Backoffice werkzaamheden voor een klein bedrijf. Inkoop, planning, prijsafspraken, reclamaties etc.quote:Op zaterdag 25 april 2026 12:20 schreef phpmystyle het volgende:
Wat doe je voor werk?
Er is al decennia lang een dreiging dat white collar jobs zullen verdwijnen, het gebeurt steeds niet. Misschien nu wel, maar historisch gezien wordt het nogal overdreven.
Denk je? Ik heb er niet echt kijk op, maar ik vind dat de ontwikkelingen wel vrij snel gaan. Die LLM kunnen al lang meer dan alleen snel een goede tekst schrijven.quote:Op zaterdag 25 april 2026 13:07 schreef Hanca het volgende:
Ik zie alleen de junior programmeerders en basis administratief medewerkers (en die zijn al goeddeels vervangen, omdat automatisch inlezen en koppelen aan grootboekrekeningen al bestaat) grotendeels worden vervangen door AI. Alles waarbij je continue klantcontact hebt en dingen aan wensen van klanten moet aanpassen gaat echt niet zo snel door AI worden vervangen, wellicht wel iets door AI worden versneld.
Uiteindelijk gaat het net zoiets zijn als robotica die een aantal banen (assemblagemedewerkers, ander lopende band werk) heeft vervangen, maar uiteindelijk eerder gezorgd heeft voor meer dan minder banen.
Veel werk is inderdaad nogal gefragmenteerd, het komt uit verschillende systemen, soms moet harde data bewerkt worden. Ongetwijfeld dat nieuwere AI varianten daar beter op in kunnen spelen.quote:Op zaterdag 25 april 2026 13:20 schreef Nidal het volgende:
[..]
Backoffice werkzaamheden voor een klein bedrijf. Inkoop, planning, prijsafspraken, reclamaties etc.
Omdat het een klein bedrijf is en niet gestructureerd, is het misschien iets minder snel door een AI-agent te vervangen. Maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat ik me hier eigenlijk toch wel zorgen om maak.
De context waarin je werkt is vaak ook te specifiek voor AI tenzij je natuurlijk een goeie prompt engineer bent. Maar zelfs dan ben je altijd de output nog aan het valideren. En ik haat lezen van lange teksten waarvan ik weet dat ze niet door een mens zijn gemaakt.quote:Op zaterdag 25 april 2026 13:07 schreef Hanca het volgende:
Alles waarbij je continue klantcontact hebt en dingen aan wensen van klanten moet aanpassen gaat echt niet zo snel door AI worden vervangen, wellicht wel iets door AI worden versneld.
Plan werkzaamheden, technische tekeningen dat zijn dingen waar AI nu al meerwaarde heeft. Het heeft nog steeds menselijke supervisie nodig, maar wel veel minder menselijke fte.quote:Op zaterdag 25 april 2026 13:27 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Veel werk is inderdaad nogal gefragmenteerd, het komt uit verschillende systemen, soms moet harde data bewerkt worden. Ongetwijfeld dat nieuwere AI varianten daar beter op in kunnen spelen.
Maar ik vind het qua snelheid wel meevallen, zo'n 4/5 jaar geleden is AI geïntroduceerd maar het is niet veel verder gekomen dan wat gedichten uitpoepen, wat eenvoudige ontwerpwerk maken zoals posters, kleine juridische vragen beantwoorden maar dan moet je het altijd nog zelf checken. Ik vind het allemaal wel meevallen.
Wat zie jij op het gebied van AI in jouw werk wat het menselijke aspect steeds meer doet verdringen?
Maar juist in dat klantcontact kan AI zich razend snel ontwikkelen. Er zijn al Engelstalige LLM die als klantenservice medewerker fungeren, en nu al nauwelijks van echte mensen te onderscheiden zijn.quote:Op zaterdag 25 april 2026 13:30 schreef Hanca het volgende:
Uiteindelijk hebben veel mensen toch wel klantcontact (al dan niet in een team) of worden ze opgeleid om dat te krijgen. En dat is allemaal niet zo maar of zelfs helemaal niet te vervangen door AI.
Dat bedrijven in klantcontact investeren blijkt ook uit het feit dat persoonlijke gesprekken met veel reistijd (soms zelfs vluchten naar de andere kant van de wereld) nog heel gewoon zijn, als het puur om efficiency ging waren dat allemaal al teams-gesprekken geweest. Dus ik kan me niet voorstellen dat klantcontact banen of banen die je die richting opleiden vervangen gaan worden door AI.
Verder heeft AI iemand nodig die de input geeft en iemand die de output controleert, dat is een grote of kleine verandering van de inhoud van de baan, maar de baan is dan dus niet weg.
Ik weet nog dat 20 jaar geleden werd gezegd in mijn vakgebied dat het AA gedeelte van de accountancy binnen 5 tot 10 jaar grotendeels zou verdwijnen. Omdat computers het beter zouden kunnen. Is niet waar gebleken.
Dat is utopisch denken. Wij gaat voorzien in het levensonderhoud van miljarden mensen, als zij hun inkomen verliezen?quote:Op zaterdag 25 april 2026 13:35 schreef phpmystyle het volgende:
En als AI toch wat de vraag naar arbeid wat verlaagt of de werkdruk doet afnamen dan is dat wat mij betreft positief. We worden ouder, we willen eigenlijk niet zoveel werken, de jongere generatie gaat gebukt onder mentale klachten.
Maar bedrijven willen dat niet. Anders zou er ook nooit meer een medewerker naar een klant toe gaan, een teamsgesprek is namelijk altijd goedkoper en efficiënter.quote:Op zaterdag 25 april 2026 16:34 schreef Nidal het volgende:
[..]
Maar juist in dat klantcontact kan AI zich razend snel ontwikkelen. Er zijn al Engelstalige LLM die als klantenservice medewerker fungeren, en nu al nauwelijks van echte mensen te onderscheiden zijn.
Maar was als een AI-agent van bedrijf A communiceert met een AI-agent van bedrijf B?quote:Op zaterdag 25 april 2026 16:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar bedrijven willen dat niet. Anders zou er ook nooit meer een medewerker naar een klant toe gaan, een teamsgesprek is namelijk altijd goedkoper en efficiënter.
En dan krijg je een ongecontroleerde puinhoop, waar mensen uren bezig zijn om te controleren of dat wat de computer verzonnen heeft wel ergens op slaat. Efficiënt is het in elk geval de komende jaren niet.quote:Op zaterdag 25 april 2026 16:40 schreef Nidal het volgende:
[..]
Maar was als een AI-agent van bedrijf A communiceert met een AI-agent van bedrijf B?
Dan krijg je een heel andere dynamiek en efficiency.
AI is meer dan een computer. Het compute niet alleen, het beredeneert ook. En die vaardigheden zullen toenemen, en de kinderziektes zullen er uit gaan.quote:Op zaterdag 25 april 2026 16:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dan krijg je een ongecontroleerde puinhoop, waar mensen uren bezig zijn om te controleren of dat wat de computer verzonnen heeft wel ergens op slaat. Efficiënt is het in elk geval de komende jaren niet.
Sterker: er zijn gewoon testen waar AI nu slechter scoort dan anderhalf jaar geleden. Omdat er steeds meer onzin in gaat, komt er ook steeds meer onzin uit.
Mensen zijn op veel punten gewppn niet vervangbaar door een computer, aangezien een computer de creativiteit, inlevingsvermogen en het denkvermogen van mensen mist.
Het beredeneert niet, het doet alsof. Een computer kan niet denken, het kan alleen informatie reproduceren die er al in zit.quote:Op zaterdag 25 april 2026 16:54 schreef Nidal het volgende:
[..]
AI is meer dan een computer. Het compute niet alleen, het beredeneert ook. En die vaardigheden zullen toenemen, en de kinderziektes zullen er uit gaan.
Ik verwacht dat over 5 jaar het merendeel van het contact met klantenservice met ai-agents zal zijn.
Sommige LLM’s beredeneren wel degelijk.quote:Op zaterdag 25 april 2026 16:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het beredeneert niet, het doet alsof. Een computer kan niet denken, het kan alleen informatie reproduceren die er al in zit.
En wat jij denkt lijkt me zeer onwaarschijnlijk, als bedrijven zo dachten hadden ze allang alleen team-meetings gehad, als bezuinigen op klantcontact een optie was. Dan bestond zakelijk vliegen allang niet meer.
Nu heb je het over helpdeskmedewerkers, die zijn al lang weg. Waren ze al voor AI. Ik had het uiteraard over zakelijk klantcontact.quote:Op zaterdag 25 april 2026 17:15 schreef Nidal het volgende:
[..]
Sommige LLM’s beredeneren wel degelijk.
En wat vergeeft zakelijk vliegen. Er is natuurlijk een wezenlijk verschil qua klantcontact tussen bijvoorbeeld het klantcontact dat een accountmanager met een belangrijke cliënt heeft, en het klantcontact dat een helpdeskmedewerker met een gemiddelde klant heeft.
Dat laatste kan makkelijk vervangen worden, en dat gebeurt nu al. En dat zal alleen maar toenemen.
En dit kan extra gevolgen hebben voor de arbeidsmarkt.
Ik was en ben skeptisch. Maar stiekem ook wel onder de indruk hoe slick dit webinterfaces bouwt voor besturingsprocessen in de industrie inclusief een gelikte helpfunctie. Nadeel is dat het een black box is waarvan niemand weet hoe het intern werkt. Dus als ie gekke dingen doet moet je het hele ding w.s. weer in de AI gooien en hopen op een bugfix. Het is van de gekke eigenlijk...quote:Op zaterdag 25 april 2026 13:03 schreef Farenji het volgende:
Zo'n vaart zal het niet lopen. AI is een zeepbel die op barsten staat. En zelfs als ie niet barst, wordt AI zo ontzettend duur dat het alsnog rendabel is om mensen het werk te laten doen.
En een slimme werkgever zorgt dus ook dat mensen die kennis kunnen opbouwen, dus niet alles wat AI misschien kan overnemen laten overnemen, want dan krijg je nooit meer seniors die nog daadwerkelijk begrijpen wat er nou daadwerkelijk gebeurt. 'Ja, geen idee, dat doet AI, hoe en waarom weet ik ook niet' is geen antwoord naar een klant.quote:Op zaterdag 25 april 2026 17:54 schreef Fleischmeister het volgende:
Ook in de IT zit je voorlopig nog wel veilig als je enige domeinkennis hebt. Je moet nog steeds aangeven wat je wil hebben, bedenken waarom, en tussen de regels doorlezen wat je klant nu echt wil (wat vaak niet is wat ze aan je vragen).
Gelukkig zijn er genoeg managers die inmiddels beseffen dat AI geen tovenaar is die alles kan fixen door met je handen te wapperen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |