Zelf nadenken voor je investeert is natuurlijk een no-brainer.quote:Op zaterdag 18 april 2026 15:30 schreef Boyette het volgende:
Ik denk meer dat je als investeerder dit zelf dient te weten als je gaat investeren in buitenlandse projecten.
Het is geen consumentenservice collin.
Wat belet je om zelf na te denken voor je investeert?
Zijn er bij Grondvrij wel eens situaties geweest dat een project niet succesvol kon worden afgewikkeld? Het trackrecord schijnt goed te zijn met tevreden investeerders, maar helemaal vrij van risico lijkt het me toch ook niet te zijn. Zo'n project kan langdurig stil komen liggen of andere hobbels op de weg vinden?quote:Op zondag 19 april 2026 17:23 schreef nostra het volgende:
Grondvrij blijft wel leveren. Af en toe een paar dagen vertraging doordat tig kavels moeten passeren, maar altijd netjes afgehandeld én ook gecommuniceerd.
0% default in ieder geval (vanaf 2019). Of daar wat hobbeltjes in hebben gezeten weet ik niet, maar die zijn dan altijd hersteld. Hooguit dus soms wat extra tijd als niet alles verkocht is. Maar dat zijn, in mijn ervaring, zéker geen CRE-achtige toestanden, hooguit een maand.quote:Op maandag 20 april 2026 11:05 schreef obligataire het volgende:
[..]
Zijn er bij Grondvrij wel eens situaties geweest dat een project niet succesvol kon worden afgewikkeld? Het trackrecord schijnt goed te zijn met tevreden investeerders, maar helemaal vrij van risico lijkt het me toch ook niet te zijn. Zo'n project kan langdurig stil komen liggen of andere hobbels op de weg vinden?
Ik heb ook nog even een paar vragenquote:Op maandag 20 april 2026 11:11 schreef nostra het volgende:
[..]
0% default in ieder geval (vanaf 2019). Of daar wat hobbeltjes in hebben gezeten weet ik niet, maar die zijn dan altijd hersteld. Hooguit dus soms wat extra tijd als niet alles verkocht is. Maar dat zijn, in mijn ervaring, zéker geen CRE-achtige toestanden, hooguit een maand.
Ik heb er aan zes meegedaan. Er is regelmatig nieuwe aanwas, bij de statusupdate van de initiatiefnemers krijg je ook een inzichtje in de pijplijn (ballpark). (Deze maand:quote:Op maandag 20 april 2026 11:33 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik heb ook nog even een paar vragen![]()
Aan hoeveel projecten heb je ongeveer meegedaan en zijn er regelmatig nieuwe projecten? Wat is het minimaal te investeren bedrag? Lopen de projecten in principe via KoM?
Oké, dank.quote:Op maandag 20 april 2026 11:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb er aan zes meegedaan. Er is regelmatig nieuwe aanwas, bij de statusupdate van de initiatiefnemers krijg je ook een inzichtje in de pijplijn (ballpark). (Deze maand:
We hebben overigens goede dekking om de komende weken structureel een ¤300K per week te kunnen aanbieden als investeringsmogelijkheid. We groeien lekker door.). Rating is AA. Alles loopt via KoM, wel closed crowd.
Oh ja, dat was ik vergeten. 1k inderdaad.quote:Op maandag 20 april 2026 12:00 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Oké, dank.
Ik zie net dat ik die "closed crowd" mailtjes van KoM ook nog steeds ontvang. Ik lees ze eigenlijk nooit want ik doe al in geen jaren meer wat met KoM (want KoM). Maar goed, ik kan er altijd weer eens naar kijken. Ik begrijp investeren vanaf relatief lage bedragen vanaf 1000,- euro of wijkt dat soms nog af?
Ik heb sinds een paar weken ook een kleine positie (Beesel).quote:Op maandag 20 april 2026 12:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Oh ja, dat was ik vergeten. 1k inderdaad.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Meer dan de helft van de projecten loopt nu nog. Kun je zien of de oudste projecten allemaal al afgewikkeld zijn of dat er nog 'oud zeer' tussen zit?Pecunia non olet
Begrijp ik nu dat de kosten structuur voor investeerders bij KoM ook aangepast is in de afgelopen jaren? Ik zie op dit moment alleen transactiekosten van ¤0,10 per transactie (max 2,50 per maand). Verder begrijp ik dat bij een default KoM, na opeising, een incassofee in van 10% van de opbrengst in rekening brengt. Dat is het, klopt dat?quote:Op maandag 20 april 2026 12:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Oh ja, dat was ik vergeten. 1k inderdaad.
Ik doe sinds 2021 mee en heb er 48 waarvan 37 zijn afgelost. Ik investeer bij KoM alleen in Grondvrij. Alles is altijd netjes afgelost in het begin zijn er wat verlengd maar dat is al 3 jaar niet meer het geval geweest.quote:Op maandag 20 april 2026 11:33 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik heb ook nog even een paar vragen![]()
Aan hoeveel projecten heb je ongeveer meegedaan en zijn er regelmatig nieuwe projecten? Wat is het minimaal te investeren bedrag? Lopen de projecten in principe via KoM?
quote:Op maandag 20 april 2026 12:10 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik heb sinds een paar weken ook een kleine positie (Beesel).Al het oude is afgelost. Meestal lopen de projecten 2 jaar en soms 3 jaar. Als nog niet alles is verkocht dan komt er een herfinanciering.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Meer dan de helft van de projecten loopt nu nog. Kun je zien of de oudste projecten allemaal al afgewikkeld zijn of dat er nog 'oud zeer' tussen zit?
Dat is dezelfde, een gedeelte is toen bij Collin gefinancieerd omdat er in die tijd heel veel geld nodig was.quote:Op maandag 20 april 2026 12:08 schreef Fredericm het volgende:
Ik heb bij Collin ook aan een grondvrij meegedaan. Of is dat wat anders?
@Collin63 zit er een stuk dieper in, die heeft volgens mij alles wel beantwoord.quote:Op maandag 20 april 2026 12:12 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Begrijp ik nu dat de kosten structuur voor investeerders bij KoM ook aangepast is in de afgelopen jaren? Ik zie op dit moment alleen transactiekosten van ¤0,10 per transactie (max 2,50 per maand). Verder begrijp ik dat bij een default KoM, na opeising, een incassofee in van 10% van de opbrengst in rekening brengt. Dat is het, klopt dat?
Maar ik geef geen GARANTIE dat het de komende jaren ook bij nul defauld blijft!quote:Op maandag 20 april 2026 12:49 schreef nostra het volgende:
[..]
@:Collin63 zit er een stuk dieper in, die heeft volgens mij alles wel beantwoord.
Vooruit.quote:Op maandag 20 april 2026 12:54 schreef Collin63 het volgende:
[..]
Maar ik geef geen GARANTIE dat het de komende jaren ook bij nul defauld blijft!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 20 april 2026 12:58 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje Lets Do(ugh) itZekerheden zijn prima, de rest nietSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zaterdag 18 april 2026 15:50 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
https://www.collincrowdfund.nl/lets-dough-it/
Het gaat om een herfinanciering en een fors bedrag werkkapitaal. Dat in combinatie met negatief EV. Zekerheden worden minder door hoger leenbedrag.
Denk niet dat er een betaling gemist is. Leenbedrag gaat wel een stuk omhoog en restschuld bij einde looptijd.
quote:Op zaterdag 18 april 2026 18:23 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Dat is ook de enige reden waarvoor naar een ja neig
quote:Op maandag 20 april 2026 12:58 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje Lets Do(ugh) itHet lijkt er toch op dat ze langzaam wegzakt in het moeras. Steeds meer lenen en dus oplopende schulden. Jezelf een klein salaris uitkeren en dan nog een (bescheiden) verlies maken. De zekerheden zijn op dit moment redelijk maar dan moet de daling van de huizenprijzen niet gaan doorzetten want dan is de speling zo weg.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nemen jullie hem mee?
Hier ook 10 deelnames aan Grondvrij, waarvan 3 nog openstaand. Geen enkele default gehad sinds 2022 (volgens mij).quote:Op maandag 20 april 2026 12:26 schreef Collin63 het volgende:
[..]
Al het oude is afgelost. Meestal lopen de projecten 2 jaar en soms 3 jaar. Als nog niet alles is verkocht dan komt er een herfinanciering.
Nee, teveel twijfel aan mijn kant.quote:Op maandag 20 april 2026 13:20 schreef Horsemen het volgende:
[..]
[..]
[..]
Het lijkt er toch op dat ze langzaam wegzakt in het moeras. Steeds meer lenen en dus oplopende schulden. Jezelf een klein salaris uitkeren en dan nog een (bescheiden) verlies maken. De zekerheden zijn op dit moment redelijk maar dan moet de daling van de huizenprijzen niet gaan doorzetten want dan is de speling zo weg.
Nemen jullie hem mee?
Zover ik de cijfers begrijp is de gemiddelde woningprijs vooral afgenomen doordat er veel meer kleine woningen op de markt komen (lees: toename eenpersoonshuishoudens). De m2 prijs dendert onverminderd door. Uiteraard leest dat niet lekker weg en framed de media dat "er weer hoop is". Hier in de randstad valt het mij op dat vooral op middensegment nog fors overboden wordt.quote:Op maandag 20 april 2026 13:20 schreef Horsemen het volgende:
[..]
[..]
[..]
Het lijkt er toch op dat ze langzaam wegzakt in het moeras. Steeds meer lenen en dus oplopende schulden. Jezelf een klein salaris uitkeren en dan nog een (bescheiden) verlies maken. De zekerheden zijn op dit moment redelijk maar dan moet de daling van de huizenprijzen niet gaan doorzetten want dan is de speling zo weg.
Nemen jullie hem mee?
Nee, leunt teveel op de zekerheden. Geld gaat vast terugkomen maar gaat een hoop gedoe opleveren ben ik bang.quote:Op maandag 20 april 2026 13:20 schreef Horsemen het volgende:
[..]
[..]
[..]
Nemen jullie hem mee?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |