halen, was best een kut klus :') als het werkt werkt het.

Bedankt voor alle tips ^O^
pi_220664537
Trouwens… volgens chatgpt is die groene draad die je in dat gat ziet wel degelijk een aarde draad. Die zou moeten eindigen in een lasklem. Daar zou ik dan een stukje groen gele kabel in kunnen prikken en toch de lamp kunnen aarden. Dus misschien dat ik binnenkort toch nog ff ga klooien. Al zit het volgens mij best prima zo
pi_220664998
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 12:48 schreef Gobledygook het volgende:
Trouwens… volgens chatgpt is die groene draad die je in dat gat ziet wel degelijk een aarde draad. Die zou moeten eindigen in een lasklem. Daar zou ik dan een stukje groen gele kabel in kunnen prikken en toch de lamp kunnen aarden. Dus misschien dat ik binnenkort toch nog ff ga klooien. Al zit het volgens mij best prima zo
ChatGPT heeft dat mis.
Groen/geel gaat in een moderne installaties naar aarde.

Groen in deze oudere installatie is fase dus je zou je lamp onder stroom zetten en dus een forse stroomstoot krijgen bij aanraken.

Grijs of wit is in een oude installatie aarde maar die heb je niet.

Niet doen dus.
pi_220665043
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 12:14 schreef Gobledygook het volgende:
Oké... ik heb toch ff de multimeter erbij genomen, want kreeg een schokje toen ik aan de rode draad zat (terwijl de schakelaar uit stond).

Bedankt voor alle tips ^O^
quote:
3s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:40 schreef vosss het volgende:

[..]
Stap 1. Zet de stroom eraf in de meterkast.
Volgende keer ook luisteren naar alle tips die gegeven worden. Zeker de belangrijke. :+

Maar fijn dat het gelukt is. Lekker gewerkt pik :7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220665073
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 13:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
ChatGPT heeft dat mis.
Groen/geel gaat in een moderne installaties naar aarde.

Groen in deze oudere installatie is fase dus je zou je lamp onder stroom zetten en dus een forse stroomstoot krijgen bij aanraken.

Grijs of wit is in een oude installatie aarde maar die heb je niet.

Niet doen dus.
Oh, ik dacht al dat ik AI antwoorden met een korreltje zout moest nemen. Bedankt voor de opheldering
pi_220665092
quote:
14s.gif Op maandag 27 april 2026 13:20 schreef vosss het volgende:

[..]
[..]
Volgende keer ook luisteren naar alle tips die gegeven worden. Zeker de belangrijke. :+

Maar fijn dat het gelukt is. Lekker gewerkt pik :7
Ik had de schakelaar in de meterkast uitgezet, ook weer een stopcontact gecheckt met spanningsmeter/multimeter. Zag niks vreemds, maar toch een tinteling bij die kabel. Misschien beetje rest stroom ofzo, geen idee. Was in ieder geval niet genoeg om echt pijn te doen, enkel een tinteling
pi_220665970
Als het nu werkt dan er niet meer aan klooien.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220720974
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:46 schreef vosss het volgende:
[...]
De gaten in de lamp matchen nooit met de gaten in dat plafondding bij mij, dan blijkt ik niet de juiste schroeven te hebben, of kabels te kort en wel kroonsteentjes maar geen kabel of andersom en weer naar de winkel moeten.

Man man man wat een ellende altijd.
Ik heb er een tyfushekel aan. :@

[...]
Teeeeering wat een herkenbaarheid. Bij het intrekken in onze huidige woning (particuliere huur) 6 plafondlampen opgehangen. Godverdomme bij iedere lamp hetzelfde gekut.

Ik deel je frustratie zelfs nu, 3 jaar na het ophangen, nog steeds.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_220720988
:D
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220721433
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 15:24 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Teeeeering wat een herkenbaarheid. Bij het intrekken in onze huidige woning (particuliere huur) 6 plafondlampen opgehangen. Godverdomme bij iedere lamp hetzelfde gekut.

Ik deel je frustratie zelfs nu, 3 jaar na het ophangen, nog steeds.
Denk je dat het bij een koopwoning anders is? Ik trok in een koopwoning waar alle kleuren door elkaar gebruikt waren en de CV als aardleiding om de keukenapparatuur/WCD's te aarden. De douchebak was geaard via aardelektrode, de rest was houtje-touwtje doorverbonden. Met een 300mA ALS.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator dinsdag 5 mei 2026 @ 17:12:30 #79
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220721647
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 16:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Denk je dat het bij een koopwoning anders is? Ik trok in een koopwoning waar alle kleuren door elkaar gebruikt waren en de CV als aardleiding om de keukenapparatuur/WCD's te aarden. De douchebak was geaard via aardelektrode, de rest was houtje-touwtje doorverbonden. Met een 300mA ALS.
Iedereen rommelt bij een installatie er weer wat bij en zeker in oudere woningen kom je dan soms bijzondere zaken tegen. Ik heb hier nog een aardlekschakelaar van 0,5 en het hele huis verdeeld in 3 hele groepen.
Maar ik denk dat die kast tijdens de verbouwing het veld gaat ruimen voor iets nieuws ;)
pi_220721790
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:12 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar ik denk dat die kast tijdens de verbouwing het veld gaat ruimen voor iets nieuws ;)
Nog tips van een ervaringsdeskundige nodig?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220733946
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 16:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Denk je dat het bij een koopwoning anders is? Ik trok in een koopwoning waar alle kleuren door elkaar gebruikt waren en de CV als aardleiding om de keukenapparatuur/WCD's te aarden. De douchebak was geaard via aardelektrode, de rest was houtje-touwtje doorverbonden. Met een 300mA ALS.
Geen ervaring met koopwoningen, maar nee - verwacht daar niet anders.

Ik bedoelde het zo van "in een huurwoning hebben misschien meer verschillende bewoners gewoond en daardoor is het een zooi geworden omdat iedereen wat anders doet". Daarnaast gaat natuurlijk geen enkele nieuwe huurder veel tijd/geld/moeite steken in een ordelijke oplossing want "het is toch niet van mij".
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')