abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220653612
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:34 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik was en ben skeptisch. Maar stiekem ook wel onder de indruk hoe slick dit webinterfaces bouwt voor besturingsprocessen in de industrie inclusief een gelikte helpfunctie. Nadeel is dat het een black box is waarvan niemand weet hoe het intern werkt. Dus als ie gekke dingen doet moet je het hele ding w.s. weer in de AI gooien en hopen op een bugfix. Het is van de gekke eigenlijk... :)
De huidige modellen zijn behoorlijk goed in code generatie. Maar alsnog moet je inderdaad alles controleren. En uiteindelijk is code review een stuk vervelender en vaak net zo lastig en intensief als zelf code schrijven. Je hebt natuurlijk genoeg mensen die die controle-slag overslaan en alle AI gegenereerde code zo naar productie pushen. Die mensen verdienen een high five. In hun gezicht. Met een stoeptegel.
pi_220658877
Wat ik zo zie, is dat er heel veel mogelijk is met AI, echter is development en running cost zo hoog, dat het vaak geen positieve business case oplevert.

Maar verwacht wel dat een kwestie van tijd zal zijn, maar ik ben op een leeftijd inmiddels "dat het mijn tijd wel zal duren".
Honey ! Take me drunk, i am home !
  maandag 27 april 2026 @ 09:39:53 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220662650
Door er zelf mee te gaan werken en op het punt te zitten dat ik beter weet hoe ik er wat mee moet doen dan de mensen die het van me vragen.

Uiteindelijk blijft er een ding hetzelfde en dat is dat opdrachtgevers vaak niet weten wat ze willen en ook geen idee hebben hoe dingen werken. Dus die gaan met AI ook niets klaarspelen zonder deskundigheid van mensen die ze kunnen helpen en het kunnen bedienen.

Daarbij ook al is er AI. Meestal zijn klanten toch nooit tevreden en kun je dan weer aan de slag.
  maandag 27 april 2026 @ 09:50:44 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220662768
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:34 schreef Nidal het volgende:

[..]
Maar juist in dat klantcontact kan AI zich razend snel ontwikkelen. Er zijn al Engelstalige LLM die als klantenservice medewerker fungeren, en nu al nauwelijks van echte mensen te onderscheiden zijn.
Oh jee, daar heb ik laatst eens mee te maken gehad toen ik een Wifi versterker wilde installeren en die het niet deed. Belde ik het supportnummer en kreeg ik zo'n bot aan de lijn.

Echt een half uur lopen emmeren en in cirkeltjes draaien en dan ben je nog niet geholpen.

Had ik geen geld terug gekregen dan had ik het ding door het raam gegooid. Maar aan mij hebben ze dus een zeer ontvreden klant, waar ze niets aan verdiend hebben met hun schijtbot.
  maandag 27 april 2026 @ 11:04:54 #30
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220663346
Probleem is dat ai botjes ook nooit autorisatie hebben om geld terug te geven, nieuw product op te sturen, toegeven dat er een bug is.
Ik heb mij een paar weken terug heel lang zitten chatten met een Tesla bot in de app omdat FSD niet werkte. Pas later -via tweakers- werd mij duidelijk dat FSD slecht werkt bij Tesla's jonger dan '24.
Maar dat mag zo'n bot niet zeggen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220663405
Mijn baan gaat AI zeker nog eeuwen niet kunnen doen, houdt kinderen maar eens bezig/rustig..

Succes! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  maandag 27 april 2026 @ 11:28:28 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220663598
quote:
7s.gif Op maandag 27 april 2026 11:04 schreef phpmystyle het volgende:
Probleem is dat ai botjes ook nooit autorisatie hebben om geld terug te geven, nieuw product op te sturen, toegeven dat er een bug is.
Ik heb mij een paar weken terug heel lang zitten chatten met een Tesla bot in de app omdat FSD niet werkte. Pas later -via tweakers- werd mij duidelijk dat FSD slecht werkt bij Tesla's jonger dan '24.
Maar dat mag zo'n bot niet zeggen.
Je de mazzel die ik had is dat ik dat ding bij Bol.com besteld had en het daarheen terug kon sturen. Maar met die fabrikant hoef ik nooit meer wat te maken te hebben.
  maandag 27 april 2026 @ 11:33:58 #33
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220663651
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 11:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je de mazzel die ik had is dat ik dat ding bij Bol.com besteld had en het daarheen terug kon sturen. Maar met die fabrikant hoef ik nooit meer wat te maken te hebben.
Ja.
Maar het is ook een kwestie van afstellen zo'n bot + die bot ook de mogelijkheden geven om refund, reparatie, nu zijn ze vooral afgesteld om dom te lullen zodat het geen geld kost.

En ook niet erg als de functie van chatoperator verdwijnt. Maar veel kantoorbanen hebben enige mate van complexiteit en een variatie van taken, ik zie dat niet overgenomen worden door AI op kort of middellange termijn.

Achterlijk werk is in de jaren 80-90 al verdwenen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  maandag 27 april 2026 @ 11:39:27 #34
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_220663713
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 09:39 schreef Hexagon het volgende:

Uiteindelijk blijft er een ding hetzelfde en dat is dat opdrachtgevers vaak niet weten wat ze willen en ook geen idee hebben hoe dingen werken. Dus die gaan met AI ook niets klaarspelen zonder deskundigheid van mensen die ze kunnen helpen en het kunnen bedienen.
Nou ja, dat dus. Ik maak nu zo'n 20 jaar websites. Ik heb al een heleboel variaties gezien van "dit product is zo simpel, nu kunnen mensen het zelf". En geen ervan heeft de vraag naar web developers doen krimpen. Geen enkele serieuze directeur gaat achter ChatGPT zitten om zelf z'n bedrijfswebsite in elkaar te prompten, die hebben wel wat beters te doen. Dus vragen ze het iemand die er wel verstand van heeft. En dat geldt voor elk soort werk.
  maandag 27 april 2026 @ 11:54:40 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220663897
quote:
14s.gif Op maandag 27 april 2026 11:39 schreef Tijn het volgende:

[..]
Nou ja, dat dus. Ik maak nu zo'n 20 jaar websites. Ik heb al een heleboel variaties gezien van "dit product is zo simpel, nu kunnen mensen het zelf". En geen ervan heeft de vraag naar web developers doen krimpen. Geen enkele serieuze directeur gaat achter ChatGPT zitten om zelf z'n bedrijfswebsite in elkaar te prompten, die hebben wel wat beters te doen. Dus vragen ze het iemand die er wel verstand van heeft. En dat geldt voor elk soort werk.
Bovendien, naarmate er meer kan, willen bedrijven ook meer. Een 1998-stijl Frontpagewebsite daar kom je ook niet meer mee weg tegenwoordig.
pi_220663927
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 09:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Oh jee, daar heb ik laatst eens mee te maken gehad toen ik een Wifi versterker wilde installeren en die het niet deed. Belde ik het supportnummer en kreeg ik zo'n bot aan de lijn.

Echt een half uur lopen emmeren en in cirkeltjes draaien en dan ben je nog niet geholpen.

Had ik geen geld terug gekregen dan had ik het ding door het raam gegooid. Maar aan mij hebben ze dus een zeer ontvreden klant, waar ze niets aan verdiend hebben met hun schijtbot.
Sommige zijn dramatisch slecht, agree. Maar vergis je niet hoe snel die kunnen verbeteren.

LLM’s die hotel boekingen aannemen zijn nu al volledig functioneel. Als je niet beter zou weten zou je denken dat je een mens aan de lijn hebt.

Granted, dat zijn hele simpele gesprekjes, maar de ontwikkeling staat niet stil.
  maandag 27 april 2026 @ 12:00:48 #37
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_220663978
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 11:57 schreef Nidal het volgende:

[..]

Maar vergis je niet hoe snel die kunnen verbeteren.
Ik ben daar eigenlijk best sceptisch over. De AI-hype zit al in het 4e jaar, he. ChatGPT is beschikbaar voor het grote publiek sinds 2022. Zijn er nou echt exponentiële verbeteringen geweest sinds die tijd? Voor m'n gevoel kabbelt het wat voort eigenlijk.
pi_220664089
quote:
2s.gif Op maandag 27 april 2026 12:00 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik ben daar eigenlijk best sceptisch over. De AI-hype zit al in het 4e jaar, he. ChatGPT is beschikbaar voor het grote publiek sinds 2022. Zijn er nou echt exponentiële verbeteringen geweest sinds die tijd? Voor m'n gevoel kabbelt het wat voort eigenlijk.
Mythos (of iig modellen voor software security) is wel een game changer. Ik lees overal bij grote open source projecten dat ze sinds een maand of twee echt een enorme explosie zien in het aantal security meldingen door AI en dat die allemaal van hoge kwaliteit zijn. Maar vooralsnog zorgt dat alleen voor heel veel extra werk.
pi_220664144
quote:
2s.gif Op maandag 27 april 2026 12:00 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik ben daar eigenlijk best sceptisch over. De AI-hype zit al in het 4e jaar, he. ChatGPT is beschikbaar voor het grote publiek sinds 2022. Zijn er nou echt exponentiële verbeteringen geweest sinds die tijd? Voor m'n gevoel kabbelt het wat voort eigenlijk.
Ik gebruik chatgpt niet zoveel maar ik merk dat het qua interpreteren van beeldmateriaal dat je upload bijvoorbeeld, wel echt grote stappen maakt.
  maandag 27 april 2026 @ 12:25:35 #40
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_220664284
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 12:10 schreef Farenji het volgende:

[..]
Mythos (of iig modellen voor software security) is wel een game changer. Ik lees overal bij grote open source projecten dat ze sinds een maand of twee echt een enorme explosie zien in het aantal security meldingen door AI en dat die allemaal van hoge kwaliteit zijn. Maar vooralsnog zorgt dat alleen voor heel veel extra werk.
Maar de innovatie zit vooral in het vinden van toepassingen en niet zozeer in de onderliggende technologie.
pi_220664588
Voor mij is dit niets nieuws onder de horizon. Ik wissel al sinds 2009 regelmatig van baan, vaak gedwongen, soms deels vrijwillig (banen die me ziek dreigen te maken wil ik nooit in blijven hangen). Ik werk in een branche waar stabiliteit meestal maar 1 tot 3 jaar aanhoudt en die bij insiders bekend staat om zijn hoge verloop.

Dit betekent wel dat ik andere vormen van zekerheid heb moeten zoeken, een vast contract beschermt niet tegen reorganisaties en in een zieke werkomgeving kan het zelfs averechts werken. Ik heb in plaats daarvan een goede transitieformule ontwikkeld. Dingen als een netwerk opbouwen en een goede eigen structuur voor acquisitie en afsluiting van sollicitatieprocedures als kandidaat. Recruiters op linkedin nooit voor altijd afwijzen, alleen voor nu. Ik investeer af en toe in cursussen, als ik ze nodig denk te hebben. Ook heb ik wat financiële veerkracht voor tegenslag, mijn salaris loopt nooit heel erg achter op de markt. Als het mis gaat ben ik gelukkig niet volledig aangewezen op WW en nooit lang, al ben ik in mijn situatie natuurlijk maar wat blij dat we een dergelijk systeem überhaupt hebben. Ik krijg heel soms zelfs de vraag of ik via ZZP constructies wil werken, maar dat wil ik voorlopig nog niet, ook al weet ik wel ongeveer wat ik dan moet vragen om verlies van ziektedekking, vakantiedagen, etc. op te vangen.

En daarmee past het voor mij in het rijtje van de zoveelste maatschappelijke verstoring; de kredietcrisis, de coronacrisis en nu dus AI.
  maandag 27 april 2026 @ 13:10:08 #42
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220664880
quote:
2s.gif Op maandag 27 april 2026 12:00 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik ben daar eigenlijk best sceptisch over. De AI-hype zit al in het 4e jaar, he. ChatGPT is beschikbaar voor het grote publiek sinds 2022. Zijn er nou echt exponentiële verbeteringen geweest sinds die tijd? Voor m'n gevoel kabbelt het wat voort eigenlijk.
Het zijn vaak ook van die infantiele toepassingen: een muzieknummertje editten, een poster voor Koningsdag, een verslag samenvatten.

Het zou voor wat betreft medische geneeskundig "baanbrekend" moeten zijn. Ik hoor er weinig over.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  maandag 27 april 2026 @ 14:49:51 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220665511
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:07 schreef Hanca het volgende:

Uiteindelijk gaat het net zoiets zijn als robotica die een aantal banen (assemblagemedewerkers, ander lopende band werk) heeft vervangen, maar uiteindelijk eerder gezorgd heeft voor meer dan minder banen.
Veel mensen die hier bang voor zijn denken ook dat er een statische hoeveelheid werk is, die nooit veranderd, en dat alles wat we daarvan automatiseren zorgt voor werkloosheid.

Maar wat ze niet snappen is dat de welvaart die automatisering voor ons maakt niet wegvloeit naar computerland, maar beschikbaar is om energie in andere dingen te steken. En de mens bedenkt altijd weer wat nieuws dat die wil. Dus zo ontstaan er nieuwe verdienmodellen en banen. Maar dat voorstellingsvermogen missen sommigen.
pi_220665903
Wat ook zo is: AI kan wel moeilijkere dingen leren, maar dat gaat dan ook fors meer energie en dataopslag kosten. En beide lijken de komende jaren ook duur te worden. Zo goedkoop wordt mensen vervangen door AI dus waarschijnlijk ook weer niet, zelfs niet op posities waar dat wel kan.
  maandag 27 april 2026 @ 15:52:30 #45
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_220665927
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 15:48 schreef Hanca het volgende:

Zo goedkoop wordt mensen vervangen door AI dus waarschijnlijk ook weer niet, zelfs niet op posities waar dat wel kan.
Dat gaat denk ik ook wel snel duidelijk worden. Momenteel zitten we nog in de "gratis sample"-fase van het bouwen van de verslaving, maar uiteindelijk moet er ook geld mee verdiend worden en dan kun je er vergif op innemen dat het flink duurder in het gebruik gaat worden.
pi_220671759
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:07 schreef Hanca het volgende:

Uiteindelijk gaat het net zoiets zijn als robotica die een aantal banen (assemblagemedewerkers, ander lopende band werk) heeft vervangen, maar uiteindelijk eerder gezorgd heeft voor meer dan minder banen.
Qua automatisering zie ik dat er meer mogelijkheden ontstaan in productie omgevingen, AI helpt daar bij. Of de combinatie van robotisering en Ai, waarbij robots beduidend minder ruimte in nemen en in dezelfde ruimte kunnen werken als een assemblage medewerker bijvoorbeeld. Dat is wel vrij revolutionair, het maakt het mogelijk telkens kleine stapjes in robotisering te zetten tegen een kleine investering ipv alleen hele grote stappen tegen hele grote investeringen.
  dinsdag 28 april 2026 @ 16:01:36 #47
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220672060
quote:
7s.gif Op maandag 27 april 2026 11:33 schreef phpmystyle het volgende:

Achterlijk werk is in de jaren 80-90 al verdwenen.
Je zou er nog van staan te kijken hoeveel bullshit-jobs er zijn in Nederland. En ik denk dat een groot gedeelte zich echt zorgen kan gaan maken, als jij als werkgever hier niet mee aan de slag gaat doet je concurrent het wel. (Bij de overheid zal het bijv wel wat langer duren omdat ze daar geen incentive hebben om hiermee te versnellen en veel mensen belang hebben bij hun gouden kooi-situatie)

quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 14:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Veel mensen die hier bang voor zijn denken ook dat er een statische hoeveelheid werk is, die nooit veranderd, en dat alles wat we daarvan automatiseren zorgt voor werkloosheid.

Maar wat ze niet snappen is dat de welvaart die automatisering voor ons maakt niet wegvloeit naar computerland, maar beschikbaar is om energie in andere dingen te steken. En de mens bedenkt altijd weer wat nieuws dat die wil. Dus zo ontstaan er nieuwe verdienmodellen en banen. Maar dat voorstellingsvermogen missen sommigen.
Dus jij zegt dat al die grote bedrijven die nu 10% van hun personeelsbestand eruit gooien (ABN Amro, ING, Meta) 'het niet snappen' en voorstellingsvermogen missen?
Gourmetten of steengrillen?
pi_220672094
Ik werk in de zorg dus maak me er niet zo druk om. Rapporteren kan tegenwoordig wel met AI, heel chill!!
pi_220672144
Danny sorteert vast voor op de sluiting van Fok!. Ik zie regelmatig AI gegenereerde foto's langskomen in zijn posts en die maken heel vaak inbreuk op het merkrecht Denk aan deze post. Zie hier al twee merken waar de belanghebbende (Mercedes) een rechtszaak over zou kunnen aanspannen . Zijn geen leuke boetes trouwens.
pi_220672224
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 16:01 schreef Silenus het volgende:

[..]
Dus jij zegt dat al die grote bedrijven die nu 10% van hun personeelsbestand eruit gooien (ABN Amro, ING, Meta) 'het niet snappen' en voorstellingsvermogen missen?
Zoals de specialisten in het NOS artikel zeggen: de grote bedrijven gebruiken AI nu vooral als voorwendsel om mensen te ontslaan.

In werkelijkheid bereiden ze zich gewoon voor op de naderende economische crisis die echt al een half jaar wordt aangekondigd. Dat gaat ook veel meer invloed hebben dan AI op de korte termijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')