quote:
Het duurt nog jaren voordat uitbreiding van overvol stroomnet te merken is
De capaciteit van het stroomnet wordt in de komende tien jaar verdubbeld. Dat moet de capaciteitsproblemen oplossen die nu bijvoorbeeld de bouw van nieuwe woningen tegenhouden. Maar het duurt nog wel een paar jaar voordat het effect van die uitbreiding merkbaar wordt.
Nederland is de afgelopen jaren in hoog tempo verduurzaamd. Op de daken van een derde van alle woningen liggen zonnepanelen. Daarnaast zijn er op verschillende plekken grote windmolenparken aangelegd.
Maar daardoor zit in heel Nederland het stroomnet vol. Het gevolg daarvan is dat bijvoorbeeld nieuwe woningen niet op het stroomnet aangesloten kunnen worden. Daardoor loopt de oplossing van de woningcrisis vertraging op.
"De energietransitie is met al die zonnepanelen en windparken eenzijdig ingezet", concludeert hoogleraar duurzame energie Ronald Huisman van de Erasmus Universiteit Rotterdam. "Er is daarbij te weinig gekeken naar andere effecten, zoals de gevolgen voor de capaciteit op het stroomnet."
Zo is er volgens de hoogleraar bij de plaatsing van zonnepanelen en aanleg van windparken onvoldoende nagedacht over energieopslag. Dat geldt ook voor het in balans brengen van de vraag en het aanbod. Huisman: "De eenzijdigheid waarmee de energietransitie is ingezet, verklaart deels waardoor we nu verrast zijn door capaciteitsproblemen op het stroomnet."
De uitbreiding van de capaciteit van het stroomnet komt nu op gang. Netbeheerder TenneT investeert tussen 2025 en 2035 naar verwachting een astronomisch bedrag van 111 miljard euro in het hoogspanningsnet.
https://www.binnenlandsbe(...)tent=3172_17-04-2026quote:Gemeente Utrecht ‘aan vooravond van volledige aansluitstop’
Jurgen Tiekstra 16 april 2026Een elektriciteitsstation bij Lage Weide in de stad Utrecht. - ANP
Een nieuw impactrapport van de gemeente toont gevolgen als er vanaf 1 juli aanstaande geen nieuwe kleinverbruikers worden aangesloten. ‘Een crisis van dit formaat op het elektriciteitsnet heeft nog niet eerder plaatsgevonden, we bevinden ons op onontgonnen terrein.’ En: ‘De gemeente Utrecht staat aan de vooravond van een volledige aansluitstop voor zowel groot- als kleinverbruik vanaf de zomer 2026.’
Dit staat in een impactanalyse die het Utrechts gemeentebestuur naar de raad heeft gestuurd. Zeer waarschijnlijk geldt vanaf 1 juli een aansluitstop voor kleinverbruikers, net zoals er in de regio sinds 2022 al een aansluitstop is voor grootverbruikers. Bij kleinverbruikers moet gedacht worden aan nieuwe woningen, kleine bedrijven en laadpalen, maar ook aan bestaande huishoudens die een zwaardere aansluiting nodig hebben voor bijvoorbeeld het thuisladen van een elektrische auto.
Deze zomer
Dat de nieuwe aansluitstop deze zomer dreigt, had de gemeente Utrecht afgelopen februari al bekend gemaakt. Nu is in kaart gebracht wat de waarschijnlijke gevolgen zijn. De kans is aanzienlijk dat deze extra aansluitstop voor kleinverbruikers niet voor 2033 is opgelost. De grote bottleneck zit op het stroomnet van landelijk netbeheerder TenneT, meer specifiek op een capaciteitstekort van 320 MW op het hoogspanningsstation Breukelen-Kortrijk ten noorden van de stad Utrecht.
Groot probleem
Een groot probleem is dat de bouw van een nieuw hoogspanningsstation in het noorden van Utrecht is vertraagd, doordat het erg moeilijk bleek een locatie te vinden die voor allerlei belanghebbende partijen acceptabel bleek. De nieuwe locatie is nu gevonden bij een Shell-station langs de A2, vlakbij Maarssen. Een makkelijke locatie is het niet, zo pal aan een snelweg en vlakbij het Amsterdam-Rijnkanaal. ‘De aansluiting van de verschillende (nieuwe) middenstations op het nieuwe hoogspanningsstation vergt tientallen kilometers ondergrondse kabels dwars door een dichtbebouwde stad’, aldus de impactanalyse.
Door deze problemen is de verzwaring van het gezamenlijke hoogspanningsnet van Utrecht, Gelderland en Flevoland niet klaar in 2029, zoals gepland, maar in 2033 of zelfs in 2035, zegt Tennet. De stad Utrecht zit daarnaast met een vertraagde verzwaring van een onderstation bij bedrijventerrein Lage Weide, dat verantwoordelijk is voor zo’n 80 procent van de stedelijke stroom.
De gevolgen?
Wat heeft dit tot gevolg? Door alleen al de aansluitstop in 2022 voor grootverbruikers staan er op de Utrechtse wachtlijst 429 aanvragers die samen een transportcapaciteit nodig hebben van 77 MW. ‘Het gaat hierbij onder meer om scholen, MKB‑ondernemingen, grotere bedrijven en vervoersmaatschappijen’, staat in het impactrapport.
De nieuwe aansluitstop voor kleinverbruikers is in de gemeente Utrecht de komende twee, drie jaar nog geen obstakel voor nieuwbouwwoningen. Met de aansluitingen hiervan wordt al gerekend. In de periode 2027 en 2030 kan de aansluitstop voor kleinverbruikers desondanks betekenen dat één op de vijf nieuwbouwwoningen wordt uitgesteld of niet doorgaat.
Als de ergste congestie in 2033 wordt opgelost, dankzij vooral het nieuwe hoogspanningsstation langs de A2, kan de komende tien jaar in totaal de helft tot driekwart van de geplande woningen nog realiteit worden. Maar is er straks weer vertraging in het verzwaren door TenneT, en is de oplevering van het station pas in 2035, dan loopt de helft tot driekwart van de geplande woningbouw gevaar.
Projectontwikkelaars
Daarnaast kunnen er geen nieuwe laadpalen geplaatst worden, wat de gemeente Utrecht slecht uitkomt in verband met de zero-emissiezones. ‘Hiermee komt de geloofwaardigheid van ZE-zones en de gemeentebrede ZE-zone vanaf 2030 in het geding’, schrijft de gemeente. Momenteel komen er in Utrecht per maand 40 laadpalen bij.
De gemeente vreest ook wat de aansluitstop doet met projectontwikkelaars. ‘Kosten maken zonder zicht op een aansluiting kan ertoe leiden dat er geen investeringsbeslissingen worden genomen’, aldus het rapport. En: ‘De herontwikkelingsplannen van projectontwikkelaars in de binnenstad kunnen veranderen.’ De gemeente heeft inmiddels met de ontwikkelaars gesproken.
Bouwers zitten over een paar jaar in Utrecht misschien zonder werk: ‘De werkvoorraad van bouwvakkers wordt minder voorspelbaar, omdat projecten vanaf 2027 kunnen stilvallen.’
Een onzekerheid
Een grote onzekerheid is in hoeverre ‘congestieverzachters’ de scherpe randjes van de Utrechtse congestie kunnen halen. Dan moet gedacht worden aan het gebruik van generators, of aan bedrijven of instellingen die in samenspraak met regionaal netbeheerder Stedin manieren vinden om transportcapaciteit op het stroomnet vrij te maken. ‘Echter is de toepassing van congestieverzachters op grote schaal nog niet bewezen’, staat in het rapport. Hier loopt momenteel onderzoek naar.
Ontevreden
De Utrechtse wethouder Senna Maatoug had in maart definitief van TenneT willen weten of de aansluitstop per 1 juli werkelijkheid wordt. Maar TenneT heeft dit besluit opgeschoven naar eind april.
Ze is er ontevreden over dat ze niet aan de bestuurlijke FGU-tafel zit, waar het rijk, TenneT en de drie betrokken provincies Flevoland, Gelderland en Utrecht wel aanschuiven. ‘De gevolgen van netcongestie zijn wel heel groot voor de ontwikkelingen van onze stad’, schrijft ze.
Ben jij nu een rechtse boomknuffelaar geworden?quote:Op zondag 19 april 2026 23:39 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Misschien hadden we niet het hele land vol met zetten met datacenters?
En de gasvelden in Groningen niet moeten volstorten met beton, iets dat ook Lubach aanhaalde. En weg met al die maffe Tesla's.
Geen electriciteit voor je koelkast om je bier koud te houden, @Q.quote:Op maandag 20 april 2026 11:26 schreef Q. het volgende:
De gevolgen van jarenlang kortzichtig VVD-beleid.
Warm bier is ook bier.quote:Op maandag 20 april 2026 11:28 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Geen electriciteit voor je koelkast om je bier koud te houden, @:Q.
Een èckte gladiator drinkt 'm van de radiator?quote:
Dat is het probleem niet. De stroom moet van de Noordzee komen als het hard genoeg waait en daar is het stroomnet niet op berekend. Als het niet waait zetten ze de lokale aardgascentrale aan. Wel met steeds duurder aardgas.quote:Op maandag 20 april 2026 12:11 schreef Homey het volgende:
Een logisch uitkomt van het globalisme: open grenzen voor alles. Mensen, bedrijven, datacenters, windmolenparken, noem maar op.
Heel Nederland helemaal volgebouwd. Uiteraard loop je op een gegeven moment tegen grote capaciteitstekorten aan.
Ga eens reizen in Jutland, Denemarken. Een gebied bijna zo groot als Nederland, maar er wonen maar 2 miljoen Denen. Geen AZC's, amper datacenters, overal alleen de eigen Deense vlag. Wat een rust, wat een veiligheid.
Het kan wel, maar dan heb je wat meer nationalisme nodig in je bestuur. Gezond verstand. Een scepsis tegen de commerciële belangen van multinationals.
Scherpe opmerking.quote:Op maandag 20 april 2026 02:54 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Ben jij nu een rechtse boomknuffelaar geworden?
Behalve als de zon niet fel genoeg schijnt. Kernenergie is een beter alternatief.quote:Op maandag 20 april 2026 14:10 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Zonnepanelen zijn wel een prima alternatief, maar gebruik dit voor echt belangrijke zaken en niet voor stomme Tesla's en extreem-rechtse onzin op internet.
Met kernenergie zit je wel met een afvalprobleem en het moet ook niet misgaan want heel veilig is het ook niet.quote:Op maandag 20 april 2026 14:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Behalve als de zon niet fel genoeg schijnt. Kernenergie is een beter alternatief.
Ah, op die fiets. Ja, Trump is een klootzak, dus die krijgt geen geld. We geven dat geld liever aan Poetin, zodat hij wat meer Oekraïnse vrouwen en kinderen kan bombarderen. Duidelijk.quote:Op maandag 20 april 2026 14:35 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Met kernenergie zit je wel met een afvalprobleem en het moet ook niet misgaan want heel veilig is het ook niet.
Russisch gas is prima, maar de huidige havermelk-linkse politiek vindt Trump blijkbaar een heel goede president en gaat liever met de VS in zee dan met Rusland. Wapens uit de VS en duur schaliegas uit de VS. Blijkbaar is de VS thans het toonbeeld van progressiviteit en linkse politiek.![]()
Dat de VVD pro VS is snap ik. Maar waarom Jetten Trump wil knuffelen is mij een raadsel. Echt.
We hadden goedkoop en milieuvriendelijk gas uit Rusland, maar de gringo's moesten zo nodig onze pijpleiding opblazen.
Haha net de Tesla opgeladen, volledig op zonne-energie.quote:Op maandag 20 april 2026 14:10 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
en niet voor stomme Tesla's
Ja, zoals het raffineren van olie om er benzine van te maken.quote:Op maandag 20 april 2026 14:10 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Zonnepanelen zijn wel een prima alternatief, maar gebruik dit voor echt belangrijke zaken en niet voor stomme Tesla's en extreem-rechtse onzin op internet.
Daarom stel ik ook gewoon de fiets voor.quote:Op maandag 20 april 2026 14:54 schreef 215 het volgende:
[..]
Ja, zoals het raffineren van olie om er benzine van te maken.
Op de extra energie die nodig is een liter olie te raffineren rijdt die Tesla al meer dan dertig kilometer. De energie uit die liter benzine rijd die Tesla nog eens vijftig kilometer. Dat Musk niet spoort ben ik met je eens maar een EV kun je niet met goed fatsoen meer milieuonvriendelijk noemen dan een plofkar.
Ondergesneeuwd argument daar ideologie veel bepalender is.quote:Op maandag 20 april 2026 12:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is het probleem niet. De stroom moet van de Noordzee komen als het hard genoeg waait en daar is het stroomnet niet op berekend. Als het niet waait zetten ze de lokale aardgascentrale aan. Wel met steeds duurder aardgas.
Kijk maar hoe Otto is geëindigd 😱quote:
Kortom, je denkt gewoon als een FvD-er! Gezond verstand, geen onzin.quote:Op maandag 20 april 2026 14:10 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Scherpe opmerking.
Sinds c0vid heb ik geen idee meer wat links of rechts is en volg ik Robert Jensen (helaas ook om zeep gebracht).
Ik zie mezelf als Marxist, of oud-links. Ik heb niets met die volgevreten hipsters bij de Starbucks met een latte machiato havermelk van 8,50 en een Tesla van een ton die zichzelf als progressief zien maar de facto neerkijken op de werkende klasse.
Er is niets progressiefs aan een Tesla. Milieuonvriendelijk rotding, bovendien is Musk niet goed bij zijn hoofd en zeker niet links en je kunt veel beter fietsen. Als mensen niet zo lui zouden zijn en gewoon zouden fietsen i.p.v. met een Tesla rond te rijden, zou dat ook behoorlijk schelen qua overbelasting van het stroomnet.
Extreem rechtse onzin op internet en massa-spionage door Thiel is ook niet links, dus meer datacenters hoeft ook niet wat mij betreft. Beter alles weer op papier en weg met dat internet. Dat de aarde plat is en de maan van kaas is ook niet zo heel interessant, dus beter gebruik je je spaarzame elektriciteit gewoon voor huishoudens, Dat je kunt koken, dat er licht is in de woning en verwarming, een wasmachine die functioneert. Dat is belangrijk. Niet dat de aarde plat is. Niets progressiefs aan data-centers.
Arjan Lubach had een item over het feit dat je beter niet je gasputten in Groningen kunt volstorten met beton, Lubach is zeker niet rechts. Het gaat erom dat het alternatief nu is dat we opgescheept zitten met Amerikaans gas en hiermee een psychopatische dementerende kinderverkr*chter in het Witte Huis sponsoren. Dat zou ik ook niet als links betitelen, bovendien is Amerikaans schaliegas zeer milieuonvriendelijk.
Dat er problemen zijn in Groningen gezien aardbevingsschade is inderdaad zo en ja dat moet je zeker niet uitvlakken. Ik zeg ook niet dat de gasputten per direct weer open moeten, alleen volstorten met beton is nogal definitief. En gas uit Rusland is een prima alternatief. Rusland is in mijn visie een prima land en veel oud-linkse mensen die ik ken in het echte leven denken er net zo over.
Ik denk dat je daar grotendeels gelijk in hebt. Ik hoop alleen dat de FvD meer afstand durft te nemen van de grote oranje mafketel in Washington. Dat FvD afstand durft te nemen van Tel Aviv is supergoed!quote:Op maandag 20 april 2026 16:41 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Kortom, je denkt gewoon als een FvD-er! Gezond verstand, geen onzin.
Als je vooral veel ruimte zoekt, kan ik je Antarctica van harte aanbevelen. Of, als je er ook gewoon wilt kunnen wonen: Groenland of Alaska. Als je het liever warm hebt zijn Mongolië of de Sahara ook goede keuzes. Australië is een apart geval: het hele land is super leeg, behalve de oostkust. Daar woont iedereen op een kluitje. Dus daar kun je kiezen.quote:Op maandag 20 april 2026 15:35 schreef Homey het volgende:
[..]
Ondergesneeuwd argument daar ideologie veel bepalender is.
Ik ga hier eerdaags een eigen topic aan wijden.quote:Op maandag 20 april 2026 16:41 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Kortom, je denkt gewoon als een FvD-er! Gezond verstand, geen onzin.
Zelfs onder je username heb je het over vrede, maar wel smachten naar Russisch gasquote:Op maandag 20 april 2026 14:35 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Met kernenergie zit je wel met een afvalprobleem en het moet ook niet misgaan want heel veilig is het ook niet.
Russisch gas is prima, maar de huidige havermelk-linkse politiek vindt Trump blijkbaar een heel goede president en gaat liever met de VS in zee dan met Rusland. Wapens uit de VS en duur schaliegas uit de VS. Blijkbaar is de VS thans het toonbeeld van progressiviteit en linkse politiek.![]()
Dat de VVD pro VS is snap ik. Maar waarom Jetten Trump wil knuffelen is mij een raadsel. Echt.
We hadden goedkoop en milieuvriendelijk gas uit Rusland, maar de gringo's moesten zo nodig onze pijpleiding opblazen.
Als je zijn recente pohi checkt, blijkt dat hij tegenwoordig een behoorlijke FvD adept is, die zich in veel punten kan vinden.quote:Op maandag 20 april 2026 17:51 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Zelfs onder je username heb je het over vrede, maar wel smachten naar Russisch gas
Je komt met een drogargument aan.quote:Op maandag 20 april 2026 16:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je vooral veel ruimte zoekt, kan ik je Antarctica van harte aanbevelen. Of, als je er ook gewoon wilt kunnen wonen: Groenland of Alaska. Als je het liever warm hebt zijn Mongolië of de Sahara ook goede keuzes. Australië is een apart geval: het hele land is super leeg, behalve de oostkust. Daar woont iedereen op een kluitje. Dus daar kun je kiezen.
Maar het aantal bewoners per vierkante kilometer zegt ook hoe graag de bewoners er willen wonen. Dus in Monaco is het uitstekend vertoeven en in die eerste vijf wil je waarschijnlijk nog niet dood gevonden worden. Wat ook vrij gemakkelijk is, door hun enorme onherbergzaamheid. Daar overleven is niet eenvoudig. En je moet daar zelf voor je stroomvoorziening zorgen. En je schone water. Je riolering. Alles, eigenlijk.
En wij staan pas op de 29ste plaats qua bevolkingsdichtheid, dus zo vol is het hier niet eens. En hier is het goed vertoeven. Als je leeg wilt, maar toch beschaving en herkenbare dingen kan ik je Suriname aanraden.
Dat is een goede vraag inderdaad. De vraag stellen is haar beantwoorden.quote:Op maandag 20 april 2026 21:07 schreef Homey het volgende:
De echte test is als volgt: als je als land geen gratis voorzieningen aanbiedt, geen voorrang op een woning, geen speciale expat korting, hoeveel zouden er dan komen?
Ik zou me zelf geen marxist noemen, maar herken veel van wat je schrijft. Waar is het echte links van Joop de Uyl gebleven? De verwende jongens en meisjes van wat nu PRO heet zijn alleen maar geobsedeerd door het klimaat. En inderdaad, allerlei rare denkbeelden die dan “woke” worden genoemd. Dat een jongen een meisje kan zijn, als hij dat wil.quote:Op maandag 20 april 2026 17:32 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Ik ga hier eerdaags een eigen topic aan wijden.
Want het is een scherpe en goede opmerking van je. Maar ik ben marxist en hoe komt het dan dat ik me juist bij 'linkse' mensen vaak groen en geel erger?
Waarom lopen arbeiders gillend weg bij GroenLinks? Of antifa? Of XR? En zelfs bij de SP
Dat hele gezeur over zwarte Piet ook bij 'links'. Ik ken zoveel allochtonen en echt niemand van hen heeft moeite met zwarte Piet. Maar 'links' heeft moeite met zwarte Piet, maar geen moeite met de 5% NAVO-Trump norm waardoor elke gewone man of vrouw kopje onder gaat. Woke is geen links. Woke is etteren en irriteren. Je zou bijna zeggen dat 'woke' is geintieerd door krachten die er belang bij hebben dat links kopje onder gaat. Door de CIA wellicht?
Ik heb nu even geen tijd, maar ik ga er later denk ik iets over schrijven.
Prachtigquote:Op maandag 20 april 2026 22:52 schreef Kottnauer het volgende:
In mijn dorp zijn de meeste mensen weer hout aan het stoken. Houtblokken, resthout, planken, balkjes, noem maar op - alles de kachel in.
Slecht voor de gezondheid en slecht voor het milieu. Maar indirect gestimuleerd door de overheid want gas is veel te duur en het elektriciteitsnet zit vol.
En de grootste partij die dit voorstaat, noemt zich ironisch genoeg “Progressief Nederland” terwijl ze hand-in-hand zingend terugkeren naar de middeleeuwen.
Je hebt geen idee hoe dat allemaal werkt?quote:Op maandag 20 april 2026 21:07 schreef Homey het volgende:
[..]
Je komt met een drogargument aan.
De echte test is als volgt: als je als land geen gratis voorzieningen aanbiedt, geen voorrang op een woning, geen speciale expat korting, hoeveel zouden er dan komen?
Ik denk veel minder. Verder: er is ook flink wat emigratie. Mensen vertrekken ook.
En veel mensen op aarde zitten vast. Dat heet birth luck, of bad luck. Doe je weinig aan als je net op aarde komt.
Ja, als we er via een Nexit en dichte grenzen voor zorgen dat het hier een derdewereldland wordt, dan zullen weinig buitenlanders hier nog willen wonen. Ook weinig Nederlanders, zodra ze zich realiseren wat er is gebeurd. De heel conservatieve posters die daar het hardst voor pleiten zijn dan ook de eerste die het land ontvluchten. Want die denken alleen aan zichzelf.quote:Op maandag 20 april 2026 21:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag inderdaad. De vraag stellen is haar beantwoorden.
Als je een FvD voorstander bent, kun je geen echte Marxist zijn. Onmogelijk.quote:Op maandag 20 april 2026 22:10 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Ik zou me zelf geen marxist noemen, maar herken veel van wat je schrijft. Waar is het echte links van Joop de Uyl gebleven? De verwende jongens en meisjes van wat nu PRO heet zijn alleen maar geobsedeerd door het klimaat. En inderdaad, allerlei rare denkbeelden die dan “woke” worden genoemd. Dat een jongen een meisje kan zijn, als hij dat wil.
Ja, ik ben een groot voorstander van mensen die niet op het aardgas- en stroomnet aangesloten willen worden te laten bouwen wat ze leuk vinden. En dan komen ze er na de eerste winter achter dat je met een pelletkachel je computer en telefoon niet kunt gebruiken.quote:Op maandag 20 april 2026 22:35 schreef capuchon_jongen het volgende:
Moeten nieuwe huizen nog aangesloten worden op het elektriciteitsnet?
Met zonnepanelen en krachtige thuisbatterijen kom je al heel ver. Alleen in de winter kan het nog een uitdaging worden want grijze dagen… Misschien nog een klein windmolen in de tuin als extra
No true Scotsmanquote:Op maandag 20 april 2026 23:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je een FvD voorstander bent, kun je geen echte Marxist zijn. Onmogelijk.
Jij niet nee. Maakt niet heel veel uit verder.quote:Op maandag 20 april 2026 23:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je hebt geen idee hoe dat allemaal werkt?
AI?quote:Op dinsdag 21 april 2026 20:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik had aan TenneT gevraagd wat er gebeurt met het stroomoverschot aan het begin van de middag. Blijkbaar verkopen we dat aan het buitenland, maar ik begrijp er niet veel van. Wie kan dat uitleggen?
Ik ben geen debiel, ik weet hoe het werkt. Wat ik niet begrijp is wat de gegevens op die website precies zeggen. Een simpel overzicht van hoeveel we iedere dag importeren en exporteren ben ik daar bijvoorbeeld niet tegengekomen. Of, althans, dat lijkt er wel te zijn, maar dat geeft een error als je het selecteert.quote:Op dinsdag 21 april 2026 20:17 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
AI?
Stel je voor dat stroom een soort magische limonade is die uit de stopcontacten komt.
Iedereen in Nederland heeft die limonade nodig om de televisie aan te zetten of de lampjes te laten branden.
Soms schijnt de zon heel hard op alle zonnepanelen op de daken.
Die zonnepanelen zijn net kleine fabriekjes die héél veel limonade maken. Omdat de zon zo hard zijn best doet, maken ze op dat moment veel meer limonade dan wij in Nederland kunnen opdrinken.
### De grote limonade-kraan
We kunnen die extra limonade niet zomaar bewaren in een emmer, want stroom moet eigenlijk meteen gebruikt worden.
Wat doen we dan?
1. **De buren bellen:** We kijken of de buren (zoals Duitsland of België) ook dorst hebben.
2. **De kraan openzetten:** We hebben hele lange, dikke rietjes (dat zijn de grote stroomkabels) die naar het buitenland lopen.
3. **Verkopen:** Omdat zij op dat moment wel wat extra limonade kunnen gebruiken voor hun eigen tv’s en lampen, sturen wij onze extra stroom door die rietjes naar hen toe.
### Waarom doen we dat?
Als we de kraan niet openzetten en de stroom nergens naartoe kan, wordt het "limonade-meer" te vol.
Dat is niet goed voor de kabels.
Door het aan het buitenland te geven, helpen we de buren én zorgen we dat onze eigen stroomkabels veilig blijven.
Soms krijgen we er zelfs centjes voor terug, maar het allerbelangrijkste is dat de stroom altijd precies op de goede plek terechtkomt!
Alles verder ok?quote:Op maandag 20 april 2026 23:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, als we er via een Nexit en dichte grenzen voor zorgen dat het hier een derdewereldland wordt, dan zullen weinig buitenlanders hier nog willen wonen. Ook weinig Nederlanders, zodra ze zich realiseren wat er is gebeurd. De heel conservatieve posters die daar het hardst voor pleiten zijn dan ook de eerste die het land ontvluchten. Want die denken alleen aan zichzelf.
quote:De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft jarenlang waarschuwingen genegeerd dat het elektriciteitsnet overbelast zou raken. De toezichthouder lette vooral op zo laag mogelijke kosten, waardoor het net onvoldoende werd uitgebreid.
De ACM had meer ruimte kunnen en moeten bieden voor investeringen, zeggen netbeheerders, onderzoekers en wetenschappers tegen Nieuwsuur. De ACM weerspreekt dat en benadrukt behoedzaam te hebben geopereerd om te voorkomen dat er onnodige investeringen werden gedaan.
Landelijk staan inmiddels meer dan 6700 bedrijven en maatschappelijke instellingen op een wachtlijst om aangesloten te worden op het net. Nieuwe aanvragen worden pas na maanden of zelfs jaren gehonoreerd. Dat remt de economische groei én de energietransitie: nieuwe bedrijvigheid komt niet van de grond en bestaande bedrijven kunnen niet uitbreiden of hun processen verduurzamen.
Dit had deels voorkomen kunnen worden als de ACM minder strikt op kosten had getoetst. Al in 2008 waarschuwt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) dat de energietransitie vraagt om forse investeringen in het elektriciteitsnet. Er zou volgens de onderzoekers "vooral gekoerst" zijn op efficiëntie en lage kosten, terwijl langetermijndoelen zoals duurzaamheid "minder aandacht dreigen te krijgen".
Kan niet, niet voldoende zekerheid op laadmomenten en te weinig capaciteit ook het het net op wijknivo.quote:Op dinsdag 21 april 2026 20:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
Elektrische auto's gebruiken om stroom te transporteren? Dat kunnen de burgers zelf doen en dan hoeft de overheid niet te investeren in infrastructuur.
Ja, het was grappig bedoeld. Dat was de reactie die ik van bepaalde mensen had verwacht.quote:Op dinsdag 21 april 2026 20:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kan niet, niet voldoende zekerheid op laadmomenten en te weinig capaciteit ook het het net op wijknivo.
Het gaat allemaal over inertie, een net dat exact op 50hz moet draaien moet enige zware inertie hebben, dat doen nu de kolen en gascentrales
Oh ja hahaquote:Op dinsdag 21 april 2026 20:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, het was grappig bedoeld. Dat was de reactie die ik van bepaalde mensen had verwacht.
Nope. Er is geen act.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |