abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 maart 2026 @ 11:08:04 #31
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220420144
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 10:53 schreef Blues het volgende:

[..]
Hopelijk gaat het alleen maar beter en heeft zij geen downtime!

Hoe is de gezondheidszorg daar?
:D

Gezondheidszorg is prima, mits je een particuliere verzekering hebt (hebben we) EN in een grote stad woont met priveklinieken. En dat hebben we niet :P Zelf voor gekozen, dus het is wat het is. Nu in het openbare ziekenhuis van ons dorp, wat voor Argentijnse begrippen prima is gelukkig. Maar een Nederlander wil er niet dood gevonden worden denk ik... nah, deze valt echt mee, ik heb véél erger gezien.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_220420235
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 10:59 schreef Blues het volgende:

[..]
Hoe is het in huize Lucky :*
Medium. Kom er nog op terug.
Spoilers!
pi_220420237
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 11:04 schreef Sarabi het volgende:
Sterkte Flipsen :*

Net thuis van mondhygiënist en controle bij de tandarts, weer goed gekeurd *O*
Mooi zo *G*

Ik ga na de vakantie in mei naar onze nieuwe tandarts (oude met pensioen) met een afgebroken tandje die er nu al 2 wk zit en nog wat andere kleine dingetjes.
Maar er moet ook een (dure) intake komen enz enz enz. Daar zie ik erg tegenop, wij hadden zo'n lekkere no nonsens tandarts die alles zelf deed... ik mis m!
pi_220420240
Oh wat een schrik @flipsen sterkte voor jullie beiden
We have far more in common than that which devides us..
  Moderator dinsdag 24 maart 2026 @ 11:31:14 #35
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220420288
Intake bij tandarts? Dat ziet ie toch bij de eerste controle?

De mijne heeft de pensioengerechtigde leeftijd ook al bereikt maar vind het werk gewoon mooi. Zolang hij het nog kan, gaat ie door. Als hij stopt ga ik wel naar Duitsland, dan zijn de controles en vullingen zoals ik het begrijp.

Kreeg gisteren brief binnen van Duitse zorgverzekeraar dat ik ingeschreven sta daar. En dat ik er alleen in Duitsland gebruik van kan maken, alle andere landen gaan via Nederlandse verzekering.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 24 maart 2026 @ 11:31:59 #36
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220420303
Sterkte @flipsen hoe gaat het inmiddels?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220420354
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 11:31 schreef derLudolf het volgende:
Intake bij tandarts? Dat ziet ie toch bij de eerste controle?

Helaas is de mijne gewoon gestopt en mijn dossier overgedragen op mijn verzoek aan de tandarts hier vlakbij in het dorp.

Ik las dit op hun site. (pffffffff ik wil gewoon check, tandje doen of plan maken, wat tandsteen verwijderen en 2 ooit 'gemaakte' tanden die geen snijtanden zijn wat schoonmaken en wegwezen, ik heb geen tandartsverzekering omdat ik verder nooit wat heb en eens in het jaar/anderhalf jaar ging)

quote:
Het eerste bezoek duur ongeveer een half uur. In dat half uur wordt er veel gedaan. Om niets te vergeten werkt de tandarts met een checklist:

Kennismaking met de tandarts en zonodig ook de preventie-assistente of mondhygiënist
Doornemen van uw persoonlijke gegevens
Bespreken van uw medische en tandheelkundige historie
Het maken van röntgenfoto’s wanneer deze ouder zijn dan gemiddeld 2 jaar. Bij kinderen worden vanaf ca. 6 jaar foto’s gemaakt
Opstellen van een zorgplan
mondonderzoek
gaatjescheck
tandvleescheck
knars/klemcheck
overbelastingcheck
slijtagecheck
keelcheck
Plan van aanpak bespreken met begroting van de kosten (indien het de verwachting is dat de kosten meer dan EUR 250,- bedragen). De begroting wordt meegegeven of nagestuurd.
Eventueel vervolg afspra(a)k(en) maken.

De kosten van de intake zijn afhankelijk van de verrichtingen, welke noodzakelijk zijn op dat moment (wel of geen foto’s e.d.). De tarieven zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit:

Aanvullend diagnostisch onderzoek, algemeen:

- Consult ten behoeve van een intake (C001): EUR 50,54

- Maken en/of beoordelen van foto's, kleine röntgenfoto (X10): EUR 18,62

Uitgebreid onderzoek:

- Kaakoverzichtsfoto (X21): EUR 79,79

- Aanvullend medische anamnese na (schriftelijke) routinevragen (C010): EUR 25,27

pi_220420364
Hier de mazzel dat de tandarts zijn praktijk heeft verkocht aan een eenpitter. Dus alles is hetzelfde gebleven behalve de tandarts en de assistente (echtgenote van). Maar locatie is hetzelfde. Op een gegeven moment komt er wel een aanpassing want zijn vrouw heeft in de buurt ook een eigen praktijk en die twee gaan ze samenvoegen op deze locatie (gelukkig, andere locatie is steile berg op fietsen)
We have far more in common than that which devides us..
pi_220420402
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 11:31 schreef derLudolf het volgende:
Intake bij tandarts? Dat ziet ie toch bij de eerste controle?

Ja, dat inderdaad. Als je recente foto's en aantekeningen in het dossier hebt zou dat toch genoeg moeten zijn.

Onze oude tandarts had na het stoppen van de praktijk onze gegevens verkocht aan een grotere praktijk. Daar wilden ze gelijk dure foto's maken en toen ik een klein beetje reageerde op een harde tik tegen mijn kies, moest er direct een wortelkanaalbehandeling in. Ik heb bedankt. De kies is nog in prima staat, nu 15 jaar later.
Spoilers!
  dinsdag 24 maart 2026 @ 11:39:07 #40
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220420439
Ben nu in de zaal met spoedgevallen, altijd interessant. Ze is weer bij en heeft weer praatjes. Nog even wachten tot het infuus leeg is en dan mogen we naar huis. Lekker slapen :O En volgende keer trek ik wel eerder aan de bel, had haar vannacht meerdere malen gevraagd of ik haar naar het ziekenhuis moest brengen, maar dat wilde ze niet (ze had ook wel een punt, je wil hier niet ziek zijn in het ziekenhuis en moeten wachten bij Urgencias tot ze eindelijk eens komen kijken bij je. Nu hadden ze wat meer haast zeg maar :)
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_220420451
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 11:37 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ja, dat inderdaad. Als je recente foto's en aantekeningen in het dossier hebt zou dat toch genoeg moeten zijn.

Onze oude tandarts had na het stoppen van de praktijk onze gegevens verkocht aan een grotere praktijk. Daar wilden ze gelijk dure foto's maken en toen ik een klein beetje reageerde op een harde tik tegen mijn kies, moest er direct een wortelkanaalbehandeling in. Ik heb bedankt. De kies is nog in prima staat, nu 15 jaar later.
Ik ga ook voor de onzin liggen die ik bij die intake las *)
pi_220420613
quote:
80s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 11:39 schreef flipsen het volgende:
Ben nu in de zaal met spoedgevallen, altijd interessant. Ze is weer bij en heeft weer praatjes. Nog even wachten tot het infuus leeg is en dan mogen we naar huis. Lekker slapen :O En volgende keer trek ik wel eerder aan de bel, had haar vannacht meerdere malen gevraagd of ik haar naar het ziekenhuis moest brengen, maar dat wilde ze niet (ze had ook wel een punt, je wil hier niet ziek zijn in het ziekenhuis en moeten wachten bij Urgencias tot ze eindelijk eens komen kijken bij je. Nu hadden ze wat meer haast zeg maar :)
Goed zo. Klinkt al wel beter. Sic.
pi_220420620
Wat Blues noemt, doet de mondhygiëniste 2 x jaar.
En 1 x jaar kijkt de tandarts.
Niet verzekerd, wèl aftrekbaar.
pi_220420653
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 11:49 schreef AnneX het volgende:
Wat Blues noemt, doet de mondhygiëniste 2 x jaar.
En 1 x jaar kijkt de tandarts.
Niet verzekerd, wèl aftrekbaar.
Ja omdat onze oude een zelfklusser was met slechts 1 assistente deed hij alles zelf en ben ik al 22 jaar niet naar een mondhyg geweest. Ik vind dat vreselijk weet ik nog uit mijn tijd in Utrecht waarin dat enorm opkwam en ik het toen al onzin vond.

:+
pi_220420666
Ik zou mezelf eens moeten trakteren op een bezoekje aan de mondhygiënist. Ik heb wat plekjes op mijn tanden die er niet zo mooi uitzien maar ik bezuinig het altijd weg.

J geeft zo'n 1000 euro per jaar aan de mondhygiënist uit. Die heeft parodontitis.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 24-03-2026 17:39:59 ]
Spoilers!
pi_220420682
Ik ga 2x per jaar naar de mondhygiënist omdat ik veel last heb van tandsteen. En 1x per jaar komt de tandarts dan even binnen wandelen om de controle te doen.
Ze maken wel elke 2 jaar foto's, weet niet of dat standaard of geldklopperij is.
Maar ach verder wel tevreden met ze.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 12:07:20 #47
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220420715
Zo, weer thuis, nu eerst even bijslapen ^O^
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_220420795
quote:
80s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 11:39 schreef flipsen het volgende:
Ben nu in de zaal met spoedgevallen, altijd interessant. Ze is weer bij en heeft weer praatjes. Nog even wachten tot het infuus leeg is en dan mogen we naar huis. Lekker slapen :O En volgende keer trek ik wel eerder aan de bel, had haar vannacht meerdere malen gevraagd of ik haar naar het ziekenhuis moest brengen, maar dat wilde ze niet (ze had ook wel een punt, je wil hier niet ziek zijn in het ziekenhuis en moeten wachten bij Urgencias tot ze eindelijk eens komen kijken bij je. Nu hadden ze wat meer haast zeg maar :)
Maar Flip, geef jij je geliefde nooit iets te drinken dan?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220420807
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 11:55 schreef Blues het volgende:

[..]
Ja omdat onze oude een zelfklusser was met slechts 1 assistente deed hij alles zelf en ben ik al 22 jaar niet naar een mondhyg geweest. Ik vind dat vreselijk weet ik nog uit mijn tijd in Utrecht waarin dat enorm opkwam en ik het toen al onzin vond.

:+
:Y voor mezelf ook. Maar ik zie aan kind wel hoe een andere mond het echt wel nodig kan hebben. Zelfs toen wij hem nog poetsten had dat kind na een half jaar al gewoon tandsteen en gedoe.

Het is nu verzekerd dus ik heb het weer eens geprobeerd. Lijkt me wel wat voor eens in de 5 à 10 jaar, meer zie ik niet zitten.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator dinsdag 24 maart 2026 @ 12:28:19 #50
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220420808
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 11:37 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ja, dat inderdaad. Als je recente foto's en aantekeningen in het dossier hebt zou dat toch genoeg moeten zijn.

Onze oude tandarts had na het stoppen van de praktijk onze gegevens verkocht aan een grotere praktijk. Daar wilden ze gelijk dure foto's maken en toen ik een klein beetje reageerde op een harde tik tegen mijn kies, moest er direct een wortelkanaalbehandeling in. Ik heb bedankt. De kies is nog in prima staat, nu 15 jaar later.
Als mijn tandarts het 34 jaar zonder foto's kan, kan een nieuwe dat ook. Geldklopperij.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 24 maart 2026 @ 12:29:25 #51
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220420815
Wat doet een mondhygiënist dan, daar kom ik nooit.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220420817
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 12:28 schreef Vanyel het volgende:

[..]
:Y voor mezelf ook. Maar ik zie aan kind wel hoe een andere mond het echt wel nodig kan hebben. Zelfs toen wij hem nog poetsten had dat kind na een half jaar al gewoon tandsteen en gedoe.
Ik krijg ook snel tandsteen. Terwijl ik prima poetst en echt niet debiel veel snoep.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_220420820
Sterkte voor flipsen en mevrouw flipsen!
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_220420850
Zo, ik was met de peuter in de Ikea. Hij heeft breath holding spells; als hij hard moet huilen, kan hij soms flauw vallen. Dat wordt steeds minder dus ik ben er wat minder op bedacht. We wandelden door de winkels en hij moest ergens om huilen en *floep* zonder dat ik het aan zag komen, kiept hij om. Tegen de benen van een mevrouw. Dus terwijl ik probeer de situatie in te schatten en hem wil optillen, bied ik direct mijn verontschuldigingen aan en leg kort uit dat hij is flauwgevallen. En wat doet deze nare dame? Die schudt haar benen los uit zijn greep, kijkt op hem neer alsof hij iets vies is en stiefelt verder :r

Gelukkig is niet iedereen gedragsgestoord want er kwamen twee anderen direct vragen of ze iets konden doen en een mevrouw kwam heel lief na een paar minuten nog terug om een karretje te halen.

Je zult maar zo zuur en asociaal in het leven staan zeg. Treurig.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_220420866
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 12:29 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ik krijg ook snel tandsteen. Terwijl ik prima poetst en echt niet debiel veel snoep.
Ik ook, niet elke mond/lichaam is hetzelfde.

En waarom de tandarts dat niet zelf doet, geen idee. Mondhygiënist en tandarts is bij ons dezelfde praktijk dus het maakt mij sowieso niet uit wie wat doet :+
pi_220420879
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 12:37 schreef Clubsoda het volgende:
Zo, ik was met de peuter in de Ikea. Hij heeft breath holding spells; als hij hard moet huilen, kan hij soms flauw vallen. Dat wordt steeds minder dus ik ben er wat minder op bedacht. We wandelden door de winkels en hij moest ergens om huilen en *floep* zonder dat ik het aan zag komen, kiept hij om. Tegen de benen van een mevrouw. Dus terwijl ik probeer de situatie in te schatten en hem wil optillen, bied ik direct mijn verontschuldigingen aan en leg kort uit dat hij is flauwgevallen. En wat doet deze nare dame? Die schudt haar benen los uit zijn greep, kijkt op hem neer alsof hij iets vies is en stiefelt verder :r

Gelukkig is niet iedereen gedragsgestoord want er kwamen twee anderen direct vragen of ze iets konden doen en een mevrouw kwam heel lief na een paar minuten nog terug om een karretje te halen.

Je zult maar zo zuur en asociaal in het leven staan zeg. Treurig.
Wat een vreemde en nare reactie -O-

Hoe gaat het nu met peuter?
pi_220420982
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 12:28 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Als mijn tandarts het 34 jaar zonder foto's kan, kan een nieuwe dat ook. Geldklopperij.
Niet perse. Ik bleek een volledig rotte kies te hebben (verouderde vulling). Ik had dat graag eerder geweten want dan was het misschien geen kroon geworden.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_220420985
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 11:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik zou mezelf eens moeten trakteren op een bezoekje aan de mondhygiënist. Ik heb wat plekjes op mijn tanden die er niet zo mooi uitzien maar ik bezuinig het altijd weg.

J geeft zo'n 1000 euro per maand aan de mondhygiënist uit. Die heeft parodontitis.
Jeetje. Wat ellendig -O-
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_220421001
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 12:42 schreef Sarabi het volgende:

[..]
Wat een vreemde en nare reactie -O-

Hoe gaat het nu met peuter?
Gaat weer goed hoor. Het flauwvallen is even akelig (het duurt altijd even voordat hij bijkomt en dat blijft spannend) maar vooral daarna is lastig want hij voelt zich akelig, is helemaal zweterig en klam en blijft jengelen. Heel gemakkelijk in de Ikea, konden nog meer mensen hun kinderhaat op ons botvieren :6

Ik begrijp er.ook echt niets van. Zelfs als je volkomen ongemakkelijk wordt van medische dingen, dan sein je toch even een medewerker in als je toch doorsjokt. :?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_220421002
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 12:55 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Niet perse. Ik bleek een volledig rotte kies te hebben (verouderde vulling). Ik had dat graag eerder geweten want dan was het misschien geen kroon geworden.
Per se }:|


Stomme IKEAvrouw }:|
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')