abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220627993
Nou, iedereen eindelijk akkoord, dus 1 mei het Liberaal Manifest (ter amendering op de ALV 13 juni). Ben benieuwd.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 21 april 2026 @ 18:51:13 #177
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220628007
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 18:48 schreef nostra het volgende:
Nou, iedereen eindelijk akkoord, dus 1 mei het Liberaal Manifest (ter amendering op de ALV 13 juni). Ben benieuwd.
iedereen akkoord , iedereen mag blijven vanwege de barmhartigheid
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 21 april 2026 @ 18:52:31 #178
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220628014
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 18:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
AZC's hoef je meestal niet te bouwen, elke gemeente heeft wel lege scholen, hotels, kantoren die vrij simpel om te bouwen zijn tot AZC.
er worden volop hotels gebruikt

van Fletcher vooral, maar ook enkele van der valk
quote:
AI-overzicht
Verschillende Fletcher-hotels in Nederland worden gebruikt voor de tijdelijke opvang van asielzoekers, statushouders en Oekraïense vluchtelingen, vaak in samenwerking met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).

Hier zijn enkele details over de opvanglocaties en de bijbehorende voorzieningen:
Opvanglocaties: Verschillende vestigingen, zoals Fletcher Hotel Boschoord in Oisterwijk (maximaal 130 mensen) en het hotel in Epe (maximaal 276 mensen), fungeren als noodopvang.

Verblijf en Diner: In deze hotels worden de opgevangen mensen verzorgd, wat vaak neerkomt op "all-inclusive" arrangementen waarbij maaltijden, inclusief diner, zijn inbegrepen in de opvangovereenkomst.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 21 april 2026 @ 18:53:12 #179
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220628018
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 18:47 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Kunnen we de VVD dan met gewoon verbieden?
Hopelijk is op een gegeven moment het trucje gewoon een keer uitgewerkt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 21 april 2026 @ 18:54:49 #180
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220628028
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 18:53 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Hopelijk is op een gegeven moment het trucje gewoon een keer uitgewerkt.
De VVD is al langer aan de macht dan Orban. Hopelijk komt het snel dichterbij.
pi_220628034
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 18:53 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Hopelijk is op een gegeven moment het trucje gewoon een keer uitgewerkt.
Dat dacht ik eerlijk gezegd vorige verkiezingen al maar helaas
pi_220628039
quote:
Na Vesteda ziet nu ook vastgoedbelegger Bouwinvest zich geconfronteerd met de grootste uitstroom van kapitaal uit zijn woningfonds in jaren. Investeerders – uitsluitend Nederlandse pensioenfondsen – dienden in 2025 en in het eerste kwartaal van dit jaar gezamenlijk voor ¤619 mln aan terugbetalingsverzoeken in bij Bouwinvest, zo blijkt uit het deze week gepubliceerde jaarverslag. Dat is zo’n 7,6% van het fondsvermogen.

Om de investeerders te kunnen uitbetalen, zijn gedwongen verkopen van vastgoed volgens een woordvoerder niet aan de orde. Wel schroeft Bouwinvest, dat in handen is van pensioenfonds BpfBouw, zijn investeringen in nieuwbouw de komende jaren noodgedwongen terug.

Bij de investeerders die nu hun geld (deels) opeisen, speelt volgens Bouwinvest het investeringsklimaat een beperkte rol. Zij willen vooral uitstappen omdat het aandeel residentieel vastgoed in hun totale beleggingsmix uit risico-oogpunt te groot is geworden. Dat komt onder andere doordat de huizenprijzen in de afgelopen jaren sterk zijn gestegen, waardoor de waarde van de woningportefeuille van Bouwinvest is opgelopen tot ¤8,1 mrd.

Navraag leert dat vier van de 27 aandeelhouders in het woningfonds (19.670 huurwoningen) hun belang gedeeltelijk willen afbouwen. Eén belegger wil helemaal uit het fonds stappen.

‘Opmerkelijke toename’
Opvallend is dat ¤556 mln van de in totaal ¤619 mln aan redempties in het eerste kwartaal van dit jaar is aangemeld. In het jaarverslag spreekt Bouwinvest van een ‘opmerkelijke toename van nieuwe terugbetalingsverzoeken, wat betekent dat het fonds zijn plannen moet bijstellen’.

De verzoeken bij Bouwinvest kwamen binnen voordat Vesteda begin maart bekendmaakte dat er een leegloop dreigde bij zijn woningfonds. Bij Bouwinvest kunnen beleggers elk kwartaal redempties indienen. De deadline voor het eerste kwartaal van dit jaar lag ‘enkele dagen’ na de jaarwisseling, zegt een woordvoerder.

De mogelijke uitstroom van kapitaal is bij Bouwinvest veel kleiner dan eerder dit jaar bij Vesteda. Bij de grootste commerciële verhuurder van Nederland eisen aandeelhouders vooralsnog ¤4,1 mrd op, goed voor 52% van het fondsvermogen. Daardoor moet Vesteda mogelijk een flink deel van zijn 28.000 huurwoningen verkopen.

Minder geld voor nieuwbouw
Tegelijkertijd dreigt de uitstroom van kapitaal bij Bouwinvest veel hoger uit te vallen dan voorgaande jaren. Ter vergelijking: in 2023 en 2024 kreeg de institutionele vastgoedbelegger terugbetalingsverzoeken van gemiddeld 1% van het totaal beheerde vermogen, in 2022 ging het om 5%.

Om de (deels) uittredende aandeelhouders te kunnen betalen, gaat Bouwinvest een groot deel van de opbrengsten inzetten die het jaarlijks ophaalt met de verkoop van oudere woningen in zijn portefeuille. Vorig jaar leverde dat een bedrag op van ¤95 mln. In het eerste kwartaal van 2026 kwam daar nog eens ¤297 mln bij. Normaal gesproken zette de vastgoedbelegger dit kapitaal grotendeels in voor investeringen in nieuwbouw.

Dat er minder geld overblijft voor nieuwbouw, is een hard gelag voor Bouwinvest. De vastgoedbelegger wil zijn totaal belegd vermogen in huur- en zorgwoningen, winkels en kantoren bijna verdubbelen naar ¤25 mrd tot ¤30 mrd in 2030. Daarvoor heeft Bouwinvest wel kapitaal nodig.

Nu Nederlandse pensioenfondsen vanwege overwaardering een pas op de plaats maken, zal dat kapitaal vooral uit het buitenland moeten komen. Juist daar wringt de schoen. Buitenlandse investeerders keren de Nederlandse woningmarkt de laatste jaren in toenemende mate de rug toe vanwege het in hun ogen ongure fiscale klimaat. Bij Bouwinvest stapte in 2024 de laatste buitenlandse belegger uit het woningfonds.
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/economie/15(...)om-van-investeerders
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220628076
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 18:54 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
De VVD is al langer aan de macht dan Orban. Hopelijk komt het snel dichterbij.
twitter
pi_220628083
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 18:56 schreef nostra het volgende:

[..]
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/economie/15(...)om-van-investeerders
Ook hier dus: het deel in vastgoed wordt te groot doordat de huizenprijzen harder stijgen dan de beurs. Niet echt iets waar het kabinet of de Kamer invloed op heeft.
pi_220628114
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 18:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er worden volop hotels gebruikt

van Fletcher vooral, maar ook enkele van der valk
[..]

Bruikbare, dat is duur en onwenselijk (die hotels hebben een functie in de recreatie-economie).
pi_220628132
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 18:38 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Daarbij mag overigens ook worden aangetekend dat PRO en PvdD gewoon hun werk moeten doen ipv voor de buhne vroom vooraan zitten bij lamentatiefestival Kati Koti, maar die stemmen in ieder geval niet voor idiote wetsvoorstellen.
Misschien is fysiek in een ruimte zijn om te stemmen ook gewoon iets hopeloos ouderwets, los van de reden dat ze er niet zijn.
pi_220628140
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 19:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ook hier dus: het deel in vastgoed wordt te groot doordat de huizenprijzen harder stijgen dan de beurs. Niet echt iets waar het kabinet of de Kamer invloed op heeft.
Dat klopt (deels), wel te dealen met de gevolgen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 21 april 2026 @ 19:13:19 #188
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220628142
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 19:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bruikbare, dat is duur en onwenselijk (die hotels hebben een functie in de recreatie-economie).
De overheid doet liever zaken met een grote serieuze partij

dus Flecher en Van der valk

je kunt niet 12 gezinnen in een bollenschuur proppen
dan krijg je al snel kleine asielzoekertjes die daar geboren worden

het beste zou zijn woningbouw, maar ja die stikstof he
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220628160
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 19:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De overheid doet liever zaken met een grote serieuze partij

dus Flecher en Van der valk

je kunt niet 12 gezinnen in een bollenschuur proppen
dan krijg je al snel kleine asielzoekertjes die daar geboren worden
De overheid wil helemaal geen zaken doen met die grote partijen, maar 'de overheid' gaat er ook helemaal niet over. Gemeenten gaan over hun eigen AZC locaties.
  dinsdag 21 april 2026 @ 19:17:13 #190
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220628172
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
De overheid wil helemaal geen zaken doen met die grote partijen, maar 'de overheid' gaat er ook helemaal niet over. Gemeenten gaan over hun eigen AZC locaties.
gemeenten zijn ook overheid en die werken met richtlijnen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220628191
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 19:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat klopt (deels), wel te dealen met de gevolgen.
Klopt. Er zal wellicht meer gemeenschapsgeld in moeten. Zoals ik al zei: gemeenten doen al vrijwel allemaal aan actief grondbeleid, het opkopen en opleveren van kavels voor bebouwing is inmiddels standaard. Dat was een paar jaar geleden nog een uizondering. En enkele gemeenten zijn al overgegaan op de volgende stap: zelf opdracht geven tot bouwen, de bouw zelf financieren. Ik denk dat het niet lang duurt of dat wordt ook veel meer standaard.

Als alle gemeentes er gemiddeld 20 miljoen in steken, zit je al aan 6,5 miljard. En 20 miljoen is veel geld, maar zeker niet onmogelijk voor de meeste gemeentes.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2026 19:27:56 ]
  dinsdag 21 april 2026 @ 19:21:04 #192
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220628208
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 19:11 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Misschien is fysiek in een ruimte zijn om te stemmen ook gewoon iets hopeloos ouderwets, los van de reden dat ze er niet zijn.
Meh, ze horen er gewoon te zijn. Wat is daar moeilijk aan? Daar worden ze ook voor betaald.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_220628237
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 17:44 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Staat gewoon bij de toelichting die ik ook al eerder gepost heb:
[..]

Als er in de toelichting staat dat de vreemdeling zich ontrokken heeft aan het zicht van de overheid betekent dit dat onze overheid niet weet waar ze zijn.
Er staat ook letterlijk in die toelichting dat niet vast te stellen is of deze personen de illegaliteit zijn ingegaan of Nederland hebben verlaten.

Vervolgens claim jij wat anders dan je bron. Namelijk dat jij wel weet waar ze zijn, namelijk in de illegaliteit. Ondanks dat de feiten en je bron uitwijzen dat we het niet weten. Het kán dat ze in de illegaliteit zijn dat weten we dus niet als ze niet in zicht zijn. Ze kunnen ook naar het eigen land zijn vertrokken, of naar een land waar ze een nieuwe aanvraag doen.

Het is echt moeilijk je ooit serieus te nemen als je zelfs de bronnen die je zelf aandraagt, of niet begrijpt of niet accepteert. Je bron zegt dat we het niet weten. Jij claimt het tegenovergestelde, kom dan met een bron die bewijst dat al die mensen de illegaliteit ingaan.
  dinsdag 21 april 2026 @ 19:27:20 #194
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220628245
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 19:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt. Er zal wellicht meer gemeenschapsgeld in moeten. Zoals ik al zei: gemeenten doen al vrijwel allemaal aan actief grondbeleid, het opkopen en opleveren van kavels voor bebouwing is inmiddels standaard. Dat was een paar jaar geleden nog een uizondering. En enkele gemeenten zijn al overgegaan op de volgende stap: zelf opdracht geven tot bouwen, de bouw zelf financieren. Ik denk dat het niet lang duurt of dat wordt ook veel meer standaard.
jij denkt dat projectontwikkelaars gestoord zijn?
is kwaad kersen eten met die jongens
quote:
AI-overzicht
De gemeente Utrecht ontwikkelt de nieuwe stadswijk Merwede in nauwe samenwerking met een groep private ontwikkelaars en grondeigenaren, een aanpak die bekend staat als een intensieve publiek-private samenwerking (PPS).

De gemeente bezit ongeveer een derde van de grond, terwijl tien ontwikkelaars het grootste deel van de rest vertegenwoordigen.

Samenwerking en overleg
Gezamenlijke planning: De partijen hebben gezamenlijk een stedenbouwkundig plan opgesteld, wat zorgt voor een hoge mate van betrokkenheid en eigenaarschap.

Deelnemende partijen: De samenwerking bestaat uit de gemeente Utrecht en ontwikkelaars zoals AM, Boelens de Gruyter, BPD, Greystar, G&S&, Blink, Lingotto, Synchroon, 3T Vastgoed en Orion Investment Partners.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220628282
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 19:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
jij denkt dat projectontwikkelaars gestoord zijn?
is kwaad kersen eten met die jongens
[..]

Ik weet wat mijn gemeente doet, in elk geval. Ik weet ook wat een heel aantal andere gemeentes aan het doen is. Ik weet ook welke instructies ambtenaren krijgen vanuit BZK en ik weet wat voor uitleg er aan raadsleden verspreid wordt wat betreft dit onderwerp.

Dus dat 'kwaad kersen eten', dat zal allemaal best, maar gemeentes doen gewoon al wat ik zeg. Zoals jij ook bewijst met je post.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2026 19:32:13 ]
pi_220628284
https://www.nu.nl/economi(...)plan-te-betalen.html

Dus een tijdelijke verlaging dekken we met een structurele lastenverzwaring.
  Moderator dinsdag 21 april 2026 @ 19:34:28 #197
375570 crew  Cyan9
pi_220628308
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 19:31 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)plan-te-betalen.html

Dus een tijdelijke verlaging dekken we met een structurele lastenverzwaring.
Accijns op alcoholische dranken omhoog kan ik eigenlijk niet rouwig om zijn.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220628318
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 18:56 schreef nostra het volgende:

[..]
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/economie/15(...)om-van-investeerders
Wat een grappig artikel. Dus investeerders stappen volgens het artikel uit omdat die markt te hard is gestegen.
Raar verhaal, ik hoor nooit dat investeerders uit bijvoorbeeld tech bedrijven gaan omdat het te snel stijgt :')

In ieder geval positief dat buitenlandse investeerders niet meer komen profiteren van de woningnood hier.

Waarom zouden er ook investeerders nodig zijn om te bouwen onze overheid kan prima garant staan voor de investering van woningbouwcorporaties. Dan hoeft het niet eens iets te kosten.
pi_220628385
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 19:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Wat een grappig artikel. Dus investeerders stappen volgens het artikel uit omdat die markt te hard is gestegen.
Raar verhaal, ik hoor nooit dat investeerders uit bijvoorbeeld tech bedrijven gaan omdat het te snel stijgt :')
Wel als hun portefeuille uit balans raakt daardoor. Dit is heel normaal. Je wil een verdeling hebben in je portefeuille en daarvoor wil je een bepaald percentage in vastgoed hebben. Als vastgoed dan te hard stijgt, stijgt dat percentage en dan verkoop je dus een deel van je vastgoedportefeuille.
pi_220628395
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 19:31 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)plan-te-betalen.html

Dus een tijdelijke verlaging dekken we met een structurele lastenverzwaring.
Tja zo zien rechtse partijen dat toch? De belastingbetaler als melkkoe. Je kunt immers niks vragen van bedrijven of rijken die zijn de basis van onze maatschappij. Tegelijkertijd zouden ze meteen vertrekken zodra ze iets moeten bijdragen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')