abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 april 2026 @ 18:22:00 #126
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_220672913
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 12:22 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Iedereen die meehelpt mag meenemen wat ze willen in principe. Wel rekeninghoudend met de anderen natuurlijk.
Dat is echter - zeker zomers en vroege najaar - maar een fractie van wat we kunnen oogsten. De rest wordt verdeeld onder de minderbedeelden in het dorp, daarna aan mensen uit de buurt en familie.

Zelf eten we met het seizoen mee, dus hebben we bijna jaarrond groentes uit de tuin.

Hebben we enorme overschotten, dan gaat het restant naar de voedselbank. Dan hebben we het vooral over iets als tomaten en komkommers.
Mogelijk willen we dit jaar een 'plukdag' organiseren, waarbij je (gratis?) een tasje vol mag plukken. Maar we zijn daar nog niet over uit.
Ergens ook bang voor een stormloop, maar wil er ook geen geld voor vragen.
Wat ontzettend supertof! Er kunnen dus veel monden van gevoed worden. En ook belangrijk je weet waar het vandaan komt en wat ermee gebeurd is. _O_
Ja wel veel werk, maar vele handen maken licht werk.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_220673875
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 12:49 schreef INViCTuS het volgende:

[..]
Waar betalen jullie dat dan van? Als ik vragen mag? Je hebt toch kosten
Krijgen wat donaties, maar het grootste deel betalen we zelf. Heel veel kost het alleszins niet voor wat we doen. Veel dingen hoeven niet duur te zijn.

Dingen als mest zijn bijvoorbeeld vrijwel gratis op te halen of zelf te maken. Zaden kun je vaak uit de vruchten halen of je laat een paar planten doorschieten zodat ze in bloei komen. Grond is 'gratis', want eigendom. Zaaigrond en compost maak je grotendeels zelf.

Tuurlijk zijn er kosten als iets niet toereikend is. Zo kopen we ook schone compost bij (blijf af van de gemeentecompost..). Hebben we kosten voor stroom om o.a. te verwarmen, koelen, pompen te laten draaien. We hebben wel zonnepanelen. Water verbruiken we ook deels kraanwater (helaas). Nieuw materiaal/hout, brandstof, onderhoud, verzekeringen, nieuwe zaden, specifieke mest. Natuurvriendelijke dingen als nestkastjes, goede insectenhotels, veel larven van lieveheersbeestjes als hulptroepen. Kippen en loopeenden hebben ook verzorging en eten nodig. En ik vergeet vast nog een boel.

Ja nou, een hobby mag ook geld kosten :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Geschiedkundige op 28-04-2026 21:03:44 ]
pi_220673934
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 april 2026 18:22 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Wat ontzettend supertof! Er kunnen dus veel monden van gevoed worden. En ook belangrijk je weet waar het vandaan komt en wat ermee gebeurd is. _O_
Ja wel veel werk, maar vele handen maken licht werk.
Alles is ook natuurlijk. We spuiten bv alleen met dingen als zelfgemaakte knoflookextract etc. Geen gekke,smerige middelen hier.

Alleen is er nu een rattenplaag in de buurt, dus de gemeente gaat binnenkort met zwaarder geschut aan de slag heb ik vernomen. Wij hebben er nog weinig last van, een hoekje gebruiken ze lijkt het als 'oversteekplek'. Dat laten we voorlopig maar gebeuren. Zo lang ze niet komen waar de gewassen nu staan vind ik het best.
pi_220673942
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 18:16 schreef INViCTuS het volgende:

[..]
Wellicht zaterdag al de nodige buien
Ze zijn wel ff welkom. Mijn zoontje is wel toe aan een paar dagen met wat meer bewolking als ik naar z'n rode kop kijk :P
  dinsdag 28 april 2026 @ 20:58:58 #130
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_220674039
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:49 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Alles is ook natuurlijk. We spuiten bv alleen met dingen als zelfgemaakte knoflookextract etc. Geen gekke,smerige middelen hier.

Alleen is er nu een rattenplaag in de buurt, dus de gemeente gaat binnenkort met zwaarder geschut aan de slag heb ik vernomen. Wij hebben er nog weinig last van, een hoekje gebruiken ze lijkt het als 'oversteekplek'. Dat laten we voorlopig maar gebeuren. Zo lang ze niet komen waar de gewassen nu staan vind ik het best.
Echt super tof! En laat die ratten maar lekker wegblijven die wil je niet.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  dinsdag 28 april 2026 @ 21:18:22 #131
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_220674220
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:58 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Echt super tof! En laat die ratten maar lekker wegblijven die wil je niet.
Die ratten komen wel steeds vaker tevoorschijn her en der.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_220674225
Ik overweeg overigens om volgend jaar een opleiding tot imker te gaan volgen. Lijkt me leuk, een eigen bijenvolk op de moestuin hebben. Interessante diertjes, zowel de honingbij alsmede de solitaire bijen. :)
  dinsdag 28 april 2026 @ 21:19:09 #133
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_220674227
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:50 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Ze zijn wel ff welkom. Mijn zoontje is wel toe aan een paar dagen met wat meer bewolking als ik naar z'n rode kop kijk :P
Het staat al wel een paar runs in de kaarten dat er zaterdagmiddag en avond buien kunnen ontstaan
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_220674242
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:18 schreef INViCTuS het volgende:

[..]
Die ratten komen wel steeds vaker tevoorschijn her en der.
Bij mijn moeder in de buurt ook. Erg vervelend, sommige mensen hebben er veel last van. Smerig ja :r
pi_220674256
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:19 schreef INViCTuS het volgende:

[..]
Het staat al wel een paar runs in de kaarten dat er zaterdagmiddag en avond buien kunnen ontstaan
Hopelijk een paar dagen wat wisselvalliger weer. Daarna weer droog met af en toe een nachtje regen bitte.
  dinsdag 28 april 2026 @ 21:24:05 #136
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_220674278
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:18 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ik overweeg overigens om volgend jaar een opleiding tot imker te gaan volgen. Lijkt me leuk, een eigen bijenvolk op de moestuin hebben. Interessante diertjes, zowel de honingbij alsmede de solitaire bijen. :)
Dat is heel waardevol! En heel eeg nodig want het gaat helemaal niet goed met de bijen :'(
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  dinsdag 28 april 2026 @ 21:24:17 #137
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_220674283
Nu nog 17 graden.
pi_220674510
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:24 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Dat is heel waardevol! En heel eeg nodig want het gaat helemaal niet goed met de bijen :'(
Ja, en veel andere insecten ook. Op lokaal niveau hoop ik dat wat te kunnen verbeteren. We hebben ze toch nodig en ze zijn zo leuk om te bestuderen allemaal :)
  dinsdag 28 april 2026 @ 21:53:18 #139
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_220674640
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:43 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Ja, en veel andere insecten ook. Op lokaal niveau hoop ik dat wat te kunnen verbeteren. We hebben ze toch nodig en ze zijn zo leuk om te bestuderen allemaal :)
Ja doen!
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  woensdag 29 april 2026 @ 06:59:17 #140
11839 DemonRage
25 jaar op Fok!
pi_220675851
Donderdag kurkdroge, steriele lucht... plaatselijk 22°C bij een dauwpunt van -5°C.

Opbokken met dat woestijnweer. :(
  woensdag 29 april 2026 @ 07:36:24 #141
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220675958
Vanaf vandaag zomer in april.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 29 april 2026 @ 08:36:25 #142
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220676091
Die wind is wel echt een enorme spelbreker.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport woensdag 29 april 2026 @ 08:36:38 #143
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220676092
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 06:59 schreef DemonRage het volgende:
Donderdag kurkdroge, steriele lucht... plaatselijk 22°C bij een dauwpunt van -5°C.

Opbokken met dat woestijnweer. :(
Nimmer *O*
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 29 april 2026 @ 09:14:52 #144
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_220676248
*O*

Mei start vrijdag met wederom veel zon en voor het eerst dit jaar regionaal zomerse middagtemperaturen. Op veel
plaatsen zijn maxima tot 25-26 graden mogelijk. De wind waait matig uit het zuidoosten.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  woensdag 29 april 2026 @ 09:17:38 #145
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_220676263
weekeinde stijgende neerslagkansen, maar nog wel warm. Op zaterdag in het oosten nog maxioma rond 25 graden.

In het weekeinde trekt de blokkerende hoogterug langzaam oostwaarts en komt een over de Britse Eilanden uitzakkende hoogtetrog dichterbij. Dat proces leidt tot een weersverandering. Op zaterdag veroorzaakt een koufront enkele buien (mogelijk met onweer); op zondag en waarschijnlijk ook maandag gaat het front slepen en kan golfvorming enige regen veroorzaken. Het zou heel mooi zijn wanneer een meiregen 10-15 mm genereert!

De middagtemperaturen komen zaterdag nog ruim boven 20 graden uit. In het oosten en zuidoosten wordt het nog zo’n 25 graden. Ook zondag in het binnenland nog 20+. Op maandag neemt de warmte af.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  woensdag 29 april 2026 @ 09:41:17 #146
11839 DemonRage
25 jaar op Fok!
pi_220676374
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 08:36 schreef Nattekat het volgende:
Die wind is wel echt een enorme spelbreker.
Tyfusfelle zon, keiharde pleuriswind en teringdroge lucht... ideaal voor bosbranden.
godverdomme
  Moderator / Redactie Sport woensdag 29 april 2026 @ 09:42:29 #147
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220676381
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:41 schreef DemonRage het volgende:

[..]
Tyfusfelle zon, keiharde pleuriswind en teringdroge lucht... ideaal voor bosbranden.
godverdomme
Zon en droge lucht _O_

Veel beter dan benauwd kutweer _O_
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220676473
De zon is volop aanwezig c_/

v
pi_220676497
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 07:36 schreef RamboDirk het volgende:
Vanaf vandaag zomer in april.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blijven sproeien.
Blijven doneren.
Dan komt alles goed.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_220676516
Mei begint waarschijnlijk met een zomerse dag in het zuiden.

v
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')