Dat jullie beide echt heel oud zijn. Dat zie je niet vaak.quote:
Vrouwen willen vooral een man die ze er niet ook nog bij hoeven te managen naast werk, huishouden, zorg voor de kinderen en de zorg voor de sociale contacten. Dus gewoon een mede-volwassene die uit zichzelf bedenkt en doet wat er gebeuren moet in al die aspecten, zodat dit niet volledig op haar neerkomt.quote:Op maandag 6 april 2026 00:24 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Vrouwen willen gewoon een alfa die alles voor ze regelt. Dit komt mede ook door social media. Probeer maar eens een account te maken als vrouw en zie wat het algoritme je aanbiedt.
Goede genenquote:Op maandag 6 april 2026 08:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat jullie beide echt heel oud zijn. Dat zie je niet vaak.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)noeg-zorgen-a4924342quote:Vrouwen krijgen een burn-out omdat mannen niet genoeg zorgen
Mentale gezondheid
Vrouwen met kinderen zijn in twee decennia 15 uur per week meer gaan werken. Mannen met kinderen zijn in diezelfde periode slechts 0,4 uur per week meer gaan zorgen. En nu zijn we verrast dat jonge vrouwen massaal tegen een burn-out aanlopen
Ik denk voor veel vrouwen herkenbaar.quote:Op maandag 6 april 2026 09:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)noeg-zorgen-a4924342
Herkenbaar?
Kan me wel voorstellen dat veel vrouwen dan niet Zitten te wachten op een extra kind in de vorm van een man
alle vaders zijn blij met hun kinderen en hebben veel plezier met ze en dat is ook zorgen ,quote:Op maandag 6 april 2026 10:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk voor veel vrouwen herkenbaar.
Er zijn best veel vrouwen die wel willen dat hun man bepaalde dingen doet, maar dan wel zoals zij het willen. In sommige gevallen is dat terecht, maar in veel gevallen moet je je partner ook zijn ding laten doen.
Een uur per dag meer, dat is een werkdag per week meer. Dat is inderdaad eigenlijk vrijwel geen verschil.quote:Op maandag 6 april 2026 10:18 schreef MultiBanaan het volgende:
Er is een duidelijk verschil in de verdeling van betaald werk (werkuren) en onbetaald werk (zorguren) tussen mannen en vrouwen in Nederland. Vrouwen werken gemiddeld minder uren betaald, maar besteden aanzienlijk meer tijd aan onbetaalde zorgtaken, zo blijkt uit recent onderzoek.
Betaalde werkuren (per week, gemiddeld):
Mannen: Werkten in 2024 gemiddeld ongeveer 36 uur per week, een cijfer dat al tien jaar vrijwel constant is.
Vrouwen: Werken gemiddeld minder uren, al maken ze een inhaalslag. In 2024 was de gemiddelde arbeidsduur 27,8 uur per week, een stijging ten opzichte van 25,3 uur in 2014.
Verschil: Vrouwen werken gemiddeld ongeveer 8 uur per week minder betaald werk dan mannen.
Deeltijd: Vrouwen werken veel vaker parttime (48% in 2023) dan mannen (29% in 2023).
Ouderschap: Na de geboorte van een eerste kind brengt 47% van de vrouwen het aantal werkuren terug, tegenover 9% van de mannen.
ZorgKrant.nl
ZorgKrant.nl
+2
Onbetaalde zorguren (huishouden, kinderen, mantelzorg):
Vrouwen: Besteden gemiddeld aanzienlijk meer tijd aan onbetaalde zorgtaken. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen 26 uur per week aan zorgtaken besteden, tegenover 17 uur bij mannen.
Totaalplaatje: Als betaald en onbetaald werk worden opgeteld, werken vrouwen gemiddeld bijna een uur langer per dag dan mannen.
Zorgtaken als reden: Vrouwen noemen zorgtaken vaker (57%) als reden om minder te gaan werken dan mannen (27%).
Atria | kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis
Atria | kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis
+1
Leuk, je kan de cijfers altijd wel op een bepaalde manier presenteren om een bepaald beeld te schetsen ja. Dit zijn de cijfers gewoon in hun pure vorm, die laten een heel ander beeld zien. Namelijk dat er niet zo veel verschil zit in werk en zorguren per week bij elkaar opgeteld, tussen mannen en vrouwen gemiddeld
Mannen zijn toch ook meer gaan werken?quote:Op maandag 6 april 2026 09:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)noeg-zorgen-a4924342
Herkenbaar?
Kan me wel voorstellen dat veel vrouwen dan niet Zitten te wachten op een extra kind in de vorm van een man
Gemini kan niet tellen, en jij blijkbaar ook niet, want 36 + 17 = 53 voor de mannen, en 27.8 + 26 = 53.8 uur voor de vrouwen. Dat is dus bijna een uur per week, niet per dag. Overigens vind ik werkuren zwaarden dan zorguren, dus helemaal inwisselbaar vind ik de uren ook niet, maar dat is persoonlijk.quote:Op maandag 6 april 2026 12:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een uur per dag meer, dat is een werkdag per week meer. Dat is inderdaad eigenlijk vrijwel geen verschil.
In vermogensopbouw en financiële onafhankelijkheid maakt dit natuurlijk een enorm verschil.quote:Op maandag 6 april 2026 10:18 schreef MultiBanaan het volgende:
Leuk, je kan de cijfers altijd wel op een bepaalde manier presenteren om een bepaald beeld te schetsen ja. Dit zijn de cijfers gewoon in hun pure vorm, die laten een heel ander beeld zien. Namelijk dat er niet zo veel verschil zit in werk en zorguren per week bij elkaar opgeteld, tussen mannen en vrouwen gemiddeld
Heb je kinderen? Werkuren zijn wat mij betreft absoluut niet zwaarder dan bv zorguren voor je kind. Beetje achter je pc wat op een toetsenbordje typen of een hele dag voor een baby zorgen ik weet in ieder geval wat ik zwaarder vond.quote:Op maandag 6 april 2026 12:33 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Gemini kan niet tellen, en jij blijkbaar ook niet, want 36 + 17 = 53 voor de mannen, en 27.8 + 26 = 53.8 uur voor de vrouwen. Dat is dus bijna een uur per week, niet per dag. Overigens vind ik werkuren zwaarden dan zorguren, dus helemaal inwisselbaar vind ik de uren ook niet, maar dat is persoonlijk.
Baby slaapt driekwart van de dag. Echt een ontzettend zwaar bestaan vergeleken met de hele dag werkenquote:Op maandag 6 april 2026 16:38 schreef Questular het volgende:
[..]
Heb je kinderen? Werkuren zijn wat mij betreft absoluut niet zwaarder dan bv zorguren voor je kind. Beetje achter je pc wat op een toetsenbordje typen of een hele dag voor een baby zorgen ik weet in ieder geval wat ik zwaarder vond.
Dit klopt niet hoor.quote:Op maandag 6 april 2026 12:17 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Mannen zijn toch ook meer gaan werken?
Ik moest lachen.quote:Op maandag 6 april 2026 16:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Baby slaapt driekwart van de dag. Echt een ontzettend zwaar bestaan vergeleken met de hele dag werken
Ga je minder uren werken om meer thuis te zijn komt er te weinig binnen.
Laat je haar meer uren werken en ga jij meer thuis zitten met de baby is het allemaal teveel en lopen ze vast op werk.
Het is letterlijk nooit goed.
Ja ok maar ze zijn wel meer in het huishouden gaan doen toch?quote:Op maandag 6 april 2026 17:22 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dit klopt niet hoor.
Steeds meer mannen werken deeltijds
Bij mannen zien we een andere evolutie. Tot het einde van de jaren 90 bleef het aandeel deeltijds werkenden laag, met percentages tussen 2% en 4%. Vanaf de jaren 2000 stijgt het aandeel jaar na jaar tot 15,1% in 2025. In absolute cijfers is het aantal deeltijds werkende mannen bijna vertienvoudigd ten opzichte van de jaren 80.
Ik ben minder gaan werken, maar jij hebt geen kinderen dus beter hou je gewoon braaf je onwetend mondje dicht.quote:Op maandag 6 april 2026 16:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Baby slaapt driekwart van de dag. Echt een ontzettend zwaar bestaan vergeleken met de hele dag werken
Laat je haar meer uren werken en ga jij meer thuis zitten met de baby is het allemaal teveel en lopen ze vast op werk.
Dan ben je nog steeds de uitzondering. Blij dat ik nooit aan kinderen begonnen ben.quote:Op maandag 6 april 2026 18:44 schreef Questular het volgende:
[..]
Ik ben minder gaan werken, maar jij hebt geen kinderen dus beter hou je gewoon braaf je onwetend mondje dicht.
Je kunt niet doen alsof je ook nog over dit onderwerp een achterlijke mening hebt, dat is gewoon te veel om bij te houden.
Nog afgezien van dat het CBS op andere cijfers uitkomt (mannen opgeteld meer uren aan werk, zorgtaken en huishouden): het gaat niet om 1 uur per dag, maar 0,8 uur per week als je goed naar de cijfers kijkt.quote:Op maandag 6 april 2026 12:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een uur per dag meer, dat is een werkdag per week meer. Dat is inderdaad eigenlijk vrijwel geen verschil.
Lekker een extra papadag. Rob Jetten zal trots zijn op je gedeug.quote:Op maandag 6 april 2026 18:44 schreef Questular het volgende:
[..]
Ik ben minder gaan werken, maar jij hebt geen kinderen dus beter hou je gewoon braaf je onwetend mondje dicht.
Je kunt niet doen alsof je ook nog over dit onderwerp een achterlijke mening hebt, dat is gewoon te veel om bij te houden.
Juist, maar vergeet niet dat zo'n baby ook driekwart van de nacht kan huilen.quote:Op maandag 6 april 2026 16:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan kan je overdag toch mooi wat bijslapen als de baby slaapt?quote:Op dinsdag 7 april 2026 00:02 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Juist, maar vergeet niet dat zo'n baby ook driekwart van de nacht kan huilen.
En dat jij dus ook wakker bent en bezig moet zijn met dat kind.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |