SPOILER: Eerdere berichtgeving over groeiend antisemitisme na Hamas aanval op 7 oktober 2023Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"En zal binnenkort berecht worden"
Het is wachten op de eerste dodelijke slachtoffers.
quote:Opgepakte tieners Heemstede verdacht van voorbereiden explosie met terroristisch oogmerk
Twee tieners die in de nacht van donderdag op vrijdag zijn opgepakt in Heemstede worden ervan verdacht een explosie of brandstichting te hebben voorbereid met een terroristisch oogmerk. Dat heeft het Openbaar Ministerie laten weten.
De politie en het OM houden er rekening mee dat het doelwit een synagoge in de buurt was. Dat de explosie is voorkomen is te danken aan "de alertheid en het snelle handelen van de politie", meldt het OM.
De twee tieners zijn 14 en 17 jaar oud en komen uit Amsterdam. De politie liet vrijdag weten dat ze waren aangehouden na een verdachte situatie bij de Adriaan Pauwlaan in Heemstede. Er werd daar zwaar vuurwerk aangetroffen. De twee werden meegenomen voor verhoor. De rechter-commissaris heeft hun voorarrest vandaag verlengd met twee weken.
De politie hield al actief toezicht in het gebied. Sinds de explosies en branden bij joodse instellingen in Amsterdam en Rotterdam krijgen synagoges en andere joodse organisaties extra beveiliging.
Dat is een mix van complottheorieën en de totale hysterie rondom Israël, wat vaak wordt gelinkt aan Joden in het algemeen.quote:Op maandag 23 maart 2026 19:13 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik lees dat Antisemitisme de discriminerende en racistische behandeling van Joden is.
Nou heb ik niks met Joden en ook niet tegen, ik weet amper wat het zijn, de enige bekende Jood die ik 'ken' is Anne Frank.
Ik weet alleen dat de Duitsers ze vroeger niet moesten.
Maar waarom laait er nu weer zoveel haat op dan? En is er zelfs een speciaal woord voor bedacht. Je hebt bijvoorbeeld ook niet zo'n speciaal woord voor discriminerende of racistische behandeling jegens negers of Chinezen bijvoorbeeld. Wat doen Joden fout waardoor ze zoveel kritiek krijgen?
En waarom zie ik nooit Joden (en heb ik er dus ook totaal geen last van)?
Een diepe, selectieve haat jegens Israël kán wat dat betreft verdacht zijn inderdaad, met name als dit hand in hand gaat met complottheorieën over Israël of het bestaansrecht van het land in twijfel trekken.quote:Op maandag 23 maart 2026 19:47 schreef Kottnauer het volgende:
Niet te snel conclusies trekken zou mijn aanbeveling zijn. Eerst goed begrijpen hoe precies antisemitisme wordt gedefinieerd door de genoemde instanties. Kritiek op Israël wordt bijvoorbeeld ook al gauw onder die noemer geschaard.
Nee hoor. Antisemitisme is puur Jodenhaat.quote:Op maandag 23 maart 2026 19:47 schreef Kottnauer het volgende:
Niet te snel conclusies trekken zou mijn aanbeveling zijn. Eerst goed begrijpen hoe precies antisemitisme wordt gedefinieerd door de genoemde instanties. Kritiek op Israël wordt bijvoorbeeld ook al gauw onder die noemer geschaard.
quote:Op maandag 23 maart 2026 19:13 schreef Hyaenidae het volgende:
En waarom zie ik nooit Joden (en heb ik er dus ook totaal geen last van)?
Neuh, er wordt eerder nogal gauw geroepen dat antisemitisme vaak alleen maar kritiek op Israël is en dat dat ook niet meer mag. Sterker nog, het CIDI zet altijd expliciet in hun rapporten neer dat kritiek op Israël niet meegerekend wordt als antisemitisme.quote:Op maandag 23 maart 2026 19:47 schreef Kottnauer het volgende:
Hoe blind van haat moet je zijn om zoiets goeds, door vrijwilligers nota bene, die in hun vrije tijd met bloed, zweet en tranen iets bijdragen voor iedereen, in de fik te willen steken? Sterft er nu één kind minder in Rafah? Is from the river to the sea nu reëler geworden?quote:“It’s not just a Jewish service. If a call comes from within the area, they will come to your aid, whoever you are. There’s no cost to anyone and even on the sabbath, they’ll go to any case,” said Andrew Walters, an Orthodox Jewish councillor in Greater Manchester, which is home to one of the country’s busiest Hatzola services.
Die jodenhaat wordt er met de paplepel ingegoten bij dat soort volk. Alles wat daar in het Midden-Oosten en de rest van de wereld misgaat is de schuld van de staat Israel en de joden. Ik bedoel, je kan ook eerst eens naar je eigen falen kijken maar daar doen ze in die contreien niet aan.quote:Op maandag 23 maart 2026 20:23 schreef golfer het volgende:
[..]
Nee hoor. Antisemitisme is puur Jodenhaat.
Zoals dit bijvoorbeeld:
Nu weer in Londen:
Ambulances van Joodse hulporganisatie Londen verwoest na brandstichting.
https://nos.nl/artikel/26(...)st-na-brandstichting
Ik Word hier heel erg verdrietig van.quote:
He bah. Ik vind dit echt heel stigmatiserend overkomen.quote:
quote:Bij verschillende antidiscriminatie-instanties zijn meldingen gedaan over controversiële beelden die getoond zijn op de muur van een huisartsenpost in Rotterdam-Zuid. Dat bevestigt de politie. Op de beelden wordt een videoclip getoond van een liedje met de tekst 'Boom Boom Tel Aviv', waarin bombardementen op Israëlische burgers worden verheerlijkt.
'Het is jullie tijd om te bloeden', stond op de videoclip die werd getoond. Verder zijn positieve emoji's te zien, waaronder een smiley met hartjesogen en een duimpje omhoog.
De videoclip zou op maandag en dinsdagochtend te zien zijn geweest bij de huisartsenpost. Volgens een omstander gingen de beelden dinsdagmiddag rond 12:00 uur uit.
Onderzoek
De politie onderzoekt of de beelden die zijn gemaakt van het scherm echt zijn, wie erachter zit en of het gaat om een strafbare handeling. Het scherm staat inmiddels uit. De huisartsenpost is niet beschikbaar voor commentaar.
In 2024 raakte de huisartsenpost aan de Tandwielstraat ook al in opspraak. Toen hing aan de gevel een grote Palestijnse vlag met daarop de tekst 'Spoedpost'.
Schouten: 'Volkomen onacceptabel'
Burgemeester Carola Schouten heeft op sociale media gereageerd: "Ik heb begrepen dat de afschuwelijke beelden op een scherm boven een huisartsenpost echt zijn getoond. Ik vind deze uiting volkomen onacceptabel. Politie en OM hebben de zaak in onderzoek. Voor dit soort beelden en achterliggende haat is geen plaats in Rotterdam."
Als niet Jood ook trouwens. Zijn Google reviews lezen ook alsof ze uit een botfarm komen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 08:18 schreef Montagui het volgende:
Het zal je huisarts maar zijn.
[..]
[ afbeelding ]
https://www.rijnmond.nl/n(...)l-van-huisartsenpost
In de link ook een filmpje met beelden van de clip.
Ik vind dit wel een stapje verder gaan dan dat 'white lives matter' op de Erasmusbrug.
Als ik Jood was in die buurt zou ik deze huisarts in ieder geval mijden.
Ik vind het met name eng dat de burgemeester iets nietszeggends eruit gooit van "Voor dit soort dingen is geen plaats in Rotterdam"...terwijl het plaatsvindt in Rotterdam.quote:Op woensdag 25 maart 2026 08:50 schreef Zoddie het volgende:
Vind het met name eng hoeveel mensen dit nog toejuichen in bepaalde kringen en dan niet alleen islamtische kringen.
Het illustreert inderdaad de enorme gezagscrisis die in Nederland heerst. Waarvan de burgemeester vast direct zal zeggen dat die niet bestaat.quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:16 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik vind het met name eng dat de burgemeester iets nietszeggends eruit gooit van "Voor dit soort dingen is geen plaats in Rotterdam"...terwijl het plaatsvindt in Rotterdam.
quote:Schouten: 'Volkomen onacceptabel'
Net als wanneer de politiek 'Geschokt reageert'quote:Op woensdag 25 maart 2026 10:26 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]Het is nog maar woensdag en ik heb toch al meerdere keren deze week kunnen lezen over gedragingen die door bestuurders tot onacceptabel werden benoemd. Toch blijven ze gebeuren.
Tja, vanwege de énorme haat jegens Israël is dit langzaam salonfähig geworden, met name de reacties na 7 oktober 2023 hebben hieraan bijgedragen. Steeds meer is er een klimaat van haat en antisemitisme gecreëerd op basis van leugens wat dan werd gerechtvaardigd als 'kritiek op Israël'.quote:Op woensdag 25 maart 2026 10:27 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Net als wanneer de politiek 'Geschokt reageert'
Terwijl de rest van NL hun schouders ophalem omdat het vrij normaal is geworden.
Hoe vaak hoor je niet op social media met wat er ook gebeurd in de wereld "Zal Israel wel achter zitten"quote:Op woensdag 25 maart 2026 11:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, vanwege de énorme haat jegens Israël is dit langzaam salonfähig geworden, met name de reacties na 7 oktober 2023 hebben hieraan bijgedragen. Steeds meer is er een klimaat van haat en antisemitisme gecreëerd op basis van leugens wat dan werd gerechtvaardigd als 'kritiek op Israël'.
Het meeste tekenende voorbeeld is natuurlijk de antisemitische rellen van november 2024 in Amsterdam, waar talloze mensen werd opgejaagd en in elkaar geslagen vanwege hun Joodsheid.
Maar nee hoor, volgens velen in de media, waren de groep daders (moslimjongeren) de grote slachtoffers hier want Israëlische voetbalfans hadden een Palestijnse vlag naar beneden gehaald en ook was er nog een video van een paar spreekkoren.
Dat zou vervolgens een vooropgezette 'Jodenjacht' hebben gerechtvaardigd of in elk geval kunnen 'verklaren'. Na terechte uitspraken van het toenmalige kabinet ontstond een gejammer in de media over 'racisme' en 'Islamofobie' want afleidde van het ware probleem: ongebreideld antisemitisme (door moslims).
Van kapot gemaakte campussen, antisemitische berichten in groepsapps tot het intimideren van Joodse en Israëlische medestudenten en collega's. Het was ineens eigenlijk allemaal wel acceptabel of tenminste begrijpelijk. Immers, zo stelde men, in de Gazastrook was er een verschrikkelijke "genocide" gaande.
Als je daarbij dan ook bij optelt dat we leven met steeds meer moslims in Nederland, waarbij zoals we weten antisemitisme, vaak gepresenteerd als 'anti-Israël' of 'antizionistische' sentimenten, in de Islamitische gemeenschappen een groot probleem zijn, en een kant van het politieke spectrum structureel erg veel moeite heeft met zich uitspreken tegen antisemitisme als de daders niet rechts en blank zijn, vormt dit een verklaring voor hoe we hier terecht zijn gekomen.
Er wordt uiteindelijk niets gedaan behalve dan wat uitspraken voor de bühne, fopstrafjes en nietszeggende symboolpolitiek. Keiharde maatregelen blijven achterwege waardoor het probleem zal voortwoekeren en niet wordt opgelost.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |