Je gelooft zomaar een persbericht van CNV? Na dat gelieg over die zogenaamde 'bevalboete'?quote:Op donderdag 9 april 2026 09:44 schreef Frozen-assassin het volgende:
Is er uberhaupt nog OPHEF over de kabinetsplannen rondom belastingpremies?
[..]
WERKEN MOET LONEN
Voor de rijken welteverstaan. De middenklasse en de arme mensen mogen in stront zakken. Met vriendelijke groeten van VVD en Jetten in broekzak.
Daar heb je wel gelijk mee, de situatie op fietspaden is momenteel echt bizar. Daarboven op rijden er tegenwoordig ook een hoop voertuigen rond op het fietspad die helemaal niet eens op straat mogen rijden in NL zoals bij mij in de buurt vooral e-steps. Komen regelmatig 40+ers op een enorm klein gammel stepje langscheuren op het fietspad hier.quote:Op donderdag 9 april 2026 14:14 schreef vPlien het volgende:
Qua fietsers heb ik het idee dat er echt met een bredere blik eens gekeken moet worden naar herinrichting van infrastructuur/omgeving en bijbehorende opfrissing van verkeersregels. Ik irriteer me er bestwel aan dat er vaak enorm veel focus is op fatbikes en dingen als een helmplicht terwijl ik in de praktijk vooral zie dat het drukker is geworden op de fietspaden en er een bizarre variatie is in snelheid tussen fietsers. Maar de fietspaden en route’s zijn daar niet op ingericht waardoor er een toename is van risicovolle situaties.
Zo is hier vlakbij bijvoorbeeld een kruispunt wat juist ooit zo gemaakt is dat het onder de weg door gaat zodat fietsers niet in contact komen met auto’s en het dus veiliger is en het voor de fietsers niet nodig is om voor een stoplicht te stoppen, dat soort oplossingen zijn hartstikke goed bedacht en hebben lang prima gewerkt. Maar nu zie ik er regelmatig mensen echt knetterhard onderuit gaan om vervolgens bijna overreden te worden. En als je echt pech hebt een dubbele kettingbotsing te veroorzaken (al gebeurt dat gelukkig vrijwel nooit).
Zeker ook sinds de invoering van maximaal 30 voor auto’s (A’dam) valt het extra op hoe maf de fietsers situatie is, de auto’s gaan vaak langzamer en rijden veiliger/meer voorspelbaar dan de fietsers xD Tussen de fietsers zit gewoon een verschil van de een rijd 8km/u en de ander 30+km/u en van alles er tussenin. Het is als voetganger heel lastig in te schatten of je veilig kan oversteken als er altijd minimaal 10 man op je afkomt maar ze allemaal op een ander moment je pad kruisen. En stel ik schat het verkeerd in dan is voor de fietser dus de uitwijkmogelijkheid op topsnelheid een paaltje koppen![]()
Maar we hebben in Nederland echt geniale dingen bedacht en gemaakt om ervoor te zorgen dat fietsers en voetgangers en auto’s en ov allemaal zo veilig en efficient mogelijk hun ding kunnen doen, ik denk alleen dat veel nog is ingericht voor de situatie van ‘vroeger’ en die is nu gewoon anders. En ik denk dat daar echt wel winst valt te halenZonder dat er direct maatregelen nodig zijn zoals een helmplicht (helm is top maar men is daar gewoon nog niet klaar voor) of fatbikeverbod (die ironisch genoeg vaak juist heel voorspelbaar en daarmee dus veiliger zijn dan sneaky snelle elektrische fietsen met een kantoorpikkie erop).
Je praat weer eens onzin:quote:Op donderdag 9 april 2026 14:23 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er zijn de afgelopen 25 jaar miljoenen mensen bij gekomen die ook nog eens per persoon meer fietsen, terwijl het absolute aantal doden min of meer gelijk is gebleven. Dit betekent dus relatief een significante daling van het aantal doden. Ondanks de significante stijging van de elektrische fiets.
Goed nieuws dus
Bedankt voor het bewijzen van mijn punt. Vooral de laatste grafiek moet je even goed bekijken, het aantal verkeersdoden per 100k inwoners gaat van richting de 8 in 2000 naar rond de 4 in 2025. Exact wat ik zeg dus!quote:Op donderdag 9 april 2026 15:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je praat weer eens onzin:
https://datagraver.com/ve(...)rvoerstype/#more-145
Een brommer gaat wel dubbel de snelheid en heeft een langere remweg vanwege het gewicht.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:11 schreef Tijn het volgende:
Helmplicht voor e-bikes lijkt me niks mis mee. Zo anders dan een brommer is het in feite niet.
Ik gaf aan dat de verkeersdoden op het hoogste niveau zijn sinds 20 jaar geleden. Dat is ook relatief het geval. Ook per duizend inwoners is het op het hoogste niveau sinds Rutte en zijn sociaal darwinistische BMW rijdende egoïsten bende begon.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:15 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Bedankt voor het bewijzen van mijn punt. Vooral de laatste grafiek moet je even goed bekijken, het aantal verkeersdoden per 100k inwoners gaat van richting de 8 in 2000 naar rond de 4 in 2025. Exact wat ik zeg dus!
Stukje survival of the fittest op het asfalt.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik gaf aan dat de verkeersdoden op het hoogste niveau zijn sinds 20 jaar geleden. Dat is ook relatief het geval. Ook per duizend inwoners is het op het hoogste niveau sinds Rutte en zijn sociaal darwinistische BMW rijdende egoïsten bende begon.
Uiteindelijk is het ook wel apart dat het aantal doden als harde criteria wordt gesteld terwijl er ook genoeg andere zaken zijn die ook dan invloed zijn (aantal inwoners, aantal afgelegde kilometers, gemiddelde leeftijd etc etc).quote:Op donderdag 9 april 2026 14:26 schreef MoreDakka het volgende:
Helmplicht is onzin, er is ondanks een hele stapel onderzoeken nooit een verband gevonden tussen een helmplicht (of zelfs gebruik van een helm) en minder letsel/doden. Er is zelfs een aanwijzing dat mensen die een helm dragen meer risico nemen en dus vaker bij ongelukken betrokken zijn, maar dat kan ook selection bias zijn. Dus dat is niet helemaal duidelijk.
Dit heeft niks met recht van de sterkste te maken maar met eigen verantwoordelijkheid.quote:Op donderdag 9 april 2026 14:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Gesproken als een ware sociaal darwinist. Recht van de sterkste moet weer terugkomen.
En veel betere banden, remmen en veiligheidssystemen.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Of veel SUVs en zwaardere autos met meer gewicht...
quote:Op donderdag 9 april 2026 16:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En veel betere banden, remmen en veiligheidssystemen.
Het is gewoon te druk aan het worden. Daarbij heb ik het idee dat het algehele niveau van verkeersdeelnemers enorm daalt. En elektrische fietsen zijn echt een hel, een heleboel mensen die daar op rijden kunnen niet eens met een normale fiets overweg.
quote:Op donderdag 9 april 2026 16:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
https://www.amazon.nl/Ant(...)n/dp/B0DLB5626Q?th=1
je wordt oud, je moet verhuizen naar het plaaaatttelaaandquote:Op donderdag 9 april 2026 16:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is gewoon te druk aan het worden. Daarbij heb ik het idee dat het algehele niveau van verkeersdeelnemers enorm daalt. En elektrische fietsen zijn echt een hel, een heleboel mensen die daar op rijden kunnen niet eens met een normale fiets overweg.
Ik weet niet of je aan het liegen bent of dat je je eigen bron niet naleest. In de grafiek kun je zien dat het aantal verkeersdoden per 100k inwoners gestaag gedaald is de afgelopen 20 jaar. Daarnaast is ook absoluut het getal lager nu dan in 2005.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik gaf aan dat de verkeersdoden op het hoogste niveau zijn sinds 20 jaar geleden. Dat is ook relatief het geval. O
Veiligheidssystemen zijn vooral ten voordele van de inzittenden geweest.quote:Op donderdag 9 april 2026 16:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
groottse stikstof uitstoter van Nederland ?/,quote:Op donderdag 9 april 2026 20:56 schreef Klopkoek het volgende:
Dit bedrijf uit Zwijndrecht maakt superjachten voor de megarijken, inclusief heliplatforms, minionderzeeërs en golfbaansimulators.
Maar de eigen broek ophouden en netjes belasting betalen ho maar.
https://www.ftm.nl/artike(...)8Oo010jTDJyWJg%3D%3D
https://bsky.app/profile/tiesjoosten.nl/post/3miyqkr4t4c2m
Zonder de Nederlandse overheid gaat dit bedrijf failliet.
Zo gaat het ook met Tata Steel. Geheel volgens het neoliberale concept van concurrentie tussen staten en vluchtige kapitaalstromen waar je geen grip op kan/mag hebben.
quote:AI-overzicht
Ja, de voorgenomen subsidie van 2 miljard euro aan Tata Steel is specifiek bedoeld om de verduurzaming te versnellen, wat moet leiden tot minder stikstofuitstoot en milieuvervuiling.
Of het ook leidt tot minder verlies op de staalactiviteiten is onzeker; critici noemen de subsidie een "bodemloze put" en betwijfelen of het bedrijf zelfstandig winstgevend wordt.
Hier zijn de details op basis van de huidige plannen (april 2026):
Veel moderne auto’s en dan vooral de grotere (duurdere) zitten vol met systemen zoals autopilot of assistence service om ook andere deelnemers te beschermen.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Veiligheidssystemen zijn vooral ten voordele van de inzittenden geweest.
Voor de overige verkeersgebruikers is het door het hogere gewicht niet perse veiliger. Een hoger liggende motorkap is niet veiliger.
Natuurlijk heeft men de laatste 20-25 jaar wel de bullbar verboden, en dat helpt wel wat (hier waren, voorspelbaar, de rechts-van-CDA partijen een tijd lang geen voorstander van).
Lekker gewerkt pik.quote:
Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Ga voor een interactieve graphic naar https://platform.localfocus.nl/t/?c38694c. Deze is te gebruiken voor klanten van de graphicsdienst van het ANP.
Die scheepswerf is een goede klant van onsquote:Op donderdag 9 april 2026 20:56 schreef Klopkoek het volgende:
Dit bedrijf uit Zwijndrecht maakt superjachten voor de megarijken, inclusief heliplatforms, minionderzeeërs en golfbaansimulators.
Maar de eigen broek ophouden en netjes belasting betalen ho maar.
https://www.ftm.nl/artike(...)8Oo010jTDJyWJg%3D%3D
https://bsky.app/profile/tiesjoosten.nl/post/3miyqkr4t4c2m
Zonder de Nederlandse overheid gaat dit bedrijf failliet.
Zo gaat het ook met Tata Steel. Geheel volgens het neoliberale concept van concurrentie tussen staten en vluchtige kapitaalstromen waar je geen grip op kan/mag hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |