quote:
Op woensdag 1 april 2026 11:22 schreef Qarrad het volgende:[..]
Vroeger op stap met Turkse vriendinnen, dan gingen ze onopvallend gekleed de trein in, in de trein één voor één naar het toilet en dan kwamen ze er in Amsterdam gekleed als topmodellen aan. En dan onderweg naar huis andersom, hoofddoek weer op wie hem droeg. Dat kon alleen buiten een straal van 50 km want de angst om iemand uit de eigen gemeenschap/roddelcircuit tegen te komen was groot.
Ik probeerde er altijd een grapje van te maken dat zelfs hun eigen ouders ze niet zouden herkennen zo anders zagen ze eruit maar eigenlijk is het helemaal niet leuk om zo onder de druk van je eigen omgeving te zitten.
Tja, dat komt in alle lagen van de bevolking voor. Bij Westerse meiden gaat het dan, soms, een beetje verder: zeggen dat je bij een vriendin bent, terwijl je bij een vriendje bent. Of 'te laat' thuiskomen met een kutsmoes. Zonder make-up de deur uit en bij vriendinlief opmaken. Ik had een best wel strenge papa wat dat betrof. "Schilderijen moeten hangen", zei hij vaak als hij vond dat mijn zus zich te zwaar had opgemaakt. Was zelf een halve jongen en gebruikte dat niet. Ging ook voor mijn 19de of zo niet echt op stap.
Maar goed, dat haalt het niet bij het strenge juk waaronder jonge moslima's leven, die de hele dag geconfronteerd worden met Westerse meiden die op stap gaan en plezier maken. Dat wil je ook.
Eigenlijk is het best wel zielig voor die generatie dat ze hier moeten wonen, omdat hun ouders daar voor kozen. Sommigen verwesteren als ze volwassen worden, vaak door zich af te moeten keren van hun familie.
Ik zie best wel veel modern geklede moslima's lopen, tegenwoordig. Gewoon met los haar ook. Die generatie ziet steeds beter in dat kleding niet bepaalt hoe gelovig je bent. Ook zonder hoofddoekje kun je moslima zijn.