abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220650625
Er zijn steeds meer aanwijzigingen dat AI op termijn veel banen zal doen verdwijnen.


Ik ben begin 40, heb al zo’n 20 jaar een desk-job. Het is niet zo repetitief, dus ik denk niet dat het op zeer korte termijn door een AI-agent gedaan kan worden, maar gezien het tempo waarop AI ontwikkelt zal het ook geen 10 jaar meer duren.

Ik denk dat er veel mensen in hetzelfde schuitje zitten. Hoe bereiden jullie je hier op voor?
  zaterdag 25 april 2026 @ 12:20:52 #2
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220650684
Wat doe je voor werk?

Er is al decennia lang een dreiging dat white collar jobs zullen verdwijnen, het gebeurt steeds niet. Misschien nu wel, maar historisch gezien wordt het nogal overdreven.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220650982
Zo'n vaart zal het niet lopen. AI is een zeepbel die op barsten staat. En zelfs als ie niet barst, wordt AI zo ontzettend duur dat het alsnog rendabel is om mensen het werk te laten doen.
pi_220650998
Ik zie alleen de junior programmeerders en basis administratief medewerkers (en die zijn al goeddeels vervangen, omdat automatisch inlezen en koppelen aan grootboekrekeningen al bestaat) grotendeels worden vervangen door AI. Alles waarbij je continue klantcontact hebt en dingen aan wensen van klanten moet aanpassen gaat echt niet zo snel door AI worden vervangen, wellicht wel iets door AI worden versneld.

Uiteindelijk gaat het net zoiets zijn als robotica die een aantal banen (assemblagemedewerkers, ander lopende band werk) heeft vervangen, maar uiteindelijk eerder gezorgd heeft voor meer dan minder banen.
pi_220651050
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 12:20 schreef phpmystyle het volgende:
Wat doe je voor werk?

Er is al decennia lang een dreiging dat white collar jobs zullen verdwijnen, het gebeurt steeds niet. Misschien nu wel, maar historisch gezien wordt het nogal overdreven.
Backoffice werkzaamheden voor een klein bedrijf. Inkoop, planning, prijsafspraken, reclamaties etc.


Omdat het een klein bedrijf is en niet gestructureerd, is het misschien iets minder snel door een AI-agent te vervangen. Maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat ik me hier eigenlijk toch wel zorgen om maak.
pi_220651075
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:07 schreef Hanca het volgende:
Ik zie alleen de junior programmeerders en basis administratief medewerkers (en die zijn al goeddeels vervangen, omdat automatisch inlezen en koppelen aan grootboekrekeningen al bestaat) grotendeels worden vervangen door AI. Alles waarbij je continue klantcontact hebt en dingen aan wensen van klanten moet aanpassen gaat echt niet zo snel door AI worden vervangen, wellicht wel iets door AI worden versneld.

Uiteindelijk gaat het net zoiets zijn als robotica die een aantal banen (assemblagemedewerkers, ander lopende band werk) heeft vervangen, maar uiteindelijk eerder gezorgd heeft voor meer dan minder banen.
Denk je? Ik heb er niet echt kijk op, maar ik vind dat de ontwikkelingen wel vrij snel gaan. Die LLM kunnen al lang meer dan alleen snel een goede tekst schrijven.

Als voorbeeldje. Mijn baas is niet zo goed met goniometrische berekeningen. Voorheen vroeg hij mij altijd om hulp hier.

Nu vraagt hij het gewoon aan chatgpt. Die geeft verrassend goede antwoorden, en vaak heel snel ook.

En zo zullen er steeds meer dingen zijn die uit handen van personeel genomen kunnen worden en aan een goedkope ai-agent uitbesteed worden.
  zaterdag 25 april 2026 @ 13:27:39 #7
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220651103
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:20 schreef Nidal het volgende:

[..]
Backoffice werkzaamheden voor een klein bedrijf. Inkoop, planning, prijsafspraken, reclamaties etc.

Omdat het een klein bedrijf is en niet gestructureerd, is het misschien iets minder snel door een AI-agent te vervangen. Maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat ik me hier eigenlijk toch wel zorgen om maak.
Veel werk is inderdaad nogal gefragmenteerd, het komt uit verschillende systemen, soms moet harde data bewerkt worden. Ongetwijfeld dat nieuwere AI varianten daar beter op in kunnen spelen.
Maar ik vind het qua snelheid wel meevallen, zo'n 4/5 jaar geleden is AI geïntroduceerd maar het is niet veel verder gekomen dan wat gedichten uitpoepen, wat eenvoudige ontwerpwerk maken zoals posters, kleine juridische vragen beantwoorden maar dan moet je het altijd nog zelf checken. Ik vind het allemaal wel meevallen.

Wat zie jij op het gebied van AI in jouw werk wat het menselijke aspect steeds meer doet verdringen?

[ Bericht 0% gewijzigd door phpmystyle op 25-04-2026 13:32:47 ]
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220651134
Uiteindelijk hebben veel mensen toch wel klantcontact (al dan niet in een team) of worden ze opgeleid om dat te krijgen. En dat is allemaal niet zo maar of zelfs helemaal niet te vervangen door AI.

Dat bedrijven in klantcontact investeren blijkt ook uit het feit dat persoonlijke gesprekken met veel reistijd (soms zelfs vluchten naar de andere kant van de wereld) nog heel gewoon zijn, als het puur om efficiency ging waren dat allemaal al teams-gesprekken geweest. Dus ik kan me niet voorstellen dat klantcontact banen of banen die je die richting opleiden vervangen gaan worden door AI.

Verder heeft AI iemand nodig die de input geeft en iemand die de output controleert, dat is een grote of kleine verandering van de inhoud van de baan, maar de baan is dan dus niet weg.


Ik weet nog dat 20 jaar geleden werd gezegd in mijn vakgebied dat het AA gedeelte van de accountancy binnen 5 tot 10 jaar grotendeels zou verdwijnen. Omdat computers het beter zouden kunnen. Is niet waar gebleken.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 13:33:57 ]
pi_220651168
Ik denk dat het enerzijds goed is dat er banen gaan verdwijnen, want we zitten met de vergrijzing.

Anderzijds denk ik dat het voor mij persoonlijk niet zo'n vaart zal lopen. Ik werk in de IT en heb inmiddels al ondervonden dat voor AI echt geldt dat de kwaliteit van de output bepaald wordt door de kwaliteit van de input. Dat was voor AI ook al zo.
  zaterdag 25 april 2026 @ 13:35:56 #10
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220651174
En als AI toch wat de vraag naar arbeid wat verlaagt of de werkdruk doet afnamen dan is dat wat mij betreft positief. We worden ouder, we willen eigenlijk niet zoveel werken, de jongere generatie gaat gebukt onder mentale klachten.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 25 april 2026 @ 13:37:36 #11
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_220651184
Mijn collega's gebruiken sporadisch AI om bijvoorbeeld VBA code te genereren of om bestaande code te voorzien van een maatwerk zijtak (wij werken met zoveel platformen dat ik snap dat niemand dat allemaal tegelijk goed kan beheersen). Ik gebruik het zelf om een lijst van 100 kenmerken te vertalen of laatst nog om het juiste woord te zoeken in een bepaalde context. Maar dat is in de praktijk dus 2x per week. Vanuit de werkgever wordt het overigens wel gestimuleerd.

Maar omdat mijn werk momenteel voor minder dan 15% uit puur code en rapporten maken lijkt te bestaan en ik voor 50% voornamelijk op basis van mijn organisatie specifieke kennis en ervaring wordt beloond zie ik daar de komende 5 jaar geen impact op door AI. Ik denk dat de tooling waarmee ik werk op den duur wel moderniseert door AI, maar ik weet niet of dat gelijk een risico is voor mijn baan zelf zal zijn. Terwijl mijn sector (Finance) wel vaak genoemd wordt in de voorspellingen als een sector waar gesneden gaat worden als gevolg van de AI hype.
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:07 schreef Hanca het volgende:
Alles waarbij je continue klantcontact hebt en dingen aan wensen van klanten moet aanpassen gaat echt niet zo snel door AI worden vervangen, wellicht wel iets door AI worden versneld.
De context waarin je werkt is vaak ook te specifiek voor AI tenzij je natuurlijk een goeie prompt engineer bent. Maar zelfs dan ben je altijd de output nog aan het valideren. En ik haat lezen van lange teksten waarvan ik weet dat ze niet door een mens zijn gemaakt.
  zaterdag 25 april 2026 @ 13:46:11 #12
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220651246
Bijblijven met de ontwikkelingen, op verschillende vlakken voorlopen zelfs. Het zo goed mogelijk proberen benutten, leren wat wel en wat niet toegevoegde waarde heeft. Kritisch blijven, maar niet zo kritisch dat je het allemaal maar afdoet als onzin. Dan zou je denken dat je wel ziet welkenkant het opgaat voor jouw beroep.

Vooralsnog voor mijn functie komt het niet in de buurt van een vervanging, wel als kleine maar mooie toevoeging, maar met nadelen in de eigen ontwikkeling en nadelige kwaliteit als je niet waakzaam bent.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220652024
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:27 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Veel werk is inderdaad nogal gefragmenteerd, het komt uit verschillende systemen, soms moet harde data bewerkt worden. Ongetwijfeld dat nieuwere AI varianten daar beter op in kunnen spelen.
Maar ik vind het qua snelheid wel meevallen, zo'n 4/5 jaar geleden is AI geïntroduceerd maar het is niet veel verder gekomen dan wat gedichten uitpoepen, wat eenvoudige ontwerpwerk maken zoals posters, kleine juridische vragen beantwoorden maar dan moet je het altijd nog zelf checken. Ik vind het allemaal wel meevallen.

Wat zie jij op het gebied van AI in jouw werk wat het menselijke aspect steeds meer doet verdringen?
Plan werkzaamheden, technische tekeningen dat zijn dingen waar AI nu al meerwaarde heeft. Het heeft nog steeds menselijke supervisie nodig, maar wel veel minder menselijke fte.
pi_220652037
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:30 schreef Hanca het volgende:
Uiteindelijk hebben veel mensen toch wel klantcontact (al dan niet in een team) of worden ze opgeleid om dat te krijgen. En dat is allemaal niet zo maar of zelfs helemaal niet te vervangen door AI.

Dat bedrijven in klantcontact investeren blijkt ook uit het feit dat persoonlijke gesprekken met veel reistijd (soms zelfs vluchten naar de andere kant van de wereld) nog heel gewoon zijn, als het puur om efficiency ging waren dat allemaal al teams-gesprekken geweest. Dus ik kan me niet voorstellen dat klantcontact banen of banen die je die richting opleiden vervangen gaan worden door AI.

Verder heeft AI iemand nodig die de input geeft en iemand die de output controleert, dat is een grote of kleine verandering van de inhoud van de baan, maar de baan is dan dus niet weg.


Ik weet nog dat 20 jaar geleden werd gezegd in mijn vakgebied dat het AA gedeelte van de accountancy binnen 5 tot 10 jaar grotendeels zou verdwijnen. Omdat computers het beter zouden kunnen. Is niet waar gebleken.
Maar juist in dat klantcontact kan AI zich razend snel ontwikkelen. Er zijn al Engelstalige LLM die als klantenservice medewerker fungeren, en nu al nauwelijks van echte mensen te onderscheiden zijn.
pi_220652052
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:35 schreef phpmystyle het volgende:
En als AI toch wat de vraag naar arbeid wat verlaagt of de werkdruk doet afnamen dan is dat wat mij betreft positief. We worden ouder, we willen eigenlijk niet zoveel werken, de jongere generatie gaat gebukt onder mentale klachten.
Dat is utopisch denken. Wij gaat voorzien in het levensonderhoud van miljarden mensen, als zij hun inkomen verliezen?
pi_220652073
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:34 schreef Nidal het volgende:

[..]
Maar juist in dat klantcontact kan AI zich razend snel ontwikkelen. Er zijn al Engelstalige LLM die als klantenservice medewerker fungeren, en nu al nauwelijks van echte mensen te onderscheiden zijn.
Maar bedrijven willen dat niet. Anders zou er ook nooit meer een medewerker naar een klant toe gaan, een teamsgesprek is namelijk altijd goedkoper en efficiënter.
pi_220652108
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar bedrijven willen dat niet. Anders zou er ook nooit meer een medewerker naar een klant toe gaan, een teamsgesprek is namelijk altijd goedkoper en efficiënter.
Maar was als een AI-agent van bedrijf A communiceert met een AI-agent van bedrijf B?

Dan krijg je een heel andere dynamiek en efficiency.
pi_220652195
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:40 schreef Nidal het volgende:

[..]
Maar was als een AI-agent van bedrijf A communiceert met een AI-agent van bedrijf B?

Dan krijg je een heel andere dynamiek en efficiency.
En dan krijg je een ongecontroleerde puinhoop, waar mensen uren bezig zijn om te controleren of dat wat de computer verzonnen heeft wel ergens op slaat. Efficiënt is het in elk geval de komende jaren niet.

Sterker: er zijn gewoon testen waar AI nu slechter scoort dan anderhalf jaar geleden. Omdat er steeds meer onzin in gaat, komt er ook steeds meer onzin uit.

Mensen zijn op veel punten gewppn niet vervangbaar door een computer, aangezien een computer de creativiteit, inlevingsvermogen en het denkvermogen van mensen mist.
pi_220652271
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dan krijg je een ongecontroleerde puinhoop, waar mensen uren bezig zijn om te controleren of dat wat de computer verzonnen heeft wel ergens op slaat. Efficiënt is het in elk geval de komende jaren niet.

Sterker: er zijn gewoon testen waar AI nu slechter scoort dan anderhalf jaar geleden. Omdat er steeds meer onzin in gaat, komt er ook steeds meer onzin uit.

Mensen zijn op veel punten gewppn niet vervangbaar door een computer, aangezien een computer de creativiteit, inlevingsvermogen en het denkvermogen van mensen mist.
AI is meer dan een computer. Het compute niet alleen, het beredeneert ook. En die vaardigheden zullen toenemen, en de kinderziektes zullen er uit gaan.

Ik verwacht dat over 5 jaar het merendeel van het contact met klantenservice met ai-agents zal zijn.
pi_220652290
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:54 schreef Nidal het volgende:

[..]
AI is meer dan een computer. Het compute niet alleen, het beredeneert ook. En die vaardigheden zullen toenemen, en de kinderziektes zullen er uit gaan.

Ik verwacht dat over 5 jaar het merendeel van het contact met klantenservice met ai-agents zal zijn.
Het beredeneert niet, het doet alsof. Een computer kan niet denken, het kan alleen informatie reproduceren die er al in zit.

En wat jij denkt lijkt me zeer onwaarschijnlijk, als bedrijven zo dachten hadden ze allang alleen team-meetings gehad, als bezuinigen op klantcontact een optie was. Dan bestond zakelijk vliegen allang niet meer.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 16:56:28 ]
pi_220652545
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het beredeneert niet, het doet alsof. Een computer kan niet denken, het kan alleen informatie reproduceren die er al in zit.

En wat jij denkt lijkt me zeer onwaarschijnlijk, als bedrijven zo dachten hadden ze allang alleen team-meetings gehad, als bezuinigen op klantcontact een optie was. Dan bestond zakelijk vliegen allang niet meer.
Sommige LLM’s beredeneren wel degelijk.

En wat vergeeft zakelijk vliegen. Er is natuurlijk een wezenlijk verschil qua klantcontact tussen bijvoorbeeld het klantcontact dat een accountmanager met een belangrijke cliënt heeft, en het klantcontact dat een helpdeskmedewerker met een gemiddelde klant heeft.

Dat laatste kan makkelijk vervangen worden, en dat gebeurt nu al. En dat zal alleen maar toenemen.

En dit kan extra gevolgen hebben voor de arbeidsmarkt.
pi_220652666
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:15 schreef Nidal het volgende:

[..]
Sommige LLM’s beredeneren wel degelijk.

En wat vergeeft zakelijk vliegen. Er is natuurlijk een wezenlijk verschil qua klantcontact tussen bijvoorbeeld het klantcontact dat een accountmanager met een belangrijke cliënt heeft, en het klantcontact dat een helpdeskmedewerker met een gemiddelde klant heeft.

Dat laatste kan makkelijk vervangen worden, en dat gebeurt nu al. En dat zal alleen maar toenemen.

En dit kan extra gevolgen hebben voor de arbeidsmarkt.
Nu heb je het over helpdeskmedewerkers, die zijn al lang weg. Waren ze al voor AI. Ik had het uiteraard over zakelijk klantcontact.


En nee, een LLM beredeneert niet echt, het lijkt alleen zo. Maar het kan echt alleen reproduceren wat er ooit in is gestopt. Het komt alleen op ons over alsof het denkt.
pi_220652724
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:03 schreef Farenji het volgende:
Zo'n vaart zal het niet lopen. AI is een zeepbel die op barsten staat. En zelfs als ie niet barst, wordt AI zo ontzettend duur dat het alsnog rendabel is om mensen het werk te laten doen.
Ik was en ben skeptisch. Maar stiekem ook wel onder de indruk hoe slick dit webinterfaces bouwt voor besturingsprocessen in de industrie inclusief een gelikte helpfunctie. Nadeel is dat het een black box is waarvan niemand weet hoe het intern werkt. Dus als ie gekke dingen doet moet je het hele ding w.s. weer in de AI gooien en hopen op een bugfix. Het is van de gekke eigenlijk... :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220652890
Ook in de IT zit je voorlopig nog wel veilig als je enige domeinkennis hebt. Je moet nog steeds aangeven wat je wil hebben, bedenken waarom, en tussen de regels doorlezen wat je klant nu echt wil (wat vaak niet is wat ze aan je vragen).
Gelukkig zijn er genoeg managers die inmiddels beseffen dat AI geen tovenaar is die alles kan fixen door met je handen te wapperen.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_220653023
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:54 schreef Fleischmeister het volgende:
Ook in de IT zit je voorlopig nog wel veilig als je enige domeinkennis hebt. Je moet nog steeds aangeven wat je wil hebben, bedenken waarom, en tussen de regels doorlezen wat je klant nu echt wil (wat vaak niet is wat ze aan je vragen).
Gelukkig zijn er genoeg managers die inmiddels beseffen dat AI geen tovenaar is die alles kan fixen door met je handen te wapperen.
En een slimme werkgever zorgt dus ook dat mensen die kennis kunnen opbouwen, dus niet alles wat AI misschien kan overnemen laten overnemen, want dan krijg je nooit meer seniors die nog daadwerkelijk begrijpen wat er nou daadwerkelijk gebeurt. 'Ja, geen idee, dat doet AI, hoe en waarom weet ik ook niet' is geen antwoord naar een klant.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 18:12:21 ]
pi_220653612
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:34 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik was en ben skeptisch. Maar stiekem ook wel onder de indruk hoe slick dit webinterfaces bouwt voor besturingsprocessen in de industrie inclusief een gelikte helpfunctie. Nadeel is dat het een black box is waarvan niemand weet hoe het intern werkt. Dus als ie gekke dingen doet moet je het hele ding w.s. weer in de AI gooien en hopen op een bugfix. Het is van de gekke eigenlijk... :)
De huidige modellen zijn behoorlijk goed in code generatie. Maar alsnog moet je inderdaad alles controleren. En uiteindelijk is code review een stuk vervelender en vaak net zo lastig en intensief als zelf code schrijven. Je hebt natuurlijk genoeg mensen die die controle-slag overslaan en alle AI gegenereerde code zo naar productie pushen. Die mensen verdienen een high five. In hun gezicht. Met een stoeptegel.
pi_220658877
Wat ik zo zie, is dat er heel veel mogelijk is met AI, echter is development en running cost zo hoog, dat het vaak geen positieve business case oplevert.

Maar verwacht wel dat een kwestie van tijd zal zijn, maar ik ben op een leeftijd inmiddels "dat het mijn tijd wel zal duren".
Honey ! Take me drunk, i am home !
  maandag 27 april 2026 @ 09:39:53 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220662650
Door er zelf mee te gaan werken en op het punt te zitten dat ik beter weet hoe ik er wat mee moet doen dan de mensen die het van me vragen.

Uiteindelijk blijft er een ding hetzelfde en dat is dat opdrachtgevers vaak niet weten wat ze willen en ook geen idee hebben hoe dingen werken. Dus die gaan met AI ook niets klaarspelen zonder deskundigheid van mensen die ze kunnen helpen en het kunnen bedienen.

Daarbij ook al is er AI. Meestal zijn klanten toch nooit tevreden en kun je dan weer aan de slag.
  maandag 27 april 2026 @ 09:50:44 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220662768
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:34 schreef Nidal het volgende:

[..]
Maar juist in dat klantcontact kan AI zich razend snel ontwikkelen. Er zijn al Engelstalige LLM die als klantenservice medewerker fungeren, en nu al nauwelijks van echte mensen te onderscheiden zijn.
Oh jee, daar heb ik laatst eens mee te maken gehad toen ik een Wifi versterker wilde installeren en die het niet deed. Belde ik het supportnummer en kreeg ik zo'n bot aan de lijn.

Echt een half uur lopen emmeren en in cirkeltjes draaien en dan ben je nog niet geholpen.

Had ik geen geld terug gekregen dan had ik het ding door het raam gegooid. Maar aan mij hebben ze dus een zeer ontvreden klant, waar ze niets aan verdiend hebben met hun schijtbot.
  maandag 27 april 2026 @ 11:04:54 #30
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220663346
Probleem is dat ai botjes ook nooit autorisatie hebben om geld terug te geven, nieuw product op te sturen, toegeven dat er een bug is.
Ik heb mij een paar weken terug heel lang zitten chatten met een Tesla bot in de app omdat FSD niet werkte. Pas later -via tweakers- werd mij duidelijk dat FSD slecht werkt bij Tesla's jonger dan '24.
Maar dat mag zo'n bot niet zeggen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220663405
Mijn baan gaat AI zeker nog eeuwen niet kunnen doen, houdt kinderen maar eens bezig/rustig..

Succes! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  maandag 27 april 2026 @ 11:28:28 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220663598
quote:
7s.gif Op maandag 27 april 2026 11:04 schreef phpmystyle het volgende:
Probleem is dat ai botjes ook nooit autorisatie hebben om geld terug te geven, nieuw product op te sturen, toegeven dat er een bug is.
Ik heb mij een paar weken terug heel lang zitten chatten met een Tesla bot in de app omdat FSD niet werkte. Pas later -via tweakers- werd mij duidelijk dat FSD slecht werkt bij Tesla's jonger dan '24.
Maar dat mag zo'n bot niet zeggen.
Je de mazzel die ik had is dat ik dat ding bij Bol.com besteld had en het daarheen terug kon sturen. Maar met die fabrikant hoef ik nooit meer wat te maken te hebben.
  maandag 27 april 2026 @ 11:33:58 #33
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220663651
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 11:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je de mazzel die ik had is dat ik dat ding bij Bol.com besteld had en het daarheen terug kon sturen. Maar met die fabrikant hoef ik nooit meer wat te maken te hebben.
Ja.
Maar het is ook een kwestie van afstellen zo'n bot + die bot ook de mogelijkheden geven om refund, reparatie, nu zijn ze vooral afgesteld om dom te lullen zodat het geen geld kost.

En ook niet erg als de functie van chatoperator verdwijnt. Maar veel kantoorbanen hebben enige mate van complexiteit en een variatie van taken, ik zie dat niet overgenomen worden door AI op kort of middellange termijn.

Achterlijk werk is in de jaren 80-90 al verdwenen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  maandag 27 april 2026 @ 11:39:27 #34
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_220663713
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 09:39 schreef Hexagon het volgende:

Uiteindelijk blijft er een ding hetzelfde en dat is dat opdrachtgevers vaak niet weten wat ze willen en ook geen idee hebben hoe dingen werken. Dus die gaan met AI ook niets klaarspelen zonder deskundigheid van mensen die ze kunnen helpen en het kunnen bedienen.
Nou ja, dat dus. Ik maak nu zo'n 20 jaar websites. Ik heb al een heleboel variaties gezien van "dit product is zo simpel, nu kunnen mensen het zelf". En geen ervan heeft de vraag naar web developers doen krimpen. Geen enkele serieuze directeur gaat achter ChatGPT zitten om zelf z'n bedrijfswebsite in elkaar te prompten, die hebben wel wat beters te doen. Dus vragen ze het iemand die er wel verstand van heeft. En dat geldt voor elk soort werk.
  maandag 27 april 2026 @ 11:54:40 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220663897
quote:
14s.gif Op maandag 27 april 2026 11:39 schreef Tijn het volgende:

[..]
Nou ja, dat dus. Ik maak nu zo'n 20 jaar websites. Ik heb al een heleboel variaties gezien van "dit product is zo simpel, nu kunnen mensen het zelf". En geen ervan heeft de vraag naar web developers doen krimpen. Geen enkele serieuze directeur gaat achter ChatGPT zitten om zelf z'n bedrijfswebsite in elkaar te prompten, die hebben wel wat beters te doen. Dus vragen ze het iemand die er wel verstand van heeft. En dat geldt voor elk soort werk.
Bovendien, naarmate er meer kan, willen bedrijven ook meer. Een 1998-stijl Frontpagewebsite daar kom je ook niet meer mee weg tegenwoordig.
pi_220663927
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 09:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Oh jee, daar heb ik laatst eens mee te maken gehad toen ik een Wifi versterker wilde installeren en die het niet deed. Belde ik het supportnummer en kreeg ik zo'n bot aan de lijn.

Echt een half uur lopen emmeren en in cirkeltjes draaien en dan ben je nog niet geholpen.

Had ik geen geld terug gekregen dan had ik het ding door het raam gegooid. Maar aan mij hebben ze dus een zeer ontvreden klant, waar ze niets aan verdiend hebben met hun schijtbot.
Sommige zijn dramatisch slecht, agree. Maar vergis je niet hoe snel die kunnen verbeteren.

LLM’s die hotel boekingen aannemen zijn nu al volledig functioneel. Als je niet beter zou weten zou je denken dat je een mens aan de lijn hebt.

Granted, dat zijn hele simpele gesprekjes, maar de ontwikkeling staat niet stil.
  maandag 27 april 2026 @ 12:00:48 #37
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_220663978
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 11:57 schreef Nidal het volgende:

[..]

Maar vergis je niet hoe snel die kunnen verbeteren.
Ik ben daar eigenlijk best sceptisch over. De AI-hype zit al in het 4e jaar, he. ChatGPT is beschikbaar voor het grote publiek sinds 2022. Zijn er nou echt exponentiële verbeteringen geweest sinds die tijd? Voor m'n gevoel kabbelt het wat voort eigenlijk.
pi_220664089
quote:
2s.gif Op maandag 27 april 2026 12:00 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik ben daar eigenlijk best sceptisch over. De AI-hype zit al in het 4e jaar, he. ChatGPT is beschikbaar voor het grote publiek sinds 2022. Zijn er nou echt exponentiële verbeteringen geweest sinds die tijd? Voor m'n gevoel kabbelt het wat voort eigenlijk.
Mythos (of iig modellen voor software security) is wel een game changer. Ik lees overal bij grote open source projecten dat ze sinds een maand of twee echt een enorme explosie zien in het aantal security meldingen door AI en dat die allemaal van hoge kwaliteit zijn. Maar vooralsnog zorgt dat alleen voor heel veel extra werk.
pi_220664144
quote:
2s.gif Op maandag 27 april 2026 12:00 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik ben daar eigenlijk best sceptisch over. De AI-hype zit al in het 4e jaar, he. ChatGPT is beschikbaar voor het grote publiek sinds 2022. Zijn er nou echt exponentiële verbeteringen geweest sinds die tijd? Voor m'n gevoel kabbelt het wat voort eigenlijk.
Ik gebruik chatgpt niet zoveel maar ik merk dat het qua interpreteren van beeldmateriaal dat je upload bijvoorbeeld, wel echt grote stappen maakt.
  maandag 27 april 2026 @ 12:25:35 #40
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_220664284
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 12:10 schreef Farenji het volgende:

[..]
Mythos (of iig modellen voor software security) is wel een game changer. Ik lees overal bij grote open source projecten dat ze sinds een maand of twee echt een enorme explosie zien in het aantal security meldingen door AI en dat die allemaal van hoge kwaliteit zijn. Maar vooralsnog zorgt dat alleen voor heel veel extra werk.
Maar de innovatie zit vooral in het vinden van toepassingen en niet zozeer in de onderliggende technologie.
pi_220664588
Voor mij is dit niets nieuws onder de horizon. Ik wissel al sinds 2009 regelmatig van baan, vaak gedwongen, soms deels vrijwillig (banen die me ziek dreigen te maken wil ik nooit in blijven hangen). Ik werk in een branche waar stabiliteit meestal maar 1 tot 3 jaar aanhoudt en die bij insiders bekend staat om zijn hoge verloop.

Dit betekent wel dat ik andere vormen van zekerheid heb moeten zoeken, een vast contract beschermt niet tegen reorganisaties en in een zieke werkomgeving kan het zelfs averechts werken. Ik heb in plaats daarvan een goede transitieformule ontwikkeld. Dingen als een netwerk opbouwen en een goede eigen structuur voor acquisitie en afsluiting van sollicitatieprocedures als kandidaat. Recruiters op linkedin nooit voor altijd afwijzen, alleen voor nu. Ik investeer af en toe in cursussen, als ik ze nodig denk te hebben. Ook heb ik wat financiële veerkracht voor tegenslag, mijn salaris loopt nooit heel erg achter op de markt. Als het mis gaat ben ik gelukkig niet volledig aangewezen op WW en nooit lang, al ben ik in mijn situatie natuurlijk maar wat blij dat we een dergelijk systeem überhaupt hebben. Ik krijg heel soms zelfs de vraag of ik via ZZP constructies wil werken, maar dat wil ik voorlopig nog niet, ook al weet ik wel ongeveer wat ik dan moet vragen om verlies van ziektedekking, vakantiedagen, etc. op te vangen.

En daarmee past het voor mij in het rijtje van de zoveelste maatschappelijke verstoring; de kredietcrisis, de coronacrisis en nu dus AI.
  maandag 27 april 2026 @ 13:10:08 #42
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220664880
quote:
2s.gif Op maandag 27 april 2026 12:00 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik ben daar eigenlijk best sceptisch over. De AI-hype zit al in het 4e jaar, he. ChatGPT is beschikbaar voor het grote publiek sinds 2022. Zijn er nou echt exponentiële verbeteringen geweest sinds die tijd? Voor m'n gevoel kabbelt het wat voort eigenlijk.
Het zijn vaak ook van die infantiele toepassingen: een muzieknummertje editten, een poster voor Koningsdag, een verslag samenvatten.

Het zou voor wat betreft medische geneeskundig "baanbrekend" moeten zijn. Ik hoor er weinig over.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  maandag 27 april 2026 @ 14:49:51 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220665511
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:07 schreef Hanca het volgende:

Uiteindelijk gaat het net zoiets zijn als robotica die een aantal banen (assemblagemedewerkers, ander lopende band werk) heeft vervangen, maar uiteindelijk eerder gezorgd heeft voor meer dan minder banen.
Veel mensen die hier bang voor zijn denken ook dat er een statische hoeveelheid werk is, die nooit veranderd, en dat alles wat we daarvan automatiseren zorgt voor werkloosheid.

Maar wat ze niet snappen is dat de welvaart die automatisering voor ons maakt niet wegvloeit naar computerland, maar beschikbaar is om energie in andere dingen te steken. En de mens bedenkt altijd weer wat nieuws dat die wil. Dus zo ontstaan er nieuwe verdienmodellen en banen. Maar dat voorstellingsvermogen missen sommigen.
pi_220665903
Wat ook zo is: AI kan wel moeilijkere dingen leren, maar dat gaat dan ook fors meer energie en dataopslag kosten. En beide lijken de komende jaren ook duur te worden. Zo goedkoop wordt mensen vervangen door AI dus waarschijnlijk ook weer niet, zelfs niet op posities waar dat wel kan.
  maandag 27 april 2026 @ 15:52:30 #45
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_220665927
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 15:48 schreef Hanca het volgende:

Zo goedkoop wordt mensen vervangen door AI dus waarschijnlijk ook weer niet, zelfs niet op posities waar dat wel kan.
Dat gaat denk ik ook wel snel duidelijk worden. Momenteel zitten we nog in de "gratis sample"-fase van het bouwen van de verslaving, maar uiteindelijk moet er ook geld mee verdiend worden en dan kun je er vergif op innemen dat het flink duurder in het gebruik gaat worden.
pi_220671759
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:07 schreef Hanca het volgende:

Uiteindelijk gaat het net zoiets zijn als robotica die een aantal banen (assemblagemedewerkers, ander lopende band werk) heeft vervangen, maar uiteindelijk eerder gezorgd heeft voor meer dan minder banen.
Qua automatisering zie ik dat er meer mogelijkheden ontstaan in productie omgevingen, AI helpt daar bij. Of de combinatie van robotisering en Ai, waarbij robots beduidend minder ruimte in nemen en in dezelfde ruimte kunnen werken als een assemblage medewerker bijvoorbeeld. Dat is wel vrij revolutionair, het maakt het mogelijk telkens kleine stapjes in robotisering te zetten tegen een kleine investering ipv alleen hele grote stappen tegen hele grote investeringen.
  dinsdag 28 april 2026 @ 16:01:36 #47
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220672060
quote:
7s.gif Op maandag 27 april 2026 11:33 schreef phpmystyle het volgende:

Achterlijk werk is in de jaren 80-90 al verdwenen.
Je zou er nog van staan te kijken hoeveel bullshit-jobs er zijn in Nederland. En ik denk dat een groot gedeelte zich echt zorgen kan gaan maken, als jij als werkgever hier niet mee aan de slag gaat doet je concurrent het wel. (Bij de overheid zal het bijv wel wat langer duren omdat ze daar geen incentive hebben om hiermee te versnellen en veel mensen belang hebben bij hun gouden kooi-situatie)

quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 14:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Veel mensen die hier bang voor zijn denken ook dat er een statische hoeveelheid werk is, die nooit veranderd, en dat alles wat we daarvan automatiseren zorgt voor werkloosheid.

Maar wat ze niet snappen is dat de welvaart die automatisering voor ons maakt niet wegvloeit naar computerland, maar beschikbaar is om energie in andere dingen te steken. En de mens bedenkt altijd weer wat nieuws dat die wil. Dus zo ontstaan er nieuwe verdienmodellen en banen. Maar dat voorstellingsvermogen missen sommigen.
Dus jij zegt dat al die grote bedrijven die nu 10% van hun personeelsbestand eruit gooien (ABN Amro, ING, Meta) 'het niet snappen' en voorstellingsvermogen missen?
Gourmetten of steengrillen?
pi_220672094
Ik werk in de zorg dus maak me er niet zo druk om. Rapporteren kan tegenwoordig wel met AI, heel chill!!
pi_220672144
Danny sorteert vast voor op de sluiting van Fok!. Ik zie regelmatig AI gegenereerde foto's langskomen in zijn posts en die maken heel vaak inbreuk op het merkrecht Denk aan deze post. Zie hier al twee merken waar de belanghebbende (Mercedes) een rechtszaak over zou kunnen aanspannen . Zijn geen leuke boetes trouwens.
pi_220672224
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 16:01 schreef Silenus het volgende:

[..]
Dus jij zegt dat al die grote bedrijven die nu 10% van hun personeelsbestand eruit gooien (ABN Amro, ING, Meta) 'het niet snappen' en voorstellingsvermogen missen?
Zoals de specialisten in het NOS artikel zeggen: de grote bedrijven gebruiken AI nu vooral als voorwendsel om mensen te ontslaan.

In werkelijkheid bereiden ze zich gewoon voor op de naderende economische crisis die echt al een half jaar wordt aangekondigd. Dat gaat ook veel meer invloed hebben dan AI op de korte termijn.
  dinsdag 28 april 2026 @ 16:28:27 #51
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220672232
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 16:01 schreef Silenus het volgende:

Dus jij zegt dat al die grote bedrijven die nu 10% van hun personeelsbestand eruit gooien (ABN Amro, ING, Meta) 'het niet snappen' en voorstellingsvermogen missen?
Het is meer het grotere plaatje. Banken zullen in de toekomst vast kleiner worden, dat werden ze sowieso al jaren. Dertig jaar geleden waren er nog gebouwen vol klerken die de hele dag girobetaalkaarten zaten in te voeren. Niemand mist die werkgelegenheid.

Maar het betekent niet dat die welvaart die die AI voor ons creeert in een zwart gat verdwijnt. Die is er nog steeds en dat kan in nieuwe dingen worden geinvesteerd. De mens is namelijk nooit tevreden en verzint weer nieuwe dingen, en dus zijn er mensen die dan weer aan het werk moeten om dat te realiseren.

We hebben ook niet een grote hoeveelheid werkloze scheppers omdat de shovel er is. Dit soort automatiseringen zorgen nou juist dat onse levensstandaard omhoog is gegaan, omdat we met de beschikbare mensen meer voor elkaar krijgen. Dus kunnen er nieuwe doelen gesteld worden en ontstaan er nieuwe banen. En daarvoor ontbreekt bij velen het voorstellingsvermogen.
  dinsdag 28 april 2026 @ 16:38:31 #52
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220672313
copilot is nu de eerste die gestopt is met gesubsidieerde tokens(met als gevolg dat o.a. het gebruik van claude opus 27x zo duur is geworden), vermoedelijk zal de rest wel volgen; ik vermoed wanneer mensen de echte prijs moeten betalen voor wat ze verbruiken het de gemoederen rond de AI adoptie wel wat zal temperen, zeker binnen de context van replacement.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220672592
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 16:01 schreef Silenus het volgende:
Dus jij zegt dat al die grote bedrijven die nu 10% van hun personeelsbestand eruit gooien (ABN Amro, ING, Meta) 'het niet snappen' en voorstellingsvermogen missen?
Misschien weet je het niet omdat je nog niet zoveel levenservaring hebt, maar 10 jaar terug, 15 jaar terug, 20 jaar terug en 25 jaar terug kondigden exact dezelfde soort grote bedrijven ook voortdurend reorganisatie-rondes aan..
waarbij dan een bepaald percentage van het personeel ontslagen werd en personeelsbedtanden teruggebouwd moest worden...

enkel voor ABN/AMRO

5 jaar terug:
https://nieuws.nl/economi(...)en-nog-niet-in-zicht
hier bv 10 jaar terug
https://nos.nl/artikel/21(...)p-komst-bij-abn-amro
15 jaar terug
https://www.vrt.be/vrtnws(...)roenfortis-1-642213/

en 20 jaar terug
https://www.volkskrant.nl(...)-nederland~b511a83d/

dit artikel maakt zelfs een leuke opsomming van ontslagrondes bij ABNO/AMRo vanaf 1995
https://www.iex.nl/Artikel/26016/15000-ontslagen.aspx

Het is domweg deel van hun bedrijfsvoering en bewust ingepland bij het aannemen van personeel:
ze nemen graag makkelijk een grote groep jonge personen aan, en zien vanzelf wel welke zich daarvan standhouden en welke vertrekken en wie dan alsnog te weinig presteert en teveel kost, gaat er bij ontslagrondes uit...

AI is daarbij nu gewoon een leuke excuus-truc...
Natuurlijk zal de werkwijzes zeker enorm veranderen door invoering van AI in bedrijfsprocessen, maar eigenlijk leid dit vooral tot een behoefte aan meer (en nioeuw aangenomen) jong personeel...
de ouderen die zich niet snel genoeg kunnen aanpassen vliegen eruit.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 28 april 2026 @ 17:59:00 #54
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220672738
Maar die ouderen vinden dus zo weer een nieuwe baan, immers komen er steeds weer nieuwe banen bij. Dat begrijp ik althans uit jullie woorden?
Gourmetten of steengrillen?
  dinsdag 28 april 2026 @ 17:59:46 #55
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220672743
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 17:59 schreef Silenus het volgende:
Maar die ouderen vinden dus zo weer een nieuwe baan, immers komen er steeds weer nieuwe banen bij. Dat begrijp ik althans uit jullie woorden?
Nee.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220672771
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 17:59 schreef Silenus het volgende:
Maar die ouderen vinden dus zo weer een nieuwe baan, immers komen er steeds weer nieuwe banen bij. Dat begrijp ik althans uit jullie woorden?
Als die ouderen in de ICT werken of iets met computers moeten: lastig, een snel veranderende wereld neemt niet graag ouderen aan. En ontslagrondes zullen er altijd blijven, dat ligt niet aan AI. En dan hebben ouderen vaak de grootste problemen.

Dat maakt die Vijlbrief met zijn 'periodes van hogere werkloosheid komen vanaf nu nooit meer voor, de toekomst is namelijk totaal anders dan het verleden, dus de WW kan wel grotendeels worden afgeschaft' ook zo wereldvreemd.
  dinsdag 28 april 2026 @ 18:17:40 #57
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220672885
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 18:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als die ouderen in de ICT werken of iets met computers moeten: lastig, een snel veranderende wereld neemt niet graag ouderen aan. En ontslagrondes zullen er altijd blijven, dat ligt niet aan AI. En dan hebben ouderen vaak de grootste problemen.

Dat maakt die Vijlbrief met zijn 'periodes van hogere werkloosheid komen vanaf nu nooit meer voor, de toekomst is namelijk totaal anders dan het verleden, dus de WW kan wel grotendeels worden afgeschaft' ook zo wereldvreemd.
Starters hebben het momenteel ook heel moeilijk in de VS, of eigenlijk, hadden het een vrij lange periode erg zwaar in de IT; het aantal software engineering vacatures trekt al weer sterk aan daar.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220695873
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 17:28 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Misschien weet je het niet omdat je nog niet zoveel levenservaring hebt, maar 10 jaar terug, 15 jaar terug, 20 jaar terug en 25 jaar terug kondigden exact dezelfde soort grote bedrijven ook voortdurend reorganisatie-rondes aan..
waarbij dan een bepaald percentage van het personeel ontslagen werd en personeelsbedtanden teruggebouwd moest worden...

enkel voor ABN/AMRO

5 jaar terug:
https://nieuws.nl/economi(...)en-nog-niet-in-zicht
hier bv 10 jaar terug
https://nos.nl/artikel/21(...)p-komst-bij-abn-amro
15 jaar terug
https://www.vrt.be/vrtnws(...)roenfortis-1-642213/

en 20 jaar terug
https://www.volkskrant.nl(...)-nederland~b511a83d/

dit artikel maakt zelfs een leuke opsomming van ontslagrondes bij ABNO/AMRo vanaf 1995
https://www.iex.nl/Artikel/26016/15000-ontslagen.aspx

Het is domweg deel van hun bedrijfsvoering en bewust ingepland bij het aannemen van personeel:
ze nemen graag makkelijk een grote groep jonge personen aan, en zien vanzelf wel welke zich daarvan standhouden en welke vertrekken en wie dan alsnog te weinig presteert en teveel kost, gaat er bij ontslagrondes uit...

AI is daarbij nu gewoon een leuke excuus-truc...
Natuurlijk zal de werkwijzes zeker enorm veranderen door invoering van AI in bedrijfsprocessen, maar eigenlijk leid dit vooral tot een behoefte aan meer (en nioeuw aangenomen) jong personeel...
de ouderen die zich niet snel genoeg kunnen aanpassen vliegen eruit.
Dit is iets te kort door de bocht, centraal probleem van ABN is Operational costs, ofwel wat zijn de kosten ten opzichte wat je verdient, ABN is een relatief kleine speler op zakelijk gebied, kortom je kosten van het personeel zijn niet zozeer zo hoog, maar meer dat je weinig hele grote deals doet.
Overigens zijn er in de verschillende ontslagrondes ook verschillende redenen op te voeren, zonder heel erg in detail te gaan merk ik dat er heel veel mensen vrij licht werk doen, maar omdat ze er al lang zitten wel een dik salaris hebben, ik heb regelmatig contact met een collega die alleen als taak heeft om usermanagement uit te voeren, kortom hij krijgt nieuwe lijst van mensen, en hij zorgt dat ze in het systeem komen, en dat soort mensen verdienen daar gerust een kleine 2 keer modaal. Nu is mijn werk om dit soort dingen te automatiseren, en je ziet ook dat ze vooral dit soort mensen er uit proberen te krijgen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220696377
Ik maak me er niet zo druk om. Ja, de rol van de IT-er (voor zover je over 'de IT-er' kunt spreken) verandert, maar dat is van alle tijden. AI werkt nu prima als het gaat om goed afgebakende werkzaamheden, maar in situaties waarin de specificaties een stuk vager zijn, of sterker nog niet eens bestaan is AI eerder een pain in the ass dan een oplossing.

En ja, ook dit zal AI wel kunnen op termijn, maar er zullen altijd mensen tussen moeten zitten. Al is het maar omdat er toch iemand moet snappen wat er gebouwd is en onderhouden moet worden.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220704001
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 12:20 schreef phpmystyle het volgende:
Wat doe je voor werk?

Er is al decennia lang een dreiging dat white collar jobs zullen verdwijnen, het gebeurt steeds niet. Misschien nu wel, maar historisch gezien wordt het nogal overdreven.
Ontkennen dat AI een enorme impact gaat hebben op werkgelegenheid is hetzelfde als in de vorige eeuw denken dat het met het internet niet zo'n vaart zal lopen...

Ik denk dat zo'n 80 % van al het kantoorwerk gaat verdwijnen. Mijn advies aan kantoormuizen: omscholen, omscholen, omscholen.
pi_220704067
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 13:04 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ontkennen dat AI een enorme impact gaat hebben op werkgelegenheid is hetzelfde als in de vorige eeuw denken dat het met het internet niet zo'n vaart zal lopen...
Of is hetzelfde als denken dat de automatisering niet alle banen ging overnemen, of de robotisering. Werd ook allemaal voorspeld. We zouden nu allang allemaal max 16 uur in de week werken, volgens alle voorspellingen. Omdat er niet meer werk zou zijn.

Mijn advies: wacht rustig af, als er wat gaat gebeuren gaat het gegarandeerd geleidelijk en zul je waarschijnlijk vooral een wat veranderde functie krijgen. AI kan zelf immers niets. En vooral: maak je meer zorgen over de komende economische crisis dan AI wat werk betreft.
pi_220705242
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 13:10 schreef Hanca het volgende:
....AI kan zelf immers niets....
"Dat AI 'zelf niets kan' is een klassieke denkfout die we al bij de uitvinding van de stoommachine hoorden. Een graafmachine kan 'zelf' ook niets, maar hij vervangt wel 100 man met schoppen.De crux is: AI hoeft niet autonoom te willen om banen overbodig te maken. Het hoeft alleen maar efficiënter, sneller en goedkoper te zijn dan een menselijke assistent, junior programmeur of klantenservicemedewerker.Je hebt gelijk dat er een 'prompt' nodig is, maar we zien nu al dat AI-agenten steeds autonomer complexe takenreeksen uitvoeren. Het gaat niet om de computer die de wereld overneemt, maar om een manager die inziet dat hij met één AI-licentie 10 mensen kan vervangen.De angst is niet dat AI slimmer is dan de mens, maar dat AI net slim genoeg is om de creatieveling en de denker inwisselbaar te maken."
pi_220705318
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:30 schreef paardendokter het volgende:

[..]
"Dat AI 'zelf niets kan' is een klassieke denkfout die we al bij de uitvinding van de stoommachine hoorden. Een graafmachine kan 'zelf' ook niets, maar hij vervangt wel 100 man met schoppen.De crux is: AI hoeft niet autonoom te willen om banen overbodig te maken. Het hoeft alleen maar efficiënter, sneller en goedkoper te zijn dan een menselijke assistent, junior programmeur of klantenservicemedewerker.Je hebt gelijk dat er een 'prompt' nodig is, maar we zien nu al dat AI-agenten steeds autonomer complexe takenreeksen uitvoeren. Het gaat niet om de computer die de wereld overneemt, maar om een manager die inziet dat hij met één AI-licentie 10 mensen kan vervangen.De angst is niet dat AI slimmer is dan de mens, maar dat AI net slim genoeg is om de creatieveling en de denker inwisselbaar te maken."
En tot nu toe hebben al die ontwikkelingen voor meer werkgelegenheid gezorgd, er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat nu anders gaat zijn. De enigen die ook beweren dat dat anders gaat, zijn mensen die financieel belang hebben bij AI.

De kans dat de bubbel uit elkaar spat is trouwens ook nog steeds behoorlijk groot, aangezien veel AI modellen eerder dommer dan slimmer blijken te worden. En basale fouten moeilijk oplosbaar blijken.
pi_220705385
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
En tot nu toe hebben al die ontwikkelingen voor meer werkgelegenheid gezorgd, er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat nu anders gaat zijn. De enigen die ook beweren dat dat anders gaat, zijn mensen die financieel belang hebben bij AI.

De kans dat de bubbel uit elkaar spat is trouwens ook nog steeds behoorlijk groot, aangezien veel AI modellen eerder dommer dan slimmer blijken te worden. En basale fouten moeilijk oplosbaar blijken.
"Het idee dat AI 'zelf niets kan' is een gevaarlijke geruststelling voor iemand die facturen inboekt. Een zelfrijdende auto heeft ook geen 'wil' om naar Parijs te gaan, maar hij brengt je er wel zonder chauffeur.Voor een inboeker is de realiteit van 2026 simpel: AI hoeft niet te kunnen denken om jouw werk over te nemen. Moderne tools zoals Autoboeker en Zenvoices lezen, begrijpen en matchen facturen in seconden met 99% nauwkeurigheid. Waar jij handmatig gegevens overtikt, herkent AI patronen, detecteert het fraude en wijst het automatisch grootboekrekeningen toe.Het probleem is niet dat de AI 'zelf' besluit te gaan werken, maar dat jouw werkgever inziet dat AI 4x meer facturen per FTE verwerkt tegen een fractie van de kosten. Je concurreert niet met een bewuste machine, maar met een algoritme dat nooit moe wordt, geen typefouten maakt en geen salaris vraagt.Blijven zeggen dat AI niets kan terwijl het je administratieve taken wegvreet, is als de krantenbezorger die lacht om het internet omdat een glasvezelkabel 'zelf geen krant kan lezen'."
pi_220705446
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:50 schreef paardendokter het volgende:

[..]
"Het idee dat AI 'zelf niets kan' is een gevaarlijke geruststelling voor iemand die facturen inboekt. Een zelfrijdende auto heeft ook geen 'wil' om naar Parijs te gaan, maar hij brengt je er wel zonder chauffeur.Voor een inboeker is de realiteit van 2026 simpel: AI hoeft niet te kunnen denken om jouw werk over te nemen. Moderne tools zoals Autoboeker en Zenvoices lezen, begrijpen en matchen facturen in seconden met 99% nauwkeurigheid. Waar jij handmatig gegevens overtikt, herkent AI patronen, detecteert het fraude en wijst het automatisch grootboekrekeningen toe.Het probleem is niet dat de AI 'zelf' besluit te gaan werken, maar dat jouw werkgever inziet dat AI 4x meer facturen per FTE verwerkt tegen een fractie van de kosten. Je concurreert niet met een bewuste machine, maar met een algoritme dat nooit moe wordt, geen typefouten maakt en geen salaris vraagt.Blijven zeggen dat AI niets kan terwijl het je administratieve taken wegvreet, is als de krantenbezorger die lacht om het internet omdat een glasvezelkabel 'zelf geen krant kan lezen'."
Inboekers bestonden al vrijwel niet meer, een factuur aan een betaling koppelen is al 10 tot 15 jaar redelijk simpel te automatiseren, voor de uitvinding van het straks waarschijnlijk vrij dure AI. Want denken dat AI goedkoop gaat zijn is pas echt een vreemde redenering.

En zoals ik zeg: daarmee veranderen de banen dus, maar ze verdwijnen niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 16:01:44 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 06:46:39 #66
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220717917
Overigens wel een tip. Zorg dat je altijd in teams en projecten komt waar ze met het nieuwste van het nieuwste werken en voorkom dat je enkel met techniek komt te werken die eigenlijk al legacy is.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 06:48:31 #67
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220717919
Het kan mij niet snel genoeg gaan. Geen dagbesteding meer waarin werkelijk alles een theatervoorstelling is.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220717941
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 06:46 schreef Hexagon het volgende:
Overigens wel een tip. Zorg dat je altijd in teams en projecten komt waar ze met het nieuwste van het nieuwste werken en voorkom dat je enkel met techniek komt te werken die eigenlijk al legacy is.
Ik zit zelfs deels in een team dat moet nadenken over de authenticatie/authorisatie van AI Agents, op dit moment in Authorisatie land een heel erg hot topic :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220717974
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 16:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inboekers bestonden al vrijwel niet meer, een factuur aan een betaling koppelen is al 10 tot 15 jaar redelijk simpel te automatiseren, voor de uitvinding van het straks waarschijnlijk vrij dure AI. Want denken dat AI goedkoop gaat zijn is pas echt een vreemde redenering.

En zoals ik zeg: daarmee veranderen de banen dus, maar ze verdwijnen niet.
Waarom denk je dat AI duur gaat zijn ? Baseer je dat alleen op het feit dat iedereen nu fronteer models gebruikt voor werkzaamheden?
pi_220717986
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 07:07 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Waarom denk je dat AI duur gaat zijn ? Baseer je dat alleen op het feit dat iedereen nu fronteer models gebruikt voor werkzaamheden?
Het gebruikt belachelijk veel energie en een hoop data in datacenters, beide zullen de komende jaren (veel) duurder gaan worden omdat beide schaars gaat worden. En de AI bedrijven (of takken van bedrijven) draaien nu nog forse verliezen, dat zal ooit winst moeten gaan worden.
pi_220718034
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 07:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het gebruikt belachelijk veel energie en een hoop data in datacenters, beide zullen de komende jaren (veel) duurder gaan worden omdat beide schaars gaat worden. En de AI bedrijven (of takken van bedrijven) draaien nu nog forse verliezen, dat zal ooit winst moeten gaan worden.
Hmja dat zijn de fronteer models die met name veel intensieve berekeningen en dus energie en data verbruiken.

Echter zie je nu een nieuwe stroming ontstaan met AI agents die gespecialiseerd en geoptimaliseerd zijn voor een bepaalde use case, die lang niet zoveel energie en data gebruiken. Zo gebruik ik zelf een Mac mini pro 4 met een Qwen model om privé documenten te verwerken in een tijd die mij handmatig uren zou kosten, deze setup kost nu slechts 2 minuten. Met een fronteer model zou dat 15 seconden zijn, maar dan ligt de data dus op straat.

Overigens was het 6 maanden geleden nog niet mogelijk dit soort modellen (die toen fronteer modellen werden genoemd) lokaal te draaien.

Wat ik bedoel te zeggen is dat ik persoonlijk denk dat het energie probleem overkomelijk is door de opkomst van AI agents en harness setups waarbij gespecialiseerde modellen worden ingezet al naar use case. Geheugen gaat wel een ding worden, maar met de exponentiële versnelling op het gebied van AI capabilities per model release zie ik daar ook nog wel een oplossing voor komen.

AI zal straks een wezenlijk onderdeel gaan uitmaken van ons dagelijks leven, daarvoor bied het teveel efficiëntie voordelen om opeens te imploderen.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 07:49:40 #72
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220718072
Momenteel zitten veel bedrijven, in ieder geval software bedrijven, in een fase dat je vrijwel ongelimiteerd AI kan gebruiken qua verbruik. Dit is nu voor een groot deel te wijden aan dat bedrijven bang zijn dat wanneer ze niet meegaan ze niet meer kunnen concurreren.

Ik ben bang dat dit snel zal veranderen doordat de grote AI bedrijven niet langer met verlies gaan verkopen. Grotere bedrijven zullen misschien naar self hosted oplossingen gaan maar dit is voor de meeste bedrijven nog niet te doen.

Vermoedelijk gaat er dan ook beter gekeken worden naar wat dit AI gebruik nou daadwerkelijk oplevert, en ook welke negatieve aspecten er zijn zoals mogelijk kwaliteitsverlies.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220718111
Zorgen dat we zsm op het droge zitten en niet meer afhankelijk hoeven te zijn van een dubbel salaris om rond te komen.

Hypotheek zsm aflossen zijn we nu mee bezig bv.

Zo kunnen we straks of veel minder werken of in het ergste geval verder leven op 1 salaris

Want ook in mijn beroep zie ik al tekenen dat een deel door ai gedaan gaat worden. Niet volledig maar je merkt al dat klanten en ook mijn leidinggevenden al blij zijn met mindere AI bagger in het eindresultaat.

Dat ga je helaas niet tegenhouden als men nu al met minder genoegen neemt
  dinsdag 5 mei 2026 @ 08:04:38 #74
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220718134
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 07:39 schreef William_Papadin het volgende:
Geheugen gaat wel een ding worden, maar met de exponentiële versnelling op het gebied van AI capabilities per model release zie ik daar ook nog wel een oplossing voor komen.
Ik dacht dat de LLM ontwikkelingen juist logaritmisch verlopen afgezet tegen de hoeveelheid training?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220718144
quote:
16s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 07:49 schreef FlippingCoin het volgende:
Momenteel zitten veel bedrijven, in ieder geval software bedrijven, in een fase dat je vrijwel ongelimiteerd AI kan gebruiken qua verbruik. Dit is nu voor een groot deel te wijden aan dat bedrijven bang zijn dat wanneer ze niet meegaan ze niet meer kunnen concurreren.

Ik ben bang dat dit snel zal veranderen doordat de grote AI bedrijven niet langer met verlies gaan verkopen. Grotere bedrijven zullen misschien naar self hosted oplossingen gaan maar dit is voor de meeste bedrijven nog niet te doen.

Vermoedelijk gaat er dan ook beter gekeken worden naar wat dit AI gebruik nou daadwerkelijk oplevert, en ook welke negatieve aspecten er zijn zoals mogelijk kwaliteitsverlies.
De grotere bedrijven zijn zich ook al erg bewust van de kosten anders. En privacy. Ik zie het daar best wel stagneren op dit moment.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')