abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220600061
Er was kennelijk recent een zitting in een rechtzaak met het ff anderz ccf?

Weet iemand waar dat over gaat?
pi_220600401
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2026 17:50 schreef KrekelJapie het volgende:
Poeh, hebben we via GvE naast hypotheek bedrijfspand, een 2e hypotheek op het woonhuis van ondernemer ter inschrijving van 490k. Nu is de woning verkocht met een overwaarde van 232k, willen ze dit afkopen tegen 50k omdat de ondernemer de rest nodig heeft.

Zit eigenlijk niet op te wachten op dit soort stemmingen. Los gewoon af wat je bent overeengekomen en herfinancier de rest.
88% heeft voorgestemd op dit voorstel. Jammer!
pi_220600511
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 16:34 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
88% heeft voorgestemd op dit voorstel. Jammer!
Eens,
Aan mij heeft het ook niet gelegen.
pi_220600540
Van de v#rst schilderwerken rentebetaling vandaag niet ontvangen bij Collin.

Ik weet wel dat je de eerste dag niet gelijk hier moet komen zeuren op het forum, maar aangezien de handelswijze bij Collin, zou dit betekenen dat de rentebetaling van maart niet ontvangen zou zijn bij Collin.

We wachten het af.
pi_220600626
Orhan Harman
¤ 325.000 | 5,5 % rente | 60 maanden

Linkje: https://url42.collincrowd(...)YM9nn9tvRDBDTQ-3D-3D
pi_220600657
GVE. 2 projecten 7.5% ruim 2 jaar looptijd

quote:
Omdat u eerder heeft geïnvesteerd in de projecten van Dennis Wazir, informeren wij u graag als eerste over deze nieuwe vastgoed investeringskansen: Aankoop Nieuwendijk 99 en Aankoop Nieuw-Zeelandweg 15-Y.

Aankoop Nieuwendijk 99
Bedrag: ¤ 661.500
Rente: 7,5%
Looptijd: 26 maanden
Classificatie: 3

Aankoop Nieuw-Zeelandweg 15-Y
Bedrag: ¤ 178.500
Rente: 7,5%
Looptijd: 26 maanden
Classificatie: 2
pi_220600856
Linkje Lets Dough it
8,5% Direkt. 60 maanden dekkende 2e hypotheek op courant woonhuis. Wel negatief eigen vermogen. Graag jullie analyse
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijn er mensen die in de eerdere collin lening hebben geïnvesteerd? Hoe was hun betaalgedrag?

[ Bericht 7% gewijzigd door Fredericm op 17-04-2026 18:36:22 ]
pi_220600888
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 23:18 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Dat vroeg ik me al af, of die nieuwe lening al uitgeboekt was. Ik heb die zelf niet meegenomen.
Dan wordt het inderdaad wel tijd om de aflossing wordt betaald. Zou Collin dit dan net als bij Dutchplaze laatst "met terugwerkende kracht" doen?
Het lijkt erop dat het na het weekend wordt....
pi_220601175
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 17:15 schreef KrekelJapie het volgende:
Orhan Harman
¤ 325.000 | 5,5 % rente | 60 maanden

Linkje: https://url42.collincrowd(...)YM9nn9tvRDBDTQ-3D-3D
5.5% het moet niet gekker worden.
pi_220601439
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 10:18 schreef obligataire het volgende:

[..]
Van de snelheid zijn we allemaal geschrokken, en dit combinatie met ronduit misleidende informatie in de pitches

Bij Benner de opmerking dat de accountant een vermogensopstelling zou hebben aangeleverd met daarin een prive netto vermogen van 160 mio(!), en duizenden wooneenheden met een zeer hoge bezettingsgraad. Als je daarmee nog geen winst kunt maken?....of een normale liquiditeitspositie kunt hebben....

Het zal zeker nog een tijdje duren voordat het vertrouwen terug komt. In de tussentijd blijf ik toch alert voor de kleinere Duitse projecten, waar je wat makkelijker een beeld van kunt vormen en waarbij je idd niet overrompeld wordt met miljoenprojecten met opgeblazen taxaties in een vastgelopen vastgoedmarkt, die totaal niet in te schatten zijn op basis van een normale crowdfundpagina.
Een snelle telling in mijn email archief levert 45 hits op "GmbH" projecten bij Collin, dus ik denk dat je de meeste wel te pakken hebt.

Naast de genoemde punten ben ik ook ongerust over een langdurige en bureaucratische afhandeling van probleemprojecten. Waar je het in Nederland over minstens enkele maanden hebt ben ik bang dat je bij onze oosterburen eerder op meerdere jaren moet rekenen met vele advocaat en rechtbankkosten.
Een tijd geleden is hier al gesproken over verschillen tussen Nederlandse hypothecaire zekerheid en Duitse varianten, iets waar ik bij de Duitse Collin nog niks over gehoord heb en wat voor mij nog steeds onduidelijk is.
Al met al heb ik eerst genoeg aan die ene misser (Benner). Ik ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld maar ik hoop niet dat Collin hier heel naïef in het diepe drijfzand gesprongen is.
pi_220601448
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 18:12 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het lijkt erop dat het na het weekend wordt....
Als er dan ook meer dagen de verhoogde rente wordt betaald vind ik het best. Maar niet als de aflossing met terug werkende kracht gedateerd wordt op de dag dat de nieuwe lening uitgeboekt is, zoals eerder bij Dutchplaza. Daar was de aflossing 1 april bijgeschreven in de wallet, maar stond in het aflosschema met datum 27 maart.
pi_220601717
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 19:56 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Een tijd geleden is hier al gesproken over verschillen tussen Nederlandse hypothecaire zekerheid en Duitse varianten, iets waar ik bij de Duitse Collin nog niks over gehoord heb en wat voor mij nog steeds onduidelijk is.
Het zou goed zijn als Collin de verschillen tussen NL en DE hypotheken (en de verschillende mogelijkheden in DE) netjes op een rij zet en de investeerders daar eens een keer goed over zou informeren, dat is lijkt me ook onderdeel van haar zorgplicht! (en is hier al eeder genoemd en ccf leest hier mee als ik het goed heb). Het is naar duits recht wezenlijk anders en vooral de uitwinning is in releatie tot de nl procedures ééntje van de lange adem. Door in een pitch te stellen dat er sprake is van een 1e of 2e hypotheekrecht is zonder verder enige vermelding over de details en volgens wel recht zou je toch wel kunnen denken dat de zorgplicht dan toch wel wat te weinig aandacht krijgt want iemand zou kunnen concluderen dat die naar nederlands recht is terwijl dat mogelijk (zeker?) niet het geval is.
pi_220601932
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 20:41 schreef tnhb het volgende:

[..]
Het zou goed zijn als Collin de verschillen tussen NL en DE hypotheken (en de verschillende mogelijkheden in DE) netjes op een rij zet en de investeerders daar eens een keer goed over zou informeren, dat is lijkt me ook onderdeel van haar zorgplicht! (en is hier al eeder genoemd en ccf leest hier mee als ik het goed heb). Het is naar duits recht wezenlijk anders en vooral de uitwinning is in releatie tot de nl procedures ééntje van de lange adem. Door in een pitch te stellen dat er sprake is van een 1e of 2e hypotheekrecht is zonder verder enige vermelding over de details en volgens wel recht zou je toch wel kunnen denken dat de zorgplicht dan toch wel wat te weinig aandacht krijgt want iemand zou kunnen concluderen dat die naar nederlands recht is terwijl dat mogelijk (zeker?) niet het geval is.
Je zou het ook aan Collin kunnen vragen. Ik denk niet dat ze reageren op iets wat ze hier lezen.
En dat snap ik ook wel.
pi_220601992
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 19:58 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Als er dan ook meer dagen de verhoogde rente wordt betaald vind ik het best. Maar niet als de aflossing met terug werkende kracht gedateerd wordt op de dag dat de nieuwe lening uitgeboekt is, zoals eerder bij Dutchplaza. Daar was de aflossing 1 april bijgeschreven in de wallet, maar stond in het aflosschema met datum 27 maart.
De leningnemer gaat dat niet betalen dus jij verwacht dat Collin dit betaalt?
pi_220602012
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 20:41 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat is in het verleden aan Collin gevraagd maar daar hebben ze weinig behoefte aan.
Persoonlijk ben ik bang dat ze zelf geen idee hebben en dat het al doende leert men is.
pi_220602571
Faillissementen Duitse bedrijven lopen op tot hoogste niveau in 16 jaar
Door: FaillissementsDossier.nl
| 15 april 2026
Het aantal faillissementen onder Duitse bedrijven blijft stijgen en bereikt niveaus die sinds de financiële crisis van 2009 niet meer zijn gezien. Recente cijfers van destatis.de tonen aan dat de economische druk op ondernemingen verder toeneemt, ondanks enkele tekenen van herstel.

Stijging in januari 2026

In januari 2026 werden bij Duitse rechtbanken 1.919 bedrijfsfaillissementen geregistreerd, een toename van 4,9 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Daarbij moet worden opgemerkt dat faillissementsaanvragen pas in de statistieken worden opgenomen na een eerste gerechtelijke beslissing. In de praktijk ligt het moment van aanvraag vaak ongeveer drie maanden eerder.

De totale schuldenlast van deze faillissementen bedroeg circa 3,1 miljard euro, aanzienlijk lager dan de 5,3 miljard euro in januari 2025. Deze daling wijst erop dat er minder grote en financieel zware bedrijven failliet gingen dan een jaar eerder.

Horeca en bouw zwaarst getroffen

Wanneer gekeken wordt naar het aantal faillissementen per 10.000 bedrijven, blijkt de horeca het hardst geraakt met 9,1 gevallen. Daarna volgen transport en opslag met 8,6 gevallen en de bouwsector met 7,8 faillissementen. Deze sectoren kampen al langer met stijgende kosten en teruglopende marges.

Het aantal consumentenfaillissementen liet juist een lichte daling zien. In januari 2026 werden 6.142 gevallen geregistreerd, een afname van 1,3 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Recordaantal in eerste kwartaal

De cijfers over een langere periode schetsen een zorgwekkender beeld. In het eerste kwartaal van 2026 gingen 4.573 bedrijven failliet, waarmee zowel de crisisjaren als de pandemieperiode worden overtroffen. Alleen al in maart lag het aantal faillissementen 71 procent hoger dan het gemiddelde van vóór de crisisperiode (2016–2019).

Vooral de bouw en detailhandel krijgen zware klappen, mede door aanhoudende kostenstijgingen en veranderende marktomstandigheden.

Oorzaken: kosten, regelgeving en structurele problemen

De toename van faillissementen wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren. Stijgende energieprijzen, hogere materiaalkosten en toenemende regeldruk zetten bedrijven onder druk. Zo stegen de prijzen voor nieuwbouwwoningen in februari met 3,3 procent op jaarbasis, vooral door duurdere onderhouds- en systeemkosten.

Daarnaast brengt de invoering van verplichte elektronische facturering extra lasten met zich mee, met name voor kleine en middelgrote ondernemingen. Hoewel dit systeem op termijn efficiëntie kan opleveren, zorgen de implementatiekosten op korte termijn voor financiële spanning. De volledige invoering wordt in 2027 verplicht.

Ook structurele problemen spelen een rol. Veel familiebedrijven kampen met een gebrek aan opvolging, waardoor sluiting soms onvermijdelijk is. Tegelijkertijd zorgen politieke discussies over belastingen en energiebeleid voor blijvende onzekerheid in het bedrijfsleven.

Vooruitzichten blijven onzeker

Hoewel de financieringsvoorwaarden hier en daar iets zijn versoepeld en er sporadisch tekenen van herstel zichtbaar zijn, blijven experts voorzichtig. De aanhoudende kostendruk en de noodzaak tot digitale transformatie zullen naar verwachting leiden tot verdere consolidatie, vooral onder kleinere bedrijven.

De verwachting is dat deze ontwikkelingen het economische landschap en de arbeidsmarkt in Duitsland de komende jaren ingrijpend zullen blijven veranderen.
Pecunia non olet
pi_220602628
Brand bij GVE/Kar*ls IV
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
.

Blijkbaar dus al een half jaar geleden, en niet eerder bekend GvE?
Die update van GVE begrijp ik niet zo; wie stelt nu wie aansprakelijk en voor wat?

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 18-04-2026 00:23:07 ]
Pecunia non olet
pi_220602712
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 00:12 schreef obligataire het volgende:
Brand bij GVE/Kar*ls IV
SPOILER
SPOILER
.

Blijkbaar dus al een half jaar geleden, en niet eerder bekend GvE?
Die update van GVE begrijp ik niet zo; wie stelt nu wie aansprakelijk en voor wat?
Voor project Kar*ls III dezelfde update gehad (muv aansprakelijkheidsverhaal), terwijl dat onderpand 2km van de brandlocatie ligt. Het is mij niet duidelijk waarom dit project ook niet kan betalen, zeker omdat we pandrecht hebben op de huurpenningen van 33 garageboxen.

Boschstraat was wel heftige brand: https://www.hartvannederl(...)nd-loods-boschstraat

Zoals GvE het heeft opgeschreven lijkt het als iemand GvE aansprakelijk heeft gesteld. Hoe of wat is mij ook niet duidelijk.
quote:
wordt onderzocht
in hoeverre de verzekeringsdekking en de inrichting en controle van de zekerheden toereikend zijn
geweest. Naar aanleiding hiervan vindt nader onderzoek plaats.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 18-04-2026 05:42:25 ]
pi_220603347
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 18:07 schreef Fredericm het volgende:
Linkje Lets Dough it
8,5% Direkt. 60 maanden dekkende 2e hypotheek op courant woonhuis. Wel negatief eigen vermogen. Graag jullie analyse
SPOILER
Zijn er mensen die in de eerdere collin lening hebben geïnvesteerd? Hoe was hun betaalgedrag?
Moeilijk. Bij de eerste lening van 80k, 3k eigen inbreng.

Nu extra bedrag van 90k en geen eigen inbreng.

Met zekerheden misschien net te doen.
pi_220603384
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 00:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Voor project Kar*ls III dezelfde update gehad (muv aansprakelijkheidsverhaal), terwijl dat onderpand 2km van de brandlocatie ligt. Het is mij niet duidelijk waarom dit project ook niet kan betalen, zeker omdat we pandrecht hebben op de huurpenningen van 33 garageboxen.

Boschstraat was wel heftige brand: https://www.hartvannederl(...)nd-loods-boschstraat

Zoals GvE het heeft opgeschreven lijkt het als iemand GvE aansprakelijk heeft gesteld. Hoe of wat is mij ook niet duidelijk.
[..]

Wat is bij III met het depot gebeurd? Project zit in de verlenging met een hogere rente maar volgens mij is er nooit een melding geweest dat er iets uit het depot is gehaald?
pi_220603754
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 00:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]
Een scenario zou kunnen zijn: door de brand zijn veel huurinkomsten weggevallen. Daardoor is hij in de breedte in liquiditeitsnood gekomen, in ieder geval krapte, en dat raakt meerdere betalingsverplichtingen. Dus III en IV en misschien ook nog andere.

De verzekering heeft nog niet uitgekeerd en heeft een onderzoek ingesteld, waarbij zowel eventuele onderverzekering aan de orde is gekomen en het niet naleven van brand- en veiligheidsvoorschriften. Opzettelijke brandstichting lijkt me niet aan de orde althans niet van de zijde van verzekerde. Het ziet er naar uit dat ze niet voornemens zijn om te gaan uitkeren.

Van dit alles is inmiddels GvE in kennis gesteld, als zijnde belanghebbende. GvE spreekt van recente brand, waarschijnlijk om te verbloemen dat ze een half jaar hebben zitten slapen en geen weet hadden van de brand totdat dit document ontvangen werd.

Misschien dit? :7

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 18-04-2026 09:56:10 ]
Pecunia non olet
pi_220604412
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 08:25 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Moeilijk. Bij de eerste lening van 80k, 3k eigen inbreng.

Nu extra bedrag van 90k en geen eigen inbreng.

Met zekerheden misschien net te doen.
Wel 20K op eerste Collin lening afgelost en bijna 10K op eerste hypotheek.
pi_220604552
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 10:55 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Wel 20K op eerste Collin lening afgelost en bijna 10K op eerste hypotheek.
Ik krijg niet de indruk dat mevrouw een hele succesvolle onderneemster is. Het ene gat met het andere vullen zeg maar. En die brave borst van een echtgenoot die tekent overal aan mee. Wel lief.
Pecunia non olet
pi_220604561
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 april 2026 21:07 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Je zou het ook aan Collin kunnen vragen. Ik denk niet dat ze reageren op iets wat ze hier lezen.
En dat snap ik ook wel.
Het zou ook kunnen dat dat al eens is gedaan en ze het blijkbaar niet belangrijk (of niet wenselijk?) vonden. Alleen de onbekendheid bij de investeerders en de zorgplicht van het platform zijn nog wel steeds relevant naar mijn mening. Ze zullen hier zeker niet rechtreesk reageren, dat verwacht ik ook helemaal niet, maar het zou niet de eerste keer zijn dat er nav informatie die hier de lezen was vervolgens werd geacteerd door een meelezend platform.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')