quote:Op zaterdag 4 juli 2026 17:11 schreef machtpen het volgende:
[..]
Het draait hier wel zuinig en een stuk zuiniger dan de warmtepomp van de buren.
Het is natuurlijk niet voor niets dat er nu meer airco's worden geplaatst voor verwarmen dan koelen.
Omdat de discussie daar niet over ging, hoeveel het kost. Het ging om praktische oplossingen om nu een nieuwe wijk te kunnen bouwen, en niet te hoeven wachten op een netverzwaring.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 09:56 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik kan rekenen en ken genoeg praktijkvoorbeelden, maar in geen enkel geval is het financiėle plaatje gunstig. En daar hoor ik jou niet over.
Ja, en ik zeg dus dat als je die avondpiek/ochtendpiek grotendeels met een accu zou kunnen opvangen, je helemaal geen 3x25A aansluiting per woning nodig hebt.quote:Bovendien heb je het over verbruik van 10kWh per dag wat cumulatief is. Bij netcongestie gaat het om momentaan gebruik dat vooral in de avonduren knelt. Niemand schaft batterijen aan om de netbeheerder een plezier te doen.
Oostenrijk. Regelmatig tot -10 in de winters en elke zomer wel een paar weken +35. Verwarming en koeling met gedeelde warmtepomp dus. Als het hier werkt, dan werkt het in het gematigde klimaat van Nederland zeker.quote:
Ik weet dat een heel ander systeem is, maar wel een goede methode om netcongestie te voorkomen. Onze gedeelde warmtepomp trekt met (volgens mij) 35kW veel minder dan wanneer we allemaal een eigen 5kW warmtepomp hadden staan. In de praktijk is de kans natuurlijk klein dat al die 25 warmtepompen tegelijk zouden aanspringen, maar ja je moet de aansluitingen er wel op dimensioneren.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 11:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is zo te lezen wel ff een iets ander soort systeem dan wat hier in Nederland gebruikelijk is natuurlijk. En waar is "hier"?
Iemand werkt bij een airco groothandel, en werkt op commissie denk ik.quote:
Volgens mij praten jullie langs elkaar heen. Jij hebt het over een contract waar je in de piekuren niks af mag nemen. Ik, en @Anton91 volgens mij ook, hebben het over een scenario waar elke woning een kleinere aansluiting zou krijgen, bijvoorbeeld 3x16A of 1x25A. Als je, zoals ik nu, warmte en koude niet daarvan moet doen en opladen van de eventuele E-auto ook ergens anders geregeld wordt, dan kan je makkelijk toe met 3x16A per huishouden. En met een thuisaccu die groot genoeg is voor peak shaving, zou zelfs een 1x10A ook genoeg zijn voor mij, als ik kijk naar mijn verbruik de laatste jaren.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 10:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het gaat niet om de 3x16A maar om de 10kWh capaciteit. Dat heb je zo leeg als je volledig elektrisch bent en tijdens piekuren niet uit het net mag betrekken omdat je de aansluiting onder voorwaarden hebt gekregen vanwege netcongestie.
Dat is wel iets om mee te wegen, want technische oplossingen om elektriciteit op te slaan bestaan al eeuwen. Met een oneindig budget kan ik vele manieren verzinnen om zelfs helemaal onafhankelijk te zijn van het elektriciteitsnet.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 19:53 schreef knoopie het volgende:
Omdat de discussie daar niet over ging, hoeveel het kost.
Volgens techniek nederland hebben warmtepompen een scop van 3 tot 3,5. Dat zijn natuurlijk prutsercijfers vergeleken met airco's.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 19:54 schreef knoopie het volgende:
[..]
Iemand werkt bij een airco groothandel, en werkt op commissie denk ik.
Dat zijn gemiddelden. Bij warmtepompen is het rendement sterk afhankelijk van de installatie en het gebruik. Bij verwarming met lage temperaturen haal je het hoogste rendement en dat bereik je met grote radiatoren zoals vloerverwarming, constante verwarming waarvoor een goede isolatie een vereiste is.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 22:20 schreef machtpen het volgende:
Volgens techniek nederland hebben warmtepompen een scop van 3 tot 3,5
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |