Zit goed, zo te zien. Als de draad niet verder kan is het goed.quote:Op zondag 26 april 2026 20:28 schreef Gobledygook het volgende:
Oke dan wordt ie zo
[ afbeelding ]
Lijkt redelijk vast te zitten, maar heb er niet met alle kracht aan getrokken, alleen wat lichte trekjes.
Ga morgen wel ff proberen de zooi aan te sluiten
Spanningzoeker op beide aders proberen. Geen licht? Schakelaar om en nog eens proberen. Dan we licht, dan weet je dat de schakelaar in de aan positie staat en kun je hem nog een keer omzetten en veilig aan het werk.quote:Op zaterdag 25 april 2026 18:49 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik zou de aardlek omgooien, zo'n schema is alleen handig als het 100% klopt. En dat weet je waarschijnlijk niet.
Kabels gewoon bij de bouwmarkt en dan zou ik ff vragen en vertellen wat je er mee wilt doen. Die krijgen daar de hele dag "domme" vragen dus daar moet je niks mee zitten.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zondag 26 april 2026 20:39 schreef sigme het volgende:
Nou hebben we mot in huize sigme
Liefste is op de hand van @:thefreshprince (), ik op die van bart2002(
).
Anyway, @:thefreshprince heeft gelijk (beter is beter) en @:bart2002 ook (goed genoeg is beter).
Ik zit vooral met die "adereindhulsjes". Ik schaar dat onder fetisjisme. Het bestaat net als het rijke assortiment aan "Waga" spulletjes. Dat het bestaat betekent niet perse dat je het nodig hebt om een lamp op te hangen.quote:Op zondag 26 april 2026 20:39 schreef sigme het volgende:
Nou hebben we mot in huize sigme
Liefste is op de hand van @:thefreshprince (), ik op die van bart2002 (
).
Anyway, @:thefreshprince heeft gelijk (beter is beter) en @:bart2002 ook (goed genoeg is beter).
Op het schema staan de kamers ingedeeld per groep, en de groepen zijn genummerd. Ik had voor de zekerheid een ventilator aangesloten in die kamer en die deed niks, dus dacht zal wel goed zijn. Heb die metalen uiteindjes al een keer per ongeluk aangeraakt, dus als ik het fout had gehad zou ik denk wel een opdonder gehad hebben. Ik had eerst de hoofdschakelaar uitgedaan, alleen was vergeten eerst m’n modem uit te zetten en het was nogal een gedoe om die weer goed werkend te krijgen na de plotse stroomonderbreking.quote:Op zondag 26 april 2026 20:35 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Spanningzoeker op beide aders proberen. Geen licht? Schakelaar om en nog eens proberen. Dan we licht, dan weet je dat de schakelaar in de aan positie staat en kun je hem nog een keer omzetten en veilig aan het werk.
Klopt.quote:Op zondag 26 april 2026 21:02 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Op het schema staan de kamers ingedeeld per groep, en de groepen zijn genummerd. Ik had voor de zekerheid een ventilator aangesloten in die kamer en die deed niks, dus dacht zal wel goed zijn. Heb die metalen uiteindjes al een keer per ongeluk aangeraakt, dus als ik het fout had gehad zou ik denk wel een opdonder gehad hebben. Ik had eerst de hoofdschakelaar uitgedaan, alleen was vergeten eerst m’n modem uit te zetten en het was nogal een gedoe om die weer goed werkend te krijgen na de plotse stroomonderbreking.
Maar goed, ik zal vanaf nu deze werkwijze hanteren. Alleen wat is een spanningzoeker? Dat is toch zo’n schroevendraaier met een rood dopje? Vroeg me al af waarom die doorzichtig was, ik gebruik die altijd voor kleine schroefjes los te maken.
Ja maar voorwaarde is dat je je vinger op de metalen achterkant houdt. Als het lampje in de schroevendraaier oplicht is er spanning. Schroevendraaier altijd eerst even testen op werking in een stopcontact beide gaten. In 1 daarvan moet het lampje gaan branden. Doet ie dat niet dan kan het betekenen dat er geen spanning op het stopcontact staat OF dat je spanningszoeker het niet doet.quote:Op zondag 26 april 2026 21:02 schreef Gobledygook het volgende:
Dat is toch zo’n schroevendraaier met een rood dopje?
V(olt) stand met het ~ golfje (wisselspanning ofwel AC) eronder en dan in het bereik waar "230 volt" binnen valt.quote:Op zondag 26 april 2026 21:13 schreef Gobledygook het volgende:
Oh oké, bedankt voor de tip. Ik heb ook zo’n ding met een draai knop en twee van die rode/zwarte naalden eraan, alleen geen idee hoe dat werkt of welke stand je moet gebruiken. Dit lijkt simpeler
Dan heb je de fase gevonden, tevens is dat de draad die "au" doet.quote:Op zondag 26 april 2026 21:21 schreef Gobledygook het volgende:
Oh, goed om te weten. Die spanningszoeker werkt ook, had die net geprobeerd in het stopcontact. Brand oranje lampje net als in dat plaatje hier boven
Die dingen worden dan weer vaak afgeraden tegenwoordig. Als je isolerende schoenen (met rubberen zolen bijv.) aan hebt, loop je al risico dat ie niet doet wat ie zou moeten doen.quote:Op zondag 26 april 2026 21:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt.
Kan je zien of er spanning op staat en de fase mee vinden.
Ik zou hem voor gebruik wel even testen op een stopcontact ofzo, dan weet je dat hij werkt.
Vinger op het dopje houden bij testen, anders gaat lampje niet aan (jij bent onderdeel van de kring maar omdat het een neonlampje is met in serie een hoogohmige weerstand voel je daar niets van).
[ afbeelding ]
Mijn ervaring is dat je als hobbyist met o.a. Fok of Tweakers als learning channel, je al snel op de te perfecte lijnen gaat zitten.. wat doorgaans duur en/of tijdsintensief is terwijl, ja waar hebben we het over. Een lamp ophangen? Volgens de regels enzovoorts. Het is alleen niet een wasmachine die je aansluit maar een lampje van max 40 (en met led waarschijnlijk <8w) aansluit. Dan maken die paar koper aders die platgedrukt of afbreken geen drol uit.quote:Nou hebben we mot in huize sigme
Liefste is op de hand van @TheFreshPrince (), ik op die van bart2002 (
).
Anyway, @TheFreshPrince heeft gelijk (beter is beter) en @Bart2002 ook (goed genoeg is beter).
Zolang een LED- of spaarlamp het goed doet, maakt het inderdaad niets uit. Dan heb je een verbruik van 1 tot 5 Watt en loopt er 0,02 ampère aan stroom.quote:Op zondag 26 april 2026 23:51 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Die dingen worden dan weer vaak afgeraden tegenwoordig. Als je isolerende schoenen (met rubberen zolen bijv.) aan hebt, loop je al risico dat ie niet doet wat ie zou moeten doen.
Maar ik herken dit dilemma van @:sigme.
[..]
Mijn ervaring is dat je als hobbyist met o.a. Fok of Tweakers als learning channel, je al snel op de te perfecte lijnen gaat zitten.. wat doorgaans duur en/of tijdsintensief is terwijl, ja waar hebben we het over. Een lamp ophangen? Volgens de regels enzovoorts. Het is alleen niet een wasmachine die je aansluit maar een lampje van max 40 (en met led waarschijnlijk <8w) aansluit. Dan maken die paar koper aders die platgedrukt of afbreken geen drol uit.
Het goed aansluiten van een lamp kost amper tot niet meer tijd dan het aanklooien met een kroonsteentje.quote:Maar het is niet volgens de regels en inderdaad beter om wagons of adereindhulzen te gebruiken. Risico dat het mis gaat is schat ik een significant kleinere kans dan dat je de hoofdprijs van de staatsloterij wint dat er wat mis gaat als je een plafondlamp gewoon met een kroonsteentje aansluit. Ik vermoed (als ik zo kijk wat de gecertificeerde profs in mijn huis hier en daar achter hebben gelaten), dat er ergens anders iets zit wat meer rammelt en ook significant "gevaarlijker" is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-04-2026 00:51:58 ]
Daar lijkt het wel op.quote:
Ik heb die dingen nooit vertrouwd en pak altijd de multimeter of spanningszoeker.quote:Op zondag 26 april 2026 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja maar voorwaarde is dat je je vinger op de metalen achterkant houdt. Als het lampje in de schroevendraaier oplicht is er spanning. Schroevendraaier altijd eerst even testen op werking in een stopcontact beide gaten. In 1 daarvan moet het lampje gaan branden. Doet ie dat niet dan kan het betekenen dat er geen spanning op het stopcontact staat OF dat je spanningszoeker het niet doet.
M'n oom gebruikt de achterkant van z'n hand om te zoeken of de spanning er op staat.quote:Op maandag 27 april 2026 06:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb die dingen nooit vertrouwd en pak altijd de multimeter of spanningszoeker.
ChatGPT heeft dat mis.quote:Op maandag 27 april 2026 12:48 schreef Gobledygook het volgende:
Trouwens… volgens chatgpt is die groene draad die je in dat gat ziet wel degelijk een aarde draad. Die zou moeten eindigen in een lasklem. Daar zou ik dan een stukje groen gele kabel in kunnen prikken en toch de lamp kunnen aarden. Dus misschien dat ik binnenkort toch nog ff ga klooien. Al zit het volgens mij best prima zo
quote:Op maandag 27 april 2026 12:14 schreef Gobledygook het volgende:
Oké... ik heb toch ff de multimeter erbij genomen, want kreeg een schokje toen ik aan de rode draad zat (terwijl de schakelaar uit stond).
Bedankt voor alle tips
Volgende keer ook luisteren naar alle tips die gegeven worden. Zeker de belangrijke.quote:Op zaterdag 25 april 2026 18:40 schreef vosss het volgende:
[..]
Stap 1. Zet de stroom eraf in de meterkast.
Oh, ik dacht al dat ik AI antwoorden met een korreltje zout moest nemen. Bedankt voor de ophelderingquote:Op maandag 27 april 2026 13:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
ChatGPT heeft dat mis.
Groen/geel gaat in een moderne installaties naar aarde.
Groen in deze oudere installatie is fase dus je zou je lamp onder stroom zetten en dus een forse stroomstoot krijgen bij aanraken.
Grijs of wit is in een oude installatie aarde maar die heb je niet.
Niet doen dus.
Ik had de schakelaar in de meterkast uitgezet, ook weer een stopcontact gecheckt met spanningsmeter/multimeter. Zag niks vreemds, maar toch een tinteling bij die kabel. Misschien beetje rest stroom ofzo, geen idee. Was in ieder geval niet genoeg om echt pijn te doen, enkel een tintelingquote:Op maandag 27 april 2026 13:20 schreef vosss het volgende:
[..]
[..]
Volgende keer ook luisteren naar alle tips die gegeven worden. Zeker de belangrijke.
Maar fijn dat het gelukt is. Lekker gewerkt pik
Teeeeering wat een herkenbaarheid. Bij het intrekken in onze huidige woning (particuliere huur) 6 plafondlampen opgehangen. Godverdomme bij iedere lamp hetzelfde gekut.quote:Op zaterdag 25 april 2026 18:46 schreef vosss het volgende:
[...]
De gaten in de lamp matchen nooit met de gaten in dat plafondding bij mij, dan blijkt ik niet de juiste schroeven te hebben, of kabels te kort en wel kroonsteentjes maar geen kabel of andersom en weer naar de winkel moeten.
Man man man wat een ellende altijd.
Ik heb er een tyfushekel aan.
[...]
Denk je dat het bij een koopwoning anders is? Ik trok in een koopwoning waar alle kleuren door elkaar gebruikt waren en de CV als aardleiding om de keukenapparatuur/WCD's te aarden. De douchebak was geaard via aardelektrode, de rest was houtje-touwtje doorverbonden. Met een 300mA ALS.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 15:24 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Teeeeering wat een herkenbaarheid. Bij het intrekken in onze huidige woning (particuliere huur) 6 plafondlampen opgehangen. Godverdomme bij iedere lamp hetzelfde gekut.
Ik deel je frustratie zelfs nu, 3 jaar na het ophangen, nog steeds.
Iedereen rommelt bij een installatie er weer wat bij en zeker in oudere woningen kom je dan soms bijzondere zaken tegen. Ik heb hier nog een aardlekschakelaar van 0,5 en het hele huis verdeeld in 3 hele groepen.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 16:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk je dat het bij een koopwoning anders is? Ik trok in een koopwoning waar alle kleuren door elkaar gebruikt waren en de CV als aardleiding om de keukenapparatuur/WCD's te aarden. De douchebak was geaard via aardelektrode, de rest was houtje-touwtje doorverbonden. Met een 300mA ALS.
Nog tips van een ervaringsdeskundige nodig?quote:Op dinsdag 5 mei 2026 17:12 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar ik denk dat die kast tijdens de verbouwing het veld gaat ruimen voor iets nieuws
Geen ervaring met koopwoningen, maar nee - verwacht daar niet anders.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 16:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk je dat het bij een koopwoning anders is? Ik trok in een koopwoning waar alle kleuren door elkaar gebruikt waren en de CV als aardleiding om de keukenapparatuur/WCD's te aarden. De douchebak was geaard via aardelektrode, de rest was houtje-touwtje doorverbonden. Met een 300mA ALS.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |