abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 juli 2026 @ 00:18:49 #201
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221228727
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 20:50 schreef knoopie het volgende:
Hoe vaak verbruik jij langere tijd 3x16A in jouw huishouden?
Ik heb aardgas, dus bij strenge winterse omstandigheden zit ik er warmpjes bij :9 Wij hebben het geluk dat we al heel lang geen langdurige vrieskou hebben gehad maar zodra het gebeurt heb je met een warmtepomp een uitdaging. Dan moet je wel een finke boilervat hebben, mits je daar ruimte voor hebt. Je kunt allerlei soorten batterijen adviseren maar als je dat zelf niet hebt vind ik dat nogal hypocriet.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221230065
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 13:45 schreef knoopie het volgende:

[..]
Heijmans is in IJsselstijn bezig met een nieuwbouwproject waar ze een energiehub inbouwen om ondanks het probleem van de netcongestie toch te kunnen bouwen. Concreet: centrale warmtepomp met heel groot buffer om te kunnen opwarmen als er weinig ander gebruik is en een centraal oplaadplein voor de autos die slim geladen worden. Dan blijft enkel nog het normale huishoudsgebruik over, en daarvoor zetten ze wat accus neer (en er liggen natuurlijk zonnepanelen op het dak).

De oplossing is helemaal niet zo ingewikkeld, als je het probleem simpelweg concreet per locatie bekijkt.
https://solarmagazine.nl/(...)ndanks-vol-stroomnet
Hebben ze 0.0 afname of wel een beetje? Hoeveel woningen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_221230230
quote:
6s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 00:18 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik heb aardgas, dus bij strenge winterse omstandigheden zit ik er warmpjes bij :9 Wij hebben het geluk dat we al heel lang geen langdurige vrieskou hebben gehad maar zodra het gebeurt heb je met een warmtepomp een uitdaging. Dan moet je wel een finke boilervat hebben, mits je daar ruimte voor hebt. Je kunt allerlei soorten batterijen adviseren maar als je dat zelf niet hebt vind ik dat nogal hypocriet.
3x16A is 11kW. Je moet wel een flinke (industriële) warmtepomp hebben om dat ook uit het net te trekken.

Mijn 9kW warmtepomp (voor ong 150m2) heeft afgelopen winter op 11 januari (toen was de maximale temp 0.7 graden en minimale temp -5.8 graden) voor de hele dag 40.3kWh verbruikt. Dat is wel ongeveer het hoogste dagverbruik wat ik heb gezien en zelfs toen kreeg ik nog voor elke kW zo'n 3kW warmte.

Mijn warmtepomp kan in de huidige setup echter geen sanitair warm water leveren, maar alleen warmte voor de woning en staat 24/7 aan.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 08:37:48 #204
24533 ACT-F
pi_221230271
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 08:24 schreef Anton91 het volgende:

[..]
3x16A is 11kW. Je moet wel een flinke (industriële) warmtepomp hebben om dat ook uit het net te trekken.

Mijn 9kW warmtepomp (voor ong 150m2) heeft afgelopen winter op 11 januari (toen was de maximale temp 0.7 graden en minimale temp -5.8 graden) voor de hele dag 40.3kWh verbruikt. Dat is wel ongeveer het hoogste dagverbruik wat ik heb gezien en zelfs toen kreeg ik nog voor elke kW zo'n 3kW warmte.

Mijn warmtepomp kan in de huidige setup echter geen sanitair warm water leveren, maar alleen warmte voor de woning en staat 24/7 aan.
Het zou ook niet gezond zijn als al je vermogen naar de warmtepomp gaat want dan zit je in het donker een koude boterham te smeren.
pi_221230375
quote:
11s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 08:37 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Het zou ook niet gezond zijn als al je vermogen naar de warmtepomp gaat want dan zit je in het donker een koude boterham te smeren.
Ook die paar 5W led lampjes om je broodje te smeren gaan nog prima aan hoor met zulke weersomstandigheden. Mijn conclusie is in ieder geval dat ik met 3x16A geen problemen zou hebben. Een thuisaccu geeft vanwege peak shaving nog veel meer mogelijkheden.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 09:22:17 #206
24533 ACT-F
pi_221230438
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 09:12 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ook die paar 5W led lampjes om je broodje te smeren gaan nog prima aan hoor met zulke weersomstandigheden. Mijn conclusie is in ieder geval dat ik met 3x16A geen problemen zou hebben. Een thuisaccu geeft vanwege peak shaving nog veel meer mogelijkheden.
De piekuren zijn in de avond wanneer je warm wilt eten, en binnen warm wilt hebben. Dan heb je een accu van 10kWh zo leeg. Vooral degenen die de airco als verwarming gebruiken gaan tegen de grenzen aanlopen als meerdere ruimtes verwarmd worden.

Je schaft geen batterij aan om de netbeheerder een plezier te doen maar om een aansluiting te kunnen krijgen in een gebied waar netcongestie is met als voorwaarde dat je alleen tijdens daluren mag afnemen.
pi_221230609
quote:
6s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 00:18 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik heb aardgas, dus bij strenge winterse omstandigheden zit ik er warmpjes bij :9 Wij hebben het geluk dat we al heel lang geen langdurige vrieskou hebben gehad maar zodra het gebeurt heb je met een warmtepomp een uitdaging.
Dan moet je wel een finke boilervat hebben, mits je daar ruimte voor hebt.
Ah, dus je hebt er geen praktijkervaring mee, maar weet wel zeker dat het niet werkt? Wij hebben een warmtepomp, gedeeld met 25 huizen en een buffervat van volgens mij 20.000 liter. En in tegenstelling tot de Nederlandse winters wordt het hier wel echt koud elk jaar. En het werkt gewoon, al 15 jaar zonder problemen.
Omdat je de buffer en warmtepomp deelt, middelt het gebruik zich uit en kan je met een veel kleinere warmtepomp toe dan wanneer iedereen zijn eigen zou hebben. En omdat je maar één grote hebt, is het ook niet zo een drama om een plek te vinden.
In het artikel dat ik aanhaalde, bouwen ze de buffer onder het gemeenschappelijke oplaadplein. Plek genoeg. En je hoeft ook helemaal geen buffer te hebben om de koude dagen te overbruggen. Je wilt enkel een buffer om de piektijden in de ochtend en de avond te overbruggen, zodat de warmtepomp kan draaien als iedereen in bed ligt of op het werk is. Het doel is met een kleinere netaansluiting toe kunnen, weet je nog?
quote:
Je kunt allerlei soorten batterijen adviseren maar als je dat zelf niet hebt vind ik dat nogal hypocriet.
Je kan wel een hele sterke mening hebben, maar als je helemaal geen praktijkervaring daar mee hebt, vind ik dat nogal hypocriet. :P

Het principe is heel simpel. In een normaal huishouden gebruik je nauwelijks 10kwh per etmaal. Als je de pieken daarvan met een kleine accu weet uit te smeren, dan is een 3x25A aansluiting helemaal niet nodig. Dan zou een 1x10A zelfs al genoeg zijn. Dat is compleet onafhankelijk van welke accu technologie je gebruikt.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_221230742
quote:
11s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 09:22 schreef ACT-F het volgende:

[..]
De piekuren zijn in de avond wanneer je warm wilt eten, en binnen warm wilt hebben. Dan heb je een accu van 10kWh zo leeg. Vooral degenen die de airco als verwarming gebruiken gaan tegen de grenzen aanlopen als meerdere ruimtes verwarmd worden.

Je schaft geen batterij aan om de netbeheerder een plezier te doen maar om een aansluiting te kunnen krijgen in een gebied waar netcongestie is met als voorwaarde dat je alleen tijdens daluren mag afnemen.
Maar kom eens met voorbeelden of berekeningen, want ik hoor vooral onderbuik gevoel.

3x16A is 11kW en een inductie kooktoestel is volgens mij max 7.5kW ongeveer. Dan heb je dus 3500W over voor airco/lampen etc. Maar het is zeer onwaarschijnlijk dat je kookplaat constant op vol vermogen draait en zelfs als je een oven gebruikt zit je niet constant op 3000W erbij aangezien de oven op een gegeven moment warm is. Dan reken ik nog niet eens een 10kW stekkerbatterij (2x 2500W bij een vaste aansluiting) erbij.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 09:56:03 #209
24533 ACT-F
pi_221230747
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 09:42 schreef knoopie het volgende:
Ah, dus je hebt er geen praktijkervaring mee, maar weet wel zeker dat het niet werkt?
Ik kan rekenen en ken genoeg praktijkvoorbeelden, maar in geen enkel geval is het financiële plaatje gunstig. En daar hoor ik jou niet over.

Bovendien heb je het over verbruik van 10kWh per dag wat cumulatief is. Bij netcongestie gaat het om momentaan gebruik dat vooral in de avonduren knelt. Niemand schaft batterijen aan om de netbeheerder een plezier te doen.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 09:57:42 #210
24533 ACT-F
pi_221230752
quote:
En in tegenstelling tot de Nederlandse winters wordt het hier wel echt koud elk jaar. En het werkt gewoon, al 15 jaar zonder problemen.
In welk land woon je dan?
  zaterdag 4 juli 2026 @ 10:01:01 #211
24533 ACT-F
pi_221230761
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 09:54 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Maar kom eens met voorbeelden of berekeningen, want ik hoor vooral onderbuik gevoel.

3x16A is 11kW en een inductie kooktoestel is volgens mij max 7.5kW ongeveer. Dan heb je dus 3500W over voor airco/lampen etc. Maar het is zeer onwaarschijnlijk dat je kookplaat constant op vol vermogen draait en zelfs als je een oven gebruikt zit je niet constant op 3000W erbij aangezien de oven op een gegeven moment warm is. Dan reken ik nog niet eens een 10kW stekkerbatterij (2x 2500W bij een vaste aansluiting) erbij.
Het gaat niet om de 3x16A maar om de 10kWh capaciteit. Dat heb je zo leeg als je volledig elektrisch bent en tijdens piekuren niet uit het net mag betrekken omdat je de aansluiting onder voorwaarden hebt gekregen vanwege netcongestie.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 11:05:28 #212
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221231270
quote:
Ah, dus je hebt er geen praktijkervaring mee, maar weet wel zeker dat het niet werkt? Wij hebben een warmtepomp, gedeeld met 25 huizen en een buffervat van volgens mij 20.000 liter. En in tegenstelling tot de Nederlandse winters wordt het hier wel echt koud elk jaar.
Dat is zo te lezen wel ff een iets ander soort systeem dan wat hier in Nederland gebruikelijk is natuurlijk. En waar is "hier"?
pi_221231590
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 10:01 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Het gaat niet om de 3x16A maar om de 10kWh capaciteit. Dat heb je zo leeg als je volledig elektrisch bent en tijdens piekuren niet uit het net mag betrekken omdat je de aansluiting onder voorwaarden hebt gekregen vanwege netcongestie.
Waar lees jij dan dat er tijdens de piekmomenten helemaal geen afname mag zijn? Want volgens mij reageerde je op onderstaande post en heb ik het scenario dikgedrukt:

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 20:50 schreef knoopie het volgende:

[..]
Hoe vaak verbruik jij langere tijd 3x16A in jouw huishouden? Het gaat er niet om hoe snel je hem vol hebt. Het gaat er om hoe snel je hem leeg hebt. En daar kan je prima een flinke maaltijd op koken en tegelijk de TV en verlichting aan hebben terwijl je bijna niks uit het stroomnet trekt. En daar ging dit topic over, het ontlasten van het stroomnet omdat dat overbelast is.
[..]
Accu's worden al sinds jaren consequent goedkoper. En er zijn nog steeds interessante concepten voor nieuwe materialen en/of nieuwe technieken, dus dat blijft ook nog wel even doorgaan.

Maar vooral: als je nu een nieuwbouwwijk wil aanleggen en dat lukt niet door te netcongestie, dan zijn er al gewoon hele praktische oplossingen om het wel mogelijk te maken met een (veel) kleinere aansluiting per huishouden. Zoals in het project dat ik benoem in post 198. Gecoördineerd auto's opladen. Warmte met een hele grote buffer (want een kWh in warm water opslaan is nog veel goedkoper dan in een accu). En voor de rest opslag in accu.

Pragmatisch zulke oplossingen toepassen lijkt me zinvoller dat nog jaren discussiëren over kolenwerken weer openen of gokken op kernfusie.
En een andere vraag, hoe lang zou die periode zijn dat je niets uit het net mag halen? Een buffervat van 270L met water van 55 graden (delta T van 30 graden) heeft iets meer dan 9kWh thermische energie. Voor zo'n scenario zou dat een makkelijke toevoeging zijn voor de zware dagen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Anton91 op 04-07-2026 11:37:04 ]
  zaterdag 4 juli 2026 @ 11:59:05 #214
24533 ACT-F
pi_221231771
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 11:29 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Waar lees jij dan dat er tijdens de piekmomenten helemaal geen afname mag zijn? Want volgens mij reageerde je op onderstaande post en heb ik het scenario dikgedrukt:
[..]
En een andere vraag, hoe lang zou die periode zijn dat je niets uit het net mag halen? Een buffervat van 270L met water van 55 graden (delta T van 30 graden) heeft iets meer dan 9kWh thermische energie. Voor zo'n scenario zou dat een makkelijke toevoeging zijn voor de zware dagen.
Dat is al beleid bij bedrijven die normaliter geen aansluiting kunnen krijgen in gebieden met netcongestie, maar onder voorwaarde dat ze voor een bepaald tijdstip stoppen het wel kunnen krijgen. Dergelijke situaties gaan we ook met nieuwbouwwijken krijgen.

Ik meende mij te herinneren dat na 16:00 geen stroom afgenomen mocht worden tot een onbekend tijdstip maar ga uit van 22:00. Als je 6 uur volledig elektrisch moet overbruggen moet je met de batterijcapaciteit rekening houden met de hoogste piekvraag wat meestal in de winter is. Met 10kWh red je het niet. Ik zou toch zeker voor 50kWh gaan als je te maken hebt met leken die geen idee hebben wat een apparaat verbruikt en ook niet bezig zijn met dit onderwerp. Zij zullen gedachteloos apparatuur aanzetten zonder rekening te (willen) houden met resterende batterijcapaciteit.
pi_221231840
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 11:59 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat is al beleid bij bedrijven die normaliter geen aansluiting kunnen krijgen in gebieden met netcongestie, maar onder voorwaarde dat ze voor een bepaald tijdstip stoppen het wel kunnen krijgen. Dergelijke situaties gaan we ook met nieuwbouwwijken krijgen.

Ik meende mij te herinneren dat na 16:00 geen stroom afgenomen mocht worden tot een onbekend tijdstip maar ga uit van 22:00. Als je 6 uur volledig elektrisch moet overbruggen moet je met de batterijcapaciteit rekening houden met de hoogste piekvraag wat meestal in de winter is. Met 10kWh red je het niet. Ik zou toch zeker voor 50kWh gaan als je te maken hebt met leken die geen idee hebben wat een apparaat verbruikt en ook niet bezig zijn met dit onderwerp. Zij zullen gedachteloos apparatuur aanzetten zonder rekening te (willen) houden met resterende batterijcapaciteit.
Maar we hebben het hier over woningen en het aangehaalde artikel gaat niet over geen enkel vermogen uit het net te kunnen halen, maar dat alles slim gestuurd word en in beheer is van Heijmans.

quote:
Heijmans gaat ondanks netcongestie in IJsselstein 560 woningen bouwen. Het bedrijf maakt een energievoorziening die een warmtesysteem, batterijen en centrale laadinfrastructuur achter 1 netaansluiting combineert.

Energieparkeerhub als kern
Centraal in de duurzame energievoorziening staan 2 zogenaamde energieparkeerhubs. Dat is een gebouw waarin verschillende energievoorzieningen worden gecombineerd, zoals lokale energieopwekking, buffering en een collectieve warmtevoorziening. In en rondom die gebouwen komen lokale energieopwekking, buffering en een collectieve warmtevoorziening samen. Onder de parkeerhub wordt een warmtebuffer gerealiseerd. Daarnaast komen er batterijen die de lokaal opgewekte zonnestroom tijdelijk kunnen opslaan.

Door deze onderdelen slim te sturen, kan de spits op het elektriciteitsnet worden vermeden. Hiermee wordt de piekbelasting op het elektriciteitsnet sterk verminderd.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 12:28:52 #216
24533 ACT-F
pi_221231881
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 12:18 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Maar we hebben het hier over woningen en het aangehaalde artikel gaat niet over geen enkel vermogen uit het net te kunnen halen, maar dat alles slim gestuurd word en in beheer is van Heijmans.

[..]

Ik mis in het artikel de cijfers zoals de aansluitwaarde van de enkele aansluiting en of de afname voorwaardelijk is, de batterijcapaciteit en de prijs die hiervoor betaald moet worden. En wat gebeurt er met nieuwe projecten vanaf 1 juli?
pi_221233019
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 12:28 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik mis in het artikel de cijfers zoals de aansluitwaarde van de enkele aansluiting en of de afname voorwaardelijk is, de batterijcapaciteit en de prijs die hiervoor betaald moet worden. En wat gebeurt er met nieuwe projecten vanaf 1 juli?
https://www.heijmans.nl/nl/verbinden/c/ijsseloevers-ijsselstein/
quote:
Als het collectieve warmtesysteem veel vermogen vraagt, wordt het laden van elektrische auto's tijdelijk teruggeschroefd, en andersom. Op spitsmomenten, zo'n een derde van de tijd, maken bewoners eerst aanspraak op de capaciteit van warmtebuffer en batterij. De woningen zelf krijgen een reguliere aansluiting voor dagelijks gebruik zoals wassen en koken.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 15:17:44 #218
24533 ACT-F
pi_221233127
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 12:18 schreef Anton91 het volgende:
Het bedrijf maakt een energievoorziening die een warmtesysteem, batterijen en centrale laadinfrastructuur achter 1 netaansluiting combineert.
Bedoelen ze hier niet dat ze 1 (grote) aansluiting afnemen en daarnaast eigen stroom opwekken en bufferen met batterijen en dat verdelen naar 560 woningen?
pi_221233549
Dat systeem van Hermans gaat natuurlijk weer een hoop geld kosten.

Goedkoper is het om je eigen thuisbatterij te hebben en dan gewoon van de Ali. Dat lost ook alles op.
quote:
11s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 09:22 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Vooral degenen die de airco als verwarming gebruiken gaan tegen de grenzen aanlopen als meerdere ruimtes verwarmd worden.

Moderne airco's zijn zuiniger dan een warmtepomp,
pi_221233573
quote:
5s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 15:17 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Bedoelen ze hier niet dat ze 1 (grote) aansluiting afnemen en daarnaast eigen stroom opwekken en bufferen met batterijen en dat verdelen naar 560 woningen?
Zoals ik het lees laden en warmte centraal en daarnaast nog een eigen aansluiting voor koken etc. Maar dat zal misschien geen 3x25A zijn (is ook niet nodig).
pi_221233576
Het groene van corruptie aan elkaar hangende wanbeleid wordt steeds meer ons probleem.
pi_221233622
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 16:33 schreef machtpen het volgende:
Moderne airco's zijn zuiniger dan een warmtepomp,
Je weet dat airco's hetzelfde werken als warmtepompen (split, niet die inefficiente mobiele meuk)? Dus wat zou het dan zuiniger maken.

Misschien heb je wat links naar datasheets.
pi_221233647
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 16:41 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Je weet dat airco's hetzelfde werken als warmtepompen? Dus wat zou het dan zuiniger maken.

Misschien heb je wat links naar datasheets.
Praktijkcijfers van een van de grote installatiebedrijven waarvan hier ook een pilot draait.
pi_221233760
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 16:45 schreef machtpen het volgende:

[..]
Praktijkcijfers van een van de grote installatiebedrijven waarvan hier ook een pilot draait.
Klinkt icm je post historie zeer betrouwbaar :z :z :z

quote:
2s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 16:52 schreef machtpen het volgende:
Hier ook al 2 jaar verwarmen met airco. Bevalt goed. Op dit moment ook de zuinigste manier om te verwarmen.

Oud boerderijtje van 100 jaar oud , wel iets nageisoleeerd.
quote:
2s.gif Op zondag 21 april 2024 06:30 schreef machtpen het volgende:

[..]

Met airco verwarmen is een stuk zuiniger. Dat dat jou niet lukte is natuurlijk niet representatief.

Gewoon prutswerk.
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 november 2023 17:39 schreef machtpen het volgende:
Airco is een stuk energiezuiniger dan een l/w warmtepomp.

Kanaalairco is ook nog een optie.
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 juli 2022 13:54 schreef machtpen het volgende:
Monoblock warmtepomp is duur vergeleken met een airco en geen blijvertje. Energieverbruik van een airco is ook lager.

Airco's zijn zeker de beste keuze en ook nog dit jaar te plaatsen, voor de winter dus waarin het gas wel eens heel erg duur kan worden.
quote:
2s.gif Op maandag 17 april 2023 19:14 schreef machtpen het volgende:
Airco's ook het goedkoopst met verwarmen.
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 19:57 schreef machtpen het volgende:
Het is zo makkelijk.

Airco heeft een hogere scop, kan direct een ruimte verwarmen kan dus ook met behoud van comfort dag/nacht verlagen. Daar bespaar je duizenden kwh's per jaar mee. Warmtepompboiloer erbij en je blijft goedkoper uit.

Waarom een heel huis verwarmen met een heel kleine dag/nacht verlaging dus in principe altijd op dezelfde temperatuur. Kost je ook nog een keer duizenden kwh's meer.
pi_221233861
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 17:01 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Klinkt icm je post historie zeer betrouwbaar :z :z :z
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]

Het draait hier wel zuinig en een stuk zuiniger dan de warmtepomp van de buren.

Het is natuurlijk niet voor niets dat er nu meer airco's worden geplaatst voor verwarmen dan koelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')